Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

ROZHOVOR: Výsledku z New Yorku si moc vážím, bylo správné odejít od lyží

ROZHOVOR: Výsledku z New Yorku si moc vážím, bylo správné odejít od lyží
foto: Radek Narovec (archiv)

Daniela Havránková | 06.11.2017 | přečteno: 13135×

Maraton v New Yorku sice není nejrychlejším světovým maratonem, ani se na něm nerozdávají světové tituly či nebojuje za olympijskou myšlenku, přesto je považován za jednu z největších událostí roku. A české vytrvalkyni č. 1 Evě Vrabcové Nývltové navíc dodal další porci sebedůvěry a utvrzení se, že bylo správné odejít od běžek a dát přednost silnici. „Nikdy na nedělní závod nezapomenu!“ uvedla v rozhovoru krátce po doběhu.

Vyhovovalo ti úvodní pomalejší tempo závodu?

„Nejdřív jsem byla překvapená, i když jsem předem dostala pokyn vyběhnout pomalu vzhledem k ne úplně lehké trati. Určitě jsem nechtěla jít sama na čelo a tempo udávat, protože to se mi už párkrát v minulosti vymstilo.“

Závodnice ale začaly postupně zrychlovat, jak jsi to vnímala?

„Držet krok s čelem se mi dařilo víc než hodinu a půl a bylo úžasné běžet s těmi nejlepšími. Bohužel později na 35. kilometru jsem už na další zrychlení reagovat nestihla. Vím, že právě na tom musím ještě zapracovat, stejně tak na samotném finiši před cílem, kde mě předstihla závodnice, o které jsem nevěděla, že se k nám zezadu blíží.“

Jaká byla atmosféra podél trati?

„Skvělá a užívala jsem si ji. Také díky pomalejšímu tempu v úvodu jsem mohla diváky vnímat a vidět trochu víc i samotné město.“

Co předcházelo samotnému závodu, jak ses aklimatizovala?

„Celkově tu byly přípravy docela náročné, přeci jen, je to tady velký svět a jako závodnice jsem měla hodně povinností. Bylo třeba všechno pečlivě kontrolovat, oblečení na závod, občerstvení atp. a být všude včas. Se vším mi tu skvěle pomáhal Martin (manžel a trenér, pozn. red.).“

Jak ses vyrovnala s časovým posunem?

„Celkově jsem tu spala strašně málo, za celé čtyři dny, co jsem tady, asi jen 10 hodin. A před závodem jsem vstávala už ve 3:45, chtěla jsem se jít rozklusat do Central Parku, ale takhle brzy byl ještě zavřený a nepustili mě tam (smích).“

Spánek ti v závodě nechyběl?

„Myslím, že když tělo spánek nepotřebovalo, tak prostě spát nemuselo. Určitě si odpočinu po návratu doma. Těším se na kamarády, dám si týdenní pauzu od běhání a čekají mě pro změnu nějaké kulturní akce.“

Co tě čeká ještě teď těsně po závodě?

„Jdeme na slavnostní večeři a v New Yorku zůstáváme ještě v pondělí, chystám se na nákupy (smích).“

Co pro tebe takový výsledek na tak prestižní akci znamená?

„Je to parádní, úžasné a na tento závod nikdy nezapomenu. Dnešního výsledku si vážím moc, dokázala jsem tím něco sama sobě a snad jsem už konečně přesvědčila i ty, kteří mi nevěřili a stále pochybovali, že bylo správné rozhodnutí přejít od lyží k běhu.“

Potkáme tě ještě letos na nějakém závodě?

