Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Běháte přirozeně?

Běháte přirozeně?
foto: Marek Řízek

Radek Narovec | 25.05.2011 | přečteno: 20304×

Hodně se teď mluví i píše o přirozeném (přírodním) běhu, „run free“. Prostě pryč od zbytečností, konzumu, zpátky ke kořenům. Nechat vše nepotřebné doma, včetně starostí, ambicí a cílů. Vyběhnout jen tak, kamsi… Je to nový trend, reakce na uspěchanost a povrchnost převážně městského světa, anebo jen návrat k normálnu?

Fenoménu přirozeného běhu věnujeme i hlavní téma červnového Běhej. Zajímá nás, jak tuto problematiku vnímáte vy. Jedná se o nový trend? Nebo o vrchol běžecké vyspělosti? Existuje rovnítko nebo alespoň spojení mezi přirozeným během a minimalismem? Vidíte vazbu mezi přirozeným během a během v přírodě?

„Když jsem začal běhat a běhu propadl, narazil jsem na neuvěřitelný svět, který je na tuhle aktivitu nabalen. Komerčnímu systému se podařilo vytvořit kolem běhu tak silný svět “objektů” a “potřeb”, že samotný běh a to, co přináší – radost a napojení na naše základní lidství – přestává být vidět,“ píše na svém novém webu www.runfree.cz běžec Jan Dufek.

A ještě dodává, že sotva vstoupil do letošního maratonského Expa, ihned se mu sevřel žaludek a rychle z něj odešel. Není divu… Hluk, jedna nákupní nabídka přebíjela druhou, všude samé „nejlepší“, „báječný“, „vyřešíme za vás“.

V některých expozicích fronty novoběžců na vyšetření chodidel, které jako náhodou vždy vede k nákupu té nejsložitější, nejtěžší a nejdražší boty daného výrobce. Mezi prodávajícími přitom jen sporadicky narazíte na běžce a kupující je desekrát informovanější o tom, co se v běžeckém světě (včetně toho zahraničního) šustne.

Jak se běh stává stále populárnějším sportem (někdy dokonce ani jako sport není vnímán, spíše jako součást života stejně jako čištění zubů nebo mytí), na stále rostoucí masu nováčků čeká stále více těch, kterým ani tak nejde o pocit z běhu, jako o odbyt svého zboží. Boty, funkční prádlo, elektronika, speciální vložky korigující to, co napáchala speciální bota…

Stále více běžců, kteří již mají něco odběháno, proto ze světa „běhopeněz“ potichu mizí. Přestávají psát na diskusní fóra, své blogy nechávají umřít přesně v momentě, kdy je vezmou – byť v dobré vůli – útokem ti, kteří jsou na nižším stupni běžeckého vývoje. Mizí i z masových městských běhů, i když uznávají, že své místo a význam mají.

Jako houby po dešti přitom vznikají závody nové, leckdy bez sponzorů a oficiálních časomír. Namísto hlasité hudby se preferuje hlasitý zpěv ptáků. Ionťák a gely nahrazují voda, pivo a chleba se sádlem. Snad jedinou úlitbou komerci jsou pak lehké sportovní vaky na zádech a na nohou „hloupé“ boty. Hloupé v tom, že se jejich výrobci nesnaží být chytřejší než stvořitel člověka.

Bylo by však chybou klást rovnítko mezi „nekomerčním“ běháním a typem bot nebo běžeckým vybavením, jak naznačují vaše hlasy na facebooku behej.com: „Běhám si přirozeně, jak mi to zrovna vyhovuje – takže klidně v tretrách naplno, nebo v technologických botách pomalu – nepotřebuji k tomu horu teorie,“ píše Michal Štěpánek, běžec, který před časem odešel z Prahy do menšího města.

„Jako přirozený je pro mě hlavně běh v terénu, přírodě, v zimě, v létě, v mrazu, dešti i v pařáku, s báglem, blátem, lesem nebo loukou… A k tomu potřebuju kvalitní vybavení a myslím, že se to rozhodně nijak netluče…“ dodává tamtéž Jan Hák.

