Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Udržte si motivaci pro zimní běhání

Udržte si motivaci pro zimní běhání
foto: Asics

Miroslav Kratochvíl | 29.11.2010 | přečteno: 12021×

Začátek zimy je pro mírně pokročilé zkouškou vůle. Po prvotním nadšení z běhu v čerstvém sněhu začneme poznávat i odvrácenou stranu. Přes všechny teoretické rady si občas na vlastním těle vyzkoušíme, jak nepříjemné dovedou být zimní chyby v oblečení nebo výstroji. A co teprve, až se nadýchaná sněhobílá peřina promění v uklouzaný mlat. Pak se vůle k vyběhnutí hledá hůř a hůř. Chceme-li své vůli pomoci, je dobré najít si novou silnou motivaci.

Jedním z osvědčených způsobů je naplánovat si účast na závodě. I když jsme přesvědčeni, že závodění není nic pro nás, proč to alespoň jednou nezkusit? Možná doopravdy zjistíme, že nás na závodech nic neláká a po jednom nebo dvou pokusech závodní kariéru zase ukončíme a vrátíme se k běhu jen a jen pro vlastní potěšení a kondici. Ale možná pro sebe objevíme úplně nový svět. Přitom vůbec nezáleží na tom, jaká bude naše absolutní výkonnost.

Prakticky pro každého běžce existují ve startovním poli veřejných závodů srovnatelní soupeři. Vůbec nezáleží na tom, jestli se pohybují na prvních místech, ve středu pole, nebo až úplně na chvostu. Napínavé bitvy o vteřinky a umístění se zdaleka neodehrávají jen na špici. Pro mnoho běžců se teprve závody staly tím pravým kořením běhu. Úspěchem nemusí být vždy jen místo „na bedně“, ale třeba i padesáté, pokud se nám podaří porazit soupeře, se kterým jsme doposud pravidelně prohrávali.

Závodní kariéru můžeme nastartovat v libovolném věku. Je jedno, jsme-li ještě žáci nebo dorostenci. Zrovna tak nám může být třeba třicet nebo čtyřicet. A nalezli bychom i takové běžce, kteří se na start svého prvního závodu postavili hluboko po padesátce a od té doby absolvují desítky závodů ročně.

Pro mnoho běžců není na závodech nejdůležitější výkon, ale to, že se zde setkávají s lidmi, kteří propadli stejné vášni jako oni. Prožívají stejné radosti, řeší stejné problémy, hledají odpovědi na stejné otázky. Běžecký závod pro ně není místem, kam přijíždějí rozdrtit své soupeře, ale prožívají zde zvláštní druh společenské události. A atmosféra prvních jarních závodů, kdy se běžci potkávají po dlouhé závodní přestávce, bývá tou nejlepší, jakou může běžec poznat za celý rok.

Chceme-li tedy vyzkoušet něco nového, zkusme naplánovat účast na některém závodě na přelomu zimy a jara. Poznamenejme si termín do kalendáře a začněme se cílevědomě připravovat. Hledáme-li vhodný tip, běžci z Prahy a nejbližšího okolí pravděpodobně zamíří na Kbelskou desítku nebo na Pečeckou desítku. Moravané asi dají přednost Rohálovské desítce nebo třeba Běhu Lužánkami. Vhodných tipů nalezneme dost prakticky v každém regionu. Člověk se snáze přinutí pravidelně běhat, když před sebou má konkrétní cíl.

Komentáře (Celkem 27)

Nalezené položky: 28 První Předchozí | 1 | Další Poslední

mirekk muž 29.11.2010 00:00:43

Začátek zimy je pro mírně pokročilé zkouškou vůle. Po prvotním nadšení z běhu v čerstvém sněhu začneme poznávat i odvrácenou stranu. Přes všechny teoretické rady si občas na vlastním těle vyzkoušíme, jak nepříjemné dovedou být zimní chyby v oblečení nebo výstroji. A co teprve, až se nadýchaná sněhobílá peřina promění v uklouzaný mlat. Pak se vůle k vyběhnutí hledá hůř a hůř. Chceme-li své vůli pomoci, je dobré najít si novou silnou motivaci.
Odkaz na článek

avatar

Brno

Celkem 937 km
Minulý měsíc 0 km

leontynka žena 29.11.2010 10:56:49

Koukám na tu Rohálovskou desítku – znáte někdo? Není to moc kopcovité? Díky.