„Vzhledem k jarním zdravotním potížím budu teď po maratonu sekat latinu (smích). Čeká mě jen několik sranda výběhů, Mikulášský běh apod. Těším se taky na běhání s Bellčou (fenka samojeda, pozn. red.).“

Komentáře (Celkem 289)

Nalezené položky: 290 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Další Poslední
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 07.11.2017 10:27:21

>> Radek Narovec, 07. 11. 2017 10:14:53

Jenže, když už je rozhovor, jaký je, je dobré podle toho udělat nadpis, protože takto právě ten nadpis přinesl diskuse o něčem, na co jste se vlastně vůbec nezeptali. To za čárkou nemuselo v nadpise vůbec být, když jsme se k tomu v rozhovoru vlastně nic nedozvěděli.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Trněný Újezd

jaala žena 07.11.2017 10:31:53

>> Radek Narovec, 07. 11. 2017 10:00:23

díky:-) Trepifajxl ví všechno lépe, ale třeba o dlouhodobém udržení TOP formy asi houby. Ono to udržet TOP formu bolí víc, než jí dosáhnout, a ne vždy se to daří. a v běhu jde EVN stále nahoru.

neznám situaci na lyžařském svazu, ale bude to asi všude stejné. bohužel se náš sport díky rozhodnutím kolem Sazky dostal do situace, že kdo chce nahoru, tak platí jak mourovatý, shání si sponzory. a stejně musí poslouchat svaz. Třeba je s atlety lepší domluva.

Jsem ráda, že jsou lidé jako EVN, jediné co mohu je držet palce.

Motto: člověk nikdy není moc starý, aby začal s novým sportem :-)
avatar

Praha

10 km: 0:29:57 (1992)

Trepifajxl muž 07.11.2017 10:54:56

>> jaala, 07. 11. 2017 10:31:53

a z čeho plyne, že „vím všechno lépe“? vyjádření pochybnosti tam, kde mi něco nedává smysl, není nutně projevem všeználkovství, ale spíš skepse

o problematice udržení top formy po těch skoro 40ti letech, co se motám kolem sportu, něco málo vím, ale bez ohledu na to, jak moc nebo málo o tom vím, jak zrovna tohle s tématem souvisí?

ovšem pokud proklamujete přístup „dostat se na vrchol a poté, na místo udržení formy, zkusit něco jiného“ pak ano, pak to s tím souvisí

je to jeden z přístupů k věci, na který má každý právo (pokud není vázán smlouvou apod.), pokud takový přístup zvolila E.N. pak ano, pak ten přestup dává smysl

Motto: není důležité zúčastnit se, ale vyhrát!
avatar

Trněný Újezd

jaala žena 07.11.2017 11:09:56

>> Trepifajxl, 07. 11. 2017 10:54:56

TOP forma souvisí s délkou práce pro to, aby se člověk dostal na evropskou/světovou úroveň. a ochota to množství práce (a spíš víc) dělat každý rok znovu.

ve sportu se pohybuji ještě o 5 let déle než vy, 2 sporty na úrovni bedny na MČR, poslední bedna před 2 ma lety. A vždy obhajoba byla těžší než získání té bedny. Byť vše pouze jako amatér – tzn. žádný tlak na " smluvní" povinnosti nikdy nebyl.

vytrvalostní sporty jsou náročné nejen na fyzičku, ale také na hlavu. změna sportu může pomoci překonat vyhoření – krizi. naskočení do nového sportu může být motivací vůbec u sportu zůstat.

Motto: člověk nikdy není moc starý, aby začal s novým sportem :-)
avatar

Sloviensko

rudo muž 07.11.2017 11:54:30

>> jaala, 07. 11. 2017 11:09:56

behas od roku 2015 a jsi zacatecnik

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Praha

10 km: 0:29:57 (1992)

Trepifajxl muž 07.11.2017 12:05:39

>> jaala, 07. 11. 2017 11:09:56

jasně, já jsem takto přeskákal atletika/silniční cyklistika/běh na lyžích v jistých okamžicích, kdy mi předešlý sport už nedával moc smysl, nicméně nikdy v té paradoxní situaci změny v okamžiku top výkonnosti, ovšem co z nás kdo kdy kam přestoupil nebo nepřestoupil je ve vztahu k E.N. vedlejší, ona je v tomto ohledu unikát

napadá vás někdo jiný, kdo utekl jinam v okamžiku, kdy se dostal do světové extratřídy?

nepočítá se multisport ala např. Neumannová, nebo vyšší level téhož jako např. Štybar, ptám se na jiný srovnatelý případ, kdy někdo po letitém neuspěšném prosazování se daný sport opustil ve chvíli kdy se dostal na vrchol a začal dělat jiný na nižší úrovni (nemá smysl se dohadovat na jaké úrovni, jisté je, že světovou špičkou v běhu prostě není)

