Zaregistrovat »

Tepová frekvence domácí běžecké špičky

Aleš Tvrzník | 12. 10. 2006 | Přečteno: 8548×

Druhý díl miniseriálu o tepové frekvenci poradí, jak určit osobní maximální TF a ukáže některá zajímavá čísla o hodnotách naměřených u špičkových domácích běžců. Aleš Tvrzník rovněž uvádí základní šestero o tepové frekvenci a její zapojení do kvalitního tréninku bez ohledu na sportovní ambice.

Reklama

Maximální tepová frekvence je důležitým parametrem zejména pro řízení běžeckého tréninku. Jedná se o individuální hodnotu tepové frekvence, při které náš organizmus již dále není schopen pracovat.

Hodnota tohoto parametru se pohybuje přibližně v rozmezí 180 až 220 tepů/min a záleží na věku, typologii jedince, na vlivu nervového řízení, na trénovanosti a např. i únavě. Maximální tepová frekvence se snižuje s věkem.

Možností určení individuální hodnoty maximální tepové frekvence je více. Asi nejznámější z nich je použití vzorečku TFmax = 220 – věk. V praxi se můžeme setkat i s celou řadu jeho nejrůznějších variant a s jinými vzorečky, které vycházejí z populačních průměrů a proto mají dosažené výpočty pouze orientační charakter.

Pokud v tréninku při určování intenzity běhu vycházíme z procent TFmax, potřebujeme znát její přesnější a aktuálnější hodnotu. Maximální tepovou frekvenci můžeme zjistit i přímým testem do "vita maxima", kdy po krátkém rozklusání a rozcvičení (minimálně 10 min.) absolvujeme běh v přírodě nebo na běhátku stupňovaný do maxima (5 – 10 min.).

V průběhu zatížení do "vita maxima" stoupá tepová frekvence až na určitou úroveň a dále potom stagnuje. Nejvyšší hodnota, často dosažená již před ukončením testu, kdy už nejsme schopni dalšího běhu, je naše maximální tepová frekvence. Protože se jedná o maximální zatížení organizmu, test není vhodný pro úplné začátečníky a jeho provádění má určitá omezení. Testujeme po odpočinku, naprosto zdraví a nikdy ne sami!

Poslední dobou je hodně diskutovanou otázkou přesnost stanovení tréninkových zón podle TFmax a vhodnost nebo nevhodnost toho či onoho použitého vzorečku. V zásadě je nutno říci, že při těchto postupech je vždy potřeba počítat s určitou chybou, která se může individuálně lišit v jednotlivých tréninkových zónách.

Nicméně pro potřeby kondičních a výkonnostních běžců řízení tréninku podle tepové frekvence postačuje. Přesnějších výsledků se dosahuje pomocí laktátového testu a stanovením intenzit časem na 1 km nebo rychlostí běhu.

Maximální tepová frekvence je důležitá při určování individuální intenzity běhu. Většina obecných tréninkových plánů proto pracuje s procenty TFmax. Tento parametr totiž nejlépe obecně vyjadřuje intenzitu běhu vzhledem k požadovanému tréninkovému cíli (např. regenerace, rozvoj základní aerobní vytrvalosti nebo naopak speciální tempové – anaerobní vytrvalosti).

Pokud by obecně byla rychlost běhu uvedena např. v tepech/min, v km/h nebo v přepočtu na čas na 1 kilometr, mohly by stejné hodnoty znamenat pro dva běžce s odlišnou výkonností zcela jinou tréninkovou zónu (fyziologické pásmo).

 TFmax (tepů/min)
Max. dosažená rychlost (km/h)Čas na 1 km – ANP
(min:s)
VO2max
(ml.min/kg)
Max. laktát
(mmol/l)
Bláha
171
20
3:22
79,81
9,9
Kreisinger
20421
3:19
92,26
10,9
Štefko
189
21
3:19
81,42
10,8
Faschingbauer
178
203:21
74,98
9,5
Gerych
185
20
3:36
75,01
8,5

V praxi je velmi důležité si uvědomit, že s rostoucí trénovanosti se snižují i konkrétní hodnoty tepové frekvence v jednotlivých tréninkových zónách. Častou tréninkovou chybou totiž bývá trénink podle stále stejných hodnot, který také vede k rozvoji jiného než původně zamýšleného tréninkového cíle.

