Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Potravinové doplňky pro vytrvalostní běžce

Potravinové doplňky pro vytrvalostní běžce
foto: Zdenek Krchák

Vlastimil Chadim | 31.08.2010 | přečteno: 37838×

Tělo sportovce má vyšší nároky na dodávku živin, vitamínů, minerálních látek a stopových prvků. Při nedostatečné výživě, nevhodném jídelníčku a na živiny stále chudších potravinách mohou být doplňky stravy vítaným pomocníkem. Jaké jsou základní skupiny doplňků pro vytrvalostní běžce?

IONTOVÉ NÁPOJE

Speciální nápoje doplňují ztráty tekutin, minerálních látek a energie v průběhu delšího fyzického výkonu aerobního charakteru. Aby mohlo dojít k optimálnímu vstřebání vody, sacharidů a minerálních látek, je nezbytné, aby koncentrace připraveného roztoku nepřesahovala 6–8% a nápoj působil iso- či hypotonicky (jeho takzvaná osmolalita musí být stejná nebo nižší než je osmolalita krve).

Koncentraci cukrů v nápoji volíme podle délky činnosti. Čím delší aktivita, tím vyšší koncentrace. Pro běžné 60–90minutové tréninky postačí 3–5% roztok. Čím je chladněji a méně se potíme, tím koncentrovanější může nápoj být. Naopak v horkém a vlhkém prostředí je nutné volit nápoj sacharidově „řidší“, naopak obsah chloridu sodného – pro vyrovnání ztrát z potu – vyšší. Ze sacharidů obsažených v nápoji by měla převažovat glukóza (cukr hroznový), sacharóza (cukr řepný), maltodextriny a možný je malý obsah fruktózy (cukr ovocný).

Iontové nápoje je třeba rozlišovat podle zastoupení minerálních látek na ty vhodné před a při výkonu a na ty, které pijeme až po výkonu.

U nápojů určených pro výkon tvoří největší díl chlorid sodný (kuchyňská sůl). Sodík napomáhá vstřebávání vody přes střevní stěnu a snižuje riziko vzniku hyponatrémie (nízké koncentrace sodných iontů), která negativně ovlivňuje fyzický výkon. Pro udržení stálosti vnitřního prostředí by měl takový nápoj obsahovat také malé množství iontů vápníku, draslíku, fosforu a hořčíku. Pro optimální využití energie, minerálních látek a tekutin je vhodné rozdělit si celkový příjem tekutin do několika menších dávek a každých 10–15 minut vypít 150–200 ml nápoje.

U nápojů pro doplnění energetických zdrojů a elektrolytů po výkonu by měl být z minerálních látek nejvíce zastoupen draslík, který je nezbytný při tvorbě glykogenových zásob, dále sodík, chloridy, hořčík a vápník. Pravidlo sodík „před a při“ a draslík „po“ však bohužel stále mnoho výrobců iontových nápojů nerespektuje a nabízí univerzální přípravky, které jsou údajně vhodné jak při výkonu, tak po něm.

COLA, LIMONÁDY A PIVO

Nechcete-li investovat do komerčních iontových nápojů, můžete pro doplnění vody, energie a minerálů využít běžných limonád, zbavených oxidu uhličitého („bublinek“), nebo ovocných šťáv a sirupů. Nápoje jako Coca-Colu nebo Kofolu je nezbytné naředit vodou v poměru 1 díl limonády na 1–2 díly vody.

Běžná limonáda, pokud není bez cukru, obsahuje kolem 10 gramů sacharidů ve 100 ml obsahu. Jde tedy o jejich příliš vysokou koncentraci. Naředěním získáte výhodnější, zhruba 3–5% roztok. Chcete-li, aby podomácku připravený „ionťák“ byl opravdu rychlým zdrojem energie, zřeďte limonádu či sirup výrazněji, ale po té do něj přidejte čistou glukózu (Glukopur). Asi 30 gramů na litr nápoje. Má-li nápoj působit naopak pomaleji, opět jej více nařeďte vodou, ale místo glukózy použijte na „doladění“ fruktózu (ovocný cukr). Pozor! Nikdy ne více než 20–25 g fruktózy na jednu porci, abyste se vyhnuli zažívacím potížím.

