SERIÁL: Cíl - půlmaraton pod 1:40. Začínáme!
Nejdřív bych vám měla napsat, kdo jsem a co tu vlastně dělám. Jmenuji se Veronika Šimáčková a dávno mi už není dvacet. Mám rodinu a žiju spokojený život v malé vesnici nedaleko Kladna. Nejsem žádný vrcholový sportovec, ale sport provází můj život snad od narození – kariéra Graffové mě “těsně” minula, a tak jsem ke konci střední čuchla k boxu.
Čuchla trochu víc a v roce 2003 se stala vicemistryní ČR v klasickém boxu. A pak to šlo tak nějak, jak to přicházelo: aerobik, zumba, spinning a posilovna, kterou mám ráda dodnes, i když na ní kvůli běhu nezbývá tolik času. Všechno na sebe tak nějak plynule navazovalo, nebo se prolínalo až do doby, kdy mi do cesty přišel běh.
Běhat jsem začala aktivněji v roce 2011 a od té doby mě to nepustilo. Běhám, kde můžu, protože tenisky se vždycky do kufru vejdou a k zoufalství mého muže je beru i tam, kde se na ně nakonec ani nedostane. Prostě pro sichr.
A taky o běhu píšu. Jak jinak. Blog Jeden měsíc běžce je založený na měsíčních běžeckých výzvách, na čemž byl právě v roce 2014 postaven.
S tvrdým tréninkem mám už taky pár zkušeností. Nejdřív jsem v roce 2015 pod vedením Jakuba Bíny trénovala na MS ve Spartan Race a hned po tom jsem navázala tréninkem na loňský pražský marathon s Terčou Beitlovou. Kdo ji neznáte, určitě si její jméno zkuste zadat do vyhledávače. Taková nenápadná slovenská běžecká naděje.
Jenže jak tomu tak bývá, zaměstnání, rodina a tréninky se dost často nedají lehce skloubit a já po “svém” maratonu běžecky vyhořela. Neměla jsem chuť se dál posouvat, nedej bože se pustit třeba do ještě větších výzev. Běh jsem neopustila, ale už jsem prakticky netrénovala. Mé výběhy se smrskly do nepravidelných běhů. Chyběla motivace.
První takové záblesky na další mety přišly někdy v září. Postupně se prohlubovaly až do října, kdy jsem poprvé měla chuť zase pořádně zabrat. Bohužel i tenhle pokus selhal. Faktorů tam bylo víc – v listopadu už začalo vánoční šílenství a tudíž práce mi zabírala podstatnou část dne a do toho po asi pěti letech antibiotika. A i když jsem měla skvělý plan podle mých představ, tak jsem v lednu do něj prostě nebyla schopná znovu naskočit. Potřebovala jsem nad sebou bič. Potřebovala jsem zase Terču, která mi už ráno v den tréninku píše: “jakej byl trénink, Verča?”. A právě proto jsem tady.
Chci vám ukázat, že běhat a zlepšovat se, můžete kdykoliv. Že stačí jen chtít, nastavit v hlavě mód beast a jít si za svým. A co je vlastně mým cílem? Chtěla bych se letos v půlmaratonu dostat na čas pod 1:40 a nejlépe se dostat až k 1:35. Bez stresu a bez toho, aniž padala na pusu a někde něco šidila. Tedy hlavně rodinu a práci. Zatím mám dobře našlápnuto a první pokus o útok na vlastní osobáček si odbudu na půlce v Karlových Varech. Snad to tam padne.
Jak se tedy připravuji a co všechno s tím souvisí, kdo všechno se nakonec na mé přípravě bude podílet, o tom napíšu zase příště.
Zatím tedy páčko a běhejte a smějte se,
Vaše Veronika
Komentáře (Celkem 293)
Veru81 21.03.2017 08:26:01
Nejdřív bych vám měla napsat, kdo jsem a co tu vlastně dělám. Jmenuji
se Veronika Šimáčková a dávno mi už není dvacet. Mám rodinu a žiju
spokojený život v malé vesnici nedaleko Kladna. Nejsem žádný vrcholový
sportovec, ale sport provází můj život snad od narození – kariéra
Graffové mě “těsně” minula, a tak jsem ke konci střední čuchla
k boxu.
Odkaz
na článek
Olomouc
BlankaM. 21.03.2017 16:48:28
Verčo, držím všechny čtyři palce ! Taky jsem zaměstnaná mamina, která dříve boxovala a teď běhá. Ať se Ti vše daří podle Tvých představ
RoobertG 21.03.2017 19:32:23
Nevím jestli KV půlmaraton je zrovna správná volba. Trat zavodu není uplně ideální, lepší vybrat rovinu. Ale zase je tam hezké okolí.
