Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Účastník maratonu ve Stromovce byl dodatečně diskvalifikován, rozhodnutím jury je šokován

Účastník maratonu ve Stromovce byl dodatečně diskvalifikován, rozhodnutím jury je šokován
foto: Mirek Kostlivý (archívní foto ze závodu)

Petr Kostovič | 20.12.2012 | přečteno: 14416×

„Veteránský běžec Ladislav Stolár, účastník kategorie M65–69, porušil v závodě Microsoft Maraton – Pražská Stromovka 2012 dvě z pravidel atletiky a na základě toho byl dodatečně diskvalifikován,“ rozhodla jury, která zasedla dva měsíce po skončení závodu. Jednala na základě protestu podaného proti Stolárově výkonu maratoncem Jaroslavem Hrabuškou (MK Seitl Ostrava). Ten se sám závodu zúčastnil. Diskvalifikovaný běžec odmítá, že by v závodě porušil pravidla. AKTUALIZOVÁNO

„Ladislav Stolár nemohl absolvovat předepsanou trať v plném rozsahu. Dopustil se tak porušení pravidla 240 odst. 10, které říká, že „závodník musí být diskvalifikován, pokud opustil vyznačenou trať a zkrátil si tak předepsanou vzdálenost,“ uvádí se kromě jiného ve zprávě, kterou vydala jury složená ze dvou zástupců organizačního výboru závodu a jednoho atletického rozhodčího.

Podle slov tajemníka organizačního výboru JUDr. Zdeňka Weiga je k tomuto rozhodnutí dovedla řada důkazních materiálů, fotografií a také analýza výkonu Ladislava Stolára v závodě. K rozhodnutí přispěly také materiály, které zveřejnili sami běžci na stránkách www.behej.com v diskusi připojené pod reportáží ze závodu.

V části zprávy, která odkazuje na analýzu běžcova výkonu, se uvádí, že mezičasy Stolára se v závodě pohybovaly mezi 3:50–6:13min/km, přičemž nejrychleji, tedy v tempu 3:50min/km, dokázal běžet v úseku mezi 17.–22. km.

„Je kolem toho tolik zbytečných řečí. Jsem jen obyčejný rekreační běžec, který poctivě trénuje a podává pěkné výkony. Z tohoto rozhodnutí jsem znechucen. Ten den se mi běželo skvěle,“ reagoval Ladislav Stolár bezprostředně poté, kdy ho redakce behej.com vyzvala k tomu, aby se k rozhodnutí jury vyjádřil. Do té doby netušil, že byl diskvalifikován, rozhodnutí jury mu teprve bude doručeno poštou.

Pozastavil se také nad tím, že jury takto rozhodla dva měsíce po závodě na základě protestu podaného 15. listopadu, přičemž standardně se podle pravidel má podat protest v mnohem kratší době po skončení akce. Dodal, že ho tajemník Zdeněk Weig telefonicky ubezpečoval, že se tato kausa otevírat nebude.

„Víte, on zněl po telefonu tak přesvědčivě,“ uvedl k tomu Zdeněk Weig a dodal, že oficiální protest bylo nutné řešit.

„Maraton jsem řádně zaběhl. Důkaz, že jsem to neudělal, podle mě chybí. Zvítězil jsem čestně. Běhat budu samozřejmě dále, jsem však znechucen. Je to až urážlivé. V nejbližší době k žádnému běžeckému závodu nenastoupím, mezi sportovce, kteří se takto chovají nehodlám chodit,“ reagoval Ladislav Stolár vědom si všeobecného tlaku, který na něj vyvinuli běžci v diskusi na www.behej.com po závodě.

Oficiální protest podal maratonec MK Seitl Ostrava Jaroslav Hrabuška. „Nevěřil jsem tomu, že toho výkonu mohl dosáhnout. Hodně uškodil oddílovému kolegovi Václavu Procházkovi, který tím přišel o titul. A vlastně ještě více čtvrtému v pořadí, který tím pádem nebyl vůbec ‚na bedně‘. S pochybnostmi o Stolárově výkonu přišel nejdříve kamarád Pepa Smola, který závod sám běžel, předčasně jej však ukončil, pohyboval se podél trati a sledoval výkony běžců,“ uvedl Jaroslav Hrabuška k tomu, které pohnutky jej vedly k podání protestu.

