Jak na Mnichovský maraton za přijatelné náklady
Vydat se na maraton do zahraničí může být i jednoduché a celkem levné. Mnichovem jsem mockrát projížděl. Když se jede do Itálie nebo na lyžařské závody v jižním Německu, je vždy po cestě. Ale nikdy jsem se tam nezastavil. Když mi kamarádka napsala, že je volné místo na maratonu, moc jsem neváhal. Nabízím nyní porovnání služeb a atmosféry na závodech u nás a v zahraničí.
Startovné bylo asi 50–60 euro. Nevím přesně, já to měl se slevou. Tzn. že za start zaplatíte 1 500 Kč. Ubytování Leona zajistila v Jugendherbergu. Byl dost výjimečný, protože ubytovával i starší lidi. A cena byla výborná. Za šestilůžkový pokoj 160 eur. My tam byli čtyři, ale i tak to byla za noc tisícovka.
Nejlepší historka byla doprava. Původní informace byla, že jedeme za 1 400 Kč. Pak byly problémy s nákupem přes internet a nakonec jsem dva dny před odjezdem klusal na Hlavní nádraží. Tam jsem požádal o čtyři zpáteční lístky do Mnichova. Cena… 12 000 Kč! Prý, kdybych přišel o den dřív, tak mám 50% slevu. Asi bylo vidět, že jsem na omdlení. A tak mi paní pokladní poradila, ať jdu do CD travel (pár metrů vedle) a požádám o Bayern ticket. Že to budu mít o trochu levnější. Paní v cestovce ochotně poradila. I to, že musím mít ještě zpáteční skupinovou jízdenku do Plzně, protože B.t. platí jen v Bavorsku a pak jen právě do Plzně. Po vytisknutí jízdenek mi řekla cenu… 2 780 Kč. Omdlel jsem málem podruhé. Po několika doplňujících dotazech jsem se ujistil, že mám OPRAVDU jízdenku pro čtyři lidi do Mnichova a zpět. Těch asi 20 metrů mezi dvěma pokladnami nám ušetřilo 9 000 Kč.
V sobotu ráno sraz na nádraží, Leona, Nicolas (její syn), Hanka a já. Vrána Sára chrní v batohu. V Mnichově se na nádraží ještě ujišťuji, že B.t. platí i jako volná jízdenka na MHD v Mnichově. Informátor mi ještě dal plánek i se zakreslenými přestupy. K registraci nejsou žádné šipky, jdeme proti běžcům s igelitkami. V Olympia centru je prezence velmi rychlá. Jen se dovídám, že změna jména není možná a tak poběžím jako Jana. V hale je spousta obchodů, skoro až moc. Není místo na průchod, v tomhle to je v Praze určitě lepší. Pasta party je placená a tak se jdeme ubytovat. Poté vyrážíme do centra na prohlídku. Moc času nebylo, ale aspoň hlavní třídu jsme si prošli. Večeře se odbyla na benzínce, pršelo a v hospodách bylo plno.
Ráno všechno cpeme do igelitového vaku. Na něj lepíme své velké číslo. Jsem zvědav, kdy se v Praze tohle naučí. Každý si tam sám plácne číslo a je to vidět na několik metrů. Úschovna zavazadel je pod tribunami Olympijského stadionu. Převzetí je bleskové a díky číslům si hned vaky rovnají do řad. Na start to je ovšem asi kilometr. Navíc záchodů je jen pár. Naštěstí jsme ve velikém parku a tak většina běžců a běžkyň obléhá okolní stromy a křoví. Ale v Praze je záchodů asi tak desetkrát víc.
Startovní koridory jsou jen dva, do 3:30 a nad 3:30. Rovnání v nich je jen na běžcích. V tomhle jsou zdejší běžci úplně jinde. Už kilometr po startu jsem „mezi svými“ , mezi stejně rychlými. Počasí je takřka ideální. Pod mrakem, chladno, bezvětří. Asi po šesti kilometrech vbíháme do lesního parku. Potkávám i pár Čechů, ale jen s jedním chvíli běžím, pak už máme jinou rychlost. Občerstvovačky mají skvělou obsluhu. Kelímky klidně až do ruky. Zato k jídlu je něco až od 15. kilometru. A sestava je stejná. Voda, iont, banány, tyčky. Bohužel zcela chybí voda na konci. A tak beru vždy pití a to musí vydržet i přes banán, abych ho zapil a omyl si ruce. V tomhle je Praha o hodně dál.
