Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Jak vzniká závod: Od nápadu k projektu

Jak vzniká závod: Od nápadu k projektu
foto: Hana Šlegrová (ilustrační snímek)

Jaroslav Hercík | 30.05.2011 | přečteno: 13819×

Co všechno musíte podstoupit, abyste mohli říci: jsem pořadatel běžeckého závodu? Přečtěte si příběh Jaroslava Hercíka z Českého ráje, který chystá na podzim zcela nový podnik. Přípravu budeme sledovat na behy.cz až do samotného data konání závodu. Už z prvního dílu je patrné, o čem všem jeho účastník většinou nemá ani tušení.

Sjezdil jsem mnoho běžeckých závodů, dříve sám, dnes i se synem. V drtivé většině jsem si odvážel příjemný pocit z kvalitních pořadatelů, báječné party běžců, zajímavé trati, to vše umocněno endorfinovou záplavou po fyzickém výkonu. A bylo jedno, jestli mi tu dobrou náladu přibalili na cestu v Unhošti, České Lípě nebo v Liberci.

Jsem členem malého oddílu v Bradlecké Lhotě, vesnické sportovní organizace utopené v lesích nejjižnějšího výběžku Libereckého kraje. Polní i lesní cesty v okolí vybízejí k proběhnutí se členitým terénem na hranicích Jičínské pahorkatiny, Ještědsko – Kozákovského hřbetu a Podkrkonoší a běžce odměňují nádhernými výhledy daleko do kraje až ke Kunětické hoře a Opatovicím a na druhé straně na hradbu Krkonoš.

Spojením pocitů z obou dvou předchozích odstavců si snadno domyslíte, že se mi v hlavě dříve či později musela zrodit myšlenka na pořádání vlastního závodu. Vždyť je to tak jednoduché! Ráno se sjede několik desítek šílenců, vystřelí se, oni někam pádí, pak přibíhají do cíle, nejlepší vyskočí na stupně vítězů, pár fotek a jede se domů. Prostě nic, co bychom nezvládli.

Tato bloumající myšlenka si cestu z podvědomí našla po jednom zápase, když jsme seděli s klukama z oddílu a přemýšleli, čím ozvláštníme jubilejní 20. ročník nohejbalového turnaje, který každý rok pořádáme. „A co kdybychom místo toho uspořádali závod v běhu?“ vyhrkl jsem a očekával nadšený souhlas. Nevím, zda se nastalé hrobové ticho dá označit přívlastkem nadšené, ale když se asi po půl minutě ozvalo: „Jasně a za rok olympiádu“, považoval jsem návrh za schválený.

Druhý den, za denního světla a bez cinkajících sklenic, se mi ten nápad už tak úžasně jednoduchý nezdál, ale spoluhráči o něm začali diskutovat a mně bylo jasné, že gin byl z láhve vypuštěn a zpátky ho už nedostaneme.

Jsem ze zaměstnání zvyklý vést projekty s rozpočtem, ve kterém je mnoho nul, ale organizace běžeckého závodu má určitě svá specifika. Nejdříve jsem si položil otázku, co je tedy cílem takové akce? Je to proběhnutí pro pár lidí z okolí, abychom mohli společně večer poklábosit a popít? Nebo chceme mít během deseti let na startu několik stovek běžců? Či snad dokonce dostat závod mezi prestižnější podniky v rámci ČR s odpovídajícím rozpočtem a price money? Cíl má být určitě ambiciózní, ale i reálný. Když jsem si vybavil pocity, které mám při zdolávání okolních kopců, tu směsici vůní, krásných výhledů, závan historie z míst, kudy probíhám, byl mně cíl jasný. Moc rád bych ukázal tenhle kousek krajiny na hranicích Českého ráje a Podkrkonoší lidem, kteří ho ještě neobjevili, a dokázal jim, že na tenhle závod budou vzpomínat nejen pro jeho jedinečnou přírodní kulisu, ale i pro jeho hladký a bezproblémový průběh. A když odjedou s tím, že si řeknou: „Fajn jsem si zazávodil, je to tady moc pěkné, musím sem někdy přijet i s rodinou“, bude to pro nás to nejlepší vysvědčení.

