Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Praha chce regulovat závody v centru

Praha chce regulovat závody v centru
foto: Nike

Ivo Domanský, Radek Narovec | 23.08.2011 | přečteno: 6719×

Co se týče „podpory“ běhu, pražští politici, zdá se, nikdy nespí… Starosta první městské části v sobotní rozhlasové debatě naznačil opětovný záměr regulovat počet a termíny běžeckých akcí v centru metropole.

Starosta za TOP 09 Oldřich Lomecký se vyslovil pro zachování dvou největších – půlmaratonu a maratonu – ve stávajících jarních termínech. O termíny ostatních dvou až tří akcí by se podle něj mělo od příštího roku soutěžit a počítá i s finanční kompenzací od pořadatelů.

To by se zcela jistě dotklo zářijové noční „mattonky“ a patrně i běhu Nike Run Prague, pokud by v tomto případě nezůstalo u jednoho letošního ročníku.

Pražští komunální politici za ODS se tak vrací ke své politice omezování počtu závodů v historických částech, přičemž se odvolávají na kritiku rezidentů, že je tyto závody omezují. Naposledy přichystali nepříjemné překvapení pořadatelům Hervis 1/2Maratonu loni. Ti nakonec mírně upravili trasu, aby vyšli vstříc politikům.

„Nezpochybňuji to, že tím obyvatelé Prahy 1 trpí, a nejen obyvatelé, ale třeba i obchodníci. Na druhou stranu se stačí po maratonu podívat, kolik běžců v tričkách sedí v okolních restauracích. Jsem přesvědčen, že to pomáhá i takto,“ prohlásil v debatě na Českém rozhlase Radiožurnálu Zdeněk Bříza z Prague International Marathon.

„Jako nejpravděpodobnější důvod obnovení debaty o bězích v centru velkoměsta se jeví snaha vyzískat z toho nějaké peníze navíc. Doufám jen, že ty případné „kompenzace“ poslouží výhradně ke zvýšení komfortu občanů. Skoro by se chtělo radnici za tu péči poděkovat,“ komentuje to trochu s ironií nestor českého závodního běhu Ivo Domanský.

Komentáře (Celkem 24)

Nalezené položky: 25 První Předchozí | 1 | Další Poslední

Radek Narovec muž 21.08.2011 19:17:58

Starosta první městské části Prahy v sobotní rozhlasové debatě naznačil opětovný záměr regulovat počet a termíny běžeckých akcí v centru metropole.
Odkaz na článek

avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 21.08.2011 19:47:50

Žádné město si pochopitelně neudělá z centra běžecké závodiště, všude se to reguluje a všude to něco stojí.

V Berlíně se v centru konají jen tuším čtyři závody, z nichž jeden ucpe půlku Unter den Linden maximálně na hodinu. Třeba ve Vídni nebo Mnichově se na rozdíl od Prahy běží městský maraton, půlmaraton i kratší běhy v jeden den a nejsou roztahané do celého roku. Ostatní běžecké závody (a celkem početné) se konají mimo centrum, to by ani pro Prahu nemusel být problém. Nebo je při běhání nutný pohled na Hradčany a Karlův most?

Celkem chápu, že se Praze 1 nelíbí mít dva masové běhy v centru během osmi dnů… V Torontu se podobně konaly dva maratony ve třech týdnech, tak radnice dala pořadatelům na vybranou: buď se spojí, nebo jeden bude na jaře a jeden na podzim.

avatar

Slaný

Celkem 3535 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:30:08 (2010)
maraton: 3:37:21 (2010)

EdCable muž 21.08.2011 20:19:09

>> Luboš Brabec, 21. 08. 2011 19:47:50

Naprosty souhlas. Nevidim duvod, aby si bezci mysleli, ze delat pet masovych zavodu behem roku v samem centru Prahy je nejaka samozrejmost, byt jsem za ne jako bezec rad. Naopak me prekvapuje, pokud se za soucasne poradani MC neplati, jak jsem z clanku pochopil.

Motto: "Sometimes, I guess there just aren't enough rocks."
avatar

Praha

Celkem 2226 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:33:47 (2014)
půlmaraton: 1:15:37 (2014)
maraton: 2:40:40 (2013)

jirka v. muž 21.08.2011 20:36:36

Zajímalo by mě, kolika obyvatelům Prahy 1 to skutečně vadí.

