ROZHOVOR: Přestala jsem jíst a energii doplňuji během
Monika Kunovská, letos padesátiletá projektová manažerka z Prahy, staví nové byty a kromě toho ráda běhá. Má také jednu „drobnou“ zvláštnost – nejí… Za poslední roky přešla na tzv. pránickou stravu a životní energii získává jinak než z jídla. A nemůže si to vynachválit, energie má prý nyní více než kdy předtím! UKÁZKA ROZHOVORU Z CHYSTANÉHO ČÍSLA BĚHEJ.COM
Běháš docela dlouhé tratě, chodíš do práce a při tom všem nepotřebuješ jíst?
„Zatím se mé běhy pohybují mezi jednou až dvěma hodinami, ale v letošním roce bych ráda prodloužila víkendové běhy na tři hodiny, možné déle. Protože jsem přestala přijímat fyzickou stravu teprve nedávno – před dvěma měsíci, tak stále ještě zjišťuji, čeho je moje tělo schopné. Ale již v průběhu dvouletého přechodu jsem si ověřila, že mi běh pomáhá doplnit energii nejlépe ze všech sportů. V současné době běhám, nejím a samozřejmě chodím normálně do práce. Ráno pravidelně hodinu medituji a v průběhu celého dne zařazuji cviky z čchi-kungu, třeba v tramvaji, v autě, nebo večer místo televize. Hlavním indikátorem, že to funguje, je stabilní váha, kterou si udržuji již celý rok. Hodně lidí se mne ptá, kde beru tolik času, ale když člověk nemusí trávit čas spojený s jídlem, dá to několik hodin denně, které využívám právě k běhání a cvičení.“
Na začátku tvého běhání byl – hlavně pro ženy – typický motiv, že?
„Jako většina žen jsem usilovala o snížení váhy a sporty jako jóga, squash, cyklistika a lyžování mi kvůli nepravidelnosti nepomáhaly. V blízkosti domu jsem si našla malý park, kde jsem ráno začala dvakrát týdně běhat. Ranní běh byl fajn, nabíjel mě na celý den, ale dostačoval pouze ke stabilizaci váhy, nikoli její redukci. Odmala jsem nebyla velkou příznivkyní tohoto sportu, ale situace se před rokem změnila spolu se změnou běžeckého stylu z „paty“ na „špičku“ a přechodem od běžných běžeckých bot na „minimusky“. Začala jsem běhat lehčeji, bez námahy, postupně jsem prodlužovala trasy a začala hledat nové okruhy. K tomu jsem zaměnila vegetariánství za vitariánství a zaznamenala nejvyšší úbytek váhy.“
Jak to šlo dál?
„Od července jsem se zahájila postupný přechod na pránickou stravu. Původně jsem si myslela, že se mi to podaří v průběhu několika měsíců, ale jídlo je podle mne velká droga a zbavit se této závislosti je opravdu dlouhodobý proces. Po několika neúspěšných měsících jsem se rozhodla postupně snižovat množství jídla tak, abych nevnímala jakýkoli problém při zachování běžného životního stylu. Kdykoli jsem byla v přírodě, na horách či na seminářích čchi-kungu (tradiční čínské cvičení, pozn.red.), necítila jsem hlad a neměla problém být i 14 dnů bez jídla. Ale při návratu do běžného prostředí v Praze, každodenní práci a starostech jsem opět pocítila, že potřebuji fyzické jídlo. Sice méně než většina lidí, pod 1 000 kcal, ale stále jsem vnímala, že mi to nevyhovuje. Také mi v letních měsících po běhání chyběla sůl a minerály, chvilku mi trvalo, než jsem se naučila je doplňovat jinak než jídlem a pitím.“
Kdy jsi přešla na život bez jídla zcela?
„Loni, když jsem pravidelně začala ráno běhat. Postupně jsem si uvědomila, že po běhu nemám hlad a „nejedení“ bylo mnohem snazší. Příjem kilokalorií se snížil na cca 500. Tak jako mnoho jiných breathariánů jsem se potýkala s nesouhlasem rodiny, která o mne měla strach. Nicméně díky velmi pomalému postupu jsem v druhé polovině roku vnímala, že jsem již schopná vědomě doplňovat díky sportu a čchi-kungu pránu do organismu. To byl okamžik, kdy jsem si uvědomila, že jsem na konci přechodu. Tento proces plynule a přirozeně doběhl v posledních měsících loňska, kdy jsem fyzickou stravu již nepotřebovala. Moje váha se ustálila i bez jídla s pravidelnými tréninky čtyřikrát týdně na váze 52 kilogramů.“
Co pitný režim? Piješ?