Motto: není důležité zúčastnit se, ale vyhrát!
avatar

Praha

10 km: 0:29:57 (1992)

Trepifajxl muž 07.11.2017 12:13:35

>> rudo, 07. 11. 2017 11:54:30

Rudo, ona nepíše konkrétně o běhání, píše obecně o sportu, jestli mě strejda google neklame, tak tím sportem bylo jezdectví

Motto: není důležité zúčastnit se, ale vyhrát!
avatar

Trněný Újezd

jaala žena 07.11.2017 12:15:36

>> rudo, 07. 11. 2017 11:54:30

podívej se na comment v mém podpisu. Vytrvalost není jen o běhu, přičemž tréninkové metody a fyzické požadavky jsou srovnatelné. a ano, běhu jsem začátečník, a ve svém věku v něm začátečníkem zůstanu nadosrmti :-).

Motto: člověk nikdy není moc starý, aby začal s novým sportem :-)
avatar

Trněný Újezd

jaala žena 07.11.2017 12:18:59

>> Trepifajxl, 07. 11. 2017 12:13:35

chytrý trepifaixl :-). a jezdectví bylo až to druhé.

nicméně bavíme se o EVN – a o tom, jestli její výsledek je špičkový nebo ne. A já ho za špičkový v současné době považuji. I proto, že na MS byla druhá bílá – což jasně ukazuje, že existují rozdíly mezi fyzickými možnostmi afrických běžkyň a bílých holek (což je mi docela blízké téma).

Motto: člověk nikdy není moc starý, aby začal s novým sportem :-)
avatar

Sloviensko

rudo muž 07.11.2017 12:24:30

>> jaala, 07. 11. 2017 12:18:59

bavime se o tom PROC utekla.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Praha

10 km: 0:29:57 (1992)

Trepifajxl muž 07.11.2017 12:29:43

>> jaala, 07. 11. 2017 12:18:59

zastal jsem se, protože jste to napsala korektně

k druhému odstavci: jistě že se jedná o špičkový výkon, tohle tu nikdo nezpochybňuje, tím méně já, ovšem nejedná se o kvalitu výkonu jako spíš o postavení ve světové extratřídě

za poukaz „druhá bílá“ Vás ovšem musím pokárat, ovšem že ne kvůli nějaké moderní rasové korektnosti, ale jednoduše proto, že se mi zdá stejně lichý, jako podobný poukaz na nějakou hypotetickou černošku, která by byla „druhá černá“ v SP běhu na lyžích, ovšem poráželo by jí 50 Norek…

Motto: není důležité zúčastnit se, ale vyhrát!
avatar

Trněný Újezd

jaala žena 07.11.2017 12:37:09

>> Trepifajxl, 07. 11. 2017 12:29:43

díky :-).

„Druhá bílá“ – je sice nekorektní, ale ve svém vytrvalostním sportu jsem si jasně ověřila, že určitá skladba svalových vláken a somatotip jsou pro dosažení TOP světových výsledků nutné. díky správnému a dostatečnému tréninku dokážete mnohé, ale ne světovou úroveň. Na tu už je ten poměr rychlých/pomalých svalových vláken a somatotip důležitý. Ze současných ženských výkonů/výsledků na mne jasně zírá informace, že afričanky z konkrétních území (Etiopie, Kenya, Somálsko) jsou jiné, výrazně lépe připravené na běh. Možná je to tím podílem neandrtálce v bílých evropanech :-).

Motto: člověk nikdy není moc starý, aby začal s novým sportem :-)
avatar

Desert muž 07.11.2017 12:50:08

>> jaala, 07. 11. 2017 12:37:09

slon Africky ma prej dlouhe usi kvuli chlazeni,

v pude je dost floru, vychodni A- vytrvalost – kava – kofein, zapadni – kakao – sprint, to budou ty specificka vlakna, vytrvalost znamena rychlou regeneraci rychlych svalovych vlaken, pokud takova vubec existuji, stale zustavame u toho, ze se ucime demagogii, :-)

avatar

Desert muž 07.11.2017 12:52:04

>> rudo, 07. 11. 2017 12:24:30

" nemala rada tucna jidla" :-)

avatar

Trněný Újezd

jaala žena 07.11.2017 12:57:01

>> Desert, 07. 11. 2017 12:50:08

já se hádat nebudu:-).

