Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Juniorský maraton: Přidejte se!

Juniorský maraton: Přidejte se!
foto: Petr Kostovič

Petr Kostovič | 14.02.2011 | přečteno: 12499×

„Nedáme dohromady štafetu o deseti studentech, kteří by uběhli čtyři kilometry,“ zní z řady středních škol argument zdůvodňující neúčast školy v Juniorském maratonu 2011. Studenti Gymnázia Jateční v Ústí nad Labem Markéta Paprčková a Dominik Lácha sice také nejsou žádnými atlety, přesto podstoupí běžeckou přípravu pro dubnové semifinále.

„Když to zvládneme my, dokážete to také,“ obracejí se na studenty zmín?ných st?edních škol. Cílem obou student? je co nejlépe se p?ipravit na semifinálový závod Juniorského maratonu, který se uskute?ní v Ústí nad Labem 7. dubna.

Dominik se v minulosti v?noval bojovým sport?m, ale p?ed p?ti lety s tímto sportovním koní?kem skon?il. Nikdy pravideln? neb?hal. „Jdu do toho, abych zjistil, jak na tom fyzicky jsem. Jestli stejn? dob?e nebo špatn? jako mí vrstevníci, jestli v?bec dokážu ub?hnout bez p?estávky ?ty?i kilometry. Až te? v osmnácti letech si za?ínám uv?domovat, že bych se svou kondicí m?l n?co ud?lat,“ uvádí Dominik ke své motivaci.

O n?co lepší výchozí pozici má Markéta, která si na ja?e a v lét? ob?as jde zab?hat a mezi její koní?ky pat?í krom? jiných i in-line bruslení a aerobic. „B?hání je pro m? formou relaxace, závod jsem ale nikdy neb?žela. Cht?la bych si to zkusit, získat novou zkušenost a potkat p?itom t?eba i zajímavé lidi,“ ?íká Markéta.

Oba si uv?domují, že všeobecn? to není s fyzickou kondicí dnešních mladých lidí p?íliš dobré. Hodn? jich tráví p?íliš ?asu pasívní ?inností, dlouhé hodiny sedí u po?íta?e. S tímto stavem u sebe spokojeni nejsou, rozhodli se s tím n?co ud?lat a o své pocity z pravidelného b?hání se pod?lit i na b?žeckých stránkách behej.com.

P?ípravu zahájili v pond?lí vstupním testem fyzické kondice, Cooperovým testem, b?hem na dvanáct minut. Lépe se v n?m da?ilo Markét?, která ub?hla vzdálenost 2026 metr?, Dominik urazil 1927 metr?. Žádná sláva, ale se zodpov?dným p?ístupem se v tomto v?ku dá v krátké dob? dosáhnout velkého pokroku.

Dominik a Markéta se budou p?ipravovat podle individuálních tréninkových plán? spolupracovníka redakce behej.com a autora tréninkových text?, trenéra a pedagoga Josefa Smetany. Úvodní plány vycházejí z výsledk? Cooperova testu a na základ? dalších výstup? z tréninku budou upravovány.

Juniorský maraton je b?žeckým závodem st?edních škol. Utkávají se v n?m studentské štafety o deseti ?lenech, jejichž cílem je štafetovým zp?sobem urazit vzdálenost maratonu. Každý ?len štafety ub?hne úsek o délce ?ty? kilometr?, poslední úsek m??í 6 195 metr?. V družstvu musí být alespo? t?i dívky. Více informace najdete na webu po?adatele, organizace Prague International Marathon.


ON-LINE REGISTRACE DRUŽSTVA K JUNIORSKÉMU MARATONU

TRÉNINKOVÝ PLÁN PRO ZA?ÁTE?NÍKY

TRÉNINKOVÝ PLÁN PRO MÍRN? POKRO?ILÉ

Anketa

Byli na tom osmnáctiletí mladí lidé před dvaceti či třiceti lety s fyzickou kondicí lépe než ti dnešní?

ano
 
50 hl.
Celkem hlasovalo 57 uživatelů.