S náloží sacharidů tedy není problém, horší je to se správným poměrem minerálních látek. Nebojte se do nápojů určených pro výkon přisypat malinké množství kuchyňské soli – 0,8–1,2 gramů na litr nápoje. Pro regeneraci po výkonu můžete použít ovocný džus, opět jej však nařeďte 1:1. Sůl již není třeba přidávat. Později, potřebujete-li dále doplňovat glykogenové zásoby, již můžete vypít džus plně koncentrovaný.

Oblíbeným „iontovým“ nápojem je pivo. Mnoho běžců má ve zvyku, především v létě, si dát ihned po tréninku či závodu jedno až dvě. Nedělejte to. Obsah rychlých sacharidů i zastoupení minerálních látek je v pořádku, ale i malý obsah alkoholu (jedna desítka přinese 20 gramů, jedna dvanáctka přes 25 gramů čistého alkoholu) znemožní včasné nastartování regeneračních procesů. Pivo si dejte až po prvním „tuhém“ pokrmu. Bez problémů je však konzumace piva nealkoholického.

ENERGETICKÉ GELY A TYČINKY

Pro rychlé dodání energie při vytrvalostních aktivitách můžeme využít také energetické gely. Jedná se o koncentrát sacharidů (glukóza, sacharóza, fruktóza, maltodextriny) často doplněný o větvené aminokyseliny (BCAA) a stimulační látky (kofein, guarana, taurin). Gel je dobré zapít vodou nebo iontovým nápojem, čímž se naředí značná koncentrace cukrů. Většina gelů je chudá na obsah hlavních minerálních látek. Je to dobře, protože jejich vyšší množství může ve spojitosti s iontovými nápoji přispět k příliš vysokému příjmu minerálů a následnému vzniku nerovnováhy vnitřního prostředí těla.

Dalším zdrojem energie, který je však využíván až v rámci velmi dlouhých zátěžích, například maratonu, výrazně dlouhých trénincích nebo jako snadno stravitelná svačinka před či po fyzické aktivitě, jsou sacharidové tyčinky. Díky tuhé skladbě a odlišenému zastoupení cukrů se jedná o pomalejší a dlouhodoběji působící zdroj energie. Typická energetická tyčinka o hmotnosti 50 gramů přinese tělu kolem 30 gramů čistých sacharidů ve formě škrobu, glukózy, fruktózy a sacharózy.

Tyčinky určené pro vytrvalostní výkon nesmí obsahovat příliš mnoho bílkovin a tuků, které jsou náročněji stravitelné a při samotné aktivitě nezajistí rychlou dodávku energie. Naopak výhodné je, pokud je tyčinka obohacena o malé množství mastných kyselin se střední délkou uhlíkatého řetězce – takzvané MCT tuky. Nemusí se složitě štěpit, z tenkého střeva putují hned do krevního oběhu a mohou sloužit jako vydatný a přitom rychlý zdroj energie. Nepřímo tak šetří glykogenové zásoby a pomáhají udržet vysoké tempo běhu po delší dobu. Kvůli zatížení trávicího traktu a horší využitelnosti energie ze sacharidů nesmí být v tyčince příliš vlákniny. Müsli tyčinky, které se chlubí vysokým obsahem vlákniny, se tak pro vytrvalostní výkon příliš nehodí. Ty je dobré dopřát si na snídaně a svačiny, prostě mimo dobu fyzické činnosti.

Od sacharidových tyčinek je nutné striktně oddělit tyčinky proteinové. Ty se pro vytrvalostní výkon vůbec nehodí. Stejně tak příliš mnoho užitku nepřinesou běžné tyčinky s vysokým obsahem tuků a těžko stravitelných sacharidů („energie sbalená na cesty“). Výrazně zatíží trávicí trakt a energii uvolňují do krevního oběhu výrazně pomaleji.

Z „neumělých“ potravin je zdrojem dobře využitelné energie ovoce. Těžko jej využijete v průběhu desetikilometrového závodu, ale při maratonu budou příjemným občerstvením zralé banány, fíky, datle nebo lehce nabobtnalé sušené ovoce.


