Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Pechek byl třetí v Utrechtu, limit odolal

Pechek byl třetí v Utrechtu, limit odolal
foto: Iva Tržilová

Iva Tržilová | 08.04.2012 | přečteno: 5049×

Třetí místo vybojoval časem 2:20:34 Petr Pechek při ostře sledovaném maratonu v nizozemském Utrechtu. Maratonský limit Českého olympijského výboru a atletického svazu, který byl stanoven na 2:16:30, tak odolal o více než 4 minuty. „S umístěním jsem spokojený, ale čas nic moc. Byly opravdu mizerné podmínky. Běželo se mi dobře, ale už od 25. km jsem věděl, že to na limit nebude,“ vzkázal.

Vítězem se stal ukrajinský závodník Aleksandr Babaryka, který si v Utrechtu střihl první maraton v životě. Na start šel s osobákem na půlmaraton 1:05:15 a s cílem běžet za 2:15. Stopky se mu zastavily až na čase 2:19:10.

Druhým byl nejlépe nasazený domácí běžec Olfert Molenhuis za 2:19:53. Jeho nejlepší loňský čas je přitom 2:16:30. Dnešní výsledky takových borců tedy mluví za vše. Podmínky nebyly ideální. Přitom ještě ráno to vypadlo celkem slibně. S úderem startu však začalo drobně pršet a déšť postupně sílil. K tomu se přidal vítr.

„Před startem jsem se cítil dobře, chvílemi jsem pomyslel i na limit, i když jsem v něj popravdě reálně moc nevěřil. Rozběhnuté to bylo dobře, první desítka za 32:30. Pak se ale počasí zhoršovalo, začalo silněji pršet a bylo jasné, že limit tentokrát nedám. Ještě kolem 20. km jsem věřil v čas pod 2:18, ale tak od třicátého jsem běžel už jen na umístění," líčil průběh závodu Pechek.

Nezdál se ani příliš zklamaný a přiznal, že více nadějí od začátku vkládal do maratonu v Praze. „Pražský maraton mi vždycky sedl, teplo, které tam bývá, mi nevadí a podle mě je tam trať rychlejší než tady,“ svěřuje se nejlepší český závodník se svými plány.

„Chtěl jsem ale mít určitě pro jistotu ještě jeden pokus a mezi Utrechtem a Rotterdamem jsem si vybral právě Utrecht. O Rotterdamu se sice říká, že je o něco rychlejší, ale je to blízko moře a bývá tam silný vítr. Nakonec mě to samé potkalo i tady,“ dodává.

Elita měla k dispozici vodiče na časy 2:14, 2:18 a 2:22. Pechek na radu trenéra rozbíhal v té prostřední skupině s tím, že se od ní později odtrhne podle toho, jak se bude cítit. „Petr je z tréninku zvyklý běhat stupňovaně, což se potvrdilo i na nedávném půlmaratonu ve Vídni, kdy byl schopen v posledním kilometru zrychlit na tempo 3:02,“ popisuje taktiku Petrův trenér Jan Kervitcer, který jej do Utrechtu společně s manažerem Bohdanem Müllerem doprovázel.

Ostatní ze skupiny Pechek postupně poztrácel a od 30. km už běžel úplně sám, což mu ale podle jeho slov nijak nevadilo. Vedoucí skupinu postupně dotahoval a kilometr před cílem se mu dokonce podařilo předběhnout i do té doby třetího Keňana Japheta Koecha, který nakonec skončil až pátý.

Pechek si tak pro sebe urval medailové umístění, vůbec první na tak velkém a dobře obsazeném zahraničním závodě. „Třetí místo pro mě byla dostatečná náplast, na bednu jsem rozhodně nepomýšlel,“ řekl spokojeně.

Potěšeni byli i Jan Kervitcer a Bohdan Müller, kteří přes to všechno hodnotí Petrův výkon vzhledem k podmínkám slibně. „Časy tu dnes byly o tři až čtyři minuty horší oproti normálu. Jsem přesvědčen, že Petr v současnosti má na to, aby zaběhl čas na hranici limitu, určitě pod 2:17,“ myslí si Müller.

Nezbývá tedy než vložit všechny naděje do mistrovského v maratonu v Praze, kde se Pechek bude mimo jiné pokoušet obhájit mistrovský titul. „Rozhodně jsem se úplně neodrovnal, cítím se dobře a na Prahu si věřím,“ vzkazuje sebevědomě.