Redakci sdělil, že oficiálně protest zdůvodnil tak, že kvůli nefér závodění Ladislava Stolára přišel o lepší umístění v pořadí. „Na posunu ve výsledkové listině mi však tolik nezáleželo, hlavně jsem chtěl pomoci kamarádovi Procházkovi,“ vysvětlil Hrabuška.

Ladislav Stolár (nar. 1945) v závodě obsadil mezi 413 vytrvalci naměřenými v cíli celkově 90. příčku časem 3:12:14. V kategorii M65–69 tímto časem zvítězil. Po jeho diskvalifikaci připadá prvenství v této věkové kategorii Václavu Procházkovi z MK Seitl Ostrava (3:34:18).

Plné znění zprávy vydané jury připojujeme k článku.


PÍSEMNÝ ZÁZNAM O PROJEDNÁNÍ PROTESTU

VÝSLEDKY ZÁVODU (PŘED DISKVALIFIKACÍ)

WEB ZÁVODU

Anketa

Jaký je váš názor na diskvalifikaci Ladislava Stolára na základě uvedených skutečností?

Celkem hlasovalo 139 uživatelů.

Komentáře (Celkem 73)

Nalezené položky: 74 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední
avatar

Eymir Gölü

Celkem 3486 km
Minulý měsíc 0 km

Skritek Hugo žena 08.01.2013 08:33:40

>> forest a rix, 07. 01. 2013 20:58:53

Mas pravdu. Tady je to evidentni, to urcite nebylo schvalne, spise to pochopil tak, ze se ma tocit na konci rady kuzelu. Kdyby mu dali 20sec penalizaci (coz by bylo vyrazne vic, nez o kolik si to pokratil), tak se nic nedelo. Nebo na nej mohli zavolat, at se vrati a da to znova. Chudak kluk.

Na videu je na zacatku slyset, jak se i Dan Oralek pta, zda se otaci tady – kdy Dan pochopil spravne, ale zcela jsite ma odbehano vice zavodu nez dany bezec. Ta otacka je trosku prekombinovana. Navic uz pred kuzely je nastrikana na zemi otaceci sipka a pak je preskrtla.

Motto: Petit cheval de manege :-)
avatar

Praha

Celkem 14588,46 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:55 (2013)
půlmaraton: 1:17:41 (2013)
maraton: 2:56:52 (2012)

marek27 muž 08.01.2013 09:54:19

>> mblk, 07. 01. 2013 20:00:53

Skutečně podváděl? Nešlo jen o chybu? Škoda, že asi není účastníkem této diskuse. Označit někoho jako podvodníka na základě tohoto videa my nepřijde úplně fér.

Motto: www.marek27.cz
avatar

Celkem 23144,7 km
Minulý měsíc 183,4 km
10 km: 0:46:42 (2014)
půlmaraton: 1:47:30 (2011)
maraton: 3:53:37 (2014)

ex64 muž 08.01.2013 11:05:43

Ani pro mne to není podvodník. Běžci jsou zvyklí na obrátce obíhat kužel a ne nějakou kovovou zábranu. A on se otočil až za posledním kuželem. Navíc zde sehrála značně matoucí roli už ta první sprejová značka oznamující obrátku. Nedostatečně přeškrtnutá a nedostatečně překrytá kuželem. Je vidět, jak už u prvního kuželu udělal drobnou kličku, protože nevěděl, kde se otočit. A když se otáčel za posledním kuželem, pohledem studoval přeškrtnutou značku otočky. Já to vidím jako evidentní pochybení pořadatele a nikoliv běžce. Chybnou značku na asfaltu měl pořadatel lépe zlikvidovat a na silnici postavit nejdříve kovovou zábranu a až za ní obrátkový kužel. I kdyby tam stál jen a pouze jeden obrátkový kužel, bylo by to mnohem pochopitelnější než tento výtvor. Já bych to viděl na vrácení závodníka do výsledkové listiny s drobnou penalizací za neúmyslné zkrácení trati a možná i omluvu pořadatele za nejednoznačné vytyčení trati. A hlavně je to poučení pro příště.

