Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Chodidla a běžecké boty si nerozumějí, tvrdí studie

Chodidla a běžecké boty si nerozumějí, tvrdí studie
foto: Zdenek Krchák

Radek Narovec | 08.09.2010 | přečteno: 128270×

O tom, že moderní běžecké boty spíše komplikují ideální práci chodidel, se hovoří již dlouho. Jedna z posledních studií však jde ještě dále. Tvrdí, že současné modely obuvi jsou vysloveným nepochopením, jak chodidlo pracuje, a v důsledku toho jsou po všech stránkách našemu zdraví nevyhovující. Doporučují buď jinou konstrukci, nebo boty raději zcela odložit.

Co je nejvíce trnem v oku odpůrců tlumivých bot „vycpaných“ technologickými prvky, které ovládly regály sportovních obchodů a o nichž slýcháváme od výrobců, ale i řady běžeckých poradců, jen to nejlepší?

Především to je vysoká míra tlumení v podrážce. Pěna a jiné materiály klamou senzory umístěné na chodidlech nohou. Nervových zakončení je na chodidle přes 200 000, zdaleka nejvíce ze všech částí těla. To tak dostává falešné impulsy a místo aby se zpevněním připravilo na tvrdý dopad, klesá k zemi v očekávání měkké peřinky.

Dalším nevhodným prvkem je údajně úzká špička, která brání prstům roztažením vytvořit širší a tím stabilnější základnu pro dopad. Zvednutá špička pak prstům neumožní zabrat při odraze.

Podle obhájců bosé nohy coby geniálního vynálezu, který netřeba „vylepšovat“ botou, je zdravá klenba tím nejlepším tlumením při dopadu. Jestliže ji však podložíme tvarovanou vložkou, v její práci ji tím bráníme a ta v důsledku ochabuje a propadá se. Podobně pronační opora na bocích limituje pohyb příčné klenby, který je přirozený a nemělo by se mu bránit!

Jestli vás v důsledku nadměrné pronace bolí jiné části těla, nehledejte opěrné berličky protipronačních bot, ale raději dané partie posilujte a snažte se zbavit nerovnováh v držení těla. Světový rekordman Haile Gebrselassie má pronaci jako hrom a jak vidno, nebrání mu to ve špičkových výkonech, uvádí bosí běžci.

Na mušku si berou i vysokou a tuhou patu (kvůli níž trpí achilovka) a její vyvýšení, které vytváří nadměrný sklon boty a nutí tělo rovnat se do vzpřímené polohy dlouhodobě namáhavým prohnutím zad.

Studie oponuje názorům, že dnešní člověk není připraven na bosý běh po tvrdých površích. Odkazuje se na domorodé kmeny v jižní Americe i na jiných kontinentech, které zdaleka nedisponují měkkými povrchy, ale nohy mají zdravé a funkční. Ani naši předci v blízkých zeměpisných šířkách si nevykračovali po mechových cestách, dodávají.

Jak by tedy ideální běžecká bota měla vypadat? Měla by být plochá, s minimální podrážkou, širokým předkem a vysoce ohebná.

Všechny jejich argumenty se opírají o tezi, že co není zatěžováno, to chátrá. Než se pustíme do komentářů relevantnosti těchto argumentů, udělejme si malý test zdraví našich chodidel: Dokážete bez velké námahy a dopomoci roztáhnout od sebe prsty na nohou? A svedete si jimi (bez pomoci rukou) navléknout ponožky?

Anketa

Máte zdravá chodidla?

ano
 
132 hl.
ne
 
153 hl.
Celkem hlasovalo 285 uživatelů.

Komentáře (Celkem 400)

Nalezené položky: 402 První Předchozí | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | Další Poslední
avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 14.01.2012 08:02:33

>> mulisak, 13. 01. 2012 23:15:40 dorziflexia pri bosom behu je potrebna kvoli viacerym veciam. vedlajsi efekt je, ze pri dorziflexii je prednapinana koza brusiek a medzi prstami a predchadza sa tzv. suctioncup efektu, kedy vznikaju pluzgiere – co ale nebude tvoj pripad, kedze popisujes problemy na malikovej hrane. skus uvolnit noh pri dopade a miesto hrabnutia skor nohu pri odraze zdvihnut.