„Jsou sice breathariáni, kteří ani nepijí, ale opět to vnímám jako součást dalšího procesu. Já piji stejně jako ostatní lidé – čaj, kávu s trochou mléka, vodu v průběhu celého dne a samozřejmě před a po tréninku. Někdy si na chuť dám trochu kofoly nebo džusu, ale jen výjimečně. Vyhledávám čaje s různými bylinkami a přírodními příchutěmi, kterými nahrazuji chuťové zážitky z jídla.“
Cítíš se nyní bez jídla slabší, bez energie?
„Právě naopak, čím méně jsem jedla, tím více energie jsem cítila. Postupně potřebuji i méně spánku, takže mohu pravidelně od půl páté ráno meditovat a cvičit čchi-kung. Ráno se přirozeně budím, bez budíku. Dříve jsem po obědě vždy cítila malátnost a nejraději bych si lehla. Teď i toto odpadlo, místo toho můžu pracovat, jdu na jógu, nebo si zaběhat.“
Petr Syblík a Radek Narovec
CELÝ ROZHOVOR NALEZNETE V ÚNOROVÉM ČÍSLE ČASOPISU BĚHEJ.COM
Jelikož není v našich silách nabídnout vám prodej časopisu na nejbližších prodejních místech, lze jej nově objednat kusově přímo u nás (platí pouze pro Českou republiku). Pro předplatné, k němuž obdržíte slevy a bonusy při nákupech, využijte objednávkový formulář. Předplatit si je možné i na území Slovenské republiky. K dispozici je rovněž levnější varianta (ale bez bonusů) – elektronická verze časopisu v online trafice Publero.
Komentáře (Celkem 689)
ČTBK Iscarex Česká Třebová
klasta 22.01.2015 10:33:31
k tématu se již v minulosti vyjádřil i pan Platón. https://www.youtube.com/watch?…
Černé Voděrady
MartiNo 22.01.2015 10:41:14
>> jm1, 22. 01. 2015 09:59:14
Ano, 800 kcal řekněme, to je 3360 kJ, to jsme s nějakým tím sedavým zaměstnáním a pomalým popoběhnutím stále u dvou litrů sladkého pití na pokrytí výdeje.
Mato 22.01.2015 10:50:51
Tak ja ti nevim, Karle… Skrabem sa po hlave, krcim ramenami a predstavujem si, ze by to bolo strasne fajn, keby to naozaj mohlo fungovat. Moc o tom nie som presvedceny a moje znalosti fyziky, chemie a biochemie vyskakuju a presviedcaju tu cast romanticky zmyslajuceho mozgu, ktora by chcela uverit. Co s tym?
Na druhu stranu, cim som starsi, tym castejsie sa stretavam s vecami, ktore priamo odporuju vedomostiam, ktore som ziskal v skolach a z knih. Zatial to beriem, ako zaujimavost z casopisu 100plus 1 (ktory som si roky kupovaval) a nejaky vyhraneny nazor nezastavam. Podla obrazku mi vsak pani pripada ako dobre zivena zena (myslene doslova, nie ironicky – ako zdrava sportovkyna) v stredných rokoch. Nech jej to beha.
Žilina u Kladna
Pohoda 22.01.2015 11:03:38
Nikdy se nebojte říct : " Tomu nerozumím " ! je to tak přirozené
svbezec 22.01.2015 11:09:59
>> HARDCLIMBER, 21. 01. 2015 21:13:41
„iny stav mysle“
v tomto je problem, ty poznas len myslenie. Je to aj iny stav mysle, ale ako dosledok ineho stavu energie. A ta sa da citit a trenovat a to je jedine na com zalezi, mysliet si pritom mozes cokolvek. Dolezite je kolko mas energie a ako prudi. Teraz nejde o tu pani, tu nikto z nas nevidel. Samozrejme je okolo vela ezoterikov, klamucich sami seba stylom co sa babe chcelo to sa babe zdalo, ale ludske moznosti su uplne ine.