Pro výkonnostní běžce je proto vhodné přibližně po dvou měsících příslušné hodnoty tepové frekvence zkontrolovat (laktátová křivka, test TFmax apod.).

Pro zajímavost přikládám tabulku naměřených funkčních hodnot našich předních běžců testovaných naší fyziologickou laboratoří v únoru tohoto roku. První tři sloupečky představují parametry na úrovni anaerobního prahu (ANP).

Zajímavé je srovnání s průměrným kondičním běžcem s časem na maratón kolem 4 hodin, který dosahuje ANP přibližně při rychlosti mezi 12-13 km/h, V02max kolem 60 ml.min/kg a jeho hodnoty laktátu by při takto intenzivní zatížení zcela jistě šplhaly k 15 mmol/l.

 Rychlost - ANP
(km/h)
TF – ANP
(tepů/min)
Čas na 1 km – ANP
(min:s)
VO2max
(ml.min/kg)
Max. laktát
(mmol/l)
Bláha
18,1
150
3:22
79,81
9,9
Kreisinger
19,0
174
3:19
92,26
10,9
Štefko
18,2
161
3:19
81,42
10,8
Faschingbauer
17,9
158
3:21
74,98
9,5
Gerych
16,7
154
3:36
75,01
8,5

Špičkový běžec má anaerobní práh vzhledem k rychlosti běhu výrazně výše než kondiční běžec (zhruba o 5 km/h), ale při přibližně stejných hodnotách tepové frekvence. U vrcholových běžců se ANP nachází zhruba na 90% jejich TFmax, zatímco u kondičních na 80-85 TFmax.

Vrcholoví běžci mají tedy vyšší aerobní kapacitu. Do nepříjemné anaerobní zóny se dostávají až při běhu nad 18 km/h. Podobné subjektivní pocity zažívají kondiční běžci již při rychlostech 12-13 km/h.  Rozdíl v absolutních hodnotách tepové frekvence na úrovni ANP až tak veliký není, rozdílná je hlavně intenzita (rychlost) běhu na tomto prahu.

 

Uklidnění tepové frekvence

I podle rychlosti poklesu tepové frekvence po běhu poměrně snadno poznáme, v jaké jsme kondici a jak je náš organizmus schopen regenerovat. Velmi obecné pravidlo říká, že po doběhu by měla u dobře trénovaného člověka tepová frekvence klesnout na hodnotu 120 tepů/min do dvou minut. Naopak nedosáhne-li poklesu do pěti minut, svědčí to o jeho velmi nízké kondici, velké únavě nebo nastupující nemoci.

Pravidlo ovšem nezohledňuje skutečnost, že 120 tepů/min může představovat pro každého běžce zcela jinou fyziologickou hodnotu. Přesnějším postupem, který lépe zohledňuje adaptační změny v organizmu, je výpočet poločasu uklidnění. Jedná se o dobu, za kterou se tepová frekvence vrátí k hodnotám, které jsou polovinou mezi tepovou frekvencí ihned po zatížení a hodnotou 120.

S hodnotami poločasu uklidnění ovšem můžeme pracovat také jen v rámci sledování vlastní výkonnosti. Při aerobním zatížení se hodnota poločasu uklidnění u dobře trénovaného běžce dostává pod 30 sekund, při anaerobním přes 2 minuty.

Po náročných anaerobních trénincích, po těžkých závodech trvá návrat tepové frekvence ke klidovým hodnotám mnohem déle (někdy i dva dny). Mírně zvýšené hodnoty bývají zpravidla i po tréninku večer s několikahodinovým odstupem.

 