Jakousi biblí „přírodňáků“ se stala americká kniha Born to run, v níž si autor bere na mušku výrobce obuvi, kteří se podle něj nezastaví před ničím a těží z neinformovanosti novopečených běžců. Kniha začíná vyšetřením u lékaře a jeho doporučením, jak se zbavit nekončících bolestí – přestat běhat. Končí pak úspěšným zdoláním ultramaratonu v kaňonech Mexika, závodu bez startovních čísel, občerstvovacích stanic a prize money pro vítěze.

Komentáře (Celkem 129)

Nalezené položky: 130 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Další Poslední
avatar

Sloviensko

rudo muž 26.05.2011 22:31:49

>> SlavoK, 26. 05. 2011 22:25:48

ano, niekedy vznikne natahovanie plantar slachy a svalikov, napriklad ked noha musi nejako pretiahnut natiahnut aj topanku alebo naopak ked natiahnutie toipanky natiahne slachu poza optimalnu dlzku a nataihnuta slacha taha za upon na patnej kosti – bolest.

Tazko sa mi to specifikuje – vysvetluje, ale niektoru obuv – aj na obycajnu chodzu som musel koli tomu vyhodit tam to bolo okamzite poznat, v mnohych pripadoch to zrejme nie je dostatocny signal a len sa to potichu akumuluje

napriklad problem som mal pri chodeni v lyziarskcyh botach, v snehulach… cim je bota tuhsia a cim je hrubsia podrazka.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 26.05.2011 22:37:02

>> rudo, 26. 05. 2011 22:31:49

iste, moze to byt aj botou, ostatne jak v clanku pisu – az 15% bezeckych zraneni obutych bezcov je z plantar fasciitis. Len som chcel upozornit a trochu divne odvovodnenie si tohto zranenia u bosich bezcov, ktore si tu chlapi navzajom schvalili.

avatar

Sloviensko

rudo muž 26.05.2011 22:48:27

>> SlavoK, 26. 05. 2011 22:37:02

ano ano suhlas

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

půlmaraton: 1:43:44 (2009)

methexis muž 27.05.2011 00:21:43

>> SlavoK, 26. 05. 2011 22:25:48

vychadzal som z toho ze podla mna maju ti co behaju cez spicku lepsiu schopnost prisposobit sa danej zatazi (pri tom „minimalistickemu behu“) nez ti ktori behaju cez patu prave kvoli tej klenbe (ktora je na takyto vykon viacmenej zvyknuta, odolnejsia u bezcov cez spicku podla mna) a asi aj kvoli nizsej hmotnosti u bezcov cez spicku…

islo hlavne o tu zmenu z behania v botach na boso..

avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 27.05.2011 06:26:36

>> SlavoK, 26. 05. 2011 22:25:48

„K jejich zapalu dochazi pravdepodobne z pretizeni klenby nohy, ktere je vecsi kdyz bezite pres spicku naboso nez v odtlumene bote pres stred nebo pres patu.“

Nevím, zda je to tak jednoznačné. V minulých letech jsem měl s plantárníma šlachama opakované problémy. Při mém tehdejším výrazně „patním dopadu“ a odpružené běžecké obuvi jsem trpěl zejména při delších bězích po tvrdém povrchu.

S postupným přechodem na lehčí treningovou obuv a zlepšení dopadu potíže odezněly. Poslední 3 městské maratony jsem absolvoval v 220g závodní obuvi bez tlumení bez sebemenších potíží s PF.

