Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Olomoucký půlmaraton: Čelo závodu diskvalifikováno

Olomoucký půlmaraton: Čelo závodu diskvalifikováno
foto: tempo team prague

Petr Kostovič, Radek Narovec | 28.06.2010 | přečteno: 33942×

Volkswagen Olomoucký 1/2Maraton vstoupil do historie českého běhu. Až dva dny od konání zná svého vítěze. Pořadatelé na základě rozhodnutí atletických rozhodčích diskvalifikovali tři běžce, včetně vítěze a druhého v pořadí. Ti se nechali zmást nečekaným manévrem televizní motorky a nechtěně si v jednom místě zkrátili trasu.

Oficiálním vítězem se tak stal původně až třetí v pořadí, Keňan Joseph Maregu, jemuž časomíra naměřila 1:03:20. Padl tak i původně oznámený čas vítěze 59:59, který by znamenal poprvé v historii překonání hodinové hranice na českém území.

Na jedné z otáček v parku si hned trojice běžců tmavé pleti nechtěně asi o 500 metrů zkrátila trasu, když omylem následovala doprovodný motocykl České televize. Ten se s ohledem na bezpečnost běžců i diváků v jednom zúženém místě odklonil od průběhu tratě a nešťastně tak zmátl i čelo závodu. Motocykl s rozhodčími a pořadateli musel poodjet kvůli bezpečnosti čela závodu.

„Je nám líto, že k této události došlo. Myslíme si, že roli sehrál fakt, že se běželo na této trase poprvé a také trocha souhry náhod. Takové věci se můžou stát, ale v každém případě musíme respektovat pravidla IAAF a Českého atletického svazu,“ uvedli pořadatelé v tiskové zprávě.

Po rozhodnutí rozhodčích se změnilo pořadí na prvních třech místech v cíli závodu takto:

  1. místo: Joseph Maregu (1:03:20)
  2. místo: Dennis Ndiso (1:04:24)
  3. místo: Benson Olenakeri (1:04:58)

Posouvá se logicky i pořadí dalších běžců v cíli, nejlepšímu českému vytrvalci v závodě, Danu Orálkovi, tak patří celkově šestá příčka za výkon 1:10:29. Závod dokončilo 1185 mužů a žen.

Podle původně zveřejněných výsledků čtyřiadvacetiletý Keňan Stephen Kipkosgei Kibet o sekundu prolomil hranici jedné hodiny, poprvé v historii České republiky. Dosud se nejrychleji běželo loni v Praze (1:00:07). Olomouc by se tak zařadila mezi nejrychlejší půlmaratonské trati světa.

O regulérnosti výsledného času se dalo pochybovat i na základě mezičasu na deset kilometrů (27:14), kdy se vedoucí trio běžců přiblížilo světovému rekordu na deset kilometrů, který má hodnotu 27:01.

Nejrychlejším českým běžcem v cíli byl Dan Orálek, který doběhl v čase 1:10:28. „Běžel jsem sám, Keňané utekli hned po startu. Hodně mi ale pomáhali diváci. Pro mě byl tento závod přípravou na Badwater Ultramarathon ve Spojených státech. Jako přípravu na ultramaratony v podstatě beru všechny závody kratší než maraton,“ řekl Dan Orálek na tiskové konferenci po závodě.

Zisk prvenství mezi českými běžci mu usnadnila slabší účast dalších vytrvalců z české špičky, která dává přednost závodům na dráze a navíc chyběl i původně ohlášený jihlavský Pavel Novák, který se omluvil pro nemoc. Na druhém místě se mezi českými běžci umístil Jan Kohut (1:13:32), třetí doběhl Milan Uchytil (1:15:21).

Vítězka závodu žen, Etiopanka Asnakech Mengitsu, si do Olomouce přijela pro osobní půlmaratonský rekord. V cíli dosáhla času 1:13:12 a svůj dosavadní nejlepší výkon si tak vylepšila o 21 sekund. Kupodivu si stěžovala na teplé počasí, které jinak africkým běžcům vyhovovalo. Teploměr v době startu ukazoval 20°C ve stínu.