Trepifajxl 21.03.2017 19:49:39
ale no tak, ženská 36 let, sportující pro zdraví a pro zábavu, bez nějakého handicapu – pro Vás je meta „půlmaraton pod 1:40“ dosažitelná snadno z běžného pravidelného klusání, na to nemusíte spřádat plány a psát o tom reportáže
memu 21.03.2017 19:55:46
Ahoj Verčo, tak to držím palce – myslím že to dáš v pohodě. Já sem na tom podobně..práce, rodina, makání kolem baráku a ještě pomáhat švárovi opravovat koupený barák…je toho dost. Začal jsem běhat před rokem a půl (předtím to bylo hodně o kole a turistiky). Mojí první motivací bylo mít trochu naběháno, abych si zajezdil dobře v zimě na běžkách…pak to byl cíl doběhnout přes jizerky k našim (nějakých 35km – to se mi povedlo 10/2016)…tak sem se přihlásil pro ještě větší motivaci na Labské pískovce…cílem bylo dostat se na 15km trati pod 2hodiny :D…a snažit se běžet pořád bez přestávky…pod 2hodiny sem to dal, ale ten běh – no pecka hrůza. Pak mě čekala větší motivace…Ještědský SKYrace…tam sem si dal limit…dokončit to a když to vyjde tak pod 4hodiny…dal sem to za 4:02 …ale chytlo mě to a v září na půlmarotonu v Českém ráji sem to už dal za 1:49 …za tři týdny opět SKY Race na ještědě…tak to snad vylepším…
měj se a držím palce ve zlepšování Martin
Olomouc
BlankaM. 22.03.2017 07:18:37
>> Trepifajxl, 21. 03. 2017 19:49:39
Dovolím si nesouhlasit. Ženský čas pod 1:40 odpovídá mužskému času někde mezi 1:25 a 1:30 a to se podle mých osobních zkušeností v 36 letech pouhým pravidelným klusáním dosáhnout nedá. Já jsem se na čas 1:34 ve stejném věku jako má Verča dost nadřela – intervaly, kopce, fartleky, dlouhé běhy, doplňkové sporty … Jsem si jistá, že kdybych tenkrát jen klusala, tak bych to pod 1:40 nestlačila. Ale možná mám prostě jen nedostatek talentu
Žilina u Kladna
Pohoda 22.03.2017 07:45:37
Držím palce Verčo, ať se ti to podaří !!
>> Trepifajxl, 21. 03. 2017 19:49:39
tady nám zase testosteron stříká i ušima
Trepifajxl 22.03.2017 08:17:30
>> BlankaM., 22. 03. 2017 07:18:37
ale dá, 36 let je na tuto trať de facto optimální věk, plánovanému času odpovídá tempo cca kolem 4:50 min/km a to se skutečně dá realizovat z běžného běhání u ženy, která celý život aktivně sportuje, byť v jiných oblastech
nic proti fartlekům, úsekům, intervalům, nic proti kopcům, rychlostnímu tréninku, naopak, doporučuji takový přístup každému, s kým spolupracuji, já svým příspěvkem nechtěl zpochybnit tréninkovou metodiku, šlo mi jen o to, že na takovém cíli skutečně není nic natolik mimořádného, aby se jím musela krmit širší běžecká veřejnost, tohle je přece běžná věc pro většinu motivovaných hobby běžců
Trepifajxl 22.03.2017 08:19:25
>> Pohoda, 22. 03. 2017 07:45:37
testosteron??? pro boha, proč testosteron??? dopustil jsem se snad nějakých sexistických narážek??? naprosto mi uniká smysl
Brno
Petr Kaňovský 22.03.2017 08:25:26
>> Trepifajxl, 22. 03. 2017 08:17:30
Toto je přece dobré jako inspirace pro hobíky, z nichž se spousta připravuje na obdobné časy, i když nikdo nepopírá, že jsou i jiné tréninkové metody, které mohou přispět ke stejným časům. Pro spoustu čtenářů je ale zajímavější trénink ženy s cílovým časem 1:40, než s cílovým časem 1:20.
Trepifajxl 22.03.2017 08:29:55
>> Petr Kaňovský, 22. 03. 2017 08:25:26
samozřejmě, s tím souhlasím, já ale nevidím v článku inspirativní tréninkový plán na půlmaraton pod 1:40
jinak paní Veronice samozřejmě přeji mnoho zdaru a věřím, že cíl si splní mnohem dříve, než sama očekává
jm1 22.03.2017 08:37:02
>> Petr Kaňovský, 22. 03. 2017 08:25:26 …je ale zajímavější trénink ženy s cílovým časem 1:40, než s cílovým časem 1:20…
Vid ostatne lonska cisla v mistnich tabulkach:
- pod 1:40 cca 400 bezkyn
- pod 1:35 cca 200 bezkyn
- pod 1:20 uz jen +/- 15 nejlepsich
Žďár nad Sázavou nebo Brno
Luckyboy 22.03.2017 09:10:11
>> Petr Kaňovský, 22. 03. 2017 08:25:26
Neřekl bych jako inspiraci, spíš zvyšování návštěvnosti a čtenosti webu… jde podle mě spíš o identifikaci s autorkou, než o reálnou pomoc při tréninku.
Žďár nad Sázavou nebo Brno
Luckyboy 22.03.2017 09:12:44
>> BlankaM., 22. 03. 2017 08:33:08
Je samozřejmě otázka, jestli byl vždycky zvolený správný térninkový přístup, protože když se dívám kolem sebe, spousta lidí naprosto zbytečně (s ohledem na svoje časy) řeší úseky, intervaly, tempové běhy a já nevím ještě co, přitom stačí obvykle jen běhat a mít trochu trpělivosti.