BTW odkud vzali informaci, že poslední PIM sledovalo čtvrt miliardy Číňanů? :-) Předpokládám, že je to překlep…

avatar

Benešov u Prahy

Celkem 4768 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:16 (2012)
půlmaraton: 1:27:57 (2010)
maraton: 3:19:06 (2010)

chuchvi muž 21.08.2011 21:32:46

„Jediný příjem pro zastupitele Prahy 1 je v tom, že dostanou vynadáno od svých občanů, protože jim zase odtáhli auto nebo nemohli v neděli dopoledne vyjet ze svého domu,“ říká Lomecký.

Mám za to,že jsou obyvatelé Pražské části seznámeni s pořádáním sportovní akce a včas upozorněni,že se tam nemá parkovat,minimálně postavenou dopravní značkou o časovém průběhu akce a silniční uzavírce,jinak jim bude auto odtaženo.To,že ignorují tyto základní informace,za to PIM ani jiná sportovní událost nemůže.

avatar

Slaný

Celkem 3535 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:30:08 (2010)
maraton: 3:37:21 (2010)

EdCable muž 21.08.2011 23:29:47

>> chuchvi, 21. 08. 2011 21:32:46

Dvakrat mi v Praze odtahli auto kvuli blokovemu cisteni ulic, takze o tom, jak vcas a spravne se umistuji znacky na parkovani vim sve. Ale hlavni pointa je snad nekde jinde – proc by mel mit obyvatel problemy „x“-krat do roka kvuli bezcum, zvlaste jestli za to nic nedostava? Jiste ze si muze auto preparkovat, ale i to nese kolikrat problemy a naklady a za ty PIM muze, nezavirej pred tim oci. Beh ve meste proste omezuje jeho obyvatele a je na jejich naturelu, jestli to snasi dobre nebo ne. Nevidim nic pozitivniho v tom cpat beh tam, kde ho mistni nechteji. (Pokud ho opravdu! nechteji, ale na takovou debatu asi nemame dostatecne udaje).

Motto: "Sometimes, I guess there just aren't enough rocks."
avatar

Benešov u Prahy

Celkem 4768 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:16 (2012)
půlmaraton: 1:27:57 (2010)
maraton: 3:19:06 (2010)

chuchvi muž 22.08.2011 00:07:16

>> EdCable, 21. 08. 2011 23:29:47

Pouze jsem reagoval na text ze článku.Oči před tím nezavírám,ale trochu to zní jako stížnosti které se týkají pouze jejich aut,nevyparkování nebo odtažení,nikoliv osob jako takových.V případě čištění silnic a ulic zde zajištuje značení město a na své náklady,ale při sportovní aktivitě jako je PIM je to snad financované organizátorem,takže by to mělo být v pořádku.Je to ale moje domněnka,auto nevlastním a v Praze nebydlím.Určitě souhlasím,že by to mohlo být mimo centrum Prahy v daleko méně zabydlené oblasti.Na druhou stranu pro cizince je asi pžitažlivější centrum než někde v kotěhůlkách­.No…vyhovět všem asi nepůjde :-)

avatar

Vonoklasy & Hořovice

Celkem 57033 km
Minulý měsíc 320 km
10 km: 0:39:30 (2013)
půlmaraton: 1:29:37 (2012)
maraton: 3:09:11 (2013)

Aktuář muž 22.08.2011 07:41:14

Osobně akce PIMu rád nemám, jejich půlmaraton a maraton běhám jen proto, že to mám blízko a termínově se to docela hodí, desítku (a letos nejen Night, ale i Nike) neběhám.

Opravdu nechápu, proč někdo běží maraton PIM a zároveň kvůli 10 PIM vynechá maraton na Kladně, ale věřím, že mnoho běžců se Prahou proběhne rádo. A jistě jsou i tací, kteří si v Praze rádi zaběhnou se zahraničními běžci (a potom zkritisují Žebráckou pětadvacítku).

PIM není běh, ale obchod, takže pokud ho někdo chce regulovat a omezovat, krčím rameny.

PS: Zejména letošní nasazení štafet hned dopředu si jinou reakci nezaslouží.

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 22.08.2011 08:12:17

*>> Aktuář, 22. 08. 2011 07:41:14 Opravdu nechápu, proč někdo běží maraton PIM a zároveň kvůli 10 PIM vynechá maraton na Kladně *

Maraton na Kladně neběžím i proto, že 11.9. pro mě bývá na maraton ještě dost teplo, navíc považuji za vhodnější si před podzimním (půl?)maratonem zaběhnout několik desítek a hodinovek. PIM desítka má výhodu v tom večerním startu, kdy už by nemělo být horko, navíc chci vyzkoušet, jak vypadá atmosfera večerního závodu.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Praha 4

Celkem 28230,23 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:14 (2013)
půlmaraton: 1:49:29 (2009)
maraton: 3:57:28 (2014)