Komentáře (Celkem 60)

Nalezené položky: 61 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 16.02.2011 18:56:44

>> Mikis4318, 16. 02. 2011 13:46:35

Považoval bych za potřebné, aby Cooperovi předcházela teoretická i praktická příprava (stačilo by na 2–3 hodinách TV), ale nesouhlasím s tím, že bychom měli děti chránit před 12-minutovou zátěží ve větší intenzitě. Já tyto běhy na ZŠ dobíhal poslední nebo téměř poslední (nejlépe asi 2100 metrů v 8.třídě) a protože jsem býval v té době často nemocný (míval jsem časté virozy a záchvaty dušnosti), tak jsem testy běhal s ještě menší přípravou než jiní (a navíc mi v rámci něho byl většinou hodnocen i mezičas na 1500 metrů), avšak nemám dojem, že by mi to nějak uškodilo.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Dobřichov

Celkem 7103 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:16:31 (2012)
maraton: 2:50:29 (2016)

honzaherda muž 16.02.2011 19:51:56

Na základce jsme každé pololetí běhali 1500m na čas a kluci co hráli fotbal to měli hluboko pod 6minut. Na střední se běhalo 3000m, holky myslím 1500. Existovaly (jsou) na to jistě tabulky a v 18ti 2km za 12minut je podle mě 4 nebo 5. To jen konstatování. Kde že jsou ty časy když se chodilo „ven“ – něco dělat a ne dřepět u PC nebo v práci. Že běhají přes paty? A co, běhám stejně a desítku za 37 s tím dám i v těch „cihlách“ jak se tu poslední dobou probírá. Jen ať jím elán vydrží!

avatar

Olomouc

Celkem 149328 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:54 (2001)
půlmaraton: 1:34:43 (2002)
maraton: 3:21:17 (2002)

321919 muž 16.02.2011 22:34:36

Já měl na tělocvikáře asi neuvěřitelné štěstí. Na základce to byl ativní atlet, na průmyslovce házenkář. Oba dokázali odhadnout co v kom je a mám pocit, že tělocvik byl tudíž oblíbený u všech spolužáků.

Motto: Nepřestaneš běhat proto, že jsi zestárl. Zestárneš proto, že jsi přestal běhat.
avatar

Čelákovice

Celkem 22125,06 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:50 (2011)
půlmaraton: 1:32:39 (2011)
maraton: 3:23:50 (2011)

Láďa S. muž 16.02.2011 22:43:07

tak když už tu máme případové studie, přidám i svou z přelomu 80. a 90.let: základka běh max. 1500 m příprava průběžná – každá hodina tělocviku začínala rozběháním na škvárové dráze, časy byly tuším 5–7 min, u sebe mám v paměti nějakých 5:20; střední škola – max. 3000 m, každý tělockvik začínal roběháním na oválu, běhali jsme i „krosánek“ jak říkal tělocvikář, dokonce si vzpomínám i na orienťák v rámci hodiny!! Tu trojku jsme běhali zhruba 12–13 min, někteří samozřejmě hůře, ale Horáček šel pod 10 :-) (později orienťácký repre), u sebe tuším něco okolo 12min. Myslím, že nějak úkorně to vnímal málokdo, jasné je, že většina se těšila na fotbálek či basket, ale i tohle se dalo. Nejhorší bylo, že někdy vycházel tělocvik na dobu těsně po obědě. Suma sumárum, na 4km bychom tehdy dali dohromady 10 lidí z naší třídy bez problémů, 4–5 lidí by je dalo dost slušně. U běhu však nezůstal skoro nikdo, kromě Horáčka …

Motto: Teprve se zabíhám...
avatar

Žďár nad Sázavou

půlmaraton: 1:42:51 (2011)

pam65 muž 17.02.2011 06:47:40

Ono to není tělocvikáři, ale životním sytlem. Pořídili jsme auto až byly děti větší. Bylo pro ně normální hodně chodit na výlety či později jezdit na kole jen tak pro radost. Tak jako pro nás či naše rodiče.

Tento základ se pak jenom rozvinul sportovní činností. Syn běžel štafetu v Praze a nepamatuji si, že by předtím běhal (možná v tělocviku).

Motto: No toto!
avatar

Sloviensko

rudo muž 17.02.2011 07:32:14

skola teda da dokopy 10 bezcov a snad to vybudi trochu zaujem aj niektorych dalsich spoluziakov. Lenze problem je prave s tym zvyskom sveta, co spravi spolocnost s tymi ziakmi co do stafety nepobezia ?

