Nemám vánoce rád

Nemám vánoce rád. Už jako malé dítě jsem nesnášel to přetvařování u vánočního stromku a čekání na dárky, které mi vesměs nic neříkaly. Je pravda, že tehdy byla jiná doba. Oblečení bylo důležitější než to, co si malý kluk mohl přát.
Tak to se mnou šlo dál. Snažil jsem se svátky ignorovat a nechat je ostatním. Dokonce jsem byl jednou hlavním iniciátorem toho, když jsme na Štědrý den, jako výrostci i s mým bratrem, na našem přírodním hokejovém kluzišti (mimochodem jediném u nás s kanadskými rozměry, protože do starého lomu se prostě větší nevešlo, zato tam v chladu vydržel nejdéle led v okrese) stavěli mantinely a ty nám dvakrát spadly, že nikdo nepůjde domů, dokud je nepostavíme. Od rána jsme nejedli, nepili a zlaté prase nikde. Jen večer doběhli rodiče nás všech a pěkně jsme to schytali. Hlavně, že mantinely stály a večer, cestou na půlnoční mši, jsme mohli stříkat vodu.
Otec mě naučil mít přírodu rád. Toulali jsme se spolu beze slov lesem i po polích a pozorovali i to, co většina lidí nikdy neuvidí. To nejde jen vidět, to se musí i cítit. On mě to dokázal naučit. Stejně tak, jako on sám výborný sportovec, mi vštípil lásku i k této lidské činnosti, která se mi pak stala osudem.
I na Štědrý den jsme pokaždé, dokud jsem byl chlapec, spolu vyrazili do lesa. Bez pušky. Nakrmit zvěř, stavit se na hřbitově a případně donést stromek. To jediné mě na vánocích překvapivě bavilo. To vzrušení z krádeže v lese, i když tehdy to bylo na vesnicích běžné. Stromky se nekupovaly. Prostě se zašlo do lesa a bylo to. I do školy jsme je takto nosili, a z pověření pana ředitele. Pardon soudruha ředitele, ale on byl dobrák, za to oslovení fakt nemohl a neměl je rád.
Tak se to se mnou vleklo. Když jsem začal běhat, snažil jsem se využít jakékoli situace, abych mohl z těchto stresových dnů plných nervozity zmizet. Šokujícím zážitkem se pro mě stávaly návštěvy obchodů a pak ta hrůza později v zaměstnání. Všichni se snad zbláznili. Uštvané výrazy v obličeji, honba za možným i nemožným. Aby se pak vylepili o dovolené u televize a cpali se až k prasknutí vším, co jim padlo pod ruku.
Pro mě jsou vánoce svátky přežírání. Když to šlo, raději jsem se sbalil a vyrazil do lesa. Jen se tak proběhnout. Pokochat pohledem na tu krásu, poslechnout nebeské ticho. Pozdravit lesní obry, a pokud byl sníh, tak v němém úžasu sledovat tu bílou očistu přírody. V duchu jsem si říkal, že by to potřebovali snad všichni lidé. Tak na bílo se očistit a nechat tyto dny volně plynout. Ony za to nemohou. To jen my jsme z nich udělali to, co v koloběhu roku nejsou. Z několika otočení planety, které je v podstatě stejné po 365 dní, jsme si vytvořili stresující záležitost.
S rozvojem sportovních akcí o svátcích, zejména běžeckých, jsem pak unikal, jak to šlo. Předvánoční běh, Štěpánský běh, předsilvestrovský běh, silvestrovský běh, Novoroční běh, jen aby ty strašné dny utekly jako voda a hlavně mezi kamarády. A taky pro to vzrušení. Pro stromky jsem už do lesa nechodil, ony si nezaslouží být pro chvilkové pokochání nás, lidí, tak surově znesvěceny, a ty závody je nahradily. Je pravda, že i kolegové běžci byli a jsou v tyto dny trochu víc ve střehu a spěchají, ale vždy byl čas alespoň na chvíli si povykládat a popřát si. Ne pokrytecky jako většina lidí, ale upřímně, jak to mezi běžci chodí. A stejně jsem pokaždé odjížděl poslední.
A mezitím jsem vyrážel na dlouhé běžecké výlety do přírody. Všichni tvrdí, že o vánocích je jiná, vznešenější, svátečnější a já nevím co ještě. To říkají ti, co ji vůbec neznají, nerozumí jí a možná se do lesa dostanou opravdu jen o vánocích. My, přírodní běžci, víme, že je pořád, v kterýkoli roční čas či denní dobu pořád stejně nádherná, krásná i překvapivá. A umíme si to užít nejen o vánocích.