Diváků kupodivu moc není. A taky moc nepovzbuzují. Pouze Sára je někdy dožene k potlesku, ale na většině zahraničních maratonů to bylo o hodně lepší. Probíháme centrem. Tam mě překvapuje, že běžci nejsou nijak odděleni od chodců. Běžíme prostředkem pěší zóny a chodci se nám teda pod nohy opravdu nepletou. Ale taky ani nepovzbuzují. Pak ještě velikánská smyčka k obelisku a vítězné bráně a vracíme se ke stadionu.
Na několika místech byli hlasatelé a dost se snažili. Jeden dokonce závodil se Sárou a pak za mnou několikrát volal „Sáro běž“. Závěr maratonu byl opět zklamáním. Poslední kilometr jen běžci, kteří již šli od cíle. Povzbuzování skoro žádné. Pak proběhnete tunelem na stadion. První okamžik je krásný. Jste na dráze olympijského stadionu. Ale diváků jen pár, daleko za plotem. Běžíte po dráze. Na trávníku jsou ti doběhlí. Ale ti netleskají, a tak 400 metrů běžíte sice s hudbou, ale s Pařížskou (nebo jinými cíli) to je nesrovnatelné. Za cílem medaile, igelitový ubrus, nealko pivo. Toho bylo dost. Zato preclíky došly chvilku po mém doběhu (ještě jsem jeden stihl). A pak už jen banán nebo jablko. Čekám na ostatní, nakonec jsme v cíli všichni. Vyzvednutí věcí je na pár vteřin. Převlékání skoro taky. Není kde. Je tu jeden narvaný stan, a tak se převlékáme na betonu. A pak už jen rychle na vlak a domů.
Pro srovnání. Celá akce pro jednoho (nepočítám moji slevu) vyšla tak na 3 500 Kč (startovné, ubytování, doprava, jídlo). Za startovné (o dost vyšší než v Praze, naprosto nesrovnatelné třeba s Kladnem, Plzní a vůbec snad s většinou závodů u nás) jsem obdržel šáteček, mini Pervol, medaili a velmi dobrý servis při běhu. Žádné triko, nic dalšího. A servis před a po závodě nic moc. Přesto se mi závod líbil. Jen až za pětistovku u nás dostanete výborný servis během závodu a k tomu triko „do garáže“, tak neprskejte.
A závěrem ještě dvě poděkování. Mým spoluběžcům (bylo to s nima bezva) a Mirkovi Hasalovi. V českých tabulkách už mám výsledek u svého jména. Trvalo to „strašných!!!“ deset minut.
Komentáře (Celkem 25)
ege 18.10.2011 00:42:22
Vydat se na maraton do zahraničí může být i jednoduché a celkem
levné. Mnichovem jsem mockrát projížděl. Když se jede do Itálie nebo na
lyžařské závody v jižním Německu, je vždy po cestě. Ale nikdy jsem se
tam nezastavil. Když mi kamarádka napsala, že je volné místo na maratonu,
moc jsem neváhal. Nabízím nyní porovnání služeb a atmosféry na závodech
u nás a v zahraničí.
Odkaz
na článek
Chebsko
R V M 18.10.2011 06:02:30
Hezká zkušenost i článek. Jinak k té cílové rovince: dá se Pařížská s něčím někde srovnat? Líbí se někomu někde více než dobíhat maraton Pařížskou ulicí?
Praha
EvženGe 18.10.2011 07:37:38
>> YuppieRunner, 18. 10. 2011 06:02:30
Na většině zahraničních maratonů je doběh zážitek. A až poběžíš do cíle v Paříži nebo ve Vídni, pochopiš, že se u nás vlastně nepovzbuzuje. . A pokud budeš ve Frankfurtu, tak tam je „Pařížská“ na 30% trati a posledních 5 km je neuvěřitelných. Běžíš uličkou (3–5 metrů) mezi diváky a VŠICHNI tě povzbuzují, plácaj, řvou, bušej do bubnů… Tam se nedá zpomalit. A to jsem dobíhal hodinu a půl za vítězem.