Začali jsme tedy diskutovat o termínu a trase. Nejprve se nám zdála velmi zajímavá kombinace termínu 6. července a trasy na Tábor (že to bude nějaký běh do kopce, bylo jasné od začátku). Z mnoha důvodů jsme ale zavrhli postupně trasu i termín. Hlavní nevýhodou byla struktura vlastníků dotčených pozemků a ani prázdninové datum se nám nezdálo nejvhodnější.

Jak jsme začali pronikat houštím běžeckých závodů, tak jsme zjistili, že vhodný termín vůbec neexistuje. Každý víkend je tolik závodů, že jsme se nakonec rozhodli vyhnout se termínové kolizi alespoň v blízkém okolí. V září se pravidelně týden po sobě konají na Semilsku dva velké závody: Studenecký koláč a Běh na Žalý z Jilemnice. Termín jsme tedy stanovili týden po nich na 24. září 2011. I když mě osobně mrzí především střet se závodem v Benešově u Semil a v Děčíně.

Ale co ta trasa? Když přijíždíte k Jičínu, vidíte na severu mohutný val kopců, který od dávného středověku stráží dva hrady – Bradlec a Kumburk. Závod přes dva hrady by byl pro účastníky určitě zajímavý a po diskuzi o všech pro a proti jsme nakonec schválili 7,2 km dlouhou trasu z Bradlecké Lhoty na Kumburk. V té době do závodu zbýval ještě celý rok.

Bylo tedy na čem pracovat, nejprve samozřejmě vyvstala potřeba vymyslet název běhu. Nejlépe by asi byl charakterizován názvem „Dva hrady“. Při kontrole internetových domén .cz jsme ale zjistili, že tato doména je již zaregistrována. Běh se proto jmenuje 2HRADY a vytvořené logo také tento název odráží. Následně začalo dlouhé období, kdy jsme potřebovali pro akci získat širokou podporu. Vypracovaný projekt jsem před Silvestrem prezentoval výboru celé naší sportovní organizace (nejen v rámci jednoho oddílu), který projekt přijal a zastřešil.

Dále mě čekala jednání na Obecních úřadech v Bradlecké Lhotě a Syřenově, se spolky hasičů v obou obcích či se Sdružením na záchranu hradu Kumburku. Všude jsem se setkal se vstřícným postojem a příslibem pomoci projektu v rámci možností. Takto patřičně morálně posilněn jsem se vydal i na Krajský úřad Liberecké kraje, odbor sportu, kde jsem projekt rovněž odprezentoval. I zde se mi podařilo přesvědčit přítomné o smyslu a časové udržitelnosti celé akce. Vstřícný postoj odboru sportu se odrazil i v tom, že Liberecký kraj oficiálně převzal záštitu nad celou akcí a navíc nám poskytl dotaci 5000 Kč.

Nyní jsme ve stavu, kdy máme vypracovanou celou řadu materiálů k závodu včetně webové prezentace, funkční řídící výbor, který rozpracoval organizační schéma, dohodu se spolky obou dotčených obcí na poskytnutí ochotných pomocníků při organizaci a podporu Libereckého kraje. Nyní je možné začít pracovat na naplnění rozpočtu, který by měl být ve výši alespoň 20 tisíc korun. Začínají tedy jednání s potencionálními sponzory z řad regionálních firem a podnikatelů. Nutno říci, že marketingová síla prvního ročníku této akce je prakticky nulová a o to těžší tato jednání budou.

