Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Róbert Štefko hobíkům: Běhejte méně, ale intenzivněji

Róbert Štefko hobíkům: Běhejte méně, ale intenzivněji
foto: Martin Symon

Petr Kostovič | 05.05.2011 | přečteno: 26438×

Róbert Štefko byl donedávna nejlepším vytrvalcem v České republice, a přestože již překročil čtyřicátý rok svého věku, stále na závodech prohání o generaci mladší závodníky. Běžel na olympijských hrách a dalších vrcholných světových akcích. Přesto nebo snad právě proto neohrnuje nos nad „hobíky“, při závodě je vděčný za jejich podporu a rád jim i poradí.

Hlavní část rozhovoru s ním vyšla v posledním loňském čísle tištěného Běhej, ale jednu pasáž jsme si nechali pro web a záměrně ji vydáváme na stránkách behej.com věnovaných rekreačnímu běhu. Brzo pochopíte proč.

Před časem jsem hovořil s jedním výborným vytrvalcem osmdesátých let, který mi říkal, že by si chtěl rekreačně zaběhnout závod Běchovice – Praha. Ale jeho rekreační pojetí bylo takové, že běhal s umělou zátěží a jeho cílem bylo absolvovat tento desetikilometrový závod v čase kolem 33 minut. To mi nepřipadá jako rekreační, či kondiční běh. Co si o tom myslíš?

Takovýto běžec zůstává i ve vyšším věku soutěživým typem a stále si potřebuje něco dokazovat bez ohledu na to, kolik je mu let. Já také vidím, že kdybych trénoval více, pořád ještě mohu běhat na vyšší úrovni. A on možná takovou příležitost cítí, tak to zkouší. Protože kdysi již dokázal zaběhnout deset kilometrů v čase pod třicet minut, není pro něho motivací ani ve vyšším věku uběhnout desítku v čase o deset minut pomalejším. Chce si potvrdit, že „na to“ pořád ještě má.

Může to fungovat?

Je to hodně těžké. Je to spojená nádoba dvou věcí, které musí být pro dosažení takového plánovaného výkonu v rovnováze i v tom vyšším věku, a to zdravotní stav a psychika. Někdy si člověk řekne: „Teď do toho půjdu.“ Hlava přitom chce a nohy ne, jindy jsou zase nohy připravené a hlava ne. Je to takové přetahování, kdy buď jedna, či druhá strana nefunguje a člověk z toho může být hodně unavený.

Kondiční běžci taková dilemata řešit nemusí.

Ano, v tom to mají jednodušší. Jdou si zaběhat pro radost a prožitek z běhu, nic neřeší, nepřepočítávají v hlavě stále kilometry a sekundy. Ten prožitek je na běhání nejkrásnější. A pokud se některým talentovaným z nich podaří ještě navíc běhat na dobré úrovni, přestože mají třeba časově náročná zaměstnání, smekám před nimi. Zároveň si ale myslím, že řadě z nich by se dalo pomoci, protože podle mého názoru mnoho z nich trénuje zbytečně moc.

To zní od ryzího „závoďáka“ zvláštně.

Bývalo módou naběhat co nejvíce kilometrů a mně se zdá, když „listuji“ stránkami behej.com a behy.cz, že to stále přetrvává. Ta kvanta naběhaných kilometrů musí zabrat spoustu času a mně připadá, že by řada kondičních běžců mohla běhat méně s větším efektem a ušetřit přitom volný čas i na jiné aktivity.

Jak by to podle tebe tedy mělo být?

Osobně jsem v sobě měl jakýsi barometr a cítil jsem, co na sebe můžu navalit a co ne. Když se intenzita běhu pohybuje hodně nízko, člověk zvládne velké objemy, uběhne více kilometrů. Ale kdyby takový běžec trošku zrychlil, zjistí, že mu stačí kratší tréninky a posune svou kondici výše. Zkrátí délku běhů a běh je přitom efektivnější.

Mohl bys uvést konkrétní příklad?

Při pracovním vytížení mi vyjde volný čas tak, že mohu jít třikrát týdně na hodinu běhat a během té hodinky uběhnu například 14 kilometrů.