PLNÉ ZNĚNÍ ČLÁNKU O POTRAVINOVÝCH DOPLŇCÍCH PRO VYTRVALOSTNÍ BĚŽCE VČETNĚ PŘEHLEDU PRODUKTŮ V JEDNOTLIVÝCH KATEGORIÍCH NALEZNETE V NOVÉM ČÍSLE BĚHEJ, KTERÉ VYŠLO 27. SRPNA.

PŘEDPLAŤTE SI BĚHEJ A ZÍSKÁTE SLEVU NA JARNÍ HERVIS 1/2MARATON


VLASTIMIL CHADIM

  • nezávislý výživový poradce, osobní fitness trenér
  • specializuje se na sportovní výživu, formování postavy (redukce nadváhy, nárůst svalové hmoty), prevenci a léčbu metabolických a kardiovaskulárních onemocnění
  • odborný lektor LF MU Brno, Ústavu preventivního lékařství
  • běžec a cyklista
  • osobní stránky: www.nutricoach.cz

Anketa

Je podle vás u kondičních běžců kromě iontových nápojů, energetických gelů a tyčinek důležitá i konzumace dalších potravinových doplňků?

 
44 hl.
 
4 hl.
Celkem hlasovalo 126 uživatelů.

Komentáře (Celkem 65)

Nalezené položky: 66 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední

vlastimil chadim muž 30.08.2010 09:17:37

Tělo sportovce má vyšší nároky na dodávku živin, vitamínů, minerálních látek a stopových prvků. Při nedostatečné výživě, nevhodném jídelníčku a na živiny stále chudších potravinách mohou být doplňky stravy vítaným pomocníkem. Jaké jsou základní skupiny doplňků pro vytrvalostní běžce?
Odkaz na článek

avatar

Sloviensko

rudo muž 30.08.2010 11:42:25

ked sa detska cukrikova zavislost vysvetluje pojmom – sportovy doplnok stravy. na chemickej tekutine a na cukrovej hmote nie je nic sportoveho, tento reklamny podvod by mal byt zakazany a potrestany. Raz sa historia pozrie spat na toto sialenstvo a bude to zaujimava kapitola v dejepise

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Celkem 718 km
Minulý měsíc 0 km

vosice žena 30.08.2010 12:05:41

Já bych byla pro to ovoce, banány, fíky, datle ap.Na doplnění energie. Zbytek je jen komerční tah výrobců a prodejců.

Motto: Kdo vítězí nad lidem je mocný,kdo vítězí sám nad sebou je nejmocnější. (Lao-c´)
avatar

Praha 9 - Vysocany

voracem muž 30.08.2010 12:20:57

>> vosice, 30. 08. 2010 12:05:41

Predstavte si, ze jedete/ bezite zavod. ktery trva 8 a vic hodin (napr. Ironman nebo nejaky ultramaraton). Za hodinu potrebujete dostat do sebe aspon 60–80g sacharidu. To byste behem toho zavodu musel snist tech bananu nekolik kilo. Traveni tuhe stavy behem zavodu zbytecne zatezuje organismus, vy potrebujete, aby se telo soustredilo na vykon a ne na traveni. Od toho ty gely jsou.

avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 30.08.2010 12:24:32

Když toho nezdravého (řepného v ČR a kukuřičného v USA) cukru je tolik a je (i díky dotovanému zemědělství) tak levný, slaďoučký a způsobuje závislost. No který výrobce jídel a nápojů by odolal tomuto výnosnému pokušení?

Kdesi jsem četl, že když se dělal pokus na krysách, z nichž jednu skupinu krmili tučným jídlem a druhou sladkým, tak některé tukem krmené krysy ztloustly na rozdíl od těch krmených cukrem, ty ztloustly všechny a dokonce pak odmítaly žrát cokoliv jiného.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Benešov u Prahy

Celkem 4768 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:16 (2012)
půlmaraton: 1:27:57 (2010)
maraton: 3:19:06 (2010)

chuchvi muž 30.08.2010 12:30:25

>> vosice, 30. 08. 2010 12:05:41

Provozuji cyklistiku a vytrvalostní běh a závod s energetickým gelem je daleko příjemnější než bez něj.Fíky a datle mi nějak nejedou.Banány jsou super,ale na závod bych jich potřeboval trs(hromadu).To,že to je komerční tah mi je celkem jedno.U mě mají gely a tyčinky na doplnění energie vždy nejvíce prostoru.

