Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Chodidla a běžecké boty si nerozumějí, tvrdí studie

Chodidla a běžecké boty si nerozumějí, tvrdí studie
foto: Zdenek Krchák

Radek Narovec | 08.09.2010 | přečteno: 130646×

O tom, že moderní běžecké boty spíše komplikují ideální práci chodidel, se hovoří již dlouho. Jedna z posledních studií však jde ještě dále. Tvrdí, že současné modely obuvi jsou vysloveným nepochopením, jak chodidlo pracuje, a v důsledku toho jsou po všech stránkách našemu zdraví nevyhovující. Doporučují buď jinou konstrukci, nebo boty raději zcela odložit.

Co je nejvíce trnem v oku odpůrců tlumivých bot „vycpaných“ technologickými prvky, které ovládly regály sportovních obchodů a o nichž slýcháváme od výrobců, ale i řady běžeckých poradců, jen to nejlepší?

Především to je vysoká míra tlumení v podrážce. Pěna a jiné materiály klamou senzory umístěné na chodidlech nohou. Nervových zakončení je na chodidle přes 200 000, zdaleka nejvíce ze všech částí těla. To tak dostává falešné impulsy a místo aby se zpevněním připravilo na tvrdý dopad, klesá k zemi v očekávání měkké peřinky.

Dalším nevhodným prvkem je údajně úzká špička, která brání prstům roztažením vytvořit širší a tím stabilnější základnu pro dopad. Zvednutá špička pak prstům neumožní zabrat při odraze.

Podle obhájců bosé nohy coby geniálního vynálezu, který netřeba „vylepšovat“ botou, je zdravá klenba tím nejlepším tlumením při dopadu. Jestliže ji však podložíme tvarovanou vložkou, v její práci ji tím bráníme a ta v důsledku ochabuje a propadá se. Podobně pronační opora na bocích limituje pohyb příčné klenby, který je přirozený a nemělo by se mu bránit!

Jestli vás v důsledku nadměrné pronace bolí jiné části těla, nehledejte opěrné berličky protipronačních bot, ale raději dané partie posilujte a snažte se zbavit nerovnováh v držení těla. Světový rekordman Haile Gebrselassie má pronaci jako hrom a jak vidno, nebrání mu to ve špičkových výkonech, uvádí bosí běžci.

Na mušku si berou i vysokou a tuhou patu (kvůli níž trpí achilovka) a její vyvýšení, které vytváří nadměrný sklon boty a nutí tělo rovnat se do vzpřímené polohy dlouhodobě namáhavým prohnutím zad.

Studie oponuje názorům, že dnešní člověk není připraven na bosý běh po tvrdých površích. Odkazuje se na domorodé kmeny v jižní Americe i na jiných kontinentech, které zdaleka nedisponují měkkými povrchy, ale nohy mají zdravé a funkční. Ani naši předci v blízkých zeměpisných šířkách si nevykračovali po mechových cestách, dodávají.

Jak by tedy ideální běžecká bota měla vypadat? Měla by být plochá, s minimální podrážkou, širokým předkem a vysoce ohebná.

Všechny jejich argumenty se opírají o tezi, že co není zatěžováno, to chátrá. Než se pustíme do komentářů relevantnosti těchto argumentů, udělejme si malý test zdraví našich chodidel: Dokážete bez velké námahy a dopomoci roztáhnout od sebe prsty na nohou? A svedete si jimi (bez pomoci rukou) navléknout ponožky?

Anketa

Máte zdravá chodidla?

ano
 
132 hl.
ne
 
153 hl.
Celkem hlasovalo 285 uživatelů.