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 14.01.2012 12:43:03

>> PeterFabok, 14. 01. 2012 08:02:33

Díky za rady. Nemyslím, že bych se nějak aktivně odrážel, i při závodě na 5 km subjektivně jen zvedám nohy a je to takový hodně rychlý klus. Ale samozřejmě nejsem tak uvolněný jako když běžím pomaleji, protože závod na 5 km bolí skoro od začátku.

Zkusím na jaře ještě experimentovat, přece jenom už to budou 2 roky, třeba jsem se od té doby vyběhal k lepší technice.

Praskliny, o kterých jsem psal včera, tě netrápí?

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 14.01.2012 15:16:30

>> mulisak, 14. 01. 2012 12:43:03 podobne praskliny som nikdy nemal, ani ked sa mi urobil pluzgier. vlastne na nohach vobec nemam nejaku zhrubnutu kozu… … len mozem dedukovat, ze to opat moze mat spojitost s rozlozenim vahy. pri odraze dvihas celu nohu „naraz“, alebo „dokoncujes odraz“ prstami?

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Praha

Celkem 53203 km
Minulý měsíc 100 km
10 km: 0:47:15 (2010)
půlmaraton: 1:46:26 (2010)
maraton: 3:46:35 (2012)

mapo žena 14.01.2012 16:56:00

>> mulisak, 14. 01. 2012 12:43:03

Jestli ty praskliny nesouvisí spíš s něčím jiným než s během naboso, třeba s větší kilometráží nebo s tím, že si nohy dostatečně nepromazáváš nebo jsi prostě k prasklinám náchylnější. Neběhám naboso ani v minimalisticé obuvi (teď tedy částečně v Inov-8 268), ale při ultra si taky občas nějakou prasklinu „vyrobím“, nejčastěji na vnějších stranách pat, přesně na tom místě, kde zhrubnutá kůže přechází do hladké, tam je to kritické místo. Zkus víc promazávat, třeba Ozalinem.

Motto: ------------------ vytrvale jako smrt
avatar

Sloviensko

rudo muž 15.01.2012 04:00:22

>> mulisak, 14. 01. 2012 12:43:03

zrejme pri dopade koza musi preniest nejake silove momenty do drahy moze to byt ciastocne brzdenie ciastocne odraz moze to byt tlemenie rotacneho pohybu atd

vyborny test techniky z tohoto hladiska je obus si dobre smysklave kozene nalestene boty a ist bezat na vyhladeny lad

ak dokazes tak behat na lade bez toho aby si sa smykol spadol atd tak mas tecniku kde sa neprenasa ziadny silovy monent z nohy do ladu taka technika by naboso na drahe ci na ceste nemala teda vyrobit pluzgiere

bolo niekde video kde nejaky majster behania naboso bezal v kozenych botach na lade na hokejovom stadione a dokazal bezat velmi rychlo bez smykania atd

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 16.01.2012 08:22:54

>> mapo, 14. 01. 2012 16:56:00

Myslíš promazávání jen před během nebo častěji? Jednou jsem zkoušel promazávání indulonou před během naboso, ale po pár minutách běhu po suché zemi je noha úplně taktéž suchá.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 16.01.2012 08:47:54

>> rudo, 15. 01. 2012 04:00:22

Rudo, na ledě (po zledovatělých cestách) není problém, klidně několik kilometrů, ale samozřejmě ne závodním tempem. Ale přivedl jsi mě k jednoduché úvaze. Určité tření musí z principu mezi nohou a zemí být vždy a čím rychlejší běh, tím větší tření, to je jednoduchá fyzika, která platí pro každého. Absolutní hodnoty budou pro každého odlišné. U mě ale při určité rychlosti tření dosáhne hodnot způsobující puchýře.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Praha

Celkem 53203 km
Minulý měsíc 100 km
10 km: 0:47:15 (2010)
půlmaraton: 1:46:26 (2010)
maraton: 3:46:35 (2012)

mapo žena 16.01.2012 08:53:16

>> mulisak, 16. 01. 2012 08:22:54

Zvýšila bych průběžnou péči, takže co nejčastěji budeš moct. Spíš po běhání, ráno, večer před spaním nebo v průběhu dne (když budeš mít ty praskliny). Namazat, nechat chvíli zaschnout, vstřebat a až pak navlíkat ponožky nebo dávat nohy pod peřinu. Myslím, že indulona je trošku „slabé“ mazání. Ještě zkus pemzu (za mokra) a nějaké škrabátko na odumřelou, zhrublou kůži (za sucha). Když kůže praskne, tak já třeba namažu to místo a přelepím náplastí, aby se to nesmazalo a déle působilo. Na mazání nohou používám krémy na ruce, ale taky je to „slabší“ a chtělo by to občas ten Ozalin.

