Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít
Index » Výživa » Vaše top 5 svačiny

Vaše top 5 svačiny

Nalezené položky: 1 První Předchozí | 1 | Další Poslední
avatar

mavis muž 14.09.2022 13:24:56

Přidávám prvních 5 tipů na svačinky na které jsem narazil, a které se mě taky nejvíce oslovily.

1) Sušené maso

Sušené maso je skladné a poskytne koncentrovanou dávku energie, bílkovin a vitamínů. Příprava je zdlouhavější, ale rozhodně to stojí za to, můžete snadno nadělat do zásoby.

Tukem co nejméně prorostlé hovězí, např. hovězí pečeni z kýty vložíme asi na hodinu do mrazáku, hlídáme aby přiměřeně ztuhlo, může se vytvořit slabá zmrzlá krusta, lépe se pak krájí. Krájíme ideálně kolmo na vlákna na proužky o tloušťce do 3mm. Marináda se osvědčila oblíbená kombinace Worcestrove a sójové omáčky (50ml od každé na 500g hovězího) s cukrem, sladkou paprikou, pepřem, solí, sušeným, nebo třeným česnekem a cibulí – vše po jedné kávové lžičce. Soli dáváme dle libosti, chuť koření po usušení zintenzivní.

Proužky masa potíráme marinádou a naložíme do uzavíratelné nádoby a nejlépe zatížíme – zajistíme, aby maso, pokud možno nebylo v kontaktu se vzduchem. Necháme stát v lednici 12 hodin.

Následně beef jerky napícháme jako špíz na špejle, nebo jen tak rozmístíme na rošt a umístíme do trouby nahřáte na 80°C. Na dno umístíme plech pro zachycení přebytečné marinády. Sušíme asi 4 hodiny, i méně, dle libosti, někdo má rád čerstvější, pro dlouhodobější skladování je lepší vysušit pořádně(ale nepřehnat, pak se to nedá jíst:)

Další možností je sušit v sušičce na ovoce při teplotě 70°C, sušení trvá asi 6 hodin.

Skladujeme na kratší dobu v zip-lock plastovém pytlíku s absorbérem kyslíku, nebo vakuujeme při sušení do zásoby.

2) Využití hmyzu

Hmyz obsahuje vysoce kvalitní bílkoviny, které se skládají z množství esenciálních aminokyselin. Můžeme je tedy srovnávat zejména s drůbeží bílkovinou a bílkovinou ryb. Hovězí a vepřovou bílkovinu dokonce v kvalitě dalece předstihují. Další výhodou je vysoký obsah nenasycených mastných kyselin, dále jsou zdrojem vitamínů a minerálů.

Recept na přípravu pečených larev potemníka:

Larvy můžeme krátce péct na pečícím papíře, takto připravené mají zachováno mnoho vitamínů a zdravých tuků, jedná se v podstatě o sušení.

Příprava: Larvy necháme dva dny hladovět a poté můžeme na 1–2 hodiny umístit do nádoby s kari kořením. Takto připravené poté v sítu spaříme několik vteřin ve vroucí vodě a necháme okapat. Následně rozprostřeme na plech a necháme péct dokud nejsou křupavé. Následně sesypeme do nádoby a promísit s trochou soli a chilli/BBQ kořením. Můžeme nasypat do potravinového zip-lock pytlíku a vyrazit na cestu. Velmi rychle zasytí. Vynikající jsou také s bylinkovým dipem a lehkým salátkem.

Hmyz obsahuje přirozeně velký podíl (zdravého) tuku, takže při pečení není třeba tuk přidávat. Chuťově lze přirovnat k pečeným loupaným slunečnicovým semínkům. Jedná se o bohatý zdroj kvalitních bílkovin, obsah bílkovin je asi dvojnásobný například hovězímu. Některé druhy jsou výjimečně kaloricky bohaté a řadí se (larvy R. ferrugineus) k nejvýživnějším potravinám planety.

3) Luštěniny – jak na ně

Klíčená čočka a mungo je vynikající základ salátů, na cestu je ale v této formě nepraktické, snadno se zapaří a dlouho nevydrží. Naklíčené luštěniny ale můžeme usušit, jsou pak ještě chutnější a snadno se skladují. Je to výživná a zdravá svačinka, vždycky nakopnou.