Komentáře (Celkem 400)

Nalezené položky: 402 První Předchozí | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | Další Poslední
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 17.01.2011 20:28:03

>> PeterFabok, 17. 01. 2011 20:07:15

Papírové. Objednal jsem to na konci roku, přišlo minulý týden.

avatar

Ústí nad Labem

Kostěj muž 17.01.2011 22:19:16

>> PeterFabok, 17. 01. 2011 20:27:10

Joo, Tondu sleduju, mám pocit, že na hodně věcí máme podobnej náhled, ale zatím jsem bohužel jen na dvou třetinách jeho měsíční kilometráže:-). On má trošku výhodu v tom, že má botky sponzorský a nemusí je tudíž kupovat a může si dovolit zkoušet a hodně experimentovat. Já určitě nehodlám běhat jen bos, nebo v minimuskách, chtěl bych to kombinovat tak půl napůl s málo tlumenejma botama.

Motto: kostejuv.blogspot.cz
avatar

makoshark muž 18.01.2011 00:01:47

>> PeterFabok, 17. 01. 2011 20:27:10

Má tam na svých stránkách napsáno, že žije ze sponzoringu od NB a stipendia postgraduálního studia; víte, čím se zabývá, co studuje?

>> Luboš Brabec, 17. 01. 2011 20:28:03

By se mělo spíš jmenovat The Minimalist Shoe Runner. Jinak můžu říct, že už jsem viděl minimalisty, co přijeli až k bráně stadionu s dráhou v obřím 4×4 pick-upu, s iPodem naboso odklusali dvě kolečka za 5 minut a nejspíš se skvělým pocitem zase nasedli do auta a odjeli.

Jinak mně chodí od Amazonu, že by mě mohlo zajímat, nabídka na tohle http://www.amazon.com/…1/ref=sr_1_1?… Má to tam pozitivní ohlasy od normálních lidí (Dreyera nepočítám:), kupovat si to nebudu, jen kdyby to někoho inspirovalo

avatar

Sloviensko

rudo muž 18.01.2011 05:29:55

>> makoshark, 18. 01. 2011 00:01:47

podla popisu knizky to vyzera ze je to presne to co by by vacsina bezcov potrebovala :

Natural Running teaches runners to think about injuries as symptoms of poor running form. Abshire specifies the overuse injuries that are most commonly associated with particular body alignment problems, foot types, and form flaws. Runners will learn how to analyze and identify their own characteristics so they can start down the path to natural running.

Abshire explains the natural running technique, describing the posture, arm carriage, cadence, and land-lever-lift foot positioning that mimic the barefoot running style. Using Abshire's 8-week transition plan and a tool kit of strength and form drills, runners will move from heel striking to a midfoot or forefoot strike.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 18.01.2011 07:49:10

>> makoshark, 18. 01. 2011 00:01:47

Tuhle věc už mám přečtenou a je výborná. Nejde z extrému do extrému. Píše o nevhodnosti hi-tech bot a heel strikingu, ale zároveň je poměrně skeptický k běhání na boso, resp. ho doporučuje ve velmi malých dávkách.

Škoda, že to nevyjde česky…

avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 18.01.2011 08:54:50

>> makoshark, 18. 01. 2011 00:01:47

studuje fyziku a matematiku

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Slaný

Celkem 3535 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:30:08 (2010)
maraton: 3:37:21 (2010)

EdCable muž 18.01.2011 11:15:15

Nezapomente si sve Petiprstaky umyvat, nebo taky po dobehu muzete vypadat takhle)

Motto: "Sometimes, I guess there just aren't enough rocks."
avatar

makoshark muž 23.01.2011 10:54:46

>> PeterFabok, 18. 01. 2011 08:54:50

Jsem si ho nakonec našel na stránkách univerzity, fyzickou geografii dělá – http://geography.colorado.edu/…upicka_anton Představoval jsem si původně odvětví matematické fyziky, kdyžs napsal matematiku/fyziku, a moje sympatie vzrostly; ale tohle se k němu docela hodí vzhledem k prostředí, kde se pohybuje

avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 23.01.2011 20:21:08

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 23.01.2011 20:36:32

>> PeterFabok, 23. 01. 2011 20:21:08

Vypadají zajímavě. Škoda, že u nás budou až na podzim. Ale aspoň za relativně rozumnou cenu – 2400 Kč.

