RECENZE: Z vězení k ultraběhům. Čtivý příběh o komplikované osobnosti

Josef Smetana | 30.05.2017 | přečteno: 7997×

Charlie Engle je špičkový ultramaratonský běžec, účastník extrémních expedičních závodů. Skvělé výsledky zaznamenal především na nejtěžším ultramaratonu světa Badwater, kde doběhl na třetím místě. Přeběhl nejen Ameriku, ale také celou Saharu. Účastnil se ultramaratonů v Brazílii, Číně nebo Vietnamu. Svůj život ale nenaplňoval jen během. A i o tom je jeho kniha Ultramaratonec, která právě vyšla v českém překladu.

Možná očekáváte, že memoáry běžce na velmi dlouhých tratích budou jen tak příjemně plynout. Příběh Charlieho Engleho je ale plný zvratů a jeho život rozhodně neběží po předem vytýčené trati. „Vše naplno, do všeho po hlavě.“ S takovou životní filozofií ale často narazíte. Přitom sportovní rodinné zázemí předurčovalo Engleho ke slušné startovní pozici. Vlastními zkraty se však propadá do hloubi startovního pole.

Ne, Charlie Engle není typický kladný hrdina. Při přeběhu Saharou, který z velké části sám zajišťuje a organizuje, neváhá v samotném závěru odběhnout spoluběžcům. Zda je to úmysl s cílem být u Rudého moře první, nebo jen nedorozumění po únavné cestě, to ví jen on sám. Podobně se zachová při pokusu o rekordní přeběhnutí Ameriky. Když zjistí, že nedoběhne první, sedne na kolo, předjede vedoucího běžce a „vychutná“ si závěrečný doběh jako první.

Nejen typicky sportovní prostředí je kulisami poutavého životního příběhu. Jak se dá sportovat ve vězení? Lze tam uběhnout maraton? A co dokonce ten nejtěžší z ultra závodů – obávaný Badwater? Byť se hlavní hrdina dostane do vězení vlastní vinou, získává sympatie bojovným přístupem k výkonu trestu. Nic na tom nemění naivita s odkládáním hypotečních splátek, která Engleho do vězení přivedla.

Aby se příběh Charlieho Engleho ještě více komplikoval, je lemovaný cestou drog a vztahových životních přešlapů. Svůj život ale Engle líčí naprosto otevřeně a snad i upřímně. Díky tomu je Ultramaratonc kniha, která se odkládá jen těžce. Čeká vás tedy pravděpodobně podobný čtenářský ultramaraton jako autora recenze. Ten obsáhlou knihu odložil za pouhé dva dny. Přečtenou.

Knihu Ultramaratonec Charlieho Engleho v českém překladu vydalo v roce 2017 nakladatelství Práh. Ukázku z ní naleznete v nejnovějším čísle tištěného Běhej.