Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Co nás čeká v roce 2012 ve vrcholovém běhu?

Co nás čeká v roce 2012 ve vrcholovém běhu?

Daniela Havránková | 18.01.2012 | přečteno: 8243×

Kalendář běžců špičkové úrovně je pro rok 2012 pořádně nabitý. Konají se hned tři vrcholné akce – halové mistrovství světa, evropský šampionát pod otevřenou oblohou i olympiáda. Také vrchaři budou bojovat v evropské i světové konkurenci. Letos rovněž uplyne sto let od vzniku Mezinárodní asociace atletických asociací (IAAF).

První velkou atletickou akcí bude halové mistrovství světa, které se uskuteční v Istanbulu od 9. do 11. března.

Na 3. června připadne Evropský pohár na 10 000 metrů, jehož dějištěm bude španělské Bilbao. Loni v soutěži startovali po dlouhé době i naši běžci. V závodě „B“ si nejlépe vedl Milan Kocourek, který časem 29:09,64 obsadil 2. místo v tomto běhu a 15. místo v celkovém hodnocení. V soutěži družstev Češi obsadili 6. místo. Letošní hlavní kritéria jsou nastavena na hodnoty 29:40,29 pro muže a 35:03,10 pro ženy.

K dalšímu setkání nejlepších atletů dojde v Helsinkách ve dnech 27. června–1. července na mistrovství Evropy v atletice. Z českých běžců na účast vážně pomýšlí právě Milan Kocourek. Jeho trenér Jiří Sequent k tomu řekl: „Budeme se snažit o disciplínu 10 000 metrů, na kterou je vypsáno kritérium 28:55. Nyní proto vybíráme vhodné jarní závody, kde by se tento čas dal zaběhnout. Pokud by nevyšla desítka, zkusili bychom případně stýpl, kde je limit 8:35."

Mistrovství Evropy v běhu do vrchu se odehraje 7. července v tureckém Denizli-Pamukkale. Družstvo juniorů získalo v uplynulém roce v konkurenci evropských týmů skvělé 2. místo. Naši vrchaři se přitom dokázali prosadit i individuálně (6. místo Pavla Schorná, 7. junior Matěj Trávníček, 9. juniorka Jana Hinterholzingerová a 11. Robert Krupička). Družstva mužů i žen obsadila shodně 7. místa.

Atletičtí junioři z celého světa se pak utkají v termínu 10.–15. července na IAAF Mistrovství světa juniorů v Barceloně.

3. srpna vypuknou v Londýně XXX. olympijské hry. O splnění kvalifikačního limitu na maraton (2:16:30) se budou ucházet dva naši přední vytrvalci (a také vrchaři) Petr Pechek a Robert Krupička. „Rozhoduji se, kde se o limit pokusit. Zvažuji start na dubnovém kvalifikačním závodě v Utrechtu a na mistrovském Volkswagen Maratonu Praha. V úvahu však připadají i další maratony,“ sdělil úřadující mistr republiky Pechek.

O možné účasti na olympiádě hovoří z českých vytrvalkyň Petra Kamínková (ženský limit je 2:38:30). „Pokud to zdraví umožní, chtěla bych se někdy zjara pokusit limit splnit,“ nechala se nedávno slyšet Kamínková. S napětím je očekávána i případná maratonská premiéra Ivany Sekyrové.

Ze světové vrchařské soutěže loni přivezly stříbrnou medaili ženy ve složení Pavla Schorná (individuálně 4.), Ivana Sekyrová (11.) a Taťána Metelková (15.). Letos se mistrovství světa v běhu do vrchu poběží 2. září v italském Temu-Ponte di Legno.

Datum 6. říjen bude vyhrazeno jubilejnímu 20. IAAF Mistrovství světa v půlmaratonu v bulharském městě Kavarna. Kvalifikační limit je pro jednotlivce nastaven na hodnotách 1:04:30, resp. 1:14:30.