Je otázkou ce je příčina a co následek. Přetížená klenba je podle mě až následek, protože odpružená obuv nedovolí postupné zpevnění klenby a zafixování správného pohybu.

avatar

10 km: 0:35:54 (2018)
půlmaraton: 1:19:41 (2018)
maraton: 2:58:04 (2017)

Aki muž 27.05.2011 10:49:37

Včera jsem si poprvé zkusil běh na boso na umělém povrchu. Moc jsem toho nezvládl, jen 7×200m. Běh krásně přes přední část. Obvykle do čeho se musím ve svých tempovkách nutit zde šel lehce. Postupně jsem se i o několik vteřin na kolečko zrychloval. Jen co jsem zastavil jsem zjistil, že jsem si rosekal 3 prsty do krve. Zřejmě slabá kůže na chodilech nebo špatná technika?

Motto: Train hard, win easy.
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 27.05.2011 13:52:50

>> milan, 27. 05. 2011 06:26:36

No vychazim ze statistiky – 15% zraneni obutych bezcu – tam asi patri to tvoje zraneni, ono na to co vsechno se muze pri behu zranit je 15% na jeden slachovy svazek taky hodne. Ale naboso 75%!, nebo kolik to bylo. Mi pripada az neuveritelne.

avatar

Černé Voděrady

Celkem 21092,46 km
Minulý měsíc 74,15 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 27.05.2011 14:34:34

>> rudo, 26. 05. 2011 22:31:49 >> milan, 27. 05. 2011 06:26:36 >> methexis, 27. 05. 2011 00:21:43 >> SlavoK, 27. 05. 2011 13:52:50

Pánové, snažím se v tom zorientovat, protože téma achilovka versus technika běhu a obuv mě momentálně hodně „bere“. Zatím ale tápu.

Achilovka mě začala bolet před pár týdny při tréninku kopečků. Buď jsem ji přetížila při prudkých odrazech do kopce, nebo až při protahování cestou pozpátku z kopce dolů, to nevím.

Zatím běhám v klasické (rozuměj odpružené) běžecké obuvi, ovšem již dosti staré vyšlapané, a to s došlapem na střed chodidla s prvotním lehkým dotekem paty (podrážky – je tam vyšší) terénu.

Jelikož jste mě tu přesvědčili, že běh naboso nebo aspoň v minimalistické obuvi (a) přes špičky je zdravější – šetrnější ke kloubům, hodlám tímto směrem jít. Patrně zakoupím VFF a když povrch a počasí dovolí budu i pokračovat s bosými pokusy.

A teď proč to celé líčím: co s tou achilovkou, která celé ty týdny trochu bolí (dá se s ní pomalu běhat, ale na rychlejší běh si netroufám – připadá mi že to odnese), udělá přechod do VFF a bosa.

Je mi jasné, že to bude chtít začít s malými objemy (naboso zkouším zatím jen pár set metrů…).

Rudo, co ty děláš s chronickými achilovkami krom úvah o domácím ultrazvuku? Dají se i na bolavou achilovku „naložit“ rychlé rovinky, nebo je to holý nerozum a stav se zhorší?

Mám trochu problém s „posloucháním těla“, takže řídit se podle toho, co říká, nemůžu (jsem schopná když hlava chce ignorovat i značnou bolest).

Milane, jak dlouho ti trval ten postupný přechod na lehkou obuv? Střídal jsi nejdřív odpruženou obuv s lehkou, nebo jak?

Díky.

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

Černé Voděrady

Celkem 21092,46 km
Minulý měsíc 74,15 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 27.05.2011 14:56:30

>> ipeterka, 26. 05. 2011 14:44:55

A též tbe se ptám, jak dlouho ti trvala změna stylu, a zda jsi měnil i druh bot? S koleny mám potíže trvalé (levé podrobně diagnostikováno: chybí menisky, přetržený přední zkřížený vaz, artróza), ale běh jim zdá se neškodí – i když to levé občas zkraje běhu bolí, po pár minutách se obvykle „zahřeje“ a je v pohodě. Za styl přes špičky (který ještě nemám) by mi byla má stará kolena jistě vděčná.

