Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

VETERÁNI: Ztrácím, ale pořád mě to baví

VETERÁNI: Ztrácím, ale pořád mě to baví
foto: Mirek Kratochvíl

Miroslav Kratochvíl | 20.09.2010 | přečteno: 8732×

Co na tom, že mé časy už nejsou takové jako před pár lety. Vždyť sám vím nejlíp, že tělo už na víc nemá. Taky se občas vědomě šetřím. Ale pořád mě běhání baví. To je hlavní, ne? Jak dlouho to ještě půjde?

Teorie praví, že běžecká výkonnost klesá od určitého věku rovnoměrně. Dokonce v odborné literatuře najdeme i procento výkonnosti, které každým rokem ztratíme. Možná je to pravda z pohledu statistiky. Podíváme-li se ale na každého z veteránů jednotlivě, najednou je všechno jinak.

Na naší rychlosti se podepisuje úbytek svalové síly a snížený rozsah kloubní pohyblivosti. Na vytrvalost má zase zhoubný vliv snížená elasticita hrudníku, která každoročně ubere nějaké procento z kapacity plic. Vůlí, zkušenostmi a zvýšeným úsilím se tento pokles dá poměrně dlouho kompenzovat. Jen díky tomu si mnoho veteránů dokáže držet nezměněnou výkonnost i několik let. Obvykle do té chvíle, než přijde zranění nebo nějaký zdravotní problém, který s běháním vůbec nemusí souviset. Poté, co se uzdravíme a vrátíme k běhu, obvykle se už nedostaneme na původní výkonnost, ale o stupínek níž.

Dalším nezanedbatelným faktorem je, že s přibývajícím věkem si většina veteránů stále obtížněji udržuje stejnou hmotnost. Náš energetický systém je, bohužel, ve zpracování potravy efektivnější a efektivnější. S přibývajícím věkem jen nostalgicky vzpomínáme, jak jsme kdysi mohli sníst cokoli, aniž bychom přibrali jediné deko.

Tím, co má nakonec největší vliv, je naše vůle. Někde vzadu v hlavě se začne vkrádat myšlenka: „Mám já tohle zapotřebí? Musím zrovna teď běžet na doraz? Nestačí to jen na půl plynu?“ Možná, že tím naše hlava chrání tělo před poškozením. Podvědomí ví, co si tělo může dovolit, když si to vědomí není ochotno připustit.

Jenomže pak, dříve nebo později, zjistíme, že výkon není to nejpodstatnější. Důležité je, že nás běh baví. Někdo zkrátka životem prochází, někdo se veze. A my? My jsme se rozhodli, že poběžíme. Tak ať nám to běhání vydrží co nejdéle.

Komentáře (Celkem 31)

Nalezené položky: 32 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední

mirekk muž 20.09.2010 00:30:55

Co na tom, že mé časy už nejsou takové jako před pár lety. Vždyť sám vím nejlíp, že tělo už na víc nemá. Taky se občas vědomě šetřím. Ale pořád mě běhání baví. To je hlavní, ne? Jak dlouho to ještě půjde?
Odkaz na článek

avatar

Sloviensko

rudo muž 20.09.2010 02:11:50

z clanku :

""Na naší rychlosti se podepisuje úbytek svalové síly a snížený rozsah kloubní pohyblivosti. Na vytrvalost má zase zhoubný vliv snížená elasticita hrudníku, která každoročně ubere nějaké procento z kapacity plic.""

v praxi sa vsak ukazuje ze spravne posilovanie moze narast svaly aj ludom vo vysokom veku a sledujem teraz hnutie kde sa do cvicenia pustaju 50–60–70 a viac rocni s peknymi vysledkami narastu svalov, sily a ubytku tuku. z jogy vieme ze pohyblivost klbov sa vobec znizovat nemusi a pozname mnoho stravovacich doplnkov na udrzanie a zlepsenie flexibilityu, plati to aj pre flexibilitu hrudniku.

Okolo seba mam skupinu veteranov, ktori su najma uspesny zavodni chodci, vyhravaju zlate medaily na veteranskych majstrovstvach sveta a prekonavaju svetove vekove rekordy a casto sa zlepsuju takze su rychlejsi ked su 60+ ako boli v 55+ a ako boli v 50+.

