Zaregistrovat »

Pohár Behej.com: test končí, jak dále?

Radek Narovec | 25. 11. 2006 | Přečteno: 1093×

Pohár Behej.com má testovací nultý ročník za sebou, pořadí v obou kategoriích je známo (více zde) a je na čase jej zhodnotit a rozhodnout se jak dál. Otestovali jsme koncepci, našli řadu nedostatků, odnášíme si ponaučení. O pokračování v příštím roce není pochyb, budeme však pečlivě naslouchat vašim názorům, které můžete vyjádřit přímo v komentářích nebo v anketě.

Zde je šestice okruhů otázek, které si spolu s vámi klademe a na něž hledáme odpovědi:

Distance

Vybrali jsme závody okolo deseti kilometrů, jelikož výsledky jedné z letošních anket ukázaly, že to je vaše nejoblíbenější vzdálenost. Zvažovali jsme, jestli nezařadit i delší závody, ale nakonec jsme respektovali rady nemíchat různě dlouhé závody. Není však vyloučeno, že časem vznikne obdobný pohár pro vytrvalce.

Problém ale máme v kategorii žen, kde pořadatelé závodů kouzlí s distancemi dle libosti a je opravdu problém nalézt dostatečné množství ženských desítek.

Počet závodů

Nultý ročník byl bohužel ovlivněn pozdním startem. Na výběr bylo relativně málo závodů, i vzhledem k tomu, že jsme se snažili nepreferovat žádný region. Nakonec se však ukázalo, že nabídku je třeba zvětšit a naopak počet hodnocených závodů snížit, aby výsledkové síto nebylo až příliš husté. Pro příští sezonu uvažujeme o cca 30 závodech, z nichž by se hodnotilo nejlepších cca šest, přičemž kvalifikační limit by měl být stejný. Čísla jsou pouze orientační a k diskusi.

Výběr závodů

To byl pro nás největší oříšek a dá se říci, že i největší chyba, kterou jsme udělali. Pro příští rok budeme mnohem pečlivěji vybírat závody zejména s ohledem na pružnost organizátorů zajistit včasné dodání výsledků ve zpracovatelné podobě, aby nedocházelo k dlouhým prodlevám v aktualizaci průběžného pořadí v Poháru. Při výběru bude rovněž přihlíženo k účastem v minulých ročnících, aby pořadí v Poháru nebylo ovlivněno mimořádně nízkým počtem startujících.

Klasifikace

Patrně nejkontroverznější záležitost letošního ročníku. Zvolený způsob propočtu procentuální ztráty na vítězný čas není u nás příliš zaběhlý a působí komplikovaně a nepřehledně. Nicméně na jeho obhajobu je třeba podotknout, že během celého půlroku se neobjevil jediný kritický hlas, který by zpochybňoval regulérnost klasifikace.

Bližší pohled na výsledky jednotlivých závodníků během seriálu ukazuje minimální odchylky ve výkonech i přes odlišné distance závodů, neporovnatelný počet startujících, profilu trati i odlišného povrchu a počasí. Prostě vítěz má 100 procent (bodů) a další v pořadí bodů méně v závislosti na časovém odstupu. Minimální prostor pro záměrné ovlivnění výsledků poháru "šikovným" výběrem absolvovaných tratí. Samozřejmě i systém hodnocení je k diskusi (body jen podle absolutního pořadí v závodě?preferovat některé závody větším počtem bodů?).

Motivace

Další velká slabina. Je nám jasné, že musíme kromě špice najít motivaci i pro slabší závodníky, jinak soutěž nemá smysl. Jak toho ale dosáhnout? Hodnotit více kategorií? Odměňovat větší počet startujících? Prosím, podělte se s námi o vaše nápady! Sponzorům vzkazujeme, že dveře pro příští ročník jsou stále ještě otevřené.

Propagace

Nejen Pohár ale celý server Behej.com je mladý a to nám zavírá vrátka prosadit výsledky Poháru do masových médií. Pracujeme na tom, ale zájem o domácí atletiku a běh vůbec je chabý. Je to však naší dlouhodobou prioritou toto změnit, chceme odstranit anonymitu startovního pole a najít talenty, o nichž zatím ví jen kroužek zasvěcených.

Prozatím se musíme snažit dostat se do podvědomí běžecké veřejnosti a prokázat serioznost a výdrž. Pro příští ročník si dáváme za cíl věnovat výrazně větší prostor pro profily předních běžců, hledat nové naděje i jinak výjimečné závodníky a závodnice. Chceme rovněž přinášet více kvalitních fotografií. Budeme jen rádi, když alespoň pro některé závody najdeme mezi vámi "běhající reportéry", kteří najdou odvahu udělat s vítězi krátký rozhovor a Poháru tak dodají punc kvalitního zpravodajství.

