Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

NA VLASTNÍ NOHY: Krom potu letos maraton nabídl vedro a vítr

NA VLASTNÍ NOHY: Krom potu letos maraton nabídl vedro a vítr
foto: RunCzech

Petr Říman | 08.05.2016 | přečteno: 2963×

Před Pražským maratonem jsem byl letos povážlivě klidný, tempo jsem měl naplánované víc než konzervativní, prostě takový rychlejší výklus. Doma ovšem tvrdí, že před maratonem se mnou není k vydržení. Nechápu proč? Pokud po mně den před maratonem nikdo nic nechce, nemluví na mě, nedotýká se mě a nevstupuje do mého zorného pole, jsem podle mne zcela okouzlujícím společníkem.

Proto mě překvapilo, když si ostatní v sobotu udělali vlastní program a nechali mne doma samotného. Zjistil jsem, že nabírání sil, když nemám na koho se mračit a vrčet, taky není úplně optimální.

Ráno v den závodu probíhalo hladce, snad jen snězené vločky nějak nechtěly zůstat na svém místě. Odevzdání věcí do úschovny a zařazení do koridoru nemělo sebemenší zádrhel, stejně jako první kilometry. Sluníčko svítilo, větřík jemně pofukoval, no prostě nádhera.

Někde u Výtoně jsem v protisměru zahlédl Jirku Homoláče. Zarazilo mě, že běžel sám, bez vodiče. Škoda, že mu to dopadlo tak, jak to dopadlo. Moc jsem to Jirkovi přál. Byl by to krásný příběh, kdyby limit splnil. Bohužel, zázraky se asi dějí jen v amerických filmech.

„Ouha, za Vyšehradem to začíná nějak foukat,“ říkám si. Vše ale pokračuje podle plánu, kilometry přibývají tak, jak mají, až… Na 25. kilometru se vybíhá na Strakonickou a začínám zpomalovat. Zajímavé je, že vítr fouká proti, ať běžím jakýmkoli směrem.

Zbývající kilometry se mění v souboj se žaludkem, křečemi a miliony dalších nepříjemností. Rozvážné procházení občerstvovaček, mezi nimi pomalé poklusávání. Po čtyřicátém kilometru se moc těším, jak si po průběhu tunelem následující stoupání v klidu vyjdu. Vyběhnu do světla a ejhle, kdo to tady nestojí! Můj kamarád a trenér! No tak bohužel, žádná chůze se nekoná a v rámci možností relativně svižně do kopečka.

Při vbíhání do Pařížské si říkám, že se na nějaký finiš můžu vykašlat, jsem daleko za plánem. Bohužel, podívám se na hodinky a zjistím, že pokud to nebudu vyloženě flákat, tak to bude alespoň pod 3:45 a rozbíhám se. "Ona ta atmoška by ti stejně nedala,“ pomyslím si. Poslední křeč a už visím za cílem na klandru. Tak kvůli tomuhle to teda dělám?

Nejsem velkým příznivcem takto masových akcí, ale Prahu jsem běžel asi po sedmé. Letos nebylo krom větru a vedra pořadatelům co vytknout. Jedinou skvrnou na kráse je snad jenom věčný evergreen s nemožností přeregistrace startovních čísel. Nerozumím tomu, brigádnice by je přepisovala maximálně týden. Myslím, že by to byl menší náklad, než přeregistrace na příští rok se zdravotních důvodů a tím blokování vlastně dvou registrací…

Anketa

Jak se vám líbil letošní Volkswagen Maraton Praha? Dejte mu známku jako ve škole.

1
 
137 hl.
2
 
7 hl.
3
 
4 hl.
4
 
3 hl.
5
 
8 hl.
Celkem hlasovalo 159 uživatelů.

Komentáře (Celkem 19)

Nalezené položky: 20 První Předchozí | 1 | Další Poslední

priman 08.05.2016 20:01:52

Před Pražským maratonem jsem byl letos povážlivě klidný, tempo jsem měl naplánované víc než konzervativní, prostě takový rychlejší výklus. Doma ovšem tvrdí, že před maratonem se mnou není k vydržení. Nechápu proč? Pokud po mně den před maratonem nikdo nic nechce, nemluví na mě, nedotýká se mě a nevstupuje do mého zorného pole, jsem podle mne zcela okouzlujícím společníkem.
Odkaz na článek

avatar

Praha 5

10 km: 0:39:46 (2002)
půlmaraton: 1:31:00 (2004)
maraton: 3:16:59 (2004)

mirekk muž 08.05.2016 22:00:09

Pěkný výkon Petře, gratuluju.