Eulenspiegel 22.01.2015 11:14:45
Docela ironie osudu je, že nejhlasitěji se vědou ohánějí většinou ti, co jí rozumí nejméně (a teď nemluvím o breathariánství ani nenarážím na nikoho v téhle diskuzi, mluvím obecně), zatímco páni docenti a profesoři (aspoň ti, které jsem viděl já) jsou velmi často ochotní přijmout i poměrně nevědecké myšlenky a uvažovat nad nimi. Navíc se hodně často ukáže, že spousta věcí, které normální, řadový člověk považuje za absolutně neslučitelné s jakoukoli vědou se naopak dost často vysvětlit dají dost dobře, pouze tomu normálnímu a řadovému člověku připadají jak z marsu, protože té dané vědě nerozumí dostatečně…
Jako, breathariánství by bylo super a dokázalo by vyřešit světový hlad a tak… na druhou stranu, a myslete si, že jsem přízemní, já si prostě rád dám kvalitní burger :(
marek_v 22.01.2015 11:18:27
Eh. Namatkovym proletnutim jsem se dozvedel, ze ‚nekdo‘ nam zatajuje krucialni poznatky z biologie, aby nezkolaboval nejaky zlovolny ‚system‘ (spolecnost plna bretharianu by nekupovala hrnce). Tak me napadlo, ze tady chybi tohle video:
Vsem zucastnenym preju cerstvy vzduch, nebo co to vlastne potrebuji…
Eulenspiegel 22.01.2015 11:39:40
>> marek_v, 22. 01. 2015 11:18:27
úžasnej song.
rudo 22.01.2015 11:52:54
len tak mimochodom, v cechach chodi Monfort prednasat kazdy rok, takze kto chcel mohol ho uz velkarat vidiet pocut a z otazkovat
http://www.breatharian.eu/…rt/saman.php
mne sa vzdy najviac pacil priklad tychto 2 tanecnikov z Equadoru
http://www.breatharian.eu/…a/camila.php
osobne som stravil nejaky cas s ludmi co sa naucili breatarainstvu od tejto ucitelky
http://www.breatharian.eu/…e/jasmuheen/
a s tymto chlapikom som sa niekolko rokov kamaratil
Praha - Vršovice
Chrosel 22.01.2015 11:56:56
Evžene,
ten příměr s maratonci co to dají za 2:07 kulhá.
Ačkoli to nedokážu, chápu, jak je možné že oni ano, chápu že musí mít specifický trénink, stravu atd. a nevidím v tom nic zázračného. Je to obdivuhodné, stejně jako každý sportovní výkon světové špičky. Dejme tomu že by to někdo zaběhl za 10 minut a nohy mu kmitaly nadzvukovou rychlostí a na tkáně mu působily síly, které lidské tělo nemůže vydržet – to by bylo srovnatelné.
Ten příměr s elektřinou je lepší. Nejde o rok, pochopitelně.
Stejně tak neuchopitelné byly např. elektromagnetické vlny, UV záření, rentgenové záření a dejme tomu fotony. A přesto tyto jevy existovaly, i když byly neměřitelné a nedetekovatelné současnou technologií.
I v současnosti existují jevy, které nechápeme, ale fungují, třeba ve farmacii – existuje řada indikací léků které pomáhají léčit, ale přišlo se na to náhodou a ačkoli se na něco předepisují, není znám mechanismus, jakým fungují.
Jenže Breathariáni neříkají že neví, jak to funguje, tahle pokora jim zcela chybí.
Oni ( jogíni a spol. ) si vymysleli propracovanou terminologii a tvrdí, že ví, jak to funguje, tedy čakry coby řekněme transformátory pránické energie.
Ale – tady to vrže ! Jak na tohle přišli? Když tedy znají mechanismus, jakým to funguje, mělo by to být prokazatelné ( myšleno měřitelné / viditelné atd. ) Ale není. Prostě to někdo někde řekl a ostatní to papouškují, protože je to vysvětlení stejně dobré ( špatné ) jako kdyby řekli že prána se absorbuje konečky vlasů nebo dejme tomu kostmi, ty mají všichni.
Dovedu připustit že existují dosud nepochopené jevy, dokonce by bylo zabedněné se tomu bránit, jistě existuje ještě spousta věcí, o nichž lidé nemají tušení a přesto existují, ale štve mě ta rétorika, kdy ONI tvrdí že ví jak to funguje, mají na to slovník, kurzy, weby…a přitom prostě NEVÍ NIC.
Nebo je schopen nějaký breatharián vysvětlit, proč pránu přijímáme čakrami a ne kostmi ? A jak na to přišel ? Nejspíš mu to řekl další a jemu další,
tohle známe z webů a časopisů o zdraví a stravě důvěrně, někdo někdy řekne že X a všichni to dokola omílají opisují až se to považuje za něco o čem se nediskutuje protože to všichni ví.