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Žďár nad Sázavou

půlmaraton: 1:42:51 (2011)

pam65 muž 17.02.2011 09:00:59

>> rudo, 17. 02. 2011 07:32:14

Úplně hned by se to vyřešilo, kdyby škola dostala míň na žáka, který nesplní testy. Počítejme, že TV tvoří asi 1/15 školní výuky na základních a středních školách (2 hodiny z třiceti týdně). A žák, který neprospěje při testu, by do školy přinesl o 1/15 míň peněz … Podobně by mohli pojištěnce deptat i zdravotní pojišťovny … Jenže je to samozřejmě politicky neprůchodné.

Motto: No toto!
avatar

Žďár nad Sázavou nebo Brno

Celkem 2784 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:07 (2011)
půlmaraton: 1:28:33 (2007)
maraton: 3:48:37 (2007)

Luckyboy muž 17.02.2011 09:39:39

>> pam65, 17. 02. 2011 06:47:40

S tímhle souhlasím. Dneska například velmi často dětí do školy vozí rodiče. Já každý den šlapal skoro 3 kilometry do školy a 3 zpátky. Léto, zima (občas i –25 stupňů), déšť, vítr… Cestou ze školy jsme se různě pohybovali třeba kolem řeky a často se stávalo, že nám cesta domů trvala 1,5 hodiny, v rámci které jsme různě pobíhali a chodili.

Moje nejoblíbenější činnosti mimo školu byl fotbal, nebo jiné kolektivní hry jako vybíjená na ulici před barákem, tenis, baseball… Když jsem nedělal tohle, tak jsem vzal kolo a jezdil s kámošama různě po městě. Když jsem chtěl s někým mluvit, tak jsem nemohl vzít mobil, ale musel jsem se za ním stavit. A abych stihl domácí „večerku“, musel jsem dost často zpátky běžet (sprintovat :) ). Pohyb, který jsem měl mnohem méňě raději, byla různá manuální práce na zahradě nebo v baráku, či práce v lese na dřevě.

2 hodiny tělocviku týdně pro mne byly spíše obtěžující. Běhání mi nevadilo (hodina končila rozběháním na dráze cca do 2 km a pak dost často ještě výklus, 1500 m nebo Cooper mi nevadil vůbec, protože limit na jedničku jsem dával většinou s prstem v nose), spíš jiné atletické činnosti, nebo některé sporty (basketbal). Tímhle chci říct, že pokud se dítě nehýbe, školní tělocvik s tím nic neudělá. A v dnešní době ho k tomu rodiče musí „nutit“. Respektive mu musí vytvořit takové prostředí, v kterém to bude nucené dělat :). Jinak bude jen sedět u počítače, televize nebo si hrát/komunikovat s mobilem.

Tahle štafeta je myslím dobrý počin. Jen by to chtělo propagovat běhání (obecně jakýkoli pohyb) ještě mnohem dřív než na střední škole. Ale i tak je mnohem lepší pozdě než vůbec :).

Motto: Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos. http://luckyboyonthetrail.blogspot.cz/
avatar

Brno

Celkem 19689 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:34:24 (2014)
půlmaraton: 1:17:52 (2016)

mulisak muž 17.02.2011 10:10:12

>> Mikis4318, 16. 02. 2011 13:46:35

Jen ať děcka trochu podrtí, není na škodu se občas trochu kousnout. To, že se někdo kousne míň a někdo víc je fakt, se kterým se nic neudělá, stejně jako se někdo učí pilněji nebo věnuje více pozornosti při výuce. Testování pomocí sporttesterů nebo měření ANP je mnohem složitější, pracnější, dražší a není ani úplně objektivní.

Motto: KISS (Keep it simple, stupid) in both running and programming
avatar

Vsetín

Celkem 3112 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:32 (2011)
maraton: 3:36:41 (2007)

Plyšák muž 17.02.2011 13:46:18

>> pam65, 17. 02. 2011 09:00:59

Nejen, že je to politicky neprůchodné, ale je to i nesmysl. Souhlasím s tím, že to je dáno životním stylem rodiny. Vztah ke světu (k novým informacím, k pohybu, k lidem, k živým organismům, k prostředí, atp.) se buduje v ranném dětském věku – cca do 6 let. S tímto základem pak škola pracuje, a jsou dvě možnosti. Buď se shodne s rodinou a pak je poměrně rychlý posun vpřed, nebo odstraňuje zlozvyky a pak to jde pomalu, nebo taky vůbec ne. Dnes je pánem ve škole zákonný zástupce. Pokud napíše dítěti omluvenku z TV, že ho bolí cokoliv, tak škola s tím NIC neudělá. V krajním případě může odložit klasifikaci, nebo si vyžádat potvrzení od lékaře (to není tak jednoduché, jak to píšu). V době, kdy nejoblíbenějšími sporty jsou shoping, gauching, facebooking a kecaling o všem možném, tak přitáhněte puberťáky ke sportu, když pocení a funění jsou hnusné a je třeba se okamžitě pocákat nějakým antiperspirantem, protože to nemůže být normální. Navíc testování je přesně to, co odradí ty, kteří mají sport a pohyb rádi, ale výkonnost u nich z různých příčin chybí.