Motto: ------------------ vytrvale jako smrt
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 16.01.2012 09:23:42

>> mapo, 16. 01. 2012 08:53:16

Tolik péče, běhání má být nejjednodušší sport, ale té režie okolo :-) Příležitostně vyzkouším aspoň ten Ozalin, děkuji.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Praha

Celkem 53203 km
Minulý měsíc 100 km
10 km: 0:47:15 (2010)
půlmaraton: 1:46:26 (2010)
maraton: 3:46:35 (2012)

mapo žena 16.01.2012 09:29:56

>> mulisak, 16. 01. 2012 09:23:42

To měl být „ideál“…taky nestíhám, neboj :-D

Motto: ------------------ vytrvale jako smrt
avatar

Sloviensko

rudo muž 16.01.2012 09:32:42

>> mulisak, 16. 01. 2012 08:47:54

vidim to predsa len inak, trenie je vzdy nutne a dokonaca ani nie pri vyssich ruchlostiach

ja som toto riesil ked som skusal zavodnu chodzu na boso a som musel riesit odrate nohy, a postupme som si prerobil techniku na uplne iny doslap a rozne ine aspekty

sice to nemalo za vysledok chodzu naboso ale vysledok bol ze som mohol chodit zavody aj v minimalistickych botach bez toho aby som si obuchal paty o cestu a ine veci v technike

beh vonku po lade v bezeckych botach je nieco ine

ale na vylestenom lade ked rolba vycisti stadion a mas kozene boty take zospodu smyklave ako na tancovanie tak v tom prebehni klzisko naplno a uvidis

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Praha 4

10 km: 0:39:23 (2012)
půlmaraton: 1:28:34 (2012)
maraton: 3:08:00 (2012)

Zdeněk68 muž 27.05.2012 19:32:26

pořad na ČT24 – Prizma – co je efektivnější zda běh na boso, nebo v botách

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 27.05.2012 21:06:53

Abych objektivně zaktualizoval současný stav, po sobotě mám rekordy na 800 metrů až 3 km z běhu v botách. Vidím to u sebe nyní tak, že na kratších vzdálenostech je u mě běh naboso a běh v lehkých botách téměř stejně rychlý (spíše tedy pomalý).

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Bratislava

Celkem 151814 km
Minulý měsíc 0 km

Mato muž 28.05.2012 09:37:59

Volakedy, ked som este nemal trvale zmeny na klboch prstov noh, som zvykol pri kazdom drahovom treningu zaradit urcitu cast behu naboso. Samozrejme nie v mrazoch, ale vtedy sme na drahe moc nebehavali. Bud to bol len vyklus, alebo rovinky po treningu, niekedy aj par kratsich usekov na drahe.

Napr. na najkratsich usekoch 100, 150 a 200m mam treningove osobaky bez topanok. 400ku mam len o 0,3s pomalsiu, ako v tretrach. Pri dlhsich tratich uz problem s trenim bol a najma s unavou chodidiel. Pripisujem to nie hladkemu povrchu drahy a najma zakrutam. Asi aj preto naprosta vacsina bezcov behava na drahe obuta.

Cop sa tyka asfaltu – nie dakujem. To nie prirodzeny povrch na skusanie si behania bez bot. Prezit sa to da, ale o prospesnosti nemoze byt ani rec.

avatar

Sloviensko

rudo muž 28.05.2012 10:02:57

>> Mato, 28. 05. 2012 09:37:59

zaujimave ocakaval by som ze sprinty budu v tretrach jednoznacne rychlejsie, z elitnej atletiky pozname skor strednotratiarov na drahe na boso ale sprintera si neviem spomenut ani predstavit.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 30.05.2012 14:21:26

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Sloviensko

rudo muž 31.05.2012 11:31:42

za 3 tyzdne sa pobezi 24H na tartanovej drahe v Sydney. Jeden bezec pobezi naboso celych 24H je to jeho verzi zbierania penazi pre charitu pre vzdelavanie domorodcov. Jeho ciel je odbehnut aspon 127 km

vraj 24H svetovy rekord naboso je 156.2 km

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 31.05.2012 12:29:27

>> rudo, 31. 05. 2012 11:31:42 nie som si isty ci mas spravny udaj o svetovom rekorde, viem ze napr. barefoot ted(a to nie je ziadny elitny atlet) bezal trebars aj minuly rok 100mil naboso-co je viac, urcite boli a budu aj lepsi…