Dav muž 22.08.2011 09:55:48

*>> Aktuář…PIM není běh, ale obchod

S lítostí musím souhlasit :-x

Motto: ...kam až?
avatar

Litvínov

Celkem 4289 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:49:40 (2011)
půlmaraton: 1:51:45 (2011)
maraton: 4:32:22 (2011)

mira.bery muž 22.08.2011 12:53:10

už jsem se k tomu vyjadřoval, proto jen doplním. Něco o komunální politice vím (trochu se do ní montuju) a na 95% vím, že politikům o lidi nejde!!!!

avatar

Praha 5

10 km: 0:43:07 (2013)
půlmaraton: 1:38:46 (2014)
maraton: 3:40:37 (2012)

lp76 muž 22.08.2011 14:50:03

Před lety sem bydlel na Praze 1 kousek od nemocnice Na Františku a když se pořádal maraton, nebyl to žádnej med.

Není to jen o tom, že někde nesmíte parkovat, ale i o tom, že už od rána ani neodjedete, protože uzavírky jsou všude kolem.

Tehdy sem tyhle běhy ještě neběhal a docela mě to štvalo, protože sem musel vstávat o hodinu dřív, abych stihl odjet na závody v OB.

Teď už na to mám taky jinej pohled, jen sem to chtěl přiblížit z pohledu toho kdo to omezování zažil na vlastní kůži. Uzavírek v centru je spousta, třeba kvůli filmařům, ale ti za to alespoň městu zaplatí.

Motto: Žijme tak, aby naší smrti litoval i majitel pohřebního ústavu.
avatar

Litvínov

Celkem 4289 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:49:40 (2011)
půlmaraton: 1:51:45 (2011)
maraton: 4:32:22 (2011)

mira.bery muž 22.08.2011 17:37:38

>> lp76, 22. 08. 2011 14:50:03

souhlas

avatar

Černošice

10 km: 0:47:34 (2014)
půlmaraton: 1:44:10 (2014)
maraton: 4:02:00 (2015)

Mary žena 22.08.2011 18:11:16

Zajímalo by mne, kolik obyvatel Prahy 1 je opravdu proti konání běžeckých závodů v centru Prahy. Vždyť i v tom rozhlasovém pořadu zaznělo několik pozitivních názorů. Ty závody jsou skvělou příležitostí k propagaci Prahy, pokaždé, když běžím, tak si říkám, jaké je to krása běžet ulicemi s výhledem na Hradčany, myslím, že velký počet účastníků z ciziny si to říká také, proč by sem jinak jezdili v tak hojném počtu. A ty krátké běhy jsou skvělou příležitostí, jak rozhýbat lidi, které by třeba jinak nenapadlo se nějakého takového závodu zúčastnit. To, že je ten závod v centru Prahy, tudíž má své estetické kvality a je snadno dostupný je určitě významný moment, kvůli kterému se přihlásí i lidé, kteří jdou na svůj první závod, ten ale dosti často nebývá poslední. I já jsem začínala před pár lety pěti kilometry noční Prahou. Já myslím, že tady jde o to, zda chceme město pro auta, nebo město pro lidi, město, které žije.

avatar

Černé Voděrady

Celkem 21078,59 km
Minulý měsíc 74,15 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 22.08.2011 19:19:15

>> Mary, 22. 08. 2011 18:11:16

Děsí mě davy. I v případě, že jsou to davy běžců. Nemyslím, že bych se kdy dobrovolně vydala do davu startujících na takovém megazávodě, a celkem chápu ty místní, kteří takové akci nechtějí být vystavováni. Město, které žije, přeci nemusí být totálně zahlceno běžci (ani auty, ani ničím). Jistě, jsou lidé, kteří si naopak umí užít atmosféru takového obrovského setkání běžců a diváků, a ti jsou se závodem v pohodě. Jaký je poměr těch, co se jim megaakce líbí vůči těm druhým, samozřejmě netuším. Jisté je ovšem, že běžců je výrazně méně než neběžců, a odtud tedy se bude i částečně odvíjet pochopení pro omezení závodem vzniklá. Řekla bych, že *>> lp76 to vyjádřil velmi dobře…

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 22.08.2011 21:11:05

>> Mary, 22. 08. 2011 18:11:16

Nikdo závody v centru Prahy přeci rušit nechce. Jen má být omezené jejich množství.

avatar

10 km: 0:38:58 (2015)
půlmaraton: 1:32:33 (2013)
maraton: 3:37:35 (2013)

ZbynekN muž 22.08.2011 21:18:17

>> Luboš Brabec, 21. 08. 2011 19:47:50

Líbí se mi ta myšlenka na spojení PIMáckých závodů v jeden.