Motto: Velcí trpaslíci to mohou dotáhnout až na malé obry.
avatar

Žďár nad Sázavou

půlmaraton: 1:42:51 (2011)

pam65 muž 17.02.2011 15:31:38

>> Plyšák, 17. 02. 2011 13:46:18

Jenže 1/15 nákladů na vzdělání pro zŠ a SŠ jde do tělocviku. Kolik je to miliard? Vůbec bych se nerozpakoval zjistit, co za ty peníze plátci daní dostávají.

Motto: No toto!
avatar

Vsetín

Celkem 3112 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:32 (2011)
maraton: 3:36:41 (2007)

Plyšák muž 17.02.2011 16:07:00

A co by měli dostat? Fyzickou kondici za 2×45 minut týdně nevybuduješ ani když budeš mít zájem a bude tě to bavit. Tělesná výchova už podle názvu napovídá, že není o budování fyzické kondice. Není to trénink. Jsou to ukázky různých sportovních aktivit, seznámení se základní technikou a pravidly a nácvik těch nejzákladnějších dovedností. Úroveň jejich zvládnutí ve škole je značně omezena talentem. Pokud někdo potřebuje více času, nemá ho. Proto se někdy, pro vnějšího pozorovatele možná příliš zjednodušeně, ozývají pokyny „prodluž krok“ a další.Je to mimochodem i o tom morálu – v danou chvíli se kousnout a překonat, i když se pohybuješ na hranici možností a možná to i bolí. I o tom je sport a tělesná výchova. Výchova a vzdělání není krájený salám. Neplatí, že když dáš škole 10 000, zaběhnou všichni 1500m pod 6 minut a když 20 000, tak to půjdou pod 4:30. Nebo si myslíš, že ano?

Motto: Velcí trpaslíci to mohou dotáhnout až na malé obry.
avatar

Žďár nad Sázavou

půlmaraton: 1:42:51 (2011)

pam65 muž 17.02.2011 16:38:38

>> Plyšák, 17. 02. 2011 16:07:00

No, kdysi jsem učil matiku a pamatuji si, že existují věci jako domácí úkol. A že někteří potřebovali počítat víc – doma. Snažil jsem se netrápit slabší nedosažitelnými nároky, ale základy jsou základy. Dovedu si představit, že bych dal limity na známky a tréninkové plány. Dělat domácí úkol přece neznamená sedět na zadku. Špatný kantor jen rozděluje žáky a slabší a lepší. Ale vyučování je přece přivedení žáka k tomu, čeho je schopen. To za 2×45 minut nejde.

Motto: No toto!
avatar

půlmaraton: 1:34:26 (2010)

Stch muž 17.02.2011 17:08:28

>> pam65, 17. 02. 2011 16:38:38

realita je taková, že na rodičáku ve 3. třídě část rodičů požadovala výměnu tělocvikáře – chtěl po dětech při hodině TV cvičit nebo přinést omluvenku. Dát jim domácí úkol tak ho rovnou odstřelí.

avatar

Žďár nad Sázavou

půlmaraton: 1:42:51 (2011)

pam65 muž 17.02.2011 17:17:21

>> Stch, 17. 02. 2011 17:08:28

To je projev celkového úpadku vzdělávání. To není jen věc tělocviku. Z takových věcí nám může být jen smutno.

Motto: No toto!
avatar

Vsetín

Celkem 3112 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:32 (2011)
maraton: 3:36:41 (2007)

Plyšák muž 17.02.2011 17:54:15

Učil jsem asi 10 let tělocvik (nejsem tělocvikář, ale měl jsem trenérskou 3, a potřebovali chlapa :-) ) a první co jsem vždycky zrušil bylo známkování za limity. Dodnes to považuji za největší zvěrstvo ve školní TV. Důsledkem bylo, že jsem nikdy neměl problém s tím, o čem třeba mluvily moje děti ze školy – 20 lidí v tělocviku a 10 necvičí z různých „důvodů“. A domácí úkoly? Myslím si, že na to je ta matika, jazyky, aj. Tělocvik by měla být radost a ne plnění úkolů a limitů.