avatar

Benešov u Prahy

Celkem 4768 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:16 (2012)
půlmaraton: 1:27:57 (2010)
maraton: 3:19:06 (2010)

chuchvi muž 30.08.2010 12:33:03

>> rudo, 30. 08. 2010 11:42:25

Jaký reklamní podvod?Pokud fungují,tak se nemůže jednat o podvod.

avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 30.08.2010 12:54:12

>> chuchvi, 30. 08. 2010 12:33:03

Rudo má asi na mysli, že obyčejná cukrová voda smícháná s několika chemikáliemi se draze prodává jako sportovní doplněk stravy, čímž evokuje prospěšnost pro sportovce a přitom není ani sportovní, ani nepatří do zdravého jídla.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Celkem 718 km
Minulý měsíc 0 km

vosice žena 30.08.2010 13:07:28

Popravdě si ultramaraton nedokážu představit ani s energetickými gely :-) Ale věřím,že je to pohodlnější a skladnější a nevylučuji,že běžet jednou maraton,tak si je taky pořídím.. To ovšem neznamená,že nejsou nahraditelné formou běžné stravy.. je to stejné jako když si dnes koupím instantní jíšku,polévku, nebo cokoliv jiného. Podvod to není,svou službu splní(o neúměrné ceně radši nemluvím) ale není to z dlouhodobého hlediska pro tělo spíš nezdravé? Znám lidi co do sebe házejí nějaké ,,bobule" každý den, ať jde o trénink nebo závod. Kdysi se přece taky podávaly výkony a sportovci se bez nich byli nuceni obejít. Neříkám, že jsou k ničemu, ale myslím, že jsou přeceňovány.

Motto: Kdo vítězí nad lidem je mocný,kdo vítězí sám nad sebou je nejmocnější. (Lao-c´)
avatar

Ústí nad Labem

Peggy žena 30.08.2010 13:12:48

Bez tyčinky vůbec nevybíhám. Už jsem zažila hypoglykémii a jsem klidnější, když mám cukry po ruce. Při kratších bězích je nosím jen pro jistotu. U běhu delšího než 80 minut už potřebuji doplňovat energii. Hold každé tělo je jiné. Dřív jsem běhala na banány. Měla jsem je v krabičce u cesty a kroužila na dvoukilometrovém okruhu. Od té doby, co okruhy neběhám (protože je to nuda), kupuji energetické tyčinky pro vytrvalostní sportovce. Narozdíl od banánu se nerozmašírují v ledvince.

avatar

Benešov u Prahy

Celkem 4768 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:16 (2012)
půlmaraton: 1:27:57 (2010)
maraton: 3:19:06 (2010)

chuchvi muž 30.08.2010 16:05:20

>> vosice, 30. 08. 2010 13:07:28

Jsem zrovna ta osoba co to do sebe hází.Pro příklad:denně beru v tabletách – 2×kloubní výživa,2× vápník+hořčík+zi­nek,1× komplex vitamínů bez minerálů,2× rybí olej(srdce),1× žraločí chrupavka(šlachy)­.Po výkonu(rozuměj závodu nebo velké svalové zátěži)5× BCAA pro lepší regeneraci.Možná se to to zdá přehnané,ale vše si najde svoje místo.Něco beru pro nedostatek a něco jako prevenci.Teď momentálně ubírám dost na váze jelikož jsem přidal plavání.V mém případě jídlem,to prostě nejde ujíst,takže jsem musel koupit gainer (80 procent sachyridy,20 pro­cent proteiny).Po nějaké době se to stabilizovalo a tedka to jde lehce nahoru.Nezapomeň,že energetické tyčinky a gely jsou doplněk stravy a ne,že to nahrazuje plnohodnotnou stravu,takže instantní polévka se mi jeví jako špatný příklad.

avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 30.08.2010 16:32:03

>> chuchvi, 30. 08. 2010 16:05:20

Kolik měsíčně naběháš a najezdíš, že ti nestačí energie z jídla? Jinak slušná sbírka, ale když ti to pomáhá (a víra pomáhá také) …