avatar

Praha, Stodůlky

Celkem 18380 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:33 (2012)
půlmaraton: 1:28:37 (2012)
maraton: 3:11:23 (2012)

12HonzaDe muž 22.08.2011 22:28:38

Logicky PIM an Nike zavody nejsou zadna charita:), i kdyz je bezci maji radi, melo by byt jasne, co z toho maji ti ostatni, kterym to nejak omezuje ci zneprijemnuje zivot. Nemela by to byt jen nejaka ta üplata"politikum, ale treba i jasneji definovane, co se za ty penize k tem lidem na P1 dostane… Organizatori by si meli jasneji priparvit studii (ekonomickych) prinosu takovych akci, obsazeni hotelu, narust trzeb, vliv na turistiku.. proti tomu zkusit dat negativa.. Plus nabidnout i neco jineho. V nekterych mestech treba funguje, ze „dotcene“ oblasti, at uz turismem nebo filmovanim, ci tak treba neplati svoz komunalniho odpadu (nebo jej maji vyrazne levnejsi). A tyto naklady jsou hrazene z podobnych akci – filmovani, mestske behy, apod.

avatar

Žďár nad Sázavou nebo Brno

Celkem 2784 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:07 (2011)
půlmaraton: 1:28:33 (2007)
maraton: 3:48:37 (2007)

Luckyboy muž 22.08.2011 23:41:35

>> ZbynekN, 22. 08. 2011 21:18:17

Ale to se nemusí nutně líbit PIMu :). Spousta běžců běží více závodů, takhle si budou muset vybrat = neutratí tolik peněz…

Na druhou stranu mi to z úst politiků zní jako silný populismus. To, že jsou tím místní obyvatelé omezení chápu a moc se jim nedivím. Jen mi připadá jejich nechuť dejme tomu krátkozraká. Jak již tu bylo řečeno, velké množství závodů asi není rozumné. Mám ale pocit, kdyby se to udělalo tak, že díky nočnímu běhu se opravilo/postavilo to a to dětské hřiště nebo zvětšila se bezpečnost přechodů přes tu a tu ulici, dalo se zadarmo startovné obyvatelům – případně se může vyhlásit soutěž pro týmy nebo jednotlivce postižených městských částí, nebyl by s tím až zas tak velký problém a ještě by se udělalo něco pro obyvatele, případně propagaci běhu.

A ještě malý exkurz do zahraničí s drobnou paralelou. Vrátil jsem se z letní školy v Jyvaskyle ve Finsku. Starosta města čítajícího 130.000 ve svém projevu řekl, že když je v zahraničí a někdo z neFinů zná Jyvaskylu, je to obvykle díky tamní univerzitě anebo letní/zimní škole. Díky tomu si letní školu ve městě všichni hýčkají a jsou na ni právem hrdí, i když to řadu lidí na univerzitě a částečně i ve městě určitě obtěžuje. Chápu, že nejde třeba o dopravní uzávěrku Prahy :), ale možná by stálo některým obyvatelům Prahy 1 přehodnotit svůj přístup. Všechno se nedá měřit na ušlou vzdálenost k zaparkované­mu autu.

Abych se vrátil k problému a spojil svoji zkušenost nejen z Jyvaskyly. Bohužel, v zahraničí je část událostí/místního života zaměřena mnohem „komunitněji“ než u nás. Chápou to jednak obyvatelé a jednak organizátoři a pořadatelé. I když všude platí že čím větší město, tím to funguje hůř, není důvod se o to v maximální míře nesnažit. A ostatně, Praha zas tak velké město není :).

Motto: Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos. http://luckyboyonthetrail.blogspot.cz/
avatar

Brno/Havířov

Celkem 0 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:27 (2010)
půlmaraton: 1:26:57 (2010)
maraton: 3:14:26 (2007)

forest muž 23.08.2011 07:20:11

>> lp76, 22. 08. 2011 14:50:03

Pokud se nepletu, tak PIM platí za pronájem pozemních komunikací jednotlivým MČ. A částky to jsou nemalé.

