Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Drahanská vrchovina - ráj běžců a cyklistů

foto: Zdeněk Smutný

Zdeněk Smutný | 09.01.2009 | přečteno: 10249×

Dnes bych vás chtěl provést opravdu běžeckým a cyklistickým rájem u nás, na Drahanské vrchovině. Už se k tomu chystám dlouho a pořád jsem nevěděl, ze kterého směru začít. Nakonec jsem dospěl k názoru, že vás povedu po trase, po níž velmi rád, určitě už 35 let, běhám a cestou jen upozorním na různé další varianty.

Nakonec jsem dospěl k názoru, že vás povedu po trase, po níž velmi rád, určitě už 35 let, běhám a cestou jen upozorním na různé další varianty. Zdůrazňuji, že se tam dají najet stovky kilometrů na kole v téměř ideálním přírodním prostředí, bez provozu aut, ale na dokonalých silnicích, které si tam lesáci postavili kvůli svozu kulatiny. Brňáci mi určitě dají za pravdu, neboť i jejich častým poutním místem je rybník Pod Hádkem za Ochozem nedaleko jeskyně Pekárna, sídla pravěkých obyvatel naší země. Odtud se dá jet různými směry kamkoliv i chráněnou přírodní rezervací Říčky nebo i třeba kousek dál Rakoveckým údolím.

Vraťme se na začátek našeho výklusu. Vydáme se od vlakového nádraží Luleč, jehož převážná část spadá do katastru obce Nemojany, směrem na Křtiny. Cestou míjíme rybník Chobot i s jeho ostrovem a pomalu se noříme do lesa. Již na třetím kilometru odbočíme po úzké asfaltové silničce doleva, závora bývá obvykle otevřená, pokud ne, tak ji doporučuji oběhnout, na přeskakování je v kopci a dost vysoko, mohli byste velmi tvrdě narazit. Přivítá nás majestátné ticho hlubokého lesa i se svými modřínovými velikány, po jejichž spadaném jehličí na okraji cesty se běží jako po mechu, sem tam s prolukami nově vysazených školek nebo mladého lesa.

Z údolí běžíme vzhůru dost strmě, zejména prvních 1 500 metrů, kde je převýšení dobrých 100 metrů, ale nádherným klidem lesa, takže nám to ani nepřijde tak těžké. Pak už jen pozvolna stoupáme asi do výšky 500 metrů nad mořem. Kopec je dlouhý 4,5 km, vím to přesně, protože zde v létě pořádám dva obrátkové závody na 7 a 9 km a trať mám po pětistech metrech označenou a vyměřenou.

Sem tam narazíte na cyklistu, možná i někde uslyšíte motorovou pilu osamělé party dřevařů, ale spíš vás budou provázet svým zpěvem ptáci a z výšky sledovat ostrým zrakem dravci kroužící pod blankytně modrou oblohou, jež prosvítá mezi stromy.

V tak nádherném prostředí si ani neuvědomíme, že již máme za sebou 7,5 km. Teprve tady narazíme na první lesní křižovatku. Právě jsme se napojili na cyklistickou magistrálu. My se vydáme opět doleva. Doprava bychom se dostali na hlavní cestu do Křtin a tam pak buďto dolů přes Račický zámek až k pístovickému rybníku nebo doleva na Říčky a odtud třeba dolů do Rakoveckého údolí a pak i dál lesními cestami k rybníkům do Jedovnic.

Ale zpět na naši trasu. Asi po půl kilometru nás vítá křižovatka Tři javory. Opět se stáčíme doleva a z kopce dolů míříme do Olšan.

Pokud byste se pustili dál rovně po silnici, narazíte po 2,5 km na široko daleko největší lesní křižovatku, Kalečník. Odtud se můžete vydat několika různými trasami, vezmeme to po pořádku, ze směru, odkud vám to popisuji, tedy od Třech javorů.

Zprava dolů se dostanete na druhý konec Říček a odtud pod Hádek, další cesta vás dovede okolo překrásných rybníků ukrytých v hlubokých lesích do Hostěnic, následující odbočka pak na silnici mezi Pozořicemi a Hostěnicemi. Doleva dolů pak z Kalečníku můžete sjet do Vítovic a potom dál do Rousínova. To ještě není vše, protože dvě lesní cesty z této velmi cyklisticky frekventované křižovatky vedou na horní a dolní konec Olšan.

My ale běžíme dolů hlubokým lesem od Třech javorů a zanedlouho mezi stromy už prosvítá hladina olšanského rybníčka, na jehož břehu stojí snad odjakživa svatostánek cyklistů, hospoda U Červeného buku, kde každoročně probíhá na začátku roku odemykání a koncem roku zamykání  cyklistické sezóny.

Uprostřed Olšan narazíme na slavný hostinec U Pštrosa, kde se natáčela většina hospodských scén z filmu Dědictví s Bolkem Polívkou a máme možnost vyrazit po silnici směrem k jeho olšanskému království, na rozsáhlou farmu se vším možným, včetně malé zoologické zahrady.

Já se tomuto turisticky atraktivnímu místu raději vyhýbám a úzkou pěšinou mezi zahradami vás provedu okolo olšanského hřbitova zpět do lesů, do toho jejich ticha a klidu, který nám teď v poslední době tak schází. Možná si už tady, v hloubi věčného pokoje přírody, uvědomíte, že se třeba celý život pachtíte za něčím, co vám tady a teď připadne až téměř nicotné, a zařeknete se, že tak už tedy ne. Třeba se právě zde, na 12. kilometru našeho běhu, rozhodnete jít jinou životní cestou, ke které vás bude snad i inspirovat nádherně kouzelná příroda Drahanské vrchoviny.

My ovšem dál sbíháme pořád dolů z kopců, podél staré hájenky, kousek po rozbité cestě, na kterou asi lesákům už nezbyly peníze, na hlavní silnici vedoucí z Habrovan do Nemojan a pak přes vesnici zpět k začátku naší dnešní běžecké trasy, k vlakovému nádraží.

Máme za sebou 16 kilometrů a jsem přesvědčen, že pokud vnímáte jen trochu přírodu jako já, nepřišlo vám to ani moc dlouhé a možná byste si i něco přidali.

Není nutné jít stejnou cestou, kterou jsem vás právě navigoval, tady v širokém okolí se dá kdekoliv zastavit auto a vyrazit se jen tak proběhnout, projet a nadýchat se čerstvého vzduchu plného neuvěřitelných lesních vůní, jež vám dají zapomenout, alespoň na chvíli, když to nedokážete napořád, na nepříjemnosti a strasti vašeho současného, stresem naplněného, života.

Tak na to nezapomeňte a udělejte něco pro sebe, svou rodinu, či své přátele. Vezměte je s sebou na výlet a proběhněte se nebo projeďte po dalším krásném koutu naší země, po Drahanské vrchovině.

Komentáře (Celkem 1)

půlmaraton: 1:26:01 (2012)
maraton: 3:13:47 (2012)

vsacánek muž 09.01.2009 14:38:29

Krásné a klidní prostředí, běhá se tam moc hezky. Doporučuji zkraje března účastnit se 15 km běhu Rousínov-Vítovice-Kalečník-Tři Javory-Olšany, moc hezký závod.
Alternativa pro Vyškováky – kolem Opatovské přehrady do Kateřinského údolí, taky příroda sama. Pak třeba dál do Ruprechtova, tam už je to ale často spíš bahenní lázeň.

administrator 03.04.2010 13:32:43

Odkaz na článek
Nalezené položky: 2 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.