Zaregistrovat »

NÁZOR: PIM je samolibý, ale náš

Radek Narovec | 25. 3. 2007 | Přečteno: 1634×

Když člověk poslouchá vodopády sebepochvalných komentářů lídrů týmu Prague International Marathon (PIM), neubrání se, aby si nezacpal nos. Tím spíše, že v domácích běžeckých kruzích se line proti italsko-české skupině potok (ne vždy) oprávněné kritiky. Jaký tedy PIM a hlavně jeho závody jsou?

Reklama

Mít za sebou dekádu pořadatelských zkušeností a stále zápolit se začátečnickými chybami (neschopnost zveřejnit kompletní výsledky po skončení závodu, tradiční chaos při řazení na startu či absurdní slevy u sponzorů prezentované jako "výhody" členství v klubu), to stojí za zamyšlení.

Přehánění v odhadech počtu startujících, to je spíše důsledek italské, nebo ještě přesněji Capalbovské nátury, na kterou jsme si již zvykli.

Neustálé změny všeho - od tratě po startovné - tradici spíše narušují, než ji rozvíjejí.

Až na pár drobností se PIM půlmaraton letos vyhnul zásadním organizačním chybám. Nicméně se nezbavíte pocitu, že jaksi chybí ona spontánnost, nadšení v kombinaci s amatérským učením se, ochota sklonit hlavu a přiznat si chyby, tak známé u jiných domácích závodů.

PIM je jedinečný minimálně v tom, že každoročně postaví třikrát na start tisícovky běžců (mezi nimi stovky nováčků), alespoň zčásti uzavře uspěchanou Prahu plechovým smrdícím příšerám a přinutí běhu-ignorantská masmédia věnovat tomuto sportu alespoň pár hodin a sloupců prostoru, když už se tomu věnují ty desetitisíce lidí...

A za to mu patří veliký dík. Ono to totiž není málo.

Jistě, v Česku je řada závodů a pořadatelů, u nichž na vás dýchne mnohem větší nadšení pro věc, vstřícnost vůči veřejnosti a specializovaným médiím. Rozhodně větší, než je tomu u PIMu, který raději mluví do masmediální zdi.

Fakta však hovoří za vše: i když očistíme ona megačísla počtu účastníků PIM akcí o zbytečnou marketingovou nadsázku, stále nám vychází, že nůžky mezi PIMem a zbytkem země se rozšiřují. Bohužel.

Určitě by bylo lepší mít v zemi alespoň tři srovnatelné podniky.

Určitě by bylo krásné si vyzkoušet atmosféru podobné monstr akce jinde v republice, jednou za rok se proběhnout uzavřeným centrem velkoměsta nebo naopak poznat krásy venkova jinak než v závodě, kde tři minuty po startu běžíte zoufale sami a bez divácké kulisy.

Ta je sice i v Praze stále na hony vzdálená bouřlivé atmosféře na velkých zahraničních akcích, ale pořád je to lepší než nic.

PIM je zvláštním mixem importované italské pompy s charakteristickou českou laxností, ale buďme rádi za to, že je. Je to náš výstavní kousek, který pohříchu zatím uznávají více cizinci než my sami.

Radek Narovec


FOTOGRAFIE

ON-LINE VÝSLEDKY, TOP25

OFICIÁLNÍ PROPOZICE

PLÁNEK TRATI

PŘEVÝŠENÍ

ORGANIZAČNÍ PLÁNEK

ANIMACE TRATI (načítá se déle!)

DISKUSE NA FÓRU


Reklama
Hodnocení článku
46.02% (44 hlasů)

Související články

Komentáře

Přidat příspěvek

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě nejste.

Příspěvky v diskuzi (celkem 18)

  • Rosťa | 25. 03. 2007, 09:50

    Já bych si dovolil přidat jednu zásadní výtku: uspořádat stolek s občerstvením za cílovou čárou tak, že nejprve si běžec, stojící ve frontě, vezme jablko, potom banán a až na konci stolku si může z igelitu vydolovat láhev s pitím, může jen ten, kdo nikdy žádný závod neběžel. Pití mělo být jako první!