V půlmaratonu, který odstartoval po doběhu maratonu, startoval i další Kervitcerův svěřenec, luhačovický překážkář a krosař Dalibor Slovák. Doběhl v čase 1:16:20 a svoji půlmaratonskou premiéru hodnotí kladně. „Chytaly mě sice křeče do lýtek, ale vydržel jsem běžet na čas, na jaký jsem chtěl. Doufal jsem sice v čas pod 1:15, ale i tak jsem spokojen,“ dodává. Závod se mu líbil a na rozdíl od Pechka mu horší počasí nevadilo.

Po závodě jistě přišla vhod koupel s vířivkou, kterou měli závodníci přímo na pokoji. Ubytování totiž byli v jednom z nejlepších hotelů 15 km od Utrechtu ve 12. patře s parádním výhledem. Taková příjemná tečka na závěr pošmourného víkendu.


VÝSLEDKY ZÁVODU

Komentáře (Celkem 24)

Nalezené položky: 25 První Předchozí | 1 | Další Poslední

PetrK muž 09.04.2012 17:20:06

Třetí místo vybojoval časem 2:20:36 Petr Pechek při maratonu v nizozemském Utrechtu. Maratonský limit Českého olympijského výboru a atletického svazu, který byl stanoven na 2:16:30, tak odolal o více než 4 minuty.
Odkaz na článek

avatar

Praha

Celkem 7881,3 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:33 (2014)
půlmaraton: 1:28:26 (2014)
maraton: 3:21:53 (2014)

ped7g muž 09.04.2012 18:54:49

Linka na vysledky zavodu nefunguje. Jinak se divam ze vitez 2:19:10, takze asi by to na tech 2:16:30 musel utahnout sam.
Mezicasy:
14,5 km 45:53
21,1 km 1:08:47
30,0 km 1:39:13
39,0 km 2:09:39
Bruto tijd 2:20:36
Netto tijd 2:20:34

Takze tempa: 3:10/km (14.5km), 3:28/km (6.6km), 3:25/km (8.9km), 3:23/km (9km), 3:26/km (3.197km), potreboval 3:14/km na zavod na limit. Doufam ze bude i nejaky komentar, jak to slo a co se stalo pred pulkou. A doufam ze ja jednou pobezim 3:10/km alespon na intervalech… :D

Motto: Pain is temporary, quitting lasts forever.
avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 10.04.2012 06:05:39

Za povšimnutí stojí výsledek 2:50:30 h Rosti Kolicha, 42. místo v absolutním pořadí a 4. v kategorii M 45.

V této věkové kategorii bude tento výkon hodně vysoko v letošních českých maratonských tabulkách.

avatar

Trutnov/Praha

10 km: 0:31:01 (2009)
půlmaraton: 1:06:33 (2012)
maraton: 2:18:27 (2011)

peca_p muž 10.04.2012 18:43:02

Clanek pekny, akorat je blbe uvedene jmeno autora. Clanek psala Iva Trzilova.

avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 10.04.2012 21:42:24

Z mého pohledu mírně poučeného laika by to chtělo se do toho pořádně opřít. Čas 2:20 ani 2:18 nic neřeší. Petr nemá očividně problém s vytrvalostí, ale rychlostí. Když byly špatné podmínky, měl to vzít jako tréninkový běh závodního tempa a běžet 30 – 35 km na výsledný čas 2:16 a pak odstoupit. Takhle se zbytečně fyzicky i psychicky vyčerpal, protože vzhledem k popisovaným podmínkám jeho čas 2:20 odpovídal úsilí 2:16 – 2:18 a Petr tedy na limit má! Dostat se na olympiádu by byla pecka, 3. místo na bezejmenném maratónu je z pohledu příznivce naší atletiky na nic.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Bratislava

Celkem 151814 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž 11.04.2012 10:00:04

>> mulisak, 10. 04. 2012 21:42:24

Ved prave, naozaj mierne pouceneho. Pokial viem, Petr musi popri behu pracovat. Mozno ma nejakeho sponzora, ale urcite sa tym behanim neuzivi. Takze tretie miesto sice na „bezejmennem“ maratonu, ale predsa, tretie, je lepsie ako nedobehnut. Ked nic ine, aspon pre prize money a pre to, aby mal co sponzorovi ukazat. Ak by bol profik na plny uvazok a mal slubene riadne odmeny za kavlifikaciu na OH od spozorov, tak Tvoja rada by mala mozno nejaky zaklad. Takto je to iba vystrel do tmy. Ver mi, ze v treningu ma urcite odskusane, ci dokaze udrzat potrebne tempo aj na dlhsich tempovych behoch. Na to nemusi cestovat do Holandska, aby to planovane zabalil.