Šestero o tepové frekvenci
Při delším zatížení dochází k postupnému nárůstu tepové frekvence i při stejné rychlosti běhu. To je důležité např. při maratonu, kdy se na jeho začátku tepově sice můžeme nacházet v horní hranici aerobního pásma, ale později v důsledku únavy hrozí výraznější posun do anaerobní oblasti, ve které není lidský organizmus schopen dlouhodoběji pracovat.
Hodnoty tepové frekvence jsou vyšší oproti normálu i při tréninku v teplém počasí.
Pro řízení intenzivního anaerobního tréninku, kdy se tepová frekvence blíží ke svému maximu, není již její vypovídací schopnost vysoká. Pro přesné řízení v tomto pásmu je vhodnější použít úroveň koncentrace laktátu v krvi. 
Při tréninku ve vysokohorském prostředí organizmus běžce vyrovnává nedostatek kyslíku intenzivnějším dýcháním a vyšší činností srdce.
Vlivem předstartovní nervozity se tepová frekvence zvyšuje někdy až o 20-40 tepů/min. To je samo o sobě v pořádku. Důležité je ale jen nestát na startu "se srdcem v krku" a kromě srdečně-oběhového ústrojí přivést do provozních otáček i dýchací systém, svaly a klouby. Pozor na přepálení závodu hned v prvních kilometrech vlivem převládajícího adrenalinu! Důležitý je postupný přechod na pracovní hladinu tepové frekvence (dle délky závodu a individuálních ambicí).
Látky jako kofein nebo alkohol tepovou frekvenci zvyšují. Přiměřené množství kofeinu (1-2 šálky kávy) do jisté míry stimuluje spalování tuků, ale na druhou stranu blokuje svalový glykogen. Pro výkonnostní běžce tedy kofein žádný přínos z pohledu energetického metabolizmu nemá. Účinky alkoholu  jsou jednoznačně negativní pro všechny běžce (snad jen s výjimkou jednoho piva po běhu).

Aleš Tvrzník
Odborný pracovník Vědeckého a servisního pracoviště tělesné výchovy a sportu CASRI Praha. Zabývá se diagnostikou, metodikou a evidencí zatížení ve vrcholovém sportu a přenosem takto získaných poznatků do oblasti rekreačního sportu, resp. fitness. Je autorem celé řady metodických materiálů a publikací. Poslední dobou se věnuje biomechanice běžeckého kroku a konzultační činnosti při výběru správné běžecké obuvi.

Reklama
Hodnocení článku
52.54% (69 hlasů)

Související články

Komentáře

Přidat příspěvek

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě nejste.

Příspěvky v diskuzi (celkem 19)

  • Milan | 12. 10. 2006, 07:29

    Díky zejména za parametry našich špičkových vytrvalců.Jen mě nesedí ANP 150 u Bláhy,který má zárověň TFmax 205.Necelých 75%,to mě hlava nebere.Je to překlep,nebo anomálie?

    • Aleš Tvrzník | 13. 10. 2006, 13:22

      Ahoj Milane,
      díky za správnou připomínku. Ještě jednou jsem to překontroloval a zjistil, že jsem omylem přehodil dvě hodně podobná jména Bláha a Blaha. Správné hodnoty u Bláhy budou v tabulce co nevidět opraveny. Omlouvám se za nedopatření.
      Aleš Tvrzník

  • Lubos J | 12. 10. 2006, 11:19

    Dobrý článek, použitelná srovnání hlavně pro systematický trénink tempa a závod. Takto přehledných je jen málo. Díky autorovi i behej.com. Luboš

  • NNN | 12. 10. 2006, 13:49

    Dobré, věcné, odborné :
    Technická : nemůžu najít "Barevné sloupečky" a prosím přesněji stanovit metodiku % z TF max ( z rozdílu TF max - min nebo z celého TF max )

    • Aleš Tvrzník | 13. 10. 2006, 13:24

      Ahoj,
      Sváťa Sedláček už vlastně níže odpověděl, za což mu touto cestou děkuji.
      Aleš Tvrzník

  • ironman | 12. 10. 2006, 14:36

    Pekny clanek, VO2Max u Kreisingera i dalsi parametry jsou pecka, ma na to byt jednou super maratonec.Snad to dopadne. Prekvapenim nejsou prilis vysoke udaje u Fasika, cekal bych vyssi VO2Max.

  • Svaťa Sedláček | 12. 10. 2006, 14:37

    Myslím, že barevné sloupečky zmizely při redakční úpravě a odpovídá jim obsah druhé tabulky. Také to chápu tak, že v této metodice se procenta berou z celé TFMAX, což je pro výpočty jednodušší.

    Pokud někdo přebírá tréninkový plán s uvednými procenty TFMAX, měl by se vždy přesvědčit, jak ta procenta jsou chápána.

    • Radek | 12. 10. 2006, 16:34

      Ano, to mi uteklo při editaci. Děkuji za upozornění. Míněny byly první tři sloupce v následující tabulce (všechny nesou zkratku ANP). V textu již opraveno.

  • Daniel42195 | 12. 10. 2006, 22:52

    Trošku mi nesedí ten "průměrný kondiční běžec" s V02max s 60 ml/min/kg - s takovou hodnotou V02max by měl být schopen zaběhnout maraton pod 3 hodiny, kdežto v článku se píše o "času na maratón kolem 4 hodin".