To je ale velmi slušný výkon.

Dobře, tak třeba i méně, dvanáct nebo deset. Když je takový běh stále stejný, je to jednak fádní, tělo si na takovou zátěž navíc zvykne, to je sice v pořádku, ale nic nového se v něm neodehrává. Kondice se dál neposouvá, jen se udržuje. Musím mu tedy dodat nějaký další impuls, který si zapamatuje, a příště je na takovou zátěž připravené, říká se tomu nadprahový trénink. Trénink je pak pestřejší a méně běhání přináší jednak lepší pocit, a také lepší výsledky.

Možná, že kondičním běžcům o takový efekt nejde. Nechtějí běhat závody, jde jim právě jen o pocity, které běhání přináší.

Ale i k vyplavení endorfinů dojde až tehdy, když se člověk trochu zpotí. Když je běhání pořád stejné, ve stejném tempu, takový požitek z něj nemám. Pokud do něj vsunu alespoň nějaký rychlejší úsek, po tréninku mě zaplaví příjemný pocit, o který mi jde, a druhý den nebo při příštím tréninku navíc zjistím, že jsem méně unavený, cítím se mnohem lépe a běžím rychleji. Lépe pak jde sestavit i řada tréninků, při nichž se střídají běhy s různou intenzitou, trénink je pestřejší a nechybí přitom ani oblíbené pomalejší a delší běhy. Když lidé jednostrannou běžeckou zátěž navíc ještě kompenzují doplňkovými sporty a strečinkem, je to ten nejlepší recept na dobrou kondici.

Díky za recept. Vnímáš při městských bězích masu kondičních běžců, kteří sice běhají pomaleji, ale jsou podstatnou součástí závodu?

Na startu si vyhlížím soupeře, odhaduji jejich a své možnosti, koho se budu držet, koho bych chtěl porazit a koncentruji se na souboj s nimi. Kondiční běžce vnímám v okamžiku, kdy se trasa závodu točí a běží proti sobě dva proudy, ti rychlejší a ve vedlejším pruhu ti pomalejší a běžci mě poznávají a volají na mě: „Pojď Robo,…“ V tom okamžiku jsou pro mě kromě účastníků i fanoušky, velmi jejich povzbuzování vnímám a mám z toho dobrý pocit. Hlavně při dlouhém závodě typu maratonu, kdy člověk při monotónní zátěži hledá každý impuls, to vedle diváků stojících a povzbuzujících podél tratě hodně pomůže.

Vidíš, a já, když jsem při závodě viděl tvou soustředěnou tvář hráče pokeru, pochyboval jsem o tom, zda si uvědomuješ, co se kolem tebe děje.

Při dlouhých silničních závodech ano. Čím je běh intenzívnější, tím je vnímání vjemů z okolí omezenější. Na dráze okolí tolik nevnímám, tam je to rychlé, člověk během sekundy uběhne sedm či osm metrů a stačí si nanejvýš uvědomit mezičas, který na něj trenér zavolá a nic víc. U silničních běhů povzbuzování ale funguje, vnímání okolí závodu tam hraje větší roli.


Róbert Štefko

  • Nar. 28. 5. 1968 v Košicích
  • Bydliště: Černolice u Prahy
  • Stav: ženatý, dvě děti, synové Nicolas (7) a Sebastian (10)
  • Současný běžecký klub: AK Kroměříž

Největší úspěchy:

  • ME v atletice 1994, Helsinky – 4. místo v závodě na 10 000 metrů (28:08,08)
  • MS v krosu 1999, Belfast – 12. místo
  • MS v krosu 2001, Ostende – 10. místo
  • Účastník OH v letech 2000 v Sydney a 2004 v Aténách

Komentáře (Celkem 58)

Nalezené položky: 59 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední

PetrK muž 05.01.2011 19:42:04

Róbert Štefko byl donedávna nejlepším vytrvalcem v České republice, a přestože již překročil čtyřicátý rok svého věku, stále na závodech prohání o generaci mladší závodníky. Běžel na olympijských hrách a dalších vrcholných světových akcích. Přesto nebo snad právě proto neohrnuje nos nad „hobíky“, při závodě je vděčný za jejich podporu a rád jim i poradí.
Odkaz na článek

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 06.01.2011 15:51:20

Zajímavý článek, nicméně opravdu stačí běhat třikrát týdně hodinu k tomu, aby se výkonnost zvyšovala a to i na maratonu? Pestrost je důležitá věc, ale vytrvalostní základ (dostatečná kilometráž v tempu obecné vytrvalosti) asi nenahradí, nebo ano?

