Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

V Pardubicích se poběží o půlmaratonské tituly na pozměněné trati

V Pardubicích se poběží o půlmaratonské tituly na pozměněné trati
foto: Markéta Šourková

Daniela Havránková | 14.04.2013 | přečteno: 12891×

Město perníku již tuto sobotu ovládnou běžci. Na obměněné tříkolové trati, nově s otočkou o 180 stupňů, se utkají i nejlepší čeští vytrvalci v rámci republikového mistrovství v půlmaratonu. Velké šance se dávají Ivaně Sekyrové, v mužích si to o titul rozdají především Vít Pavlišta s Petrem Pechkem. I tuto akci však ovlivní pondělní tragédie v Bostonu.

V ženách lze na předních pozicích očekávat trio, které obsadilo „českou bednu“ před dvěma týdny při Hervis 1/2Maratonu Praha ve složení Ivana Sekyrová, Petra Pastorová a Petra Kamínková.

Prvně jmenovaná, olympionička ze Sokolova, svou aktuální přípravu soustředí právě na půlmaratonskou distanci. Ve statistikách je na čele v počtu republikových titulů a v sobotu bude mít šanci získat již páté zlato v této soutěži. Výkonnost na to jistě má, vždyť v české metropoli zaběhla před 14 dny čas 1:15:58. „Snažila jsem běžet na pohodu a v Pardubicích chci závod zvládnout ještě rychleji,“ oznámila Sekyrová v Praze.

Mezi muži se na start postaví loňský mistr republiky Vít Pavlišta, dalšími adepty na medaili je elitní maratonec Petr Pechek a vrchařský specialista Robert Krupička. O cenné kovy by se mohl bít i Jakub Bajza, který se vrátil na závodní trati po pauze způsobené zraněním opět v plné síle.

Organizátoři připravují každoročně kvalitní podmínky pro republikový šampionát a elitním běžcům se snaží vyjít maximálně vstříc. „Jsme jediné mistrovství republiky, které medailistům dává i finanční odměny, chceme je podporovat. Ve startovním poli pak máme záměrně zahraniční běžce takových kvalit, aby s nimi mohli běžet naši vytrvalci na dobré časy,“ říká ředitelka závodu Míla Kalinová.

„Kvůli práci na silnici vede po tradiční trati závodu objížďka, a tak jsme museli pro letošek pozměnit vedení závodního okruhu. Z původní trati jsme zachovali jen asi třetinu, zbytek jsme postavili jinak. Opět se poběží tři kola, nově však s otočkou,“ popisuje Kalinová.

I přes tuto změnu závod slibuje rychlé proběhnutí na certifikované trati se značenými kilometry. Kromě toho láká tradiční běžecký svátek v Pardubicích širší běžeckou veřejnost na pohodovou atmosféru a sympatický je zejména svou pohostinností – na každého závodníka v cíli čeká kromě medaile i domácí gulášek, koláčky a pivo. Samozřejmostí se už stala lahev vína ve startovní tašce pro každého běžce. Kromě ní obdrží přihlášení i značkové funkční tričko.

Kapitolu samu pro sebe tvoří mimořádně atraktivní ceny pro všechny kategorie. A nejde jen o lákavé finanční odměny v řádech tisíců korun – jsou jimi hodnotné hotelové pobyty, sportovní vybavení, kvalitní víno, šperky či taková specialita, jakou je „pečená krůta provoněná kouřem švestkového dřeva z americké udírny“.

Kromě hlavního závodu na 21 097 metrů, který loni přilákal 1 190 běžců, se koná stejně jako v minulosti i Pernštejnská sedmička, lidový běh, závody handbikerů a in-line projížďka. Letošní novinkou je jízda koloběžek.

Pondělní útok teroristů při maratonu v Bostonu se promítne i do organizace pardubického závodu. „Bohužel i nás se týká to, co se stalo ve Spojených státech, a ve spolupráci s policií ČR jsme byli nuceni přijmout větší bezpečnostní opatření,“ doplňuje aktuální informace Kalinová.

WEB ZÁVODU

Komentáře (Celkem 134)

Nalezené položky: 135 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Další Poslední
avatar

Praha/Zlín

Celkem 4528,24 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:08 (2014)
půlmaraton: 1:23:37 (2014)
maraton: 3:56:07 (2022)

J0SE muž 25.04.2013 15:20:01

>> Jan Zajíc, 25. 04. 2013 14:38:52 Pravidlo 240 „Závody na silnici“ v bodě 2 hovoří o tom, že trať je možné vést za jistých okolností i po chodníku pro chodce, ale to asi nebude zrovna případ pardubické „mistrovské“ tra­ti.