Kedze dopredu pocital s reparatom v Prahe, asi sa az tak v zavere nevycerpal, aby po dobrej regeneracii este nedal nejake dva tyzdne dobrej pripravy a na PIM vybehol v plnej parade. Ono aj maraton sa da dobehnut tak (najma u tych bezcov, co maju riadne nabehane), aby sa z neho dalo spamatat za par dni. Najvacsie poskodenie mitochondrii a svalovych vlakien sa deje v poslednych par kilometroch, ked sa bezi na plny plyn s uz skoro prazdnou nadrzou. Petr tak podla vlastnych slov nebezal, takze nevidim dovod, preco by nemohol mat kvalitny beh mesiac pred hlavnym pokusom.

avatar

Kolín/Praha

Celkem 8245 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:31:25 (2015)
půlmaraton: 1:09:53 (2013)
maraton: 2:28:34 (2021)

Mejla muž 11.04.2012 10:41:06

>> Mato, 11. 04. 2012 10:00:04

Naprosto souhlasím s Matem. Petr a jeho tým určitě vědí, co dělají. Odstoupit ze závodu, kde se cítím dobře a navíc běžím na bednu, nedává smysl. Do Prahy zbývá ještě dostatek času a jestli to sedne, nebo ne, na to Utrecht nebude mít žádný vliv.

Motto: https://www.facebook.com/strekari.cz
avatar

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 11.04.2012 10:42:49

>> Mato, 11. 04. 2012 10:00:04

Mato, souhlasím, že Petr je asi schopný běžet druhý kvalitní maraton po 5 týdnech. Jen s těmi prize money to asi nebude v Utrechtu tak slavné. Již loni nastavili jisté diskriminační opatření, které mířilo hlavně na Keňské běžce. Rozhodli, že nárok na cenu pro vítěze 10000Euro má jen pozvaný závodník a tím například loni byli výhradně Holanďané. Na webu je k dohledání, že to konzultovali s právníky, aby nebyli postihnutelní za otevřenou diskriminaci. Možná bych nejen já uvítal, kdyby Petr napsal, co ho ve skutečnosti vedlo k tomu, že přehodnotil plány a nejel do Rotterdamu. Tam by sice neměl šanci na třetí místo, zato by zde asi bylo více běžců kolem cílového času na úrovni B limitu pro OH.

Motto: http://skyrunning.cz
avatar

Kolín/Praha

Celkem 8245 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:31:25 (2015)
půlmaraton: 1:09:53 (2013)
maraton: 2:28:34 (2021)

Mejla muž 11.04.2012 11:07:13

>> sam, 11. 04. 2012 10:42:49

Viz článek: „Mezi Utrechtem a Rotterdamem jsem si vybral právě Utrecht. O Rotterdamu se sice říká, že je o něco rychlejší, ale je to blízko moře a bývá tam silný vítr. Nakonec mě to samé potkalo i tady,“ dodává.

Utrechtský maraton skutečně loni „proslul“ rozhodnutím organizátorů diskriminovat zahraniční běžce ( http://www.dutchnews.nl/…_to_disc.php http://www.rnw.nl/…cht-marathon). O tom jak to bylo s prize money letos jsem nic nenašel, ovšem z toho, že dost dlouho na bednu běžel jeden z Keňanů a závod žen vyhrála závodnice ze Zimbabwe soudím, že to pravidlo mohli změnit.