avatar

Praha 4

skalka žena 08.01.2013 13:47:58

Na videozáznam jsem se ze zvědavosti, jak se podvádí, podívala, ale to jsem se podivila… Neposuzuji to, stejně jako ostatní, co se k tomu přede mnou vyjádřili, jako úmysl a podvodné zkrácení trati. Tenhle běžec měl smůlu, že v okamžiku, kdy obíhal otočku, zrovna nikdo poblíž nestál a nenasměroval ho správně; v ostatních situacích na videu se tam vždy někdo vyskytuje. Doufám, že byl závodník spokojený s dosaženým časem, když už byl takhle postižen.

Motto: Běh je jen jeden, ale když se začne hejbat, je jich moc...
avatar

Praha

Celkem 24 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:43:12 (1995)

APACHI.CZ muž 08.01.2013 15:15:33

Pár poznámek – aneb snad si zvednu auru :-(

  1. závodník neběžel úplně sám – před ním probíhají jiní závodníci řádně a stejně tak po něm – toto byl jediný závodník z 750 lidí, který byl DQ.
  2. Verdikt DQ nebyl na nás, ale na rozhodčích. Motiv závodníka neznám. Nepřišel se ptát proč je DQ a ani nežádal o vrácení do výsledkové listiny.
  3. Trať byla ještě v den závodu přeměřena, aby to byl skutečně 1/2 maratón a proto došlo k přeznačení. Přeškrtlá šipka je na začátku kuželů nikoliv na jejich konci tj. určitě se nespletl což potvrzuje i to, že kromě čela závodu s orientací na otočce nikdo problém neměl.
  4. Vedle Stolára je toto samozřejmě jiný případ, ale chtěl jsem tím upozornit na to, že závodník skutečně může být DQ i za mnohem menší prohřešky.
Motto: Servis pro pořadatele sportovních akcí
avatar

Praha

Celkem 14588,46 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:55 (2013)
půlmaraton: 1:17:41 (2013)
maraton: 2:56:52 (2012)

marek27 muž 08.01.2013 15:23:30

>> mblk, 08. 01. 2013 15:15:33

Díky za doplnění. Musím uznat, že mne by taková diskvalifikace dost zarazila. Určitě bych se pídil po důvodu.

Motto: www.marek27.cz
avatar

10 km: 0:37:37
půlmaraton: 1:25:47
maraton: 3:05:40 (2002)

Drahoš muž 08.01.2013 16:06:52

Podľa môjho názoru bol bežec diskvalifikovaný oprávnene. Myslím si, že si skrátil trasu o ~5 sekúnd úmyselne, lebo si myslel, že mu takáto „maličkosť“ prejde. Prečo po závode nepodal protest? A prečo bol jediný DQ zo 750 účastníkov? Všetci ostatní sa otočili naozaj správne?

Samozrejme, takáto chvíľková nerozvážnosť, alebo skrat počas preteku, nemá nič spoločné s dlhoročným úmyselným a cieleným podvádzaním pána S.

OK, mínusky sem :-) Napriek tomu si myslím, že dobre vedel, kde sa má otočiť.

Motto: Keď hľadím na obecenstvo, vidím samých krásnych ľudí. (Stevie Wonder)
avatar

Celkem 23144,7 km
Minulý měsíc 183,4 km
10 km: 0:46:42 (2014)
půlmaraton: 1:47:30 (2011)
maraton: 3:53:37 (2014)

ex64 muž 08.01.2013 16:41:25

>> mblk, 08. 01. 2013 15:15:33

Nevěřím tomu, že pokud by těsně před oním závodníkem byl jiný závodník, že by si tra´t zkrátil. Bohužel před obrátkou měl před sebou v zorném úhlu jediného závodníka a to o 8 sekund před sebou – to je cca 30 metrů, a pokud pohledem nesledoval jeho otáčku, neměl v daný moment žádné vodítko, jak obrátku provést a prostě zazmatkoval. Úmysl v tom myslím nebyl – podívejte, kolik diváků a pořadatelů bylo na otočce – určitě 10–15, možná 20. Proč by to riskoval ? Znovu se opakuji : velmi podivně vyznačená obrátka a zazmatkování běžce. Nic víc, nic míň za tím není.

avatar

Eymir Gölü

Celkem 3486 km
Minulý měsíc 0 km

Skritek Hugo žena 08.01.2013 17:30:59

Sice souhlasim s nazorem, ze DQ bylo opravnene – zavodnik ma dodrzet trat, ale moralne s tim nesouhlasim. Kluk tam evidentne vahal. Pravidla vsak nedodrzel, tudiz je DQ urcite v poradku ovsem jeho „podvudek“ je zcela v jine dimenzi nez ten Stolaruv.

