Zaregistrovat »

Proč bychom se (ne)potili

Vanda Kadeřábková-Březinová | 16. 10. 2008 | Přečteno: 3703× | Tisk článku

Proč bychom se (ne)potili
foto: archív behej.com

Chro – chro – quík! …ozývá se prasátko z podpaží lepé děvy z jisté televizní reklamy. Na mnohých závodech však, zvláště v tlačenici na startu, to chrochtá ze všech stran. Jako by tu (především muži) neznali antiperspirant… Jinými slovy – čenichovka. Úlevu přináší až roztrhání startovního pole po několika kilometrech.

Používat nějaké voňavky na běhání? – řekne si mnohý. Pocení je přirozené, zvláště při pohybu. Slouží k udržení stálé tělesné teploty, zvlhčování kůže a je to přirozenou ochranou organismu při rostoucí tělesné teplotě způsobené nemocí, stresem, horkem či sportovní aktivitou. Tělo se chladí odpařováním a zabraňuje tak přehřátí. Řeč však není o parfémech, jejichž použití při sportování pro možné podráždění pokožky i okolních nosů není zrovna nejvhodnější, ale o prostředku základní hygieny.

Pot je z 99 % tvořen vodou. Zbytek jsou převážně odpadní látky, soli, kyselina mléčná, močovina a zbytky léků či vitamínů. A kudy pot z těla odchází? V kůži jsou k tomuto účelu miliony potních žláz. Ty lze rozdělit na malé (po celém těle) a velké (v podpaží a tříslech). Pot z těch malých je čirý, z velkých pak mléčně zkalený díky obsahu látek bílkovinné povahy. A také obsahuje feromony. Čerstvý pot má slabě aromatický zápach, který ještě není nepříjemný. Rychle ho však rozkládají bakterie na povrchu kůže, které z něho udělají nesnesitelný odér (v němž se i ty feromony ztratí). Deodorant či antiperspirant by měl mít v koupelně i v závodním zavazadle své stálé místo, stejně jako kartáček na zuby nebo běžecké boty.

Obliba deodorantů a antiperspirantů v jednotlivých zemích Evropy je značně rozkolísaná. Češi nepoužívají deodoranty jako součást každodenní hygieny. Jejich použití je u většiny národa spíše příležitostnou záležitostí – spíše jako parfém. V zemích západní Evropy je vyšší než u obyvatel střední a východní Evropy. Pro zajímavost – nejčistší jsou Britové, kteří spotřebují na osobu a rok 4,67 balení. Za nimi následuje Německo se spotřebou 3,15 balení ročně a Francie se 2 baleními ročně. Lépe než my jsou na tom dokonce i Maďaři a Poláci. Češi spotřebují ročně 1,38 balení. Z celé Evropy jsou za námi už jen Rumuni a Rusové.

Odpůrci antiperspirantů tvrdí, že bránit pocení není zdravé, protože tělo se touto cestou zbavuje toxinů. Objevily se i fámy, že antiperspiranty způsobují rakovinu prsu. Ty se ovšem nepotvrdily. Aluminium zužuje průsvit potních žláz v podpaží, brání tedy pocení v konkrétním jednom místě, sotva však ucpe třeba lymfatické cévy a také jiný vliv na rozvoj zhoubného bujení je přinejmenším pochybný. Stejná látka jako v antiperspirantech se používá také v dermatologii při nadměrném pocení (hyperhidróze). Stažením velkých potních žláz se tělu nic nestane - místa ošetřená antiperspirantem tvoří jen malou část, zatímco tělo nerušeně odpařuje pot celým povrchem. A propos, je snad něčím nebezpečná pasta na zuby?

Chcete mít od obtěžujícího pocení nadlouho pokoj? Pak je tu botox. Za několik tisícikorun vám na speciální klinice ošetří problematická místa syntetickou látkou s účinky podobnými botulotoxinu. Není třeba se bát, syntetický botox má s klobásovým jedem pramálo společného. Řada drobných vpichů (v lokálním znecitlivění) vás bezpečně zbaví potíží s pocením na několik měsíců.

Ať už nás předešlé řádky osloví či ne, jedno mějme na paměti: Vlastní pot necítíme, velmi pravděpodobně však bude nepříjemný pro lidi okolo. V tramvaji i na startu velkého závodu.

