Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

V Bílině bude mít premiéru samostatná mistrovská desítka

V Bílině bude mít premiéru samostatná mistrovská desítka
foto: Zdenek Krchák (archiv behej.com)

behy.cz | 07.05.2011 | přečteno: 5961×

Běh na 10 000 metrů býval dosud součástí republikových šampionátů mužů a žen na dráze. Letos tomu však bude jinak a po vzoru řady evropských zemí má desítka samostatný závod v termínu, který je pro vytrvalce příhodnější. Premiéru nového pojetí bude tuto sobotu hostit severočeská Bílina. TISKOVÁ ZPRÁVA ČESKÉHO ATLETICKÉHO SVAZU

Desítka patřila do programu „velkého“ mistrovství republiky od samého počátku a historie zná na této trati už 41 českých šampionů. Minimálně v posledních letech s ní ale byla tak trochu potíž. Nedařilo se pro závod najít optimální místo v časovém pořadu, které by vyhovovalo závodníkům a současně neúměrně neprodlužovalo program. „Letní termín mistrovství nebyl pro tak náročnou disciplínu příhodný, navíc se vytrvalecká špička tříštila mezi desítku a pětku, která také byla součástí šampionátu,“ popsal situaci vedoucí oddělení soutěží Českého atletického svazu Václav Fišer a dodal, že situaci uspokojivě nevyřešily ani různé experimenty, jako že se třeba mistrovská desítka běžela v předvečer prvního soutěžního dne.

Proto se letos premiérově sáhlo k novému řešení, které se již úspěšně praktikuje například v Německu či Polsku, a pro běh na 10 000 metrů byl vytvořen samostatný šampionát. „Chtěli jsme, aby byl termín jeho konání pro závodníky co nejpříhodnější, nakonec jsme i po konzultacích s předním českým vytrvalcem Róbertem Štefkem dospěli ke 14. květnu. Soudě i podle nebývale vysokého počtu přihlášených se k tomu běžci postavili pozitivně, “ kvitoval Fišer.

Předběžná startovní listina čítá v hlavních kategoriích 27 mužů a 18 žen, mezi kterými nechybí obhájkyně loňského prvenství a s devíti triumfy z této disciplíny jasně nejlepší běžkyně historie Petra Kamínková. „Na závod se těším. Myslím, že bude pěkný a vzhledem ke kvalitní a početné konkurenci očekávám, že se startovní pole hned tak neroztrhá a urodí se dobré časy,“ prohlásila 38letá stálice domácí běžecké scény, která obléká barvy AK Olomouc. Jejími hlavními soupeřkami v boji o titul by měly být Květa Pecková (TJ Sokol SG Plzeň-Petřín) a Ivana Sekyrová (AK Sokolov), která Kamínkové vloni na podzim přetrhla brilantní šňůru prvenství ze slavné silniční desítky z Běchovic do Prahy a porazila ji i na dubnovém MČR v půlmaratonu.

Mezi muži se nejvíce věří běžcům AK Kroměříž Janu Kreisingerovi a Milanu Kocourkovi. Oba však před lítým bojem o mistrovský titul upřednostňují spolupráci, která by jim měla pomoci pokořit čas 29:40 min, což je stanovený limit pro Evropský pohár v běhu na 10 000 metrů, jenž se koná 4. června v norském Oslo. „Domluvili jsme se, že se budeme pravidelně střídat v držení potřebného tempa. Pokud vše půjde, jak má, o prvenství se popereme až v závěru. Vyhraje, kdo bude mít víc sil,“ popsal domluvenou strategii Kreisinger.

Vedle hlavních kategorií si mistrovské medaile rozdají i junioři a juniorky. Organizátoři z AK Bílina navíc pojali šampionát jako jakýsi běžecký festival a přizvali i mladší věkové kategorie, které budou závodit na kratších tratích. „Všichni účastníci dostanou pamětní list a závodům budou přítomni i zástupci města, kteří šampionát podpořili. Vše tedy bude takové, jaké na událost tohoto významu být má,“ říká ředitel závodu Josef Mairich a dodává: „Snažili jsme se mistrovství vydatně propagovat a věřím, že u lidí najde odezvu. I proto, že bílinská atletika má v regionu silnou pozici.“

Program běžeckého odpoledne začíná na stadionu v Bílině ve 14:30, mistrovské závody na 10 000 metrů odstartují v 15:20 (junioři), 16:10 (ženy společně s juniorkami) a 17:00 hod (muži). Maxima šampionátu na trati 10 000 metrů jsou v držení národních rekordmanů Jana Pešavy a Aleny Peterkové a mají hodnotu 28:41.55, resp. 32:27.68 (=NR). Oba navíc patří k nejúspěšnějším závodníkům historie i z hlediska získaných titulů. Pešava jich získal pět a v žebříčku se dělí o první příčku s Pavlem Faschingbauerem, čtyři prvenství Peterkové předčila pouze již zmíněná Kamínková, která zatím slavila devětkrát a nyní má tedy šanci zakulatit počet titulů z desítky na stylových deset.