Ještě tady máme 2. prosince mistrovství světa v trailovém běhu v Ka´a´awa na havajském ostrově Oahu. Tam se loni zastříbřil Petr Pechek (7. byla Eva Skalníková) a na 22 km v terénu stojí výzva i pro hobby běžce.

Rušnou sezónu pak zakončí 9. prosince evropský šampionát v přespolním běhu v Budapešti. Naše barvy by tu měl hájit Milan Kocourek, který loni skončil v evropské konkurenci na velice slušném 18. místě.

Letos také dovrší rovnou stovku let své existence Mezinárodní asociace atletických asociací (IAAF), přesně 17. července.

A konečně společnost Prague International Marathon pořádá v Praze Světový kongres Asociace mezinárodních maratonů a distančních závodů (AIMS).

VÍCE NA WEBU ČAS V TRENÉRSKÝCH INFORMACÍCH PRO ROK 2012

Komentáře (Celkem 22)

Nalezené položky: 23 První Předchozí | 1 | Další Poslední

daniela82 žena 17.01.2012 13:20:50

Kalendář běžců špičkové úrovně je pro rok 2012 pořádně nabitý. Konají se hned tři vrcholné akce – halové mistrovství Evropy, evropský šampionát i olympiáda. Také vrchaři budou bojovat v evropské i světové konkurenci. Letos rovněž uplyne sto let od vzniku Mezinárodní asociace atletických asociací (IAAF).
Odkaz na článek

avatar

10 km: 0:35:46 (2007)
půlmaraton: 1:15:50 (2007)
maraton: 3:00:58 (2008)

Iva Milesová žena 23.01.2012 17:41:54

Za motivující považuji, že se zlehčily limity na MS v půlmaratonu, konkrétně u žen z původních 1:13 na 1:14:30 a 1:15:30 jako průměr tří časů běžkyň družstva. Řekněme, že aspoň pro několik běžkyň může být tohle motivací, zatímco limit 1:13 od jakékoliv snahy spíše odrazoval, a běžkyně s osobáky pod 1:20 se spíše přesunuly do kopců, které vypadaly jako jediná dosažitelná cesta do reprezentace. Možná ale právě z toho plynuly ty týmové medaile, kdo ví. Ona je stejně nutná určitá míra specializace, a většina běžců si stejně musí vybrat, zda bude na prvním místě silnice, dráha, nebo terén, ale je důležité, aby bylo o co bojovat i na té dráze a silnici. Takže totéž platí pro desítku na dráze a limit 35:03 na EP, to prostě vypadá aspoň reálně na dosah, narozdíl od limitů na OH nebo MS, které jsou o několik minut nižší (a pomalejší běžkyně by se tam opravdu nechytla) a pro naše běžkyně v současnosti nedosažitelné. Naopak bych se zastavila u vstupních limitů pro MČR v maratonu. Jestli jsem četla dobře, tak podmínkou pro přijetí do závodu MČR je mít zaběhnut letos (!), tj. od 1.1. do 29.4. maraton pod 3:50 u žen a 3:15 u mužů. To mi přijde absurdní, protože maraton je disciplína, na kterou se běžec dlouhodobě připravuje, nikoli disciplína, kterou může kdykoli absolvovat v tréninku. Řekněme, že ještě relativně neškodné je zdolat tuto vzdálenost ve vytrvalostně zaměřeném úseku přípravy v režimu OBECNÉ vytrvalosti, jenomže v tom případě ho i běžkyně s osobákem kolem tří hodin poběží skoro pět hodin. Čas 3:50 spadá i u žen s maratonem pod 3 hod do režimu TEMPOVÉ vytrvalosti, a takhle dlouhé tempové tréninky jsou pro naprostou většinu běžkyň v tréninku kontraproduktivní, protože se z nich dlouho regeneruje. Vyjímkou jsou snad jedině ultraběžkyně, které běhají tréninkově maratony v rámci přípravy na ultra, nebo některé maratonkyně světové extratřídy, ale opravdu jen některé (taková Catherine Cheromei, která má v Praze běženo tuším kolem 2:25 sice umí „lehce klusat“ v tempu 14km/hod., ale stejně neběhá v tréninku celý maraton). Současné pravidlo pro přijetí do MČR znamená, že podle něj teoreticky bude zamítnuta účast třeba Petře Kamínkové, Ivaně Sekyrové, Radce Churaňové, Lence Šibravové apod., pokud nebudou už mít tento rok zaběhnutý nějaký maraton. Asi se to bude řešit individuálními výjimkami, ale pak zase vzniknou dohady, kdo má ještě nárok na výjimku, a kdo ne. Zkrátka, za účelnější bych považovala, dát tam jako vstupní kritérium také letošní čas na půlmaraton, s tím, že běžkyně si budou moci vybrat, zda se budou chtít kvalifikovat půlmaratonem nebo maratonem. Možná bych tam i přidala možnost kvalifikovat se nějakým výkonem v ultraběhu. V mužské katagorii zrovna tak. Jinak prostě budou ti dobří maratonci běhat jinde. I.M.