Černé Voděrady
MartiNo 22.01.2015 12:04:45
>> Chrosel, 22. 01. 2015 11:56:56
Dobrá, tak nevědí nic a tvrdí, že vědí. No ale....... funguje jim to tedy? Dokážou žít ve výrazném trvalém kalorickém deficitu? Pokud ano, tak je jedno, jakou mají terminologii, prostě to je možné, i když nepochopitelné. Nebo ne (tj. nedokážou žít v trvalém kal.def.), a pak tedy všichni, co to tvrdí, lžou. Co si myslíš ty: všichni breathariáni jsou lháři? Nebo je skutečností, že existují lidé, kteří dokážou dlouhodobě (roky) prosperovat ve výrazném kalorickém deficitu?
Praha - Vršovice
Chrosel 22.01.2015 12:27:25
>> MartiNo, 22. 01. 2015 12:04:45
Myslím, že ti co tvrdí že vůbec nejí a nepijí, lžou. V Indii je takových „svatých mužů“ opravdu hodně a než aby makali tak se prezentují nějakou podobnou „schopností“, jezdí za nimi naivní dobře platící Amíci a Evropani kteří sami neví co se sebou a mají pocit že se tam „našli“ pomocí nějakého guru. Někteří to pak hlásají dál doma.
O těch kteří tvrdí, že dlouhodobě žijí v kalorickém deficitu si myslím, že nelžou, jen se mýlí, v deficitu nežijí, pouze žijí – třeba díky tréninku, nějakému cvičení a tak – tak, že mají velmi malou spotřebu, takže vyjdou i s velmi malým kalorickým příjmem.
Myslím že s věkem bazální metabolismus obvykle klesá, stejně jako se snižujícím se podílem svalové hmoty a množstvím pohybu,
takže věřím že padesátiletý jogín, šetřící energii, meditující, prakticky bez svalů, dovede vyjít s takovým málem, že pro to okolí hledá nadpřirozené vysvětlení, jako je ta prána a čakry, ale skutečnost je taková, že prostě má tělo v hodně úsporném režimu – třeba při meditaci dovede vypnout z velké části spotřebu mozku, pomalu dýchá, neplýtvá energií na termoregulaci,
no a i kdyby pomalinku ztrácel na váze a metabolizoval vlastní tělo, bude to velmi velmi pozvolné, takže dovede být v mírném deficitu i docela dlouhodobě.
Pokud někdo tvrdí, že není a nepije ( nebo jen nejí to je 1 ) 70 let, myslím, že lže, pokud prostě jen nezapomíná říct že pije jen občas a to kokosovou vodu a ovocné šťávy atd.
Čeložnice
MRAZÍK 22.01.2015 12:32:48
>> Chrosel, 22. 01. 2015 12:27:25
Chrosel to ted vysvětlil uplně přesně,naprosto souhlasím,palec hore.
Praha - Újezd nad Lesy
radkakivi 22.01.2015 12:40:42
Já jsem ateista, pragmaticky smýšlející a mám přírodovědné vzdělání. Např. na homeopatii nevěřím, přesto jsem přesvědčena, že tomu, kdo tomu věří, může skutečně pomoci. Věta: „Víra tvá tě uzdravila“ je dle mého názoru klíčem ke spoustě nám nepochopitelných a nevysvětlitelných věcí a dovedností. Síla lidského myšlení má podle mne obrovskou moc. A tedy i když rozum mi jasně říká, že breth… je blbost, myslím si, že mohou existovat lidé, kteří pomocí své víry a přesvědčení mohou dokázat pro mne neskutečné věci.
Eulenspiegel 22.01.2015 12:43:27
>> Chrosel, 22. 01. 2015 12:27:25
Taky souhlasím.
Praha
EvženGe 22.01.2015 12:47:59
Tady zřejmě narážíme na problém, který je u většiny neměřitelných dovedností. Setkal jsem se s tím u léčitelů. Ti, kteří opravdu uměli, klidně tvrdili, že nevědí, jak to funguje, že si nejsou jisti účinkem, případně přímo řekli, na co nestačí. Bohužel těch je tak 10% z léčitelů. Ti ostatní neuměj, ale dokážou k tomu vytvořit terminologii, princip fungování atd. A jsou vidět a slyšet.
Poznal jsem lidi, kteří „vidí“ organický materiál třeba ve zdi. Ale nedokázali to vysvětlit a jejich první reakce při objevení této schopnosti byla spíš zděšení.
Je klidně možné, že někdo schopnosti b… má. A je vysoce pravděpodobné, že jiní se ta tom přiživují. Odlišit je je asi dost těžké.
Mimochodem. V mládí jsem měl taky jednu „nepříjemnou“ schopnost. Slyšel jsem ultrazvuk a tak třeba být u televize, která pořád pískala bylo hodně nepříjemné. Naštěstí se to s věkem ztratilo. A nemyslím si, že bych byl jedinej na světě, jen to prostě není obvyklé.