Více najdete na www.atletika.cz.

Anketa

Která dvojice podle vás získá v sobotu titul mistra a mistryně ČR v závodě na 10 000 metrů?

Celkem hlasovalo 47 uživatelů.

Komentáře (Celkem 23)

Nalezené položky: 24 První Předchozí | 1 | Další Poslední

behy.cz 12.05.2011 14:15:45

Běh na 10 000 metrů býval dosud součástí republikových šampionátů mužů a žen na dráze. Letos tomu však bude jinak a po vzoru řady evropských zemí má desítka samostatný závod v termínu, který je pro vytrvalce příhodnější. Premiéru nového pojetí bude tuto sobotu hostit severočeská Bílina. TISKOVÁ ZPRÁVA ČESKÉHO ATLETICKÉHO SVAZU
Odkaz na článek

avatar

10 km: 0:32:31 (2009)
půlmaraton: 1:17:19 (2008)

Matěj muž 12.05.2011 19:12:28

A jéje, 29:40…to abych včas vzdal než dostanu pár kol… :-)

avatar

Luhačovice

10 km: 0:34:32 (2008)
půlmaraton: 1:16:11 (2012)

daliluh muž 12.05.2011 21:12:04

>> Matěj, 12. 05. 2011 19:12:28

Hlavně to nepřepálit, znáš se:-). Přeju tobě i ostatním hodně štěstí.

avatar

10 km: 0:32:31 (2009)
půlmaraton: 1:17:19 (2008)

Matěj muž 12.05.2011 23:47:31

>> daliluh, 12. 05. 2011 21:12:04 No jasně, jako by se mi to někdy stalo :-D Ale díky.

avatar

Kalousek Milan muž 13.05.2011 17:23:25

Myslím, že by bylo důstojné, aby mistrovská desítka na dráze (možná i později pětka), která se v podstatě běhá na přijatelné úrovni jedinkrát za rok, měla své místo ve vybraných závodech hodnocených do běžeckého žebříčku, kde by se vedle některých regionálních, méně atraktivních závodů či zcela nových a neprověřených závodů, (např.STRC), nemusela vůbec červenat.

Motto: Hlavou zeď neprorazíš, ale občas někým zatřeseš.
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 15.05.2011 11:43:55

>> Kalousek Milan, 13. 05. 2011 17:23:25

Souhlas, taky nechápu proč přesně změřené a hodně objektivní dráhové závody v tabulkách chybí.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 15.05.2011 11:48:16

Skvělé, snad se stane pravidlem, že na mistrovských desítkách na dráze bude vždy několik běžců pod 30 minut.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 15.05.2011 12:56:13

>> mulisak, 15. 05. 2011 11:43:55

Dráhové desítky v tabulkách nechybí.

avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 15.05.2011 13:19:17

>> Luboš Brabec, 15. 05. 2011 12:56:13

Myslel jsem běžecké tabulky tohoto serveru.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 15.05.2011 14:51:41

>> mulisak, 15. 05. 2011 13:19:17

Je fakt, že pak by se jeden z nejlepších českých vytrvalců Honza Kreisinger posunul v žebříčku z 90. možná až někam na 70. místo…

avatar

Praha

Celkem 6176,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:15 (2009)
půlmaraton: 1:34:00 (2005)
maraton: 3:23:32 (2006)

Radek Narovec muž 15.05.2011 15:25:28

>> Luboš Brabec, 15. 05. 2011 14:51:41

Luboši, promiň, ale to je trochu laciné… ATP taky není o startu na dvou turnajích ročně.

