Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

SERIÁL: Posouvám si výkonnostní cíl! Půlmaraton ve Varech chci za 1:34

SERIÁL: Posouvám si výkonnostní cíl! Půlmaraton ve Varech chci za 1:34
foto: Romana Marie Jokelová

Veronika Šimáčková | 05.04.2017 | přečteno: 12191×

Je na čase vám doplnit informace, které jste se v prvním díle mého seriálu o přípravě na půlmaraton nedozvěděli. A to třeba to, proč je (byl?) pro mě čas na půlmaratonu pod 1:40 metou, které jsem chtěla dosáhnout, když současný osobák je 1:42:29? Proč jsem se znovu rozhodla trénovat pod dohledem trenérky, i když máte pocit, že v mé „výkonnostní třídě“ (ano, čtete dobře, napsala jsem výkonnostní) vám to přijde zbytečné?

Kde začít? Asi tam, kde moje výkonnost skončila, tedy loni na Pražském maratonu. Totální běžecké vyhoření. Po doběhu jsem sice věděla, že tenhle zážitek si chci někdy zopakovat, ale ne hned. Potřebovala jsem vypustit a dát si oddych. Znovu věnovat čas rodině, hlavně mému muži, který už měl mého tréninku opravdu plné zuby. Běh jsem nevzdala úplně, ale vytratila se motivace.

Běhala jsem jen proto, že jsem věděla, že na mě každé úterý a čtvrtek čeká běžecká skupina, kterou vedu. Běhala jsem, protože jsem věděla, že je to jediná cesta, jak se nezbláznit z nabitého pracovního programu, který někdy měl víc než 12 hodin denně a nepočítám odvozy do školy a ze školy, domácnost a to vše kolem. Prostě ambice na lepší výkon zmizely a veškeré své úsilí jsem věnovala rozběhávání začátečníků. S tím, jak šel nahoru počet běžců, které jsem zvedla z gauče, šla dolů moje výkonnost. Zároveň se stalo, že i moje váha zažila šok. V průběhu posledních několika let jsem přibrala 6 kg. Kdo kdy běhal, ví, že každé kilo je velkou přítěží a udržet si váhu, je pro běžce zásadní. Bohužel já sama nejsem typ, který během hubne. Já k tomu potřebuji právě i silový trénink. A ani na ten nebyla energie. Nebo čas a chuť?

Jenže s tím, jak se mi zlepšovali běžci ve skupině a mého muže opustily vzpomínky na osamělá víkendová dopoledne, přišla i chuť se zase trochu ukázat. První takový záchvěv jsem zažila v říjnu, kdy jsem poprosila Honzu Pernicu o sestavení běžeckého plánu. Během pár dní jsem měla ve zprávě plán, který byl přesně dle mých časových možností. I tak se mi ho ale po prodělané nemoci nepodařilo udržet. A jakkoliv můžu působit suverénně, tak jsem nechtěla Honzu v jeho nabitém programu obtěžovat s jeho předěláním. A tak uběhla zima a já naběhala na objemu stěží stovku měsíčně. Co teď? Komu chceš být s tímhle objemem vzorem? To všechno se mi honilo hlavou a zároveň mi došlo, že nad sebou opět potřebuji bič, jestli chci zase trochu zrychlit.

Víte, myslím, že jsem schopná si slušný trénink sestavit sama. Vím, jak běhám, i to, jak si sestavit běžecký plán. Běhala jsem s lidmi, kteří opravdu uměli běhat, a tak by neměl být problém se znovu rozběhnout. Ale co neumím, je sebe samu donutit tohle všechno dodržet. A právě proto potřebuji trenéra, respektive trenérku Terču Beitlovou, která nade mnou bude mít dohled. Která mi už ráno píše, jak dopadly dnešní intervaly, když já ještě pomalu ani neotevřela oči. A to je přesně důvod, proč běžci, jako jsem já nebo vaše sousedka, oslovují běžecké trenéry nebo „coache“. POTŘEBUJEME NAD SEBOU BIČ! Vezměte si, kolik lidí v posilovně má osobního trenéra, i když ho nepotřebují a ani nechtějí soutěžit na Arnold Classic! A klepe si někdo na čelo? Neklepe.

A tak jsem jednoho krásného únorového dne zhodnotila situaci: vynásobila (ne)naběhané zimní kilometry svými ambicemi a znalostmi, jak moc je schopný se člověk zrychlit a zhodnotila, že uběhnout v květnu půlmaraton za 1:40 může být reálný cíl. Honzovi Pernicovi jsem napsala s velkou pokorou omluvu, že jeho trénink jsem prostě nebyla schopná dlouhodobě bez kontroly zvládnout a znovu se domluvila s Terkou, která mě připravovala na loňský maraton. Věřím, že se tady všichni shodneme, že začátečník je schopný udělat ze začátku větší pokroky, než někdo, kdo už nějakou chvíli běhá. I proto jsem zůstávala při zemi při stanovení cíle na 1:40.