    • Pavel Frček | 25. 03. 2007, 11:28

      Rosťo, ty občerstvovačky jsem měl na starost já. Souhlasím s tebou, že uvedené pořadí nebylo nejlepší, ale do cíle nám dovezli nejdříve (již v 7 hod. ráno) právě ty banány s pomeranči a pak jablka, matonku až podstatně později (mj. v polovičním množství než jsem požadoval). Prostorově bylo proto nutné palety s vodou složit až za bedny s ovocem a na to, aby se vše přeneslo, absolutně nezbyl čas. Kromě toho si přece jen myslím, že vzhledem k chladnému počasí na tom snad nikdo nebyl tak špatně, že pokud by se nenapil honem honem a hned po doběhu, že by zkolaboval. Navíc spousta běžců se v cíli chovala doslova chamtivě - naprosto běžně si odnášeli 4-5 banánů, totéž u jablek i u pomerančů, takže ačkoliv toho bylo dohromady přes dvě tuny, což je prosím v průměru přes půl kila na každého, na ty pomalejší se už k naší lítosti nedostalo. Nepomáhaly ani naše prosby "neberte si toho tolik".
      Poznámka na závěr: obsluhu občerstvovaček zajišťují především členové TJ Liga 100 Praha, ale i odjinud od vzniku PIM, tedy při všech 12 ročnících maratonu a 9 ročnících půlmaratonu a většinou jde o stále ještě aktivní běžce. Věřte, že pokud se něco nepovede, nevíce to mrzí především nás. Ale snad převažují věci kladné.

      • Radek | 25. 03. 2007, 11:36

        Ahoj Pavle, rád tě vidím na Behej.com. Já osobně jsem se cílové občerstvovačce zcela vyhnul a to jsem dobíhal řekněme v první třetině pole. Našinci se opravdu chovají hamižně... V USA to řeší přídělem do reklamních igelitek, přiběhneš, čapneš a hybaj dál, ať nepřekážíš. Funguje to skvěle a dostane se na všechny.
        Taky malá poznámka k nealko pivu: je to moc super věc, proti všem těm iontovým nápojům působí pivo jako stabilizátor žaludku, akorát během závodu byly ty stánečky trochu nešikovně rozmístěny, velmi blízko klasických občerstvovaček, takže nebyla žízeň a hlavně čas se zastavit znovu. V cíli to bylo úplně jiné :)
        Za sebe děkuju za skvělou sobotu nejen tvému týmu, Pavle, ale všem kolem PIMu. Radek Narovec

        • Pavel Frček | 26. 03. 2007, 22:59

          Radku, včera jsem Ti v tom fofru a dozvucích zapomněl poděkovat za ocenění naší snahy připravit vám půlmaraton co nejlépe, činím tak tedy až dnes.
          O těch igelitkách samozřejmě už padla řeč, ale zatím jsme to zavrhli. Trvá strašně dlouho je naplnit, prostorově je to děsně objemné a z těch krabic to odsejpá dost rychle. Ale s nadsázkou řečeno - materiálové vybaveni asi budeme muset doplnit o baseballové pálky nebo dlouhé biče...

  • Petr M. | 25. 03. 2007, 10:17

    Ahoj,taky Vam prisel cas real time stejny jako ten oficialni?Dival jsem se i do vysledkove listiny a je to u vsech stejny:-(

    • Pavel Frček | 25. 03. 2007, 11:52

      Ten real čas je skutečně u všech úplně stejný. Proč se tak stalo, je i pro mně nevysvětlitelné, když proběhnutí "vašeho" čipu na startovním koberci bylo jistě zachyceno.
      U "mezičasu" na 10 km je to jinak - znalí pochopili a všimli si, že koberec nebyl na 10. km (na Příkopech u pasáže Černá růže), ale na 2. předávce firemního štafetového běhu na Perštýně, což bylo na 10 548 m. Samozřejmě že nebetyčná blbost, upřednostňující mezičasy jednotlivých členů 127 štafet před více než 3 600 řádnými půlmaratonci. Osobně jsem upozornil na to, že mnohem větší cenu mají mezičasy na 5.,10. i 15. km a že to běžci určitě ocení, když to bylo poprvé, že na trať byly umístěny hned 3 koberce (pro informaci - kompletní použití jednoho stojí 110 tis. Kč). Souhlasil se mnou i ředitel Paolo Ottone, ale nepodařilo se to zvrátit...
      Ale ještě slovo k real time: je to stejně jen údaj pro informaci příp. pro sebeutěšení, že jsme to vlastně běželi rychleji, ale jiný význam to nemá, zejména ne na pořadí. Pravidla atletiky jsou v tomto směru jednoznačná - platí čas od startovního výstřelu a pořadí takové, jaké je zachyceno v cíli.