Motto: Velcí trpaslíci to mohou dotáhnout až na malé obry.
avatar

Sloviensko

rudo muž 17.02.2011 21:23:34

>> pam65, 17. 02. 2011 16:38:38

suhlas, ucitel je na to aby naucil teda vysvetlil. vyvola diskusiu a pdonietil ziakovu aktivnu spolupracu na teme, ak ucitel spravne vysvetli a nastoli temy a zada spravne ulohy ziak pracuje doma a tak sa rozvyja, Telocvik by nemal byt iny, lenze ucitel by musel vdiet vysvetlit techniku vsetky suvislosti, navodit temy a ponuknut navody ako ich riesit. Ucitel potrebuje spatnu kontrolu ziakov, ci na tom pracovali, telocvik by nemal byt iny. Samozrejme skolstvo je odraz celkovej nekultury naroda, v azii a afrike sa pristupuje k tomu inac a este aj brutalna amerika mala skolstvo zalozene na reprezentacnych dryuzstvach v roznych sportoch a dievky aspon sa snazili trenovat dosta do timu tych sexi poskakovacich mavatiek nastrihanymi papierikmi. Jasne ze to je Hollywood produkcia, ale pohybove schopnsosti sa tam hodnotia inak, druhy extrem je ze sa da zmaturovat alebo ziskat univerzitny dilom len za vykony v sporte a ze univerzity si studentov kupuju a platia pokial dokazu kopat do lopty behat a plavat. Je to nieco specificky stredoeuropske ze hybat sa je spolocensky skodlive, ze bohat pan sa poznal podla velkeho brucha, ze opaleni boli len slohovai na plantazach a poliach – teda otroci, ze spolocenske postavenie vyzaduje krideovo bilu pokozku, velke brucho a velke zadky a toto programovanie podvedomia v narode stale pretrvava. Tiez neviem nakolko velke revolucne vitazstvo vicingavanim klucikmi nenastolilo reakciu – teraz ked sme si vycingali zrusenie povenneho nacviku spartakiad, tak sa uz ani nepohnem a ani moje deti sa uz hybat nebudu.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

makoshark muž 18.02.2011 00:03:12

>> rudo, 17. 02. 2011 21:23:34

Americký systém, kde školy jsou zapojeny do školních soutěží v mnoha sportech, je mi sympatický. Třeba konkrétně v běhu- u nás, aby někdo začal závodit, musí sám aktivně vyhledat nějaký oddíl a přihlásit se (za mě to udělali rodiče, sám bych se asi nepřihlásil). Tam má většina škol družstvo v cross country do soutěží (případně i v dráhové atletice) a člověk se dostane k běhu dost snadno, i když jinak by třeba sám od sebe nic takového nevyhledal. Pak už je z čeho vybírat, a proto jsou dnes američtí běžci o třídu výš než evropští.

Každý si (částečně oprávněně) představuje Ameriku jako zemi obézních lidí, ale to se týká hlavně nižší třídy. Když člověk srovná třeba studenty univerzit, tak pravděpodobně zjistí větší míru obezity u těch českých a větší zapojení do sportu u amerických. Univerzita, kde jsem pobýval, uváděla, že 90 procent jejích studentů je zapojeno do školních sportovních aktivit. I když z toho hodně asi bylo návštěva školních posiloven (pro studeny zdarma), tak je to hodně slušné. Pro mě byl „kulturní šok“ všude hřiště holek hrajících basket a (evropský) fotbal. A vůbec mnohem víc hřišť po městě a všechny plná.