Jak pise ex64, pokud zavodnik pred nim je dost daleko a 30m v unave je dost daleko, tak to voditko neni. Sama vim, ze pri behu natoz zavode neostrim a nedivam se tak moc dopredu. A popravde bych ani presne nevidela, bryle nemam, ale i v mirne unave mam pri behu nezaostreno. Pri zavode zaostrim jen ve chvili, kdy jsem predbihana a pak zase vypnu.

A ze zavodnik nepodal protest. No, nebojoval evidentne o predni pricky a mozna ani nevi, ze byl DQ. Opet soudim dle par znamych, co behaji a jezdi na kolech ruzne zavody a nikdy se do vysledku nekoukaji. Cas maji na svych hodinkach a zda je to ± par sec je jim docela fuk.

Koneckoncu to, ze nekdy muze byt oriskem co otocka, ale cilova cara, doklada tento clanek: http://sportpitteam.cz/…ovske-tituly …kde ujely hned 2 zkusene zavodnice.

Motto: Petit cheval de manege :-)
avatar

10 km: 0:37:37
půlmaraton: 1:25:47
maraton: 3:05:40 (2002)

Drahoš muž 08.01.2013 18:28:29

>> skritek Hugo, 08. 01. 2013 17:30:59

OK, závodník váhal, ale nevieme nad čím rozmýšľal…možno váhal nad tým, či si má trať o tých pár metrov skrátiť, alebo nie… Každopádne, zhodneme sa na tom, že oproti pánovi S. je toto naozaj zanedbateľný a neporovnateľne malý priestupok a už kvôli DQ to nabudúce neurobí.

Mne sa viackrát pri preteku stalo, že som nevedel, kadiaľ mám utekať. Našťastie, vždy boli poruke organizátori na ktorých som zakričal a spýtal sa, kadiaľ mám pokračovať a ešte som ich upozornil, že sú tam na to, aby sami usmerňovali pretekárov a ukazovali im správny smer…

Ale raz sa mi stalo, že asi 1 a pol km pred cieľom 26.5km horského krosu, som zle odbočil, lebo som nasledoval 3 pretekárov predo mnou. Nepozdávalo sa mi to, ale bežal som za nimi. Keď som zbadal, že ostatní za nami idú inou cestou, zakričal som na tých predo mnou, že sa musíme vrátiť na trať, tak sme to zbehli dolu cez ostnaté krovie a stratili sme asi 1–2 minúty. Áno, mali sme byť všetci diskvalifikovaní, lebo sme nedodržali trať, i keď sme si ju predĺžili, že?

Motto: Keď hľadím na obecenstvo, vidím samých krásnych ľudí. (Stevie Wonder)
avatar

Bratislava, Ruzinov

Celkem 6727,4 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:35:25 (2012)
půlmaraton: 1:17:34 (2014)

PALOsvk muž 08.01.2013 19:06:31

Pozrel som si zaznam a podla mna jasna DQ. Byt tam ja, ako rozhodca, hned hlasim DQ, dokonca sa mi zda podla pohybu hlavy a kontroly za sebou, ze to urobil cielene…ale je to len moj osobny nazor, nic viac. Podla mna to kazdy pochopil a dokonca aj dotycny… ved tam bol vzadu aj koberec a aj zabrana…v okoli boli dokonca ludia, ked tak sa mohol spytat (ako 1. zavodnik), ale myslim, ze to bolo oznacene dobre a jasne, jasna zabrana, jasne kuzele a hlavne…jasny KOBEREC s ciarou…niet o com dalej diskutovat. Dokonca mal ocny kontakt so zavodnikmi pred nim, len 7s pred nim to spravil spravne iny zavodnik…

A presne ako pisete nadomnou, skor idete podla ludi pred sebou a zahnete s nimi zle…a bud si to skratite alebo predlzite alebo zabludite..to sa stava najma na MTB maratonoch.