Ten doběh Mnichově byl „pro závodníky“. Přece jen dobíhat do cíle na Olympijském stadionu se ti nepovede každý den. Ale pro diváky to je z ruky, asi jako kdyby se v Praze dobíhalo na Strahov.
Luboš Brabec 18.10.2011 07:52:48
Všechno je otázka subjektivního pohledu, ale připojím pár poznámek:
- Platil jsem tuším v dubnu startovné 45 euro, cca 1100 Kč. Na PIM 2012 je při registraci do 30.11. startovné 1200 Kč a tričko ani pasta party také nebudou v ceně (což mně nevadí).
- Servis při a před závodem mi přišel naprosto vyhovující. Blesková registrace, občerstvovačky v pohodě (opravdu běžci musí jíst před 15. km?), na některých byly i gely. V cíli také vše, co jsem potřeboval – pití, něco málo k jídlu a možnost vysprchovat se v nedalekém bazénu. Časy přesně změřené. V tomhle všem se má PIM od Mnichova co učit.
- Ještě jedno organizační plus, i když Češi ho příliš neocení: vyzvednout si startovní číslo s čipem lze ještě v 9.30 v den závodu, což na akcích podobného rozměru je spíše vzácností (mám dojem, že se v den závodu lze ještě i registrovat, ale za to už ruku do ohně nedám).
- Docela mě rozesmála poznámka, že v Praze je desetkrát víc záchodů. Ne, není. Na celém Olympiastadionu byly otevřené záchody, které běžně stačily pro 70 tisíc fotbalových fanoušků, takže v pohodě stačí i pro 5000 maratonců. Bez jakýchkoli front.
- Je to hodně subjektivní záležitost, ale cíl na Olympiastadionu mi přijde jako jedinečný. A nepotřebuji k němu aplaus zaplněných tribun.
Vavis 18.10.2011 08:49:16
Tady musim souhlasit s Evženem, coby velkým maratonským matadorem. Několik zahraničních mám za sebou a otázku fandění nelze srovnávat. Pařížská je krásná, ale nekladu jí na první místo všech doběhů. Každý si v něm najde to své. Já můžu dobíhat sám bez potlesku třeba na Jirkovském crossmaratonu a bude mi stejně možná i líp něž v Mnichově na Olympiastadionu. Co jsem ale zažil na letošním UTMB v Chamonix, to jsem nezažil nikde, špalír lidí jak na TdF, který se před Tebou rozestupuje a Ty po x kilometrech zrychluješ jako kdybys běžel stovku.
Co se týče zabezpečení a organizace, PIM je na tom slušně třeba i ve srovnání s Paříží.
Praha
pulec 18.10.2011 08:51:05
Vím, že hned po doběhu byl Evžen ze závodu zklamaný, což se odráží i v tomto článku. Porovnávat např. Vídeň a Mnichov nelze, protože to jsou velmi rozdílné závody – každý je jiný level. Tento je takový domácký, a ne světový, jako ty, které Evžen jmenuje, a přesto je velmi dobře zorganizovaný, včetně občerstvení, toalet, bezchybné časomíry apod. A jak říká Luboš – doběh na stadion je tak úžasný a jedinečný, že nepotřebujete fandící dav, abyste si svých pár minut slávy užili. Ta atmosféra na vás dýchá i z těch prázdných sedaček.
Černošice
Mary 18.10.2011 09:16:40
>> YuppieRunner, 18. 10. 2011 06:02:30 No, mně se cíl líbí celkem kdekoli, většinou se na něj už těšívám.:-) Ale vážně, dobíhat na olympijský stadion se mi moc líbilo. Jednak si člověk připadá jako faaakt velkej borec, jednak je to podle mého názoru archtektonicky zdařilá, nadčasová stavba. Moc pěkný cíl má také vídeňský maraton.