Nejlepší českou běžkyní v cíli byla podle předpokladu Olomoučanka Petra Kamínková. S umístěním na čtvrtém místě celkového pořadí byla spokojena, přiznala však, že start na tak velkém závodě v rodném městě ji trochu svazoval. „Chtěla jsem se pochopitelně ve svém rodném městě ukázat. Čekala jsem však lepší výkon. Přiznám se, že v druhé polovině závodu mi hodně docházely síly a místy jsem dokonce měla nutkání zastavit. Doběhla jsem jen díky fantastickým divákům, jichž se sešlo kolem trati překvapivě hodně. Měla jsem na trati dokonce svůj fanklub a bylo jej hodně slyšet,“ uvedla nejrychlejší česká žena v cíli.

Postupně zpomalovala od 14. kilometru, kdy se na ni začala dotahovat letošní mistryně v maratonu Radka Churaňová, která v polovině závodu na Kamínkovou ztrácela téměř dvě minuty, v cíli to však bylo jen šest sekund přes jednu minutu.

Závod přilákal více než tisícovku běžců a stal se druhým největším půlmaratonem v zemi. A to přesto, že se běžel až na sklonku jarní části závodní sezony. Vynikající byla rovněž atmosféra podél trati. Ukázalo se, že i mimo hlavní město lze uskutečnit velkolepý závod a Olomoučané se večerním závodem vysloveně chtěli bavit.

Půlmaraton dokončilo 1134 běžců a běžkyň, 40% z nich bylo z Olomouce a okolí. Z výsledků a průběžných časů je patrné, že hodně běžců z regionu si přišlo vyzkoušet atmosféru velkého závodu a chyběly jim zkušenosti s držením pravidelného tempa. Přestože některým docházely síly již po prvních kilometrech, hlasy kolem trati je hnaly do ještě vyššího tempa. „Drž se. Přidej. Šlápni do toho“, bylo slyšet z řad povzbuzujících diváků.

Co se trati týče, co vyhovovalo elitním běžcům, nemusí doslova platit pro ty kondiční. „Vadilo mi poměrně velké teplo. V některých úsecích, třeba v závěru Velkomoravské ulice, kde trať mírně stoupá nebo při přeběhu takzvaného velbloudího hrbu před tím, než se vbíhalo do Smetanových sadů, se mi trať zdála pomalejší. Byl to jen krátký úsek, ale mohl rozhodit tempo méně zkušeného běžce a působit nepříjemně na psychiku,“ řekl po závodě spolupracovník redakce behy.cz Radek Leszczynski, který závod sám absolvoval.


OPRAVENÉ VÝSLEDKY ZÁVODU

Anketa

Hodnoťte Volkswagen Olomoucký 1/2Maraton známkami jako ve škole

1
 
413 hl.
2
 
53 hl.
3
 
14 hl.
4
 
2 hl.
5
 
26 hl.
Celkem hlasovalo 508 uživatelů.

Komentáře (Celkem 121)

Nalezené položky: 122 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Další Poslední
avatar

10 km: 0:37:37
půlmaraton: 1:25:47
maraton: 3:05:40 (2002)

Drahoš muž 29.06.2010 15:02:56

>> chuchvi, 29. 06. 2010 14:25:26

Ano, aj ja Ti dávam za pravdu, ale zas na druhej strane, organizátori sa nemôžu spoliehať na divákov. Čo ak na nejakom kritickom mieste diváci zrovna nebudú? Ba dokonca som bol svedkom toho, že diváci poslali bežcov nesprávnym smerom, predpokladám, že neúmyselne …

Motto: Keď hľadím na obecenstvo, vidím samých krásnych ľudí. (Stevie Wonder)
avatar

10 km: 1:02:30 (2010)
půlmaraton: 2:35:50 (2010)

xPablos muž 29.06.2010 15:47:37

>> Drahoš, 29. 06. 2010 15:02:56

Nevim jestli si Olomouc bezel, ale tohle rozhodne nebylo za normalnich okolnosti kriticke miste. Proste rovna cesta a tezko poradatele mohlo vubec napadnout, ze to tam nekdo obrati. Takze bych jim ani nevycital, ze to nebylo nejak specialne zabezpecene (paska, zabrana, kuzely)

Jinak na kritickych mistech behali poradatele se smerovymi cedulemi (napr. prodluzovaci smycka v druhem kole..)

