Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

TEST: Jak se běhá v levných botách?

TEST: Jak se běhá v levných botách?
foto: behej.com

Jan Prokop, Radek Narovec | 20.08.2010 | přečteno: 39880×

Začínám s během. Mám si koupit botu za tisíc korun, nebo dát na radu prodavače a pořídit si za čtyřnásobek obuv plnou záhadně znějících technologií? Podobné dilema řeší asi všichni začátečníci. Vyzkoušeli jsme, jaké to je běhat v levných botách a v jakých případech se vyplatí investovat do modelů vyšších a dražších.

U levných bot se rozlišují v podstatě jen dva typy – univerzální (na více typů povrchů) a krosové speciály do členitějšího terénu. Přesto čeká začátečníka hned zkraje jeho běžecké „kariéry“ velký oříšek vybrat tu správnou botu, která jej od běhání rychle neodradí. Jen málokde se setká s kvalifikovaným prodejcem a dokonce ani leckterý zkušenější běžec nedokáže s jistotou říci, v čem je levnější bota odlišná od té nejdražší.

Výrobci se snaží zaujmout designem a oslovit tak i neběžce. Výrazně barevné a tvarované krosové boty jsou často k vidění na nohách turistů v horách. V haldách krabic ve sportovních řetězcích také narazíte na obuv, jejíž cena jde hluboko pod 1000 korun a za jejíž označení „běžecká“ by se měli obchodníci stydět a být pranýřováni.

NA VLASTNÍ NOHY

Přistoupili jsme proto k redakčnímu testu, který se tak trochu vymyká zaběhlým zvyklostem. Zatímco většina testů se točí okolo novinek a technologicky zajímavých produktů, my jsme naopak zamířili do sportovního supermarketu a tam pořídili boty na samé spodní hranici cenového pásma, kde lze podle nás ještě hledat boty na pravidelné běhání. Vlastně jsme tak simulovali tradiční postup začínajícího běžce.

Finální volba padla na univerzální modely adidas Duramo 2 a New Balance MR520SSB, které v nabídce běžeckých speciálek ani nenajdete. I před letními slevami se jejich původní ceny držely v přijatelném rozpětí 1000–1500 Kč.

Oba modely jsou prosté většiny sofistikovaných technologií a materiálů, jimiž výrobci lákají k nákupu podstatně dražších modelů. Jen pro srovnání – nejdražší běžecká bota na českém trhu stojí přes pět tisíc korun!

Základní konstrukční schéma běžecké obuvi je u všech modelů stejné: tvarovaný blok tlumící pěny různých odborných názvů (každá značka má svou terminologii) vsazený mezi svršek a vlastní podrážku.

Ani po stránce designu nelze levnějším botám nic zásadního vytknout. Pozorné oko si ale všimne, že některé technologické znaky dražších modelů jsou u těch levnějších jen barevně naznačeny. To může neznalce zmást a skutečně vytvořit dojem, že kvalitativní rozdíl není tak veliký. I tuto snahu designérů i marketérů však lze pochopit.

JAK LEVNÉ BOTY DOPADLY?

Absolvovali jsme v těchto modelech několik desítek kilometrů. Bylo zajímavé sledovat, jak je vnímá noha navyklá na vyšší třídu obutí, a porovnávat tyto zkušenosti s tím, co předjímala hlava masírovaná marketingem výrobců o skvělých high-tech vychytávkách podstatně dražších bot.

V obou případech se jedná o komfortně odpružené (možná až příliš měkké) univerzální boty použitelné jak na silnici, tak i v lehčím terénu. Na větších nerovnostech se však již projevuje jejich horší stabilita daná výškou mezipodešve, kterou tvoří pouze blok tlumící pěny.

Přestože působí při běhu poněkud těžkopádně, váží stejně jako velmi kvalitní tréninkové modely. Zde je ale třeba podotknout, že přijatelná hmotnost je dosažena právě díky absenci dodatečných prvků.

Sice jsme neuběhli stovky kilometrů, ale i tak se očekávání rychlého opotřebení vzhledem k nízké ceně ukázala jako lichá. Pokud by se tyto nedostatky dostavily později, patrně to nikoho trápit nebude. Ani špičkové a drahé modely nebudou po několika stovkách kilometrů to pravé ořechové…


CELÝ TEST, SROVNÁNÍ S DRAŽŠÍMI MODELY BOT A NAŠE DOPORUČENÍ NALEZNETE V TIŠTĚNÉM BĚHEJ, KTERÉ VYCHÁZÍ 27. SRPNA. K JEHO PŘEDPLATNÉMU NYNÍ NABÍZÍME NAVÍC VÝRAZNOU SLEVU NA JARNÍ HERVIS 1/2MARATON!