Na konci příštího ročníku chceme prostřednictvím vašich hlasů najít nejoblíbenější závod - čili hozená rukavice pro organizátory!


Ať tak či tak, jedno již letošní ročník ukázal - běh je u nás skutečně masovou záležitostí. Těšíme se na vás na startu závodů prvního ročníku Poháru Behej.com!

Reklama
Hodnocení článku
45.83% (54 hlasů)

Související články

Komentáře

Přidat příspěvek

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě nejste.

Příspěvky v diskuzi (celkem 23)

  • alfun | 25. 11. 2006, 18:48

    K té motivaci.... docela potěší např. tričko s logem závodu pro každého... alespoň na nějakých závodech i za cenu vyššího startovného (já jsem třeba ochoten dát za startovné třeba 100-150Kč). Spousta závodů má startovné do 50Kč a člověk si nemůže ani nechat startovní číslo na památku.

  • Lubos M | 25. 11. 2006, 18:54

    Podle mě je pohár výbornej nápad. Distance 10km je dobrá, stejně tak i hodnocení podle času. Jediné co mi vadí je,že byste měli nějak rozdělit kategorie běžců na profi/normální smrtelníci. Protože jinak to bude pořád vyhrávat Štefko a spol. a to asi lidi moc bavit nebude.Je otázkou,jestli chcete odměňovat jen stále stejné profi běžce, nebo jestli ten pohár má přispět k propagaci běhu mezi širší veřejností. Pokud budete odměňovat jen první 3, těžko z toho uděláte masovější záležitost. Co takhle rozdělit pohár na kategorii profi a kategorie age groups?

  • PetrK | 25. 11. 2006, 19:42

    Souhlasím naprosto s Lubošem, co takhle pro větší motivaci rekreačních běžců rozdělit to na 2 základní skupiny, běžce registrované v atletických oddílech a neregistrované + age groups (do 40, 40 - 50, 50 - 60, 60+). Pro rekreační běžce symbolické ceny nebo i nic, většině lidí, myslím, stejně jde o to, aby byla naplněna jejich touha po soutěživosti a mohli se porovnávat s běžci, kteří mají podobné tréninkové možnosti. Rovnoměrné zastoupení závodů po celé ČR by bylo také dobré, regionální běžci by mohli odhlasovat jedne závod v jejich oblasti, který považují za nejlepší (při zachování vzdálenosti) a ten by byl zařazen do poháru. :-) Petr

  • Radek | 25. 11. 2006, 20:07

    Určitě zajímavé nápady, díky za ně. Co se týče té motivace, pokud pohár mapuje skutečně velké množství běžců (a nultý ročník jich "zachytil" několik tisíc), pak lze jako další motivaci (kromě těch, které uvádíte) považovat i příčku v celostátním žebříčku, něco jako ATP v tenisu. Porovnávat se tak na dálku s kamarádem nebo své výkony v jednotlivých letech, ap.

    • sam | 26. 11. 2006, 09:33

      Radku, tady bych ti asi oponoval. Pokud bude do poháru zařazeno velké množství závodů, jak plánujete a vyhodnocováno do konečného pořadí každého běžce jen relativně málo z nich, bude častým jevem, že se mnozí běžci vůbec při závodě nesetkají. Je pak velmi složité najít model, který by objektivizoval takové srovnání.
      Malinko vím, o čem mluvím. V 80. letech jsem zaváděl a zpracovával celostátní žebříček triatlonu a zde to asi bylo díky menšímu počtu závodů snazší.
      V současné době se mi jeví, že je možné srovnávat výkonnost buď v regonálních žebříčcích, kde se potkávají stejní běžci, nebo podle tabulek časů, jak ksou například vedeny pro půlmaraton, maraton, hodinovku. Tím mluvím hlavně o srovnávání v rámci masového pole běžců, ne o špičce.

  • Radek | 26. 11. 2006, 09:57

    Same, právě ten systém přepočítávání časů na procenta času vítěze umožňuje porovnávat výkony na dálku, tím očistíš vlivy různého profilu trati, počtu závodníků atd. V tom je právě fígl, na který jsme pochopitelně nepřišli my z Behej.com... Má to jediné úskalí, které se ukázalo na Bawagu - když přijedou superběžci z Keni, pak má i Róbert Štefko špatný výsledek :-) Mohu ti zaslat spreadsheet s výsledky v letošním ročníku poháru a uvidíš, že ony koeficienty/body/procenta jsou u závodníků hodně konstantní bez ohledu na to, zda běžel kros nebo silnici. Tím porovnáš (určitě s nějakou mírou chyby) závodníky v Brně a třeba v Liberci, aniž by se museli setkat na startu.