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 29.11.2010 11:23:46

Přemýšlím, jestli je opravdu potřebné i na sněhu uchovat stejnou kilometráž a kvalitu, jako jiné měsíce. Vezmu-li totiž, že vrchol mé sezony není jaro, ale podzim (každý rok mám nejlepší výkony v říjnu, příp. listopadu), tak mám pocit, že mé tělo chce určité období pro regeneraci, a tím jsou právě zimní měsíce, které přicházejí těsně po skončení sezony. Zatím se necítím psychicky připraven na kontinuální tréninkový cyklus ani kontinuální závodení a otázkou také je, jestli to mám vlastně chtít a jestli by mi to pomohlo při růstu výkonnosti. Snažím se o spirálový (nikoliv rovnoměrný) růst kilometráže i kvality, přičemž z praktických důvodů část útlumu by měla přijít právě nyní. Je to tak špatně?

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Celkem 3392 km
Minulý měsíc 0 km

jmaselnik muž 29.11.2010 11:28:38

>> leontynka, 29. 11. 2010 10:56:49

známe:-). Moc kopcovité to není, ale že by tam byla i nějaká rovina si moc nevybavuju. Je to v podstatě pořád nahoru dolů, ale nic prudkého.

avatar

Sloviensko

rudo muž 29.11.2010 11:56:18

>> kanovsky, 29. 11. 2010 11:23:46 planovany oddych regeneracia v kazdom roku su dolezite.

odhadol by som ze dobrym zvykom byvalo takych 6 tyzdnov bez behania, niektori profici aj 2 mesiace.

kedze terminovanie v roku hlavneho zavodneho obdobia ma elita ine, vrchol je obycajne mesiac august, koniecsezony september a tak sa oddychocvalo a liecilo v mesiaci oktober a zaciatok dalsje sezony bol v polovici novembra.

pre rekreacneho bezca a maratonca je to posunute, kedze v horucom lete sa moc nezavodi a preteky sa natahuju do neskorej jesene.

oddych by potom mohol byt cely december az do polovicky januara, lenze :

jednak je tio zrejme tazke sa zacat rozbiehat v najtuhsej zime a jednak uz nebude dostcasu sa systematicky pripravit na jarne preteky.

Ja by som osobne skor robil nieco opacne, prestal by som behat s prvymi letnymi horucavami v mesiaci jun a zacal by som az ked zaciana leto slabnut, len by som sa regeneracne bicigloval plaval a clnkoval.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 29.11.2010 12:14:34

>> rudo, 29. 11. 2010 11:56:18

Jarní závody nepovažuji pro sebe za nejdůležitější (ostatně při mé zatím slabé výkonnosti závody nepovažuji za úplně důležité z hlediska výkonů zatím žádné), takže pokud si mám vybrat období regenerace, tak asi začnu opravdu od prosince. Neplánuji přestat běhat úplně, ale jen utlumit kilometráž a hlavně běhat téměř výhradně jen v OV nebo ještě pomaleji. Protože ani únor není běžecky přívětivý, ale na druhé straně běhat budu, tak bych toto přechodné období viděl až tříměsíční, do konce února. Jarní závody bych nějaké běhal, ale s vědomím, že jsou vlastné součástí tréninku (kontrolkami) s tím, že pokud se rozhodnu pro „seriozní“ běžeckou přípravu, tak bych ji pak provozoval od března do září s optimalizací výkonů na říjen příštího roku.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Brno

Celkem 19190 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:32:28 (2008)
maraton: 3:23:45 (2008)

Pavel S. muž 29.11.2010 12:18:01

>> kanovsky, 29. 11. 2010 11:23:46

Proč by to mělo být špatně? Každý to máme nastavené jinak. Když si tvé tělo říká o odpočinek a navíc nemáš běhání v zimním období moc v lásce, proč toho nevyužít na regeneraci zrovna teď. Já naopak nemiluji letní vedra a v těchto zimních podmínkách se cítím velmi dobře. Paradoxně – pokud ty v zimě utlumíš své běhání a já přidám, dostaneme se na stejnou měsíční kilometráž :-D.

avatar

Praha 12 - Modřany

Celkem 154616,51 km
Minulý měsíc 851 km
10 km: 0:40:21 (2006)
půlmaraton: 1:26:59 (2008)
maraton: 3:15:43 (2004)

Mirek Kostlivý muž 29.11.2010 13:38:21

>> kanovsky, 29. 11. 2010 11:23:46

Byl bych klidný, já na přelomu roku 2003–2004 vůbec neběhal od půlky listopadu do poloviny února (pouze jezdil doma na rotopedu), a potom to dohnal za tři měsíce na svůj nejrychlejší marathon (PIM 2004). Je pravda, že přinutit se běhat v těch dnešních 15(?)cm sněhu, co zrovna dneska na okraji Prahy napadlo, je i pro mě obtížné, a to se sám nepokládám za běžeckého flákače :-) .