Obcas asi neni treba nutne hledat vinika, tohle byla souhra nestastnych nahod…

avatar

10 km: 0:37:37
půlmaraton: 1:25:47
maraton: 3:05:40 (2002)

Drahoš muž 29.06.2010 16:06:48

>> xPablos, 29. 06. 2010 15:47:37

Nie, nebol som tam, ale budúci rok asi prídem, podľa ohlasov je to pekný pretek. A ani sa nesnažím hľadať vinníka, i keď to tak možno vyznelo. Každý organizátor si zaslúži poďakovanie za to, že niečo organizuje, obzvlášť tí nadšenci, čo to robia nezištne. A so všetkými možnými situáciami, ktoré môžu nastať, sa počítať naozaj nedá, v tom máš samozrejme pravdu.

Motto: Keď hľadím na obecenstvo, vidím samých krásnych ľudí. (Stevie Wonder)
avatar

Benešov u Prahy

Celkem 4768 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:16 (2012)
půlmaraton: 1:27:57 (2010)
maraton: 3:19:06 (2010)

chuchvi muž 29.06.2010 16:22:51

>> Drahoš, 29. 06. 2010 16:06:48

Souhlas

avatar

Pavel Frček muž 29.06.2010 16:29:56

>> chuchvi, 29. 06. 2010 13:41:30

Pokud bys v neznámém parku v Nairobi i po prostudování trati bezpečně poznal, že v kilometr dlouhé aleji nemáš otáčet teď, ale až o 250 m později, když totéž před tebou udělá motorka s kamaramanem (natáčí mě, tak jistě jede po správné cestě), která se kolem tebe motá celou dobu od startu, hluboce se skláním před tvým orientačním smyslem. Trvám na tom, že na celé věci právě tato motorka nese největší díl viny. Nikdo z vás ji neviděl při „práci“ kolem čela, já celých prvních 5 km ano, a stačilo mi to a další záběry ze záznamu na ČT4 to potvrdily. Počínali si jako divočáci, kterým je „v mediálním zájmu“ vše dovoleno. Asi dostanu zase nějaký palec dolů, ale takhle to je, ať se vám to líbí nebo ne.

avatar

Pavel Frček muž 29.06.2010 16:43:18

>> Dav, 29. 06. 2010 10:51:46

Já sice o voze a ty o koze, ale s tím druhým aspektem nejsme vůbec v rozporu a své jsem si k tomu řekl už dříve. Teď jsme se tady spíš bavili o tom, zda běžci byli či nebyli uvedeni v omyl manévrem motorky ČT. Trvám na tom, že ano a chybu v nedostatečném seznámení se s tratí udělali oni. Oni se domnívali, že je tady obrátka a proto si tam předem přichystali pevnou kameru pro záběr běžců z žabí perspektivy. Ale už jsem k tomu opúravdu řekl vše, něco dokonce opakovaně. A Evžene, na tu TdF a nekompromisní režim tam jsem si vzpomněl taky. Takového hlavního rozhodčího v otevřeném kabrioletu bychom občas potřebovali taky. Díky Ti.

avatar

Olomouc

Celkem 149328 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:54 (2001)
půlmaraton: 1:34:43 (2002)
maraton: 3:21:17 (2002)

321919 muž 29.06.2010 16:45:46

>> Pavel Frček, 29. 06. 2010 16:29:56

Již jsem se k tomu nechtěl vyjadřovat, ale musím Ti dát úplně za pravdu. Jsem přesvědčený, že se jednalo o souhru nešťastných náhod, kdy všichni zúčastnění byli v nesprávnou dobu na nesprávném místě. Pokud však chci někoho vinit, byla to opravdu motorka s kameramanem. Ta zavinila i pád skůtru, který měl běžce navádět. Jinak si myslím, že naprosté většině běžců tenhle incident nepokazil krásný zážitek z překvapivě úžasné atmosféry závodu. A za tu patří poděkování nejen pořadatům, ale i všem divákům kolem trati.