PS: Do buducna by som radil organizaorom postavit na dane miesto, tj. za otocku za ten koberec jedneho regulovcika (robi sa to bezne) a hned bude kazdemu jasne, kde sa ma clovek tocit a nikoho ani len nenapadne si skratit trat.

Motto: http://connect.garmin.com/profile/palosvk
avatar

Olomouc

Celkem 149328 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:54 (2001)
půlmaraton: 1:34:43 (2002)
maraton: 3:21:17 (2002)

321919 muž 09.01.2013 15:11:16

Jako většina ostatních jsem přesvědčený, že se v tomto případě nejedná o úmyslné zkrácení trati. Obrátka byla skutečně dost nešťastně koncipovaná. Kombinace kuželů, kovové zábrany a k tomu přeškrtnutá šipka. To, že všichni zbývající obrátku proběhli správně se dá brát pouze jako argument, že značení se dalo pochopit. Za dobu mého sportování znám několik případů, a určitě i mnozí z Vás, kdy všichni běžci proběhnou trať správně a pouze jeden zabloudí. Každý z nás zná situace kdy přijde v závodě těžká krize. Kdy, jak říkám „se mi nechce ani žít“, a teď si představte, že v této situaci přiběhnete na tuto obrátku. Prostě tak jako již v mnoha předchozích závodech doběhnete k poslednímu kuželu, ten oběhnete a pokračujete. V tomto případě byla smůla, že nikdo z přítomných na něj nezavolal ať se vrátí a přeběhne koberec, který snímá časomíru. Pokud běžci chyběl mezičas z obrátky je logické, že byl diskvalifikován. V tomto případě si vzpomínám na jednoho z prvních rozhodčích s nimiž jsem se na dráze setkal. Vždy zdůrazňoval, že ne vždy je v pravidlech popsána každá možná situace a tak je třeba postupovat „v duchu pravidel“. Tedy v tomto případě bych se spíše přiklonil k časové penalizaci. Podobné situace známe např. z cyklistiky, běžeckého lyžování apod. Závodník neregulérním způsobem brání soupeři aby jej předstihl. Také není DQ, ale zařazen na konec skupinky, penalizován časově.

Motto: Nepřestaneš běhat proto, že jsi zestárl. Zestárneš proto, že jsi přestal běhat.
avatar

Aura: 2920

Exploser muž 09.01.2013 16:40:40

Běžec Zdeno Tichý si pravděpodobně nezkrátil trať úmyslně, spíš zazmatkoval při špatném značení obrátky, ale diskvalifikován být opravdu musel, protože minul měření mezičasu (kdyby si to uvědomoval, tak by to asi neudělal). Je to na vrcholu mírného, ale táhlého stoupání a pak se běží zase dolů. Náhodou jsem tam běžel asi 15 sek. před ním. Je dost problém, že se trať v Blansku často mění a místo obrátky se také posouvá. V roce 2007 tam byli diskvalifikováni 4 vedoucí závodníci, kteří si omylem zkrátili obrátku (vyhrál pak Dan Orálek). Podobně v Olomouci 2010 byli diskvalifikováni 3 vedoucí Keňané za zkrácení obrátky (pikantně na toto se právě ptal reportér Hranického deníku Stolára).

http://olomoucky.denik.cz/…0100628.html

Motto: In God is our trust.
avatar

maraton: 3:07:35 (2008)

Jarda_x muž 09.01.2013 16:56:53

>> Drahoš, 08. 01. 2013 16:06:52

Oprávněně asi disknutý byl, ale nemyslím, že chybu udělal úmyslně. A že nedal protest? Třeba právě proto, že je čestný a že rozhodnutí rozhodčího považuje za závazné.

Ta obrátka fakt asi nebyla úplně ideálně vytvořena i když množstvím použitých označovacích prvků to tak na první pohled nevypadá. V tomto případě by asi ménbě znamenalo více.

Nalezené položky: 74 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.