Motto: Běhat bez ohledu na věk a okolí !
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 29.11.2010 14:09:41

>> Pavel S., 29. 11. 2010 12:18:01 >> Mirek Kostlivý, 29. 11. 2010 13:38:21

Děkuji vám oběma, určitě máte pravdu.

Já teď dal ve sněhu 6,33 km v kopcovitém profilu (http://www.kanovsky.cz/…20101129.jpg), ale tempo bylo jen 6:39/km (TFprům 128/min), přesto se mi ale ten běh velmi líbil.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Tupesy

Celkem 21618,8 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:45:33 (2011)
půlmaraton: 1:42:55 (2011)
maraton: 3:35:02 (2012)

IlonaB žena 29.11.2010 20:49:34

>> leontynka, 29. 11. 2010 10:56:49

Rohál*>> leontynka, 29. 11. 2010 10:56:49*

Potvrzuji-je to hore kopcom i dole kopcom :-)včetně jednoho většího stoupáku v Tučapech.Ale každý závod přinese něco pozitivního, protože nás vyhecuje běžet intenzivněji, než na svých pravidelných trasách.Já ji v termínovce rozhodně mám :-)

Motto: Každé hledání začíná štěstím začátečníka a vždy končí zkouškou dobyvatele
avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 29.11.2010 21:02:56

to by mi uz musela dojst vsetka ostatna motivacia, aby som sa prinutil ist behat v zime kvoli jarnym pretekom… a vsetka ostatna motivacia vacsinou dochadza, ked telo potrebuje oddych…

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Olomouc

Celkem 149328 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:54 (2001)
půlmaraton: 1:34:43 (2002)
maraton: 3:21:17 (2002)

321919 muž 29.11.2010 22:22:40

>> leontynka, 29. 11. 2010 10:56:49

Ahojky, zde je odkaz na plánek i profil tati Rohálovské desítky http://www.rohalovskadesitka.cz/…TI%20R10.jpg Určitě však stojí za to si závod zaběhnout. Vždy je tu skvělá atmosféra i pořadatelské zajištění. A po zimní přestávce ideální místo na setkání s přáteli. :-)

Motto: Nepřestaneš běhat proto, že jsi zestárl. Zestárneš proto, že jsi přestal běhat.
avatar

Ostrava

Celkem 3441 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:48:04 (2008)
půlmaraton: 1:48:24 (2008)
maraton: 4:04:44 (2008)

lenkaclenka žena 29.11.2010 23:23:42

Já v listopadu lelkuji. Teda konkrétně: sezona pro mě končí první listopadovou sobotu, kdy se běží Hornická desítka. Pak dva týdny relax – plavání, kolo, turistika…Poslední týden v listopadu znovu začínám běhat a od prosince objemy, objemy, objemy. I když loni byl problém-v Ostravě se v zimě vůbec nedalo dýchat, byla hrozná inverze, překročené limity prachu…To je pak boj-vyběhnout a huntovat si těmi exhalacemi plíce nebo běhat doma na elipticalu a mít pocit, že stagnuji…

Motto: Carpe Diem!
avatar

Olomouc

Celkem 149328 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:54 (2001)
půlmaraton: 1:34:43 (2002)
maraton: 3:21:17 (2002)

321919 muž 30.11.2010 15:56:39

>> PeterFabok, 29. 11. 2010 21:02:56

Pro mě je největší motivace jít běhat, otázka mojí ženy co budu nyní dělat. Je zřejmé, že chce abych teď hned a pod jejím dohledem něco udělal. Ne, že bych nic dělat nechtěl, ale raději sám a bez připomínek proč to dělám takto a ne takhle. Takže v tu chvíli vždy jdu vyběhnout… :-)

Motto: Nepřestaneš běhat proto, že jsi zestárl. Zestárneš proto, že jsi přestal běhat.
avatar