      • Petr M. | 25. 03. 2007, 13:49

        Ahoj,dekuju za odpoved, nicmene myslim si,ze vetsinu bezcu zajima prave ten real time nez absolutni poradi v cili a vzhledem k tomu, ze se na start dostaneme nekdy i minuty po vystrelu, je to trochu skoda. Ale prislo mi, ze co se organizace tyce tak se pim hodne zlepsil, mozna az na ty obcerstvovacky v zaveru, kde souhlasim s Radkem,igelitky by urcite byli pro takovou prilezitost vhodnejsi. Na rozdil od Radka, nemyslim si,ze hamizne se chovali jen nasinci, osobne jsem videl i cizince, kteri tahali snad kila pomerancu, bananu...

        • Pavel Frček | 25. 03. 2007, 14:41

          Petře, já jsem ale přece psal obecně o hamižnosti "spousty běžců" ,čili bez určení národnosti. Samozřejmě že i mezi cizinci se takoví najdou.
          K real tim-u: rozumím a myslím, že cesta k tomu je jednoduchá - po výstřelu se podívat na hodinky (většinou už dnes mají i stopky), sám si změřit čas do přechodu přes startovní čáru a do real času se s rozptylem dvou tří vteřin musím trefit, ne?

          • Mirek Hasal | 25. 03. 2007, 17:27

            Ahoj, ještě k tomu "real timu". Samozřejmě, že se stačí podívat na hodinky, většina běžců si předpokládám i mačká stopky až na startovním koberci, ALE: Někdo třeba potřebuje mít ten výsledný čas oficiálně potvrzený, kvůli kvalifikačním limitům třeba do New Yorku nebo do Bostonu. Ze zdravotních důvodů jsem letos neběžel, ale původně jsem chtěl běžet na 1:30, což je v mé kategorii splnění limtu na New York marathon. A kdyby mě to mělo uniknout o pár minut či vteřin, které jsem se zdržel na startu, tak to by naštvalo.

            • Pavel Frček | 25. 03. 2007, 18:33

              Mirku (ale možná i ostatní), nechci tady rozvíjet diskusi o real timu, ale jako ústřední rozhodčí atletiky(to není vychloubání, ale obyčejné sdělení) chci znovu připomenout, že uvádění real timu je opravdu jen informativní údaj bez jakékoliv další hodnoty. Nevím, co berou v Bostonu či New Yorku jako důkaz o dosaženém času, ale řekl bych, že to spíš bude odvolání na výsledkovou listinu příslušného běhu - a tam platí ten oficiální čas od okamžiku výstřelu. Pokud by to bylo jinak, pak tam může kdokoliv napsat příslušný čas podle potřeby, i když předpokládám, že opravdu poctivý závodník by to neudělal. Ale pro kolik ambiciózních veteránů to nebyl problém!
              Žádný statistik vám stejně jiný čas neuzná, ani nemůže uznat. Je to skutečně jen a jen pro útěchu běžce.
              Pokud to trošku přeženu (ale zas tak moc ne), pak by bylo možno za "skutečný čas" běhu považovat tu dobu, kterou jsem strávil opravdu jen během (pohybem) po trati. Jistě uznáte, že odpočítávat případné zdržení (a o nic jiného na startu nešlo), pokud byste si třeba museli odskočit do křovíčka (byl jsem tam 45 vteřin, tak jsem byl vlastně o tuto dobu rychlejší) by bylo nesmyslné.
              Ostatně - kromě akcí PIM se na všech bězích u nás (i v Běchovicích) dostanete přes startovní čáru coby dup.