    • sam | 26. 11. 2006, 13:10

      Radku, vím, že žádný systém není samospasitelný a určitě je lepší body odvozovat od časů než od umístění, ale vezmi si takový příklad. Někdo dejme tomu běhá standardně 10km okolo 40 minut. Jeho bodové hodnocení do poháru bude v podstatě záležet jen na tom, jakou bude mít kliku ve výběru závodů. Účastní li se závodu, kde běží kvalitnější vítěz s časem kolem 30 minut, má smůlu. Naopak vyskytnou se závody, kde vítěz je prostě výkonostně "slabší" a vyhraje s časem kolem 32-33 minut. Takže běžec s časem 40 minut sice podá svůj konstantní výkon, ale body má různé.

      • Radek | 26. 11. 2006, 14:57

        Plně souhlasím. Nicméně praxe ukázala, že ty odchylky jsou minimální (výjimkou jsou monstr akce s Keňany a pidi akce s deseti startujícími, které již napřesrok nebudou). Další očištění podobných léček bude v podobě uznání nejlepších X časů a ty ještě slouží k výpočtu průměru, takže v konečném součtu již riziko neférovosti je téměř nulové.

  • Ttiimm | 26. 11. 2006, 12:10

    Taky si dovolím přidat svůj, názor.
    Nesouhlasím s názorem aby se oddělila kategorie profesionálové – amatéři… jak to chcete uhlídat…neboli…jsou závodníci registrovaní v atlet. oddílech a jejich výkonnost je třeba i nižší jak u některých neregistrovaných amatérů a naopak někteří neregistrovaní mají tak dobrou výkonnost že se člověk divý že nejsou registrovaní… Moc bych to tady nekomplikovat a zůstal u osvědčeného tj. přidat maximálně veteránské kategorie dle Vašich možností.
    Přepočítávání časů na procenta si myslím je velmi dobré, ale chápu že účastník PIMů je znevýhodněn, ale možná by stálo podobným kvalitnějším závodů přidat „koeficient kvality.“
    Petr

  • sef | 26. 11. 2006, 12:18

    Distance) Asi bych striktně netrval na vzdálenosti 10km, ale zařadil bych do poháru tratě v rozmezí např. 5 - 15km.

    Počet závodů) K tomu nemám moc co dodat. Snad jen, aby závody byly pokud možno rovnoměrně rozložené po celé republice.

    Výběr závodů) K tomu opět není co dodat. Počet startujících v minulých ročnících může být jisté vodítko a také potěší, když je závod měřený chipy. Ovšem nevím jestli toto můžete dopředu zjistit...

    Klasifikace) Naprosto souhlasím s Lubošem a Petrem na rozdělení do skupin profi a zbytek světa :-) Jediné úskalí vidím v tom, že člověk dosáhne jisté výkonnosti a pak běhá na dejme tomu 70% času vítěze a k nějakým dramatickým zvratům v podstatě nemůže dojít. Tedy bych zavedl absolutní hodnocení, kde 100% ma vítěz závodu a pak hodnocení kategorií, kde 100% by měl první v cíli z dané kategorie.

    Motivace) Nějaká ta drobnůstka potěší. Pro mladší běžce (studenty), kteří si ještě nevydělávají, třeba za dobré umístění účast na dalším Pohárovém závodě zdarma. Pro mě by byla motivací kvalitní fotka ve velkém rozlišení ze závodu :-)

    Propagace) Především by asi měli začít propagovat své běhy sami organizátoři. Zúčastnil jsem se čtyř pohárových závodů, přičemž Velká Pardubická a Slovácký běh měli zcela nulovou webovou prezentaci, přitom ale na požádání mi zaslali e-mailem pěkně udělané propozice v pdf formátu. Myslím, že kdyby byly někde ke stažení, ušetřili by víc času sobě i nám, co jsme trápili google a seznam a nic kloudného jsme stejně nenašli :-/

  • Radek | 26. 11. 2006, 12:55

    šéf: distance byly volnější již nyní, cca 8-12 km, s finanční motivací formou startovného to asi bude záležet na podnikavosti pořadatelů (Behej.com žádný ze závodů neorganizuje), každopádně jim to navrhneme. S chabou prezentací některých závodů souhlasím, ale časy se mění a s nimi i chování organizátorů. Drtivá většina z nich jsou velmi ochotní, vstřícní a profesionální.
    ostatní: dělení na profi a neprofi, registrovaní a neregistrovaní, někoho vyloučit ap. - to vše je cesta do pekel, může to vyvolat hodně sporů a osočování, tady bych byl asi zásadně proti. Kategorie věkové ano, tomu určitě nic nebrání.

