Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Běžící terč: Krize

Běžící terč: Krize
foto: Hana Šlegrová (ilustrační foto)

Jan Prokop, Jan Kervitcer | 01.10.2009 | přečteno: 4806×

Tak už to vypadalo, že se vše dobře rozvíjí a zase nějaká komplikace. Pondělní trénink jsem odběhl sice podle plánu, ale už v jeho průběhu jsem cítil, že mě lýtko bolí. Trošku jsem s tím bojoval již od pondělí po Tesco Grand Prix a protože jsem byl nabuzený dobrým výsledkem, chtěl jsem nenasytně ještě víc.

V úterý mi však bylo jasné, že žádný zázrak se nekoná a zranění, byť sebedrobnější, se při pokračování v tréninku nehojí. V úterý jsem tedy vynechal plánovaný lehký běh a místo toho vyrazil na masáž. Volný běh jsem pak zařadil až ve středu, místo oficiálního tréninku na Olympu. Za prvé jsem nechtěl riskovat, že mě běh v kolektivu zase přivede k nějaké nepředloženosti, a za druhé jsem stejně potřeboval stihnout třídní schůzku svého syna. Nechtěl jsem v předvečer soudního stání o výchovu svých dětí riskovat dobrou pověst. A dobře jsem udělal. S výsledkem mohu být na rozdíl od mnoha jiných otců konečně spokojen.

Vraťme se ale k běhání. Středeční podvečer jsem tedy strávil na trati bok po boku se svým synem. Uběhli jsme nějakých 7 km velmi volným tempem. Noha se po 5 km rozbolela, a tak jsem to po 7 km zabalil. Ráno vedly mé kroky přímo do ordinace pana MUDr. Barny. Už jsem se přesvědčil, že kolikrát nenápadně se projevující zranění může být vážnější, než si člověk myslí, a nechtěl jsem riskovat. Vždyť nepomohla ani úterní masáž ani protizánětlivé náplasti, natož pak protahování (to bolelo).

Drobné poranění bylo nalezeno a odhad léčení byl stanoven na sedm dní s tím, že dva dny po rázovém ultrazvuku mám zachovat úplný klid. Pokorně jsem vyčkal 54 hodin (těch šest hodin jsem bral jako rezervu) a šel běhat (15 km – celkem za týden pak 38 km). Alespoň vidíte, jak silná motivace je veřejná příprava na maraton. Čas do startu klíčového závodu už se tak rychle blíží, že ten zbývající už počítám spíše na hodiny než na dny. 18. 10. učiním první pokus v Drážďanech, kam jsem se přes víkend přihlásil. Do té doby snad ještě něco málo odběhnu a poslední týden už budu jen vyklusávat, regenerovat a doléčovat zranění. Zbývá tedy 12 dní, kdy se dá něco uběhnout, a musím to udělat s ohledem na své zdravotní možnosti.

Na závěr opět nakouknutí do dalšího týdne. Pondělí byl státní svátek, a tak nebyl obvyklý trénink na Olympu. Za to jsem byl upřímně rád, přesto jsem nedokázal moc vyběhnout ze zavedených kolejí a běžel jsem kilometry (spojitě) jeden po druhém rychleji a rychleji. Začínal jsem na 5:00 a končil na 3:50. To nakonec zaskočilo i mě. Nestává se mi úplně často, že bych jedno kolečko na Ladronce zaběhl za 13:50. Přeci jen tady nezávodím. Zaskočilo mě to už proto, že se mi běželo úplně hrozně. Přišlo mi, že mám nohy jako z olova, a upřímně, padala na mě depka. Tak snad bude zase líp! Zatím vždy, když jsem se v tréninku cítil skvěle, závod nedopadl podle představ. Možná, že to tentokrát bude třeba naopak…

 


Jan Kervitcer, trenér Honzy Prokopa:

Tento týden byl pro Honzu opravdu krizový, ale na druhé straně si alespoň trochu odpočinul a to mu může jen prospět.

Jak se Honza již zmínil, maraton nakonec poběží už 18. 10. v Drážďanech hlavně z toho důvodu, že tam s ním poběží také další kolegové z Kerteamu Kaše, Jindra, Půlkrábek a Kervitcer mladší, zatímco v Lausanne by musel běžet sám. Tím prvním pokusem ale Honza myslel především to, že si chce ponechat volbu s tím, že když mu to v Drážďanech nepůjde, tak závod pojme pouze jako test jen do určité vzdálenosti okolo 15 km a poběží příští neděli v Lausanne.