Motto: Vítěz by se v cíli neměl tak radovat, protože vlastně zvítězil nad slabšími.
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 23.08.2011 10:55:09

>> ZbynekN, 22. 08. 2011 21:18:17

Proč zkasírovat běžce jenom jednou, když ho můžeš zkasírovat třikrát? :-)

>> Luckyboy, 22. 08. 2011 23:41:35

Souhlas. Na druhé straně Jyväskylä je provinční město a nemá moc šancí, jak se proslavit. Proto toho asi místní akceptují více. Vedle tebou jmenovaných bych ještě přidal hokej a rallye. Praha byla, je a bude ve světě proslulá kvůli úplně jiným věcem, než jsou běžecké závody. A myslím proslulost v pozitivním směru :-)

avatar

Žďár nad Sázavou nebo Brno

Celkem 2784 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:07 (2011)
půlmaraton: 1:28:33 (2007)
maraton: 3:48:37 (2007)

Luckyboy muž 23.08.2011 12:29:40

>> Luboš Brabec, 23. 08. 2011 10:55:09

Na Rallye jsem zapomněl :). O nějaký týden jsem ho propásl…

Já to tu neuvedl jako metaforu branou doslovně nebo 1:1. Uvědomuji si jiné postavení Jyvaskyly a Prahy. Myslel jsem to spíš jako námět na zamyšlení, jaké může mít na první pohled „obyčejná“ záležitost (pozitivní) důsledky. Na bězích proslulost Prahy nestojí. I když to může být součást i „marketingu“ v rámci naší země. Já osobně Prahu vnímat sice jako hezké město, ale současně taky jako město, které odmítá být zelené, je (zbytečně) zacpané auty a lidmi, kteří jsou naučení na hektické žití. Možná to, jak Prahu vnímám je pravda, možná ne, ale v dnešní době záleží spíše na dojmech. A tím, že se bude v Praze běhat budu mít z města určitě lepší dojem než když se budou běhy regulovat kvůli parkování (trochu zjednodušené). I tohle může být lidem z Prahy 1 putna, co si o nich jako o celku jakýsi hejsek z Moravy myslí… Jen to tu uvádím pro pořádek :).

Mě totiž přijde úsměvné (viděno z pozice mladého člověka, který má celkem dost času), když někdo dělá velkou vědu z toho, že si nedoveze zadek až před barák. Všude chodím pěšky nebo na kole, čili uvítám.

A na konec ještě jednu zkušenost. Když jsem projížděl Helsinkami v sobotu, běžel se tam zrovna maraton. Jak jsem chodil po městě, všímal jsem si lidí a jak na maraton reagují. Všude po trati – i v obytných čtvrtích stáli místní lidé, povzbuzovali, tleskali nebo se jen dívali. Takže jsem takhle potkal ženskou, která čekala před kadeřnictvím než jí chytí barva ve vlasech a vedle kadeřnice. Řidiči, co museli čekat, vystupovali z aut a taky povzbuzovali. Oproti tomu, když se v Brně běžel půlmaraton, potkal jsem asi dva řidiče, co nadávali buď policistům nebo pořadatelům ohledně uzavírek. Návraty domů jsou vždycky na zatnuté zuby :).

Motto: Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos. http://luckyboyonthetrail.blogspot.cz/
avatar

Benešov u Prahy

Celkem 4768 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:16 (2012)
půlmaraton: 1:27:57 (2010)
maraton: 3:19:06 (2010)

chuchvi muž 23.08.2011 13:11:44

>> Luckyboy, 23. 08. 2011 12:29:40

Líp bych to nenapsal,souhlasím.

avatar

Černošice

10 km: 0:47:34 (2014)
půlmaraton: 1:44:10 (2014)
maraton: 4:02:00 (2015)

Mary žena 24.08.2011 13:57:40

>> Luckyboy, 23. 08. 2011 12:29:40 I když se na věc dívám z pozice člověka nemladého a jsem rodilá Pražačka, naprosto souhlasím. Běžím -li svým rodným městem, jsem na ně hrdá, protože z ulic nezacpaných auty vypadá mnohem krásněji. Jsem ráda, že se líbí i lidem z mnoha zemí světa, protože proč by jinak jezdili v tak hojném počtu?

Ano, návraty domů jsou čím dál těžší. Někdy dá práci milovat bližního svého…

avatar

Praha 4

skalka žena 24.08.2011 14:23:11

>> Luckyboy, 23. 08. 2011 12:29:40

Souhlas. PIM sice je taky byznys, ale nejen… (můj vztah k téhle akci není jednoznačný, k odsuzování mám ale daleko). Možná je to další „pobídka“ Prahy 1, jak získat větší profit. Obyvatelům v této oblasti mnohde mnohem víc nepřetržitě znepříjemňuje život hluk, turistický „ruch“ a někdy velehlasité produkce na „Staromáku“ a v okolí. Že by si stěžovali jen kvůli parkování? ;-)

(Spíš jde o obecnější přístup: když se mi něco nechce, tak to nemá existovat. Třeba podle vzoru: Když musíš, tak musíš! :-?

Motto: Běh je jen jeden, ale když se začne hejbat, je jich moc...
Nalezené položky: 25 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.