Jaroslav Hercík

vedoucí projektu www.2hrady.cz

Komentáře (Celkem 14)

Nalezené položky: 15 První Předchozí | 1 | Další Poslední

2hrady muž 30.05.2011 18:23:53

Co všechno musíte podstoupit, abyste mohli říci: jsem pořadatel běžeckého závodu? Přečtěte si příběh Jaroslava Hercíka z Českého ráje, který chystá na podzim zcela nový podnik. Přípravu budeme sledovat na behy.cz až do samotného data konání závodu. Už z prvního dílu je patrné, o čem všem jeho účastník většinou nemá ani tušení.
Odkaz na článek

avatar

Celkem 0 km
Minulý měsíc 0 km

rRadek muž 30.05.2011 19:28:06

Prošel jsem si stránky závodu a.. Nemám slov. Popis trasy a fotky mě nadchly. Značím si 24. září do kalendáře.

avatar

Čelákovice

Celkem 22125,06 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:50 (2011)
půlmaraton: 1:32:39 (2011)
maraton: 3:23:50 (2011)

Láďa S. muž 30.05.2011 20:07:50

>> rRadek, 30. 05. 2011 19:28:06

vypadá to opravdu dobře

Motto: Teprve se zabíhám...
avatar

Bujanov

Celkem 10888,14 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:42:43 (2009)
půlmaraton: 1:37:27 (2015)
maraton: 3:43:57 (2014)

mahony muž 30.05.2011 22:48:35

Budu držet palce ať Vám vše vyjde dle Vaších představ. Já osobně pořádám Bujanovské koláčové běhy (Mám za sebou 3 ročníky) A jak čtu Váš článek tak začínáte stejně … Rád bych se přijel podívat a podpořit, ale mám 25 závod v Berlíně … Martin
http://www.kolacovebehy.cz/cz/

Motto: Bujanov, Koláče a běh - to je můj život
avatar

Celkem 2057 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:47 (2012)
půlmaraton: 1:20:01 (2012)
maraton: 2:52:38 (2014)

quassar muž 31.05.2011 16:54:38

Tak zrovna takováhle série článků mi padla přesně do noty. Uvažuju už delší dobu o pořádání jednoho běhu do vrchu, a takhle budu aspoň vědět jak na to :)

Motto: Život není to co máme, ale to co vydržíme
avatar

Praha

Celkem 2226 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:33:47 (2014)
půlmaraton: 1:15:37 (2014)
maraton: 2:40:40 (2013)

jirka v. muž 31.05.2011 17:47:39

Super, že toto téma dostalo taky prostor. V termínovce je sice hodně závodů, ale pořád si myslím, že poptávka je ještě větší. Jsem rád, že stále vznikají nové podniky.

Podle mě tady zatím chybí sofistikovanější diskuze nad tím, co běžci vlastně od pořadatelů chtějí. Zdá se mi, že leckde se věnuje zbytečné úsilí něčemu, co běžci ani tolik neocení. Naopak některé detaily mi často hodně chybí (třeba nerozumím tomu, jaký je problém hodit tři hodiny po ukončení akce na net výsledky).

avatar

Bujanov

Celkem 10888,14 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:42:43 (2009)
půlmaraton: 1:37:27 (2015)
maraton: 3:43:57 (2014)

mahony muž 01.06.2011 17:31:35

>> hihik, 31. 05. 2011 17:47:39

To teda je!!!!! Protože pořadatel musí provést spoustu práce po závodě … Já osobně se po závodě dostanu do kanceláře tak po 6–7 hodinách + zpracování výsledků (celkových) do určité publikovatelné podoby trvá cca 1,5 h … a dát to na net je už hračka … Hlavní závod mi končí kolem 12.30 h a výsledky letos se mi podařilo zveřejnit na netu před půlnocí … loni jsem je tam dával až v neděli!! … Řešení 3 hodin jde … stačí vyčlenit dalšího člověka, který to udělá …

Motto: Bujanov, Koláče a běh - to je můj život
avatar

Praha

Celkem 2226 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:33:47 (2014)
půlmaraton: 1:15:37 (2014)
maraton: 2:40:40 (2013)

jirka v. muž 01.06.2011 22:22:37

>> mahony, 01. 06. 2011 17:31:35

Jasný, chápu, že je s tím spousta práce, rozhodně jsem se nikoho nechtěl dotknout a práci pořadatelů velmi oceňuji.