Moje dojmy z Mnichova jsou celkem pozitivní, Pravda, byl to nejdražší závod, kterého jsem se účastnila, ale servis byl slušný, triček už mám tolik, že jsem skoro ráda, že jsem nedostala další. Publikum bylo nečekaně studené. V duchu jsem se omlouvala Pražákům, proti Mnichovanům povzbuzují opravdu temperamentně. Co se mi naopak velmi líbilo, že na trať vyběhl opravdu kdekdo, naprosto nesportovní typy, bylo ale vidět, že si běh uživají. U nás se asi pořád ještě kouká na takové lidi trochu zkrz prsty. Závěr půlmaratonu v typické bavorské hospodě s našimi mnichovskými kamarády neměl chybu.
Praha
EvženGe 18.10.2011 09:27:34
pro Luboše a Pulce (ale i pro ostatní).
Z maratonu v Mnichově jsem nebyl zklamaný. Jen máme občas jiné náhledy na jednotlivosti. Třeba mě se velmi líbil průběh mnichovskou „Stromovkou“, který se naopak nelíbil Leoně.
Kvalitu obsluhy na občerstvovačkách jsem hodnotil i v článku jako perfektní. Ale já OPRAVDU potřebuju jíst „od startu“. A chápu, že jsou běžci, kteří uběhnou maraton na pití. Takže nedostatek jídla do 15.km byl POUZE můj problém a nechci, aby kvůli mě předělávali občerstvovačky na všech maratonech, které poběžím. . Naopak mi na 40.km šoupli do ruky gel a pak jsem i kvůli němu do cíle sprintoval.
Záchody na stadionu byly. Ale start byl o kilometr dál a tam už to bylo horší. Nicméně park to jistil.
Časomíru jsem nezmínil, ta byla perfektní. A časy rovnají podle RT. To ale v Čechách kvůli rozhodčím nepůjde asi ještě dlouho.
Doběh na Olympia stadion byl jeden z důvodů, proč jsem tam jel. A průběh tunelem na dráhu a běh po ní byl opravdu zážitek. Ale kdyby tam bylo víc diváků, byl by ještě větší. Ale člověk nemůže chtít všechno, že?
Chomutov
ZdenaPrso 18.10.2011 09:45:11
>> YuppieRunner, 18. 10. 2011 06:02:30
Třeba finiš v záři reflektorů po červeném koberci… už příští týden!
Chomutov
ZdenaPrso 18.10.2011 09:48:22
Jinak v Mnichově mají nejlepší pasta party ze všech – to jste o moc přišli! Za pět eur velký talíř pro dva lidi a je i po závodě, což je taky super. Když jsem to běžela, tak jsme měli po závodě zdarma bazén.
Chomutov
ZdenaPrso 18.10.2011 10:07:14
>> YuppieRunner, 18. 10. 2011 09:54:00
Frankfurt přece , letos je už tuším vyprodán. Jinak obecně k těm maratonským závěrům, jsou krásné pokaždé, ať vedou čímkoliv .
Luboš Brabec 18.10.2011 10:23:53
>> EvženGe, 18. 10. 2011 09:27:34
Bavoři moc na maraton nechodí. Možná jsou unaveni z Oktoberfestu, možná jsou v neděli dopoledne spíš v kostele
Navíc je Olympiastadion trochu z ruky, takže tam jsou jen čekající příbuzní a kamarádi. A zřejmě letos hrálo roli i chladnější počasí. Dobré pro běžce, horší pro diváky.
Pro pořadatele by jistě nebyl problém vymyslet trasu tak, aby vedla třikrát centrem, zamířila k Nymphenburgu a končilo se na Marienplatzu – to by však Mnichov něco ze svého kouzla ztratil. Aspoň pro mě.
Praha
EvženGe 18.10.2011 10:42:29
>> Luboš Brabec, 18. 10. 2011 10:23:53
Souhlas se vším !! Je to prostě jinej maraton, pro závodníky, nikoliv pro davy kolem. A k tomu to počasí. Běželo se mi v něm výborně, ale při čekání a fandění na stadionu (sluníčko svítilo přímo na mě!!!) mi byla už docela zima.