Používáte před během deodorant?
53
(53 hl.)
37
(37 hl.)
13
(13 hl.)
222
(222 hl.)
Celkem hlasovalo 325 uživatelů.
Moose
Hodnocení článku
34.93% (141 hlasů)

Související články

Komentáře

Přidat příspěvek

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě nejste.

Příspěvky v diskuzi (celkem 47)

  • skapida | 16. 10. 2008, 02:59

    co to je za clanek?!? ad antiperspiranty obsahujici AlCl3 a rakovina prsu-spise nikde nebyl poradne prokazan pozitivni vliv na vznik rakoviny prsu...co s tim ma spolecneho pasta na zuby? nic. a dalsi: botox vs. botulotoxin...jaky je v tom rodil? asi jako mezi vitamin C a kys. l-askorbova (to stejne). prinos clanku: -10, mystifikace +100%, celkovy dojem (slovy): grafomansky produkt. normalne neprispivam, ale tohle uz je moc.

  • Orin | 16. 10. 2008, 06:26

    Ano, muži při běhání ženy diskriminují a ještě k tomu smrdí potem... Samé zajímavé články.

  • VlastaK | 16. 10. 2008, 06:33

    Já bych autorce tohoto článku doporučil vyhýbat se všem běžeckým závodům. Protože nejen na startu, ale hlavně v cíli, by mohla zažít spoustu nepříjemných chvil, když by se musela pohybovat ve společnosti těch, kteří se při běhu zpotili a ona by je mohla "cítit".
    Článek o make-upu a o vlasech jsem raději nekomentoval, ale tohle už je fakt moc. Když jsem byl letos v květnu jako divák na Pražském maratónu běželo tam spoustu hezkých žen, které svou krásu nemusely zdůrazňovat různými líčidly apod. A mezi nimi byla jedna, která se tu svou krásu snažila zviditelnit. Za každou cenu. Upřímně, vypadala zmalovaná jako klaun. Když jsem to líčení viděl, ani jsem neměl sílu (nebo chuť?)ji povzbudit. Bohužel se jednalo o autorku tohoto článku.

  • VanaXXL | 16. 10. 2008, 07:02

    Proti deodorantům nic nemám a pravidelně je používám i když ne před závody. K antiperspirantům ale mám zásadní připomínky. Pokud si ho nastříkám např. pod paže, pak se tam sice nebudu tolik potit , ale o to víc se budu potit na zbytku těla. Řešením by bylo postříkat se na celým povrchu, ale pak se asi uvařím... Jinými slovy antiperspirant pomůže zabránit mokrým flekům pod pažemi v běžném životě, ale používat ho na sport je pitomost.

  • intensity | 16. 10. 2008, 07:57

    tak předně jako ženská, která se účastní masových běhů musím říct, že ano..někdy v chumlu na startu je to fakt síla, ale to je také to jediné co s tím chci dělat...navíc i některé ženy na startu s tím mají problém, jenže já si myslím, že to ke sportu patří! Nejdeme na modní přehlídku, ale na závod...zasportovat si, vyšťavit se a dát do toho všechno..to že je ze mě cítit pot prostě k tomu patří! Úvahy o deodorantech a antiperspirantech bych nechala jinam...zase ale na druhou stranu chápu, že to někomu může vadit! Takže ať to lítá!!!

    • evakollertova | 16. 10. 2008, 17:19

      Přesně moje slova - nejdeme přeci na módní přehlídku:-)Někdy je to sice nepříjemné běžet za někým nevonícím, ale problém je spíš ne v aktuálním pocení, ale že dotyční běhaj stále v jedněch věcech bez přeprání. No a malovat se na běh? To mi fakt přijde ulítlý. Samozřejmě po běhu se ráda hodím nějak do gala a nepařím se v běžeckým, ale běh samotný není módní a drogeristická přehlídka :-)