Četl jsem alternativní názor, že syntetické vitamíny a minerály v tabletkách tělo povětšinou neumí zpracovat, takže jsou v lepším případě zbytečné. Já osobně bych z toho bral jen ten rybí olej kvůli vitamínu D, ale jen ten pořádný z tresčích jater (cod liver oil), protože slunka letos už moc nebude a získat ho dostatečný množství z potravy je těžký.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Celkem 718 km
Minulý měsíc 0 km

vosice žena 30.08.2010 16:40:47

Měla jsem na mysli spíš,že je hrozné jak se stalo populární a běžné,že člověk už není schopen brát živiny přirozeně z normální čerstvé stravy. Všechno se různě chemicky upravuje, používají se stabilizátory, konzervanty a já nevím co všechno.. Nezlobte se na mne, ale přece není normální používat komplexy vitamínů,mine­rálů,rybí oleje ap.ve formě tablet,prášků a jiných nesmyslů.. Normální je mít pestrou stravu složenou z obilovin,ze­leniny,ovoce,ma­sa tak,ať má tělo dostatečný přísun minerálních látek a vitamínů. V době rekonvalescence po nemoci,v době psychické zátěže nebo třeba při sportovním výkonu je třeba zvýšit dávku některých vitamínů a minerálů,sacharidů nebo bílkovin,ale opět by to mělo jít formou normální stravy,případně užívat potravinové preparáty pouze přechodnou dobu, ne každý den. Nehledě na to,že spousta jich se vůbec do těla nevstřebá(zvlášť oblíbené multivitamíny) a projde trávicím traktem bez povšimnutí).

Motto: Kdo vítězí nad lidem je mocný,kdo vítězí sám nad sebou je nejmocnější. (Lao-c´)
avatar

Benešov u Prahy

Celkem 4768 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:16 (2012)
půlmaraton: 1:27:57 (2010)
maraton: 3:19:06 (2010)

chuchvi muž 30.08.2010 16:47:09

>> mulisak, 30. 08. 2010 16:32:03

Jak kdy,ale moc ne.Po přidání plavání a posilovny je to horší.Takže třeba běh 2× týdně po 20km,kolo tak 150km.Mám fyzicky náročné zaměstnání(vykládka kamionu ručním způsobem)kde přetrvávám 4 rokem a jsou to pouze noční.Takže můj tréninkový plán je podle toho přispůsoben.Včera jsem jel „železnýho dědka“100km cyklistiky v kopcovitém terénu.Pro mě 3. stovka v kuse od doby co mám kolo (duben).Bez 2 gelů bych byl s časem úplně někde jinde pokud bych vůbec dojel.Nic méně prostě moc spaluju.Co jsem nabral v posilovně za 3,5 měsíce(6 kg)tak jsem stratil plaváním za 8 tréninkových hodin během 3 týdnů.

avatar

Celkem 718 km
Minulý měsíc 0 km

vosice žena 30.08.2010 16:49:31

>> chuchvi, 30. 08. 2010 16:05:20

Ještě bys mohl vyzkoušet aloe vera, to je tady v poslední době taky moc populární. Má kolegyně si tím vyléčila všechny neduhy, včetně poruch erekce svého manžela :-) Ovšem je pravda, že je současně distributorem LR..

Motto: Kdo vítězí nad lidem je mocný,kdo vítězí sám nad sebou je nejmocnější. (Lao-c´)
avatar

Benešov u Prahy

Celkem 4768 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:16 (2012)
půlmaraton: 1:27:57 (2010)
maraton: 3:19:06 (2010)

chuchvi muž 30.08.2010 16:57:26

>> vosice, 30. 08. 2010 16:40:47

Opět podotýkám,že nesmíš míchat doplńky stravy které pouze doplnují pevnou stravu,nikoli,že je nahrazují.Takže samozřejmě,že normálně jím jako každý jiný.V mém případě 10× denně ve středních dávkách.A doplńuji to preparáty.

avatar

Benešov u Prahy

Celkem 4768 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:16 (2012)
půlmaraton: 1:27:57 (2010)
maraton: 3:19:06 (2010)

chuchvi muž 30.08.2010 17:05:15

>> vosice, 30. 08. 2010 16:49:31

Beru to jako ironický komentář k Aloe Vera.Pokud nad vším ohrnuješ nos a jakoukoliv novinku vycházející z chemických procesů zavrhuješ bez dlohodobé zkoušky tak je to tvoje věc.Aloe Vera jsem měl pouze jako pití a mě osobně velmi chutná,ale zdravotní ůčinky nemohu potvrdit.