Běhat tak, jak je mi pohodlné, není dle mého úplně dobré, protože to sklouzávám k dopadu na paty, a než mě z toho začnou bolet kolena kyčle záda (případně i hlava) jsem už doma. Tj. při samotném běhu se musím hlídat a trochu nutit do větší dřiny (přes špičky nebo alespoň střed), jinak to pocítím později…

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 27.05.2011 15:07:37

>> MartiNo, 27. 05. 2011 14:34:34

Stara vyslapana odtlumena obuv je z meho pohledu to nejhorsi. Rikal jsem si, ze preci kdyz beham pres spicku, ze na tom nesejde. Ale naopak, na te bote je spousta materialu, vsechno se to nejak ruzne opotrebuje a dela to proste problemy. Nijak jsem to nezkoumal, ale proste kdyz me z lehkeho vyklusu pokazde neco bolelo, tak mi to konecne docvaklo, stare boty jsem vyhodil a byl klid.

„Jelikož jste mě tu přesvědčili, že běh naboso nebo aspoň v minimalistické obuvi (a) přes špičky je zdravější – šetrnější ke kloubům, hodlám tímto směrem jít.“

Mozna jsem to tvrdil nekdy pred vyse rokem, kdyz jsem taky precetl spousty uzasnych studii, zacal zkouset miniboty a pod. Uz dlouho ale tento nazor nezastavam a jsem v doporucovani toho kdo ma v cem behat a jak doslapovat mnohem opatrnejsi. asi to je tim ze jsem si to trosku vyzkousel, a nechal nazor v sobe uzrat a podival se na vec z vicero pohledu.

Sam mam problem s achylovkou uz hodne dlouho – asi 18mesicu. Stalo se to kdyz jsem prechazel na beh pres spicky a nikdy se to nevylecilo. Kdyz boli hodne tak leduji – uz jsem skoro rok nepotreboval. Teple obklady to zhorsuji. Posilovani to zhorsuje pauza a crosstreanink – kolo, turistika. To zhorsuji. Pomale klusani to zhorsuje. Nekdy vubec nevim ze boli ale pri oblekani ponozek se do ni uhodim a boli fest. Jedine pri cem se jeji stav lepsi jsou obdobi intenzivniho treninku – rychle zavody v hale, tempove behy blizko ANP. Rozboli se v lehcim obdobi pred zavodem, pak s ni odbehnu pulmaraton uplne bez problemu a zase nekolik dni neboli, tak to uz snad k me achilovce staci – nechapu ji, ale respektuji. :) Tim chci rict ze co udela tvoje netusim. :)

Prechod na lehkou obuv, sice se ptas Milana, ale taky napisu. Zacal jsem stim listopadu 2010. Stridal podle unavy litek odpruzenou z neodpruzenou obuv. Hlavne jsem musel zacit behat pres spicky co bylo dulezitejsi nez obuv v tom case. V Breznu a dubnu jsem uz behal zavody i pulmaratony pres spicku a v lehke obuvi. Pri maratonu v kvetnu ale na 35km uz hodne boleli litka tak jsem presel na doslap pres patu a to jsem si taky pro jistotu vzal tezke boty. Pak dal behani pres spicky a tezko rict kdy se to stalo ale uz koncem roku 2010 jsem chtel kolegovi ukazat rozdil mezi behem pres patu a spicku a zjistil jsem ze uz to pres patu neumim. V dalsim obdobi jsem dosel k tomu ze si uz vubec nekontroluji jak doslapuji a nechavam to bezet tak jak nohy chteji.

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 27.05.2011 15:10:26

>> MartiNo, 27. 05. 2011 14:56:30

Kontrolujes si kam doslapujes? tajemstvi neni pata spicka, ale misto doslapu primo pod teziste tela ne nekam dopredu. Najdi si na YouTube Kennenisu Bekeleho a divej se a divej, jak bezi. Pro me je to ta nejlepsi skola.

avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 27.05.2011 15:20:36

>> SlavoK, 27. 05. 2011 15:07:37

Nejsem to schopen vyjádřit procentuálně (to asi nikdo), ale myslím, že při zraněních se botám přikládá větší důležitost, než je nutné. Velká část zranění je přitom způsobena spíše tréninkovými chybami – snahou příliš brzy běhat příliš často příliš dlouho a ještě příliš rychle.