avatar

Praha

Celkem 53203 km
Minulý měsíc 100 km
10 km: 0:47:15 (2010)
půlmaraton: 1:46:26 (2010)
maraton: 3:46:35 (2012)

mapo žena 23.01.2012 20:29:50

>> Iva Milesová, 23. 01. 2012 17:41:54

Ahoj Ivo, chápu správně, že když budu chtít letos běžet PIM jako MČR, tak musím zaběhnout do 29.4. maraton pod 3:50. Kde je to prosím Tě napsaný, sice jsem se to pokoušela najít, ale nenašla. Děkuju.

Motto: ------------------ vytrvale jako smrt
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 23.01.2012 21:00:49

mapo, 23. 01. 2012 20:29:50*

Stačí kouknout tady Otázkou ovšem je, na jakých závodech vůbec jde limit plnit.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Praha

Celkem 53203 km
Minulý měsíc 100 km
10 km: 0:47:15 (2010)
půlmaraton: 1:46:26 (2010)
maraton: 3:46:35 (2012)

mapo žena 23.01.2012 21:41:44

>> kanovsky, 23. 01. 2012 21:00:49

Díky Petře, to jsem tedy prošvihla, mám číst stránky PIM…teď se už na PIM hlásit normálně nebudu. Pár šancí na splnění limitu tu samozřejmě je a rychlejší běžkyně by s tím neměly mít problém.

Motto: ------------------ vytrvale jako smrt
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 23.01.2012 21:49:05

>> mapo, 23. 01. 2012 21:41:44

Já to dnes četl také poprvé, dal jsem si do Google vyhledat „mistrovství maraton 3:50“ a jako první mi to vyhodilo tento odkaz. :-)

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Brno

Celkem 34782 km
Minulý měsíc 178 km
10 km: 0:39:02 (2015)
půlmaraton: 1:23:18 (2011)
maraton: 2:58:43 (2012)

Pavlis muž 23.01.2012 22:03:30

Hmm, při registraci mají tuhle větu: „Váš nejlepší čas maratonu od 1. ledna 2011.“ Takže buď tam, nebo tam mají překlep.

avatar

Praha

Celkem 53203 km
Minulý měsíc 100 km
10 km: 0:47:15 (2010)
půlmaraton: 1:46:26 (2010)
maraton: 3:46:35 (2012)

mapo žena 23.01.2012 22:18:51

>> Pavlis, 23. 01. 2012 22:03:30

Máš pravdu, měli by si vybrat datum… v r. 2011 jsem to stejně prošvihla o 26 vt. :-(

Motto: ------------------ vytrvale jako smrt
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 23.01.2012 23:57:10

>> Iva Milesová, 23. 01. 2012 17:41:54

Škoda, že se není možná kvalifikovat např. půlmaratónským časem, ale na druhou stranu je pro někoho s osobákem dejme tomu 2:50 maratón za 3:15 kvalitní trénink, ze kterého se za týden zregeneruje.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 24.01.2012 08:31:07

Limit 3:15 je tak mekej, ze z vykonnostniho hlediska nikoho neovlivni. Je to teda jenom administrativni brzda, jak maratonce vic naprudit a jeste vic jich odradit od MCR. Uz zen uz ani nemluve, tam je tradicne ucast na MCR dost slaba, tak timto se to muze jenom zhorsit.