avatar

Sloviensko

rudo muž 18.02.2011 00:21:06

>> makoshark, 18. 02. 2011 00:03:12

australia je na to ovela horsie, takmer tak cesko-slovensky co sa tyka skolstva. Atleti, najma bezci tu snivaju o tom zabehnut nejaky limit, ktory by im umoznil dostat stipendium na americkej univerzite do bezeckeho druzstva. Ma to aj svoj hacik, tvrdi sa ze tito bezci su prezavodeni e niet casu na dlhodobe trenongove obdobie a ze sa casto vratia bezecky uz vyhoreni a nikdy uz z nich bezci nebudu, je fakt ze vela talentov sa tam stratilo a padlo za vlast – teda za univerzitu. V atletika chodza a v inych sportoch – lavanie, atd sa vytvorili silne centra a silna kultura ale to je mimo skolstva, vsetko je to v oddieloch so spustou trenerov aj dobrovolnych, skoly to len zneuzivaju na celostatnych skolskcyh majstrovstavach pouziju deti co trenuju v oddieloch a skoly im nicim nerispeju, na druhej strane pre trenerov a atletov – junirov a deti su tieto skolske sutaze roznych postupovych urovni velmi vitane, kedze zarucia ucast rozhodcov, oficialnych protokolov atd, takze treneri zameriavaju deti na tieto treminy a sutaze s ty ze decak maju motivaciu a vysledky su ratifikovane za vekove rekordy a uznane za rozne limity pre vybery repre v juniroskych kategoriach – je to uz ale specificky chodecka tematika je to take vzajomne vyuzivanie – zneuzivanie dvoch systemov navzajom so vzajomnym suhlasom. vlk je najedeny, koza je najedena, kapusta tiez zostala.

Chodza je do urcitej miery samostana su cisto chodecke oddiely ako sucast atletickeho zvazu ale maju samostatne rozhodovanie a zvaz na nich nechava takmer vsetko ohladom chodze – zistil ze ak sa do toho nemiesa a spravi to co mu je zdola poradene, tak ma vysledky a moze avat chodeckymi medailami hoci atletika sama osobe nic moc.

bezci tuto samostatnost nemaju a je skor boj medzi bezcami a zvazom (myslim vytrvalcami) – zase take cesko-slovenske. Skoly pre beh nic nerobia ale tiez posileaju deti z oddielov behat za skoly. detska atketika je odelena od zvazu je to uplne samostatna organizacia asi tak ako bol Pionier oddeleny od atletickeho zvazu. Z hlasika behu sa vacsinou v detskej atletike robia nezmysly a detom sa skodi a je velmi tazky prechod bezcov z detskej atletiky do normalnej atletiky, vacsina s tym sekne.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Žďár nad Sázavou

půlmaraton: 1:42:51 (2011)

pam65 muž 18.02.2011 07:06:04

>> Plyšák, 17. 02. 2011 17:54:15

Jsou dva pohledy na vyučování: systémový a ten založený na učiteli. Žádný nefunguje samotný.

Limity na školách nemusí být tvrdé a měly by být dány na takové výkony, které se žák může samostatně nacvičovat (i za domácí úkol). Přijde mi nefér známkovat skok přes kozu, který se nedá nějak nacvičit mimo hodinu. Tento přístup podporuje takový ten fatalismus ohledně pohybového ne/nadání. Ale právě vytrvalostní běh tuto věc umožňuje. Může vzniknout dokonce „kroužek“, něco jako „doučování“.

Když jsem dělal v SRPŠ, optal jsem se školy, zda by neotevřela placené pohybové kroužky pro nejmenší žáky. To je ten hrozný věk, kdy děti musíte pořád někam vodit, z družiny přes kus města do kroužku, … Kantoři byli pro a rodiče to taky přivítali. Děti měli více pohybu, do kroužku šly samy z družiny.

Můžem se ptát, jaký by měl takový kroužek být, aby tam žáci chodili až do deváté třídy. Jak děti rostou, stávají se předmětem různých náborů do sportovních oddílů. Tam je ale většinou důraz na výkon, kde jde o vyšší soutěže, jde i oddílu o peníze, … To je už jen pro ty nadané.

Motto: No toto!
avatar

Vsetín

Celkem 3112 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:32 (2011)
maraton: 3:36:41 (2007)

Plyšák muž 18.02.2011 09:20:04

>> pam65, 18. 02. 2011 07:06:04 >> rudo, 17. 02. 2011 21:23:34

V tom s vámi souhlasím, má se zkoušet jen to, na co se žák může připravit a musí znát i formu zkoušení. I v tom, že učitel má inspirovat, motivovat a vést. Nesouhlasím ale s různými limity v tělesné výchově. Považuji je za kontraproduktivní a odrazující a hlvně neplní svůj účel ve výchově. Příklad – můžete mít studenta, který kouří pije, při sportovních hrách podvádí a nemá úctu k soupeři, ale protože má dobrý genetický základ, tak limity plní „s prstem v nose“. Co se týče domácích úkolů – pokud děcku nejde trojčlenka, tak přijdeš na to proč (např zlomky) a vysvětlíš, dáš pár příkladů domů a v 90% případů to stačí. Ale když nezaběhne 1500m v limitu, tak má DÚ na několik týdnů až měsíců – viz touha některých nás zaběhnout 10km pod 40min. A to jsme jen u jedné disciplíny. Proto si myslím, že limity nejsou ve školní TV nutné a učitel by měl postupovat jak psal Rudo.

