Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít
Index » Běžecký trénink » Technika běhu

Technika běhu

Nalezené položky: 10 První Předchozí | 1 | Další Poslední
avatar

check_drummer muž 20.01.2020 20:30:48

Ahoj, měl bych několik dotazů k běžecké technice:

  1. Měla by noha v době kontaktu s povrchem cesty aktivně pracovat, tj. „tlačit“ směrem vzad? Pokud ano, z jaké části těla by tento pohyb měl vycházet? Z kyčlí? Z hamstringů? Měl by tento tah být spíše rovnoběžný s povrchem cesty a nebo „dozadu a poněkud dolů do země“? Měl by tento tah být konstantní po celou dobu kontaktu nohy se zemí a nebo by měl v některém okamžiku být větší? Tento tah může být třeba jen reakcí na to, abychom nepřepadli díky gravitaci vpřed (tj. nešlo by o akci, ale o reakci nohy proti pádu), i přesto jsou otázky výše relevantní.
  2. Měl by se na odrazu nohy od země aktivně podílet kotník? Dochází vůbec k odrazu jako takovému? A nebo se spíše noha jen zvedá z podložky a přesouvá se vpřed?
  3. Měla by se noha ještě před dopadem (ve vzduchu) začít pohybovat vzad? Tj. během svého pohybu by nebyla nejvíce vpředu při dopadu, ale ještě za letu. (To že má noha dopadat pod tělem je známá věc, tento dotaz je ale postaven poněkud jinak.)
  4. Měl by se člověk aktivně snažit o zakopávání (zvedání paty k hýždím) a nebo to „nastane samo“ tím, že se koleno rychle přesouvá kupředu a noha je v koleni uvolněná?

Děkuji za postřehy a rady

Honza

avatar

Žlababa muž Dnes 09:20:35

>> check_drummer, 20. 01. 2020 20:30:48

Ahoj Honzo, při snaze odpovědět na Tvé otázky jsem několikrát propadl určité beznaději hraničící se zoufalstvím. Je to jako bys někomu zadal úkol: vyjmenuj všechny svaly, které se zapojí při popíjení kávy :) ( A zapojení svalů nebo kloubů ve Tvých zvídavých otázkách je jen špička ledovce )

Domnívám se, že vskutku je třeba se technikou běhu zabývat, pokud chce člověk (běžný současný Evropan)běhat lépe, rychleji, zdravěji, přirozeněji, s menším úsilím.. atd. Pochopení pohybových vzorců, fyziologie těla, jak funguje u člověka obecně pohybový aparát může také jistě pomoci, ale není to vůbec nutné. Možná že by Tě mohlo oslovit nebo malinko pomoci, když se mrkneš například na stránky posemethod.com Nebo podobně kanály na youtube.( stačí vyhledat: posetv) Hodně zdaru.

Motto: Kdo uteče vyhraje
avatar

Bratislava

Celkem 142498 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž Dnes 10:45:29

>> check_drummer, 20. 01. 2020 20:30:48

Jednoducha odpoved na komplexne ( a nie uplne spravne polozene) otazky je: to velmi zalezi od rychlosti behu, individualnych dispozici jedinca, terenu a dlzky trate. Napriek kadejakym guru strankam a jedincom, ktori sa snazia o predaj teplej vody, neexistuje jeden spravny styl behu pre vsetkych. Konkretnejsie:

  1. sprinter a aj strednotratiar ano. Cim dlhsia trat, tym treba viac dbat na ekonomiku, ultra bezci uz tlak sami nevyvijaju.
  2. Ano, urcite. Cim vacsia rychlost behu, tym viac sily treba do odrazu vlozit. Vseobecne – svaly aktivujuce slachy kontniku a achilovku su najmenej energeticky narocne z celeho komplexu pohyboveho retazca. Ergo dobry rozsah pohybu kotniku, vs. urcita rigidita achilovky (len do nutnej miery) su predpokladom na efektivny a rychly bezecky pohyb. Podmienka sine qua non, ale nie jedina… a samozrejmek odrazu musi dochadzat, ziadne padanie vpred neexistuje. Ak sa chces pohnut dopredu a mat letovu fazu, musis sa z palca odlepit a vyvinut silu k odrazu. A pose method nespominaj, je to kineticky nezmysel.
  3. Zalezi od rychlosti behu. Sprinteri na 60–200m vykonavaju aktivny protipohyb, je to vsak technivky velmi narocny pohyb, vyzadujuci si velky rozsah pohybu a vynikajucu silovu pripravenost. Dovolim si tvrdit, ze uz ani na 1/4ku to elita nevie uplne spravne vykonavat. Pre teba – zabudni na to a hlavne co najlahsie dopadaj pod taziskom.
  4. ano, aktivne treba zakopnut. Akou silou a v akom rozsahu, zalezi od rychlosti behu a dlzky koncatin v pomere k dlzke kroku a silovym dispoziciam vs. energetickej narocnosti a dostupnym zdrojom energie. Zakopnutie je nutne k svihovemu pohybu – mysli na kyvadlo. Nizsi bezci musia viac zakopavat pre dosiahnutie potrebnej dlzky kroku (ergo nepretahujes dopadovu nohu a nedopinas na nej koleno, ale odrazovu nohu rychlo aktivne pocas letovej faze ohnes a svihnes nou). Porovnaj napr. krok Bekeleho s extremnym zakopavanim vs. Wandersa, ci inych vyssich bezcov… a pritom Bekele ma dlhsi krok nez vacsina aj o 15–20cm vyssich bezcov.
avatar

Zem

rudo muž Dnes 11:33:37

>> Mato, 26. 02. 2020 10:45:29

+++

ano takto to je

zvlast ma potesilo ako si presne zodpovedal 3.