240.2. Závod se musí běžet na upravených cestách. Pokud to však silniční provoz nebo jiné okolnosti nedovolují, je možno řádně vyznačenou trať vésti po stezkách pro cyklisty nebo chodnících pro pěší podél silnice, nikoliv však po měkké půdě jako jsou travnaté okraje cest apod. Start a cíl mohou být na atletickém stadionu.

Ale proto si pořád myslím, že hlavní problém/y jsou na straně pořadatelů, kdy tyto zkratky jednoznačně nezabezpečí nějakou zábranou nebo páskou či kuželem.

avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 25.04.2013 15:22:47

Jedna perlička – audiopřehrávače nejsou povoleny (pravidlo 144–2b), ale monitory tepovky či rychlosti ano (144–2g). Nastává absurdní situace pro ty, co mají GPS v mobilu, která je povolená, ale mobil lze přece použít pro komunikaci s ostatními nebo jako audiopřehrávač, což je zakázáno. Celkově pravidla s rozsahem 70 stran dokreslují tragédii dnešní doby, kdy jsou na všechno paragrafy, ale nikdo je pořádně nezná a nedodržuje. Na druhou stranu to podobně funguje také na vrcholných akcích v zahraničí, protože podle pravidla 144–1 není povoleno hlášení mezičasů závodníkům, pokud je k dispozici ukazatel času. Při Bekeleho svěťáku na 10000m v Bruselu časomíra u dráhy byla a přesto na něho u trati jeho agent pokřikoval mezičasy. Tato diskuse je proto částečně bouře ve sklenici vody.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 25.04.2013 15:27:13

>> filipoinzagi, 25. 04. 2013 14:57:34

„jenom psychologické“ – když máš přesvědčit tělo, aby několik kilometrů běželo přes bolest rychlostí, kterou v minulosti neuběhlo ani pár set metrů, tak je to hodně o psychice

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 25.04.2013 18:48:30

>> Jan Zajíc, 25. 04. 2013 14:38:52 Stačí do propozic napsat, že závod se koná podle Pravidel atletiky

Já ale v ON-LINE propozicích (viz Pardubice zde: http://www.pardubickyvinarskypulmaraton.cz/cs/5-propozice/ , eventuálně Brno tady: http://www.pulmaratonbrno.cz/…idla-zavodu/ ) žádnou větu o oficiálních atletických pravidlech nevidím. Špatně se koukám?

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 25.04.2013 18:53:00

>> jm1, 25. 04. 2013 18:48:30

I kdyby to tam nebylo, tak je přirozené, že přinejmenším závod MR probíhá podle pravidel atletiky, podle čeho jiného by také měl probíhat, že? :-) Open závod je samozřejmě o něčem jiném, ten by mohl mít pravidla volnější, například co se týká těch MP3 přehrávačů apod.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Pavel Frček muž 25.04.2013 21:17:36

Zdravím všechny diskutující k problému zkracování trati (tratí). Chápu Slava, ale možná i další, že ode mne očekávali také nějaké vyjádření. O tom, že diskuse se postupně soustředila na tuto záležitost, jsem se dozvěděl až včera v redakci Běhej, od úterý jsem se věnoval jiným věcem.

Začnu od Honzy Zajíce: městský PVP jsem měřil naposledy 12.4.2009, po této trati se běhal až do loňského roku. Žádost Honzy Rýdla i pořadatele z okruhu p. Bujnocha o změření letošní, pozměněné trati jsem musel s lítostí odmítnout, protože koncem února mi dávali nové koleno a bylo vyloučeno, abych trať v potřebném termínu změřil. Doporučil jsem jim proto Vaška Skřivánka z PIM, který stejně jako já má mezinárodní licenci IAAF pro měření tratí. Je naprosto spolehlivý a přesný, doprovázel mě předchozí 4 roky při všech mých měřeních a dokonale všechno odkoukal. Ručím za to, že trať změřil naprosto přesně podle regulí, tedy PO SILNICI.

