Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Vepřová krkovička v troubě zahřeje ve dnech tréninkového volna

Vepřová krkovička v troubě zahřeje ve dnech tréninkového volna
foto: Petr Kostovič

Petr Kostovič | 01.03.2012 | přečteno: 13274×

V období mrazivých dnů není na škodu dopřát si občas vydatnější jídlo. Dodá kalorie po dlouhém výběhu, zahřeje organismus. Jste-li vegetariány, asi vás vepřovou krkovičkou neuctíme. Nepatříte-li do této skupiny, věřte, chutná to skvěle. Ale pozor, raději si vydatnější jídlo dopřejte v den tréninkového volna.

Jste-li zdraví, hýbete se, a to se u běžců přece předpokládá, nemáte zvýšenou hladinu cholesterolu, nemůže vám ani takto energeticky vydatné jídlo uškodit. Pokud je ovšem nejíte denně.

„V zimním období, zvláště když se věnujeme časově dlouhým vytrvalostním tréninkům, je možné konzumovat kaloricky bohatší jídla, která nejenom zasytí, ale také zahřejí. Po konzumaci jídla bohatého na bílkoviny a tuky dochází k intenzivní práci zažívacího traktu, při jehož činnosti vzniká značné množství tepla. Dalším, a ještě větším producentem tepla jsou játra, která po každém jídle výrazně zvyšují svoji činnost,“ hodnotí pozitivní účinky vepřové odborník na výživu Vlastimil Chadim z poradny Nutricoach.

Zároveň však varuje před příliš vysokým obsahem tuků, kvůli nimž se podle něj jedná o jídlo pro běžce „méně výhodné“. Jedna porce přinese podle jeho výpočtů 65 g „čistých“ tuků, což je v podstatě dostatečný příjem na celý den. Zcela nevhodným se tak tento pokrm stává jako poslední jídlo před tréninkem. Dobu trvání trávení vysokého množství tuků a bílkovin lze odhadovat na čtyři až pět hodin. Takto dlouho bychom museli počkat, než vyběhneme.

„Na druhou stranu nemusí být na závadu dopřát si výjimečně vepřovou krkovičku s bramboráčky v netréninkový den. Pokud v zimě hltáte největší objemy kilometrů, máte vysoký energetický výdej, vydatnější pokrm se nemusí na stavu vašich tělesných tukových zásob vůbec podepsat,“ zamýšlí se Chadim nad vhodností načasování kaloricky vydatnějších jídel.

A ještě jeden pozitivní fakt u tohoto jídla nachází. Jedná se o účinky česneku.

„Má pozitivní vliv na obranyschopnost, snižuje krevní tlak a hladinu cholesterolu v krvi i cévní stěně, zmírňuje shlukování krevních destiček, snižuje riziko zhoubného bujení buněk. Známé jsou jeho antibakteriální účinky a snižuje též riziko vzniku infekcí. Pro sportovce je důležitá i další jeho funkce, podporuje totiž krevní oběh a díky němu se lépe zásobují tkáně kyslíkem a živinami,“ říká Chadim.

Z čeho jsme vařili

Vepřová krkovička v troubě, recept na 4 porce: 750 g vepřové krkovice, 2 nakrájené cibule, 6 stroužků česneku, 50 ml vody, 1 lžička medu, 6 lžic kečupu, 2 lžíce sojové omáčky, 2 lžičky sladké papriky, 2 lžíce oleje, trochu tekutého chilli, hladká mouka pro zaprášení, sůl, pepř

Příloha – bramboráčky: 1 kg brambor, 2 vejce, 3 stroužky česneku, 100 g hladké mouky, majoránka, pepř, sůl, cca 1dcl slunečnicového oleje k osmažení

Jak jsme vařili

Na plátky nakrájené vepřové maso osolíme a opepříme, potřeme česnekem. Vložíme do pekáče, poprášíme hladkou moukou a přidáme nakrájené cibule a 50 ml vody. Připravíme marinádu z medu, kečupu, sojové omáčky, sladké papriky, oleje a tekutého chilli. Potřeme jí maso a dáme na hodinu péci do trouby, až je maso měkké. Cibule by se měla rozpadnout a společně s marinádou vytvoří hustší omáčku

Nutriční hodnoty (maso + bramboráčky v jedné porci)

  • Celková energie: 1035 kcal / 4335 kJ
  • Bílkoviny: 42 g
  • Tuky: 65 g
  • Sacharidy: 70 g
  • Vláknina: 6 g

Článek vznikl ve spolupráci s www.nutricoach.cz.

Anketa

Jak často jíte vepřové či hovězí maso?

 
4 hl.
 
30 hl.
 