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Praha 12 - Modřany

Celkem 153791,58 km
Minulý měsíc 822 km
10 km: 0:40:21 (2006)
půlmaraton: 1:26:59 (2008)
maraton: 3:15:43 (2004)

Mirek Kostlivý muž 06.01.2011 16:25:28

Podle mne to na maraton (a výše) míněno nebylo, ale můžu se mýlit :-) Míněno pravděpodobně na mladšího běžce s ambicemi zlepšovat se do desítky (možná půlmaratonu). Pro toho by běhat rychlostí 14km/hod. (či trochu méně) 3× týdně neměl být problém.

Motto: Běhat bez ohledu na věk a okolí !
avatar

Vsetín

Celkem 3112 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:32 (2011)
maraton: 3:36:41 (2007)

Plyšák muž 06.01.2011 20:37:22

Souhlasím, že do 25km na úrovni hoby stačí běhat několik let 40–60km týdně a podle délky a intenzity přípravy se dají běhat časy 10/35–50min a PM/1:30–1:50. Na rychlejší běh a na delší vzdálenosti je třeba přidat na vzdálenostech i na kvalitě tréninku. Hobík nehobík.

Motto: Velcí trpaslíci to mohou dotáhnout až na malé obry.
avatar

Luleč

Celkem 17422 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:35:37 (2010)
půlmaraton: 1:19:23 (2008)

peha muž 06.01.2011 20:51:40

Podle mne R.Štefkovi možná může stačit 3× týdně 14km, protože z dřívějška to má v sobě.Já třeba nechápu spoustu zdejších čtenářů, kteří naběhají kolem 300km měsíčně, ale nejsou schopni dát desítku pod 40.Objem a obecná vytrvalost je potřeba, ale není to všechno.Pokud se chcete zlepšit, přečtěte si znovu články a tréninkové plány Z.Smutného. I Zátopek byl ve své době revoluční, protože všichni běhali OV a tempové běhy, ale on ne-nechtěl si zvyknout „běhat pomalu“. Já jsem např. v devadesátých letech běhal 400–1500m, takže jsem většinou trénoval úseky různé délky, a poslední 4 roky jsem přešel na delší tratě a vystačím s průměrnou kilometráží cca 150 měsíčně, někdy i méně, ale v intenzivním tempu(4:00–4:30)+ nějaké úseky a je z toho pětka za 17, desítka za 36 a 1/2M za 1:19. Prostě by mně nebavilo odklusat (5:00 a pomaleji)spoustu kilometrů bez intenzity. Samozřejmě na maraton to nestačí, ale od 25 nahoru mne limituje zdraví, takže ho asi nikdy nedám.

avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 06.01.2011 21:49:02

Někteří lidé ani nemají ambice se zlepšovat, berou běhání jako oddech a proto běhají pomalu. Rychlý běh zkrátka bolí a kdo má chuť se skoro každý den trápit? Pro mě osobně je rychlá patnáctistovka na hranici osobních možností a intenzivním nepohodlím až bolestí koncentrovanou do pár minut horší než pomalá třicítka, která vlastně vůbec nebolí, ale jen unavuje. Trénink při větších rychlostech je mj. tréninkem psychiky a učení se snášet bolest.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 06.01.2011 22:19:37

