RECENZE: Romantická komedie Ženy v běhu ctí žánr a baví

Daniela Havránková | 30.01.2019 | přečteno: 11119×

Dobrou českou komedii v kině aby člověk pohledal. A z plakátů lákajících na veselohru, ve které budou naše přední herečky v rámci předepsaných rolí běhat, seriózně trénovat s koučem a dokonce závodit, jde trochu strach…tedy aspoň z pohledu ostřílenějšího běžce. Ale zbytečně. Filmová novinka Ženy v běhu se svižně rozběhne hned v první minutě a tempo drží až do šťastného konce.

Jistě, nevybočuje z daného žánru, takže jde o lehce stravitelnou „oddychovou“ komedii, která však – až na pár drobných přešlapů – obratně baví. Body získává hlavně sympatickými postavami a tím, že působí „jako ze života“. Navíc říká i něco o motivaci, nejen té běžecké.

Debutující režisér Martin Horský sbíral v posledních letech zkušenosti coby scenárista. Je podepsán pod filmy Milana Cieslara Láska je láska a Život je život a spolupracoval s Jiřím Vejdělkem na Bezva ženské na krku. „Sám jsem běžec a běhání je součástí mého života. Když píšu, mám pracovní den rozdělený právě během. A při běhu jsem dostal i nápad na tento film,“ popsal čtyřicetiletý filmař vznik námětu.

Čerstvá vdova Věra (Zlata Adamovská) se rozhodne splnit poslední přání svého nečekaně zemřelého chotě, s nímž ji pojil láskyplný vztah – uběhnout maraton. Rázná matka se rozhodne do běžecké výzvy zapojit i své tři dcery (Tereza Kostková, Veronika Khek Kubařová a Jenovéfa Boková) a porci 42,2 km chce rozdělit rovným dílem, na čtyři úseky v rámci štafetového závodu. K tomu jim má dopomoct trenér běhu (Vladimír Polívka), jehož úkol zní jasně – čtveřici žen „z nuly“ rozběhat.

Roztáčí se kolečko nejrůznějších dějových zvratů, ve kterých ta která postava hledá, nachází nebo ztrácí motivaci pro vytyčený cíl, ať už je jakýkoliv. V komedii o ženách jde samozřejmě hlavně o vztahy. Jedna z trojice (T. Kostková) čeká marně, až ji otec jejich tří dětí (Ondřej Vetchý) konečně požádá o ruku a chce mu dokázat ženskou sílu svým výkonem v závodě. Druhá (V. Kubařová) už touží po dítěti, ale zatím neměla štěstí na toho pravého tatínka. A třetí (J. Boková) vězí v nikam nevedoucím vztahu se svým ženatým šéfem, ale časem se sblíží s novým koučem…

Ve filmu ženským postavám zdatně sekundují i muži. Vedle již zmíněných také Martin Hofmann, Petr Vondráček nebo v roli zesnulého manžela Bolek Polívka a ke slovu přichází i jejich specifický pohled na svět. Vděčné jsou samozřejmě vzájemné střety různých principů u odlišných pohlaví a do děje zasahují i postavy dětí. Také výběr jejich představitelů tvůrcům vyšel, skvělý tah byl obsadit do rolí synů vlastní potomky Kostkové a Vetchého.

Ve filmu nic zásadně neruší a vše působí skutečně, jakoby „odpozorovaně“, spoustu situací divák dobře zná. Komediální ladění snímku k tomu navíc přidává úsměvné momenty, vtipné hlášky a bláznivé náhody, o které tu rozhodně není nouze.

Velmi věrohodný dojem budí i běžecké reálie, ostatně běh provází postavy v příběhu od začátku až do konce. A přináší s sebou i obecnější téma motivace, kterou zná běžec v souvislosti s tréninkem a neběžec zase v jiných situacích. Přitom jde stále o totéž: mít chuť udělat něco pro dosažení vysněného cíle, a často i překonávat nemalé obtíže.

Vladimír Polívka s vysportovanou postavou odborně dohlíží na své svěřenkyně. Přitom se dostává z rozchodu s přední českou čtvrtkařkou, po níž mu doma zbyly medaile a společné portréty (ty zdobí skutečná atletka Jitka Bartoníčková). A konečně velké finále se odehraje při závodě v pražské Hvězdě, oblíbené to destinaci mnoha skutečných běhů, kde se všichni aktéři (postavy i herci) s běžeckým úkolem zhostí se ctí.

Ženy v běhu

„Komedie o ženách, které se nebojí vyběhnout štěstí naproti“

režie: Martin Horský