  • Maggie | 16. 10. 2008, 08:53

    Deodorant používám v běžném denním režimu :), ale patlat ho na sebe před během, abych nedejbože někomu nesmrděla by mě tedy vskutku nenapadlo. Poslední dobou mám pocit, že jde o nějakou kosmetickou lobby, začlo to tím, že Gondíková předváděla experiment kterak bez deodorantu vydržela pouhé tři dny (a to se denně koupala) a pak málem umřela a končí to články na behej.com, kterak nesmrdět při běhání. Stačilo by možná zachovat zdravý rozum - pokud se ráno sprchuji, tak pravděpodobnost, že budu smrdět potem jako tchoř, je dost malá. Pokud jsem prasátko, tak se můžu antiperspirentovat jak chci a stejně mi to nepomůže. Tož tak :)

  • vtt | 16. 10. 2008, 09:55

    Sorry ale tady autor clanku opravdu prestrelil. To je proste ultrakravina starat se to jestli smrdim na startu zavodu nebo ne.

  • Tudy | 16. 10. 2008, 10:10

    Pod všechny příspěvky bych se podepsal, VlastaK je tedy trochu krutý, ale pobavil mě též :). Já osobně deodoranty používám denně, občas i po závodě (po sprše), ale nikdy ne PŘED ním, to mi připadá jako dost ujeté...

  • intensity | 16. 10. 2008, 10:24

    tak to ne...ujeté jsou jiné věci a ne to, když se někdo rozhodne použít deodorat před závodem...! já ho běžně používám a ne pro to, že jdu na závod, ale pro to, že jsem na něj zvyklá a nepřemýšlím o tom, nevidím na tom nic špatného...ale je to každého věc a jak říkám u toho sportu jsem to ochotná tolerovat...určiě ale ne např. když je vedro, stojíte v tramvaji a vedle vás stojí pán a na sobě jakási košile s krátkými rukávy a ještě se chytne horní tyče a vy se náhodou otočíte nebo nedej bože tramvaj prudce zabrzdí...to bych se fakt pozvracela!

  • hanice | 16. 10. 2008, 11:45

    bohuzel jedna z mych prvnich zkusenosti s bezeckymi podniky (bechovice 2007) ma pachut cpicich trik bezcu prijizdejicich takto uz na zavod a casem jsem nabyla dojmu, ze je to u urcite skupiny bezny standard jet zrejme podle vseho v hadrech v kterych se v tydnu trenuje jeste o vikendu na zavod, nac je zbytecne prat, ne?
    ale to je o prani, ne o deodorantech.
    za prase se nepovazuju, ale deodorantovat pred treninkem nebo zavodem mi taky pripada uchylny

    • papaaya | 16. 10. 2008, 12:33

      hanice byla jsi rychlejsi. Ano, na startu je to predevsim o pradle. A nerikejte mi, ze pokud si bezec na zavod oblekne vyprane pradlo bude, byt i treba spoceny z rozbehani se, smrdet. Nebude.
      Lide, perte :)

      • Aldaman | 16. 10. 2008, 13:05

        Přesně tak. Stáčí si běžecké věci vyprát a je vše v pohodě. Pokud to, ale neudělám nepomůže ani Hugo Boss, aby ten smrad přerazil :-).
        P.S. Už se těším na další článek, který bude řešit zapáchající obuv, při převlíkání v šatně :-D.

  • Pomaly_Filip | 16. 10. 2008, 12:31

    Tohle je opravdu moc. Vidím podstatný rozdíl v použití antiperspirantu v tramvaji a na trati běžeckého závodu. Neměl bych podle autorky být také na startu hladce oholen jako na obchodní jednání? Nevadí autorce, že někteří lidé při běhu také strašlivě funí? Jakmile moje tepovka přesáhne 140 bpm, potím se jak vrata od chlíva a žádný sprej s tím nic neudělá. Mám vůbec právo startovat na závodě, kterého se účastní i ženy?

  • Darebak | 16. 10. 2008, 12:31

    Podle nazvu jsem cekal nejaky vtipny a zajimavy clanek, ale teda tohle by me ani ve snu nenapadlo. Vsecko v podstate obsahly prispevky prede mnou, tak to nebudu znovu vypisovat. Taky si myslim, ze sprcha a sampon po zavode jsou dostacujici. Za chvilku to skonci u toho, ze bychom snad pred zavodem meli vsichni chodit k holici a nebo si lakovat nehty, ne?