avatar

Pavel Frček muž 10.05.2016 21:19:58

Nejen slušný výkon, ale i moc hezké čtení, Petře. Jen s tím vedrem a větrem bych moc nesouhlasil. Jo, foukalo, ale oběma směry. Jezdil jsem na kole po trati a např. od Karlína až k pařížské vám foukalo docela slušna do zad. Jo, od Národního do Braníka to bylo proti, ale zpátky jste to měli zase po ětru. Zajímavé to bylo na zlíchovském břehu, tam to (aspoň v době, kdy jsem tam byl) bylo takové neutrální. Od několika kamarádů s podobnou a horší výkonnoatí jsem pak slyšel, že ten vítr při jejich tempu docela osvěžoval. A 20 °C snad nelze považovat za vedro. Takže víc článků v podobné tónině.

avatar

Sloviensko

rudo muž 11.05.2016 06:52:25

vedro nebylo.

ak ale bezec za pol roka ci 8 mesiacov odvykol od priameho slnka a teploty nad 20C a prvykrat v sezone sa stretne s priamim slnkom cez den a teplotou nad 20C prave v den zavodu… telo je nezvyknute a dostava sok.

Prazsky maraton ma nevhodny termin pre vykonnostny beh ale je skvely pre zahranicnych klusajucich turistov

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Praha 9 - Prosek

Celkem 63524,33 km
Minulý měsíc 145,48 km
10 km: 0:35:57 (2001)
půlmaraton: 1:24:16 (2011)
maraton: 3:13:59 (2013)

hf muž 11.05.2016 08:05:16

S tou nemožností přeregistrace startovních čísel s tebou souhlasím. Měl by je někdo navrhnout na Nobelovu cenu. :-) Výsledky spousta lidí jsou víc než zavádějící a spousta čísel propadlo. Dále nechápu, jak je možné, že jsou čísla několik dní po otevření registrací vyprodána, když pak se ještě pár dnů před startem nabízí různými nadacemi k prodeji. To je to takový byznys??? To se tedy může do nekonečna rozšiřovat kapacita, když pak ve skutečnosti běží místo 10000 přihlášených (nebo prodaných ???) jen 5778 (tedy 57,78%) Je to vlatsně hra s číslama a běžný čtenář či divák se nikdy nedozví kolik bylo vlastně prodaných čísel na MARATON. Dobrý obchodní trik ?!

Motto: KEEP SMILING
avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 11.05.2016 08:06:05

A že se ze sedla kola (resp. od televize) to pocasi dobre hodnoti, ze ? ;-)


Fakticka: sam jsem to nevidel ani na miste, ani v TV – byli jsme na desitce v Rohatci

avatar

Desert muž 11.05.2016 08:26:46

>> hf, 11. 05. 2016 08:05:16

vyčlenění čísel pro různé organizace májí i zahraniční maratony, kromě toho to funguje i jako cestovní turistika, kdy cestovka nabere místa a nabízí to jako dobře placený zájezd, :-)

v té verzi přeregistrace je to přesně jak píšeš, protože ne každý má na to, aby si zařídil prodej, čísla propadnou, a že je to hned vyprodáno, proč ne když všude vidíš napsáno " maraton za tři měsíce" a podepsáno profesionály, adept časem zjistí, že na ten maraton za tři měsíce nemá, tak je volné číslo, :-D

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 11.05.2016 08:36:59

>> hf, 11. 05. 2016 08:05:16 pak se ještě pár dnů před startem nabízí různými nadacemi k prodeji.

Pokud vím, tak před několika lety to fungovalo tak, že nadace nakoupila určitý počet čísel a hned za ně RunCzechu zaplatila, v té době se platila cena za nejvčasnější přihlášení. Za to obdržela kupony pro volnou registraci. Bylo pak věcí nadace, co s kupony udělala, takže vím, že u jisté nadace byl jistý rok velký problém, když se nepodařilo prodat ani 60% čísel, takže na celé akci byla mírně ztrátová. Teď už to asi plánují lépe a objednávají přiměřenější množství, nicméně i tak čísla občas zůstanou. Dává se nejenom nadacím, ale i různým partnerům, jako je třeba Hervis či Sportisimo, kteří je dávají zákazníkům při vysoké útratě, opět jako volný kupon (a i ten následně mohou zákazníci přeprodat, toto přitom nepůsobí chaos ve výsledcích, protože k registraci jména dochází až po zadání kuponu na stránkách RunCzech).