Tedy až do sobotního půl maratonu…

Jak se můžete dočíst u mě na blogu, tenhle půlmaraton byl opravdu zadarmo. Dala jsem si osobáček a jak se říká „s prstem v nose“. Na tenhle výkon se trenérka Terezka přijela podívat dokonce až ze Slovenska a obě jsme se po něm shodly, že původně stanovený limit je nesmysl, že mám na víc. Takže teď teprve možná pro některé z vás začíná ten správný adrenalin.

Vezměte si popcorn, právě teď totiž možná začíná ta správná zábava pro vás, kteří jste v diskuzi psali, že původní čas je jen „piece of cake“. Terča mi totiž po tomhle výkonu stanovila nový limit, který nebude z mého pohledu matky, partnerky a podnikatelky lehké splnit: ve Varech se pokusím zdolat půlmaraton za 1:34:20!!!

Samozřejmě už teď tuším, že přijde spousta komentářů o tom, že takové zlepšení není možné. Ale co tedy je nebo není podle vás možné? A co se stane, když to nedám? Nic. Budu běhat dál a budu o tom dál psát na svém blogu Jeden měsíc běžce. Jak mi řekla jedna prima běžkyně: je nutné si uvědomit, že tolik lidí zase tvůj výkon nezajímá!

Objektivně mám za sebou první měsíc běžeckého tréninku a už teď můžu říct, že cítím velké zlepšení. K tomu pomalu, ale jistě shazuji kila, takže bych to rozběhat mohla. Ale jestli je můj cíl reálný, teď vážně nevím. Pokusím se vám ale postupně tu cestu přiblížit a třeba se i ti běžci, kteří nemají na to si zaplatit tréninkový plán, nebo prostě neví, jak ho sestavit, nechají inspirovat.

Běhejte a smějte se,

Veronika

Poznámka:

Abyste byli v obraze, tak stávající nejlepší výkony jsou:

5 km – 22:58 (27/03/2017)

10 km – 47:40 (13/02/2016)

Půlmaraton – 1:42:25 (01/04/2017)

Maraton – 3:57:55 (08/05/2016)

Komentáře (Celkem 85)

Nalezené položky: 86 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední
avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 06.04.2017 07:49:33

>> Petr Kaňovský, 06. 04. 2017 07:46:29 …výjimečná shoda…

Nemyslim ;-)

avatar

Olomouc

10 km: 0:43:26 (2014)
půlmaraton: 1:34:00 (2014)
maraton: 3:21:05 (2013)

BlankaM. žena 06.04.2017 07:56:58

>> jm1, 06. 04. 2017 07:48:23

Přečti si tu větu celou : „Nevadí, po testovacím půlmaratonu nahodíš optimistickou variantu, na kterou je třeba už trochu víc zamakat a v diskuzi zase dostaneš kartáč. Jak milé… ;-)“. Z formulace vyplývá, že je to myšleno tak, že „nadhodila“ optimistickou variantu a „dostala“ kartáč, i když ani jedno to sloveso není v minulém čase.

Motto: If your dreams don't scare you they are not big enough
avatar

Olomouc

10 km: 0:43:26 (2014)
půlmaraton: 1:34:00 (2014)
maraton: 3:21:05 (2013)

BlankaM. žena 06.04.2017 07:57:56

>> Petr Kaňovský, 06. 04. 2017 07:46:29

Úplně mi čteš myšlenky, lépe bych to nenapsala.

Motto: If your dreams don't scare you they are not big enough
avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 06.04.2017 08:05:17

>> BlankaM., 06. 04. 2017 07:56:58

Dle me prispevek na prvni strance slovesem v BUDOUCIM CASE predjima DEBATU BUDOUCI → zadny problem.

Dle Tebe tomu tak neni, sloveso v BUDOUCIM CASE hodnoti cca 20 prispevku minulych (a BTW, prispevku z casti zamerenych na absenci jednoho clanku na blogu), a dochazis ke sporu: V tech 20 prispevcich prece zatim zadna vyznamna kritika neni … ?!?

avatar

Praha

10 km: 0:29:57 (1992)

Trepifajxl muž 06.04.2017 08:29:16

Další článek naprosto o ničem, Behej.com se pomalu, ale jistě, v prdel obrací.