Pokud se někdo chce zbavit obtíží a jen změní boty, možná se bude divit, že se vlastně nic nezměnilo…

avatar

Černé Voděrady

Celkem 21092,46 km
Minulý měsíc 74,15 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 27.05.2011 15:22:59

>> SlavoK, 27. 05. 2011 15:10:26

Díky za obsáhlý popis zkušeností a vývoje… S tou achilovkou jsi mě na jednu stranu moc nepotěšil (stále tě drží), na druhou stranu dobrá zpráva je, že zátěž jí svědčí :-)

Ohledně došlapu: kontroluju. Respektive vytvářím techniku došlapu právě tím, že se snažím došlapovat pod těžiště (někde jsem četla „řízený pád“), což na patu dost dobře nejde. Ty staré boty tuším že nebudou optimální, protože materiál zůstal (škodí) a tlumení zmizelo (nepomáhá ani tak, jak bylo výrobcem zamýšleno). Během pár dnů pořeším.

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 27.05.2011 15:27:16

>> Luboš Brabec, 27. 05. 2011 15:20:36

ano, ale da sa na to podivat i naopak. V „spravnych“ botach – moji oblibeni treneri pisou „pohodlnych“. Se da behat casteji, vic a rychlej, nez v nepohodlnych.

avatar

Černé Voděrady

Celkem 21092,46 km
Minulý měsíc 74,15 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 27.05.2011 15:37:14

>> SlavoK, 27. 05. 2011 15:07:37

„Prechod na lehkou obuv, … Zacal jsem stim listopadu 2010.“

není to překlep? rok 2009 již?

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

Praha

Celkem 6176,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:15 (2009)
půlmaraton: 1:34:00 (2005)
maraton: 3:23:32 (2006)

Radek Narovec muž 27.05.2011 15:41:23

>> Luboš Brabec, 27. 05. 2011 15:20:36

zatraceně moudrá slova

avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 27.05.2011 15:50:00

Milane, jak dlouho ti trval ten postupný přechod na lehkou obuv? Střídal jsi nejdřív odpruženou obuv s lehkou, nebo jak?

>> MartiNo, 27. 05. 2011 14:34:34

V podstatě od r. 2004. Ze začátku jsem kupoval jen krosové a těžké boty. Dva roky jsem neběhal závody, tím prvním byl PIM 2006 (3:13h).

Dodnes si pamatuji pohled dvou italů v cíli na boje 400g vážící „pohorky“. 8-O

Pro kratší závody jsem si pořizoval postupně treningové silniční modely (±330g) a později lehké tr. boty (±280g).

O postupném změně stylu jsem uvažoval o opakovaných potížích s plantar fasciitis. Díky tomu jsem nemusel přerušit pravidelné běhání z důvodu zranění. První, ale určitě ne poslední lehkou obuv (±230g) jsem koupil vloni.

Takže u mě víceletý a velice opatrný přechod.

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 27.05.2011 15:51:31

>> MartiNo, 27. 05. 2011 15:37:14

jo preklep, 2009, to nam to leti.

avatar

půlmaraton: 1:43:44 (2009)

methexis muž 27.05.2011 16:03:43

>> MartiNo, 27. 05. 2011 14:34:34

Jelikož jste mě tu přesvědčili, že běh naboso nebo aspoň v minimalistické obuvi (a) přes špičky je zdravější – šetrnější ke kloubům, hodlám tímto směrem jít.

nikdy som netvrdil zeby bol beh naboso zdravsi vo vseobecnosti, konkretne v tvojom pripade (tvrdis ze mas artrozu, chybajuce menisky a mala si pretrhn.predni zkrizeny vaz)by som povazoval za velku chybu prejst teraz z behu v botach do minimalistickych bot/naboso.