Luboš Brabec 18.10.2011 11:43:50
>> EvženGe, 18. 10. 2011 10:42:29
Na Mnichově se mi líbí i vstřícnost pořadatelů, která není úplně běžná.
Před pár roky se ještě nedalo platit kartou přes internet, ale jen převodem na účet v německé bance. Napsal jsem jim, že se mi úplně nechce platit nehorázný poplatek nenažrané české bance za platbu do zahraničí a jestli bych nemohl zaplatit startovné až na místě v hotovosti. Obratem přišla odpověď, že to není žádný problém. A nebyl. Měli pro mě v expu číslo připravené a platil jsem cenu, jaká byla v den mojí registrace.
Ve startovním balíčku jsem našel omluvný dopis, že kvůli chybě partnera se včas nepodařilo dodat baťůžky a že nám je pošlou dodatečně. Mávl jsem nad tím rukou. Jednak jsem o slíbeném baťůžku ani nevěděl a jednak jsem takových slibů už slyšel… Za týden po maratonu přišel baťůžek poštou.
Muselo je to stát slušné peníze na poštovném pro 7000 lidí, navíc i do zahraničí, mohli se na to s klidem vybodnout. Ale nevybodli.
Ovšem jedna věc se oproti minulým letům v Mnichově změnila k horšímu: na 40. km už není na občerstvovačce nealko pivo
Praha
EvženGe 18.10.2011 11:54:04
>> Luboš Brabec, 18. 10. 2011 11:43:50
S tou vstřícností máš pravdu. Mě se málem omlouvali, že poběžím na jméno Janouchová, hlasatelé po trati byli úžasný. Na půlce mě i hlásili (radši jsem se jako Janouchová neozval . A ten, co závodil se Sárou mě rozběhl na další kilometry. .
To nealko pivo ti letos převezli do cíle. U mě „netrefili“ s jídlem, u tebe s pivem. Zato v cíli ses mohl „upít“. Já tam byl hodinu, šoupnul jsem tři a když jsme odcházeli (skoro poslední), tak bych jich mohl klidně mít ještě třeba deset.
Luboš Brabec 18.10.2011 12:04:32
>> EvženGe, 18. 10. 2011 11:54:04
A ještě jeden detail. Byť tak bezvýznamný, že jsem si ho všiml až při třetím startu A totiž když už platím startovné, které není symbolické, nedělají ze mě běžící reklamní poutač. Startovní číslo je vyvedeno minimalisticky: kromě samotného čísla tam je jen datum, logo závodu a název disciplíny.
Prostě drobnost, která potěší.
Ads 18.10.2011 14:43:13
Ahoj Evzene, hezky napsany clanek. Potkali jsme se na greenu po dobehu v Mnichove. Mne se zavod libil, prekonala jsem marathon z Prahy o 27 minut :) Me pripominky k zavodu:
Plus:
- Registrace dobra, vyzvednuti cisla OK, jen to chvili trvalo. Koupila jsem si chip, byla spatne uvedena zeme, ale chyba byla ihned napravena (s usmevem). Takze vse OK.
- Expo – libilo se mi, nakoupila jsem. Lepsi vyber nez v CR, kvalitni nabidka. Byla jsem spokojena. Jen to najit, ale ostatni bezci mi poradili :)
- Mela jsem dojem, ze lidi fanidili, ale ja jim mavam vzdy, a publikum obvykle opetuje pozdravy :) Ale mas pravdu, asi bylo mene lidi. Jenze ja celou cestu prokecala se svym „vodicem“.
- Obcerstveni bylo velmi dobre, bylo dostatecne mnozstvi, voda, iso, banany atd. Kelimky nam byly podavany dobre, dobrovolnici byli pratelsti.
- Libil se mi vbeh na stadion, bylo to pekne a povzbudilo k dobehu.
- Libilo se mi, ze bezci meli servis na greenu na stadionu, jen kdyby nam mohla tam take fandit rodina/pratele ze sedacek …
- Meli jsme uplne idealni pocasi (12C-15C), polojasno, jen malo vetru misty. Trasa byla vicemene uplne rovna.