    • Luckyboy | 26. 11. 2006, 16:23

      pokud je tedy neprijatelne rozdelovat "profi" zavodniky resp registrovane a "neprofi" resp neregistrovane tak by mozna stalo premyslet o vice vekovych kategoriich - napr po 5 letech, ale idealni reseni to taky asi neni, proste jak o tom premyslim, tak jakoby separovat ve vysledcich ty bezce kteri se tim zivi a ty bezce kteri to delaji pro radost
      Jde i o to jestli to ma smysl resit, resp jaky to bude mit dopad na samotny pohar behej.com

  • ironman | 27. 11. 2006, 14:21

    Nejprve je třeba určit, co je cílem poháru. Pokud to má být nový ČP s účasti nejlepších, pak půjde o to prize money. Osobně bych spíš zařadil 6-8závodu, aby se netřištil zájem a take propagace. Vzdálenost +- 10km.Závody ve větších městech s dobrým dojezdem, nejlépe okolo D1, tj. Praha, Brno, Vysočina...
    Udělal bych klasické bodování a neřešil bych časy.
    Příliš sofistikované systémy jsou tak sofistikované, až nakonec každého odradí, protože nemá šanci je sledovat (např. musím udržet Pepu, protože máme stejně bodů a ve finiši ho porazit, abych měl v celkovým bednu). Pokud není cílem nový ČP, tak bych nezařazoval závody, kde běhá právě elita, jako Bawag.Nemyslím si, že elita bude vyhledávat závody kvůli tomu, že to je pohár behej.com.
    Mějte se ironman

  • toro | 27. 11. 2006, 17:12

    taky bych rad pridal komentar - ikdyz jsem jeste na zadnem zavodu nebyl, ale mozna to zmenim. Takze zatim muzu komentovat jen tu motivaci. Ja bych to radsi videl na nejake mensi "collectibles", to jestli navic bude tricko, fotka nebo tak, muze zaviset na tom danem zavode, ale kdyby se pokazde davala treba karticka ve velikosti navstivenky, s logem behej.com, nazvem akce a treba i s tim ze Tomas Rokos ubehl tech 10 km za 82 minut. Koupil bych si na to takovej ten vizitkar a chlubil se navstevam a obcas se i sam kochal. Je to rychle, prehledne a i totalni behaci analfabet muze pokyvat hlavou a rict ses dobrej. Vytahovat tricka nebo fotky je dobre kdyz je jedno dve, a ne kdyz jich je deset. Navstivenku jsem uvedl jen jako priklad, existuji samolepky, odznacky....

    • Josef | 27. 11. 2006, 20:49

      "Sběratelský duch" mi také přijde celkem zajímavý. Sám sbírám Turistické známky a vím jak jejich existence na mě působí při plánování rodinného výletu nebo i výběru závodu :-)

  • Josef | 27. 11. 2006, 20:46

    Mně se třeba líbí Český pohár v běhu do vrchu (i když i jeho systém má mnoho kritiků). Jasný systém bodování (podle pořadí) a chuť "nasbírat také nějaké bodíky" mě motivovaly k tomu, abych se pár závodů zůčastnil a to vše v podstatě výrazným dílem přispělo k tomu, že jsem běhy do vrchu "objevil". A i když za rok běžím z poháru z plánovaných 10-12 závodů třeba jen 2-5 závodů, tak i tak mě baví celou sezónu sledovat jestli jsem 80. nebo 35. a plánovat, na který závod bych mohl ještě třeba jet a další body nasbírat. Člověk si pak stejně časem vybere oblíbené závody kam se rád vrací. Na některých lépe obsazených závodech je sice težší získat body, ale většinou se jedná o "vyhlášené" velké závody. Na menších závodech může být snazší bodovat, ale pokud takto uvažuje více bežců, tak i tam se to nakonec sejde.

  • Josef | 27. 11. 2006, 20:53

    Dělat rozdíly mezi registrovanými a neregistrovanými bežci může být zavádějící. Co dělat např. s běžcem, který sice už není registrovaný v žádném atletickém oddílu, ale přesto běží 10 km za 33 minut? I v tomto případě se může jednat o běhání pro radost.