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 24.01.2012 09:36:10

>> SlavoK, 24. 01. 2012 08:31:07

Není tu souvislost s tím, že účastníci MR mají startovné zdarma, zatímco ostatní platí 1000 Kč (při přihlášce nyní)?

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 24.01.2012 09:53:21

>> kanovsky, 24. 01. 2012 09:36:10

No jo, tim si PIM prijde na hezke prachy, usetri nekolik desitek mist pro mastne platici cizince, misto zdarma startujici domaci atlety.

To je pak otazka jestli za takovym rozhodnutim hledat lidskou blbost, nebo hamiznost.

avatar

Mladá Boleslav

Celkem 937 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:46 (2012)
půlmaraton: 1:22:04 (2015)
maraton: 2:58:59 (2015)

werther muž 24.01.2012 10:18:32

Aby se limit na kvetnovy maraton mohl plnit jen v danem roce, mi prijde natolik absurdni, ze se spis domnivam, ze jde o preklep (a mini se tim od 1.1.2011). A taky si rozhodne nemyslim, ze by o plneni limitu na MCR mohli rozhodovat organizatori PIMu. Spekulace o nejakem kalkulu vydelavat na pocetnem zastupu bezcu pod 3:15, kteri budou muset solit 1000 korun, mi prijde uz hodne paranoidni. :)

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 24.01.2012 12:08:33

>> werther, 24. 01. 2012 10:18:32

Poslal jsem dotaz na PIM, tak uvidíme, co odpovědí (i když mě se to přímo netýká).

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Praha

Celkem 6561 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:19 (2010)
půlmaraton: 1:19:57 (2011)
maraton: 2:46:06 (2011)

zombice muž 24.01.2012 14:29:15

Doufam, ze muzu zverejnit korespondenci s PIM :-) :
„Dobrý den, děkujeme za upozornění. Do textu se vloudil překlep při přepisu, správně je 1.1.2011, jak je uvedeno v přihlášce. Málokdo by zaběhl čas během 4 měsíců tohoto roku. Text bude samozřejmě na webu opraven.
Václav Skřivánek
race manager (Prague International Marathon)“

Takze priste trochu mene paranoii a radsi smerovat energii pri datlovani na klavesnici spravnym smerem ;-)

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 24.01.2012 15:24:02

>> zombice, 24. 01. 2012 14:29:15

Také mi to od pana Skřivánka došlo.

Nepochybuji ovšem, že ten limit tam je kvůli tomu, aby kluby nenahlásily několik set lidí do MR, bez odpovídající výkonnosti, neboť účastníci mají nulové startovné a navíc startují z prvních řad.

Myslím ale, že je zbytečné nám vyčítat, že jsme tu o tom diskutovali – i díky tomu došlo k odhalení a odstranění chyby.

P.S. Škoda, že jsem se ke konci v té Plzni nesnažil o trochu víc. ;-)

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 24.01.2012 15:37:26

Kdyz uz jsme u toho, zkusim byt trochu linej a zeptat se. Nevite nahodou jake jsou podminky pro povoleni startu zavodnika na MCR (M a 1/2M) v Cechach a na Slovensku?