U lidí, bohužel, nejde vysledovat ty faktory, které lze vysledovat u zvířat. Takže konkrétní plemeno koně šlechtěné na vytrvalost má obecně daleko lepší výsledky ve vytrvalosti než to, šlechtěné na tah (to ty maximální vzdálenosti vůbec nezvládá). a v tom konkrétním plemeni šlechtěném na vytrvalost jsou jedinci s ověřenými předky ve vytrvalostním sportu výrazně úspěšnější než jiní, bez sportovně ověřených předků. rozdíly v nákupních částkách jdou do milionů Kč :-).

tak si to přeberte.

Motto: člověk nikdy není moc starý, aby začal s novým sportem :-)
avatar

Praha

10 km: 0:29:57 (1992)

Trepifajxl muž 07.11.2017 13:08:15

>> jaala, 07. 11. 2017 12:37:09

já s Vámi v zásadě souhlasím, jen ale tím již diskusi posouváme trochu jinam

(somatotyp)

ps.: fotky na koních ze strejdy googla moc pěkné +1

Motto: není důležité zúčastnit se, ale vyhrát!
avatar

MS82 muž 07.11.2017 13:14:33

>> jaala, 07. 11. 2017 12:57:01

To je asi stejne uzitecne, jako kdybych si ja vybral za sport kulturistiku, a pak si stezoval, ze jsem ektomorf a je to vuci me strasne nefer ;-) Zivot neni fer. Sport uz vubec. Odkazuji na Rule #5

avatar

Desert muž 07.11.2017 13:15:52

>> jaala, 07. 11. 2017 12:57:01

nehadam se, jen clovek musi zvazit vice faktoru, myslim si ze u lidi bude cena v podobnem rozdilu jako u koni, jen se o tom nekeca, je pak sranda, kdyz MNY vyhraje domaci,

PS: Afr.ma odolnost v prekyseleni, tj.ten fluor, co obsahuje puda, Norsko ma vyhodu pro VO2max, nase Jarmila K. byla v top10 :-)

avatar

Praha

10 km: 0:29:57 (1992)

Trepifajxl muž 07.11.2017 13:26:33

>> MS82, 07. 11. 2017 13:14:33

jo, jo

mě se třeba velmi moc líbí rugby, jenže s tím, že já nikdy rugby hrát nemůžu nic nenadělám (nabrat v posilovně kilogram svalové hmoty mi trvá tak rok, ztratit ho tak týden)

Motto: není důležité zúčastnit se, ale vyhrát!
avatar

MS82 muž 07.11.2017 13:38:44

>> Trepifajxl, 07. 11. 2017 13:26:33

Ja za rok v posilce (2–3× tydne) pribral 2 kg! Ted jsem tam tyden nebyl, takze predpokladam, ze uz je to taky pryc :-)

avatar

Celkem 10 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:31 (2024)
půlmaraton: 1:24:58 (2023)
maraton: 3:26:43 (2022)

Meescha muž 07.11.2017 13:48:45

>> MS82, 07. 11. 2017 13:38:44

Ještě si stěžuj, co by za to nepřibírání jiní dali. :-P Jinak u Evy mi přijde, že má ideální postavou na vytrvalecké tratě a pokud bude pár let úspěšně pokračovat v kvalitním tréninku, mohla by se zařadit mezi světovou špičku (když mohla i Paula). Konec optimistického okénka.

avatar

Sloviensko

rudo muž 07.11.2017 13:56:01

takze za rychle nahle zlepseni bile lyzarky, muze slechteni koni.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Praha

10 km: 0:29:57 (1992)

Trepifajxl muž 07.11.2017 13:57:24

>> Meescha, 07. 11. 2017 13:48:45

jo, jo, také si často kladu otázku, čím to, že Paulu ještě žádná bubačka nezařízla… na tu osmistovku J.K. nemají bubačky hlavu, ale na maratonu?