Motto: není důležité zúčastnit se, ale vyhrát!
avatar

Žďár nad Sázavou nebo Brno

Celkem 2784 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:07 (2011)
půlmaraton: 1:28:33 (2007)
maraton: 3:48:37 (2007)

Luckyboy muž 06.04.2017 08:35:09

>> BlankaM., 06. 04. 2017 07:31:50

To neřeš, někteří rádi konflikt a někteří rádi ochraňují, když ochraňovat není potřeba a někteří mají nutkavou potřebu se ke všemu vyjadřovat, i když je to úplně mimo téma… :-) Řešení vlastního nepořádku v hlavě je tu celkem normální, ve Tvém vedení bych tudíž problém neviděl ;-)

>> Trepifajxl, 06. 04. 2017 08:29:16

Vřelé díky za podnětné obohacení diskuze :-D

Motto: Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos. http://luckyboyonthetrail.blogspot.cz/
avatar

Celkem 10 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:31 (2024)
půlmaraton: 1:24:58 (2023)
maraton: 3:26:43 (2022)

Meescha muž 06.04.2017 08:42:05

>> Luckyboy, 06. 04. 2017 08:35:09

Tolik sebekritiky v jednom příspěvku bych od Tebe nečekal… 8-)

avatar

10 km: 0:45:04 (2017)

Zerocool muž 06.04.2017 08:44:10

>> rudo, 05. 04. 2017 17:40:59

Vubec nechapu o cem, pro koho a za jakym ucelem byl clanek napsan…

avatar

Karlovy Vary

Celkem 30047,86 km
Minulý měsíc 227,3 km
10 km: 0:39:02 (2019)
půlmaraton: 1:23:39 (2019)
maraton: 3:04:32 (2019)

MarekCB muž 06.04.2017 08:52:47

Je to serial a minimalne podle poctu zobrazeni a komentaru to byl dobry tah redaktoru. Kdo to nechce cist, nemusi. Ukazuje celou cestu ke zdolani 1/2 mararonu ve vysnenem case. V dalsim clanku ocekavam nastrel treninkoveho planu a jak se ho dari Veru dodrzovat. Urcite je tu vic ctenaru, kteri behaji nad hranici 1:35 nez pod ni.

avatar

Olomouc

10 km: 0:43:26 (2014)
půlmaraton: 1:34:00 (2014)
maraton: 3:21:05 (2013)

BlankaM. žena 06.04.2017 09:03:37

>> Luckyboy, 06. 04. 2017 08:35:09

Máš pravdu, k debatě o minulém a budoucím čase už se tedy nebudu vyjadřovat. Držet Veru palce bylo, je a bude užitečnější :-)

Motto: If your dreams don't scare you they are not big enough
avatar

Bratislava

Brutto muž 06.04.2017 09:12:11

Nemyslim si, ze by jej tu niekto prial zle, alebo to, aby ten polmaraton za vysneny cas nedala. Reakcie k prvemu clanku neboli take, ze to je „sranda“ cas a ze co holka chce, ked my vsetci behame rychlejsie. To v ziadnom pripade. Tie reakcie boli v tom zmysle, ze na dany cas netreba ziaden specialny trening, ale len behat a preto nie je ani moc potrebne tu o tom pisat. Avsak nikto nepochyboval o tom, ze by pisatelka na tento cas nenatrenovala a kazdy jej to prial. Teraz je tu vsak iny ciel, ktory je samozrejme realny, avsak test je velmi blizko a bez predchadzajucej zimnej pripravy si myslim, ze velky intenzivny trening tak, aby sa to vsetko „stihlo“ je dost nebezpecny. Preto ja jej nielen prajem, aby si svoj vysneny cas zabehla, ale HLAVNE aby sa nezranila, prip. nepretrenovala. Niektore veci sa nedaju unahlit.

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 06.04.2017 09:25:14

>> Brutto, 06. 04. 2017 09:12:11

V této souvislosti: vyšlo další vydání knihy „maraton za 100 dní“. Ta kniha není vůbec špatná, ale prostě hlavně názvem vytváří potřebu něco dosáhnout co nejdříve. A tady to vnímám podobně.