avatar

Praha

Celkem 6176,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:15 (2009)
půlmaraton: 1:34:00 (2005)
maraton: 3:23:32 (2006)

Radek Narovec muž 30.08.2010 17:11:34

>> vosice, 30. 08. 2010 16:40:47

Ahoj. Zkus si ještě jednou projít ten text Vlasty Chadima, ideálně celý v časáku (má to celkem osm stran a při nejlepší vůli z toho nešel udělat smysluplný výtah na web). Je psán právě tak, že v něm najdou pro a proti jak zastánci pestré „normální“ stravy, tak doplňků. Uvádí, kdy mají doplňky navrch nad přírodou (například rychlostí vstřebání sacharidů ihned po skončení zátěže), ale přitom dokolečka opakuje, že pestrá strava je pestrá strava a žádné preparáty ji nenahradí.

Kdo byl tento víkend na běžeckém kempu, viděl, jak mohutným zastáncem zdravé výživy Vlasta je. Naším společným cílem pak bylo poměrně obšírným článkem trošičku vnést světlo do vnímání těchto doplňujících látek vytrvalostními běžci. Rozhodně nezůstane u jednoho článku.

avatar

Praha 12 - Modřany

Celkem 154008,06 km
Minulý měsíc 822 km
10 km: 0:40:21 (2006)
půlmaraton: 1:26:59 (2008)
maraton: 3:15:43 (2004)

Mirek Kostlivý muž 30.08.2010 17:17:34

>> voracem, 30. 08. 2010 12:20:57

Zajímavé je, že ultramaratonec Petr Solnička mi konzumaci energetických gelů před letošní 48 hod. na Kladně rozmlouval (jsou to prý rychlé cukry, které tělo hned zpracuje, a moc mu to nepomůže). Ať prý raději jím to, co nám pořadatel ke konzumaci připravil. Asi měl pravdu, protože si zaběhl při své 20té(!) 48 hodinovce osobák (348km), zatímco já to musel po 200km zabalit. I když za to ty gely (asi 10 ks) nemohly :-) …

Motto: Běhat bez ohledu na věk a okolí !
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 30.08.2010 17:19:47

>> chuchvi, 30. 08. 2010 16:47:09

Nevyjadřuji se k dodání energie během několikahodinové jízdy na kole nebo dlouhého běhu. Ale jinak můžeš dělat přece to, co by si přál každý, jíst víc, častěji a hlavně hodnotněji. Spousta vitamínů a minerálů je v tak jednoduchých a levných potravinách jako jsou například zelí, ořechy, fazole nebo mražená makrela. Ale je třeba snažit se kupovat zboží, co je v sezóně a není z druhýho konce světa a/nebo plný chemikálií. Když jsem u toho, dole je odkaz na 7 nejhorších potravin, některé jsou hodně překvapivé.

Pro neanglicky mluvící malý výběr:

  • rajčata v plechovkách protože kyselá rajčata rozpouští nebezpečný bisfenol obsažený v plechovce
  • brambory, protože jsou chemicky ošetřovány, aby neklíčily
  • lososy z farem, kteří mají proti těm loveným míň vitamínu D a obsahují pesticidy, karcinogeny a antibiotika
  • jablka, protože jsou kvůli chuti tak vyšlechtěná, že jsou náchylný k chorobám a škůdcům, což se opět řeší štědrými dávkami postřiků

http://www.prevention.com/…list/1.shtml

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Benešov u Prahy

Celkem 4768 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:16 (2012)
půlmaraton: 1:27:57 (2010)
maraton: 3:19:06 (2010)

chuchvi muž 30.08.2010 17:41:44

>> mulisak, 30. 08. 2010 17:19:47

Děkuji za doporučení.Opravdu jsou pro mě překvapivé třeba brambory.Jinak před 2 lety jsem byl kamarádem zasvěcen do kulturistiky,takže také zejména do plnohodnotné stravy.Mohu říct,že i mimo posilovací sezonu která je listopad až únor se stravuji velmi hodně jak hmotnostním obsahem tak nutričním.Jestli ti připadájí 3 hlavní jídla+ 6 svačin málo tak porad kde bych měl přidat abych nemusel pít gainer na zvyšování hmoty.Pro doplnění:hlavní jídla se skládají většinou z rýže a těstovin+kuřecí nebo krůtí maso(1×týdně hovězí).Svačiny se skládají z banánů,jablek,nek­tarinek,jogur­tů,sezamového pečiva nebo obyčejnch rohlíku,plátkového sýra,piškot a oříšků.Množství nebo počet jsou různě kombinovány nebo někdy méně či více konzumovány.

