Překonejme únorovou běžeckou krizi
Jaro je přes občasné výkyvy teplot ještě daleko a člověk se k vyběhnutí do chladu a šera musí stále více přemlouvat. Zledovatělé povrchy a přeplněné pracovní kalendáře tomu jen nahrávají. Přitom z hlediska vytrvalostní přípravy se jedná o jeden ze stěžejních měsíců. Jak tedy překonat momentální běžeckou krizi?
Jedním z osvědčených způsobů je rozhodnutí připravit se na nějaký jarní běžecký závod. Zpočátku není dobré klást si příliš vysoké cíle. Je dobré nastavit si laťku tak vysoko, abychom ji byli schopni spolehlivě překonat, ale současně museli k úspěchu vyvinout o něco vyšší úsilí než doposud. Pro svůj první plánovaný závod se spokojíme třeba jen s tím, že jej v limitu, ve zdraví a bez následků dokončíme.
Rozumné je, když se namísto příležitostného běhání rozhodneme držet nějakého plánu. Pro začátek by plán měl být spíše jednoduchý. Takový, kterému beze zbytku porozumíme a který budeme schopni dodržovat. Stejně důležitá jako samotný plán je i evidence skutečně absolvovaných běhů. I pečlivě vedený běžecký deník může podpořit naše úsilí.
Nebo zkusme jiný trik. Například si stanovme odměnu. Když do dvou týdnů uběhneme plánovaný počet kilometrů, pořídíme si nové běžecké boty, nějaký luxusní kousek běžecké výstroje, nebo si prostě koupíme něco pěkného jen tak pro radost. Máme-li slabost pro technické hračky, k dalšímu běhání nás může nakopnout pořízení sporttesteru nebo elektronického tréninkového asistenta.
Dalším vítaným zpestřením může být změna času našeho běhu. Jestliže jsme až doposud běhali jen navečer po práci, proč si někdy nezkusit přivstat a vyběhnout brzy ráno? Nebo jsme naopak běhali ráno? Večerní běh bude zase něčím jiný. Jestli jsme se doposud styděli a vybíhali jen za tmy, když nám to čas dovolí, proč nepřekonat ostych a nevyběhnout za plného denního světla?
Jestliže jsme doposud běhali sami, může běžecké úsilí povzbudit nalezení běžeckého parťáka nebo běžecké skupiny. Stačí, když se nám podaří zorganizovat společný běh jednou týdně. Zjistíme, že běh nemusí být jen zálibou samotářských podivínů, ale že při vhodně zvolením tempu se dá poklábosit lépe než nad dortem v kavárně.
Jedete-li občas mimo domov, přibalte do zavazadla běžecké vybavení a vyzkoušejte běh v neznámém prostředí. Možná občas budete hledat cestu, možná i zabloudíte, ale zjistíte že při běhu se s novým okolím seznámíte mnohem snáz a rychleji než při obyčejné procházce.
Nápadů, jak si zpestřit a zatraktivnit běhání, je nevyčerpatelně mnoho. Nepoužíváte i vy nějakou vtipnou a zajímavou fintu? Podělte se o ni v komentářích.
Komentáře (Celkem 29)
mirekk
07.02.2011 00:03:32
Jaro je přes občasné výkyvy teplot ještě daleko a člověk se
k vyběhnutí do chladu a šera musí stále více přemlouvat. Zledovatělé
povrchy a přeplněné pracovní kalendáře tomu jen nahrávají. Přitom
z hlediska vytrvalostní přípravy se jedná o jeden ze stěžejních
měsíců. Jak tedy překonat momentální běžeckou krizi?
Odkaz na článek
Praha 5
MilosPanco
07.02.2011 16:45:01
>> Leszczynski, 07. 02. 2011 15:58:20
Absolutní souhlas. Trasy se snažím střídat a úplně miluji nové ještě nepoznané.
Brno
Petr Kaňovský
07.02.2011 16:59:40
>> MilosPanco, 07. 02. 2011 16:45:01
Také souhlasím. Běhám sice převážně na stejných místech, a to i dvakrát za den, ale vždy se až venku spontalně rozhoduji, kudy přesně poběžím, neboť mezi jednotlivými pro mě význačnými místy téměř vždy existuje několik různých způsobů, jak se mezi nimi přesunout. Spontálnost se zněkolikanásobila zejména poté, co jsem si pořídil Garmin, a nemusel pak složitěji zjišťovat, kudy jsem vlastně běžel a s pomocí internetových map dopočítávat, jakou vzdálenost jsem uběhla a jakým tempem jsem běžel.