Celý problém vidím osobně v přístupu a odpovědnosti pořadatele. Také jsem viděl záznam v ČT a viděl jsem, co jste viděli i vy. Petr Kaňovský, který 1/2M běžel tvrdí, že „způsobilé“ k řezání byly tři zatáčky (podle plánku trati bych si myslel, že jich mohlo být i pět). Je však povinností pořadatele, aby zajistil, aby se běželo skutečně a jen po silnici. Dát zábrany na kritická místa je práce na hodinu. Svůj díl (ne)odpovědnosti bych ovšem viděl i na technickém delegátovi ČAS (šlo přece o MR), jehož povinností je zkontrolovat trať tak, aby ji běžci absolvovali po změřené trase. Obecně je však samozřejmě jedno, jestli je to na zmiňované Pečecké desítce nebo kdekoliv jinde. Neviděl jsem protokol Vaška Skřivánka, ale já na závěr každého certifikátu už několik let dávám nad rámec formuláře IAAF dovětek,že „Osvědčení platí jen tehdy, jestliže pořadatel uskuteční závod přesně podle zde popsané a změřené trati a splní podmínky uvedené v textu protokolu.“ Ty podmínky jsou v případě „rizikové“ trasy definovány slovy „Místa, kde by si závodníci mohli trať zkracovat, např. přes trávník, po chodníku ap. (tato místa přesně definuji – např. u výběhu z Růžového sadu) je třeba zabezpečit zábranami.“ Jak jednoduché.

Ještě poznámka k hojně probíranému používání MP trojek a podobných audiozařízení. Je to trochu jinak a znění pravidel je třeba chápat v širším kontextu. V tom citovaném pravdle 144 je totiž třeba si všimnout dvou důležitých slov – SOUTĚŽNÍ SEKTOR (hned článek č. 1) „Soutěžním sektorem, který obvykle má i fyzické ohraničení, se pro tento účel rozumí oblast, kde se soutěž koná a kam je přístup povolen pouze sportovcům a osobám oprávněným v souladu s příslušnými pravdly a předpisy.“ Definice soutěžního prostoru je tedy primárně určena pro disciplíny na stadionu, kde podmínku fyzického ohraničení lze splnit, jak to známe např. u technických disciplín (dálka, výška, tyč ap.) U silničních, ale i přespolních běhů fyzického ohraničení dosáhnout nejde, takže mít při běhu sluchátka, mobily či jiné podobné přístroje se obecně nepovažuje za porušení pravidel. Že závodníci na stadionu svůj soutěžní prostor občas opouštějí, jak také vidíme při TV přenosech, je jiné téma.

avatar

Sloviensko

rudo muž 25.04.2013 22:17:47

>> filipoinzagi, 25. 04. 2013 14:57:34

pri zakaze hudby v usiach bl motiv najma bezpecnost, pretoze takto bezec nepocuje co sa deje za nim nepocuje pokriky bezcov ktory ziadaju o uvolnenie tratealebo ze predbiehaju atd a nepocuje pokyny rozhodcov a tiez nepocuje prichadzajuce auta

tym ohrozuje jednak seba a jedank dalsich zavodnikov,

Usporiadatel nemoze brat na seba dalsie riziko moznych zraneni alebo umrti na pretekoch…

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 26.04.2013 06:20:16

Jsou výsledky MČR platné i za předpokladu, kdy závod probíhal v rozporu s pravidly ČAS?

avatar

Sloviensko

rudo muž 26.04.2013 07:16:42

>> milan, 26. 04. 2013 06:20:16

co si tak pamatam z podobnych pripadov vo svete

platne zostava poradie a medaile , ale casy sa neuvadzaju do rebrickov a ani pre ziadne ine ucely

je to v podstate ekvivalent ked sa rozhodcovia na drahe pomylia v pocutanie koleciek a namiesto 10,000 m sa bezalo len 9600m, poradie zostalo, lebo zvoncom sa zvonilo a tak kazdy si mohol musliert ze ide posledne kolo, casy samozrejme sa nemohli ratat.

Myslim ze Pardubice by mali stratit pravo usporiadat MR v buducnosti, podobne ako by to mala stratit Stromovka s MR veteranov

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 26.04.2013 13:52:06

>> Pavel Frček, 25. 04. 2013 21:17:36

Dekuji Pavle za obsahle vysvetleni.

avatar

Brno

Celkem 19190 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:32:28 (2008)
maraton: 3:23:45 (2008)

Pavel S. muž 26.04.2013 14:51:23

>> milan, 26. 04. 2013 06:20:16

Milane, „závod“ jako takový je v tom „nevinně“, k pochybení mohlo dojít ve dvou rovinách – závodnické nebo pořadatelské.