Netreba sa vzdat spolocenskemu programovaniu ze s vekom treba slabnut chradnut a degenerovat. Starnutie je opodviod na ludstve a je to len vec osobnej volby. Pri studiu fyziologie zistime ze na starnutie nie je absolutne ziadny logicky dovod, vsetko su len dosledky umyselneho dobrovolneho poskodzovania.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Celkem 3059 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:54:10 (2011)
půlmaraton: 1:55:58 (2011)

Hokki muž 20.09.2010 08:08:34

>> rudo, 20. 09. 2010 02:11:50

Rudo, moc Ti děkuji za Tvůj příspěvek. Totiž po přečtení článku mne napadaly jen samé pesimistické otázky…

avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 20.09.2010 09:39:57

>> rudo, 20. 09. 2010 02:11:50

..ona ve své podstatě i smrt je takový nepěkný zvyk :-)

Motto: ...kam až?
avatar

Brno

Celkem 5681 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:36:10 (2009)
maraton: 3:28:59 (2007)

vl001 muž 20.09.2010 10:38:22

>> Dav, 20. 09. 2010 09:39:57

No však už také existují společenství lidí, která tvrdí, že pro smrt není fyziologický důvod a lze ji překonat pozitivním programováním osobnosti. Bohužel se tato myšlenka zatím nešíří jako lavina možná i proto, že skupina zakladatelů zvolila asi špatné přeprogramování a postupně vymírá…

avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 20.09.2010 10:48:45

>> vl001, 20. 09. 2010 10:38:22

..jen se mi zdálo, že Rudo ve svém příspěvku drobet absolutizuje, s přibývajícím věkem se samozřejmě naše fyzická výkonnost snižuje, daleko pomaleji se učíme, schopnost regenerace už není taková co bývala, hojení probíhá pomaleji a často komplikovaně.., což pochopitelně není důvod přestat se hýbat, učit, začínat nové a nové věci…

Motto: ...kam až?
avatar

Sloviensko

rudo muž 20.09.2010 13:24:21

>> Dav, 20. 09. 2010 10:48:45 ano to je bezna skusenost ale nie je to vekom, je to neprirodzenym opotrebovanim – zlym zachadzanim s telom ako keby si do auta sypal cukor do nadrze a piesok do oleje a potom ukazoval ze ved to auto uz nestiha a este nema ani nic najazdene.

Smrt – vravi sa ze smrt je ultimatny orgazmus, mozno preto sa do toho vacsina tak hrnie.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Celkem 688 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 1:02:00 (2010)

Rozára žena 20.09.2010 13:41:37

Proč všechno přepočítávat na výkon? Nejlepší je asi ten pocit. Z mého úhlu pohledu jsou veteráni „frajeři“ a nejen mého, můj nejstarší syn(8) se mě občas, když přifuním domů ptá: „Tak co, už tě zase předběhl ten hodně starý děda?“ (potkávám občas dva běžce, jeden veterán, druhý „super“ veterán) Klobouk dolů před každým kdo to nezabalí :o) a to se netýká jenom běhu

avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 20.09.2010 14:50:39

>> rudo, 20. 09. 2010 13:24:21

Popírat, že s věkem výkonnostní křivka klesá (ať už prirozeným či nepřirozeným opotřebením), považuji za absurní…, možná by se někde na zeměkouli našlo pár jedinců, kteří se chovají celkem šetrně ke svému organizmu, přesto i oni běhali, skákali a mysleli lépe ve dvaceti než v sedmadevadesáti…

Motto: ...kam až?
avatar

Brno

10 km: 0:36:12 (1999)
maraton: 3:06:00 (2000)

martin76 muž 20.09.2010 16:11:55

>> vl001, 20. 09. 2010 10:38:22

to me napada cimrman, kdy profesor Sainer ve svych 60 letech zemrel, nedockav se vydani sve prace „zijme zdrave do sta let“:).

Motto: i skladník ve šroubárně si může přečíst Vergillia v originále
avatar

Sloviensko

rudo muž 20.09.2010 23:44:24

>> Dav, 20. 09. 2010 14:50:39 ja predsa nepopieram ze vykonnost klesa s neprirodzenym opotrebenim, na druhej strane si nemyslim ze existuje nieco ako prirodzene opotrebovanie, zrejme mas na mysli opotrebovanie ktore je vseobecne akceptovane spolocnostou ako nasledok bezneho sposobu zivota, pre mna je to stale neprirodzene opotrebovanie. Toto opotrebavanie ale nie je funkcia veku, je to funkcia intenzity opotrebovania a funkcia dlzky casu opotrebovania, nema to nic spolocne s datumom narodenie v rodnom liste. 20 rocny clovek aj tak este nie je dovyvinuty a pokial by sme zostali v rovine ktora je bezna v spolocnosti – teda ze starnut sa musi, tak by sme pri spravnmom postupe dosiahly vrchol niekde okolo 40 rokov, kedze az dovtedy stali silnie pohybovy aparat a rozvijaju sa funkcie, nakoniec Haile takmer v 40 zabehol svetak a chysta sa na dalsi. no a o mysleni – rychlosti a spravnosti 20 rocnych – to bol zart, ze ?