Černé Voděrady
MartiNo 22.01.2015 12:49:20
>> Chrosel, 22. 01. 2015 12:27:25
Jo, tak to mohu se vším, co píšeš, souhlasit. Obecně.
A teď konkrétně zpátky k paní K. z rozhovoru.
Řekněme, že někdy od listopadu (? říká „v posledních měsících loňska“) nejí,
pouze: „Já piji stejně jako ostatní lidé – čaj, kávu s trochou mléka, vodu v průběhu celého dne a samozřejmě před a po tréninku. Někdy si na chuť dám trochu kofoly nebo džusu, ale jen výjimečně.“
a drží si stabilní váhu, tj. řekněme, že za ty dva měsíce už by se „trávení sebe sama“ asi projevilo, ale neprojevilo (pokud vědomě nelže – dost dobře nejde „zapomenout“ říct, že před vánoci jsem měla 52 a teď mám 50).
Odhaduji, že v mléce (200 ml plnotučného = 520 kJ) a občasném sladkém pití (300 ml v na den – to asi přeháním, ale budiž = 510 kJ) může přijmout v průměru asi tak 1000 kJ denně.
Domníváš se, že „třeba díky tréninku, nějakému cvičení a tak – …“ skutečně vyjde s tak malým kalorickým (245 kcal) příjmem?
Pokud ano, není to samo o sobě v tak příkrém rozporu s tabulkami energetického výdeje (bazální metabolismus + práce + běhání), že si to zaslouží článek, zájem, a pochyby nad zavedenými tabulkami energetické náročnosti života?
jm1 22.01.2015 12:54:05
>> Chrosel, 22. 01. 2015 11:56:56 …mělo by to být prokazatelné ( myšleno měřitelné / viditelné atd. ) Ale není…
Ono je to jeste trochu posunute. Prokazatelne (at v pozitivnem, anebo v negativnim smyslu) by to MOZNA i bylo, ale metody HARD SCIENCE se tu nesmi pouzit (typicky muzete se na mne divat, ale zadne vzorky Vam „ani za zlate prase“ nedam ).
Anebo jsou vysledky dalsich analyz anoncovany, ale ani po 5 letech neprijdou …
Černé Voděrady
MartiNo 22.01.2015 12:54:49
>> EvženGe, 22. 01. 2015 12:47:59
Myslím, že to slyšení „pískající televize“ mají obecně děti (moje obě určitě, a když jsem si tehdy zjišťovala, na co si to vlastně stěžují, dočetla jsem se, že nejsou samy…), a během dospívání se ta schopnost ztrácí.
Černé Voděrady
MartiNo 22.01.2015 12:58:11
>> jm1, 22. 01. 2015 12:54:05
Prosímtě, počítám (HARD SCIENCE) tady:
>> MartiNo, 22. 01. 2015 10:41:14 Ano, 800 kcal řekněme, to je 3360 kJ, to jsme s nějakým tím sedavým zaměstnáním a pomalým popoběhnutím stále u dvou litrů sladkého pití na pokrytí výdeje.
něco špatně?
Praha - Vršovice
Chrosel 22.01.2015 13:00:53
Ja uplne bezne slysim netopyry. Vazne.
Jsou tu i lidi co slysi travu rust.:-)
Praha - Újezd nad Lesy
radkakivi 22.01.2015 13:02:06
>> EvženGe, 22. 01. 2015 12:47:59
já taky slyším, když kolem mě proletí netopýr. Nikdo v okolí mi to nevěří
Černé Voděrady
MartiNo 22.01.2015 13:03:16
Jo, tak já jdu na oběd (v rámci whole30 a NSS a do 4400 kJ za den, jelikož dneska si nezaběhám), a pak si s plným břichem přečtu, co počítám blbě
Černé Voděrady
MartiNo 22.01.2015 13:04:08
>> Chrosel, 22. 01. 2015 13:00:53
>> radkakivi, 22. 01. 2015 13:02:06
Zůstali jste dětmi
Skritek Hugo 22.01.2015 13:09:09
>> Chrosel, 22. 01. 2015 12:27:25
" V Indii je takových „svatých mužů“ opravdu hodně a než aby makali tak se prezentují …"
… jak analogicke k vetsine nas zde, tvrde pracujicich, kdy nasi zamestnavatele se radi na konci prac. doby dozvedi, co vse jsme si dnes, na firemnim pc, nacetli o bretarianstvi
Černé Voděrady
MartiNo 22.01.2015 13:33:37
>> jm1, 22. 01. 2015 13:19:10
Domníváš se tedy, že do pojmů „trocha a někdy“ se mohou paní vejít dva litry denně?
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.