Motto: https://www.facebook.com/strekari.cz
avatar

Bratislava

Celkem 151814 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž 11.04.2012 11:21:37

>> sam, 11. 04. 2012 10:42:49

Pozri, aj keby mal dostat len 1/5 toho, co domaci zavodnici s rovnakym umiestnenim, aj tak je to v nasich podmienkach slusny zarobok. Je to na jedno extra sustredenie, doplnky vyzivy na par mesiacov, ci dovolenka s priatelkou. Alebo ak ma slusne denne zamestnanie s dobrym zarobkom, tak materialne diky pre trenera a manazera. Cokolvek. V kazdom pripade je to zadostucinenie a vylucuje to pocit marnosti, aky clovek mava pri slusnom vykone, ale umiestnenim mimo prvej desiatky.

avatar

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 11.04.2012 11:33:41

>> Mejla, 11. 04. 2012 11:07:13

Rotterdam o něco rychlejší ? To snad ne. V Utrechtu pod OH B limit běžel jen jeden vítěz mimo Keňanů v roce 2003. Rekord je něco málo pod 2:10. Myslím, že pro pokus o splnění OH limitu to byla špatná volba. Jiné motivy pro tu volbu však neznám.

Motto: http://skyrunning.cz
avatar

Nový Vestec

maraton: 3:06:31 (2005)

sam muž 11.04.2012 11:38:53

>> Mato, 11. 04. 2012 11:21:37

Mato, pokud jsou informace o Utrecht maratonu správné, pak vítěz bere 100 Euro. Těch 10000 Euro je speciální prémie pro vítěze, pokud je ze skupiny pozvaných závodníků (Holanďanů). Tak nevím, jestli za třetí místo bylo dost nato, aby to uhradilo alespoň cestu. I když tu možná mohl Petr mít hrazenou od pořadatelů. Případně i ubytování. Ale jako finanční motiv to nic moc není. Samozřejmě ani já bych nikdy nesouhlasil s názorem to zabalit. Možná to nemusí být vždy taktické doběhnout, i když to nejde, ale já nějak vnitřně cítím, že závody by se měly dokončovat, pokud to dovolí zdraví.

Motto: http://skyrunning.cz
avatar

Desert muž 11.04.2012 11:52:00

Řekl bych, že pokud se jedná o peníze, je nejlépe dotován maraton Dubai.

Stát na bedně je k nezaplacení.

avatar

Desert muž 11.04.2012 11:54:49

>> peca_p, 10. 04. 2012 18:43:02

To budou asi ty autorské práva v teorii a praxi.

Blahopřeji k dobrému času i umístění.

avatar

Bratislava

Celkem 151814 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž 11.04.2012 13:21:47

>> Desert, 11. 04. 2012 11:52:00

To znie ako reklama na VISA :-P

Ale vazne, s tym musim suhlasit.

Inak, pre Sama, odkial vies, ze pozvani pretekari museli byt nutne iba Holandania. Co ak pozvali aj Petra. Koniec koncov, to je prave uloha manazera, aby taketo veci vybavoval (bud startovne, comped entry, cestovne, alebo prislub odmeny pri umiestneni – pri vysokej urovni vsetko dokopy).

No ale aby sa to nezvrhlo na prepocitavanie kilometrov na centy, ci eura, kazdopadne k dokonceniu vo velmi peknom case Petrovi gratulujem.

avatar

Trutnov/Praha

10 km: 0:31:01 (2009)
půlmaraton: 1:06:33 (2012)
maraton: 2:18:27 (2011)

peca_p muž 11.04.2012 13:35:23

>> Desert, 11. 04. 2012 11:54:49

No to byl jenom omyl, už to je v pořádku :-)

avatar

Trutnov/Praha

10 km: 0:31:01 (2009)
půlmaraton: 1:06:33 (2012)
maraton: 2:18:27 (2011)

peca_p muž 11.04.2012 13:47:48

To all:
Jak to bylo s diskriminací to nevím. Podle mě nebyla, malá účast Keňských běžců byla podle mě způsobená tím, že je velká konkurence v Rotterdamu, který asi nabízí lepší finanční podmínky. A taky v Rotterdamu poběží o dost lepší běžci než tady, bude tam asi skupina, která poběží na čas pod 2:10. To je mi při závodě v celku jedno :-)

Pro Utrecht jsem se rozhodl z více důvodů. Hlavně mám více času na regeneraci a zotavení před Prahou. Maraton v Praze je pro mě nejdůležitější závod v první polovině sezóny.
A pak taky rozhodlo, že tam bývá lepší počasí (to bohužel nebylo) a že jsem měl taky uhrazené náklady na cestu a další s věci tím spojené. A měli tam běžet běžci zhruba na úrovni limitu…