Příprava: Čočku s mungem propereme a nasypeme do mističky, nebo sklenice s vodou, voda by měla sahat asi 1cm nad luštěniny. Necháme asi 4 hodiny odstát v chladu a pak scedíme a znovu propereme. Následně vlhké luštěniny uzavřeme do zavařovací sklenice a při pokojové teplotě necháme jeden až dva dny stát – klíčit. Třikrát i vícekrát za den směs propereme, je vhodné toto dělat s větším množstvím, ať pak máte dlouho do zásoby.

Zatím připravíme koření, na 1 šálek luštěnin použijeme lžíci sušené papriky, špetku cayenského pepře a případně chilli, dvě lžičky lahůdkové droždí, sůl, na kávovou lžičku tamari a olivový olej asi dvě lžíce, dle preferencí, (olej můžeme ovonět třeným česnekem se kterým pořádně promačkáme)

Jakmile začnou vykukovat klíčky, naposledy scedíme a propereme, nasypeme do hlubší mísy, zalijeme přiměřeně olivovým olejem a trochu prosolíme. Pořádně promícháme a přidáme další ingredience, olej slouží k tomu, aby se koření dobře přichytilo, lahůdkové droždí můžeme přidat navíc, pokud to s olejem přeženeme. Dobře promíchané luštěniny umístíme do sušičky asi na 5 hodin, nebo 3 – 4 hodiny do trouby na 70 – 80°C. Hlídáme aby luštěniny byly přiměřeně křupavé.

Sušenou křupavou směsku nasypeme do pytlíku zip-lock, je to nejpohodlnější způsob na cestu.

4) Ovesné placky

Vozit si s sebou ovesnou kaši není nejlepší nápad, můžeme ale připravit suchou obdobu v podobě pečených placiček.

Připravíme si 130 g jemně mletých ovesných vloček nebo mix s obyčejnými, 70g hladké mouky (může být špaldová), 50g másla, 50g strouhaného kokosu, 3 – 4 lžíce medu, půlku čajové lžíce skořice, špetka soli a špetka pravé vanilky.

Směs promícháme, přidáme pár lžiček vody, rozpracujeme ze směsi soudržné těsto a vytvarujeme hrudky, rozplácneme do placiček a pokládáme na pečící papír do trouby rozehřáté na 180°C (podle chuti do směsi můžete přidat slabě rozmixované ořechy a drobné sušené ovoce nebo strouhané jablko, lze experimentovat a recept upravit dle vlastních preferencí:)

Na plech pokládáme s dostatečnými rozestupy, protože placičky se při pečení roztáhnou.

Pečeme cca 10 minut dokud placičky nezezlátnou.

5) Zpracování ořechů (kešu, mandle atd)

Ořechy obsahují spoustu minerálů jako zinek, draslík, hořčík, železo a vápník, také jsou bohatým zdrojem vlákniny, bílkovin, zdravých tuků, vitamínů B a E a další. Pražení ořechů ale není příliš zdravé, příjemné kořeněné chuti se dá ale dosáhnout i máčením – částečným naklíčením a následným pečením při nízké teplotě.

Máčení údajně také ořechy zbaví kyseliny fytové a enzymových inhibitorů, které pak v trávicím traktu blokují příjem mineralů, (jedná se o přirozenou obranu rostlin proti pojídání).

Příprava:

Syrové ořechy promyjeme ve vlažné vodě a vložíme do misky s několika centimetry prosolené vody. Přikryjeme papírovou nebo látkovou utěrkou a necháme 8–12 hodin nasáknout. Během této doby slanou vodu několikrát vylijeme, ořechy opláchneme a dolijeme novou vodou, zhruba jednou za 3 hodiny.

Doporučovaná doba máčení pro jednotlivé druhy: Kešu – 2 h, Lískové ořechy – 7 h, Pekanové ořechy – 5 h

Vlašské ořechy – 4 h, Mandle – 10 h, Arašídy – 12 h

Po namočení ořechy usušíme v sušičce na ovoce po dobu 12 – 24 hodin a nebo přes noc v troubě nastavené na padesát stupňů. Můžeme sesypat, jemně promastit a promísit s trochou soli a oblíbeným kořením.

Takto připravené dlouho vydrží, je ale vhodné skladovat v neprodyšném pytlíku s absorbérem kyslíku nebo vlhkosti.

Nalezené položky: 1 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.