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

10 km: 0:51:00 (2009)
půlmaraton: 1:39:22 (2010)
maraton: 4:11:44 (2010)

jans muž 31.05.2012 12:49:58

>> PeterFabok, 31. 05. 2012 12:29:27

dej odkaz, já viděl jenom 100km od BFT

avatar

Bušovice

Celkem 144 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:53:09 (2011)

ghibulo muž 31.05.2012 13:03:51

>> Zdeněk68, 27. 05. 2012 19:32:26

Tak jsem na to koukal a zaujalo mě hlavně toto:

Pohyb v botách byl téměř o 4% efektivnější. Z pohledu závodního běžce, který se musí pohybovat co nejrychleji a s co nejmenším úsilím je taková úspora určitě důležitá. … Někdo to cítí tak, že cokoliv mezi nohou a podkladem je prostě špatné, že to omezuje schopnost vnímat. S tím bych samozřejmě souhlasil, ale pokud přidáte tlumení nemusíte takovou měrou napínat svaly, abyste zmírnili dopad.

Nevím, esli jsem pochopil dobře význam té studie, ale vyplývá z toho na mě, že cílem nebylo zjistit, co je pro běžce obecně a dlouhodobě výhodnější, ale jen co je rychlejší a pohodlnější. Možná ještě výhodnější by bylo, používat boty s kolečkama, nebo si rovnou sednout na kolo. Nebudeme muset takovou měrou napínat svaly a budeme ještě rychlejší :-). Otázkou ale je, jestli je skutečně naším cílem nemuset takovou měrou napínat svaly a nebo jestli se běhu věnujem právě proto, abychom je napínali ;-) :-D

Motto: dělej co chceš, dokud můžeš
avatar

Sloviensko

rudo muž 31.05.2012 13:51:23

>> PeterFabok, 31. 05. 2012 12:29:27

ja neviem len kopirujem co ten chlapik napisal som spoliehal ze si to dopredu nastudoval.

Je rozdiel bezat 100 mil na 100 milovom preteku napriklad v horach

a je rozdiel oficialna disciplina 24H na drahe ze kolko sa da km.

rekordy sa eviduju na drahe na ceste a v hale, terenne behy a teda ani horske ultra sa medzi rekordy nerataju

tu nejde o to ze kto ubehol nabaso najviac ale kto ubehol naboso najviac na drahovych 24H pretekoch

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Slaný

Celkem 3535 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:30:08 (2010)
maraton: 3:37:21 (2010)

EdCable muž 31.05.2012 17:10:03

>> ghibulo, 31. 05. 2012 13:03:51

Me tam bohuzel chybi podstatne informace. Predevsim pocet testovanych a princip jejich vyberu. Navic 4 % muzou byt z hlediska statisticke vyznamnosti hodne a taky to muze byt setsakra malo. Kdyby nekdo mel odkaz na nejaky vedecky clanek jako vystup z toho vyzkumu, bylo by to fajn8-)

Motto: "Sometimes, I guess there just aren't enough rocks."
avatar

Praha

Celkem 1058 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:49:41 (2012)

JuroR muž 31.05.2012 17:54:56

>> EdCable, 31. 05. 2012 17:10:03

Abstract: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22367745

A ještě dva články rozebírající studii: http://www.thebarefootrunners.org/…icient.6107/

http://sweatscience.runnersworld.com/…e-efficient/

avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 31.05.2012 19:42:47

Na první pohled je v té studii (soudě dle videa) závažná chyba, že to zkoumají u bělochů a kdoví kolik toho naboso naběhali (substantial running experience může znamenat cokoliv). I kdyby se výsledky potvrdily také u černochů od malička chodících a běhajících naboso, tak vyzkoumaná o 4 % nižší spotřeba kyslíku je jen jeden z mnoha faktorů, které rozhodují o výkonu. Kdyby to znamenalo o 4 % lepší výkon, potom by taková Zola Budd běhající naboso v 80. letech byla schopna zaběhnout v botách dnešní světové rekordy na 1500–5000m. Další důležitý faktor je, že některé umělé atletické dráhy, které nejsou dělány na míru pro sprintery, mají docela měkký povrch a samy o sobě dobře tlumí a další tlumení v botách je na nich nadbytečné. Ani závodní tretry, ve kterých byly zaběhnuty všechny současné světové rekordy na dráze, koneckonců nemají žádné tlumení. Kladně nehodnotím ani pouhých 12 testovaných běžců a testovanou rychlost 3.35m/s, tj. pouze 5min/km. Takto poměrně jednoduchá studie měla být na mnohem větším počtu běžců při různých rychlostech.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Slaný