Řevnice

Celkem 3329,55 km
Minulý měsíc 3,5 km
10 km: 0:55:19 (2011)
půlmaraton: 2:04:44 (2010)

hofle muž 01.12.2010 10:28:46

Já jsem si na sníh a mráz zvykl loni v zimě, kterou jsem celou proběhal (byl jsem po zranění a při chuti), a musím říct, že jsem si tenhle povrch velmi oblíbil, takže žádnou zvláštní motivaci pro zimní trénink nepotřebuju. V lese je krásně ticho, sníh křupe, od pusy jde pára, a když se do vás takhle při sobotní ranní hodince či dvou někde uprostřed polí ještě opře sluníčko, tak už to vůbec nemá chybu.

Motto: Quitters never win and winners never quit.
avatar

Brno

Celkem 19190 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:32:28 (2008)
maraton: 3:23:45 (2008)

Pavel S. muž 01.12.2010 11:33:36

>> 321919, 30. 11. 2010 15:56:39

U nás je to někdy podobné, byť v obráceném gardu. Když se to občas schyluje k nějaké dramatické výměně názorů, manželka se s úsměvem zeptá: „A ty dnes nejdeš běhat?“ To potom ty kilometry přibývají… :-D

avatar

Celkem 6856 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:47:59 (2007)
půlmaraton: 1:46:39 (2010)
maraton: 3:53:44 (2012)

ipeterka muž 02.12.2010 13:42:24

Zrovna Kbelská desítka byla letos dost drsná a když vidím, jak tuhá chce být nastávající zima, nechce se mi věřit, že to příští rok bude jinak – nevím, jestli absolvování prvního běžeckého závodu ve sněhové vánici je to pravé. ;-)

avatar

Vysočina

Celkem 8 km
Minulý měsíc 0 km

Hannelle žena 02.12.2010 16:49:43

Běh v zimě je super, jde jen o to, aby se člověk přemohl, zkusil vyběhnout a pak už to jde samo :-) Ticho, sníh křupe pod nohama a ten vzduch! Běh v zimním období si užívám mnohem víc než v létě. Jediný problém mám s výběrem trasy, pokud je sněhu víc připadají v úvahu jen 2 úseky :-? a ty pak běhám pořád dokola a dokola a dokola … :-D

avatar

Praha

Celkem 52442,8 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:43:42 (2006)
půlmaraton: 1:36:28 (2006)
maraton: 3:39:37 (2006)

Štefan muž 02.12.2010 17:27:14

Pro mne je motivací cíl pro příští sezónu. Stanovil jsem si ho a už jsem se i přihlásil. Akorát nevím, jestli to nemělo zostat spíš v oblastí snů. Ale jsem rozhodnutý máknout, dokonce jsem začal i trochu posilovat. Tomu jsem se do teď usilovně vyhýbal s odůvodněním, že jsem na posilování příliš slabý :D

Motto: Dnešní den s úsměvem. When troubles attack you, just smile them away.
avatar

Vesec u Turnova

Celkem 36335,3 km
Minulý měsíc 28 km
10 km: 0:45:56 (2011)
půlmaraton: 1:44:53 (2014)
maraton: 3:39:18 (2012)

Strouhal Zdenek muž 02.12.2010 17:58:07

V zimě se mě běhá lépe snih a mráz do 20pod se dá snést.Štefane chci začit ultra poradil bys mě s kilometráží od ledna?

Motto: Běhám rád!
avatar

Praha

Celkem 52442,8 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:43:42 (2006)
půlmaraton: 1:36:28 (2006)
maraton: 3:39:37 (2006)

Štefan muž 02.12.2010 19:08:04

>> Strouhal zdenek, 02. 12. 2010 17:58:07

Já asi nejsem ten pravý na radění. Moje objemy jsou v porovnaní s opravdovými ultramaratónci dost nízke, já jsem jenom ultrahobík. Můžu napsat, jak jsem začal: V roce 2008, když jsem se rozhodl, že budu běhat ultra jsem zvýšil ročný objem z 2700 na 4200 km. Ten nárůst byl moc vysoký, proto z toho tak 75 % bylo kolem 6:30/km, na víc jsem neměl. Další rok to bylo stejné, trochu jsem zrychlil. Letos jsem chtěl 6000, po půl roce jsem měl přes 3000 ale pak kvůli práci za tři měsíce jenom asi 600. Podívej se na objemy Dana, nebo spíš Mirka Kostlivého, Dan je přeci jenom trochu jiná kategorie. Nebo se podívej na http://www.ultrarunning.com/ tam se dopátraš k tréninkovým plánům na různe ultra. Budu se těšit, že se na nějakém ultra potkáme.