avatar

Praha - New York

10 km: 0:36:30
půlmaraton: 1:28:55

Komsomolec muž 23.01.2011 20:43:21

>> Luboš Brabec, 23. 01. 2011 20:36:32

Daleko levnější varianta moderních kvazi-minimal shoes je tohle: na trhu v rozmezí od 60Kč po 5000Kč. Není vzdálená ta doba, kdy NB nebo Nike začne přesvědčovat běžeckou obec, že nikdy nevyráběli běžecké boty pružinovo-pěnové konstrukce ála Maxipes Fík ;-) http://www.armyshoppraha.cz/…ojenske.html

Motto: "Zadarmo jste dostali, zadarmo dejte." Skutečnosti, které máme rádi a milujeme, se nedají měřit časem, natož stopkami.
avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 23.01.2011 20:45:33

>> Luboš Brabec, 23. 01. 2011 20:36:32

budu sa urcite dat kupit aj priamo cez e-shop NB, velkostne to bude asi korespondovat so 101 a podobnymi modelmi, takze sa to bude dat skusit a na zaklade toho objednat…

… ja teda do toho nejdem, len som to postol ako info pre fanusikov NB.

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 23.01.2011 20:49:08

>> Komsomolec, 23. 01. 2011 20:43:21

ano, „cinanky“ mozu byt, v takychto som na vojne nabehal stovky km… ale doporucujem verziu nizku – pod clenok. a vybrat vlozky samozrejme.

skusal som aj platenky od Converse, bohuzial su vpredu velmi uzke

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Praha - New York

10 km: 0:36:30
půlmaraton: 1:28:55

Komsomolec muž 23.01.2011 20:51:44

>> PeterFabok, 23. 01. 2011 20:49:08

Máš 100% pravdu, samozřejmě že nízkou verzi. Dal jsem jen v rychlosti tenhle odkaz. Např. pro zimní běhání jsou to jakžtakž ideální boty. Jen je třeba zvolit spíš větší velikost, třebaže se boty samy o něco vytáhnou, jak v délce, tak hlavně v šíři.

Motto: "Zadarmo jste dostali, zadarmo dejte." Skutečnosti, které máme rádi a milujeme, se nedají měřit časem, natož stopkami.
avatar

Bratislava

Celkem 26053,7 km
Minulý měsíc 23,2 km
10 km: 0:47:21 (2014)
půlmaraton: 1:51:40 (2011)
maraton: 3:57:32 (2011)
avatar

Ústí nad Labem

Kostěj muž 01.02.2011 20:05:47

>> andyxx7, 01. 02. 2011 19:53:57

Jo, už jsem to měl v ruce v triexpertu. Je to celý silokonový(?) Dobře to přilne na tlapu, dokonce tak, že to mám na konci každýho prstu dírku, aby se to dalo sundat. Ale myslím, že oproti VFF to bude mít nižší životnost a celkem dosti se v tom bude potit haxnička. IMHO spíš tak na chůzi, nebo oslňování protěšků na kolejních mejdanech.

Motto: kostejuv.blogspot.cz
avatar

Bratislava

Celkem 26053,7 km
Minulý měsíc 23,2 km
10 km: 0:47:21 (2014)
půlmaraton: 1:51:40 (2011)
maraton: 3:57:32 (2011)

andyxx7 muž 01.02.2011 20:08:19

a to som si myslel, ze je to nejaka novinka. a triexpert uz to aj predava :-)

avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 01.02.2011 21:49:59

zivotnost vysoko otazna…

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Ústí nad Labem

Kostěj muž 01.02.2011 22:17:04

>> PeterFabok, 01. 02. 2011 21:49:59

Asi jsem narazil na jazykovou bariéru:-D

Motto: kostejuv.blogspot.cz
avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 01.02.2011 22:46:13

>> Kostěj, 01. 02. 2011 22:17:04

durability highly questionable ;)

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Ústí nad Labem

Kostěj muž 01.02.2011 22:57:42

>> PeterFabok, 01. 02. 2011 22:46:13

thank you very much for explanation.8-) A to jsem ročník 79. Chybí tu červenající se smajlík.