Komentáře (Celkem 24)

Nalezené položky: 25 První Předchozí | 1 | Další Poslední

jprok,rnar muž 20.08.2010 00:01:28

Začínám s během. Mám si koupit botu za tisíc korun, nebo dát na radu prodavače a pořídit si za čtyřnásobek obuv plnou záhadně znějících technologií? Podobné dilema řeší asi všichni začátečníci. Vyzkoušeli jsme, jaké to je běhat v levných botách a v jakých případech se vyplatí investovat do modelů vyšších a dražších.
Odkaz na článek

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 20.08.2010 07:48:55

Boty za 1000–1500 Kč nepovažuji za úplně „levné“. Dobře pamatuji na boty Seems, které stály kolem 400 Kč (jednou v akci za tutu cenu jsem koupil i dva páry) – v tomto typu jsem uběhl 34 závodů, z toho 3 maratony. Myslím, že jsem to ve zdraví přežil a jejich hlavním problémem byla malá životnost (v průměru kolem 200–300 km) oproti dražším botám za cca. 2000 Kč, u nichž životnost vidím kolem 2000–3000 km, takže tyto dražší boty byly po přepočtu na 1 km levnější než boty „levné“.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Celkem 0 km
Minulý měsíc 0 km

LuckaB žena 20.08.2010 07:56:33

souhlasím, boty za 1000–1500,– bych taky neřadila mezi úplně ty levné. Čekala jsem, že budou vybrány botky pod 1000,–Kč kterých je ve sportovních supermarketech dos­t.

avatar

Olomouc

Celkem 10048 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:44:10 (2013)
půlmaraton: 1:40:40 (2012)
maraton: 3:58:26 (2009)

tomaz muž 20.08.2010 09:17:04

problém spočívá v definici co je a co není levné. U nás jsou běžecké boty (a nejen ty) poněkud dražší než na větších trzích a někteří už si na to i zvykli, takže občas lze slyšet i názory typu „botu pod x tisíc nekupovat, je to levný šmejd“ apod. Nepamatuju si kde jsem to viděl, ale dostal se mi před časem do rukou test běžecké obuvi z USA a tam za levné brali boty do 40USD a za drahé ty nad 100USD.

Motto: Only those who risk going too far, can possibly find out how far they can go...
avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 20.08.2010 10:23:51

Abych si mohl vybrat..levné, levnější, poněkud méně drahé.., nechci slovíčkařit.., běžecké boty, musím se:

a)orientovat na trhu
nebo
b)dát na radu prodavače..vřele nedoporučuji, o kvalifikaci prodavačů sportovní obuvi tu už bylo docela dost napsáno:-)
a navíc ještě
c)být schopen rozeznat, kde mě bota tlačí, nebo jinými slovy, rozeznat, v čem levnější bota zaostává, co mi neposkytuje..
Nic z toho běžecký začátečník nemá šanci zvládnout, takže mu prostě nezbývá jiná volba, než nakupovat v odborné prodejně a sáhnout do vyššího cenového šuplíku…

Motto: ...kam až?
avatar

Zábřeh

Celkem 13517 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:35 (2014)
půlmaraton: 1:21:49 (2014)
maraton: 2:56:12 (2012)

pancha muž 20.08.2010 10:25:31

>> kanovsky, 20. 08. 2010 07:48:55

Tak boty Seems jsem si nedávnou koupil v akci za 300,– ale každého kdo by to chtěl zkusit bych od toho odradil, protože se v nich běhat nedá. Mezi podrážkou a vložkou je vložen pouze kus lepenky a podrážka je vevnitř tvořena mřížkou, takže došlap není vůbec příjemný. Koupil jsem si je jako první boty, abych zbytečně neinvestoval kdyby mě běhání nebavilo. ale po třetím nebo čtvrtém běhu jsem začal shánět kvalitnější, abych si běhání opravdu nezhnusil. Na druhou stranu to byly jedny z mála bot co mi sedly na mou nepříliš konfekční nohu. Mezi botama v cenách 1000–1500 mi nesedly žádné. Vyvodil jsem z toho závěr, že levné boty nejsou nic pro mě. :-D Tak jsem musel jít do dražších. Nakonec jsem si odnesl Mizuno Nexus v akci za 2000. Tak snad mi to v nich bude dobře běhat.