Motto: Dnešní den s úsměvem. When troubles attack you, just smile them away.
avatar

Vesec u Turnova

Celkem 36335,3 km
Minulý měsíc 28 km
10 km: 0:45:56 (2011)
půlmaraton: 1:44:53 (2014)
maraton: 3:39:18 (2012)

Strouhal Zdenek muž 02.12.2010 19:19:52

Díky já nepotřebuju radu od nej ultra mě stačí od hobíka navýším objem až se zase někde potkáme tak dám vědět,ono při třísměnném provozu s jednou někdy dvěma volnýma sodotama to moc nepůjde,ale jdu do toho po hlavě.

Motto: Běhám rád!
avatar

Praha

LuciaZ žena 02.12.2010 21:17:32

Mne zima nevadí (s nesmekami samozr.), mám rada zmenu a behom možem naplno prežiť 4 ročné obdobia. Čo mi ale prekáža, je tma, resp. nemožnosť behať za tmy, takže cez pracovný deň opravdu bojujem s motiváciou. Našťastie som objavila miesto síce nudné ale bezpečné a bez aut. Mnohí sa asi smogu nevyhnete, to ale podrýva zmysel behu…kde behávate za tmy?

avatar

Sloviensko

rudo muž 02.12.2010 22:24:22

>> LuciaZ, 02. 12. 2010 21:17:32 Zatopek tmu riesil tak ze behal na drahe, vyhoda je vtom , ze za plotom sa nedostanu volni psi, vlci tigre a veverky

ked drahu pioznas vies kde co je a nemal by tam byt otvoreny kanal, nezakryta jama… Kedysi bola taka drahova kultura na skolskych drahach ze po zotmeni na nu vyrazilo spustu ludi ktori sa hanbili za svetla behata chodit pretoze behali pomali, nestylovo, naskakovali im rozne telesne casti, a nemali stylove drahe bezecke oblecenie. Draha tym bola bez[pecna kedze tam stale bolo dost ludi ktorych rychle spoznas. Tu v MEL to stale tak funguje, dokonca to ide az tak daleko ze ked mame vecer veteransku atletiku a draha by mala byt len nasa na preteky tak sa nam neustale mota aspon 20 ludi co nepatria do oddielu.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 03.12.2010 12:38:36

este naspat k tej motivacii: zakladne pravidlo, ktore plati ak sa chceme neustale zlepsovat je, ze kazdy trening by mal mat nejaky ciel.

ake ciele si davat? dost narocne na to, aby to vyzadovalo maximalne usilie a zaroven splnitelne. to nas dostava do zony, kde aktivita vyzaduje maximalne zaujatie a nastava stav, ktory odborna literatura nazyva „Flow“. vedlajsim produktom je naplnenie radostou z aktivity, ktoru dokazeme v tomto bode vykonavat cisto pre nu samu.

najvacsou motivaciou by mal byt teda „Flow“ a k tomu prisposobene musi byt stanovovanie cielov.

vtedy nehrozi „strata motivacie“

literatura:

http://www.amazon.com/…2/ref=sr_1_1?…

http://www.amazon.com/…f=pd_sim_b_4

… obidve su aj v elektronickej podobe pre Kindle, mozem len a len odporucit

Motto: the best runner leaves no trace
avatar

Sloviensko

rudo muž 03.12.2010 22:43:30

>> PeterFabok, 03. 12. 2010 12:38:36

ked nieco vyzaduje maximalne usilie, tak to malokedy byva spravny trenig. Pretek a test je jedna vec, ale trening by nemal byt do mrtvoly

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Praha 9

Celkem 9303,79 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:13 (2014)
půlmaraton: 1:31:41 (2013)
maraton: 3:27:44 (2014)

asteryx muž 04.12.2010 08:46:00

>> rudo, 03. 12. 2010 22:43:30

naprosty souhlas

avatar

Banská Bystrica

Celkem 983 km
Minulý měsíc 0 km

PeterFabok muž 04.12.2010 10:15:03

>> rudo, 03. 12. 2010 22:43:30

Hovorim o neurologickej aktivite, sustredeni

Motto: the best runner leaves no trace
Nalezené položky: 28 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.