  • stan | 28. 11. 2006, 11:31

    Přimlouvám se, aby se závody do poháru zařazovaly na základě objektivního vyhodnocení kvality, aby garantovaly určitou úroveň pořadatelské služby, označení tratě, zázemí, toalety, časomíra (čipy jako podpora od behej.com?), ceny, tombola. Prostě taková značka kvality. Každý rok to vyhodnotit, podprůměr vyřadit, kvalitní závody přidat. Účast sama o sobě nevypovídá, i když hodně napoví. Problém s cenami a motivací jsme řešili také při pořádání závodu a nakonec jsme dospěli k tomu, že jsme hlavní část fin. prostředků vložili do tomboly, takže si každý účastník hlavního závodu něco odvezl. Vítězové dostali navíc drobnou cenu a diplom, všichni dostali pamětní medaili. Přimlouvám se za pětileté kategorie.

  • tjuxa | 29. 11. 2006, 08:20

    Preji hezky den
    K poharu bych mel dve pripominky. Se zvysenim poctu zavodu bych souhlasil, ale behem jedne So a Ne by se mel konat pouze jeden zapocitavany zavod. S poctem 6 nejlepsich zapocitavanych zavodu ale nesouhlasim. Celkovy vysledek by byl neobjektivni, protoze by se rada souperu vubec nepotkala. Navrhuji zapocitavat vsechny zavody a jestlize budete vysledky prepocitavat na procenta, tak navrhuji procenta z jednotlivych zavodu scitat (nedelat prumer).
    Druha pripominka: a co deti, maji kde behat? Jestli by nebylo dobre, soucasti tohoto poharu udelat pohar pro nase nastupce. V ramci zavodu kategorie po 2 letech (do 7, do 9....). Navrhuji stanovit podminku zarazeni zavodu do poharu dospelich i poradani techto zavodu pro deti. Spousta organizatoru to jiz nyni umi a ostatni to take jiste zvladnou, kdyz budou chtit byt v poharovem zavode.
    Dekuji
    Uxa

    • sam | 30. 11. 2006, 12:16

      Pokud by se započítávaly všechny závody a nedělal by se průměr, výsledky by více napovídaly o pilnosti a ochotnosti běžce objet všechny (nebo co nejvíce) závody, než o jeho kvalitách. Srovnání by tedy bylo dost pochybné.

      • tjuxa | 01. 12. 2006, 13:33

        Mily Same,
        sice mas pravdu o pilnosti a ochote jezdit po zavodech, ale system prumeru a minimalne 3 ucasti k zarazeni do poharu je pochybny. Na zacatku sezony, kdy ti nejlepsi ladi formu, nekdo vyhraje tri zavody, ma 100% a uz se radeji zadneho zavodu nezucastni, protoze nyni je v poharu zarazen a kazdy dalsi start by mu mohl zkazit prumer. Asi, kdyz to ted promyslim, tak bych nepocital vsechny zavody, ale zapocitaval bych pri poctu 30 zavodu nejlepsich 20 zavodu. Samozdrejme scitat procenta z jednotlivych zavodu.
        Kdyz by se vysledky mely prumerovat, abych vysel vstric Tvemu prumerovani, tak by musela byt stanovena hranice zarazeni do poharu ucast na 20 a vice zavodech.
        Uxa

        • sam | 01. 12. 2006, 15:04

          Jak jsem psal někde nahoře, optimální model, se kterým by byli spokojeni všichni asi nalézt nelze. Ani já netvrdil, že model zprůměrování výsledků 3 závodů ze 30 by byl ten nejlepší, naopak.
          Navíc na vypovídací schopnost výsledků bude mít nejen bodovací systém, ale i množina vybraných závodů. Termínovka je široká, každý má své oblíbené závody v bližším okolí a do vzdálenějších míst se možná bude rozmýšlet jet. Pokud by tedy "musel" absolvovat 20 a více závodů z vypsaných 30, nebude mít takřka jinou náplň.
          Skoro se začínám přiklánět k názoru, který zde myslím uvedl ironman, že by bylo dobře si nejprve ujasnit, pro koho pohár bude a jaký je jeho cíl.

  • štefan | 30. 11. 2006, 08:44

    Přimlouval bych se za samostatnou soutež - od 10 km více (15, půlmaraton, 25, maraton, ultra). Nevím jestli je nás takových víc, asi mezi veterány ano, ale ja chci běžet jenom závody nad 10 km, kromě kbelské desítky - zahájení, semické desítky - OR a 10 PIM - "povinnost".

Reklama

Nejčtenější v rubrice

Reklama