    Apropos - k te hlasovaci tabulce - jaky je rozdil mezi moznostmi "Ano, obcas" a "Ano, nekdy"?? Nevim jak vam, mne to pripada uplne stejne...

    • Komik1000 | 16. 10. 2008, 16:12

      "Občas": situace nastane pravděpodobně více než jedenkrát a je zpravidla je pravidelnějšího charakteru

      "Někdy": situace může nastat třeba i jen jednou , nahodile a není důvod proč to opakovat.

      Občas chci použít antiperspirant, a někdy to i skutečně udělám.

      • Darebak | 16. 10. 2008, 17:03

        Z matematickeho hlediska tohle nemas sanci obhajit, protoze ta pravdepodobnost je podle meho v obou pripadech uplne stejna! U obou se to stane minimalne 1x (jinak bys musel pouzit slovo "nikdy") a u obou nemuzes striktne rict, jak casto se jev opakuje a kolikrat :) "Nekdy chci pouzit antiperspirant, a obcas to i skutecne udelam" ;) Ale to debata asi zabiha jinam. Nicmene ta hlasovaci tabulka je blbe definovana..

        • Komik1000 | 16. 10. 2008, 20:34

          Rozdíl může být také v příčině události:

          "občas" je definováno jako událost za blíže neurčený časový interval.
          "někdy" by mohlo být vyvoláno nějakou jinou událostí (třeba když nabydu přesvědčení, že mi to skutečně pomůže).

          nebude to matematické, ale češtinářské slovíčkaření.

          • Darebak | 16. 10. 2008, 21:46

            "obcas" je definovano.. - kde to je definovano?

            Komiku, pises v tom svem vysvetleni same "treba.. a by mohlo byt.." - to vypada jako tvoje domnenky a ne jako dukaz, ze to tak skutecne je :)

            Kaslem na to, svym zpusobem je to slovickareni. Ale je videt, ze neni tak jednoduche ty dve veci jasne rozlisit - a o to mi slo..

            • dan67 | 17. 10. 2008, 07:05

              Když se na to podívám synteticky matematicko-lingvisticky tak
              - někdy je naprosto nepravidelně a neurčitelně jak často
              - občas, neboli ob-čas, to je jednou za dva časy.

              :-)

              • koyama | 17. 10. 2008, 08:24

                Ano, přesně tak. A z toho čistě matematicky vyplývá, že někdy se může někdy i občas rovnat občas. Někdy však může být někdy častější než občas. Stejně tak jako občas může být někdy méně časté než občas. ;o)

  • Pavlis | 16. 10. 2008, 12:40

    Tento článek je docela k věci. Myslím, že úplně stačí občas si vyměnit(vyprat) tričko. Tohleto bude zásadní problém!

  • jeheb | 16. 10. 2008, 13:31

    Je několik možností, jak onu nesmírně tríznivou a po žalobě volající (být to v USA...)situaci řešit:
    a) Členit startovní pole na "chro chro kvík" a "anitepers". Obě skupiny je pak možno oddělit buď prostorově (mobilní zástěnou), ale v rámci jednoho závodu, či časově (pozor však na to, že nejdříve je třeba vypustit s dostatečným předstihem antipers, aby se náhodou nenadýchali(-y) potu chro chro kvík skupiny) a to jak na trati tak v cíli. V druhém případě se však bude jednat o dva nezávislé závody.
    b) Antipers by se měli snažit dosáhnout výrazně vyšší výkonnosti. Tím se dostanou na čelní startovní pozice a navíc se nebudou trmácet uprostřed páchnoucí většiny. Dosáhnout takové úrovně ovšem bez potu nejde....

    Na závěr mám jeden dotaz. Občas se stane, že si tu a tam některý ze závodníků "uleví" (Dokonce jsem viděl běžce zvracet apod....) Co navrhujete? Jak eliminovat tuto skupinu? Hliníkem, čípky či existuje jiné řešení?

    • vl001 | 16. 10. 2008, 17:19

      Ano, brát živočišné uhlí před závodem by měl být standard moderního běžce i u krátkých závodů. V USA spotřebují osm balení uhlí na obyvatele, v Německu už jen čtyři a u nás zanedbatelné jedno a půl balení! A přitom raketový pohon pravidla nepovolují!