Je pravda, že my jsme doma tyto svátky pokoje a klidu, jak je kdosi kdysi nesmyslně nazval, protože jsou to spíš svátky stresu a šílenství, nikdy moc nebrali, ani moji synové, ani má manželka. Prostě jsme je přežili.
Asi nám to tak osud předurčoval. Protože právě o vánočních svátcích před třemi roky mi během pár dnů zemřeli otec, matka a o tři roky mladší bratr.
Už od dětství jsem neměl vánoce rád a někdo nahoře moc dobře věděl proč. Možná je to jen souhra hrozně neuvěřitelných okolností, ale prostě je to fakt. Vánoční svátky nemám rád! A nebýt běhu, asi bych je těžko přežil.
Komentáře (Celkem 24)
šaryl
27.12.2008 09:23:08
Stejných krevních skupin nás bude asi více než si myslíme . A přesto bych si nikdy nedovoli na veřejnosti odsoudit Vánoce jako ten křesťanský svátek a oslavu slunovratu tak,jako tady ten autor tohoto článku,totiž,že je nemám rád . A ani kdyby se mi o nich stala věc sebehorší . To že je nyní doba konsumu,kdy koledy nám v supermarketech hrají již od září a vše je založeno na tom kšeftu,tedy i ty nebohé Vánoce,tak právě ony za to ale nemohou .Vánoce si dělá každý jak umí a každý je má v určitém smyslu rád . I já . Po svém . A taky podobný článek bych sem nikdy nedal a ani kdyby se mi o nich stala i ta sebehorší věc .
Brno
running-observer
27.12.2008 12:31:54
>> šaryl, 27. 12. 2008 09:23:08
Navrhuješ, aby behej.com aplikoval více cenzury a takovéto nekonformní
názory nepublikoval?
Autor uvedl „svůj názor“ a nikomu ho nevnucuje, jen tušil, že v tom
pohledu není sám, na druhé straně projevil respekt k těm, kteří jeho
názor nesdílí, když příspěvek publikoval až po vánočních
svátcích.
makys
27.12.2008 14:42:21
Tak to musim dát přečíst tátovy, ten má na Vánoce totožnej názor:))..a mě s taky to dnešní pojetí Vánoc nelíbí..smyls těch svátků se uplně vytratil, nevim co maji nazdobený supermarkety, nákupní šílenství atd. společnýho s timhle křesťanskym svátkem.I když u nás doma máme naštěstí hezký Vánoce(aspoň podle mě), nešílíme, na stromečku jsou slaměný ozdoby..prostě pohoda=)
šaryl
27.12.2008 16:50:27
>> makys, 27. 12. 2008 14:42:21
Projevil jsem stejný názor jako přispívající zde nade mnou i pode mnou . Proč to tedy hrotit nějakými " uvozovkami " a ohánět se cenzurou ? Lidi si to stejně přeberou jak budou chtít .A hlavně na můj vkus se to sem zrovna v tuto dobu vůbec nehodí . Věřím však,že těchto,jako autor článku,že těch bude málo a je třeba proto také je upřímně politovat .Což také tak dělám .
Brno
running-observer
27.12.2008 17:15:14
>> šaryl, 27. 12. 2008 16:50:27
Zbytečně to hrotíš… třeba štiplavými poznámkami o politování. Já autora nepotřebuji politovat, ale vážím si ho, protože z jeho článků je poznat, že je to nadšený sportovec, zkušený trenér a člověk, který má hluboký nekonzumní vztah k přírodě. Škoda, že takových není víc…
šaryl
27.12.2008 17:37:00
>> running-observer, 27. 12. 2008 17:15:14
Aha,tak proto . Trochu mi to bylo divné za začátku ,te´d mám jasno. Něco podobného kdyby napsal někdo jiný,asi by se to sem nevešlo a ani ta tvoje obhajoba by nebyla . Mám rád Vánoce i Silvestra a i jiné světské svátky . Doufám,že se na mě za můj názor nezlobíš ? Víc k tomuto tématu už nemám.
Praha 4
hanice
27.12.2008 20:06:41
Vánoce nemám ráda a když se to semele ještě s nemožností pohybu,
čiliže úniku ven nebo na sportoviště, je to na mašli.To je pak
nesnáším. Letos jsem na ně šla taktikou jako na zdravotní neduhy- dělala
jsem, co nejdýl to šlo, že nejsou, pak jsem bleskově připravila, prožila a
po štědrém dnu vystresovaná vyčerpaná se probudila s opary a teplotou.