Motto: jiri.hellesi.cz
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 20.08.2010 10:35:51

>> pancha, 20. 08. 2010 10:25:31 se v nich běhat nedá

Záleží na došlapu. Odpružení tam je samozřejmě malé, ale znovu připomínám, že jsem v tom uběhl třeba i bratislavský maraton za 4:20 a neměl jsem přitom ani jeden puchýř. Nespokojený jsem byl hlavně s životností, protože právě po maratonech se boty stávaly téměř nepoužitelné, protože nevydržely nápor zejména v patní části (většinou praskla ta mřížka, co je mezi podrážkou a vložkou).

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 20.08.2010 11:38:55

>> pancha, 20. 08. 2010 10:25:31

Seems rules! Ta mřížka mi byla povědomá, tak jsem skočil do sklepa a mám je tam. Taky jsem si je vybral kvůli tomu, že mně perfektně sedly, na rozdíl od jiných, které měly buď příliš vysokou patu, byly moc úzké nebo měly příliš tvarovaný vnitřek. A když jsem viděl tu cenu, tak jsem si jich koupil několik párů a nechal si je na práci na zahradě u tchýně a u rodičů. Když jsem začal běhat, šáhl jsem po nich a záhy se ukázala jejich nekvalita, po boku praskly (unique and revolutionary air flow system), tkaničky se třepí a vložku jsem prošlapal až na mřížku pod ní, ale pocitově to nevadí, vůbec to nevnímám. Je to vlastně skutečně minimalistická bota, tj. včetně ceny.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

České Budějovice

Celkem 92 km
Minulý měsíc 0 km

doubrawka žena 20.08.2010 11:54:07

Já bych začítečníkovi levné boty klidně doporučila – právě na tu fázi „bude běhat – nebude běhat“. Vidím to na sobě. Běhám v botech ve slevě za 600,– a svých tři až pět kilometrů na pásu v nich uběhnu v pohodě (nekamenujte mě, dohled ve fitku byl podmínka mé lékařky). Na delší trasu a na tvrdý povrch nejsou vhodné a je znát každý jejich nedostatek. Až jednou budu schopná běžet víc než pět kilometrů, budou kvalitní boty nezbytné, taky už budu přesně vědět co od nich očekávám a jaké mají být a podle toho budu vybírat. Na miniběhy nebo pro začátek levné boty stačí.

avatar

filip8 muž 20.08.2010 13:01:02

>> kanovsky, 20. 08. 2010 10:35:51

Motto: co me nezabije to me posili (snad)
avatar

filip8 muž 20.08.2010 13:13:42

u značkovych bot nad 1000 kč až na vyjimky nema cena nic společneho z životnosti.­.platite za komfort boty..ale každy mame jiny tvar nohy .takže nikdo vam nemuže zaručit že botya vam bude sedet..muj osobni nazor je že bota kolem 2000kč je dobře odpružena botka a je to takovy zlaty střed v kvalite k ceně

Motto: co me nezabije to me posili (snad)
avatar

Celkem 272 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:57:32

Georgie žena 20.08.2010 13:41:05

Me prvni bezecke boty byly Adidas za 40eur (coz je v Lucembursku vcelku nizka cena) – nejdriv bylo vse v pohode, ale pak se mi odrel vnitrek leve paty a celkove se mi ta bota zacala rozpadat. Tak jsem radeji investovala do drazsich „Asics“u, a i kdyz se mi za ne nechtelo tolik davat, tak jsem ted maximalne spokojena :)

avatar

filip8 muž 20.08.2010 14:05:03

>> Evelyn_fr, 20. 08. 2010 13:41:05

tak souhlasim že asics dela boty ktere asi maji jednu z nejdelšich životnosti a sou i kvalitni

Motto: co me nezabije to me posili (snad)
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 20.08.2010 15:05:40

>> mulisak, 20. 08. 2010 11:38:55

Takze minimalisticka bota za dobrou cenu se nasla? Hura! :-D Co takhle tu mrizku rovnou vyriznout? Zastavim se dnes v Intersportu a podivam se na ne. Pamatuji, ze jsem takove boty mel pred 15lety, pouzival je na prochazky se psem, a kdyz se mi ta mrizka rozpadla, vycpal jsem patu poskladanymi novinami. ;)

Kdyz jsem s behanim v roce 2007 zacinal, koupil jsem si podobne adidasy jako jsou tyhle Duramo v testu. Tehdy jeste stali i v akci asi 1500. A povazoval jsem je za skvele bezecke boty. Vydrzeli se mnou 2pulmaratony, rychlejsi pod 1:30. A na vyklusy je pouzivam doted. Maji neco pres 1500km a netlumi zdaleka tak jako nove, ale ze jsem presel na doslap na spicku, tak mi to vyhovuje. Jedna z nich se zacala na sitovine predirat, druha vypada porad dost dobre. Po roce behani jsem se zacal divat po kvalitnejsich botach, hledal jsem moznosti jak je koupit levne (USA, outlet) takze pres 1500,–Kc jsem se nedostal, ale uvedu nezlevnene ceny tech dalsich bot a jejich porovnani s low end adidasy:

Mizuno Elixir 3 – 2800kc – vyrazne mene tlumi, jsou lehci a rychlejsi, odkdy je mam, tak jsem stare adidasy nebral ani na rychlejsi trenink ani na zavod. Ale ze zacatku me hodne otlacili na jednom kotniku. Po asi 700km se podrazka delana z malich spuntiku prodrala, do 1500km nevydrzi, to uz tam podrazka nebude.

Adidas supernova 5 – 3000kc – jsou o neco tezsi, taky o neco tvrdsi, ale maji jakousi formotion technologii, takze tlumeni dopadu je porovnatelne s levnyma. Pri asi polovicni kilometrazi maji uz tlumeni v predni casti mnohem vic proslapnute. Castokrat mi udelali na ruznych mistach puchejr, nekdy proste na nohu nesednou. Na mokrem asfaltu neuveritelne klouzou.

Nike Pegasus 25 – 3000Kc – stejna hmotnost, sedi dobre, neklouzou, ale jsou jaksi nepohodlne. Chodit v nich nemuzu vubec, jenom behat. No behat docela slusne, mam v nich osobak na maraton. Jsou to totiz moje nejnovejsi boty a do maratonu jsem chtel jit se zachovalim tlumenim.

V zaveru – ty low end adidasy maji prinejmensim stejnou vydrz jako drazsi boty. Kdyz si je obuji tak sedi pohodlne. A jsou i ted po tech kilometrech porad mekke. Rikam jim moje backurky. Bez problemu v nich i ted beham 25km. Jedine co jim muzu vytknout, ze diky svoji mekkosti se v nich jakoby mirne straci rychlost. Mozna je to jenom nejaky psichycky blok, ale uz je pouzivam jenom na klusani – dal jsem je do penze. ;-) I kdyz jsem si jistej, ze kdybych je zval na posledni maraton, tak to hur nez v NIKE nedopadne. Jeste bych dodal, ze z bezce vyrazde doslapujiciho na paty s mirnou pronanci, jsem se postupne preucil na neutralni az spickovy doslap a posledni mesice beham asi 1:1 v „minimalistickych“ botach. Jinak vyse jmenovane boty neustale stridam, alespon 3 v jednom tydnu.

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 20.08.2010 17:32:22

>> SlavoK, 20. 08. 2010 15:05:40

Prodávají to v Hervisu. :-)

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Praha 4

10 km: 0:00:00 (2024)
půlmaraton: 1:31:35 (2010)
maraton: 3:33:35 (2010)

cosanostra muž 20.08.2010 21:17:31

Koupil sem si v outletu boty Nike za 1700 a nabehal sem v nich cca 1500km a az ted se mi zacaly mirne parat u malicku. Puvodni cena byla asi 2400. Rika se, ze bezecke boty vydrzi 600–800km, pak je vyhodit. Ja v nich nabehal 2× tolik a jeste jsou funkcni. A to nemam nic moc bezeckou techniku. Ted si budu kupovat nove, a asi si vyberu nejake do 2000, snad si nevyberu spatne. Predtim sem mel boty za 300 z tesca a taky se v nich dalo behat, jen zivotnost a komfort byly o hodne mensi.

Motto: No pain - no gain
avatar

Zábřeh

Celkem 13517 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:35 (2014)
půlmaraton: 1:21:49 (2014)
maraton: 2:56:12 (2012)

pancha muž 22.05.2011 15:50:08

>> SlavoK, 20. 08. 2010 15:05:40

„Takze minimalisticka bota za dobrou cenu se nasla? Hura! Co takhle tu mrizku rovnou vyriznout?“

To jsem u Seems nakonec udělal a odběhal v nich odhadem 800km než se začaly po stranách párat. Podrážka kupodivu vydržela. Jako treninková minimalistická bota se nakonec osvědčili i když jsem zpočátku zatracoval. Nevíte někdo náhodou jestli je zas nemají v Hervisu v nějaké akci?

Motto: jiri.hellesi.cz
avatar

obec Stanovice k.vary

Celkem 2220 km
Minulý měsíc 0 km

Hideosi muž 30.03.2012 21:50:08

Já kupuju od trznice do 250kc maj uzkou podrázku a je rovná. Dnes jsem mnel sanci skusit adidas vytlumený pro patare. Dal jsem 2km a boleli mne chodidla. Pro mne to není celej zivot jsem se pohyboval v kanadách nebo cínách. Behám prez prední cást chodidla a predstava behat prez paty mne nejak desí. Mislel jsem si ze se dá behat ve vsem ,ale vytlumený boty mi proste nesedí.