>> mulisak, 06. 01. 2011 21:49:02

Já volím často běh jako formu přesunu z jednoho místa na místo druhé, a protože nechci doběhnout zpocený a udýchaný (nemám se třeba kde převléci a potřebuji něco vyřídit hned po přesunu), tak běžím pohodovým tempem, což je kolem 6:00/km. Takto získávám větší část kilometráže. Dále, občas běžím s kamarádem nebo kamarádkou, nebo si chci jen odpočinout od pracovního stresu a třeba se i trochu porozhlédnout po přírodě, nebo pomeditovat, a ani tehdy není možné běhat nějaké výkony do maxima. Navíc věřím, že vše má svůj čas, a přestože mi už bylo 34, tak ještě zlepšování bude pokračovat, protože ještě neběhám moc dlouho, takže i desítky pod 40 se ještě dočkám.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Sloviensko

rudo muž 06.01.2011 22:43:46

3 H volneho casu na behanie do tyzdna ?

je to zrejme otazka zivotnych priorit a travenie vela volneho casu inac ako behanim alebo krosstreningom. pokial si niekto tak postavi limit, 3H do tyzdna, tak zrejme beh nie je prenho tak dolezity aby vobec chodieval na zavody alebo mal nejake vykonnostne ciele.

Je ale zaujimave ze na tuto temu vychadzaju knihy, su diskusne fora a existuje trenersky biznis, kde za peniaze radia bezcom ako trenovat len 3× do tyzdna (nie 3H do tyzdna) a je to myslene aj ako priprava na maratony. zaujimava ideologia, pre niektrocych ktori nemaju naozaj viac casu na beh je to zrejme jednie riesenie. casto sa to v diskusiach ale zamiena za tuzbu : ako sa zlepsovat na zavodoch takmer bez treningu

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Slaný

Celkem 3535 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:30:08 (2010)
maraton: 3:37:21 (2010)

EdCable muž 06.01.2011 22:50:50

„ako sa zlepsovat na zavodoch takmer bez treningu“

Taky bych se chtel zlepsovat bez treninku, ale uz jsem se jaksi smiril s tim, ze to asi moc dobre nepujde:-)

Motto: "Sometimes, I guess there just aren't enough rocks."
avatar

makoshark muž 06.01.2011 23:54:21

>> mulisak, 06. 01. 2011 21:49:02

„kdo má chuť se skoro každý den trápit?“ Sunout se dennodenně pomalým klusem je utrpení, nejlépe navíc pořád po stejné trase, kolečka ve stejném parku. Hádám proto má většina joggerů sluchátka na uších, jinak by se ten stereotyp nedal snést. To určitě vyplavuje stejně endorfinů a přináší stejné uspokojení jako šlapání doma na rotopedu.

avatar

Sloviensko

rudo muž 07.01.2011 00:22:29

>> makoshark, 06. 01. 2011 23:54:21

to je sucast sirsieho fenomenu :

su ludia co sa strasne nudia sami so sebou, alebo su sami sebe velmi neprijemni a preto neustale potrebuju rozptylenie spolocnost druhych a podobne, takze ked to inak nejde potrebuju nejaku hudbu pri behu alebo stale nove a ine podnety, len aby bola ich pozornost rozptylovana.

na druhej strane su ludia co sa sami so sebou nenudia, maju radi klud a vyhladavaju situacie kde je vonkajsie rozptylovanie minimalizovane. Pre nich moze byt beh pohybovou meditaciou a vyhovuje im ak nemusia davat pozor na cestu, na trat hladat v lese kade utekat a podobne alebo ze treba zmenit tempo alebo zrychlit.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Žďár nad Sázavou nebo Brno

Celkem 2784 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:07 (2011)
půlmaraton: 1:28:33 (2007)
maraton: 3:48:37 (2007)

Luckyboy muž 07.01.2011 00:36:06

>> mulisak, 06. 01. 2011 21:49:02

To jo, ale i když není člověk masochista, tak jak je napsáno v článku, po kvalitním tréninku, opakuji PO :), se (aspoň u mě), dostaví pozitivnější stavy, než u „natočených“ 15 km. Nejspíš je to individuální, ale podle mne, i když někdo chce běhat jen tak, tak když se jednou týdně pořádně „zruší“, tak mu to dá víc, než když si bude celý týden v klidu klusat.

Proč i hobíci jezdí na závody? Podle mě z větší části proto, že v tréninku se nejsou schopní donutit běžet rychle, ale na závodě mají „výmluvu“ :-).