              • zombice | 26. 03. 2007, 11:20

                Ahoj Pavle, nechci polemizovat s real casy, spis bych se zeptal, kolik cipu asi tak ten cilovy koberec nechyti? Me asi nechytil, jinak si neumim vysvetlit ze mam cas o vic jak 20 vterin pomalejsi nez lidi ktere sem presprintoval :-)) Podle me mam cas az toho dalsiho minikoberce v zazemi jak u nej stal ten silnejsi Ital od TDS-WT.. Sice jde jen o vteriny, ale byt to dvojnasobek tak me to mrzi o to vic, neb uz bych se nedostal pod svoji vysnenou 1:30 :-))) Jelikoz mam cip zakoupeny tak bych rad vedel jestli je to v nem, abych napr. pri PIMu cas vubec mel... Honza

                • Pavel Frček | 27. 03. 2007, 21:02

                  Zombice (probůh, proč se tady tolik lidí skrývá v anonymitě, to se za své pravé jméno stydíte?), to je právě ta ošidnost real timů, které opravdu slouží jen k polechtání závodníka pod srdíčkem. Je to jednoduché: ty jsi je sice v cíli přesprintoval, ale oni překročili startovní koberec o 20 či více vteřin později než ty - no a jejich real time je tím pádem lepší než tvůj.
                  Jinak pokud vím, koberce zachytí všechny čipy, vůbec nezáleží na tom, zda jsou v zákrytu dvou či více současně dobíhajících běžců.

                  • zombice | 28. 03. 2007, 12:08

                    Ahoj Pavle, ted si me trochu spatne pochopil, ja samozrejme vim co je a jak se meri real time.. Me slo o oficialni cas, kde mi proste evidentne vynechal cip. Jinak si neumim vysvetlit v "oficialnich" (online) vysledkach ten posun o pulminutu zpet a asi 11 bezcu. Dobehl sem s Milosem Skorpilem bok po boku, ale vysledek tomu neodpovida (ne ten real timovy). Nerad bych abych se treba po maratonu zdrzel dele v prostoru cile a toho "kontrolniho koberce" jeste dele a cas by pak nesedel uz vubec. S tou prezdivkou se omlouvam, ale provazi me jiz dlouha leta a zapomel sem se podepsat normalne. Honza Patera

                    • Pavel Frček | 28. 03. 2007, 21:42

                      Honzo, díky za podpis civilním jménem, hned se mi lépe komunikuje, jsi první, kdo na mou výzvu o vystoupení z anonymity sympaticky reagoval (předpokládám, že čteš celou diskusi na behej.)
                      Rozpor u Tvého oficiálního času si nedokážu vysvětlit, z Tvého popisu jsem to pochopil tak, jak jsem pak reagoval. Nevím, opravdu nevím. Ahoj a jistě se někde uvidíme, přihlaš se.

                      • zombice | 29. 03. 2007, 20:17

                        Ahoj Pavle, diky za odpoved, nevim jestli si tohle jete prectes, preci jen je behej.com progresivni web a clanku a koomentaru pribyva rychle :-) Myslis tedy ze se mam ohledne problemu s cipem, jelikoz je muj vlastni, obratit na tu italskou spolecnost WT-TDS? Jak uz sem psal, nerad bych mel pak podobne ne-li "vetsi" problemy pri PIMu. Diky. Honza Patera

          • Mirek Kostlivý | 25. 03. 2007, 20:59

            Souhlasím, lze to změřit opravdu přesně. U nás vodičů na 1:40 to bylo:
            1) moje měření od startu (chip jsem si nebral) bylo podle hodinek 1:39:43, než jsem se dostal na startovní čáru, tak to trvalo asi 42s,
            2) u Rosti je uváděný chipový čas 1:39:46 (byl asi krok za mnou), takže opravdu rozdíl 3s.
            Co se týká toho 10. km, stačilo si ohlídat ceduli "10.km", potom přišel po asi 550m ten koberec, a potom to bylo jasné. Ale je pravda, kdybych to běžel poprvé v životě a ještě tomu naplno, taky bych si takových detailů nevšimnul.

            • Rosťa | 25. 03. 2007, 22:18

              Jenže v osobním diplomu TDS je uvedeno také tempo v min/km a to je počítané pro vzdálenost 10km, přitom měření bylo na 10,55km. Mirku, první půlku jsme přeci neběželi 5:00/km, to bylo první, co mě praštilo do očí.

  • Josef | 25. 03. 2007, 11:43

    Ahoj, neběžel jsem takže letos nemohu srovnávat, ale zdá se mi, že oficiální mezičasy běžců na 10km absolutně neodpovídají skutečnosti (jsou výrazně pomalejší). Nejedná se spíše o polovinu závodu? Takový mezičas mi ale přijde dost úsměvný + navíc prezentovaný jako 10km?

Reklama

Nejčtenější v rubrice

Reklama