Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Když to bez brýlí nejde

Když to bez brýlí nejde
foto: Martin Symon

Miroslav Kratochvíl | 09.08.2010 | přečteno: 15397×

Mnozí z nás se v běžném životě neobejdou bez brýlí. Občas je to trochu nepohodlné, ale dá se s nimi žít. Když ale patříte mezi běžce, vše je mnohem komplikovanější. Několik běžců, kteří se na své běhy pravidelně vydávají v brýlích, nám odpovědělo na několik otázek.

Jsou pro tebe brýle při běhání nezbytné?

Jan: Nemohl jsem bez nich běhat především proto, že jsem dobře nerozeznával detaily terénu, po kterém běžím.

Tomáš: Nezbytné jsou pro moje okolí, abych někoho neskopl.

Miloš: Nezbytné pro mě nejsou, ale posledních dvacet let je, stejně jako v civilu, používám.

Mirek: Naprosto nezbytné, protože jednak bych včas nebyl připraven na útok psa, kdybych ho neviděl, a za druhé bych zakopával a padal ještě více než dosud :-)

Zkoušel jsi je nahradit třeba kontaktními čočkami?

Tomáš: Jsem příliš líný nasazovat před během čočky.

Jan: Když byly vynalezeny kontaktní čočky, zajímal jsem se o možnost nahradit jimi brýle. V té době však možná ještě nebyly tak dokonalé a potíže, které měli někteří lidé, co je používali, spolu s finančními důvody byly příčinou, že jsem si je nepořídil. Dnes je situaci sice již poněkud jiná, ale o jejich pořízení už vůbec neuvažuji.

Miloš: Ne.

Mirek: Nikdy jsem to nezkoušel, protože představa, že si něco cpu do očí, mě děsí!

Jaké komplikace ti běhání v brýlích přináší?

Tomáš: Občas se mlží. Nevhodné brýle kloužou z nosu.

Jan: Běhání v brýlích mně přináší mnohdy komplikace, se kterými musím počítat a podle toho vždy něco vhodného udělat, abych viděl dobře, nebo alespoň lépe na cestu. Dříve, kdy jsem běhával rychleji, jsem si proti pocení potíral sklíčka velmi tenkou vrstvou nějaké mastnoty, třeba krémem na ruce.

Miloš: Jen nežádoucí posuvy při silnějším pocení.

Mirek: Komplikace nejsou prakticky žádné. Vlastně mi nevadí ani déšť – při tom je ale nezbytná kšiltovka, jinak přes mokrá skla nevidím.

Zůstal jsi jen u obyčejných brýlí, nebo jsi nakonec investoval do speciálních sportovních?

Jen jeden z dotazovaných běžců používá speciální sportovní brýle, ale ani on s nimi nebyl spokojen stoprocentně. I sportovní brýle se dokáží zamlžit. Ostatní používají běžné brýle, nanejvýš mírně upravené.

Prozradíš nějaké finty, které se mohou hodit ostatním?

Tomáš: Když se zamlží, tak je sundám. Když kloužou, narazím je na nos. Dá se to považovat za finty?

Miloš: Pro běh používám druhé brýle, které mám silně utažené, abych zabránil jejich klouzání. Navíc utažení působí jako zvláštní druh masochistické akupresury.

Jan: Po zpocení v obličeji mi brýle začínají sjíždět z nosu. To řeším kulatou gumičkou, kterou si je vzadu připevňuji. Potem ztrácí pružnost, tak ji musím často měnit. Nakonec jsem se naučil nosit ji stále, protože mám jistotu, že mi brýle nespadnou za různých nepředvídaných okolností.

Něco dalšího, co stojí za zmínku?

Jan: Kromě komplikací mají brýle i své benefity. Chrání oči proti větru, prachu a létajícímu hmyzu. Mnohokrát si vzpomínám na případ, kdy mi do brýlí při běhu nebo jízdě na kole narazil nějaký větší hmyz nebo větev a ochránily mě před případným úrazem. Dávám přednost sklům o velkém průměru, protože ochrání proti nárazu hmyzu i okolí oka.

Tomáš: Zaplatím otroka, který mi bude má permanentně znečištěná skla pucovat.