Motto: Nepřestaneš běhat proto, že jsi zestárl. Zestárneš proto, že jsi přestal běhat.
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 29.06.2010 17:24:50

>> 321919, 29. 06. 2010 16:45:46

Jaké štěstí, že si kameraman u obrátky neodskočil na malou. To bychom teprve řešili zásadní problém! Nevím o jediném závodě na světě, kde by televizní štáb byl zodpovědný za navigaci běžců…

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 29.06.2010 17:55:02

Nemuzu si pomoct, ale s Lubosem souhlasim, i kdyz uz trocha trapne tady musi dokola opakovat porad to same. Je odpovednosti organizatora navigovat bezce a taky zabezpecit aby jim nikdo na trati neprekazel. To ze si organizator necha jezdit motorku CT tak, ze prekazi a mate zavodniky, je taky chyba organizatora. To, ze se da z trate odbocit nespravnym smerem aniz by na to byl zavodnik upozornen je taky chyba organizatora. To ze je po zavode vyhlasen vitezem zavodnik, ktery si zkratil trasu je taky chyba organizatora. Okolnosti byli takove jake byli. Je prakticky nemozne na 100% zajistit aby se tohle nestalo. Proste smola. Stalo se, ale vinnik je jasny – organizator. Ze pravdepodobne nemuze udelat prakticky nic vic aby se to nestalo, je jina vec. Ale hazet vinu na kdekoho kolem jak se tady lidi vcetne redakce behej.com snazi, je pokrytecke. A to jak se k priznavani chyb stavi Capalbo a jeho team jsme si posledni dobou odzkouseli mnohokrat.

avatar

Olomouc

Celkem 149328 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:54 (2001)
půlmaraton: 1:34:43 (2002)
maraton: 3:21:17 (2002)

321919 muž 29.06.2010 18:55:11

>> Luboš Brabec, 29. 06. 2010 17:24:50

Nikde jsem neřekl, že televizní štáb byl zodpovědný za navigaci bežců. Ale, že je zmátl právě on je evidentní.

Motto: Nepřestaneš běhat proto, že jsi zestárl. Zestárneš proto, že jsi přestal běhat.
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 29.06.2010 19:11:51

>> 321919, 29. 06. 2010 18:55:11

„Pokud však chci někoho vinit, byla to opravdu motorka s kameramanem.“

Tahle slova se dají považovat za přisuzování zodpovědnosti za navigaci běžců.

Motorka je bez viny. Úkolem kameramana je pořizovat záběry. Jeho povinností není jet před čelem závodu, jeho povinností není dodržovat přesně běžeckou trasu, jeho povinností dokonce ani není absolvovat celých 21 km. Ano, Keňany jejich odbočení zmátlo, to chápu. Ale používat v této souvislosti slovo „vina“ je nonsens.

avatar

Praha

Celkem 26258 km
Minulý měsíc 8 km
10 km: 0:40:06 (1984)
půlmaraton: 1:43:24 (2000)
maraton: 3:50:05 (2005)