Kamarád mé kamarádky, který neběhá a tudíž neví, co nejvíc pomáhá,
na to má lék- pouští si o Vánocích válečný filmy. U mě to bývá rok
co rok na válečnou epopej.
Nějak jsem se rozepsala,jen jsem chtěla vyjádřit to,co gabja napsala jednou
větou.Pro řadu lidí je to opravdu dost hodne zas..ny obdobi. Šarylovi
přeju, aby se mu nestala žádná ta „sebehorší věc“, nevím, jestli by
se pak dokázal ze srdce a z hloubi duše radovat i v takový čas jako jsou
Vánoce…
Ústí nad Labem
PetrK
27.12.2008 20:26:32
Ahoj, tento článek jsme uveřejnili po diskusi v redakci. Behej.com je
otevřené všem názorům, pokud někoho neurážejí a nejsou vulgární. Toto
je jen jeden z nich, někdo to cítí stejně jako autor, jiný vánoce miluje.
Mám vánoce celkem rád, ale zažil jsem v životě i období, kdy jsem si
přál, aby už byly pryč. Respektuji názor autora textu. Zrovna tak má
každý čtenář právo připojit svůj komentář, v němž vyjádří svůj
nesouhlas. Kvůli tomu ho zatracovat nebudu :)
Petr Kostovič
šaryl
27.12.2008 21:17:14
>> PetrK, 27. 12. 2008 20:26:32
" Kvůli tomu ho zatracovat ho nebudu " …???! Mám to snad chápat tak ,že
tím,že jsem si tady dovolil nesouhlasit s článkem autora – Nemám rád
Vánoce ,že sice se tak moc zase nestalo,ale napříště souhlas tady raději
s tím ,co my ti tady zde nabízíme ? …manželce jsem říkal – proboha
jenom nic nedělej,žádné hektické akce ,jen štědrovečerní večeři a
dost . Já osobně se na Vánoce hrozně těším,protože vím,že před a
i těsně před štědrým večerem je pořádána v naší zemi spousta
krásných běžeckých závodů a taktéž i v dalších svátečních
dnech,jakbysmet na Silvestra a zrovna tak na Nový rok . Předpokládám,že
jsem tady na běžeckých stránkách a proto lituji tady opravdu každého,pro
koho je tady toto nejkrásnější období v roce jen tím obdobím
za------ným !!
Nechtěl jsem již ,jak původně jsem řekl, k tomuto dál přispívat,ale
musím…a jen tiše žasnu!!
Čelákovice
Láďa S.
27.12.2008 21:55:25
>> šaryl, 27. 12. 2008 21:17:14
Já bych bral tvou reakci v pohodě, jen to mohlo trochu vyznít tak, že se vyjadřuješ víc k autorovi než k tématu. Není proč se urážet. Mimochodem, vánoce jsou dobrý už proto, že mám volno a víc času na běh : ) Stres si o vánocích dělá každý sám.
Ruderer
27.12.2008 22:07:49
Předem podotýkám:„Plně respektuji názor autora“!
Ani ho nelituji. Jsem ateista a přesto jsem se nemusel nikdy u vánočního
stromku přetvařovat. Do lesa chodím taky bez pušky a když mi pod nohama
křupe sníh jsou vánoce ještě kouzelnější.
V jednom odstavci autor básní nad tou bílou očistou přírody a v druhém
tvrdí,že je příroda furt stejná a kdo tvrdí opak ten tomu „nerozumí“
?!?
Rád se setkám s přáteli a rád jim dle autora pokrytecky popřeju
šťastné a veselé.
Rád se přejídám a čumím na pohádky, rád popíjím vaječný likér a
koukám jak nám u babičky mráz na okna namaloval květy.
Rád se projdu vyzdobenou noční Prahou a koupím si nekřesťansky drahý
svařák.
A mí synové vždycky vánoce brali (na jejich rozzářené oči před
stromečkem nikdy nezapomenu) a i v pubertě jsou ochotni mi zahrát na
flétnu koledy.