kazdy proces ktory v tele nieco zhorsuje a teda je sucast toho co sa nazyva starnutie sa da pri podrobnej analyze na bunkovej urovni zaradit do 3 kategorii problemov :

  • v tele je nejake svinstvo co tam nepatri – je relativne lahke zastavit prisun takehoto svinstva a je lahke spravit bnejaku ocistnu metodu ktora to svinstvo z tela vyluci
  • v tele chyba minimalne 1 ale obycajne viac stavebnych prvkov – obycajne nejaky mineral alebo neposkodeny tuk, a je znovu relativne lahke zadovazit prisun tohoto chybajuceho prvku a je dokonca mozne sa tymito prvkami naladovat tak ze sa doplni kapacita na 100% skladovacej kapacity takze ked sa dostaneme do situacie ze niekolko dni alebo tyzdnov nemame pristup ku zdroju tychto latok tak tela ide v pohode zo zasob a doplni ich neskor
  • informacie prichadzajuce do bunky, tkaniva, organu ci celeho systemu su vadne su rusene alebo vyslovene chybne – toto je tiez mozne napravit, je to tazsie vysvetli kedze je to oblast kvantovej fyziky, informacnej teorie, skutocnej ulohy DNA atd

vysledkom je ze hocaky stav organizmu mozno kompletne napravit a nastartovat proces kompletnej regeneracie – popularne nazyvane proces omladzovania, takze kludne v 60 rokoch mozes zacat proces kotry ta za 5–10 rokov privedie do stavu ktory dnes bezna populacia pozna vo veku 18–30 rokov. Poznam osobne takychto ludi ale nie na uzemi CZE-SVK. takyto proces bol velmi tazky a komplikovany v minulosti a len naozaj malokto bol schopny dostat sa aspon scasti na spravnmu cestu, teraz su konecne informacie a vedomosti dostupne, ale co je dolezitejsie: vonkajsie energie sa konecne zmenili tak ze zhruba od roku 2007 je tento proces relativne dostupny takmer kazdemu a v rokoch 2009–2010 prebehlo a prebieha dalsie preladovanie energii a ludom sa odblokovava velka cast doteraz spiacej strutury DNA, este donedavna medicinou nazyvana junk DNA kedze medicina nevedela na co to vlastne je. Zo sucasne zijucej populacie sa velka cast v pohode dozije minimalne 300 rokov a bude to v plnej sile. ked na to myslim musim sa smiat z veteranskej atletiky, delenie po 5 rokoch na kategorie, ked bude kategoria napriklad 275–279 rokov a vitaz zabehne rychlejsie ako vitaz v kategorii 140–144 alebo v kategorii sopliakov ;-)65–69

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Celkem 3059 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:54:10 (2011)
půlmaraton: 1:55:58 (2011)

Hokki muž 21.09.2010 08:35:34

>> rudo, 20. 09. 2010 23:44:24

Nezlob se. Tvoje příspěvky o běhání, o výživě, o tréninku, atd. jsem doposud hltal jedním dechem (a věřím, že i dál budu). Nad sodou bicarbonou, jako prostředkem na tajné léčení rakoviny, jsem se trošku pozastavil. Ale tvůj poslední odstavec, to už se mi zdá – jak to nazvat – trošku silná káva… Ale nejsem ani lékař, ani chemik, ani kvantový fyzik, takže nemohu kvalifikovaně protiargumentovat. Jen pochybovat.

Ale dobré by to bylo, kdybych se za takových, dejme tomu, 228 let ráno probudil a před ranním proběhnutím ty zatracené achillovky nemusel už tak dlouho obživovat, jako dnes, věkem téměř v budoucí kategorii „sopliakov“. :-) No, dobré… – potom by na mne zavolala moje stejně stará manželka, že už se nemůže dočkat… :-(

avatar

Celkem 920,36 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:58:01 (2010)
půlmaraton: 2:19:55 (2010)

Mnemosyne žena 21.09.2010 08:55:46

>> Hokki, 21. 09. 2010 08:35:34

Naprostý souhlas (teda, až na tu manželku, té bych zůstala uštřena, LMAO).