Jen říkám, že výsledky jsou důležité a na mě včasné zveřejnění dobře působí. Vždycky to vylepší můj dojem z akce.

Někteří pořadatelé výsledky v elektronické podobě mají, ale na netu se objeví až za několik dní. To se mi stalo 2–3 týdny zpět – pořadatelé nejdříve vše naťukali do počítače a až potom po hodině probělo vyhlášení. To by bylo v pohodě, kdyby závod nebyl v sobotu a výsledky v pondělí.

avatar

Přerov

Celkem 530,5 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:24 (2011)

P-e-T-a-K muž 02.06.2011 07:23:55

>> hihik, 01. 06. 2011 22:22:37

Naprosto souhlasím. Z vlastní zkušenosti vím, že výsledky mohou být na netu ješte v den (do půlnoci) závodu i když mají podklady mírné nedostatky (malé plavecké závody cca 115 soutěžících). U větších nemám zkušenosti…tam věřím, že to může být na dlouho. Nejvíc mi vadí výsledky po několika dnech po zavodě měřeném čipy, když na jiném obdobném závodě jsou výsledky na netu ještě dřív než se stihnu po závodě najíst dobrého guláše (do několika minut od doběhnutí posledního)

avatar

Praha 5

Celkem 35500 km
Minulý měsíc 53 km
10 km: 0:39:53 (2011)
půlmaraton: 1:28:21 (2014)
maraton: 3:07:53 (2017)

MilosPanco muž 02.06.2011 08:27:19

Jaká škoda, že se nemůžu zúčastnit. Na konci září jsem mimo republiku. Přitom mám chalupu je kousek od Kumburka a většinu trasy dobře znám. Doufám, že se akce podaří a bude mít i další ročníky abych se mohl zůčastnit. Přeji hodně štěstí a vytrvalosti v přípravě.

avatar

Celkem 9 km
Minulý měsíc 0 km

abuk1 muž 11.06.2011 10:20:03

Závod určitě poběžím.

Motto: Kolo všem!!!
avatar

listopad muž 19.07.2011 15:23:16

Výsledky na netu jsou sice dobrá věc, podle zkušenosti však vím, že i dnes nemá každý počítač. Proto při vyhlášení výsledků (většinou do půl hodiny po doběhnutí posledního závodníka), předáváme každému závodníkovi diplom s umístěním a časem a výsledky závodu s rozdělením podle vyhlášených kategorií. Závodníci si to jistě zaslouží.

avatar

2hrady muž 20.07.2011 09:19:07

Dobrý den, to je právě to, co píšu ve článku. Někdo chce výsledky hned na internetu, někdo tištěnou výsledkovou listinu. Řešení je jediné – udělat oboje.

avatar

Praha

Celkem 2755 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:53:45 (1987)
půlmaraton: 2:16:09 (2008)
maraton: 4:48:45 (2004)

anajpo žena 20.07.2011 10:29:52

Taky si to označím v kalendáři a chtěla bych se zúčastnit. Trasa vypadá suprově a je odněkud někam. Na Kumburku jsem kdysi byla turisticky a tohle předhůří je hrozně vděčné na daleké rozhledy i rozmanitý terén. Akorát mám trošku obavy, že v tomhle kraji se závodů zůčastňují jen „opravdoví běžci“.Nebývají tam ti rekreační-aby se na mě v cíli moc dlouho nečekalo.Teoreticky to vidím kol hodinky. :-?

Motto: Proti narození a ani smrti není léku, v mezidobí užívej radost :)
avatar

2hrady muž 20.07.2011 11:13:23

Rádi Vás uvidíme a já naopak doufám, že rekreačních běžců bude hodně a moc se na ně těšíme. Vždyť především právě oni dělají atmosféru celého závodu.

Nalezené položky: 15 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.