Motto: není důležité zúčastnit se, ale vyhrát!
avatar

Praha

10 km: 0:29:57 (1992)

Trepifajxl muž 07.11.2017 13:59:05

>> rudo, 07. 11. 2017 13:56:01

ano, doping byl poprvé použit u koní, ale tam, kde jsme čistě na úrovni špekulací, bych s ním nelaboroval

Motto: není důležité zúčastnit se, ale vyhrát!
avatar

Trněný Újezd

jaala žena 07.11.2017 14:12:54

>> Trepifajxl, 07. 11. 2017 13:59:05

ale jo, velké téma i u koní, stejně jako u každého sportu:-). Kombinace člověk + kůň dává možnost dvojího dopingu, což je větší legrace. Nikdy jezdec neví, kdo na tom testu skončí :-).

Co se týká dopingu mám jen jednu věc – je to tak složité se mu vyhnout, miniaturní rozdíly v přípravcích, vždycky jsem se bála přehmatu. Navíc v případě, kdy starší člověk má určité problémy, tak je skoro neřešitelné dostat výjimku (možná by to bylo lepší, kdybych byla profík).

Jinak pánové smůla – na zvířatech prostě dokázány věci, které u člověka neodchytáte, protože ta kariéra je relativně krátká (až na výjimky). Je jasně porovnatelné, že komplexní jedinec s lepšími parametry dává možnost se vyhnout zranění z neodpovídají­cího/náročného tréninku, natrénovat rychleji a lépe,… prostě výhody, které s hůře vybaveným jedincem ztrácíte. Samozřejmě kvalita tréninku je dominantní, ale jen do určité míry. Ve chvíli, kdy se zlepšujete o setiny a desetiny, tak ten jedinec s optimálními parametry je ve značné výhodě.

Motto: člověk nikdy není moc starý, aby začal s novým sportem :-)
avatar

Sloviensko

rudo muž 07.11.2017 15:11:51

>> jaala, 07. 11. 2017 14:12:54

u koni je zajimavy ten pokus skrizit zebru s konem a co z toho vyplynulo

tohle je skutecne u lidi slozitejsi diskutovat

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Trněný Újezd

jaala žena 07.11.2017 15:23:23

>> rudo, 07. 11. 2017 15:11:51

no jasně, že je to u lidí složitější. jen nechápu snahu o zpochybnění typů svalových vláken a jejich vlivu na sportovní výsledek. přece je jasné, že rychlostní a vytrvalostní sporty vyžadují úplně jiné svaly/somatotypy a přípravu.

Motto: člověk nikdy není moc starý, aby začal s novým sportem :-)
avatar

Sloviensko

rudo muž 07.11.2017 15:52:56

>> jaala, 07. 11. 2017 15:23:23

a kto to spochybnuje?

ja trenoval i sprintery i maratonce a neco taky s ultrakama.

kazdej tady vi ze EVN nema sprinterska vlakna

tohle je v urcite rovine diskuse o moralce, povahovych vlastnostech a taky o org jako IAAF nebo WADA

jenom musis cist mezi radkama

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Trněný Újezd

jaala žena 07.11.2017 16:06:31

>> rudo, 07. 11. 2017 15:52:56

omluva – ta vlákna byla na Desert – já se ve vás ještě nevyznám :-). a jako běžec začátečník mezi řádky číst neumím.

takže dotaz – jaké má nedostatek sprinterských vláken spojení s morálkou a povahovými vlastnostmi?

v koňské vytrvalosti to o hlavě je, ale tam člověk jede 10 – 12 hodin v sedle, aby těch 160 km vůbec ujel. což je na palici nejen pro člověka, ale i pro koně.

Motto: člověk nikdy není moc starý, aby začal s novým sportem :-)
avatar

Sloviensko

rudo muž 07.11.2017 16:17:09

>> jaala, 07. 11. 2017 16:06:31

spojeni vlaken s moralkou a povahou neni zadne

proto diskuse o vlaknech neni a nebyla, to sis ty ty vlakna vyndala

Motto: you can't stop, what is coming !
Nalezené položky: 290 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.