9 hl.
Celkem hlasovalo 159 uživatelů.

Komentáře (Celkem 21)

Nalezené položky: 22 První Předchozí | 1 | Další Poslední

PetrK muž 22.02.2012 09:45:54

V období mrazivých dnů není na škodu dopřát si občas vydatnější jídlo. Dodá kalorie po dlouhém výběhu, zahřeje organismus. Jste-li vegetariány, asi vás vepřovou krkovičkou neuctíme. Nepatříte-li do této skupiny, věřte, chutná to skvěle. Ale pozor, raději si vydatnější jídlo dopřejte v den tréninkového volna.
Odkaz na článek

avatar

Praha 4

Celkem 28987 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:32 (2017)
půlmaraton: 1:31:11 (2016)
maraton: 3:22:15 (2015)

sklena27 muž 22.02.2012 11:05:25

Jídlo typu krkovička nebo kachna chutná nejlíp po tréninku, samozřejmě že s dostatečným časovým odstupem, ale ten pocit, že to co jím, už jsem si předem vyběhal, je nenahraditelnej :-)

Motto: Nesmí se chtít hned do druhého patra, když ještě nejsou schody. Emil Zátopek
avatar

Doubek

Celkem 747 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:53:27 (2013)

johnnas_ muž 23.02.2012 08:12:05

Souhlasím. Pořádný jídlo minimálně ob den je pro mě nutností :). Díky běhu a jiným aktivitám nemám vůbec výčitky, vždyť to bez problémů vysportuji. V pubertě jsem dokonce neměl problém dát knedlo vepřo a za dvě hodiny vyběhnout k fotbalovému zápasu (během první půle to vždycky slehlo:). Dneska po vydatnějším jídle a před sportovní aktivitou nechávám přeci jenom poměrně mnohem delší časový úsek. Nejsem žádný závoďák, sport (běh, kolo…) dělám pro radost. Kdybych měl vypustit radosti české kuchyně, nejenom že bych měl asi 30kg i s postelí, ale zároveň bych dobrovolně přišel i o jednu z mála přirozených životních radostí :) Jinak mi přijde, že autor celkem dost šetří v receptu česnekem na to, jak ho v článku chválí.

Motto: Nikdy není tak zle, aby nemohlo být ještě hůř...:)
avatar

Celkem 723 km
Minulý měsíc 0 km

RADU muž 23.02.2012 10:34:00

…tady nejde o to jestli člověk něco vyběhá nebo ne.Ale jinak je to klasický český přístup jak si nacpat banděro hlavně že mě chutná. Pak se časem člověk ale nesmí divit kde se vzaly ty všechny zdravotní problémy…(vlastní zkušenost)

avatar

Celkem 3392 km
Minulý měsíc 0 km

jmaselnik muž 23.02.2012 12:16:51

>> RADU, 23. 02. 2012 10:34:00

jasně, mnohem lepší přístup je dát si málo něčeho, co mi nechutná…:-P

avatar

Praha 12 - Modřany

Celkem 154150,07 km
Minulý měsíc 822 km
10 km: 0:40:21 (2006)
půlmaraton: 1:26:59 (2008)
maraton: 3:15:43 (2004)

Mirek Kostlivý muž 23.02.2012 14:46:56

Tak určitě to není jídlo pro toho, kdo chce běhat a zároveň hubnout. Sice si ho dát může, ale potom by to měl vyběhat, což by např. u mě znamenalo naběhat dalších přibližně 100km navíc, aby se ta energie spálila. Ale na druhou stranu je v článku naplánován den volna, tak nevím, kde ty kilometry dohnat. Skoro jsem na ty bramboráčky (mé oblíbené jídlo) dostal chuť :-).

Motto: Běhat bez ohledu na věk a okolí !
avatar

Praha 4

Celkem 28987 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:32 (2017)
půlmaraton: 1:31:11 (2016)
maraton: 3:22:15 (2015)

sklena27 muž 23.02.2012 16:30:29

>> RADU, 23. 02. 2012 10:34:00

Neznám sice tvojí osobní zkušenost, ale dovolím si pochybovat, že by tvoje problémy mohlo způsobit kvalitní vepřový v rozumným množství…

P.S.: V článku ani v diskusi jsem ani po důkladném prostudování nenašel žádnou zmínku o nějakém nacpávání panděr 8-O

Motto: Nesmí se chtít hned do druhého patra, když ještě nejsou schody. Emil Zátopek
avatar