Minus:
- Absence dostatecneho mnozstvi toalet na startu. V cili jsem je take nevidela. A dlouhe fronty na ne. Mnozstvi lidi konajicich potrebu v parku.
- Cil nebyl dostatecne oznacen (kudy parkem). Kdybych bezela sama, nevedela bych kudy do cile. Nastesti muj „vodic“ jiz zavod bezel v minulosti a vedel kudy.
- Dobeh byl pekny, jen ale skoda, ze rodina/pratele nemohli sedet a podporovat nas pri dobehu. Vsichni museli zustat nahore.
- Nevim, zda byl i jiny exit, ale ta cesta ze stadionu (po dobehu) smerem po schodech, byla trochu bolestiva. A nekteri meli opravdu velke problemy. Na duhou stranu, diky B-hu jsme nemuseli po schodech dolu ;)
- Ceste ke startu nebyla vubec oznacena ze stanice metra. Cesta z cile na metro take ne. Nastesti jsem nasedla na tramvaj do centra.
Sumasumarum – vylet byl pekny, jsem spokojena se zavodem. Zlepsila jsem si zasadne cas. Prokecala jsem cely zavod (vsech 42km) a procvicila nemcinu. Clovek ziskal srovnani s jinymi zavody. Clovek doceni aktivity PIM, pripadne vidi, kde je moznost zlepseni. Nicmene nevim, zda prijedu do Mnichova na marathon znovu. Ale rada jsem videla Evzena i Saru v cili!!
Bezici Stin 20.10.2011 07:17:59
>> Luboš Brabec, 18. 10. 2011 12:04:32
Hele Lubosi, vis ze vetsina slusnych ultra ma po pulce na obcerstvovackach pivo … a dokonce alko ? Spouste lidem to pomaha se zaludkem (me teda stoprocentne). Nedelam si iluze, ze bych takoveho maratonskeho puristu jako jsi ty presvedcil, a navic uz jsem to nedovano zkusil … ale napadlo mne jestli by treba tohle nemohlo byt to pomyslne „posledni steblo“ ;)
Omlouvam se za zasah do debaty, k jinak velmi zdarilemu clanku, ale s dobehy zavodu nad 500 lidi nemam zkusenosti. Kdybych ale mohl hlasovat, pak bych bez rozmyslu zvedl ruku pro dobeh v Coloradu v Silvertonu, kdy clovek po 160km musi polibit kus sutru. … snad se k tomu take jednou dostanu.
P.S. „Modri uz vedi …“ – Hardrock 100 ;)
Pardubice
Tomas_Pce 23.10.2011 21:00:00
>> EvženGe, 18. 10. 2011 07:37:38
Evžene možná to sem nepatří, ale dobíhal jsem do cíle v Helsinkách, cedule 42 km a za ní na maratonské metě koberec s měřícím zařízením a nikde nikdo. Koukal jsem jak blázen a slyšel vzdálený hluk a tak jsem musel popoběhnout ještě cca 300 metrů ke startovní a cílové bráně a to ještě za zatáčkou vpravo,tam to celé končilo za účasti chladných Finů…
Ostrava
hanix 03.01.2012 11:53:02
Diky za nazory, uvazuju na rok 2012 o Maratonu v Mnichove, ale podle ohlasu se mozna poohlidnu jinde :] No uvidime…
Praha
EvženGe 03.01.2012 12:13:42
>> hanix, 03. 01. 2012 11:53:02
Záleží na tom, co u maratonu v zahraničí považuješ na nejdůležitější (nebo důležité) a co je naopak zanedbatelné. Z blízkých můžu podat informace o Berlíně,Drážďanech,Frankfurtu,Mnichově,Vídni,Košicích a Budapešti. Ale vždy to bude jen můj pohled, který by bylo dobré porovnat s někým jiným. Příp. napiš na kontakt.
Ostrava
hanix 04.01.2012 10:36:26
>> EvženGe, 03. 01. 2012 12:13:42 Dikes, osobne jedu jako turista, co si tam i zabehne. Zkusenosti mam z Berlina, Budapesti, Rigy. Prave vymyslim, kam letos za turismem a sportem :] poslu PM
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.