Motto: Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos. http://luckyboyonthetrail.blogspot.cz/
avatar

Sloviensko

rudo muž 07.01.2011 00:41:39

>> Luckyboy, 07. 01. 2011 00:36:06

poznam vela hobikov, bezcov , aspon tu v australii, ktori idu v treningu az na krv a ich treningu su casto testy do maxima, a ked pridu na preteky, tak ledva prepletaju nohami z akumulovanej unavy a nedokazu zopakovat svoje treningove osobne rekordy.

Nemyslim si ze hobik vseobecne sa nevie donutit v trenigu bezat rychlo alebo naplno, vacsinou ak to nerobi je to preto ze je to sucast trenigovej filozofie

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

10 km: 0:32:13 (2012)
půlmaraton: 1:10:59 (2012)
maraton: 2:28:48 (2012)

jardapb muž 07.01.2011 08:51:14

Každý to má asi jinak, já se výrazně zlepšil (i na kratších tratích jako je např. 10km), až když jsem se naučil běhat pomalu, za to trochu víc. Intenzitu (intervaly) netrénuji v podstatě vůbec, stačí mi závody a tu a tam tréning tempa (obvykle 15 km po silnici se zvlněným profilem za ± 1h).

avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 07.01.2011 09:34:35

Naprosto souhlasím zejména se zmínkou o pestrosti běhů a následně lepším pocitem a výkonností.

Pokud je pro mě představa nějakého běhu hůře přijatelná, tak je to dlouhý pomalý běh po rovině bez partnera. Jakkoliv chápu potřebnost těchto běhů, tak se k nim jen obtížně přesvědčuji.

Naopak běhy stupňovaným tempem, nebo běh těsně nad ANP s aspoň jedním úsekem (kolem MT) nebo fartlek v členitém terénu mě vyslověně baví. Snesu občas i intervaly, teď v zimě se na vysloveně těším.

Věřím, že i tři vhodně poskládané běhy týdně mohu vést ke zlepšení, leč bohužel :-D mám tuto fázi za sebou.

avatar

kolín

Celkem 4827 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:18 (2000)

radon muž 07.01.2011 10:26:59

>> milan, 07. 01. 2011 09:34:35

Přesně tak.Stupňované tempo,flartek s kopcem či běh okolo 140–155 tepů jsou pro mě vášní.Pomalu nerad běhám a nechci to měnit,i když je to zejména pro běžce závodní ,nutností.I cy­klističtí experti doporučují "rychlím hobíkům v období zimy raději kratší intenzivnější treninky a klidně hokej či fotbálek.toto jsem si přenesl i do běhání.Zároven si myslím,že to jak kdo běhá dosti odráží naše rysy.Jen ztěží si dokážu představit cholerika běžet 20km v tempu 6min na kilák.zřejmě by se doběhal k marnosti a možná by též běžel přímo k branám Bohnic.

avatar

Celkem 5314,57 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:50:22 (2016)
půlmaraton: 1:47:01 (2016)
maraton: 4:12:05 (2014)

LemonaidLucy žena 07.01.2011 11:08:34

Ctu ted Lore of Running od Tima Noakse (dar k svatku od pozorneho manzela:-)), takova bichlobible to je, ale je v ni dost zajimavych veci. Mimojine se uvadi i priklady nekterych bezcu, kteri dosahli i maratonskych vitezstvi na zaklade nizke kilometraze, jeden z nich dokonce behal jen neco pres 3 km denne. taky se tam pise, ze pro zlepseni vykonu muze byt mene vice a kilometraz pres 160 km mesicne uz je spis kontraproduktivni, ze takovy ideal je 120 km, pripadne rozmezi 120–160 km. Plati ovsem pro ty,co se chteji nekam posunovat:-)

Osobne mam dlouhe vybehy v pomalem tempu moc rada, ale musim bezet ‚nekam‘, ne jen tak krouzit po ovalu nebo v parku. To me nebavi a neuspokojuje (i tak vetsinou zaradim alespon jeden rychlejsi usek) Ze stejneho duvodu radsi popadnu bezky, nez abych sla na behatko. Pred tydnem jsem po dlouhe dobe vylezla u svagrove doma na eliptical (ktery byval muj) a myslela jsem, ze umru nudou…ale to je zas takova moje uchylka, ze mam dopor k trenazerum a cvicebnim masinkam:-)