Mirek: Jen to, že bych si měl zrak dát opět po delší době zkontrolovat :-)


Na otázky, týkající se běhu v brýlích, nám s nadhledem odpověděli Jan, Tomáš, Mirek a Miloš. Pokud také běháte v brýlích, podělte se s námi o své vlastní zkušenosti. Protože žádný z našich oslovených běžců nepoužívá kontaktní čočky, zajímá nás, zda máte zkušenosti i s nimi.

Anketa

Pokud nosíte dioptrické brýle, běháte v nich?

 
19 hl.
Celkem hlasovalo 251 uživatelů.

Komentáře (Celkem 20)

Nalezené položky: 21 První Předchozí | 1 | Další Poslední

mirekk muž 09.08.2010 00:05:19

Mnozí z nás se v běžném životě neobejdou bez brýlí. Občas je to trochu nepohodlné, ale dá se s nimi žít. Když ale patříte mezi běžce, vše je mnohem komplikovanější. Několik běžců, kteří se na své běhy pravidelně vydávají v brýlích, nám odpovědělo na několik otázek.


Odkaz na článek

avatar

Pardubice

Celkem 7361 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:41:53 (2010)
maraton: 3:41:03 (2012)

radekl muž 09.08.2010 06:12:17

Brýle nosím na každý běh, jinak bych nic neviděl. Na běhání mám vyčleněné extra brýle, které jsou sice klasické dioptrické, ale velmi lehké (plastová skla a tenké obroučky) s dobře zahnutými nožičkami za uši, takže brýle výborně sedí a nemám ani problémy s padáním, či posouváním po nose.

avatar

Celkem 2065 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:35:29 (2011)
půlmaraton: 1:17:50 (2011)

Volovec muž 09.08.2010 07:52:53

Bryle nosim furt, obcas i na beh (hlavne na zavody) pouzivam cyklo bryle od R2, ve kterych mam dioptrickou vlozku a vymenne predne skla (tmava, oranzova, cira). U klasickych – obcas je pri behu posunu prstem na nose (zadnou gumickou nepouzivam, nemyslim si ze by mne to nejak zdrzovalo :-)

avatar

Sokolov

Celkem 0 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:43:18 (2009)
půlmaraton: 1:38:49 (2009)

Amater muž 09.08.2010 10:07:13

Běhám s brýlemi již od mládí a nějaký velký problém bych v tom neviděl. Nepříjemné je akorát běžet v dešti, kdy toho pak člověk moc nevidí:-) Jednou se mi ovšem stala při běhu taková menší nehoda, že jsem zakopl při seběhu o vyvýšený kámen a poté svým nosem ryl v zemi:-) Brýle to odnesly rozbitým sklíčkem a zbylo z nich klubko umělecky pokroucených drátků. Jako na potvoru jsem ty brýle měl zánovní.....3. den :-D

avatar

Celkem 6856 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:47:59 (2007)
půlmaraton: 1:46:39 (2010)
maraton: 3:53:44 (2012)

ipeterka muž 09.08.2010 15:11:36

Léta jsem se bránil čočkám. Představa, že si něco strkám do oka, mě přišla naprosto šílená. Ale nakonec jsem se odhodlal je vyzkoušet a této změny nelituji. Je to lepší jak v zimě, kdy se klasické brýle zamlžují a v silném mraze zbytečně studí na nose, tak v létě, kdy po brýlích při pocení stéká pot a brýle z nosu kloužou. Vůbec nejlepší je změna při ježdění na kole. Dříve jsem měl sluneční brýle s dioptrickými vložkami a sice se používat daly, ale byly na nose dost těžké. Teď je kombinace čočky + sportovní brýle naprosto v pohodě. A co se týče mimosportovních aktivit, tak rozhodně je to s čočkami pohodlnější při sledovaní 3D filmu.

avatar

Praha|Dresden

Celkem 8764,4 km
Minulý měsíc 11,2 km
10 km: 0:46:18 (2009)
půlmaraton: 1:41:37 (2009)
maraton: 3:39:19 (2007)

dees žena 09.08.2010 16:02:23

Bryle mam od malicka (cca 7 dioptrii) a delala jsem s nimi vzdycky vsechno. Takze ani pri behu jsem se s nimi nikdy necitila nekomfortne.