Jinak by bylo fajn, kdyby tu vycházely třeba články od Mata, který by mohl pěkně vysvětlit principy tréninku a mnohé další, protože tento seriál vede zatím spíše jen k fandění, i když samozřejmě ani to není špatné.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Bratislava

Brutto muž 06.04.2017 09:30:42

>> Petr Kaňovský, 06. 04. 2017 09:25:14

Tak zas maraton za 100 dni sa da chapat aj tak, ze ho zabehnem za 5 hodin :) To dokazuju tie tisice selfie CSOB manikov, co dokrivkaju kazdy rok do cielovej rovinky. Predpokladam vsak, ze tu zacne dotycnu trenerka nahanat do temp, intervalov, vybehov a podobne, co moze mat dost destruktivny dopad na nezvyknute slachy, upony, klby, atd. Ved FB je toho stale plny, ako ludia na jar zhanaju uzasne treningove plany (Strava, endomondo, atd.) a v lete uz pisu otazky ako co najrychlejsie vyliecit achilovky, kolena, bedra, hamstringy,…

Myslim, ze tem o principoch ako trenovat je tu neurekom, ako aj od Mata, tak aj od inych co sa vyznaju a kto to so svojim telom mysli vazne, tak venuje dostatok casu na to, aby si to vyhladal a nastudoval.

avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 06.04.2017 09:42:39

>> Brutto, 06. 04. 2017 09:30:42 …Ved FB je toho stale plny…

Nejen FB. Vem si i kazdy rok se opakujici doslova epidemii breznovych/dub­novych chorob komentovanych tady na foru

avatar

Tachlovice

Celkem 7759,5 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:24 (2015)
půlmaraton: 1:23:23 (2015)
maraton: 3:17:32 (2015)

kaz67 muž 06.04.2017 09:54:12

no už jsem si k tomu řekli tady všechno, takže konec a teď už hajdy do práce, ať nám neklesne HDP, protože to by mi velice mrzelo :-D

Motto: hrozně rád běhám
avatar

Desert muž 06.04.2017 10:58:27

>> Brutto, 06. 04. 2017 09:30:42

fór je v tom, že každý hledá nějaké řešení, protože zaběhnout si maraton je cool, a nikde se nepíše, že by měl mít alespoň něco naběháno, ;-)

avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 06.04.2017 11:15:02

>> Desert, 06. 04. 2017 10:58:27 …maraton je cool…

Popularita se ale IMHO presouva na rekneme „starsi generaci“ ;-) a podle odposlechnutych pozavodnich reci bere „mladez“ beh prinejmensim castecne jen jako pripravu na mnohem vice cool ;-) OCR

avatar

10 km: 0:45:04 (2017)

Zerocool muž 06.04.2017 14:12:32

*>> jm1, 06. 04. 2017 11:

Ach jo:)

Radši by mi mohli přijít porýt zahradu, ať máme kde sadit…

avatar

10 km: 0:55:50 (2015)
půlmaraton: 2:01:57 (2015)
maraton: 4:34:35 (2015)

Kniga žena 06.04.2017 14:23:08

>> Brutto, 06. 04. 2017 09:30:42

" na nezvyknute slachy, upony, klby, atd. "

Tak najednou je telo nezvykle. Zajimave :-P

Motto: blog.knigy.cz
avatar

Olomouc

10 km: 0:43:26 (2014)
půlmaraton: 1:34:00 (2014)
maraton: 3:21:05 (2013)

BlankaM. žena 06.04.2017 14:39:59

>> Kniga, 06. 04. 2017 14:23:08

A co je na tom příspěvku od Brutta divného ? To je přece jasné, že na cíl „1:34 za několik málo týdnů“ se trénuje úplně jinak než na cíl „pod 1:40 do konce roku“ a ten, kdo zatím neběžel rychleji než za 1:42, nemá tělo na takovou tréninkovou zátěž navyklé. Sdílím Bruttovi obavy o Verčino zdraví a považovala bych za rozumnější a zdravější, kdyby zátěž zvyšovala postupně až do podzimu a ne takto skokově.

Motto: If your dreams don't scare you they are not big enough
avatar

Bratislava

Brutto muž 06.04.2017 14:46:44

>> Kniga, 06. 04. 2017 14:23:08

Nuz pokial si beham zimnu pripravu a zvysim objemy bars aj na 180 km/tyzden, ale vsetko to beham v tepoch 60 % maxima, tak mi paradoxne hrozi menej zraneni ako ked nasledne beham sice iba 70 – 100 km/tyzden, ale samu intenzitu. A pokial zacnem tu intenzitu behat uplne bez zimnej pripravy, tak je to v podstate vypisany lekarsky predpis na RTG alebo nieco podobne.