Ještě co se týká toho, že jsem mohl vzdát na 35km a šetřit síly. Tak s tím moc nesouhlasím. Psychicky by mě to nepomohlo a fyzických sil bych taky moc nepošetřil (porovnávám běžet do 35km v tempu na limit a běžet maraton v takovém čase v jakém jsem to běžel)

avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 11.04.2012 14:57:35

>> peca_p, 11. 04. 2012 13:47:48

Petře, dalo by se argumentovat, že maratón začíná na 30 – 35 kilometru, na spoustě velkých maratónů se právě tam láme chleba a často se rozpadá do té doby ještě mnohočlenná vedoucí skupina a v těchto posledních kilometrech dostane tělo nejvíce zabrat. Pokud jsi to běžel z velké části tréninkově, tak klobouk dolů a hodně štěstí, odvahy a hlavně příznivé počasí v Praze. Budeš tam mít vodiče nebo poběžíš sám?

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Bratislava

Celkem 151814 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž 11.04.2012 15:33:51

>> mulisak, 11. 04. 2012 14:57:35 Prepac, ale kolko maratonov s pokusom docielit optimalny vykon (to zn. bezanych na limit svojej vykonnosti) si uz bezal?

Staci aby nebol uplne idealny den a aj 30 km Ta moze hodit poriadne spat v priprave. To nehovorim o psychickom srame, ak zides z trate bez toho, aby Ta donutili okolnosti. Dalsi zavod sa potom bojuje s rovnakym chticom to zabalit, ak to nejde presne podla predstav (co skoro nikdy nejde). Posledne, co zavodnik potrebuje, su aj sebemensie pochybnosti o jeho schopnostiach. Zabalenie vzdy vyvolava pochybnosti, nech si akokolvek sebavedomy a neotrasitelny.

Mam taky dojem Mulisak, ze argumentujes o veciach, o ktorych mas iba teoreticke predstavy.

avatar

Liberec

Celkem 11210 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:28 (2016)
půlmaraton: 1:16:15 (2011)
maraton: 2:47:01 (2010)

bedrich muž 11.04.2012 20:13:23

Tak zkušenej bežec jako on, se rozhodl jak se rozhodl a kdyby tomu nevěřil, že to tam může dát, tak by tam ani nejel. Ztráta energie a času. Proste maraton na hranici osobního maxima, jeho v případě, nad ním, je proste jednak o štěstí, kondici a momentálním stavu. Chce to počasí, mít na to připravenou hlavu, dobře sedlou snídani. Ono stačí něco trochu špatného sníst nebo nějaká maličkost a i na seberychlejším maratonu se nic nezaběhne. On tomu věřil, že to tam může dát, nevyšlo, za měsíc má další pokus, tak to třeba vyjde :-) V životě je hodně neznámých :-D

avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 11.04.2012 23:49:20

>> peca_p, 11. 04. 2012 13:35:23

Petře, v mých očích úžasný výkon. Držím Ti palce v dalším pokusu.

Ty řeči zde okolo neber vážně, kdo z nás může říct: běžel jsem maraton skutečně nadoraz?

avatar

Trutnov/Praha

10 km: 0:31:01 (2009)
půlmaraton: 1:06:33 (2012)
maraton: 2:18:27 (2011)

peca_p muž 12.04.2012 15:38:09

>> mulisak, 11. 04. 2012 14:57:35

Zatím nevím jestli tam budu mít vodiče. Doufám, že sám nepoběžím :-)

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 12.04.2012 15:49:31

>> peca_p, 12. 04. 2012 15:38:09

V Praze asi poběží na limit více lidí, že? Fandím vám, aby to aspoň jednomu z vás vyšlo!

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Trutnov/Praha

10 km: 0:31:01 (2009)
půlmaraton: 1:06:33 (2012)
maraton: 2:18:27 (2011)

peca_p muž 14.04.2012 16:19:48

>> kanovsky, 12. 04. 2012 15:49:31

Jo bylo by to dobrý. Poběží ještě určitě Honza Kreisinger, ten má na čas pod 2:15, takže nepředpokládám, že bych s ním mohl běžet :-) A pak chce taky běžet Vítek Pavlišta s ním bych myslím mohl běžet. Máme hodně podobnou výkonost…

avatar

Desert muž 14.04.2012 19:58:48

>> peca_p, 14. 04. 2012 16:19:48

Držím palce, ať to vyjde.

Nalezené položky: 25 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.