Jak tak postupne zkousim vsechny mozne sporty, tak obcas trochu vadi, hlavne na sjezdovkach a bezkach (kdyz neopatrne dychnu, jsou hned zamlzene) a pak v desti na kole taky musim trochu zpomalit (treba na poslednim cyklovylete v desti jsem zjistila, ze mi uz asi nejakou dobu chybi predni blatnik :-) ) .

Motto: Příště poběžíme tu hodinovku rychleji, ať to máme dřív za sebou.
avatar

Slavkov u Brna

Celkem 21102 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:35:30 (2011)
půlmaraton: 1:19:55 (2013)
maraton: 2:47:31 (2012)

Ladaa muž 09.08.2010 21:28:00

Nedovedu si představit sportování s brýlema… už asi před 7 lety jsem vyměnil brýle za čočky a mohu to každýmu jen doporučit.Bylo to nepříjemné jen prvních pár dní teďka už o nich dávno nevím a spíš je někdy problém si večer vzpomenout a vyndat je. :-D Je to jen o zvyku tak hurá do čoček!!! Úplně nejlepší je asi korekce vady laserem ale ty prachy co to stojí…

Motto: Když už nemůžeš, tak přidej...!
avatar

Sloviensko

rudo muž 09.08.2010 22:38:54

moje situacia je ina, do dialky vidim vyborne a na beh teda voec okuliare nepotrebujem, problem je pri citani drobneho textu a drobnych znaciek na mape – ano smeruje to k orientaku, robim obcas orientak tzv po-ulicny (street-orienteering) tu je to dost popularne a prakticke (netreba daleko cestovat)a tak alebo musim mat okuliare na citanie s ktorym ale nemozem bezat… vzdytreba nasadzovat okuliare pri pozerani do mapy… Kupil spm tzv orientacke okuliare, ktore maju jednoduche zvacsovacie skla ale su vykrojene v tvare akoby pol mesiaca, skla su teda v dolnej casti takze cez ne citam mapu ked sklopim oci dole a ponad ne v pohode pozeram do dialky. Pokial to clevek nerobi pravidelne je to dost veky nezvyk a ma to silne m,otivuje k tomu aby som si oci napravil a mohol citat bez okuliarov

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Celkem 3392 km
Minulý měsíc 0 km

jmaselnik muž 10.08.2010 09:15:29

>> Ladaa, 09. 08. 2010 21:28:00 naprostý souhlas. Silně se potím a protože mám skoro 5D, bez brýlí nevidím nic. Stačí aby mi na ně stekl pot a vidím pendrek. Jedinou alternativou jsou pro mne čočky a to k velké spokojenosti. Nejenom na běh, ale všechny sportovní aktivity můžu doporučit všem, kteří nemají nějaký zdravotní důvod pro nenošení.

avatar

Celkem 8788 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:22 (2017)
půlmaraton: 1:28:12 (2016)
maraton: 3:29:15 (2012)

tomasek muž 10.08.2010 09:22:04

>> Ladaa, 09. 08. 2010 21:28:00 Ahoj, trošku si dovolím polemizovat s tím „…ty prachy co to stojí…“. Já jsem operaci podstoupil letos na jaře (6 dioptrií), dal jsem cca 38tis. Jasně – spousta peněz – ale zkus si spočítat, kolik dáš do brýlí+čoček… Já počítal takto: 1×brýle/5let/5tis = 1000Kč/rok, čočky+roztoky = 2000Kč/rok Tj. finanční návratnost cca 12let (a to nepočítám rozsedlé brýle, poztrácené čočky – všichni co nosí brýle tak to znají :-) ), pohodlí a bezstarostnost k nezaplacení…

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 10.08.2010 09:57:32

>> tomasek, 10. 08. 2010 09:22:04

Souhlas, ja byl na laseru pred 12 lety. Tehdy to stalo o polovinu mene… Naprosta spokojenost. Do 18 let jsem nosil brile porad, ale na sport si je sundaval – takze jsem nic nevidel. Nepamatuji si ale jestli jsem je nosil pri behani, to jsem behal asi tak 2 krat 1 mesic ;)

>> rudo, 09. 08. 2010 22:38:54

Rudo, mas nejaky trenink zraku? A jak to probiha? Drzim palce at se podari opet cist bez brili, dej vedet.

avatar

Celkem 300 km
Minulý měsíc 0 km
maraton: 3:45:00

Zdeněkz76 muž 10.08.2010 15:40:13

Neumím si dnes představit běhání bez čoček/s brýlemi. Začínal jsem s nimi cca před 15ti lety a dneska je to pro mě už naprosto běžná věc. Jen musím pamatovat, když kombinuji běh/plavání (teď v létě docela běžně), tak mít s sebou ještě plavecké. Kdo tedy váhá: není to nic šíleného, dneska si „cpete“ do oka už jek kousek mokré želatiny, kterou po chvíli nevnímáte.