O tom, že dráhové výkony v žebříčku chybí, není žádná diskuse. Nechali jsme rozhodnutí na tabulkářích, ti jsou momentálně proti. Zdaleka totiž nejde o pár desítek, pak se hned objevují podobné dotazy na pětky, trojky atd atd. Nemluvě o „hamburgách“. Už teď jedou tabulkáři nonstop na plný kotel. Patří jim za to můj dík.

avatar

Brno/Havířov

Celkem 0 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:27 (2010)
půlmaraton: 1:26:57 (2010)
maraton: 3:14:26 (2007)

forest muž 15.05.2011 15:43:54

>> Radek Narovec, 15. 05. 2011 15:25:28

Ono je to plivnutí do moře. Závody z termínovky a desítky, co jsou na ligách (a to se snad běží v každé lize jedna desítka ročně max, pokud se nepletu), tvoří jen velmi nepatrný zlomek…

Motto: Vítěz by se v cíli neměl tak radovat, protože vlastně zvítězil nad slabšími.
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 15.05.2011 16:45:10

>> Radek Narovec, 15. 05. 2011 15:25:28

Nejsou tenis a vytrvalostní běh poněkud odlišné sporty? Jinak by byl i Haile docela břídil. Startuje tak v pěti závodech za rok, zatímco Nadal zvládne stovku zápasů…

avatar

Čelákovice

Celkem 22125,06 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:50 (2011)
půlmaraton: 1:32:39 (2011)
maraton: 3:23:50 (2011)

Láďa S. muž 15.05.2011 19:28:44

spíš je škoda, že se mistrovské tituly rozdávají tak rychle po sobě, v úzké špičce bude vždy někdo běžet s hendikepem (i když ženy to s maratonem neberou až tak vážně, opakuje se tam vůbec nějaké jméno?)

Motto: Teprve se zabíhám...
avatar

Kalousek Milan muž 15.05.2011 19:32:37

>> Radek Narovec, 15. 05. 2011 15:25:28

Ale Radku mi také děkujeme tabulkářům za jejich odvedenou práci. Já bych se ale diskusi o zařazovaných závodech tak vehementně nebránil. A cílem té diskuse by mělo být, aby žebříček odpovídal trochu i české výkonnosti. A dobří běžci přeci mistrovskou desítku jednou za rok mají běžet a jak se ukazuje naštěstí běhají. Mě třeba maličko překvapuje, že nový seriál STRC získal zařazení závodů do žebříčku nějak automaticky. Třeba závod 21.5. v Karlových Varech se, pokud vím, poběží poprvé (Karlovarský kros je možná uloupený název, protože ten byl vždy a ještě asi je úplně jiným závodem Karlovarské běžecké ligy na podzim a ve Staré roli) a nikdo neví jakou bude mít úroveň i když lobby s reklamou jsou v tomto případě opravdu silné. Navíc je tento závod pořádán v jasně a předem stanoveném termínu 1.kola extraligy, takže běžecká špička se bude muset zase rozhodnout a rozdělit. Snad proto se objevuje občas názor, aby závody do žebříčku splňovaly určitá jásná kriteria. Takhle se nabízí spekulace, že rozhoduje nostalgie, profesní slepota výběrové komise, či dokonce, myšleno s velkou nadsázkou, třeba i výše reklamního příspěvku redakci.

Motto: Hlavou zeď neprorazíš, ale občas někým zatřeseš.
avatar

Praha

Celkem 6176,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:15 (2009)
půlmaraton: 1:34:00 (2005)
maraton: 3:23:32 (2006)

Radek Narovec muž 15.05.2011 19:41:01

>> Kalousek Milan, 15. 05. 2011 19:32:37

Milane, děkuji za názor. Já jsem napsal, že o tom, jak by šlo žebříček vylepšit, vůbec nediskutujeme, protože s tvými a dalšími komentáři souhlasím. Jen je třeba vidět věci v souvislostech. Taky bych si přál mít sto dalších věcí, než máme nyní…

K tvým spekulacím se vyjadřovat nechci. Přijdou mi nefér.

avatar

Praha

Celkem 6176,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:15 (2009)
půlmaraton: 1:34:00 (2005)
maraton: 3:23:32 (2006)

Radek Narovec muž 15.05.2011 19:41:59

>> Luboš Brabec, 15. 05. 2011 16:45:10

Máš Luboši jako vždy pravdu.

avatar

10 km: 0:32:31 (2009)
půlmaraton: 1:17:19 (2008)

