RECENZE: Nemusí to být ani moc o běhání, aby film s běžci zaujal

Radek Narovec | 17.04.2024 | přečteno: 602×

Nezlomní. Snad až moc snahy o popisnost v názvu. V originále Arthur the King se pro právě promítaný film režiséra Simona Cellana Jonese asi jako název hodí více. Tak či tak, skoro dvě hodiny fajnové zábavy v kině či před obrazovkami v podání Marka Wahlberga a jeho týmu v extrémním závodě dominikánskou divočinou, který postupně morfuje v úplně jinou zápletku. Kdyby ji nenapsal sám život, řeknete slabý slaďák, takových již bylo. Ale ono se to fakt stalo.

Ač je hned zkraje docela patrno, kam se pointa sportovně-romantického filmu bude odvíjet (a zbytek necitlivě prozradí trailer), stejně to autorům a hercům baštíte a chcete baštit. Kombinace sladkého příběhu s drsností 700 km dlouhého několikadenního adventure racing závodu prostě zafunguje, zvlášť když ji proložíte skvělými dlouhými záběry nádherné přírody, výtečně vybranou hudbou a titulky s průběžným pořadím týmů, jež dodávají na napětí a dramatičnosti.

Kolik již vzniklo filmů o běhání či o běžcích, na které se nedalo moc koukat. Kolik již vzniklo sportovních filmů, které pro změnu nebyly sportovně uvěřitelné… Autorům Nezlomných ale budiž připsáno velké plus za to, že si našli dojemný příběh, jež se v roce 2014 skutečně stal, a přenesli jej na plátna s citem pro sport, film i vtip a krapet toho umění.

Film, v němž si jednu z vedlejších rolí (a sám sebe) zahrál též sportovní dobrodruh Bear Grylls, sice nenabídne momenty, kdy vyprodaný kinosál ztuhne v úleku. Ani se neozývají salvy smíchu. Z velké části proto, že kina obecně zejí skoro prázdnotou, zčásti proto, že sportovní filmy nikdy nepatřily na výsluní. Ale pokud máte rádi vytrvalostní závody a vaše srdce si lehko získají němé psí pohledy a pohyby, nenechte si Nezlomné ujít. 106 minut uplyne jako voda.

Předlouhý (a upřímně – pro nezaujaté diváky běžně i nudný) závod v běhu, na kole, lezení a v kajaku se povedlo zcuknout do napínavé podívané, kde zbyl čas i na flashbacky a pohledy do třináctých komnat vybraných herců. A zbyl i prostor na nadsázku, humorné vypořádání se současnou všudevlezlostí instasvěta a potřeb na něm exhibovat. Nakonec byl to právě instasvět, který ve finále pomohl svou lepší stránkou…

Nezlomní jsou o životní snaze za každou cenu něco vyhrát. A taky o hodnotách rodinných, přátelských, lidských. A zvířecích. Vůbec nevadí, že se malinko odklonil od předlohy. Autoři přenesli dění z Ekvádoru do Dominikánské republiky, posunuli jej z roku 2014 na 2018 a z původně švédského hrdiny udělali Američana. Ale to přeci nevadí. Také občas jemně ruší čerstvě a čistě vypadající herci po několika dnech tvrdé sportovní dřiny. I to se dá zkousnout. Během filmu si asi ani nevšimnete, že psí hlavní hrdina měl při natáčení hned dva dvojníky.

Skvělá je kamera, která děj bere snad ze všech možných úhlů (zaujaly hlavně dechberoucí dronové záběry a podvodní podhledy při psím čubičkování!) přitom to jako celek funguje hrozně moc dobře a nerušivě. Podobně jako hudba, dodávající ději hloubku, střídání chvilek napětí a odpočinku a upozornění na blížící se zvraty. A samozřejmě nelze opomenout závěrečný chytlavý hit Run v podání OneRepublic, který dalších x hodin po skončení filmu z hlavy a uší nedostanete.

Podle hodnotitelů CSFD mají Nezlomní 82 %, my si jako ne zcela nezávislé médium dovolíme dát hned 90 %. Už jen za pečlivost, s jakou filmaři vybírali Arthurova hereckého představitele. Dle dobové fotky je patrno, že se jim to povedlo do puntíku!

P.S.: Skutečný Arthur the King se bohužel zfilmování svého příběhu nedočkal, zemřel v roce 2020.