Motto: "When things are tough, you get tougher.” Chrissie Wellington
avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 07.01.2011 11:11:32

>> radon, 07. 01. 2011 10:26:59

Ono to není zas až tak jednoznačné…, pokud se mám řadit do nějaké škatulky, tak je to právě ta s nápisem cholerik, moje okolí potvrdí:-), přesto jsou dlouhé pomalé běhy přímo balzámem na moji duši…

Motto: ...kam až?
avatar

Praha

Celkem 53203 km
Minulý měsíc 100 km
10 km: 0:47:15 (2010)
půlmaraton: 1:46:26 (2010)
maraton: 3:46:35 (2012)

mapo žena 07.01.2011 11:16:29

No já se chci posunovat hlavně v ultra a tam se bez větší kilometráže asi neobejdu :-D

Motto: ------------------ vytrvale jako smrt
avatar

Celkem 5314,57 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:50:22 (2016)
půlmaraton: 1:47:01 (2016)
maraton: 4:12:05 (2014)

LemonaidLucy žena 07.01.2011 11:25:11

>> mapo, 07. 01. 2011 11:16:29

To urcite ne, to budes muset mesicni kilometraz nas smrtelniku:-D dat za tyden.

Motto: "When things are tough, you get tougher.” Chrissie Wellington
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 07.01.2011 11:45:26

*>> LemonaidLucy, 07. 01. 2011 11:08:34

Nepleteš se, 160 km ne měsíčně, ale snad týdně?

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

dickrichardsrunning.blogspot.cz

Celkem 4061 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:49:07 (2016)
půlmaraton: 1:52:45 (2016)

Dick Richards muž 07.01.2011 11:49:27

Já teda nevím, ale s mou momentální kondicí se jako hobík 3 – 4 x týdně chci posunout k nějakému pěknému času (kolem 105 minut) na 1/2 PIM a to mi rozhodně nepřijde dostačující/a­dekvátní takto trénovat. 3 x týdně dát 12–14 km/hod. by mě spíš totálně zničilo, než nějak prospělo.

Ovšem předpokládám, že je rada míněna sice hobíkům, ale běhajícím minimálně pár let…, takže za pár let to zkusím.

Sportu ZDAR!

To Radon: ano pro cholerika je to někdy těžký, o to víc si takových zvládnutých běhů v tréninku cením…

Motto: "Závist zdržuje"
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 07.01.2011 11:50:51

>> LemonaidLucy, 07. 01. 2011 11:08:34

Moc zajimava kniha, nabizi spoustu pohledu na beh trenink a tak… A ukazala mi jednu vec, neexistuje univerzalni ani dokonala cesta. Kazdy musi sam na sobe poznat co ho bavi a cim se zlepsuje. A to nemuseji byt nutne vzdy ty stejne veci. Robo proste upozornuje, ze je i jina cesta, nez jenom zapisovani tisicu kilometru, a ze ten kdo je treba flustrovany tim kolik casu behu venuje a jak malo se zlepsuje, muze skusit ubrat casu a pridat intenzity. To neznamena, ze mezi bezci nejsou i taci, kteri jsou flustrovani z toho jak intenzivne a tvrde trenuji a malo se zlepsuji. Tim by treba prave pomohlo zvolnit a pridat na objemu.

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 07.01.2011 11:58:17

>> Dick Richards, 07. 01. 2011 11:49:27

Dick, i jini: vzdyt Robo to psal jako spatny priklad – behat porad stejne 3krat tydne pomalu (nejdriv napsal 14km za hodinu, ale uvedom si, ze pro nej to je hodne pomalu, pak to opravil, treba 12 nebo 10km). Takhle prave NE. Misto toho volit pestrost. Vzdyt to tam vsechno je…

avatar

Praha 9 - Prosek

Celkem 63369,31 km
Minulý měsíc 131,4 km
10 km: 0:35:57 (2001)
půlmaraton: 1:24:16 (2011)
maraton: 3:13:59 (2013)