Motto: ~ run free ~
avatar

Černé Voděrady

Celkem 21078,59 km
Minulý měsíc 74,15 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 21.09.2010 09:13:48

>> rudo, 20. 09. 2010 23:44:24

Ta velká část populace co se dožije 300 let ovšem zcela položí důchodový systém, leda by se hranice d.věku posunula někam na 289 ;-)

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

Sloviensko

rudo muž 21.09.2010 09:15:30

>> Hokki, 21. 09. 2010 08:35:34

Hokki pochybovat je spravny pristup, ale treba pochybovat aj o tom co bolo doteraz prezentovane spolocnostou ako nemenny a trvaly fakt. Zacat nad celym pochybovat. To je prvy krok. Achilovky ti zrejme signalizuju nieco o imunitnom systeme.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Sloviensko

rudo muž 21.09.2010 09:24:36

>> MartiNo, 21. 09. 2010 09:13:48

dochodkovy system vsetkych statov je uz davno polozeny fondy rozkradnute a len sa predstiera ze to klape. V britanii su uz plany na posunutie veku postupne na 75 rokov a dokonca sa tajne spekuluje ze sa to na rovinu vyklopi a starobny dochodok sa jednoducho zrusi a basta. Posuvanie veku prebieha vsade – a odpovedaju tomu strajky, v USA je rozpadnuty cely dochodkovo-zdravotny komplex, ziadna vlada nema absolutne ziadny plan co s tym spoliehaju vsetci na redukciu populacie o tom mali byt vakciny na bravcovu chripku a rozne ine pokusy s umelymi virusmi. Treba si uvedomit ze sucasna civilizacia je totalne neudrzatelna a vsetky systemy – ekonomicky finacny socialny atd su uz v podstate nefunkcne len sa dalej predsiera, kompletny rozpad do 2 rokov… po rozpade finacneho systemu aj tak pojem dochodku bude bezvyznamny kedze peniaze alebo vobec nebudu alebo nebudu mat ziadnu cenu, takze nebude co a preco vyplacat. Obama zachranoval banky Brusel zachranuje Grecko ale tie zachrany len dalej navysili dlhy a riziko.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Brno

10 km: 0:36:12 (1999)
maraton: 3:06:00 (2000)

martin76 muž 21.09.2010 09:36:04

>> MartiNo, 21. 09. 2010 09:13:48

z toho by se dala odvinout nejaka konspiracni teorie, ze stat tohle vi (nejlepe svetove mocnosti) a schvalne zkracuje lidem zivot…:).

Motto: i skladník ve šroubárně si může přečíst Vergillia v originále
avatar

Celkem 100,07 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:51:59 (2010)
půlmaraton: 2:08:32 (2014)

Kulíšek žena 21.09.2010 09:38:48

>> MartiNo, 21. 09. 2010 09:13:48

Čili, s ohledem na Rudovu finanční predikci, i kdyby ses mohla dožít 300let, tak se jich nedožiješ, protože umřeš hlady…:-)))

Takže carpe diem, přátelé!;-)

Motto: no stres
avatar

Celkem 3059 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:54:10 (2011)
půlmaraton: 1:55:58 (2011)

Hokki muž 21.09.2010 09:39:43

Rád bych se, s dovolením, vrátil od DNA a důchodů k článku. Začal jsem pravidelně běhat až před dvěma roky, učím se. Mám za sebou jen několik málo závodů a (musím to zaklepat) zatím se mi daří stále nějakou tu minutku z časů ukrajovat. Na rozdíl od tvrzení v nadpisu článku tedy ještě neztrácím, ale dávám si otázku – kdy to přijde?

V článku se píše, že to, co má nakonec největší vliv, je naše vůle. Neřekl bych. Postavil bych ještě na vyšší stupínek disciplínu. Vloni jsem měl chvíli období falešné euforie, že jsem si začal dávat obden dvacítky. Ono to jde! A když to nepůjde, tak přece ještě přidám! (Ovšem ne každý může být Zátopkem…) Vůle spousta, kdybych se spolehl jenom na ni, zničím se. Chybami se člověk učí…

avatar

Celkem 100,07 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:51:59 (2010)
půlmaraton: 2:08:32 (2014)

Kulíšek žena 21.09.2010 09:40:37

>> martin76, 21. 09. 2010 09:36:04

A taky Tě někdo pořád sleduje…?! Mě jo!!!:-))))

Motto: no stres
avatar

Brno

10 km: 0:36:12 (1999)
maraton: 3:06:00 (2000)

martin76 muž 21.09.2010 09:44:36

>> Kulíšek, 21. 09. 2010 09:40:37

vesmirnilide.cz:)

Motto: i skladník ve šroubárně si může přečíst Vergillia v originále
avatar

Brno

10 km: 0:36:12 (1999)
maraton: 3:06:00 (2000)

martin76 muž 21.09.2010 09:49:44

>> Hokki, 21. 09. 2010 09:39:43

pekne vysvetleny rozdil mezi pojmy vule a disciplina:).