    Uznávám, že V02max nelze vždy jednoduše přepočítávat na běžecké výkony, ale existují na to docela rozsáhlé výzkumy, na jejichž základě se to dá alespoň přibližně určit. Viz třeba http://www.runningforfitness.org/calc/equiv.php.

    • Aleš Tvrzník | 13. 10. 2006, 13:30

      Ahoj Dane,
      naprosto souhlasím, že VO2max u zmiňované osoby může být i nižší. Hra s přesnými hodnotami je v tomto případě relativní a závisí na celé řadě faktorů. Proto také v článku záměrně používám slůvko "kolem". Osobně jsem se setkal i s dost běžci na této výkonnostní úrovni s VO2max nad 60.
      Aleš Tvrzník

  • NNN | 13. 10. 2006, 06:56

    Uváděné VO2max pro kondiční běžce je zřejmě uvedeno pro "optimálně starého" tedy velmi mladého kondičního běžce. Věkem se "tak či onak" snižuje.

  • Jarekkk | 16. 10. 2006, 14:04

    Jak se, prosím vás, měřilo to VO2 max? Hodnota 92 u Honzy Kreisingera je opravdu neuvěřitelně vysoká, když si vezmu, že se uvádí, že vysoce trénovaní jedinci mají VO2 max mezi 70-80 a nejvyšší dosud známou hodnotu měl, pokud vím, Miguel Indurain, a to 94! Tady mi něco nesedí...

    • Aleš Tvrzník | 16. 10. 2006, 14:48

      Jak už jsem uvedl v jedné z odpovědí, hra s přesnými čísly je relativní. O to více zkreslené potom může být porovnávání dvou hodnot naměřených za různých podmínek na různých místech. Určitá chyba měření je vždy dána i jeho metodikou a také použitou měřící technikou. Pokud bych tedy chtěl objektivně srovnávat přesná čísla, tak pouze v případě naměřených hodnot za stejných podmínek. To ovšem nic nemění na faktu, že hodnota VO2max u J. Kreisingera, naměřená v naší laboratoři na běžeckém trenažeru, skutečně vysoká je.

      • Jarekkk | 16. 10. 2006, 19:23

        Souhlasím s Petrem. K čemu jsou tyto hodnoty, když je není možné vlastně porovnávat? Existuje nějaké jiné (lepší) měřítko fyzické kondice?

  • Petr | 16. 10. 2006, 17:10

    Ta hodnota je tak vysoká, že obdivuji Vaši odvahu ji zveřejnit, pokud existuje velké množství metodik měření, tak jsou tato čísla vlastně nezajímavá. Myslel jsem, že se měří proto, aby se pokud možno porovnávalo.

    • Aleš Tvrzník | 16. 10. 2006, 21:50

      Ahoj Petře a Jarku,
      skutečně objektivně srovnávat lze naměřené hodnoty opravdu buď jen u stejné osoby, nebo max. skupiny testované ve stejném sportu za stejných podmínek. Z praktického pohledu má ovšem význam zejména individuální vývoj VO2max z pohledu opakovaných měření! I tak je ale potřeba na hodnotu pohlížet v souvislosti s minimálně pěti dalšími parametry, které se při spiroergometrickém vyšetření určují. Samozřejmě ani vysoká hodnota VO2max ještě není zárukou úspěchu. Pokud by tomu tak bylo, tak bychom skutečně mohli začít rozdávat medaile už v laboratoři.
      Aleš Tvrzník

      • Jarekkk | 17. 10. 2006, 14:44

        Ahoj Aleši. OK, díky za odpověď. I když samozřejmě vysoká VO2max není zárukou úspěchu, su přesvědčenej, že je to vynikající předpoklad. :)

      • Petr | 17. 10. 2006, 22:29

        Sportovní stránky nám pořád tvrdí, že elitní běžci mají přes 80, proto jako laik do hodnoty 92 vrtám :), Vaše vysvětlení respektuji, prostě je to složité.

        • Pavel | 17. 10. 2006, 22:43

          92 - proč ne? Přes 90 jsou ojedinělé výjimky a jednou z nich může být i Kreisinger (mimochodem chápu to správně, že ty parametry má ze všech nejlepší?). Rekord má Matt Carpenter, špičkový horský běžec - 94,9.

Reklama
Reklama

Nejčtenější v rubrice

Reklama