Vánoce prostě miluji a jsou to pro mne svátky pokoje a klidu „jak to někdo
nesmyslně nazval“
A nebýt běhu, neměl bych ani depresi z nevyběhnutí
šaryl
27.12.2008 22:48:09
>> Láďa S., 27. 12. 2008 21:55:25
K autorovi ne,ale jen k jeho tematu . Je tam totiž tolik toho zvráceného – viz. nemám rád vánoce již od dětství – že já bych se nerozpakoval a takovéto téma těsně po vánocích ani neotiskl a klidně bych to nazval třeba jako cenzurou nevkusných temat. Mě to připadá jako čiré barbarství a neúcta ke všemu,s čím nás tady spojuje svět po staletí .A souhlasím s tebou – kdo si neumí udělat vánoce ke své spokojenosti,nechť je alespoň nekazí druhým,aspoň ne teď ,po vánocích .
Ústí nad Labem
PetrK
27.12.2008 23:05:09
>> šaryl, 27. 12. 2008 21:17:14
Ahoj, asi sis špatně vyložil tu mou poslední větu,… nebo jsem ji
možná umístil nevhodně. Myslím, že z části mého příspěvku, která
jí předchází, je zřejmé, že si rád přečtu všechny názory a žádný
neodsuzuji, pokud někoho neuráží,…ale to už bych se opakoval. Hezký
zbytek roku všem.
Petr Kostovič
OndraVojta
27.12.2008 23:54:38
Celkem chápu – se současnou podobou Vánoc, přesycených zvláštní kombinací společensky povinného jásavého sentimentu (samo o sobě tak trochu oxymóron) může mít hodně melancholičtěji laděných introvertů docela problém. A to je situace, kdy je takhle mimo hlavní proud celá rodina ještě docela dobrá varianta – představte si situaci takového introverta, který se řízením osudu přivdá/přižení do rodiny, která Vánoce považuje za vrcholnou událost roku!
Předboj
MirO
29.12.2008 08:09:56
>> Ruderer, 27. 12. 2008 22:07:49
Naprosto s tebou souhlasím. Ještě mne dostala věta v článku „Ne pokrytecky jako většina lidí, ale upřímně, jak to mezi běžci chodí“ autor článku je nejenom Smutný ale také zatrpklý, ukřivděný a neoběktivní. Zřejmě neví, že se všichni snaží na Vánoce udělat radost ostatním a né sobě. Ale kdo neviděl u stroměčku rozzářené dětské oči, ten to nikdy nepochopí.
Praha
anajpo
29.12.2008 12:08:18
Nedá mi to abych se nepřidala. Nelze říci nemám ráda vánoce…Každý je má takové, jaké si je udělá. Já osobně nemám ráda to předvánoční běsnění v obchodech, protože pokud něco opravdu potřebuji, koupím si to během roku, pečivo a vánočky taky nemusím péci, pokud to nedělám ráda. Letos těch pět dnů volna bylo hrozně fajn i když utekly jako voda…Štědrý den byl pro mě hodně pracovní, ale to je tím, že normální všední den jsem v práci a večer už se mi do ničeho nechce a víkendy úklidem rozhodně netrávím. A tradiční vánoční procházku jsem také absolvovala. Tak jsme večeřšli o hodinku později.Vánoce jsou vlastně oslava slunovratu a to znamená, že bude delší den a budu zas moci jezdit na bruslích, běhat či jít na procházku za světla. Už v dobách pohanských se v téhle době slavil návrat životodárného slunce a křesťanské církve jen přejaly tenhle obyčej.
Praha 4
sklena27
29.12.2008 16:15:58
Podobně negativně laděný článek bych tady očekával spíš na Silvestra, vždyť co může být nesmyslnějšího a protivnějšího, než když se 90% obyvatel planety na povel opije a všichni se u toho ještě tváří, jaká že je to obrovská legrace? Obouvat se pár dní před tímhle nesmyslným organizovaným opileckým běsněním do vánoc, které rozhodně nemohou za to, že čím dál víc lidí, včetně autora článku, nechápe jejich podstatu a neví jak s nima naložit, mi přijde mírně řečeno nečestné a nesportovní.
Brno
Mond
29.12.2008 16:34:58
Jsem rád, že behej.com tenhle článek uveřejnil. Skoro jsem si už
začínal myslet, že má nechuť k vánočním svatkům je ojedinělá a že
jsem v tom sám. Ale vidím, že „tisíce dalších jsou na tom zrovna
tak“.
To mě uklidnilo a vneslo to do mé duše takový vánoční klid a mír. :)
A pokud jde o toho Silvestra, mám jej daleko raději, než Vánoce, kdy
slavím narozeniny někoho, v koho stejně nevěřím. Nejde přece jen o to,
oslavit konec roku a opít se (i když proti téhle fázi vůbec nic nemám),
ale taky o to, vzpomenout si, co se v uplynulém roce podařilo a co ne.