avatar

Slaný

Celkem 3535 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:30:08 (2010)
maraton: 3:37:21 (2010)

EdCable muž 30.08.2010 17:57:32

>> chuchvi, 30. 08. 2010 17:41:44

A po takovem objemu potravy trpis nedostatkem vitaminu, mineralu ci vetvenych aminokyselin?

Motto: "Sometimes, I guess there just aren't enough rocks."
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 30.08.2010 21:08:26

>> chuchvi, 30. 08. 2010 17:41:44

Jestli děláš kulturistiku a chceš vyhonit svaly, tak tomu já nerozumím. To se asi fakt musíš nacpat proteinama, nevyjde však pořádný maso levněji a není chutnější než ten gainer? A faktická poznámka ke svačinám – jablko nebo jogurt není pro 85 kg chlapa jako já svačina, to je chuťovka.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Celkem 718 km
Minulý měsíc 0 km

vosice žena 30.08.2010 22:23:52

>> chuchvi, 30. 08. 2010 17:05:15

Ne,byl to spíš ironický komentář na reklamu jako takovou, lidé se často nechají strhnout.. Např. -sklenice plná mléka (kinder čokoláda),tu mí rodiče s oblibou kupovali mým dětem a přesvědčovali mne jak je zdravá!
-energie sbalená na cesty (tatranka) ap.
Teď mluvím všeobecně, neodsuzuju potravinové doplňky jako takové, ale myslím,že se jejich význam reklamou přeceňuje a lidé začínají mít pocit,že se již bez nich v životě neobejdou.

Motto: Kdo vítězí nad lidem je mocný,kdo vítězí sám nad sebou je nejmocnější. (Lao-c´)
avatar

Celkem 718 km
Minulý měsíc 0 km

vosice žena 30.08.2010 22:41:45

>> Radek Narovec, 30. 08. 2010 17:11:34

Já vůbec článek neodsuzuji, naopak se mi velmi líbil a četla jsem jej celý v časopise, který si samozřejmě kupuji :-) Jen se prostě přikláním k přirozené stravě a anketa zněla jasně. – Je podle vás u kondičních běžců kromě iontových nápojů, energetických gelů a tyčinek důležitá i konzumace dalších potravinových doplňků?- Není.Snad na přechodnou dobu,po nemoci,při dietním opatření ap.,ale ne do sebe naházet denně hrst tabletek s tím,že bez nich se už neobejdu,ne?

Motto: Kdo vítězí nad lidem je mocný,kdo vítězí sám nad sebou je nejmocnější. (Lao-c´)
avatar