Celkem 3392 km
Minulý měsíc 0 km

jmaselnik muž 24.02.2012 09:50:58

>> Mirek Kostlivý, 23. 02. 2012 14:46:56

Mirku, ty na energetický rozdíl mezi normálním obědem a tím v článku, který obsahuje nějakých 4350kJ, uběhneš 100 kiláků? 8-O

avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 24.02.2012 10:07:13

>> RADU, 23. 02. 2012 10:34:00

Pojem „nacpat si panděro“ je značně relativní. Při společných obědech s mými méně či vůbec nesportujícími známými se nestačít divit, jaké množství jídla jsou schopni na posezení do sebe dostat. Absolutně bych jim nemohl (ani nechci) konkurovat. :-D A to nemluvím o ženách. 8-O

Na druhou stranu není u mě neobvyklé, že v některých dnech pořádám každou hodinu RUN na ledničku a za celý den toho spořádám opravdu hodně. Hmotnost se pohybuje v rozpětí tří kilogramů.

Po nějakém gastronomickém úletu stačí dva, tři delší běhy a je vše ve starých, dobrých kolejích.

avatar

Praha

Celkem 26227 km
Minulý měsíc 3 km
10 km: 0:40:06 (1984)
půlmaraton: 1:43:24 (2000)
maraton: 3:50:05 (2005)

EvženGe muž 24.02.2012 10:55:05

>> jmaselnik, 24. 02. 2012 09:50:58

Mirek K. běhá VELMI ÚSPORNĚ :-))

avatar

Čelákovice

Celkem 22125,06 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:50 (2011)
půlmaraton: 1:32:39 (2011)
maraton: 3:23:50 (2011)

Láďa S. muž 24.02.2012 11:34:18

>> EvženGe, 24. 02. 2012 10:55:05

ale pořád néni perpetuum mobile :-D

Motto: Teprve se zabíhám...
avatar

Celkem 3392 km
Minulý měsíc 0 km

jmaselnik muž 24.02.2012 12:19:39

>> Láďa S., 24. 02. 2012 11:34:18

při takové spotřebě se mu ale hodně blíží :-)

avatar

Praha 12 - Modřany

Celkem 154150,07 km
Minulý měsíc 822 km
10 km: 0:40:21 (2006)
půlmaraton: 1:26:59 (2008)
maraton: 3:15:43 (2004)

Mirek Kostlivý muž 24.02.2012 13:16:40

>> jmaselnik, 24. 02. 2012 09:50:58

No jo, to je fakt, asi těžko! Já si neuvědomil, že mi Garmin ukazuje hodnoty v kcal, zatímco ta dobrota byla v kJ! Takže těch 4 350kJ je přibližně 1 040kcal, což u mě odpovídá asi 25km běhu v tempu 5:45/km. Proto ani ze mne se perpetuum mobile nestane, můžete být všichni v klidu :-) Ledaže bych si před jarní 100km(12h) ve Stromovce dal tu krkovičku z bramboráčky, a čekal, co to se mnou udělá :-P

Evžen: možná, že tak úsporně lítá jedině Sára ;-)

Motto: Běhat bez ohledu na věk a okolí !
avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 24.02.2012 14:12:06

>> Mirek Kostlivý, 24. 02. 2012 13:16:40

Sára to má zmáknutý:-), ptáci lítaj dlouhý štreky výhradně na tuky, pokud by měli mít sacharidovou zásobu na celou tahovou cestu, tak se ani nezdvihnou ze země:-) Omluva za oftopic, ale nedalo mi to8-O

Motto: ...kam až?
avatar

Praha

Celkem 26227 km
Minulý měsíc 3 km
10 km: 0:40:06 (1984)
půlmaraton: 1:43:24 (2000)
maraton: 3:50:05 (2005)

EvženGe muž 24.02.2012 14:53:23

Sára to má super zmáknutý. Ta lítá na moje tuky a cukry. :-)

Nicméně Mirku, to běhaš stejně strašně úsporně. Já vím že každej sporttester ukazuje jinak, ale já na maratonu mívám spotřebu tak 3500 Kcal, takže já bych s tím obědem vydržel 12 km.

avatar

Celkem 3190 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:30 (2012)
maraton: 3:53:08 (2012)

mskolak muž 24.02.2012 15:04:10

Mirek Kostlivý, 23. 02. 2012 14:46:56* >> Mirek Kostlivý, 24. 02. 2012 13:16:40

Mirku, troufám tvrdit, že tvůj výpočet není ani tak úplně spravedlivý, neb nepočítá se stravou, kterou tak jako tak sníš. S průměrným denním energetickým příjmem běžce kolem 10.000kj může oběd v průměru činit kolem 3.000kj (hrubé odhady). Takže pokud ona krkovička má kolem 4.350kJ, znamená to oproti obvyklému příjmu navíc jenom 1.350kj.