co sa tyka techniky behu to uz take zrejme nieje ale zase vzhladom na bolest ach.slachy, ktoru mas v poslednom case, bude lepsie ak ostanes pri behu cez patu. cez spicku sa ti pravdepodobne achilovka (a ost. slachy, klenba) pretazi viac…

avatar

Černé Voděrady

Celkem 21092,46 km
Minulý měsíc 74,15 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 27.05.2011 16:31:00

>> methexis, 27. 05. 2011 16:03:43

Myslím si, že pokud je běh naboso a přes špičku šetrnější ke kloubům (a tuším je to způsobeno lepší informací pro tělo, co se vlastně děje a jak má reagovat, místo abych ho odpruženou obuví dezinformovala), tak by měl prospívat i kolenu již poškozenému. Z toho vycházím. Jinak tedy přední vaz zůstává přetržený, lékař mi plastiku nedoporučuje s tím, že by se koleno celkově zpevnilo a v důsledku toho by se zhoršila artróza, a dále že v mém věku není jisté, zda by pooperační stav byl celkově lepší (riziko špatného hojení), jak před. Podle něj to běhání nevadí, a moje zkušenost dosavadní mu dává zapravdu.

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

Černé Voděrady

Celkem 21092,46 km
Minulý měsíc 74,15 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 27.05.2011 16:36:55

>> methexis, 27. 05. 2011 16:03:43

Jo ohledně toho většího přetížení achilovky při běhu přes špičku mi to taky tak na první laický pohled připadá, ale lze tu číst i opačnou zkušenost (Milan). Tak nevím. Zřejmě jde o celkovou trénovanost – v momentě, kdy lýtko je dostatečně silné na zvládání běhu přes špičku a klenba chodidla pěkně všechno odchytá už achilovka netrpí víc, než přes patu v měkké obuvi. Problém bude asi při tom přechodu ze stylu na styl, zvlášť když celková moje (běžecká) zdatnost zdaleka nedosahuje např. Milanovy…

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 27.05.2011 16:53:49

>> MartiNo, 27. 05. 2011 16:36:55

Velmi zjednodušeně řečeno: běh přes špičku více zatěžuje šlachy a svaly (zejména achilovku a lýtko), běh přes patu zase klouby.

avatar

půlmaraton: 1:43:44 (2009)

methexis muž 27.05.2011 17:17:50

>> MartiNo, 27. 05. 2011 16:31:00

Myslím si, že pokud je běh naboso a přes špičku šetrnější ke kloubům (a tuším je to způsobeno lepší informací pro tělo, co se vlastně děje a jak má reagovat, místo abych ho odpruženou obuví dezinformovala)

beh na boso nieje setrnejsi ke kloubum.. (lepsi informace mozno pomozu klenbe ale kolenu je to podla mna vskutku jedno…a ide o to hlavne zmensit zataz, aby ti to koleno dlhsie vydrzalo..k comu ti dopomozu boty urcite)

Problém bude asi při tom přechodu ze stylu na styl, zvlášť když celková moje (běžecká) zdatnost zdaleka nedosahuje např. Milanovy…

..a na tu techniku si si odpovedala..a pekne to vystihol Lukas Brabec(cl.hore)

avatar

Černé Voděrady

Celkem 21092,46 km
Minulý měsíc 74,15 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 27.05.2011 17:23:53

>> Luboš Brabec, 27. 05. 2011 16:53:49

Jo. Takže na bolavý kolena (kyčle, atd…) běhat přes špičku, na bolavou achilovku přes patu. Jasně. Vypadá to na další zdravý sport, který se mi podařilo najít ;-)

Jelikož ve dvojici „šlachy a svaly“ je aspoň jeden prvek celkem snadno trénovatelný, což u kloubů nepředpokládám, vidím to přeci jen na špičkovou variantu.