Celkem 3535 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:30:08 (2010)
maraton: 3:37:21 (2010)

EdCable muž 01.06.2012 07:41:43

Jestli dobre rozumim tomu zaveru, tak vlastne zjistili, ze 1.) Kazdych 100g zveda spotrebu kysliku o 1 %. 2.) Beh na boso a v botach se v tomto parametru nelisi (?!). 3.) Dusledkem techto dvou zaveru je, ze pri stejne zatezi na nohou(?!), je lepsi behat v botach nez bos a to o cca 3 – 4 %.

Jestli jsem tomu dobre porozumel, tak ta vyssi efektivnost byla pozorovana pouze tehdy, kdyz na bosou nohu bylo dano zavazi o hmotnosti boty. Proc by to bosy bezec v realu delal?

(kdybych udelal chybu v prekladu, tak se omlouvam)

Motto: "Sometimes, I guess there just aren't enough rocks."
avatar

Praha

Celkem 5280 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:17 (2013)
půlmaraton: 1:27:15 (2014)
maraton: 3:10:06 (2010)

Tommo muž 01.06.2012 09:47:29

>> EdCable, 01. 06. 2012 07:41:43

Myslím, že ta studie došla k závěru, že běh naboso neposkytuje žádnou (metabolickou, kyslíkovou) výhodu oproti běhu v lehkých, odtlumených botách. Studie naopak netvrdí, že běh v botách je o 3–4% efektivnější než běh naboso – to je zřejmé mediální zkreslení závěrů. Ostatně i autor studie na závěr řekl, že cestou ke zlepšení rekordů by byla speciální atletická dráha.

Motto: When the heart is ungoverned by reason, charlatans have powerful tools to deceive
avatar

Slaný

Celkem 3535 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:30:08 (2010)
maraton: 3:37:21 (2010)

EdCable muž 01.06.2012 10:02:19

>> Francis1981, 01. 06. 2012 09:47:29

Mas pravdu, precetl jsem jenom vysledky a ne zaver. Proto jsem ostatne chtel samotnou studii a ne se jenom spokojit s tim, co zaznelo behem tri minut v televizi. Ten zaver se take da obratit – beh v lehkych odtlumenych botach neposkytuje zadnou metabolickou vyhodu oproti behu naboso.

Motto: "Sometimes, I guess there just aren't enough rocks."
avatar

Praha

Celkem 5280 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:17 (2013)
půlmaraton: 1:27:15 (2014)
maraton: 3:10:06 (2010)

Tommo muž 01.06.2012 11:11:08

>> EdCable, 01. 06. 2012 10:02:19

souhlasim

Motto: When the heart is ungoverned by reason, charlatans have powerful tools to deceive
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 24.10.2012 16:28:10

V jednom foru jsem narazil na zajímavou reportáž v magazínu Víkend.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Bratislava, Ruzinov

Celkem 6727,4 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:35:25 (2012)
půlmaraton: 1:17:34 (2014)

PALOsvk muž 24.10.2012 17:09:43

>> kanovsky, 24. 10. 2012 16:28:10

Neviem preco tam stale „machruju“ s tym behanim cez spicku. Ja ako sprinter som bol nauceny behat len a len cez spicku. Pri 800–1500m to pravdaze uz neslo a tak clovek bezi ako keby menej cez spicku, no stale je prvy kontakt vpredu. Neviem, ale zda sa mi ze aj v teniskach beham stale cez prednu-strednu cast (odhad podla pocitu a zodratia podrazky) a „nedupem ako kon“ cez patu. Nerozumel som nikdy ludom, ako je mozne ze bezia cez patu, asi je to podla toho videa „normlane“ ;-) Skusim sa na to dnes sustredit.

Motto: http://connect.garmin.com/profile/palosvk
Nalezené položky: 402 První Předchozí | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.