EvženGe muž 29.06.2010 19:44:23

Chapu, že brániš kameramana, že jeho povinností není jet před čelem závodu. Ale zároveň je jeho „morální“ povinností se pohybovat tak, aby závod neovlivnil. A zde udělal chybu. Tak, jako přiznali pochybení organizátoři, mohla by totéž udělat ČT (haha). Přesto si myslím, že v celosvětovém měřítku se konkrétně ČT chová ještě velmi slušně a tady se to prostě „sešlo“.>> Luboš Brabec, 29. 06. 2010 19:11:51

avatar

Brno/Havířov

Celkem 0 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:27 (2010)
půlmaraton: 1:26:57 (2010)
maraton: 3:14:26 (2007)

forest muž 29.06.2010 21:37:31

Kuk sem a sem

Kdyby náhodou někdo nevěděl, tak pán v zeleném je ve „stejnokroji“ rozhodčího. A nápis na motorce by možná přesvědčil i negramotného…

Motto: Vítěz by se v cíli neměl tak radovat, protože vlastně zvítězil nad slabšími.
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 29.06.2010 21:58:21

>> forest, 29. 06. 2010 21:37:31

Dík. Pokud jel kameraman na pořadatelském motocyklu (a nikoli „firemním“) a u odbočky navíc asistoval rozhodčí, je obvinění ČT ještě absurdnější.

Ale je to stejně jedno. To, co se stalo, není žádná ostuda. Podobné věci se dějí i na olympiádách a mistrovstvích světa, které mají větší tradici, renomé i rozpočet. Jen je zbytečné, když se okolo toho takhle mlží.

avatar

Celkem 3059 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:54:10 (2011)
půlmaraton: 1:55:58 (2011)

Hokki muž 29.06.2010 22:01:45

>> forest, 29. 06. 2010 21:37:31

Teda, to je síla! Velmi poučná do zdejší diskuze je celá sekvence fotek z toho místa. Zvlášť fotka http://markolita.rajce.idnes.cz/…c_26.6.2010/#… podle mně aspiruje na foto roku.:-( S tím klukem vzadu to evidentně cloumá, aby se za těma mizejícíma nohama rozběhl a zastavil je sám, protože už stoprocentně tuší… a pán v zeleném jen, promiňte mi to slovo: čumí… Ale, jak je z předcházejících fotek zřejmé – ulovil zajímavou fotografii…

avatar

Brno

Celkem 34782 km
Minulý měsíc 178 km
10 km: 0:39:02 (2015)
půlmaraton: 1:23:18 (2011)
maraton: 2:58:43 (2012)

Pavlis muž 29.06.2010 22:57:21

Měli nechat běžet Orálka prvního. Pan Kocourek před závodem vždycky říká: „poběžíte všichni za Danem, on cestu zná“.

avatar

Olomouc

Celkem 149328 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:54 (2001)
půlmaraton: 1:34:43 (2002)
maraton: 3:21:17 (2002)

321919 muž 29.06.2010 23:16:16

>> forest, 29. 06. 2010 21:37:31 Z fotek je jednoznačné, že rozhodčí udělal opravdu chybu když namísto sledování závodu fotografoval keňské běžce. Aniž bych jej chtěl bránit mám pocit, že by asi jejich odbočení za motorkou nezabránil. Určitě nečekal, že v tomto místě odbočí na protější stranu aleje a z fotek je patrné, že tak učinili těsně po proběhnutí kolem něj. Co je však zřejmé, že měl učinit, je neprodleně informovat hlavní rozhodčí a vše mohlo být vyřešeno ihned po skončení závodu.

Motto: Nepřestaneš běhat proto, že jsi zestárl. Zestárneš proto, že jsi přestal běhat.
avatar

Praha

Celkem 26258 km
Minulý měsíc 8 km
10 km: 0:40:06 (1984)
půlmaraton: 1:43:24 (2000)
maraton: 3:50:05 (2005)

EvženGe muž 30.06.2010 08:33:14

Po všech těch fotkách a dokumentech z toho mám pocit, jako z kanadského dokumentárního seriálu o leteckých katastrofách. Řada drobných chyb, které se stávají denně a opomenutí, která normálně projdou a když se náhodně sejdou k sobě, tak to letadlo spadne. Tady naštěstí žádná podobná katastrofa nenastala, ale taky jen řada lidí udělala drobnou chybičku a bylo to. No co, stalo se a jak píše Luboš, stává se to i na olympiádách. Jen bych ho doplnil, i tam se někdy mlží.

avatar

Pavel Frček muž 30.06.2010 08:53:59

>> 321919, 29. 06. 2010 23:16:16

Dvakrát jsem nedodržel svůj úmysl v této diskusi skončit, ale musím potřetí,a už opravdu naposledy. Fotky jsou velmi cenné a pro mě osobně v souvislosti s další důležitou informací znamenají v podstatě poslední kamínek celé mozaiky.