Je totiž lepší v případě půlky za 1:40 jít jeden den těžší intervalový trénink a pak se z toho dva dny sbírat, anebo si v klidu tři dny volněji běhat a budovat si tím pouze obecnou vytrvalost, která by na 1:40 měla podle mě stačit?
Olomouc
BlankaM. 22.03.2017 09:26:12
>> Luckyboy, 22. 03. 2017 09:12:44
Taková příprava podle mě stačí na čas pod 1:40, pokud jde o muže (třeba se k tomu muži této výkonnosti a tohoto věku vyjádří). Ale co znám ženy ve svém okolí, tak je na takový čas potřeba máknout trochu víc. Průměrně talentovaná žena se s takovým tréninkem dostane k času kolem 1:45.
Žďár nad Sázavou nebo Brno
Luckyboy 22.03.2017 09:42:10
>> BlankaM., 22. 03. 2017 09:26:12
A jakou mají v průměru kilometráž?
Brno
Petr Kaňovský 22.03.2017 09:44:24
>> BlankaM., 22. 03. 2017 09:26:12 Průměrně talentovaná žena se s takovým tréninkem
Co se myslí tím „takový trénink“? Jakou máš na mysli třeba měsíční kilometráž? Beztak mi nějaké průměrování přijde dost na nic, a větší smysl by dávalo, kdyby napřed začala tímto způsobem tréninku, pak narazila na své možnosti (každá na jiné) a pak by na to navázala sofistikovaněji, ale s dobrým základem.
K článku: nebylo by dobré znát nějakou počáteční výkonnost, pokud možno na různých tratích?
Olomouc
BlankaM. 22.03.2017 09:52:01
>> Petr Kaňovský, 22. 03. 2017 09:44:24
Tím „takový trénink“ myslím to, co psal Luckyboy ve svém příspěvku, na který jsem reagovala.
>> Luckyboy, 22. 03. 2017 09:42:10
Kamarádka si zrovna v neděli zaběhla osobák 1:45. Vím, že běhá jen volné běhy, žádné intervaly apod, ale kilometráž nevím. Běžela dva maratony, oba za 4:15. Zeptám se jí na kilometráž a dám vědět.
Brno
Petr Kaňovský 22.03.2017 09:54:02
Ten prvotní test vidím jako důležitý. Měl jsem více kamarádů, kteří měli jakési cíle, ale když jsem je přesvědčil, aby zkusili, co zaběhnou teď, tak se ukázalo, že byli schopni tohoto dosáhnout prakticky okamžitě, a následně pak cíle přenastavili. Třeba tady by mě zajímalo, kolik km by dotyčná zvládla tempem 4:45 uběhnout teď, jestli by takto dala třeba 3 km, 5 km či třeba desítku, či třeba dokonce celý HM?
Ústí nad Labem
Verda1973 22.03.2017 10:01:47
bohuzel clanek mi nic neprinesl. cekala jsem nejaky treninkovy plan, takze souhlasim s nekterymi nazory vyse. clanek pro zvyseni navstevnosti, nic vic. ano, podprahova reklama na PIM.
jm1 22.03.2017 10:06:49
>> Luckyboy, 22. 03. 2017 09:42:10 …v průměru kilometráž…
Koukam na nas domaci GC, a vidim
- cca 50 km/tyden (=zaznamy v rezimu beh = vcetne GPS, tepu atd) , resp.
- +/- 150 tisic kroku/tyden (cislo eviduje i behy se psem aj. aktivity bez GPS)
Olomouc
BlankaM. 22.03.2017 10:16:42
>> Petr Kaňovský, 22. 03. 2017 09:54:02
Něco se dá vyčíst z Verčiny běžecké tabulky. Desítku má letos zapsanou jednu, 4.3.2017 Praha – Kbely za 49:23, osobák má z loňského února 47:50. Půlmaraton naposledy v roce 2015 v osobním rekordu 1:42. Maraton zatím jeden, a to loňský PIM za 3:57.
Brno
Petr Kaňovský 22.03.2017 10:24:44
>> BlankaM., 22. 03. 2017 10:16:42
Půlmaraton už má za 1:42? Zajímavé by bylo znát třeba 400m/800m/1500m, tam u ní s ohledem na základ z boxu předpokládám velmi dobré časy. Každopádně, proč toto není v článku, že trénink má být o zlepšení z 1:42 na 1:40 (příp. 1:35)?
Černé Voděrady
MartiNo 22.03.2017 10:37:36
>> Petr Kaňovský, 22. 03. 2017 10:24:44
1: 42 měla v roce 2015. Zlepšení na 1:40 nevypadá tedy moc ambiciózně (i když od 2015 se mohla trénovanost hodně změnit), ale k těm 1:35 už docela jo. Pro mě už inspirací není (jsem stará), jsem zvědavá pouze na jedno – zda se opravdu dozvíme CELÝ příběh, a ne že se něco nakousne a pak nevíme, jak to dopadlo a proč…
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.