Matěj muž 15.05.2011 19:55:07

Na druhou stranu…a teď budu za špatného…vzhledem k systému žebříčku a tabulek, je skoro jedno, jestli tato desítka je zařazená či není, ne? V tabulkách je spousta desítek, o jejichž délce se dá zcela úspěšně pochybovat a při pohledu na pořadí v žebříčku…no, řekl bych, že to neodráží zrovna současnou situaci v běhu. Páč většina běžců, co byla v Bílině, moc závody zařazené do žebříčku neobjíždí. Co se tabulek týká – maratónské a půlmaratónské tabulky budiž, ale ty desítkové? Jsou o tom, kdo trefí správně krátkou desítku. Mě třeba osobně to vadí, že jsem zde uveden tak vysoko za vlastně nefér výkon oproti těm, co běželi např. Kbely.

avatar

Praha

Celkem 6176,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:15 (2009)
půlmaraton: 1:34:00 (2005)
maraton: 3:23:32 (2006)

Radek Narovec muž 15.05.2011 20:10:01

>> Matěj, 15. 05. 2011 19:55:07

Body do žebříčku se počítají podle času vítěze, takže přesná distance není výhodou nebo nevýhodou. Pokud máš pochybnosti o správnosti zařazení některé desítky do tabulek, kde je přesnost délky trati naopak velmi důležitá, prosím piš na tabulky@behej.com, aby se na to kluci podívali.

Jinak ještě jednou prosím o trpělivost – všem argumentům nasloucháme, snažíme se o to, abychom žádný závod nezvýhodňovali nebo naopak neznevýhodňovali. Některé změny jdou dělat hned, jiné naopak žádají rozvahu. To, co na první pohled vypadá jako trivialita, ve skutečnosti může být jen špička pomyslného ledovce. Co se týče tabulek a žebříčku, žádný jiný běžecký nebo atletický web je v takovém rozsahu nevede. Díky za pochopení.

avatar

Kalousek Milan muž 15.05.2011 20:11:00

>> Radek Narovec, 15. 05. 2011 19:41:01 Radku, napsal jsem „…myšleno s velkou nadsázkou“ a v žádném případě jsem se nechtěl dotknout práce Vaší redakce. Ta je pro běžecké hnutí jedinečná a nedocenitelná.

Takže jestli to tak vyznělo, pak tady je má omluva.

Motto: Hlavou zeď neprorazíš, ale občas někým zatřeseš.
avatar

10 km: 0:32:31 (2009)
půlmaraton: 1:17:19 (2008)

Matěj muž 15.05.2011 20:19:48

>> Radek Narovec, 15. 05. 2011 20:10:01

Vždyť jo, já psal o vzdálenosti v souvislosti s tabulkami, ne žebříčkem. A nikam psát nebudu, přece nikomu neseberu osobák…jen jsem chtěl tak trošku upozornit :-)

avatar

Sloviensko

rudo muž 15.05.2011 22:28:16

ja si naopak myslim ze tabulky by mali byt len z behov na drahe na 10,000m.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Aura: 2920

Exploser muž 16.05.2011 09:24:04

Od jednoho atletického činovníka jsem se dozvěděl, že 10 000 m a 10 km jsou dva zcela odlišné a nezaměnitelné závody. Bylo to pro mě sice trochu překvapivé, ale zcela pravdivé a užitečné zjištění. 10 000 m se běhá na dráze, zatímco 10 km mimo dráhu. :-?

Motto: In God is our trust.
avatar

10 km: 0:32:13 (2012)
půlmaraton: 1:10:59 (2012)
maraton: 2:28:48 (2012)

jardapb muž 16.05.2011 10:18:10

Co se týče mistrovské desítky, tak mi přijde škoda, že byla 6 dní po MČR v maratonu, kdyby byla např. o týden déle, bylo by to dle mě lepší.

Někdo tady nakousl, že např. maraton se dá kvalitně (tj. na 100% možností) běžet tak 2 – 3 za rok. Dle mě by toto mohlo (pro větší objektivnost) zahrnuto do žebříčku. Prostě by se např. půlmaraton bral jako 2 závody a maraton jako 3 nebo dokonce 4 závody (se stejným počtem bodů, pochopitelně, kdyby někdo měl dost závodů i bez toho, tak by se to nepočítalo). Takže ten, kdo má málo startů, např. proto, že se připravoval na nějaký dlouhý závod, by nebyl znevýhodněn těmi, kdo mohou obíhat kratší závody každý týden. Možná by podobná bonifikace mohla být i u závodů MČR (Běchovice), kde je opět nutná kvalitní příprava a navíc je tam velice silná konkurence. Např. letos jsem si bodově na půlmaratonu v pardubicích pohoršil a to i přes to, že jsem se o zlepšil o 1,5 minuty.

Nalezené položky: 24 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.