Motto: Když mi vydrží forma, zúčastním se amaterského maratonu v Sao Paulu! (Emil Nádeníček)
avatar

Celkem 1196,38 km
Minulý měsíc 0 km

Kateřina G. žena 10.08.2010 21:20:19

Dokud jsem nosila brýle (5 a 5,5 dioptrií), tak jsem nesportovala. Manžel mi našetřil na laserovou operaci a teď, v srpnu, je to 13 let. Tenkrát mi operovali obě oči zároveň. Od té doby jsem začala sportovat, plavat, užívat si toho, že nemusím neustále myslet na rozbití brýlí, které mi velice zavazely. Vlastně jsem se s nimi nikdy pořádně nesmířila… Od loňského srpna běhám a nedovedu si představit mít při běhu na nose brýle. Dokonce ani sluneční. I svým dcerám jsem pořídila kontaktní čočky, aby mohly v moři plavat bez zábran a nemusely se bát, která vlna jim smete brýle nebo kdy jim začnou korodovat šroubečky. S čočkami se naučily zacházet okamžitě, jejich nošení jim nečiní nejmenší potíže.

Motto: "Někdy jsem do snídaně uvěřila třeba v šest nemožností." Královna, Alenčina dobrodružství v říši divů a za zrcadlem, L. Carroll
avatar

Sloviensko

rudo muž 10.08.2010 22:05:26

>> SlavoK, 10. 08. 2010 09:57:32

Slavo, kedysi bolo mozne v CSSR chodit na specialnu ocnu jogu, boli k dispozicii informacie, neviem ako je to teraz uz som mimo 20 rokov, ale ak si vyhladas nejake jogove kontakty, tak ti urcite budu vediet dat alebo info alebo ta niekam poslu. princip je zlozeny z niekolkych prvkov :

  • strava
  • cvicenie ocnych svalov
  • relaxovanie ocnych svalov
  • preprogramovanie spojenia oci-mozog
  • preprogramovanie podvedomia

kazdy z tych bodov je na dlhu debatu, je snad jasne co to znamena ked niektory sval je slaby a niektory je kratky- ake rozne deformacie v oku to vyvola strava tak ako vcelom tele tak aj v oko sposobuje ze bud su svaly slachy a vsetky tkaniva, ciste, silne flexibilne lahko sa hybu a lahko drzia spravnu polohu a lahko reaguju na pokyny z mozgu alebo nie. Vcase ked sa mi zhorsili oci a musel som zacat citat s okuliarmi som zaroven celkovo fycicky upadol, mal som velmi zlu stravu stvrdli mi rozne slachy, chronicke zapaly sliach, svalov a kosti – samozrejme achilovky, kolena atd a v rovnakom case oci. Vysvetlovat programovanie podvedomia je na dlhe lakte, da sa to riesit cez NLP, hypnozu a podobne techniky. Uvediem jeden priklad : asi pred 1–2 rokmi som siel so synom do skoly a musel som ho zapisat do zoznamu neskoro prichodzich a nemal som so sebou okuliare, bolo tam na vratnici dost tma, tlaciva mali male pismena… nechcel som syna este viac zdrzovat aby mi to cital alebo vypisoval… vravim si – potrebujem to vidiet ostro aspon na chvilu aby som to rychlo vyplnil vzal som pero, zohol som sa ku stolu a ako som sa predklonil tak zrazu zmena tlakov v ociach… a videl som to uplne ostro, rychlo som to vypisal a ako som koncil tak sa mi to rozmazalo a bol som znovu na tom ako predtym. skusal som potom sa predklanat vela krat – ale to nefungovalo, nicmenej, ked viem ze oci sa vedeli preostrit a drzat to, znamena ze fyzicky tam nie je limitacia, problem je v riadeni (jak so vsetkym). Momentalne som v procese menenia stravy ale je to dlhodobyprocess nedasa to urobit naraz , uz napriklad funguju achilovky aj ine velke slachy, cistim pecen, vcera som zacal znova dalsi cyklus hladovky po dlhom case, nemam plan kolko dni. celkovo vivim zlepsenie s ocami, mozem citat vacsie pismena, niekde pouzitstarsie slabsie okuliare a niekdy
v dobrom svetle ked som oddychnuty dokazem dost ostro vidiet nablizku… problem je najma v tom ze vacsinu musim citat z monitoru a len malo mam cas citat z knih. nejako ten monitor oci viac unavuje.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Ostrava