O těch převodech jsem RunCzech psal, odpověděli, že kdyby to udělali, tak že by překupníci skoupili čísla za nejlevnější startovné a pak je prodávali dráže. Vlastně totéž, co dělají charity, ale bez toho, aby výtěžek šel na dobročinné účely. Můj názor nicméně v tomto případě je, že by to mohli řešit třeba převodem za poplatek, ve výši rozdílu aktuální a původní ceny, i to jsem jim psal, avšak ani to nerealizovali.

Ještě k charitám: jsem příznivec různých konkrétních nadací/charit, ale nepovažuji za dobré toto spojovat se startovními čísly závodu RunCzech. Samozřejmě, v rámci registrace by měla být možnost vybrat si organizaci, kterou člověk podpoří, případně objednat jejich trička apod., ale proč vytvářet různé paralelní nabídky čísel a navíc vytvářet riziko, že charita bude ztrátová, protože dobře nezvládne marketing prodeje čísel a podobně? Či proč bych měl podpořit orgnanizaci XXX, jen proto, že má aktuálně volná čísla, místo organizace YYY, jejíž zaměření je mi bližší, ale startovní čísla už nemá?

Edit: na internetu jsou pěkně vidět analýzy příjmů a výdajů některých organizací. Nějak jsem si ale neuvědomil, že třeba započítat ještě i dodatečné příjmy, které organizace získají díky tomu, že jejich charita je takto propagována, takže i když samotná akce může být i ztrátová či nevýdělečná, tak výsledek pro charitu může být pozitivní.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 11.05.2016 09:20:04

K počasí: v květnu takto vesměs na PIM maratonu bývá, často slunečno a větrno, přičemž ani těch 20 stupňů není nic neobvyklého (třeba 2011 jsem si zapsal cca. 20 stupňů, jasno). Mám přitom dojem, že podobné teplo už letos bylo, viz třeba víkend s půlmaratony v Pardubicích a Brně. Souhlasím, že pokud chce někdo lepší maratonské podmínky, tak je lepší využít jiných závodů, buď někdy na přelomu března a dubna, či pak na podzim.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 11.05.2016 09:27:57

>> Petr Kaňovský, 11. 05. 2016 08:36:59

V Bostonu ale snad i jinde je to s charitami tak, ze zavodnik s koupi cislo za docela horentni sumu, snad i $1000 a obchazi zname a zada je o prispevek na charitu ve forme uhrady casti startovneho. Jestli nevybere dost, tak se mu ucast muze hodne prodrazit.

Co se tyce toho ze charita musi predem nakoupit cisla a nest riziko, to mi prijde od Carla hodne nefer. Vzdyt by klidne mohl charitam vyclenit nejakych X cisel mit je pro ne rezervovane a kdyz se nenajdou zajemci, tak je mesic pred startem da k volnemu prodeji. Co se asi nedeje, to bychom vedeli o moznosti dalsich cisel tesne pred startem.

Tech modelu a inspiraci jak vsechno kolem cisel vylepsit je spusta a PIM ma na to profesionaly, kteri vedi jak to funguje jinde, takze si urcite vybrali ten nejvhodnejsi model. Akurat zadani nejvhodnejsiho modelu nebylo udelat co nejvecsi radost ucastnikum…

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 11.05.2016 09:38:33

>> SlavoK, 11. 05. 2016 09:27:57

Jenže ono je pěkně vidět, že nejvíce čísel prodají charity až v posledních týdnech před startem, kdy jiná čísla oficiálně už nejsou. Jakmile by něco prodával i PIM, tak by to snížilo prodejnost ostatních charit.

… Také by mohl PIM prodávat všechna čísla sám a z výtěžku zasponzorovat jim vybrané charity, třeba dle volby přihlášených (něco by si zaškrtli).

