Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

RADY ZAČÁTEČNÍKŮM: Co zkusit závod?

RADY ZAČÁTEČNÍKŮM: Co zkusit závod?

Miloš Škorpil | 10.03.2008 | přečteno: 16471×

Většina lidí, kteří začnou běhat, nemá hned ambice měřit své síly s ostatními a účastnit se běžeckých závodů. Jak ale postupně zvládnou první písmenka běžecké abecedy, někde pod víčky se jim usadí myšlenka: „Jak bych dopadl, kdybych si dal nějaký závod?“

Ve chvíli, kdy vás tohle poprvé napadne, jste chyceni. Můžete si donekonečna říkat: „Neblbni, vždyť jsi ještě nic nenaběhal/nena­běhala, tak se mezi ty vlky nepleť, stejně tě převálcují a pak budeš jen naštvaný/naštvaná“.

Běh se ale nevyznačuje jen nepokojnýma nohama, ale i nepokojným duchem, a tak nakonec oba ve vzájemné jednotě přesvědčí zdravý rozum a vy se přece jen postavíte na start svého prvního závodu. A proč by také ne? Osobně mám stále v hlavě nádherný zážitek ze závodu, který jsem měl možnost běžet před třemi lety ve státě New York. Něco na způsob Kbel nebo Peček. Prostě takový malý provinční závod.

Teda to jsem si jen myslel do chvíle, než jsem s Pavlou dorazil na start. Nestačil jsem valit bulvy na tu spoustu běhuchtivých lidiček od těch nejhubenějších až po ty nejkypřejší. Závodu se účastnili i tělesně postižení se svými vodiči. Prostě – kdo měl chuť běhat, přišel na start. Byla to dobrá tisícovka lidí.

Prohlížel jsem si tu pestrou směsici a říkal si, to by bylo skvělé, kdyby takto ztratili lidi ostych i u nás a prostě si šli užít společně krásné dopoledne na nějaký závod i u nás. Bez ambicí na pořadí, bez ambicí na čas, prostě si jen tak uběhnout svých pět kilometrů, místo někde sami se sebou, v klubku stejně „postižených“ přátel.

A přesně o to v „závodním“ běhání ve světě na západ od nás jde. Prožít pěkný běžecký happening, pokecat si, společně se vypotit a za týden či dva se sejít zas o pár měst dál. Jestli jsem to běžel za 15 či 30 minut, je to nejméně podstatné, zrovna tak, jestli jsem to běžel za 150 či 300 Kč.

Proč to píšu v tomto seriálu pro začátečníky? Prostě proto, abyste si uvědomili, že svoje omezení si vytváříme každý sám. Když si dovolíte být výjimeční, budete výjimeční a lidé budou na vás tak pohlížet. Běh je jedním z nejlepších nástrojů, které znám, který pomáhá vytvářet výjimečné lidi.

Tak neváhejte a přijďte s námi pobýt.

Komentáře (Celkem 8)

Nalezené položky: 9 První Předchozí | 1 | Další Poslední
avatar

Varnsdorf

Celkem 28352 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:51:11 (2010)
půlmaraton: 1:54:16 (2011)
maraton: 4:13:29 (2011)

PaRi muž 10.03.2008 05:40:16

Za takovéto články jsem vděčný. Jsem smutný, když se občas setkám mezi běžci s výrokem, že kdo není schopen zaběhnout 10 km pod 50 minut, tak vlastně ani žádný běžec není. Kam podobné nafoukané přezíravé názory vedou? Jak se asi musí cítit ten, kdo si chce zkusit zaběhnout první závod a je třeba zatím schopen dát 10 km „jen“ kolem 60 minut nebo ani to ne? Jsem rád, že když jsem se poprvé postavil na start svého závodu, setkal jsem se spíše se sympatiemi a povzbuzením, než s přezíravými pohledy a poznámkami, přestože mi bylo jasné, že na kvality svých soupeřů zatím zdaleka nemám. Těším se, až do povědomí naší veřejnosti více pronikne vědomí, že postavit se na start závodu rozhodně nemusí být jen výsadou „těch pár superborců“.

avatar

Celkem 1504 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 1:03:30 (2008)
půlmaraton: 2:24:13 (2009)

jorgos muž 10.03.2008 09:23:21

>> PaRi, 10. 3. 2008 05:40:16

Pan Škorpil již poněkolikáté podporuje ve svém článku běžce-neběžce a asi ví proč.Na většině závodech to někdy vypadá jako by šlo o život a pomalejší běžci aby se báli jestli v cíli bude ještě cíl.Bohužel našich závodů se účastní většinou aktivní sportovci a až na PIM závody chybí větší počet lidových běžců.Většímu rozvoji nepřispívají i někteří organizátoři – např. brněnský půlmaraton ma stanoven limit na 2.5hod. Tímto limitem odradí od účasti spoustu pomalejších běžců včetně mě. I já se proto radši účastním závodů na západ od našich hranic. Ne proto,že bych se za svoje výkony styděl ,ale právě kvůli té atmosféře o které píše pan Škorpil ve svých článcích.S ko­mentářem PaRiho naprosto souhlasím a panu Škorpilovi přeji hodně sil v přesvědčování superborců,že bez pomalejších běžců to není ono.
Přeji Vám všem hezký den.