Rovina první – závodnická: Někteří běžci(ať už úmyslně či ne) si řezáním zatáček po chodníku či trávě zkrátili trať. Podal (či podá) někdo proti tomu oficiální protest? Jak byl vyřešen? Došlo k diskvalifikaci dotyčného běžce či ne? Pokud k ničemu takovému nedošlo, tak závod oficiálně proběhl v naprostém pořádku a my všichni tady pláčeme na špatném hrobě.

Rovina druhá – pořadatelská: Jako pořadatel mám certifikovanou třať, ale! Má to jistá omezení, která musím dodržet, aby certifikát byl platný. Dodržel jsem je? Dal jsem na kritická místa zábrany nebo pořadatele, který bude na dodržování trasy dohlížet? Pokud k tomu nedošlo, opět to vyzývá k podání stížnosti na nadřízený orgán (ČAS?), který by pak měl s využitím všech důkazních materiálů situaci vyhodnotit a pořadatele potrestat např. odejmutím licence na pořádání MČR v příštích létech.

Na druhou stranu se chci pořadatelů zastat. Není v jejich silách zkracování trati zabránit, ale je třeba vyvinout veškeré úsilí, aby k tomu nedocházelo. Když bude v zatáčce zábrana, její překonání povede spíše k prodloužení běhu, když tam bude pořadatel, každý si rozmyslí oběhnout ho z druhé strany a riskovat tím diskvalifikaci.

Jediná cesta k nápravě podle mého názoru je – protestovat u pořadatele a trvat na důsledném vyšetření stížnosti na porušování pravidel včetně případné diskvalifikace. Bez hrozby sankcí bude tato praxe i nadále pokračovat.

Pak je tu bohužel ještě třetí rovina – smysluplnost některých pravidel, jejichž důsledné dodržování může v důsledku vést ke kolapsu celé oblasti, které se tato pravidla týkají.

avatar

Activity Lanškroun

Celkem 27708,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:17 (2014)
půlmaraton: 1:26:15 (2013)
maraton: 3:02:07 (2016)

forest a rix muž 26.04.2013 22:09:38

Ještě z druhého konce, viděl jsem projíždějící motorky doprovázející první závodníky s výzvou pro o 1 kolo běžící běžce aby se uhnuli na stranu, ti samozřejmě uhýbali i na chodník, tím si sice zkrátili trasu bylo-li to v zatáčce, ale být tam hrazení byla by to dost konfliktní situace. Ne vždy je všechno černo-bílé.

Motto: co tě nezabije, to tě posílí
avatar

Eymir Gölü

Celkem 3486 km
Minulý měsíc 0 km

Skritek Hugo žena 26.04.2013 22:51:45

Kdo nevidel a touzi udelat si vlastni nazor, tady je link:

http://www.ceskatelevize.cz/…3-pardubice/

Motto: Petit cheval de manege :-)
avatar

Praha

Celkem 7881,3 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:33 (2014)
půlmaraton: 1:28:26 (2014)
maraton: 3:21:53 (2014)

ped7g muž 26.04.2013 23:01:22

>> skritek Hugo, 26. 04. 2013 22:51:45

diky :) Sem to nejak nestihal hledat (ano, sem liny :)).

Motto: Pain is temporary, quitting lasts forever.
avatar

Lysá nad Labem

10 km: 0:41:08 (2012)
půlmaraton: 1:30:08 (2013)
maraton: 3:22:31 (2014)

zdeno muž 28.04.2013 08:43:11

*>> Pavel S., 26. 04. 2013 14:51:23*S těmi protesty ze strany závodníků s tebou tak úplně nesouhlasím. Kdo jiný, než pořadatel, by měl dbát o maximální regulérnost závodu? A tedy reagovat. Opovědnost organizátora v tomto směru nelze sejmout. To, že z tohohle pohledu podcenili a nezvládli organizaci je jasné. Ze strany open závodu, resp. nás hobíků, je to „řezání zatáček“ vcelku nepodstatné. Ale u mistrovského závodu je to zarážející. Už jsem se také podíval na záznam a zíral jsem. Původně jsem se domníval, že si trať zkracovali jen hobíci. Stoprocentně zabránit zkracování pořadatel nemůže, v tom máš pravdu. Ale v tomto případě neudělal prakticky nic, aby závodníky na správnou trať nasměroval. Na druhou stranu, z pohledu MČR a zúčastněných závodníků, muselo být nepříjemné předbíhání pomalejších závodníků. Pro mne to však byla motivace. Do závodu jsem šel s tím, že mne prostě o kolo nepředběhnou.:-)

Nalezené položky: 135 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.