Praha 12 - Modřany
Mirek Kostlivý
07.02.2011 17:47:36
Dobrý je si občas zaplavat.
Dobrichovice
kumarke
07.02.2011 18:05:56
Prestoze jsem se dneska na netu dozvedela, ze ‚jarni‘ raz pocasi potrva jen do vikendu, mne to nevadi. Jsem rada za kazdicky den, kdy nemrzne a vykoukne slunicko, krizi teda necitim. Dneska jsem myslela, ze mne nic nezastavi. Zastavilo mne bohuzel hlaseni „LOW BATTERY“ nejdrive v MP3, potom i v hodinkach..to mne namichlo a bezela jsem dom.
pam65
07.02.2011 19:21:18
>> kumarke, 07. 02. 2011 18:05:56
Dnes bylo tak hezky, že jsem si zapomněl zapnout empétrojku. A vůbec mi to nechybělo.
>> Mirek Kostlivý, 07. 02. 2011 17:47:36
Cross trénink je špicový. V zimě jsem se schoval do fitka a bazénu a
vyběhl si jen tak pro radost, když bylo hezky. Kardio hlavně na veslech. Na
pásu jsem běhal jen minutové intervaly v tempu 3:00. Ani nevím, jestli
takové věci tady smím psát
Dnes jsem měl pocit, že spíš tančím než běžím (a bylo to na
blátě a ledu potřeba).
Třeba medvědi v zimě klidně zalezou, nebojí se, že budou na jaře slabí, a na jaro se těší …
Praha 12 - Modřany
Mirek Kostlivý
07.02.2011 21:15:20
>> Kostěj, 07. 02. 2011 18:43:50
Taky furt dumám, proč při běhu mezi Zbraslaví a Vyšehradem (někdy to
protahuji až k ND) potkávám tolik běžkyň se sluchátky. Tak na 1 běžce
se sluchátky je to 5 běžkyň. Asi nechtějí, aby je běžci oslovovali! Se
sluchátky mohou předstírat, že je při případných nemístných návrzích
neslyší ![]()
Chebsko
R V M
07.02.2011 21:19:27
Já běhám sám a na stejných místech..
A když je člověk zdravej, tak mi to nevadí. Třeba dnešní výběh v podvečer byl nádhernej. I když jsem zařadil pár „krutejch“ rovinek.
O krizi u mě nemůže být řeč.
Kostěj
07.02.2011 21:22:34
>> Mirek Kostlivý, 07. 02. 2011 21:15:20
Hele, můj soukromej názor na to je takovej, že to jsou housewifes, který začly tloustnout, tak maj pocit, že s tím musej něco dělat, ale zároveň už jsou tak zpitomělý z těch různejch seriálů, že bez nějakýho umělýho zvuku nemůžou žít…:-D
- ale je potřeba se na tohle dívat optikou saturninovskýho humoru.
Dobrichovice
kumarke
07.02.2011 22:24:32
>> Kostěj, 07. 02. 2011 18:43:50
Ano, vim, da se behat i bez mp3 a obcas to take provozuju. Nekdy ji dokonce i zapomenu doma. Ale rada si zazpivam, neni-li nekdo kolem.
Nina H.
07.02.2011 22:34:48
Ja som cez zimu behala pravidelne,a keďže je to moja prvá bežecká zima,
užívala som si to neskutočne
Keď sa mi náhodou nechcelo vybehnúť, šla som plávať alebo
posilovať a ak bolo krásne, tak na túry (aj keď tam som veru pobehla
miestami
)A náhodou, ja
behám takmer výlučne s mp3, len ak mám spolubežca, mp3 vypínam…hudba ma
motivuje a tiež povzbudzuje…a okrem toho, mám lepší pocit, keď bežím
niekde, kde niet živej duše, že aspoň niečo na mňa hovorí ![]()
pam65
08.02.2011 04:14:17
>> Kostěj, 07. 02. 2011 21:22:34
Já bych děvčatům nekřivdil. MP3 umí zabrat místo, které jinak patří negativním pocitům (únava, …), takže je dobré pro začátečníky. Děvčata mívají obecně více pocitů, asi se v souhrnu více starají i o to, jak vypadají, jaký dělají dojem, … ovšem vyjímky jistě potvrdí pravidlo. Dále je ženský mozek zařízen na multitasking, takže je to pro ně přirozenější. Je hezké, že vyběhnou.