Vzhledem k charakteru minulého týdne nebudeme nyní plán příliš měnit a dráhu s krátkými úseky zařadíme v pátek, jak to bylo plánováno již minulý týden, jen mírně snížíme objem.

Tréninkový plán na další týden:
Úterý:
volný den, pouze ranní běhání
Středa: 11,5 km stupňovaně – 5 okruhů 2,3 km Stromovka 4:15–4:10–4:05–4:00–3:55
Čtvrtek: 10 km lehký fartlek se zrychlením v závěru podle chuti
Pátek: dráha – krátké úseky: 18× 200 m spojitě s meziklusem 100 m a po každém 3. úseku 200 m (42–40 s a každý 3. úsek 38–36 s)
Sobota: 12 km volný běh a případně kolo podle chuti
Neděle: 25 km lehký fartlek v tempu podle pocitů a tepové frekvence
Pondělí: 15 km fartlek v tempu 4:30 až 4:10/km
Úterý: volný den, pouze ranní běhání

Komentáře (Celkem 8)

Nalezené položky: 9 První Předchozí | 1 | Další Poslední
avatar

Varnsdorf

Celkem 28352 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:51:11 (2010)
půlmaraton: 1:54:16 (2011)
maraton: 4:13:29 (2011)

PaRi muž 01.10.2009 06:01:41

Už při čtení minulého článku mi nepřišlo zrovna moc moudré následující den po uběhnutí půlmaratonu jít závodně na desítku. To je přeci začátečnická chyba, a jak vidno, výsledek na sebe nenechal moc dlouho čekat. Tak ať se dáš brzy do pořádku a příště den po závodě jen regeneračně vyklusávej!

avatar

Orin muž 01.10.2009 08:17:39

>> PaRi, 1. 10. 2009 06:01:41

Souhlas. Taky jsem nechápal, proč mu trenér neřekl, že po tomhle zranění dát během tří dnů po sobě půlmaraton, závod na 10 km a intervalový trénink 8×1 km je koledování si o průšvih…

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 02.10.2009 10:10:39

Chtel bych se Hozno zeptat, proc jste s trenerem zvolili takovou pripravu na marato, jak jste zvolili? Jde mi o tohle:

Pri Desitce pod 37min a pulmaratonu na hrane 1:23hod, mam pocit, ze ti chybi prave dostatecna vytvrvalost v maratonskem tempu, abys maraton pod 3hodiny dal. Nicmene v treningovych planech vidim 2–3 treningy tydne v tempu vyrazne vyssim nez zavodni – maratonske. Ale zadne skutecne dlouhe behy. Jedine snad jednou tydne fartlek ale pouze 25km. V realu pak trening dopadne jeste vic ve prospech rychlosti na ukor vytrvalosti. Takze zadne 30km a delsi behy a zadny nacvik zavodniho tempa.
Je pravda, ze podle popisu vykonu na PIM2009 nechybela asi ani vytrvalost, ale spravna zavodni strategie. Tak tohle snad stines v dalsich dvou tydnech pripravit. Drzim palce.
Jeste poznamka k tem Drazdanum. Doufam, ze to neni mysleno tak, ze jestli po cca 15km zjistis ze se ti planovane tempo drzi tezko tak dobehnes zavod pomaly. Podle me mas za posledni mesice nabehano tak malo, ze 42km i ve skutecne minimalni rychlosti te vycerpa prilis, nez abys za tyden plne zregeneroval. Takze to vidim bud na zavod az na doraz, nebo vcasne odstoupeni.

avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 04.10.2009 07:46:54

>> SlavoK, 2. 10. 2009 10:10:39

Naprosto souhlasím, absence dostatečného množství km v maratonském nebo mírně rychlejším tempu a pravidelné skutečně dlouhé běhy 2,5– 3 hodiny je to co naprosto nechápu.
Navíc si myslím, že by u takto zvolené přípravy odpadlo riziko zdravotních problémů.