Celkem 3441 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:48:04 (2008)
půlmaraton: 1:48:24 (2008)
maraton: 4:04:44 (2008)

lenkaclenka žena 10.08.2010 23:25:49

Já s brýlemi také bojovala.A nakonec jsem dospěla k jednoduchému řešení – trénuji klidně v brýlích, ale na závaody si téměř vždy beru kontaktní čočky, aby mě brýle nerozptylovaly. Přece jenom ze zpoceného obličeje mají tendenci zklouzávat.

Motto: Carpe Diem!
avatar

cekuba muž 21.11.2013 21:06:27

Ahoj. Běháme s manželkou horské ultramaratony a žena musí mít brýle. Zatím se mi nepodařilo vyřešit mlžení brýlí. Vyzkoušel jsem i nemožné. Kdyby měl někdo nějakou dobrou radu byl bych rád. Děkuji

avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 21.11.2013 21:25:21

Žádné připravky proti pocení brýli pořádně nefungují.., fyziku prostě nepřečůráš :-)

Motto: ...kam až?
avatar

Celkem 10672,18 km
Minulý měsíc 12,4 km
10 km: 0:45:02 (2014)
půlmaraton: 1:41:12 (2014)
maraton: 3:56:52 (2012)

RoobertG muž 22.11.2013 18:42:23

>> cekuba, 21. 11. 2013 21:06:27

používám roztoky na plavecké brýle a docela to funguje, musí se to však často opakovat.

Motto: spěchej pomalu
avatar

Prievidza, Slovensko

Celkem 11594,4 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:46 (2020)
půlmaraton: 1:27:42 (2016)
maraton: 2:57:58 (2017)

ttomino1980 muž 22.11.2013 19:17:05

ja mam cca 2+ a druhe 3– a beham bez okuliarov…vacsinu beham aj tak skoro rano po tme tak tam aj tak nie je co/koho vidiet tak je to zajedno:-0 …ale par krat som isiel aj s okuliarmi a celkom ok…takze v tom problem nevidim Otazka pre tych co podstupili operaciu oci…sice u mna by islo operovat len to 1 (to pluskove) …ale vracaju sa vam dioptrie? …ci nejaka ta dioptria postupne sa vrati ?

Motto: "Keď prechádzate peklom, nezastavujte sa." - W. Churchill
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 22.11.2013 20:02:33

>> Dav, 21. 11. 2013 21:25:21

S mlžením brýlí vesměs problém nemám, ale pokud prší, tak opravdu toho moc nevidím. Pravdou ovšem je, že v dešti například nefunguje ani měření tepovky apod., celkově mi tedy déšť při závodech rozhodně nevyhovuje.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

půlmaraton: 1:38:17 (2019)

ZR muž 22.11.2013 21:07:08

Já už dlouho používám sportovní brýle, do kterých mám vložená tmavá dioptrická skla (ne přídavný klip!). Funguje to výborně, udělají je v každé větší optice. Jen je menší výběr slunečních brýlí/obrouček, nesmí být příliš zahnutá, pak by zkreslovaly. Jinak si můžete vybrat i odstín zatmavení, antireflex, nerozbitné varianty, atd..

Komplet brýle vyjdou (podle ceny obrouček) na cca 3–5 tisíc Kč, hotové jsou během 1–2 týdnů. Výborné jsou i na hory nebo na kolo, na rozdíl od přídavných dioptrických klipů se téměř nerosí a mnohem lépe sedí.

Nalezené položky: 21 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.