  1. Postavení rozhodčích u fontány svědčí o tom, že špatně pochopili místo obrátky a postavili se (do jisté míry logicky) k nafukovacímu oblouku. Hlavní rozhodčí mi sice tvrdila, že byli na obrátce, to ano, jenže ne na té správné. Tam jsem osobně procházel mezi 20:40–45 při návratu od 15. km a ŽÁDNÝ ROZHODČÍ tam nebyl, jen jedna pořadatelská dívenka v bílém tričku. Z výrazu rozhodčího je také zřejmé, že se domnívá, že běžci točí správně.
  2. A teď ta důležitá informace – od konkrétní osoby technického úseku pořadatele jsem se dozvěděl, že řidiči motorky kameramana nabízel projetí celé trasy. Ten to však poměrně příkře odmítl s tím, že je Olomoučák a že přece město zná.
  3. Závěr se nemění – dotyčný řidič v tomto místě z neznalosti, jistě nechtěně, ale nešťastně, převzal místo navigátora. Souhra okolností, jaké by nikdo nevymyslel.

Ale už se v tom nepižlejme, i když názory se i teď mohou různit. Platí totiž to, co jinde napsal Ivo Domanský – 99% účastníků bylo jistě spokojeno, mnozí nadšeni. Ať žije půlmaraton v Olomouci 2011, bude ještě lepší. Za odkaz na fotky však díky. Konec.

avatar

10 km: 1:02:30 (2010)
půlmaraton: 2:35:50 (2010)

xPablos muž 30.06.2010 09:16:45

>> Pavel Frček, 30. 06. 2010 08:53:59

Souhlas. Zavod to byl krasny se skvelou atmosferou, na tom se nic nezmeni.

Kenske trio bylo dikvalifikovano. Vysledky nejspis nejsou jeste oficialni, ale na tomhle se take nic nezmeni.

Hlavne jde o to, aby si z toho kazdy vzal ponauceni – tim myslim bezce (nastudovat si pred zavodem dukladne trat), organizatory, rozhodci i pripadny TV stab…

avatar

Benešov u Prahy

Celkem 4768 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:16 (2012)
půlmaraton: 1:27:57 (2010)
maraton: 3:19:06 (2010)

chuchvi muž 30.06.2010 14:31:53

>> Pavel Frček, 29. 06. 2010 16:29:56

A to je přesně ono.Co mě má zajímat nějaká motorka s kameramanem.Já mám běžet svojí trať bez ohledu na motorku.ANO,místo které si prostuduji a zejména běžecké trasy ve městech,vím kde mám odbočit.Stejně tak jako většina závodníků.Jinak děkuji za tvojí poklonu k mému orientačnímu smyslu.

avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 30.06.2010 15:02:42

Pro velký mediální ohlas se příští rok v Olomouci poběží 1. městský orientační půlmaratón.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Praha

Celkem 382 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:59 (2008)
půlmaraton: 1:41:20 (2009)

mejlmen muž 30.06.2010 15:56:37

Dobrý den všem, jsem zástupce pořadatele a měl jsem od počátku projekt Olomouckého 1/2Maratonu na starosti. Členem organizačního týmu PIM jsem již 7 let a zásadně se k našim akcím na tomto fóru nevyjadřuji. Se zaujetím jsem si celou diskuzi pročítal a tentokrát jsem se rozhodl udělat výjimku a k několika věcem připojit komentář o tom, co se doopravdy stalo;