Sloviensko

rudo muž 30.08.2010 23:36:27

ked tazko trenuju KEN a ETH bezecke hviezdy a potrebuju viac rychlej energie vo forme jednoducych cukrov, tak si jednoducho daju obycajny lacny cukor, ktory je cisty, bez chemikalii farbiacich a ochucovacich, proste piju vela caju s cukrom. Rovnako pocas maratonov a aj pocas dlhych ultra – uz pred niekolko storociami ked sa robili chodecke ultra na 100–1000 mil, tak sa jednocho pil caj s cukrom. Ja osobne pouzivam med. Ked sa jedna o ionty – tak sa do vody-caju nasype sol, morska sol ma minimalne 64 roznych mineralov a pitim morskej soli sa da liecit vselico. Mosrka sol je velmi lacna, ked si zratate kolko zrniecok treba do flasky s vodou. Med ma specificke vlastnosti a pre mna osobne napriklad med nesposobi inzulinove utoky a rozkolisanie inzulinovej-cukrovej rovnovahy v krvi. Vzdy na ultra sledujem bezcov-chodcov podla toho co piju a jedia. Ta naivna skuopinja co to chce zvladnut na sladkych vodickach a sladkych zele skolabuje pocas 24H, niekdo vydrzi len 6–8 hodin, vacsina kolabuje niekde medzi 12–16 hodin a niektori to doklepu takmer dokonca a odpadavaju az pri vyhlasovani. Najhorsia situacia nastala ked „sponzor“ zadarmo postavil na drahu stol, kde si kazdy mohol capovat gatorade – ti ktori sa na to spolahli popadali postupne do inzulinovej komy, alebo jednoducho vzdali preteky, sli sa osprchovat, obliect a isli do restiky na poriadne jedlo a ked prisli naspat na drahu ako divaci tak uz vyzerali zase OK. Cyklisti su zvlast zavisli na tycinkach a zele, kedze je to pre nich pohodlne.Pouzivanie takychto doplnkov vedie k dlhodobej de-mineralizacii kosti a klbov, co sa u bezca prejavi bolestami, zraneniami a tym sa organizmus brani, cyklista vydrzi v sedle aj s de-mineralizovanymi kostami, cital som tu v austraklii clanok kde sa tito cukrikovi cyklisti stazovali ze zacali stracat zuby. Ludia co su od detstva zavisli od cukru, dostavali kojenecku vyzivu, formuly a potom cukriki a sladkosti pri kazdej prilezitosti si nevedia predstavit zivot bez toho a nevedia si predstavit prisun energie bez cukrov. Je mozne telo pretrenovat ale najprv treba hlavu preprogramovat

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Dobříš

Celkem 1367 km
Minulý měsíc 0 km

martinha muž 31.08.2010 07:31:40

Přiznám se, že už behej.com přestávám číst. Z kdysi výbornýho internetovýho portálu o běhání se stala reklama na papírový časopis Běhěj. Každý zajímavý článek končí „zbytek najdete v novém čísle…“ Opravdu by mě zajímalo jestli na to mám jen já tenhle názor a koho to ještě prudí. Dřív jsem tady byl denně a teď sem nakouknu jednou za týden. Už to tady pro mě nemá smysl jen „Termínovka“. Tak se tady pěkně mějte a dejte vědět, až se to zlepší. Martin

avatar

Dobříš

Celkem 1367 km
Minulý měsíc 0 km

martinha muž 31.08.2010 07:44:42

>> vosice, 30. 08. 2010 13:07:28

Já letos uběhl poprvé dlouhý ultramaraton Silva Nortica Run 85 km za 9 hodin a 6 minut, celkově jsem byl 6 z 45. Bez gelů a ionťáků. Vlastně jediný ionťák byl půlitr piva na 40 km. Podle mne je to individuální. Po inonťáku mi je zle a z gelu se mi dělá špatně. Pil jsem jen vodu, kofolu, masový vývar na 60 km a jedl jsem jen to co bylo na občerstvovačkách. Mějte se, Martin

avatar

Praha 9 - Vysocany

voracem muž 31.08.2010 08:03:40

>> Mirek Kostlivý, 30. 08. 2010 17:17:34

Neni to obecne pravda a neni gel jako gel. Jsou ruzne druhy gelu, lisi se podle toho, v jake casti zavodu by se mely pouzit.

Ty gely jsou namichane tak, ze obsahuji jak rychle tak pomale sacharidy, nektere obsahuji i MCT tuky. Gel pro reseni krizi, samozrejme obsahuje vice tech rychlych sacharidu, ale gely ktere jis preventivne pro udrzeni konstatni hladiny cukru v krvi maji vice tech pomalych. Navic v kvalitnich gelech mas casto namichane take BCAAcka, anticrampy a kofein a dalsi veci, coz je take plus.

Jinak 10 gelu je na 200km je hodne malo. Pri ironmanu se ji tak 2–3 gely do hodiny(!) + kousicek neceho tuheho, aby ti nebylo blbe.

Samozrejme, cim je clovek trenovanejsi, tim si dokaze brat vice energie ze zasobnich tuku a spaluje tudiz min cukru a staci mu toho jist min.

avatar

makys žena 31.08.2010 08:15:17

>> martinha, 31. 08. 2010 07:31:40

Přesně…přesně, každýho článku co by mě zajímal je tady půlka, s tim že zbytek je v časopise=(

Nalezené položky: 66 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.