Jako treba obcanstvi, trvale bydliste a podobne formality?

avatar

Praha

Celkem 53203 km
Minulý měsíc 100 km
10 km: 0:47:15 (2010)
půlmaraton: 1:46:26 (2010)
maraton: 3:46:35 (2012)

mapo žena 24.01.2012 15:51:13

>> kanovsky, 24. 01. 2012 15:24:02

Limit pro MČR byl na PIM vždy, co se pamatuju pár let zpět byl pro ženy maraton do 4 H a u mužů myslím do 3:30. A mohly přihlašovat jen atletické kluby platící příspěvky ČAS, tohle ale nevím přesně, třeba mě někdo doplní. Nikdy to nebyly stovky lidí a žen bylo opravdu pár.

Motto: ------------------ vytrvale jako smrt
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 24.01.2012 15:59:50

>> mapo, 24. 01. 2012 15:51:13

Však tomu rozumím, stejně zatím členem klubu nejsem, i když uź jsem o vstupu do Moravské Slavie uvažoval. Limit pro 1/2M jsem nenašel, také by mě zajímal.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Čeložnice

Celkem 6183 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:31 (2013)
půlmaraton: 1:24:40 (2013)
maraton: 3:00:58 (2013)

MRAZÍK muž 24.01.2012 17:31:23

prostě jim jde o peníze,aby vybrali o něco víc na startovném

Motto: Nad nikoho se nepovyšuj, ale před nikým se neponižuj
avatar

Praha

Celkem 6561 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:19 (2010)
půlmaraton: 1:19:57 (2011)
maraton: 2:46:06 (2011)

zombice muž 24.01.2012 17:53:59

>> MRAZÍK, 24. 01. 2012 17:31:23

Umis cist? Dost vazne o tom pochybuju :-) Nebylo by podle tve logiky lepsi kdyby PIM proste odmitnul poradat MCR, at je to treba v Plzni, Kladne, Ostrave apod.???

to Petr Kanovsky: ja bych nevycital, ze o tom diskutujete, pokud by se neobjevili nektere doopravdy usmevne paranoidni prispevky, ktere podle me uz byly zbytecne po tom co napsal Pavlis ;-) a mimochodem nejaky ten limit podle me byval rok co rok, jen se jim tam letos vloudil ten preklep :-)

avatar

10 km: 0:35:46 (2007)
půlmaraton: 1:15:50 (2007)
maraton: 3:00:58 (2008)

Iva Milesová žena 24.01.2012 19:53:46

Díky za info od pana Skřivánka, (tj. že se počítají maratonské výkony od ledna 2011), to už je logičtější. S tím, že tam musí být nějaké limity, souhlasím, není v zájmu organizátora ani ostatních běžců, aby zepředu startovali turisti zadarmo. Ale prostě mi tam chybí ta možnost kvalifikovat se půlmaratonem. A klidně bych tam dala relativně tvrdší limit, než je tam v tom maratonu, ale dala bych ho tam. Pokud se totiž budou chtít přihlásit do MČR v maratonu, čistě teoreticky, třeba Ivana Sekyrová, Táňa Metelková, nebo Pavla Schorná, tak je jim k ničemu, že umí půlmaraton pod hodinu dvacet, protože maraton loni neběžely a pochybuju, že by si letos nějaký střihly kvůli tomu, aby se tím kvalifikovaly na MČR. Jistě, v jejich případě by se asi diskutovalo o nějakých výjimkách. Ale co ty běžkyně, které doběhnou několik minut za nimi, a nevědí, zda výjimku dostanou, nebo ne? Než řešit nějaké výjimky, dala bych tam možnost kvalifikovat se i půlmaratonem, a všichni by věděli, na čem jsou. Iva

avatar

10 km: 0:38:58 (2015)
půlmaraton: 1:32:33 (2013)
maraton: 3:37:35 (2013)

ZbynekN muž 24.01.2012 20:02:27

>> Iva Milesová, 24. 01. 2012 19:53:46

Nějaká možnost tam asi bude. Robert Krupička v roce 2011 startoval v rámci MČR a rok předtím maraton taky neběžel maraton, jestli se nepletu. Myslím, že závodníci a závodnice nejvyšší úrovně asi budou mít nějakou možnost startu, jestli o to budou stát

Nalezené položky: 23 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.