Systém školních soutěží, to je na samostatný článek.

Motto: Velcí trpaslíci to mohou dotáhnout až na malé obry.
avatar

Žďár nad Sázavou

půlmaraton: 1:42:51 (2011)

pam65 muž 18.02.2011 09:36:01

>> Plyšák, 18. 02. 2011 09:20:04

Talent vs. mravně-volní vlastnosti. Našel jsem na půdě staré vysvědčení – známka z chování byla rozdělena na dvě: 1) píle, 2) mravy. Hodnocení každého předmětu lze dělit na složku „odbornou“ (umí počítat) a mravně-volní (nosí úlohy). Ideální jsou výkony s velkou složkou mravně-volní (dokáže to, když chce). Mně šla ve škole matika sama od sebe líp než některým jiným, ale proč by se proto měla přestat zkoušet.

Dlouhodobá úloha do TV (např. běžecký program) To je ideální úloha, protože její plnění v sedmé třídě usnadní výkon v osmě, … nakonec může ovlivnit kvalitu celého života.

Motto: No toto!
avatar

Sloviensko

rudo muž 18.02.2011 09:56:22

je jasne ze treba zmenit celu kulturu a cely skolsky system ide o ovela viac ako o behanie

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Vsetín

Celkem 3112 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:32 (2011)
maraton: 3:36:41 (2007)

Plyšák muž 18.02.2011 12:24:10

Celé je to o trojúhelníku škola-rodina-stát(společnost). Myslím, že ani jedna strana není jasně a zřetelně narýsovaná a nemá jasné směřování. Protoje dnes celé působení na děti bohužel závislé na jednotlivých osobnostech a ne na systémovém působení. Společnost nesměřuje ke zdravému životnímu stylu (státu je to jedno-podle toho, jak se chová), rodina není v optimální kondici (50% rozvedených, volný čas dětí apod.) a škola prošla za posledních 20 let tolika kotrmelci a změnami, že se v tom už skoro nikdo nevyzná a každý si plácá na svém písečku. Do toho jsou i vedlejší vlivy – zdravotnictví (léčíme následky místo odstraňování příčin – když mně zjistili skoliózu, chodil jsem povinně do nápravného tělocviku, dnes těm dětem postupně doktoři zakážou veškerý pohyb), volnočasové aktivity dětí, systém výchovy talentů (v čemkoliv) – vše zmatené, bez jasných linií a principů.

Ale dost stížností, ještěže se najde pár lidí ochotných dát ostatním okolo dobrý příklad. :-D

Motto: Velcí trpaslíci to mohou dotáhnout až na malé obry.
avatar

Celkem 0 km
Minulý měsíc 0 km

GriseLouve žena 21.02.2011 17:04:53

Případové studie – nejmenovaná pražská škola, banda dětí, 15tistovka kde na startocíli seděly dvě učitelky, odmačkávaly stopky a v mezidobí si povídaly o vhodné barvě rtěněk a kterak sbalit matikáře. A ne, nebyly to mladé slečny těsně po škole :-) Absolutní nezájem ve mě vypěstoval k tělocviku velmi velmi negativní postoj a k běhu extrémně – jsem spíš vytrvalec než sprinter a ony měly sklony aktivně hodnotit právě jen ty sprinty, zatímco delší běhy byly právě k tomu, aby mohly podrbat … Tak jsem prostě běhat přestala a začínám až teď, o dvacet let později. Naštěstí na té samé škole byl kvalitní plavecký kroužek, ve kterém jsem zase excelovala. Takže něco za něco. O technice běhu nevím nic, jakožto absolutní začátečník si připadám jako kříženec slona a hrocha a klouby a vazy budou dostávat zabrat, ale už jsem se zakousla a nepustim. Tím chci říct, technika je určitě důležitá věc, ale zapálení ještě důležitější, ten zbytek pak přijde sám.