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 11.05.2016 09:43:08

>> SlavoK, 11. 05. 2016 09:27:57 …nejvhodnejsi mo­del…

Nejvhodnejsi model = IMHO prodat co nejvic cisel do zahranici ;-). Vid namatkou 238 zaznamu s vysledky pro Italii, 208 GB, 103 Spanelsko, …

avatar

10 km: 0:53:39 (2015)
půlmaraton: 1:56:00 (2015)

gilwen77 žena 11.05.2016 10:52:40

>> jm1, 11. 05. 2016 09:43:08

To zní chytře, bo bez valut si normální člověk neškrtne

avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 11.05.2016 11:22:52

>> gilwen77, 11. 05. 2016 10:52:40

IMHO nejde ani tak o valuty (BTW, jake valuty, kdyz za vse platis kartou ? ), jako o ubytovani aj. sluzby s „maratonskou turistikou“ spojene, ktere nasinec (jedouci na zavod namatkou z Liberce ;-) ) vesmes necerpa…

avatar

Pavel Frček muž 11.05.2016 11:28:10

>> hf, 11. 05. 2016 08:05:16

Honzo, s těmi počty je to totiž tak, že pořadatel to navyšuje tím, že započítává každého účastníka, co se vydal na maratonskou trať i třeba jen jako člen štafety. Těch štafet bylo 595, pořadatel to vynásobí čtyřmi a v tu ránu máš cca 2 400 běžců navíc. Že běží vždycky jen jeden z nich, čili s klasickými maratonci běží trvale jen těch 595 jde mimo ně. Je to pořadatelská mystifikace a v minulých letech jsem na toto téma opakovaně s Carlem i jinými v PIMu hovořil, že ve výsledcích si každý má možnost zjistit, jaká byla skutečnost. Marně.

Takže když k těm (zaokrouhleně) 5 800 v cíli připočteš dlouhodobě ověřenou skutečnost, že průměrně 7% (ale někdy i 10) z registrovaných nepřijde na start, což je zhruba 450 dalších běžců, asi 2% maraton z různých důvodů nedokončí (+ 150),což je dohromady 6 400, přidáš k tomu těch mystifikačních 2 400 ze štafet a v tu ránu se dostaneš blízko k 9 000. A aby se to lépe psalo, přihodí se tisícovka navíc. Jak prosté, milý Watsone…

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 11.05.2016 11:36:16

>> jm1, 11. 05. 2016 11:22:52

To je takova urban legend o ekonomicke prospesnosti maratonu pro ekonomiku mesta (vymena za uzavrene ulice). Do Prahy prijede prumerne kazdy den 16tisic zahranicnich turistu s prumerne 2.5 noci ubytovani. O vikendu to bude asi tech 30tisic. Tech par tisic v tento vikend specialne kuli maratonu neudela nic.

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 11.05.2016 11:40:23

>> Pavel Frček, 11. 05. 2016 11:28:10

No ale cenu plati ve stafete snad kazdy plnou, ze jo? A to je podstatne – prumerna cena startovneho krat celkovy pocet platicich. Kdyz mi prijde do obchodu 8 lidi ale jenom 2si neco koupi tak mam 2 zakazniky. Tady je to naopak do cile prijdou 2, ale platili 8.

avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 11.05.2016 11:56:44

>> SlavoK, 11. 05. 2016 11:36:16 …prumerne 2.5 noci…

Co vim z doslechu od maratonskych turistu, tak to u nich vesmes zadny bleskovy najezd na cilove mesto nebyva. Ale jinak souhlas, uzaveru v 1/2 mesta musis s magistratem za neco vymenit … ;-)

avatar

Sloviensko

rudo muž 11.05.2016 12:46:00

charitativne nadacie su najvacsia zlodejina aku ludstvo vymyslelo

vo svete sa uz akosi akceptuje ze len asi 10% z vyzbieranytch $$$ sa dostane tam kam to nadacia tvrdi ze to dava.

a pre bezcov co trochu citaju po angelskom jizyke:

pripad NY maratonu kde nadacia za rok prekradla asi 5 milionov roznym sposobom – a to priamo ta co maraton organizuje…

pri pade systemu, nadacie padnu tiez a sefovia sa budu kukat na svet z opacnej strany mrezi

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Pce

Celkem 21,1 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:13 (2016)
půlmaraton: 1:24:29 (2016)
maraton: 3:10:53 (2016)

Michal435 muž 11.05.2016 16:08:01

…jen k tomu počasí..... Je pravda, že v některých místech bylo vedro fakt jako u pece. Ale s tím bych neměl problém (běhám i v 35 stupňovém horku, tak že v Praze byla letos vlastně zima :-) ) , ale spíš mě vadil vítr. Ten foukal na některých místech tak, až padaly zábrany a to už je opravdu honě. Ale rozhodně bych o teplu a větru nemluvil, jako o vyloženém problému, při letošním PIMU. To by měl zvládnout každý kdo běhá a kdo se na podobou akci hlásí.

Motto: Je lepší mířit ke hvězdám a netrefit se, než do hromady hnoje a trefit se.
Nalezené položky: 20 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.