Brno
milan
08.02.2011 07:37:17
>> pam65, 08. 02. 2011 04:14:17 „Já bych děvčatům nekřivdil. MP3 umí zabrat místo, které jinak patří negativním pocitům (únava, …)“
Nechci tuto větu vytrhávat z kontextu, ale pokud by tomu tak skutečně bylo, tak nezkušený běžec nereaguje na signály těla a přetrenování nebo zranění na sebe nenechá dlouho čekat.
Kostěj
08.02.2011 09:02:44
>> Nina H., 07. 02. 2011 22:34:48
>> pam65, 08. 02. 2011 04:14:17
A to je právě ono, už neumíme být bez toho umělýho světa, kterej nás po většinu času obklopuje. Schválně, zkuste přemýšlet, jaký by to bylo, kdyby všude nebyly nápisy. Už je skoro nevnímáme, ale jak se na to soustředíš, je to běs(v hlubším a temnějším významu toho slova) Stejně tak s muzikou, už neumíme být sami se sebou a se svými myšlenkami. S tou nahou intimitou svý duše, bolestí a únavou odhalenou až na dřeň(teda po deseti hodinách běhu určitě) Myslím, že se ochuzujete o mentální, možná až duchovní rozměr běhu. Což ovšem může být jen můj problém. Jo, a běžknyně, usmívejte se, kdo se na Vás má koukat;-)
Praha 4
Dav
08.02.2011 10:07:43
>> Kostěj, 08. 02. 2011 09:02:44
…dávám plusko za: S tou nahou intimitou svý duše, bolestí a únavou
odhalenou až na dřeň(teda po deseti hodinách běhu určitě) Myslím, že se
ochuzujete o mentální, možná až duchovní rozměr běhu.
Ale zároveň si s tím dovolím drobet polemizovat:-) Nemusím tohle
prožívat úplně každý den, tak si občas něco poslouchám. Většinou to
sice nebývá muzika, ale mluvené slovo, běžím a zároveň se obohacuji
i v jiných směrech…, pravda, že po určité delší době přestane mozek
něco složitějšího vnímat, pak jdou sluchátka do kapes a je nutno
soustředit se jen a jen na běh…
LuciaZ
08.02.2011 14:59:02
Ja som žena a zásadne behám bez sluchátok, pretože by ma proste pri behu rušili. Krásne to vyjadril Kostěj – „mentální až duchovní rozměr behu“. Ale asi aj k tomu treba dospieť, moj mozog začal behom relaxovať až po dosiahnutí určitej výkonnosti. Ale aj bez toho som si vždy užívala prítomnosť prírody – pachy, zvuky, meniacu sa krajinu, na jar je hriech sa o to pripraviť.
Inak občas som sluchátka vyskúšala (nudné kolečka v obytnej štvrti za zimy po tme) , ono to je úplne iný bežecký zážitok – a prečo nie? Može to byť príjemná zmena tréningu!
Inak mňa v úvodom článku skor pobavili „rady“ ako sa
motivovať…hodnotné dárky za nabehané km…tento typ motivácie som
naposledy použila snáď iba pri prípravách na štátnice…či v rámci
diety v puberte…žeby komerčný rozmer behu? ![]()
Praha
mapo
08.02.2011 15:08:41
Já jen k té muzice, nenapadlo by mně s ní běhat hlavně kvůli
bezpečnosti, aby člověk slyšel auta nebo třeba i jiné podezřelé zvuky a
mohl včas reagovat. Nejlepší lék je asi rozbít stereotyp, ale ono se to
těžko dělá, když většinou běháte potmě a tedy raději po trase, kterou
dobře znáte. Taky není tolik času někam poodjet MHD, aby byla změna.
Vždycky si říkám, hlavně že to nějak běží ![]()
Praha 12 - Modřany
Mirek Kostlivý
08.02.2011 15:16:59
>> Kostěj, 08. 02. 2011 09:02:44
Že se na Tebe děvčata neusmívají, tak to se divím. Aspoň já tento
požadavek už na své okolí ani nemám ![]()
>> mapo, 08. 02. 2011 15:08:41
Jinak já, pokud sedím u PC, poslouchám hudbu stále (okolí říká, že
až moc nahlas
).