avatar

Raškovice okr. FM

Celkem 7705 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:18 (2010)
půlmaraton: 1:29:55 (2011)
maraton: 3:17:01 (2010)

minusak muž 10.03.2008 09:42:59

Někdy mi trochu připadá i problém (Ostravsko), že i běžci, kteří mají výkonnost na 10km ne nad 50minut, ale kolem 45min, nemají motivaci. Ví, že vždy budou přítomni minimálně o 7–8 minut lepší borci, kteří tedy nikdy, žádný závod nevynechávají a tak si vyberou 2 až 3 závody v roce, kdy se pokusí udělat si aspoň dobrý čas.
Pak přijde do toho prostředí místního závodu nějaký nováček si to zkusit a do cíle přibíhá osamocen a překvapen, že o 20 let starší borci vyklusávají po závodě stejným tempem, jako on závodí. Příště už nepřijde.
Největší problém ale stejně vidím v propagaci. Stále jsou ještě některé závody (běhy) prakticky nepropagované a jen některé mají v propozicích uvedeno, že jsou vhodné i pro kondiční běžce. Spíše se dozvíme, kolik peněz dostane vítěz té a té kategorie.

Motto: Komu není shůry dáno, v Apatyce nekoupí
avatar

PetrDen muž 10.03.2008 11:20:49

Jsem tragéd. Přesto je má dosavadní skromná zkušenost ze „závodění“ jen ta nejlepší. Mou ambicí přece nemůže být dobré umístění, nemůžu být zklamaný, že mě předstihnou ženy či o generace starší veteráni. Tyto obdivuji a snažím se jim neplést pod nohy. Mou ambicí je dobrý běžecký zážitek a tato ambice byla naplněna na 100% díky pořadatelům, skvělým lidem na trati i kolem ní. A že je tragéd se svým výkonem osamocen? To není chyba pořadatelů nebo elitních běžců. Je to chyba ostatních tragédů, kteří se neodhodlali k účasti. Přestaňme fňukat a hledat důvody, proč se závodů neúčastnit. Pojďme si to užít!

avatar

Předboj

Celkem 23437,2 km
Minulý měsíc 100 km
10 km: 0:40:30 (2006)
půlmaraton: 1:35:54 (2006)
maraton: 3:21:02 (2006)

MirO muž 10.03.2008 15:48:43

>> PetrDen, 10. 3. 2008 11:20:49

Naprosto souhlasím. Také se řadím mezi Tragédy a na závody chodím né vyhrávat, ale proto abych se viděl a popovídal si s kamarády, popřípadě nové známé a kamarády poznal. Když už jdu závodit tak sám s časem, jen abych si vyzkoušel jestli se proti tréningu dokážu vyhecovat k lepšímu výkonu a jestli trénuji na své časy dostatečně. Jako hobby běžec samozřejmě nemůžu pomýšlet na nějaké dobré umístění (je to i věc genetických dispozic) ale pro umístění snad nikdo rekreačně neběhá.

avatar

Mers muž 11.03.2008 09:25:25

Musel jsem se zaregistrovat abych přidal taky svůj názor proto, že na pár závodů taky chodím i když běhám jenom pro radost. Na začátku jsem si říkal jak je možné, že mě ten starý pán předběhl, ale postupem času jsem si toho přestal všímat a užívám si tu atmosféru závodu i po závodu. Protože na závodech vás to vyhecuje a podáte výkon jaký by jste do sebe neřekli. Byl bych rád aby se na závody přihlásilo více těch hobby běžců abych nebyl pořád poslední. P.S. I když se nikdy neumístím na žádném stupni vítězů, v tombole většinou vyhraji.

avatar

Dobřichov

Celkem 7103 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:16:31 (2012)
maraton: 2:50:29 (2016)

honzaherda muž 11.03.2008 20:35:08

člověk se musí smířit s tím, že i 60tníci jsou velkými soupeři. No a? Myšlenka hobby běžců na závodech je sice krásná, ale dovedete si představit na běžném „pouťáku“ 500lidí? Neuzavřená trať, není kde se převléknout, nejsou čísla, … Máme štěstí, že závodů je plno. S výkonností 41–47min na 10ku bývám v polovině a jsem za to rá. Nad 55min to je boj na samotku o předposlední flek.

avatar

Raškovice okr. FM

Celkem 7705 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:18 (2010)
půlmaraton: 1:29:55 (2011)
maraton: 3:17:01 (2010)

minusak muž 12.03.2008 10:23:52

>> honzaherda, 11. 3. 2008 20:35:08

Všiml jsem si, že mezi regiony jsou rozdíly. U nás v polovině pole nutno pod 40.

Motto: Komu není shůry dáno, v Apatyce nekoupí

administrator 03.04.2010 13:32:23

Většina lidí, kteří začnou běhat, nemá hned ambice měřit své síly s ostatními a účastnit se běžeckých závodů. Jak ale postupně zvládnou první písmenka běžecké abecedy, někde pod víčky se jim usadí myšlenka: „Jak bych dopadl, kdybych si dal nějaký závod?“


Odkaz na článek

Nalezené položky: 9 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.