Zaregistrovat »

Potřebuje běžec pružnost?

Vladimír Korbel | 19. 5. 2008 | Přečteno: 2906× | Tisk článku

Potřebuje běžec pružnost?

Je to už pár let, kdy jsem se nečekaně v pražské Hvězdě setkal druhý den ráno po závodu Mattoni Grand Prix s Paulem Tergatem. Byl tam se svou slečnou a kamarádem. Právě se rozcvičoval, a tak jsem pár desítek metrů od něho sledoval jeho počínání.

Reklama

Nejdříve se asi 30 min bavili a při tom jejich povídání stále poskakoval na jedné či druhé noze, různě při jednotlivých odrazech pokrčoval či zanožoval švihovou nohu, k tomu pohyboval do rytmu pažemi a ani na chvíli se nezastavil. Pak se začal protahovat, bylo to jen pár jednoduchých cviků, ale na jeden snad do konce života nezapomenu. Stál na jedné noze, druhou zanožil skrčmo (to je odborný termín – dost hrozný), uchopil ji za kotník a vytáhl ji mezi lopatky. Připadal jsem si jako v jiném světě, myslel jsem, že se nedívám na běžce, ale na nějakého baleťáka.

Trénoval jsem asi rok předtím našeho nejlepšího překážkáře, který byl dost gumový, ale něco takového by určitě neudělal. Asi po hodinové kombinaci poskakování a protahování se Paul sebral a odklusal z mého dohledu.

Pak se do parku začali trousit naši rekreační běžci a bez rozcvičení se rovnou pustili do polykání svých kilometrů. A přestože to nebyli profíci, v životě toho naběhali minimum proti Paulovi, byla na nich vidět jistá míra poškození jejich organismu, různé formy skoliózy, špatného držení těla či kulatých zad.

Byl to jasně patrný rozdíl – na jedné straně profesionální běžec, který cíleně rozvíjí již při rozcvičení jak svou odrazovou schopnost, ale také kloubní pohyblivost velkých kloubů dolních končetin, páteře a paží, tedy ve svém celkovém působení svalovou pružnost celého těla. Zdálo se mi, že v pozadí takovéto práce na sobě byla i snaha působit na psychiku. Jeho svaly na obličeji byly uvolněné, při poskocích se mu svaly na tváři natřásaly a neustále se usmíval.

Uvědomil jsem si, že pro běžce je jejich tělesná pružnost nutným prostředkem ke správné technice běhu. Že takovouto kombinací lehounkých odrazových cvičení s protahováním svalů se dá působit i na hlubší struktury organismu, tedy nejen na svaly a klouby, ale i na funkci nervového systému, následně i na podvědomí atd., již při rozcvičení.

Odpověď na otázku v názvu je jednoznačná. Každý běžec, který si vyzkouší alternativu pořádného rozcvičení před během nebo pouhý běh bez rozcvičení, nejlépe sám na sobě pozná rozdíl v účinku. A to jak v okamžitém efektu, tak i v dlouhodobém zdravotním působení. A protože unce praxe v tomto ohledu je důležitější než tuna teorie, vyzkoušejte si ten rozdíl.


Vladimír Korbel Působí na katedře atletiky FTVS v Praze. Profiluje se pro oblast techniky a tréninku dlouhých sprintů a středních a dlouhých tratí a překážek, je autorem řady odborných publikací. Mezi jeho svěřence patří a patřili Jan Strangmiller (mistr světa v dlouhém triatlonu v r. 1999), Jiří Mužík (mistr Evropy v běhu na 4x 400 m v r. 2000), Denisa Kozáková (1. místo v maratonu žen do 22 let v r. 2003) a další. Spolupracoval rovněž s Veronikou Brychcínovou, jednou z nejlepších současných českých vytrvalkyň.

Reklama
Hodnocení článku
59.28% (97 hlasů)

Související články

Komentáře

Přidat příspěvek

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě nejste.

Příspěvky v diskuzi (celkem 7)

  • fuji | 19. 05. 2008, 07:28

    Naprostý souhlas. Díky.

  • papaaya | 19. 05. 2008, 11:39

    Pred lety jsem k behu pribral jako doplnkovy sport taekwondo a ted jsem tomu moc rad. Preci jen pri behu se namahaji stale stejne svalove partie a (alespon u me) s tim protahovanim a rozcvicovanim to nebyla zadna slava. Rozcvicka z taekw. se mi uz stala zacatkem kazdeho behu a protoze se na taekw. stale protahujeme, naucil jsem se to zaradit pred i po behani. A je mi krasne.. :))

  • juapa | 19. 05. 2008, 15:15

    též souhlasím.. když někdy zkrátím rozcvičku, třeba kůli počasí, není to ono! Není někde popsané to poskakování a protahování přitom? Rád to vyzkouším, ale mám skákat podle nálady, nebo to má řád?

  • keane1980 | 19. 05. 2008, 19:57

    Od té doby, co jsem začal kombinovat běhání a jogu se mi nestalo, aby mě něco při běhu bolelo. Pružnost nepotřebují jenom běžci, ale všichni.

  • keane1980 | 19. 05. 2008, 20:00

    ...pravda ale je, že před samotným během rozcvičování taky příliš nedám - cca. 3 minuty a jde se na věc

  • Sef | 19. 05. 2008, 22:25

    Tento clanek mi mluvi z duse, bohuzel sam jsem neohebne poleno. Docela bych uvital nejakou serii clanku, jak zacit, protoze leta zanedbavani jsou citit a kdyz se mrknu do knizky o strecinku, tak nemam sanci provest spravnym zpusobem 90% cviku.

    P.S. Je to sice off-topic, ale doporucuju vyhledat si a zhlednout na Youtube "KungFu vs. Yoga" :-)

  • Vanda | 23. 05. 2008, 21:55

    jo, když jsem běhala sprinty, byla jsem na pořádné rozcvičení zvyklá a dlouho mi to zůstalo i na dlouhých. Ale od té doby, co se narodil Mates, tak jsem na tom taky na štíru. Hlídání mi sotva stačí pokrýt vlastní trénink, protáhnu se mnohdy spíše až potom, když cestou z tréninku třeba čekám na autobus...ostuda, já vím a kolikrát ani to. A zrovna dnes, když jsem opět vytáhla na dráhu (na stejný stadion co jsem běhala ty sprinty) a vzala to poctivěji, jsem byla nepříjemně konfrontována s tím, jak to jde ztuha, kam jsem dříve dala bez problémů nohu a teď ouvej. Takže tenhle článek (četla jsem ho až poté, co jsem přišla a tohle mi zecvaklo) přišel jako na zavolanou:)

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nejčtenější v rubrice

Reklama