Motto: >> Kráčíš-li po tenkém ledě, můžeš rovnou tančit ... <<
avatar

Kroměříž

Jita žena 03.03.2011 12:24:54

Od ledna vedu atletickou přípravku u nás Kroměříži, nemám s dětmi absolutní problém, praskáme ve švech, nemohu příjmout další zájemce, dětičky chodí, mají z pohybu radost, nabídka činností je pestrá, hrajeme a soutěžíme, nemůžem se dočkat až budem (v dubnu-květnu) venku…

Motto: Dopředu vlastními silami. Každý krok se počítá.
avatar

Žďár nad Sázavou

půlmaraton: 1:42:51 (2011)

pam65 muž 03.03.2011 12:37:16

>> Jita, 03. 03. 2011 12:24:54

No, fór je v tom, že ty úspěšnější oddíly nakonec lanaří dorostence z jiných sportů. Třeba v Novém Městě to tak je. Mají přípravku, malé děti, žáky, atd. Ale nakonec nabírají běžkaře, orientační běžce, … Tož přeju někoho vypiplat až do úspěšného juniorství.

Motto: No toto!
avatar

Praha - New York

10 km: 0:36:30
půlmaraton: 1:28:55

Komsomolec muž 03.03.2011 15:11:40

Poznámka k tématu „pataři“. Když jsem viděl prvně v úvodu článku fotografii dvou mladých lidí, kteří i po krásném měkkém travnatém povrchu běželi stylem „vyhrabávačů důlků pro hraní kuliček“, tak mě za ně zabolelo celé tělo – od malíčku na noze po poslední vlas na hlavě. Sláva běhu přes špičky, sláva minimalistickému běhu, hip hip hurá barefoot runningu :-) 

Motto: "Zadarmo jste dostali, zadarmo dejte." Skutečnosti, které máme rádi a milujeme, se nedají měřit časem, natož stopkami.
avatar

Kolín

10 km: 0:37:00
maraton: 3:05:00

lubos.rosenberger muž 03.03.2011 19:47:49

Potěšil mě názor Honzy Herdy (a Jity z Kroměříža) a proto po dlouhé době jsem opět zde. Moje AURA je myslím velmi záporná a to právě kvůli tomuto tématu: pata špička. Rádoby fanatiční modernisti a špičkaři mě považují za zpátečníka. Špičkařením jsem si prošel (dva roky vcelku) a byl to jeden ze dvou důvodů konce mého třicetiletého běhání. Můj malý synek (5,5 roku) běhá po špičkách a slušně, je to pro něj naprosto přirozené a já ho nehodlám (natruc fundamentálním a zmaniplovaným špičkařům) ho nutit na paty. Ať se rozvíjí dle své přirozenosti. To bych poradil každému. Kdo má příliš dlouhý krok, ať ho zkrátí jen minimálně, kdo má příliš krátký, ať jej prodlužuje jen minimálě. Po našich jarních diskuzích jsem sledoval běžce v Řecku na rozpáleném asfaltu a betonu, stejně tak v písku. Běhá tam opravd hodně lidí. Ani JEDEN nedošlapoval na malíkovou hranu!!! Ono to totiž v těch podmínkách ve skutečnosti ani není možné, to jen v Čechách od PC. Naprostá většina dopadá na celé chodidlo (nenazýval bych to střední částí nohy). Tedy né na patu, ale ani na špičku. Konec mého mimořádného vstupu, jdu do ledničky…

Motto: Žít jde i bez běhání, jen tomu něco chybí.
avatar

Celkem 5314,57 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:50:22 (2016)
půlmaraton: 1:47:01 (2016)
maraton: 4:12:05 (2014)

LemonaidLucy žena 03.03.2011 21:34:06

>> Láďa S., 16. 02. 2011 22:43:07

U me v podstate totez. Kazda hodina TV (SS) krome velke zimy zacinala par kolecky po ovalu, pak sli vetsinou kluci hrat fotbal, holky volejbal. V pololeti se behalo na cas (a na znamky), naprostou vetsinou kratke trate, coz pro me nebylo nic moc, ale dlouhe tenkrat proste nebyly, pro holky nejdelsi 1500 m (to byla jednia vzdalenost, ktera me trochu bavila), kluci behali 3 km. Ale jinak jsme z celeho roku ohledne behu nic nedelali, krome tech pololetnich casovek. Zato hodne jsme hrali volejbal… Na druhou stranu na letnich taborech jsme behavali hodinove orientaky a to bylo naprosto uzasny, na ty dodnes vzpominam.

Motto: "When things are tough, you get tougher.” Chrissie Wellington
Nalezené položky: 61 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.