2. toto trenovala Kratochvilova tak ze s 15kg cinkou poskakovala dost dlho iba pohybom v kotniku teda bez pouzitia kolien

z minulosti si pamatam strednotratiarov ktory sa zameriavali na aj specificky na odraz z prstov- z palca ako ten posledny moment, ale na to treba lahke tenke boty, to dost dobre nejde v hrubych a neohybnych

Motto: 528 citaj: geopolitics.co
avatar

Celkem 1920,23 km
Minulý měsíc 132 km
10 km: 0:39:52 (2020)
půlmaraton: 1:35:15 (2019)

blackseal muž Dnes 11:59:44

Najlepsie behaju tusim male decka. Tak vidiet, ze beh je pravdepodobne prirodzeny pohyb pre cloveka. Postupom casu, ale tieto navyky upadaju a rozne bezecke spolocenske podujatia, kde sa o.i. aj beha su tragickou ukazkou, ako sa neudrziavanie vrodenych stereotypov vypomsti.

avatar

Žlababa muž Dnes 12:11:06

Na každém šprochu pravdy trochu ?

https://www.behej.com/…pose-running#…

Jestli dobře rozumím Mato, tak to s čím nesouhlasíš je celá ta myšlenka náklonu trupu dopředu – tedy jakoby řízeném padání vpřed ? Jak ale metodicky někoho naučit, aby dopadal pod těžiště ? Měl jsem v rukách nějakou knížku (už nevím název) ale patrně to byla překlad od toho Romanova a týkalo se to pose metod – já se tam „naučil“ že při běhu bych se neměl ohýbat vpřed, ale náklon osy těla dopředu je vhodný právě s ohledem na dopad pod těžiště. Nepřipadá mi, že by Tvé konkrétní rady byly nějak v rozporu s pose metod.

Motto: Kdo uteče vyhraje
avatar

Bratislava

Celkem 142498 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž Dnes 12:37:02

>> Žlababa, 26. 02. 2020 12:11:06

Naklon ma ist od kotnikov, nie od trupu. Preto treba velky rozsah pohybu. Pre predstavu je dobre si mozno vsugerovat, ze padas dopredu, ale ked na to nemas ohybnost, silu v celom retazci pohybu, tak budes poskakovat na mieste ako gaspar. Aj preto vravim, ze ziadne „riadene padanie vpred“ neexistuje. Pohyb vpred sa vykonava kotnikom a aktivnym odrazom z palca. Kolko z energie odrazu pojde vpred a kolko smerom hore, je prave otazka ohybnosti a specifickej sily. Romanov je presne ten idiotsky guru, ktory „uci“ kineticke nezmysly a polopravdy. A na zaver, nikomu som neposkytoval ziadne konkretne rady. Len som opisoval niektore oddelene fazy bezeckeho pohybu, resp. uvadzal na spravnu mieru nieco, co sa zacalo uberat smerom ku kultu a s kinetikou malo pramalo spolocne. Staci si trochu polistovat v odbornych publikáciách s kinematografmi a aj laikovi bude jasne, ze Romanov je sarlatan.

avatar

Bratislava

Celkem 142498 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž Dnes 12:40:25

>> rudo, 26. 02. 2020 11:33:37

Presiel som testom ? :-) Hej, aj ja som videl videa tréningu sily clenkov a specificke cviky JK. My sme zvykli robit 60–150m jelenaky, stovky opakovani od jesene az do jari. *Sice bez zavazia, ale casto do kopca… Holt, trener bol stara skola.

avatar

Žlababa muž Dnes 13:20:17

>> Mato, 26. 02. 2020 12:37:02

Díky za vysvětlení Mato.

Motto: Kdo uteče vyhraje
avatar

Zem

rudo muž Dnes 15:15:57

spodna cast brucha a vrch stehien nohu zdvihaju, toto je viacmenej nezavisle od rychlosti behu, alebo inak bezecky vykon nie je dany vykonnsotou tejto casti tela

o vsetkom rozhoduje zadna retaz, o vykone o rychlost o vytrvaliosti ale aj o zraneniach

najhlavnsji sval je ZADOK – Gluteus

potrebuje velmi silny a vykonny sval v spodnej casti chrbta a hornej casti hamstringu,

to je zakladna retaz z 3 prvkov, tam sa vsetko generuje a tam to vsetko zlyhava

dalej je to spodna cast zadnej retaze – lytko achilovka plantar palec

vrchna cast tela svaly okolo chrbtioce musia byt pevne e vytrvale

aby impulz odrazovej nohy posunul cely vrch tela dopredu bez straty energie

ta strata vznika ked je trup nepevny a zacne sa prehybat triast ako vrece s gelom

chlap vie ze na rychlej sprinterke a vykonnej skokanke je zadok zvalst pekna cast tela, o tom to je, o krase zenskeho zadku

Motto: 528 citaj: geopolitics.co
Nalezené položky: 10 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.