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 27.05.2011 17:27:32

>> MartiNo, 27. 05. 2011 16:36:55

Moje opačná zkušenost může vyplývat z určité trénovanosti achilovek a lýtek z běhání na skialpových lyží a z lezení v ledu (na předních hrotech).

avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 27.05.2011 17:37:21

>> methexis, 27. 05. 2011 17:17:50

Běh přes špičku je šetrnější k většině kloubů, protože šlachy a svaly (hlavně achilovka a lýtko) perfektně tlumí. Méně šetrný je ke kloubům prstů na nohou (metatarzům), což je časté zranění bosoběžců.

Když běžím v botách (přes špičky) dlouho (u mě to je konec půlmaratónu), lýtka jsou unavená a cítím, že forma jde do háje, začínám se v tom doslova plácat a běžím víc přes střed chodidla, což mi i neodpružená bota dovolí. Naboso nebo ve VFF by to nešlo a přetěžoval bych unavený lýtka a achilovku a riziko jejich zranění by bylo větší. Myslím, že tohle je důvod většího procenta zranění achilovky u bosoběžců.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Černé Voděrady

Celkem 21092,46 km
Minulý měsíc 74,15 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 27.05.2011 17:40:26

>> methexis, 27. 05. 2011 17:17:50

„beh na boso nieje setrnejsi ke kloubum.. (lepsi informace mozno pomozu klenbe ale kolenu je to podla mna vskutku jedno…a ide o to hlavne zmensit zataz, aby ti to koleno dlhsie vydrzalo..k comu ti dopomozu boty urcite)“

Podle mě to kolenu jedno není. Informaci o tom, že dopadám na nějaký určitý povrch, a je třeba pružit a balancovat, potřebuje dle mého celé tělo. Je to jako bys řekl, že dobře vidět (odhrnout záclonu) je potřeba jen pro mozek. Jenže ten mozek pak pošle dál informaci, co dělat. Stejně tak svaly kolem kolene se budou chovat adekvátněji situaci, když chodidlům odhrnu záclonu bot.

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

Černé Voděrady

Celkem 21092,46 km
Minulý měsíc 74,15 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 27.05.2011 17:46:40

>> mulisak, 27. 05. 2011 17:37:21

Jo, to vypadá smyslupně. Na delší běhy aspoň lehké boty (ostatně i milan psal, že dokud si nebyl jistý výdrží přes špičku, šel do těžších bot…).

>> milan, 27. 05. 2011 17:27:32

A tohle taky dává smysl. Něco jsem polezla (sice ne v ledu, ale neznám lezce, který by šel skálou přes paty ;-) ), tak možná mám šanci…

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

Ústí nad Labem

Celkem 30811 km
Minulý měsíc 217 km
10 km: 0:39:10 (2015)
půlmaraton: 1:28:27 (2011)
maraton: 3:13:01 (2015)

1bubo.bubo muž 27.05.2011 18:06:59

>> IlonaB, 26. 05. 2011 22:11:18

No a o tom přeci běh je. Kvůli těm pocitům. A je jedno, jestli běžím v odpružené botě nebo ve VFF. Pokud z toho nemám radost, tak to přeci není přirozené běhání ;-)

Motto: There is no failure, only feedback. (Mark Allen)
avatar

půlmaraton: 1:43:44 (2009)

methexis muž 27.05.2011 18:47:54

>> MartiNo, 27. 05. 2011 17:40:26

Podle mě to kolenu jedno není. Informaci o tom, že dopadám na nějaký určitý povrch, a je třeba pružit a balancovat, potřebuje dle mého celé tělo.

urcite potrebuje ale neboj, tie informacie telo dostane aj z behu v botach(nie je to to same ako odhrnut zaclonu pre dobry vyhlad ani priblizne)

ovela dolezitejsie ako som uz napisal je zmensit zbytocnu zataz hlavne v tvojom pripade, ktoru by beh naboso urcite predstavoval..

ale ak sa chces cim skor dopracovat k endoproteze tak urcite ten „bosy beh“ je spravna volba..

Nalezené položky: 130 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.