avatar

PRIM muž 06.10.2009 14:03:59

>> PaRi, 1. 10. 2009 06:01:41

Však jsem si také hned v tom textu posypal hlavu popelem, aby to nikdo nekopíroval. Dnes už je mi jasné, že v jakémkoliv závodě člověk není schopen potlačit soutěživost. Je lepší jít běžet sám…:-)

avatar

PRIM muž 06.10.2009 14:05:37

>> Orin, 1. 10. 2009 08:17:39

Musím se zastat trenéra. Půlmaraton v Plasech v plánu byl, desítka také, ale ne jako závod. Od trenéra stálo v rozpise lehký běh! Takže to je moje chyba. Ty kilometry by pak opět dávaly smysl, když by tam to odlehčení bylo.

avatar

PRIM muž 06.10.2009 14:19:51

>> SlavoK, 2. 10. 2009 10:10:39

Jak píšu v dalším článku, trénink je nastaven tak, aby mě směřoval k maratonskému tempu 4:00. Tak to běhají i ostatní. Je asi pravda, že na starocha jako já, který začal běhat teprve v 35 letech je to asi přísný metr, ale chápu, že rozvíjet rychlost je potřeba dokud to jen trochu ještě jde. Až budu starší, už se zrychlovat nebudu. Co se týče kilometráže, tak když zahrnu rozklus a výklus, je většina mých tréninků cca 15km a k tomu jeden souvislý mezi 20–25km – zpravidla o víkendu. Je to dané tím, že přes týden nemám tolik času a dát pak jednorázově tříhodinový běh, to už nějakou energii vezme. Trénink je dle mého laického soudu postaven tak, aby se ten objem kumuloval v rámci celého týdne. To, že to není kilometráž na jeden zátah pak asi tolik nerozhoduje. Když se ohlédnu na své tréninkové týdny, tak téměř v každém byla situace, kdy jsem objem na úrovni 42km zaběhl ve dvou dnech. Je lhostejné jestli to bylo 17 a 25 nebo 7 a 35km. Například kdybych z minulého týdne vzal páteční intervalový a sobotní trénink tak to také dá dohromady 43,5km. Takže je vlastně jedno jestli tu maratonskou distanci zaběhnu v kombinaci dlouhého běhu a tréninku den před nebo naopak den po. Myslím, že efekt na přípravu je podobný jako to zaběhnout v jeden den a člověk ušetří svaly. Když jsem v sobotu zaběhl těch 35km, už jsem po třicátém km cítil, že je to nad rámec ideálního tréninku.

Jinak ale rozumím tomu, že trénink vůle vydržet na trati 3 hodiny má také něco do sebe. Musel bych to ale běžet ještě pomaleji, aby to nešlo přes 30km za den. Konec konců jsem někde četl hlášku, že za 20 míli se má jít jen se startovním číslem na hrudi.:-) Je na tom zřejmě hodně pravdy.

V Drážďanech to budu brát vážně, protože bych už rád sejmul ze svých ramen břímě svého závazku. Na druhou stranu, pokud bych to vypustil, tak skutečně odstoupím na 15km a dál se nebudu trápit. Pak bych si zachoval naději na ještě jeden pokus.

avatar

Postrizin

Celkem 41 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:30 (2011)
půlmaraton: 1:13:56 (2011)
maraton: 2:39:32 (2011)

SlavoK muž 06.10.2009 20:52:12

>> PRIM, 6. 10. 2009 14:19:51

Diky za vysvetleni, takhle to dava hodne smysl, jako soucast dlouhodobe pripravy na jeste rychlejsi maraton. Verim tomu taky, ze spolecne kilometre za dva dny pres 42 jsou vhodnou objemovou pripravou na maraton, i kdyz mne by to asi po mych predchazejicih skusenostech nedalo, si parkrat pres 30km nezabehnotu. Otazka je, jestli tvuj system v dusledku neprinese vecsi unavu a riziko zraneni, protoze v tom objemu je hodne rychlych km a min prostoru pro regeneraci. To ale muzem filozofovat donekonecna na tema kdyby bylo kdyby, nebylo by zraneni. :) Tak drzim palce do Drazdan, at mas dobry odhad na tempo a formu a ty 3h prolomis.

administrator 03.04.2010 13:33:03

Tak už to vypadalo, že se vše dobře rozvíjí a zase nějaká komplikace. Pondělní trénink jsem odběhl sice podle plánu, ale už v jeho průběhu jsem cítil, že mě lýtko bolí. Trošku jsem s tím bojoval již od pondělí po Tesco Grand Prix a protože jsem byl nabuzený dobrým výsledkem, chtěl jsem nenasytně ještě víc.


Odkaz na článek
Nalezené položky: 9 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.