    • drakor | 17. 10. 2008, 15:49

      :-D

      Zašpuntovat a zalít horkým asfaltem.

      Teď vážně, opravdu to autorka článku myslí vážně? Vždyť to zvýšené pocení při sportu naopak tělu prospívá nejen termoregulací, ale i čištěním těch potních žláz.
      Všiml jsem si, a říká to i moje ženuška, že pokud se tak 3x-4x týdně pořádně při běhání vypotím tak prý nejsem cítit (nemyslím mezi běháním a sprchou).

  • chupascz | 16. 10. 2008, 18:38

    fiiha. me tenhle clanek pripada desne, ale desne komercni. jeste mi tu chybi odkaz, kde ze ty dezo-anti-tamto muzu koupit. tfujtajbl. ale k veci. deo pouzivam, ale pred sportem, bezvyznamne. nenasel jsem "znacku" ktera by vydrzela 24,12,4 hodiny. po dvou hodinach zateze konci... s tim botoxem to bude uzitecna vec. vopicham si cely telo a po pul hodine chcipnu na prehrati. ale zase muzu usetrit a nosit bavlneny triko namisto hyper-super funkcniho coolmax-stribro-merino trika :)

  • Tomas_Pce | 16. 10. 2008, 20:30

    Tak si myslím, že Radek Narovec a pánové z behej.com musí mít radost tolik ohlasů na jeden článek :-) lidičky berte to s nadhledem a každý běhejte jak se Vám zachce s tím asi nic nenaděláme a že někdo nepere prádlo to je sice fuj ( a pro mne nepředstavitelné), ale ani deset článků to nezmění.
    P.S. manželka mi nadává, že každý druhý den pouštím pračku jen s běhacími věcmi.

    • evakollertova | 16. 10. 2008, 23:05

      Ještě existuje něco jako ruční přepírání:-) Páč pračky bych se nedočkala - "s čím by se to pralo, kvůli tomu pračku nepoženem..."

      • Leszczynski | 16. 10. 2008, 23:32

        Peru si tyhle veci taky zasadne rucne. Krome dalsich vyhod je to hlavne rychle. A rano pred zavodem si dam sprchu, abych byl v 10h na startu svezi.

  • OndraVojta | 16. 10. 2008, 20:41

    Já bych byl k autorce hodnější. Především ono být zároveň nadšenou sportovkyní, k tomu operní zpěvačkou a ještě mít za sebou medicínu vyžaduje hodně atypickou softwarovou výbavu, takže i ten vypjatější vztah k estetice je pochopitelný.

    Co se týká vypraných dresů, mezi cyklisty je velké faux pas přijet i na společný trénink, natož na závody, v dresu s mapami od potu nebo s neumytým kolem (a neoholenýma nohama :-), takže to částečně dokážu pochopit. Ale antiperspiranty teda taky nikdo neřeší.

    A ještě k osobní hygieně - je zásadní otázkou, jestli náhodou přílišné použití mýdla či sprchových gelů a antiperspirantů náhodou nezhoršuje zápach potu po jejich vyprchání. Pot, jak je i v článku napsané, zapáchá až po rozložení bakteriemi, a je otazné, nakolik se při častém používání alkalyzujících prostředků mění bakteriální osídlení pokožky a jestli náhodou ty nově kolonizující potvory nejsou horší než ty přirozené :-)

    Jinak dobré téma. Podobnou reakci dokáže na cyklistických diskusích vyvolat jen oblíbená otázka "Holíte si nohy?" :D

    • Bering | 17. 10. 2008, 07:33

      Než začnete odpovídat:
      http://www.bikebase.cz/ar … 1b41de5ed3

      • Jarda /xxx/ | 17. 10. 2008, 08:45

        Po přečtení článku bych jej hodnotil jedinou hvězdičkou. Když ale posléze vidím, jaké - leckdy vtipné - komentáře článek vyvolává, snad by si díky tomu zasloužil i o nějakou tu hvězdu navíc :-)
        Plný počet bych kliďánko dal článku, na který nás odkázal Bering. Móooc hezky napsané. A jaké si z toho vzít ponaučení? Holit jen jednu nohu! :-))) Jenže jak tohle "šalamounské" řešení uplatnit v chemickém ošetření pokožky? Polévání jen půlky těla nebude fungovat... Snad by se dalo ono polovičaté řešení aplikovat časově. Jeden týden - voňavý, druhý týden smradlavý.
        Do doby, než běžecká veřejnost určí, který týden bude kterým, by se snad vystačilo s pravidlem - pokaždé ve vypraném.