Tím rozhodně nechci zpochybňovat tvoje tvrzení, že to není jídlo pro někoho (vzhledem k poměru živit a zvláště bylo-li by konzumováno pravidelně), kdo chce běhat a zároveň hubnout :-).

Motto: Nobody can go back and start a new beginning, but anyone can start today and make a new ending.
avatar

Praha 12 - Modřany

Celkem 154150,07 km
Minulý měsíc 822 km
10 km: 0:40:21 (2006)
půlmaraton: 1:26:59 (2008)
maraton: 3:15:43 (2004)

Mirek Kostlivý muž 24.02.2012 17:46:39

>> EvženGe, 24. 02. 2012 14:53:23

Hold se u toho maratonu neflákáš, proto jde spotřeba nahoru :-) Před rokem mi na Kladně odešli baterky u Garmina 310 XT po 18 hod., když jsem měl naběháno 145,22km a spáleno 5 779kcal (24 191kJ). Přitom jsem měl průměrné tempo 7:26/km, což přibližně odpovídá maratonu za 5:15 hod. Ale tak pomalu ho Sára určitě neběhá :-P

mskolak: občas běhám i bez oběda, takže by to mohlo i vyjít :-)

Motto: Běhat bez ohledu na věk a okolí !
avatar

Praha

Celkem 26227 km
Minulý měsíc 3 km
10 km: 0:40:06 (1984)
půlmaraton: 1:43:24 (2000)
maraton: 3:50:05 (2005)

EvženGe muž 24.02.2012 18:07:31

>> Mirek Kostlivý, 24. 02. 2012 17:46:39

Tak buď nám ukazujou testry jinak (to může být klidně pravda) nebo běháš opravdu úsporně. Při své 24 hodinovce jsem za 150 km měl spáleno 11579 Kcal. Ale spíš to ukazuje, že ty spotřeby podle testrů jsou na …, protože dvojnásobný rozdíl je moc.

avatar

Celkem 3190 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:30 (2012)
maraton: 3:53:08 (2012)

mskolak muž 27.02.2012 13:52:51

>> Mirek Kostlivý, 24. 02. 2012 17:46:39

Bez oběda? To znamená, že doplníš kalorie po běhu?

Nebo to znamená, že se ten den tvůj kalorický příjem sníží o hodnotu reprezentující jedno hlavní jídlo dne (což by znamenalo místo cca 10.000kj na cca 7.000kj)?

V takovém případě musíš mít opravdu velmi úsporný metabolismus…

Motto: Nobody can go back and start a new beginning, but anyone can start today and make a new ending.
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 28.02.2012 21:06:53

>> mskolak, 27. 02. 2012 13:52:51

Odpovím za Mirka: všiml jsem si, že ve dny, kdy mám vyšší kilometráž, mívám nižśí energetický příjem a naopak. Potřeba doplňovat energii se v mém případě často projevuje až se zpožděním 1–2 dny.

graf
Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Celkem 3190 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:30 (2012)
maraton: 3:53:08 (2012)

mskolak muž 29.02.2012 08:36:43

>> kanovsky, 28. 02. 2012 21:06:53 >> mskolak, 24. 02. 2012 15:04:10

Petře díky, ale víceméně potvrzuješ co jsem řekl sám o pár dní a příspěvků výše. Tj. že nemůžeš srovnávat kalorický příjem nula (nic jsem nesnědl) se zvýšeným kalorickým příjem z nějakého vyjímečně nezdravého jídla (v tomto např. krkovička), a že v případě, že takové jídlo vyjímečně (ovšem je nutno zdůraznit, že opravdu vyjímečně!) pozřeš neznamená žádnou výživovou katastrofu.

Neb vezmeme-li tvůj příklad, průměrný příjem je asi mezi 11–12tis. kj, ale jsou dny (bez ohledu na kilometráž), kdy to je kolem 9.000 a jsou dny, kdy je to přes 14.000, což je rozdíl až 5.000kj.

Motto: Nobody can go back and start a new beginning, but anyone can start today and make a new ending.
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 29.02.2012 10:52:52

>> mskolak, 29. 02. 2012 08:36:43

Přesně tak, zcela souhlasím. Ostatně, v jídelníčku mám v posledních třech týdnech více nepříliš vhodných potravin, například 250g bonbonieru čokoládové mušle, kterou jsem snědl během méně než 48 hodin, avšak přesto to nemělo prakticky žádný vliv na pokles hmotnosti i množství tuku o významných 2,4 kg (z 10,7 kg na 8,3 kg, tedy z 16,6% na 13,4%). Důležité nejsou krátkodobé výkyvy, ale dlouhodobé průměry.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
Nalezené položky: 22 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.