Motto: kostejuv.blogspot.cz
avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 02.02.2011 05:24:40

>> Kostěj, 01. 02. 2011 22:57:42

to je v pohode – tvoj rocnik sa uz v skole po slovensky neucil, hehe ;)

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Brno/Havířov

Celkem 0 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:27 (2010)
půlmaraton: 1:26:57 (2010)
maraton: 3:14:26 (2007)

forest muž 02.02.2011 09:50:34

Jaká je chlapci cena v Triexpertu?

Motto: Vítěz by se v cíli neměl tak radovat, protože vlastně zvítězil nad slabšími.
avatar

maraton: 3:01:36 (2011)

Luboš Brabec muž 07.02.2011 10:24:07

Tohle je zajímavý článek, ale myslím, že odpověď na otázku v názvu vlákna rovněž nedá :-)

avatar

Sloviensko

rudo muž 07.02.2011 20:29:32

>> Luboš Brabec, 07. 02. 2011 10:24:07

aj jedna tretra s riadnymi klincami je lepsia ako 2 perovacie boty bez klincov tretra s klincami je takmer tak dobra ako vytrenovana bosa noha ;-)

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 07.02.2011 20:38:50

>> Luboš Brabec, 07. 02. 2011 10:24:07

som prekvapeny, ze si nevyzul aj druhu ;)

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 07.02.2011 23:53:06

Nevyzul si ji, protože si tu nohu pořádně spálil. Mám podobnou zkušenost z dráhy a ještě jednu z náhodnýho běhu na pásu, kde jsem si frajersky nastavil tempo 3:20min/km, abych si po 2 kilometrech utíkal chladit nohy ve studený vodě. Na rychlý běh naboso na určitých površích to chce mít naběhaný tisíce kilometrů bez bot jako třeba Zola Budd, viz. link. I VFF jsou pro kůži na chodidlech luxus a ona zchoulostiví. http://www.youtube.com/watch?…

Víc mě překvapuje, že se obešel bez odpichu, který tretra poskytuje. Podobně, jako mě zajímá vliv běžeckého stylu (přes špičku/patu) na výkon, tak bych chtěl znát kvantifikovaný vliv treter. Bohužel v obou případech to asi zůstane jen u dohadů, protože témata výzkumu britských vědců jsou ještě obskurnější.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Sloviensko

rudo muž 08.02.2011 04:57:28

>> mulisak, 07. 02. 2011 23:53:06

to je zaujimava tema. Podla mojich skusenosti, velmi velmi zalezi od pocasia, teploty a vlhkosti, v dazdi alebo po dazdi sa rychlo na syntetickej drahe bez klincov prakticky neda bezat, ja som bez klincoviek v treningu na steaple sa smykol v racing flats maratonkach pred prekazkou a vletel som do nej s jednym vystretym prstom na ruke (absolutne nechapem co som tym chcel povedat a prstom som tu prekazku prevalil, prst fialovy niekolko tyzdnov), v dazdi by som na drahe bez klincov sa nepokusal o nic viac ako opatrny vyklus.

Na druhej strane pri relativne nizkej vlhkosti vzduchu a uplne suchej drahe – co zrejme su podmienky v hale, klince nemusia zohrat az tak velku ulohu pri dlhsich tratiach.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 11.02.2011 00:54:47

Rozhovor s tím chlapíkem, co běžel a vyhrát 3000m bez boty:

http://racingnews.runnersworld.com/…emeskel.html#…

Líbí se mi věta: I’ve never trained barefoot, only with shoes. Tennis shoes, sneakers, regular shoes of some sort.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Sloviensko

rudo muž 11.02.2011 02:22:49

>> mulisak, 11. 02. 2011 00:54:47

vdaka za link, perfektny rozhovor, toto bolo tiez dobre – po tom ako povedal ze bezal pred 5 rokmi raz 1 zavod naboso:

If you’d always run with shoes before that, why did you run that barefoot? DG: It was my first time running on a proper track, and we were told we could only run on it with spikes. There were many of us in the same situation. So we ran barefoot.

Motto: you can't stop, what is coming !
Nalezené položky: 402 První Předchozí | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.