        P.S. Kdo uteče, ten vyhraje.


      • OndraVojta | 17. 10. 2008, 22:04

        Tak ten jsem neznal - ale je naprosto špicovej! :D

  • Oslík | 17. 10. 2008, 08:14

    Taky nějak nechápu článek, používat deodorant je přirozené, ale ne před sportem. Stačí vždycky po tréninku si ručně přeprat hadry, umýt sám sebe a v pohodě, teda snad. :-) Jak kdysi v nějakém dokumentu říkal Jan Železný: "Navoněný frajírek namá na stadionu co dělat." 100% souhlas, o bězích mimo dráhu ani nemluvě.
    Ale Vandu bych nekritizoval, na svůj názor má právo (jako my všichni v diskuzi) a kromě toho má lepší osobáky na krátké tratě než většina z nás, takže běhat taky umí. :-)

    • Jecminek.Maselnik | 17. 10. 2008, 08:59

      význam deodorantů i antiperspirantů se obecně výrazně přeceňuje. 95% lidí, kteří "zavání", tak činí, jelikož jsou na štíru se základní hygienou. Smrdící na závodech jsou většinou oblečeni ve věcech, ve kterých už dali pár tréninků a ňák je nestihli vyprat.
      Stačí se pravidelně mýt, před oblečením k věcem čichnout a nikdo Vandě ani nikomu jinému smrdět nebude:-)

      • Serža | 17. 10. 2008, 23:14

        přesně to jsem chtěl napsat! :-)

    • Orin | 18. 10. 2008, 08:34

      Takže čím lepší osobák, tím fundovanější názor na hygienu běžců?

  • Alena | 17. 10. 2008, 10:37

    Tak nevím, už jsem měla cukání reagovat u článků ohledně malování a vlasů... Taky běhám, taky mám malého cvrčka. Možná nestihnu tolik aktivit, které jsou vidět, ale i já mám honičku a hodně starostí.. Nicméně, že by mé vlasy nějak šíleně trpěly během si nemyslím, běhám klidně i s řasenkou a ještě se mi nic nestalo a ohledně deodorantů. Ač si myslím, že jsem celkem čistotná, taky by mě nenapadlo se před během stříkat, stačí být čistý a hotovo. To mi přijdou horší zážitky ze zaměstnání, kdy lidé s frňáky nahoru smrdí v oblecích a košilích či bílých neprodyšných halenečkách. Tam je to problém - když s nimi máte v kanclu sedět, čichat je a být s nimi za smraďochy, ač nevinně. Ale zda se někdo potí při běhu mi fakt už přijde, že není o čem psát...

  • Bran | 17. 10. 2008, 10:46

    Napsal bych spíše článek, proč bychom se měli potit. Zabraňovat pocení při sportu je neprostý nesmysl. Možná to může skončit i zdravotními potížemi... Já dokonce běhám právě proto, abych se pořádně "zapotil" -- prostě to k tomu patří a je to zdravé. Pot odvádí z těla nejrůznější svinstvo...

    Pokud člověk dodržuje základní hygienické návyky a také pokud se zdravě stravuje a není nemocný, tak pot "zapáchá" jen minimálně ... čím více a častěji se člověk potí, tím méně je cítit.

    Někdy mám pocit, že antiperspiranty lidem nahrazují hygienu! Nemám čas na sprchu, tak se napatlám antiperspirantem a jdu ven -- jsem přece in jako v té reklamě... takový uspěchaný metrosexuální styl života...

    Přiznám se, že se raději budu dvakrát denně sprchovat, než na sebe jednou denně matlat antiperspirant...

    Dívky a ženy by si měly uvědomit, že zpocené tělo rozhodně není nic neestetického, naopak, je to více sexy, než když je vidět pudr, zbytky antiperspirantu a přehnané líčení...
    Když se k tomu ještě přidá "voňavka" před během, tak to už kdejaký "kolemběžící" jen nevěřícně začne kroutit hlavou...