hf muž 07.01.2011 12:03:37

Myslím, že Robo se vyjádřil dost racionálně. Týká se to pouze běhů max. 25 km. Na maraton člověk toho musí naběhat více. Je to všechno však o hlavě. Člověk, který chce podávat dobré výkony přiměřené jeho věku, si musí v hlavě srovnat, co do toho investuje a jak si zmáčkne. Jak se říká těžko na cvičišti lehko v boji. Jedno je fakt rohle lednové období je dost náročné a venku se dá běhat dost obtížně a o kavlitě se nedá moc mluvit. Na to, aby člověk dal kvalitu musí občas běhat na dráze a tam je to fakt o osobní morálce. Protože jít za sebou deset krát 400 m se meziklusem 200 m se samotnému dost zajídá. A proto si vždycky musíme zvážit zda nám to za to stojí. Takže buďme v pohodě a pokud nejsme se sebou spokojeni, musíme se zmáčknout a najít nějaký optimální trenink, který nás posune dopředu. A způsob treninku je celý život o hledání. Často vás přetrénovanost blokuje k lepším výkonům. Ale když už méně trenujem, tak bychom měli přitlačit na intenzitě a trochu víc si poručit. tak ať se vám daří VYTRVALOSTNÍ BĚŽCI. Jsem s vámi. Honza

Motto: KEEP SMILING
avatar

Celkem 5314,57 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:50:22 (2016)
půlmaraton: 1:47:01 (2016)
maraton: 4:12:05 (2014)

LemonaidLucy žena 07.01.2011 12:03:53

>> mulisak, 07. 01. 2011 11:45:26

Ano, ano, díky za opravu, má to být měsíčně,přepsala jsem se 8-O Chtěla jsem to opravit, ale nedají se editovat příspěvky.

Motto: "When things are tough, you get tougher.” Chrissie Wellington
avatar

Celkem 5314,57 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:50:22 (2016)
půlmaraton: 1:47:01 (2016)
maraton: 4:12:05 (2014)

LemonaidLucy žena 07.01.2011 12:05:34

>> LemonaidLucy, 07. 01. 2011 12:03:53

Tak teď už fakt nevím, kde tu hlavu mám :-D (fakt omluva, mám doma všechny 3 děti:)), má to být TÝDNĚ

Motto: "When things are tough, you get tougher.” Chrissie Wellington
avatar

Celkem 5314,57 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:50:22 (2016)
půlmaraton: 1:47:01 (2016)
maraton: 4:12:05 (2014)

LemonaidLucy žena 07.01.2011 12:10:10

>> SlavoK, 07. 01. 2011 11:58:17

Tak tak:-) Každý si musí najít tu svojí cestu. A k tomu je dobrý znát možnosti.

Motto: "When things are tough, you get tougher.” Chrissie Wellington
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 07.01.2011 13:59:53

>> LemonaidLucy, 07. 01. 2011 12:05:34

Ano, právě 160 km týdně doporučoval Lyriard. Tak vysokou kilometráž tu ovšem má málokdo. :-) Já se snažím o co největší pestrost, takže kromě těch pomalejších přesunů i různě experimentuji s rychlostí, avšak většinu té kilometráže mám kolem 6:00/km, tedy v tempu OV.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Celkem 22190 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:30 (2012)

Perky.. muž 07.01.2011 14:01:59

Ke zlepšení často než zvýšení kilometráže pomůže silová příprava a také technika běhu. Jinak se domnívám, že by každý trénink měl mít jiný charakter než ten poslední. Ať už intenzitou, délkou, terénem.. Vůbec není na škodu zařadit místo klasického běhu jednotku zaměřenou čistě jen na ABC (ovšem za předpokladu, že ji ovládám). Pokud je tedy trénink dostatečně pestrý, stačí pak 3× týdně vybíhat a můžu se tak dostat hluboko pod 40min./10km a pod 90min./21,1km . K lepším časům je ovšem potřeba ještě přidat..

Motto: Dělej stopu v hlíně dokud je mokrá
Nalezené položky: 59 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.