Podíl viny na neúmyslném zkrácení trasy třemi elitními běžci neseme z větší části my jako organizátoři, protože ve finále jsme zodpovědní úplně za vše co se během akce stane. Dobrovolník měl stát na opačné straně trasy a zabočení zabránit. Mezi jednotlivými cestičkami měla být bariéra. Automobil s časomírou měl vjet také do parku a jednoznačně určovat trasu. TV motorka nikdy nesmí měnit směr trasy v bezprostřední blízkosti běžců, ale až za běžci. To vše jsou chyby způsobené jedním společným jmenovatelem – 1.ročník (neznalost prostředí, nezkušenost místních spolupracovníků.) Druhou část viny nesou samotní běžci. Jsou to profesionální atleti, kteří se během živí a na podobné městské závody jsou trénovaní. Na koordinační schůzce jim bylo jasně sděleno, který motocykl následovat a byla jim též prezentována detailní rozprava o trati. Paradoxem navíc zůstává, že právě v parku si byli v pátek před závodem zatrénovat…Nicméně, pouze pro zajímavost, jsme se rozhodli ponechat zmíněným 3 atletům appearance money což se běžně při DQ či DNF nedělá.

Ještě bych se rád vyjádřil k některým nařčením z pokusu o manipulaci či zametání pod koberec;

  1. Kdo byl v Olomouci na startu jistě mu neuniklo, že hodiny na bráně se po výstřelu nespustili. Rozběhli se cca po minutě, kdy byl čas dodatečně manuálně nastaven – jak se později ukázalo s lehkou odchylkou. Čipová časomíra ani startovní pistole není napřímo propojena s hodinami, jako tomu bývá např. u běhu na 100 m. Proto jsme až po několika okamžicích obdrželi od časoměřičské společnosti sjetinu s časem 59:58,6 a i pro nás to byl šok. V žádném případě se nikdo nepokoušel o jakoukoliv úpravu času.
  2. O možném zkrácení trati jsme obdrželi první informace zhruba v polovině závodu. Nikdo včetně hlavního rozhodčího však v ten okamžik nebyl schopen podat přesné informace a až do vyhlášení výsledků a tiskové konference jsme něměli 100% jistotu. Po poradě se zástupci ČAS a IAAF jsme se rozhodli ponechat neoficiální výsledky tak jak jsou. Bohužel televizní záznam není zrovna v inkriminovaný okamžik k dispozici a během neděle se tak celá záležitost důkladně prošetřovala. V neděli podvečer padlo definitivní rozhodnutí a v pondělí jsme vydali oficiální prohlášení. Jménem pořadatele si stojím za tím, že u tohoto typu závodu a se startem v sobotu v 19.00, nebyl takový postup chybou. Nikdy nebylo naším záměrem cokoliv zamlčet, ale pouze ochránit běžce na prvních místech, kteří i tak podali heroický výkon, před předčasným a unáhleným ortelem diskvalifikace.

Nikoho tato záležitost nemůže mrzet víc než organizační tým co tráví měsíce nad přípravou, ale jsem si jistý, že díky fantastické atmosféře a celkové úrovni závodu si všichni běžci odnášejí z Olomouce pouze skvělé zážitky. Díky a přeji krásné běžecké léto.

M.Drábek mdrabek@pim.cz

avatar

Rokytnice

Celkem 3114 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:43 (1990)
půlmaraton: 1:41:43 (2001)
maraton: 2:58:58 (1992)

Allan muž 30.06.2010 16:45:12

Názory zde uvedené jsou stejně zajímavé, jako byl pěkný i půlmaraton. Proto nechť pan Frček nechá našim debatám volný průběh. Jeho vysvětlení, stejně jako to páně Drábkovo, jsou silně neobjektivní. Byl-li pořadatel u fontány vyzbrojen fotoaparátem, měl jistě i telefon a během pár vteřin mohl informovat hlavní rozhodčí o závodnících, kteří si zkrátili trať. Pokud neměl mobil, jistě jej držel některý z kolegů v blízkosti, pak by se jednalo o minuty. Do doběhu prvního do cíle mělo být jasno! Že se tak nestalo, zavdává příčinu pro pochyby uvedené ve vyjádření píšících diváků či závodníků. Pořadatelům přeji do příštích ročníků mnoho zdaru!