Motto: Když už je nepřítel téměř přemožen,doraž ho! Jestli se ti totiž nepodaří výhody jeho oslabení,může se znovu postavit na nohy" Miyamoto Musaschi (1584-1645)
avatar

Celkem 225 km
Minulý měsíc 0 km

czechkatka žena 18.09.2012 19:44:01

já mám na běh boty, co fasujeme v práci..mám za sebou 2 půl maratony a pravidelné výběhy v terénu. dělají mi puchýřek na levém chodidle, jinak to jde :) a odhadem jsou do toho litru.. plánuju Mizuna nebo Asics, ale nevím ještě..cenově do 2500Kč..

avatar

Bota12 žena 12.02.2015 14:21:02

Zdravím, já kupuju boty Vans. Jsou kvalitní a cenově přijatelné. Používám je často a poměrně i dost vydrží. Koho zajímá něco o značce, může mrknout sem nic se tam nekupuje, jen info stránka

avatar

Celkem 5539,5 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:44 (2015)
půlmaraton: 1:41:28 (2015)
maraton: 3:57:34 (2016)

carsa žena 12.02.2015 15:44:59

Když jsem začínala, koupila jsem si v Lidlu botky za 400,– nakonec jsme v nich odběhla několik půlmaratonů a nesčetně tréninkových km. Byly to nejlepší boty, jaké jsme kdy měla. Nikdy už se mi tak fajn boty (ani v tom Lidlu) nepodařilo koupit. Kvalita boty je nesmírně individuální záležitost. Já se neřídím ani značkou ani cenou. Prostě nazuju a vím, jestli budou sedět. A obecně – čím mám boty „jetější“ , tím líp se mi v nich běhá.

avatar

Praha - Vršovice

Celkem 4740 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:42:04 (2014)
půlmaraton: 1:39:02 (2014)
maraton: 3:43:22 (2014)

Chrosel muž 12.02.2015 16:00:56

>> carsa, 12. 02. 2015 15:44:59

Ty z Lidlu vypadají pěkně, jen bohužel vždycky končí velikostí 45 což je pro mě malinkaté.

Ale koupil jsem Saucony Grid Ignition 3 po necelých 7 stovkách, hned tři páry, super bota. Taky Asics DS Trainer 16 parádní, bohužel už dělají nový model…a tak je to se vším, nejvíc mě štve že člověku nějaká bota sedí, na což se nepřijde úplně hned, jde do krámu a bác už se nevyrábí.

Motto: V pomalém hrnci se prána chová jako žába. Při pozvolném růstu teploty si to neuvědomí a z hrnce neuteče. ( Pam65 )
avatar

cinclusatko žena 13.02.2015 10:00:35

Ja si myslim, ze na kupu lacnejsich topanok sa clovek musi orientovat, aby vedel, co si na nich skontrolovat. Mozno pri neutralnom doslape a spravnej technike to nie je az taky problem, ale to zas na zaciatku ma malokto… pokial sa jedna o fazu, este neviem ci pri behu vydrzim, na to som zasa zobrala hocijake tenisky, co sa doma povalovali, na to nepotrebujem kupovat ani tie lacne…

avatar

Celkem 268,6 km
Minulý měsíc 0 km

Filda666 muž 13.02.2015 10:13:23

Zdravím, ne, že bych byl nějaký znalec (považuji se za začátečníka), ale jistě vím, že boty rozhodně nevybírat podle toho jak se líbí, ale spíš na co je chci používat. Já běhám výhradně v lese a někdy po tvrdíš povrchu. Souhlasím s názorem, že zboží za 1000 – 1500kč nepovažuju za levné. Já sem si koupil adidas gsg9 tr m za 1662kč, mám je zatím pouze od Vánoc, ale zatím sem s nimi spokojen. Doufám, že po uběhnutí dalších km názor nezměním, ale samozřejmě vyloučit to nemůžu.

Motto: Sportem ku zdraví a čisté hlavě!
avatar

snek73 muž 14.02.2015 06:39:03

Loni v cervenci jsem koupil reebook ve sportisimu cca za 800 mam na nich nabehano1500 km a sice uz vubec zadne odpruzeni ale jinak nemaj jedinou dirku mimo odrenou vystelku jeste mesic nebo 2 si myslim ze vydrzej potom koupim stejny urcite

Nalezené položky: 25 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.