>> rudo, 21. 09. 2010 09:24:36

rudo, nebudu reagovat na tve nazory, ale zajima me, jak se ti s takovou predstavou spi a vubec zije? zacinas se zasobit, zbrojit, ucit se jak prezit v dzungli, nakladat maso apod? ted to nemyslim ironicky, ale pokud tomu opravdu veris, tak tyhle znalosti budou k nezaplaceni, ne?

omlouvam se, je to uz trochu mimo tema.

Motto: i skladník ve šroubárně si může přečíst Vergillia v originále
avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 21.09.2010 09:53:12

>> rudo, 20. 09. 2010 23:44:24

Rudo psal: „Zo sucasne zijucej populacie sa velka cast v pohode dozije minimalne 300 rokov a bude to v plnej sile. ked na to myslim musim sa smiat z veteranskej atletiky, delenie po 5 rokoch na kategorie, ked bude kategoria napriklad 275–279 rokov a vitaz zabehne rychlejsie ako vitaz v kategorii 140–144 alebo v kategorii sopliakov ;-)65–69“

…reagovat na tohle mi už přijde celkem jako ztráta času…, uvádí to ovšem do docela zajímavého kontextu ostatní Rudovy příspěvky :-)

Motto: ...kam až?
avatar

Celkem 100,07 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:51:59 (2010)
půlmaraton: 2:08:32 (2014)

Kulíšek žena 21.09.2010 09:58:14

>> Hokki, 21. 09. 2010 09:39:43

Hokki, bude to asi kombinace. Navíc, vůle je s disciplínou dost úzce provázaná, nemyslíš? Můžeme být disciplinovaní, chybí-li nám vůle?

Osobně jsem ale prostá závěru, že vůle je samospasitelná. Naopak si myslím, že v mnoha případech může vést k nepřiměřené tvrdosti a mít velmi negativní dopady (na tělo i duši). I tady by možná měla existovat určitá korekce, které já pracovně říkám „láska k sobě samému (a k druhým)“.:-)

Tímhle se ale posouvám na velmi subjektivní „led“, takže mou glosu ber jen jako názor nenárokující si býti absolutně platným (pokud vůbec v této oblasti absolutně platný názor existuje).:-)

Motto: no stres
avatar

Celkem 100,07 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:51:59 (2010)
půlmaraton: 2:08:32 (2014)

Kulíšek žena 21.09.2010 09:59:21

>> martin76, 21. 09. 2010 09:49:44

>> Dav, 21. 09. 2010 09:53:12

Máte pravdu.:-)

Motto: no stres
avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 21.09.2010 10:02:55

>> Hokki, 21. 09. 2010 09:39:43

Hokki, tohle mi přijde docela dobře naformulovaný…, jen nevím, co je špatnýho na těch dvaceti kilácích obden.., mám pocit, e je to méně zatěžující než desítka denně…, a záleží přece na cíli, mě se to jako příprava na dvanáctihodinovku docela osvědčilo, pochopitelně ještě přes víkend nějaký delší běh…

Motto: ...kam až?
avatar

Celkem 3059 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:54:10 (2011)
půlmaraton: 1:55:58 (2011)

Hokki muž 21.09.2010 10:32:12

>> Dav, 21. 09. 2010 10:02:55

Brzy, příliš brzy. Ještě v červnu 2008 jsem neuběhl 100 m souvisle. Hlava by chtěla, ale tělo si říká o šetrnější postup. Letos už spolu udělaly dohodu, že si budou vzájemně vyhovovat a je to tak lepší pro obě strany… :-)

avatar

Celkem 100,07 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:51:59 (2010)
půlmaraton: 2:08:32 (2014)

Kulíšek žena 21.09.2010 10:38:06

>> Hokki, 21. 09. 2010 10:32:12

Krásně řečeno.:-))

Motto: no stres
avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 21.09.2010 10:44:30

>> Kulíšek, 21. 09. 2010 09:58:14

Já ten rozdíl úplně jasně vidím na sobě.., vůle není problém, ale s tou dispciplínou jsem fakt na štíru :-x

Motto: ...kam až?
avatar

Celkem 100,07 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:51:59 (2010)
půlmaraton: 2:08:32 (2014)

Kulíšek žena 21.09.2010 10:46:18

>> Dav, 21. 09. 2010 10:44:30

Hmmm…, tak to je pro mě novinka. Díky.:-)

Motto: no stres
Nalezené položky: 32 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.