Pouštět si ji ještě do sluchátek, tak bych za: a/ mohl brzo ohluchnout, a
za b/ stal byl se lehkou kořistí krvelačných šelem ![]()
Praha 9
asteryx
08.02.2011 15:20:04
Ja jsem ze zacatku zkousel behat s iPodem, ale me docela znervoznovaly
i kabely od sluchatek poletujici v rytmu behu prede mnou
a to je jeden z duvodu proc
radeji take beham bez nich
Praha
EvženGe
08.02.2011 15:46:34
stal bych se lehkou kořistí krvelačných šelem*>> Mirek Kostlivý, 08. 02. 2011 15:16:59*
Ty taky běháš přes výběhy v pražské ZOO? Když máš za sebou
geparda, to jsou intervaly
.
pam65
08.02.2011 18:07:09
>> milan, 08. 02. 2011 07:37:17
Umění naslouchat běžeckému tělu a rozumět mu se člověk učí hodně dlouho. Začátečník jako já (nesportovec po čtyřicítce) má hodně negativních pocitů. Některé se rozplynou, na některé si zvykne, že už pak člověku nepřijdou. To je ten počáteční boj. Ale najednou člověk přijde na to, že si zapomene nasadit sluchátka … A i když běží známou trasou, běží tak trošku jinudy.
>> Kostěj, 08. 02. 2011 09:02:44
Co se týče spirituálního rozměru, úplně souhlasím. Třeba někdo nakoukne do
Hannelle
08.02.2011 19:47:45
>> mapo, 08. 02. 2011 15:08:41 souhlas,
kvůli bezpečnosti taky odmítám cokoli v uších i na uších… značně
znervózním už jen když si musím vzít čepici nebo přehodit kapuci natož
sluchátka
Problém běhat
v zimě nemám, mráz mi nevadí, občasná obleva také ne, motivace a chuť
by taky byla, ale když se vracím z práce domů a za zády mi už
„kráčí“ tma tak je dost těžké někam vyběhnout. Takže v zimě
běhám hlavně o víkendu a nedočkavě vyhlížím jaro ![]()
Praha 8
pif08
08.02.2011 20:19:30
Snad už téměř všechny motivační finty tady byly uvedeny a když už si tělo řekne o relax proč se nemotivovat četbou na behej.com, knihou nebo třeba filmem o běhání. Přidávám jeden odkaz. Je to sice komerce ale i dobrý přehled a potěší i trailery.
„filmy o běhu“: http://www.runningmovies.com/
Pěkné jsou a doporučuji třeba Chariots of Fire ![]()
Sokolov
mažňa
08.02.2011 21:16:15
Já běhám bez hudby. Za jedno, většinou běhám po silnici a potřebuju slyšet okolí kvůli bezpečnosti a za druhý během běhu se mi mozkem přežene spousta myšlenek, na který během dne neni čas ani klid.
Olomouc
321919
08.02.2011 22:46:12
>> mažňa, 08. 02. 2011 21:16:15
Jsem na tom podobně. Mimo to, že chci slyšet mi ještě sluchátka a dráty překážejí. A také si nejlépe utřídím různé myšlenky. Jednotvárnost řeším jednak změnou trasy a rychlosti běhu, ale hlavně střídáním chodeckého a běžeckého treninku.
Raškovice okr. FM
minusak
10.02.2011 13:13:08
Nemám to ve zvyku, být kritický,ale… Článek je neuvěřitelně o ničem. To ani snad nemohl psát běžec…
- v únoru je nesmysl vymýšlet nové trasy, zvlášť v terénu. Kdo nezažil strach jestli to stihnu v promočených botech, neuvěří
- v únoru není ideální běhat brzy ráno, ale to je subjektivní názor
- únor není nejhorší období, je motivace, mrazy jsou na rozumné úrovni, mimo smog se dýchá dobře
- zrovna v únoru přemluvíte ke společnému výběhu jen závisláky a celoroční běžce. Společný výběh je o volném čase, ne o únoru
- fakt mi vadí to neustálé naznačování, že normální člověk má zlatou kartu a dělá si radost neustálým nakupováním bot, sport.oblečení nejvyšší kvality, nejnovějších sporttesterů a ipodů se sluchátky. Smím prosím běhat i když to nemám?
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.



Tak dlouho se přetahovaly, až obě padly. Kona má nečekanou vítězku
Nový šampion Casper Stornes: První pokus, první titul
Skvělá Zimovjanová vybojovala 8. místo na MS v Karlových Varech
Určitě si dám ještě jeden, slibuje Štybar po premiéře v triatlonu
Jizerská 50: 1600 přihlášených během prvních 10 dnů
Jak najít ty správné lyže
SPECIÁL: Tréninkové plány pro tři výkonnostní úrovně běžců na lyžích
Jizerskou 50 ponecháme v termínu, podporujeme myšlenku zasněžování