    Jeden zajímavý postřeh; nedávno se tu diskutovalo, proč běhá výrazně více chlapů -- jedním z důvodu je překvapivě i pocení -- "moderním" ženám připadá pocení jako něco ponižujícího, nepřirozeného a chtějí se tomu za každou cenu vyhnout. Když se holek ptám, proč neběhají, ve většině případů mi řeknou, že je to nebaví A ŽE BY SMRDĚLY POTEM. To je opravdu pádný argument :-) Ostatně tento článek to potvrzuje -- muži s tímto mají výrazně menší problém a proto je jejich cesta k běhání rychlejší. Ženy než začnou běhat řeší otázky pocení, co na sebe, jak v tom budu vypadat, jak se nalíčit, co s vlasy... stačí se podívat na starší články... Je to škoda, holkám totiž běhání náramně sluší!

    A rada ohledně pocení: Používejte jen funkční prádlo, po běhu si jej pouze opláchněte ve vlažné vodě a nechte nejlépe venku oschnout. Zdravě jezte a dodržujte pitný režim. Před i po běhání si dejte krátkou sprchu. Věřte, že takto se budete cítit mnohem více svěží než po použití antiperspirantu... hlavně zapomeňte na botox!

  • eN | 18. 10. 2008, 21:03

    Prečo ste na Vandu zlí? Mne jej článok uletený nepríde, aj keď som skôr ten, na ktorého svojim perom namierila.
    Potenie hriech nie je. Hriech je potiť sa do dávno spoteného, alebo potenie neumytou kožou.
    Mňa zaujalo spojenie lepá deva. Páči sa mi, ale neviem ho presne preložiť do "slovenštiny". Lepkavá? Špinavá? Páchnuca? Pomôžte.

    • Alena | 19. 10. 2008, 09:55

      Já jsem si zcela jistá, že to není útok na Vandu. Naopak... její články jsem hltala a obdivuju ji. Postřehy o běhu v těhotenství a po něm byly opravdu pro mne poučné, byla jsem na tom stejně, tak jsem ji tak trochu na tajňačku konzultovala :-) Ani já neměla nic moc nikoho koho se ptát...Určitě jí ale prostě víc sedí články tohoto typu... Je obdivuhodné, jak někdo zvládá práci, dítě, kariéru, sport... Tím spíš mi přišel článek spíš jak na objednávku, trochu nucený a k ní mi nešel...

    • Pomaly_Filip | 20. 10. 2008, 09:22

      V tom případě se ale bavíme o něčem jiném. Přemáchnout si tričko a elasťáky po každém tréninku, sám se osprchovat a jednou za čas svoji výbavu vyprat je o něčem jiném než se před běháním stříkat antiperspirantem nebo nedej bože píchat do sebe botox, ne?
      Článek stěžující si na smradlavé dresy bych pochopil, ale to je trochu jiná cílová skupina, ne?

  • jeňanek | 30. 10. 2008, 14:24

    Vážení, už jsem toho při sportovních akcí hodně napotil. A fakt, že jsme u toho dříve či později všichni nějak "cítit" a nikdo se nad tím nermoutí, má stejný účinek jako vyplavené endorfiny.

  • zdk | 18. 12. 2008, 22:47

    Je mi smutno z toho, že autorka si vybrala již jednou použitý název. A to název opravdového knižního díla a ne takové slátaniny, mj. zde napsané. "Proč bychom se nepotili aneb Jak se chodí po horách" je krásnou knihou Zdeňka Šmída. Stejný autor napsal rovněž "Proč bychom se netopili aneb Vodácký průvodce pro Ofélii"; lehce tendenční, ale přesto hezkou "Miss Portu" a také dějepisně poučnou "Jak jsme se nedali Aneb kapitoly z dějin národního úpění" nebo též povídkovou "Bubáci a hastrmani". Kdo je alespoň lehce znalý hor, vody, country, pravděpodobně se v některé z postav či situací pozná a bude mu rozhodně příjemně. Určitě lépe, jak při čtení zdejšího článku. A bez deodorantů či jiných podobných nesmyslů ...

předplatné časopisu

Nejčtenější v rubrice