Jestli te uplynulý rok stál za to. Jestli si z něj za deset let budu
pamatovat aspoň jeden den.
A taky je to příležitost, naplánovat si cíle a plány pro rok příští.
A to já dělám velice rád. :)
Dooma
29.12.2008 17:04:56
Jak zde řekli již přede mnou, Vánoce si každý může udělat takové,
jaké by si je představoval. To, že ostatní lidé je mají ve stresu a honu,
to mě osobně nevzrušuje, jelikož já si o Vánocích vždy dobře odpočinu
z určitého stereotypu a navíc to je ideální čas pro takové menší
domácí běžecké soustředění:-). Mám rád vánoce, tak jak je slaví moje
rodina.
Co se týče Silvestra, tomu se snažím přijít na kloubek, jelikož klasické
oslavy (pití s kamarády, cesta na náměstí, rachejtle a šampáňo) už mě
opravdu nebaví, proto letos silvestra strávím se svojí přítelkyní a
možná si jenom ťuknem medovinou:-D. Nehodlám totiž se opíjet v den, kdy
dle určitého systému nastává nový rok, což stejně pro většinu lidí
stejně nic neznamená, až na to, že někdo si napíše nová předsevzetí,
která stejně často někteří neplní ani měsíc. Proč čekat
s předsevzetími až na nový rok? Proč je neaplikovat rovnou?:-)
Praha 4
sklena27
29.12.2008 17:52:52
>> Mond, 29. 12. 2008 16:34:58
Ten, v koho jak říkáš nevěříš, ovlivnil celou západní civilizaci
tak jako nikdo jiný, to je prostě fakt, ať už si věřící nebo ne, takže
z mýho pohledu stojí za to si jeho narození připomenout a to i přesto,
že jsem si vědom toho, že se nenarodil na vánoce, naproti tomu v noci ze
Silvestra na Nový rok se objektivně vzato nestane nic jinýho, než že si na
zeď pověsím novej kalendář a to mi samo o sobě jako dostatečný důvod
k oslavě nepřipadá, nehledě na to, že ten novej kalendář už mi tam
visí od vánoc
Dobřichov
honzaherda
29.12.2008 19:19:55
Znám přetvářky u stolu, po návštěvách, při rozbalování dárků.
Též celé období od půlky prosince do 2ledna nesnáším. Neustálý stres
aby bylo uklizeno, napečeno, připraveno, vyzdobeno, … Ve špajzu se válí
ještě několik krabic od bot plných směsi tuku a cukru s příchutí
kokosu, kávy a čokolády Na štědrý den jsem vyjel v 8 na kolo, přijel zmoklý ve 12,
hodinu makal v dílně a pak si šel lehnout do vany. Též ostatní
nechápali, že 26 nebudu u svátečního oběda v podobě krůty, páč jsem
vyrazil v 11 na trénink. A silvestr? Jít spát v 22h je
nejsmysluplnější. Autora zcela chápu a klidně bych přidal i ostřejší
kritiku!
Žďár nad Sázavou nebo Brno
Luckyboy
30.12.2008 22:44:17
Někteří evidentně nepochopili autorův záměr nebo názor. Na Vánocích
je nejhorší to, že ač si je člověk chce udělat jaké chce, tak se těm
ošklivým a konzumním Vánocím jen těžko uniká. Ať už kvůli rodinným
příslušníkům, kteří tento čas berou jako nejlepší část roku, a nebo
jednoduše kvůli všem kýčovitým ozdobám a marketingové kampani.
Když jsem letos doma konečně prosadil, že Vánoce budou jenom o klidné
večeři a pak pohádce a bez dárku, tak se na mě většina kamarádů a
známých dívala naprosto nevěřícně a že jsem divný. Nic si z toho
nedělám, ale tohle je právě pro mě ta podstata toho, že někteří z nás
nemají Vánoce rádi.
Kdyby nebylo volno, tak bych je bez jakéhokoliv rozpakování se
zrušil :).
administrator 03.04.2010 13:32:42
Nemám vánoce rád. Už jako malé dítě jsem nesnášel to přetvařování u vánočního stromku a čekání na dárky, které mi vesměs nic neříkaly. Je pravda, že tehdy byla jiná doba. Oblečení bylo důležitější než to, co si malý kluk mohl přát.
Odkaz na článek
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.