avatar

10 km: 1:02:30 (2010)
půlmaraton: 2:35:50 (2010)

xPablos muž 30.06.2010 18:04:36

>> mejlmen, 30. 06. 2010 15:56:37

Me naopak tohle vyjadreni prijde v poradku. Byla to (jak jsem si myslel) souhra nahod. Atleti byli pred zavodem pouceni kudy a za cim bezet, TV motorka nemela delat manevr jaky delala, bezce mel nekdo v cas zadrzet. Kdyby jedna z techto 3 veci zafungovala, nebyl by problem. V tu chvili selhaly vsechny.

Drzim palce do dalsi prace. Moc zavodu jsem jeste nezazil, ale ten v Olomouci si me svou atmosferou rozhodne ziskal.

avatar

Celkem 1080 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 1:05:29 (2011)
půlmaraton: 2:27:03 (2011)

mayya žena 30.06.2010 19:25:38

Každopádně atmosféra byla v Olomouci perfektní, díky divákům a fanouškům. Byla to moje první závodní desítka a fakt jsem si to užila. Ráda přijedu zase :-).

Motto: Co Tě nezabije, to Tě posílí :-).
avatar

Cernosice

Celkem 6249 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:40 (2008)
půlmaraton: 1:31:57 (2008)

MasterJohn muž 30.06.2010 19:50:23

>> Allan, 30. 06. 2010 16:45:12

Cenim si Vaseho nazoru a zaroven jsem velmi rad, ze se podobne organizatori nezachovali. Bylo by to totiz estremne neprofesionalni a kratkozrake jednani. Pokud uz se podobna situace stane, tak rozhodujete o velmi citlive veci a unahlene reseni je nerhorsim moznym.

avatar

Praha

Celkem 26258 km
Minulý měsíc 8 km
10 km: 0:40:06 (1984)
půlmaraton: 1:43:24 (2000)
maraton: 3:50:05 (2005)

EvženGe muž 30.06.2010 20:14:02

Musím zde podpořit organizátory, protože i v této diskuzi se ukázalo, že se názory diskutujících v souvislosti s dalšími fakty měnily. Proto udělat nějaké rozhodnutí „hned“ by určitě nebylo dobré. A zaroveň se už poučili z pražského půlmaratonu a vysvětlení přišlo velmi brzy, v zásadě tak brzo, jak to jen šlo. Přes tuto souhru náhod (ani už nechci psát pochybení) se závod určitě vydařil a patří jim dík. A mrzí mě, že jsem se nemohl zúčastnit, podle všech informací to byl výjimečný závod. Ale člověk nemůže stihnout všechno :-).

avatar

Olomouc

Celkem 10048 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:44:10 (2013)
půlmaraton: 1:40:40 (2012)
maraton: 3:58:26 (2009)

tomaz muž 30.06.2010 20:34:18

>> EvženGe, 30. 06. 2010 20:14:02

Evžene, účastnit ses nemusel, ale Sáru jsi poslat mohl ;-) Představ si to: Petra Kamínková – patronka běžců a Sára patronka letců :-D Taky pak mohla zhora dohlížet na regulérní průběh závodu, ale předpokládám, že raděj lítá s Tebou.

Motto: Only those who risk going too far, can possibly find out how far they can go...
avatar

Praha

Celkem 26258 km
Minulý měsíc 8 km
10 km: 0:40:06 (1984)
půlmaraton: 1:43:24 (2000)
maraton: 3:50:05 (2005)

EvženGe muž 30.06.2010 22:13:25

Ona chudák musí lítat se mnou, je ještě nezletilá :-)). >> tomaz, 30. 06. 2010 20:34:18

Nalezené položky: 122 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.