Co sa tyka zvyku, ja som komentoval to „zvyknutie“ si tela na zataz v oblasti aktivneho dna (manualnej prace). Kalorie spalene pri tazkej robote sa casom nebudu zmensovat, pokial objem roboty bude stale konstantny. Takze telo si nezvyka na nic :)

avatar

10 km: 0:55:50 (2015)
půlmaraton: 2:01:57 (2015)
maraton: 4:34:35 (2015)

Kniga žena 06.04.2017 15:02:15

>> BlankaM., 06. 04. 2017 14:39:59

To byla narazka na jine tema zde na foru. Jinak ja s timhle taky souhlasim, zatim teda nevime jaky objem teda mela, nulovy asi nebyl…

>> Brutto, 06. 04. 2017 14:46:44

tak o potrebe postupneho zvykani vim a nemam nic proti nemu.
Ja si to brala na zaklade sveho zjisteni, ze uz davno nehubnu z chuze (leda bych zvysila tempo?), po prvni dva mesice v praci jsem hubla, pak uz ne. Naopak po letech jsem i pribrala. A to ze spaluje stejny pocet kalorii nepopiram. Jen jsem to myslela tak, ze proste i kdzy maka tezce tak potrebuje spalit vic kalorii nez spali v te praci. nebo je ubrat, to je ale otazka zda je to mozne.

Motto: blog.knigy.cz
avatar

Bratislava

Brutto muž 06.04.2017 15:24:43

>> Kniga, 06. 04. 2017 15:02:15

Ano jasne, suhlas. V kazdom pripade by som vsak mohol skonstatovat, ze v pripade hypotetickej zmeny zamestnania na sedave a nezmenenom prijme stravy by pribral. On ten pohyb v priebehu dna (ma to aj svoj vlastny samozrejme anglicky nazov) sa v pripade chudnutia berie seriozne do uvahy a zapocitava sa do spotreby. Bez ohladu na to, ako dlho to zamestnanie/pohyb uz vykonava. Ci mesiac alebo 10 rokov. Nebavime sa tu o nejakom zvysovani kondicie, ale o chudnuti. ALe to sme v uplne inej teme :)))

avatar

Prievidza, Slovensko

Celkem 11594,4 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:46 (2020)
půlmaraton: 1:27:42 (2016)
maraton: 2:57:58 (2017)

ttomino1980 muž 06.04.2017 17:52:33

>> jm1, 06. 04. 2017 11:15:02 Presne…kolega chodu na spartan atd a masovost maratonu aspoň u nas v svk sa nechyta Vlny štartujú aj 5hodin

Motto: "Keď prechádzate peklom, nezastavujte sa." - W. Churchill
avatar

10 km: 0:37:24 (2018)
půlmaraton: 1:25:06 (2018)

pepa.m muž 06.04.2017 19:29:44

>> Veru81, 05. 04. 2017 21:02:27

Nejsem si jistý jestli někdo napsal, že to není cíl a že to je s prstem v nose, nebo že to dá každý. Já osobně jsem se vyjadřoval k tomu, že o tréninku k takovému zlepšení není potřeba psát (zlepšení na této úrovni může být koneckoců třeba jenom o výběru správné trati, obuvi a hlídání si tempa = nemusí dojít ani ke zlepšení výkonosti). Myslím že ostatní to viděli podobně. Nový cíl už je podstatně zajímavější a svým způsobem lépe sedí do konceptu seriálu článků. Otázkou je zda je správně nastaven. Tréninkový cíl by měl být přesně daný (splňuje) měl by vést k posunu výkonosti (tohle splňuje ten nový, u předchozího to bylo diskutabilní) a měl by být reálně splnitelný (což mnozí považují za diskutabilní). Splnitelné to asi je, ale ty tréninky budou muset být dost ostré což není úplně nejvhodnější příklad, tedy pokud by se mělo jednat o inspiraci pro běžce na podobné úrovni. Ty to asi dáš vzhledem k bohatým sportovním zkušenostem pro spoustu lidí, by podobně cílený trénink podobné běžecké výkonosti byl destruktutivní. Na to myslím zdejší diskutéři narážejí a to je problém toho, kde ten seriál vychází. Pokud něco vyjde pod hlavičkou běhej.com, alespoň já mám určitá očekávání. Podle reakcí ostatních soudím, že je to podobné. Navíc název seriálu navozuje pocit, že se bude jednat o nějaké obecné, ucelené informace o tréninku na půlmaraton. Nicméně zatím to vypadá jako případová studie tvého běhání. Nicméně to vypadá, že přesně to po tobě chtěli. Měli ovšem ten seriál pojmenovat spíš ve smyslu Verčin trénink na půlmaraton.

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 07.04.2017 09:31:07

Tak jaký výkon v tom Cooperu byl? Gratuluji k osobáku, dle FB překonán o 190m

Zajímavý tréninkový přístup/zkouška, ve čtvrtek Cooper, v sobotu RunTour 10 km, tak jsem zvědav, jestli to nabudilo či se naopak projeví únava?

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
Nalezené položky: 86 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.