Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

NÁZOR: I "ženský" závod na Velké kunratické je plnohodnotným zážitkem

NÁZOR: I "ženský" závod na Velké kunratické je plnohodnotným zážitkem
foto: Václav Hnilička

Gabriela Gaudlová | 10.11.2013 | přečteno: 4227×

Diskuze, zda mají mít ženy na Velké kunratické možnost běhat jak ženský závod na 1 330 metrů, tak trať dlouhou 3100 metrů vedoucí přes Hrádek, je stará téměř jako závod sám. Až v roce 2008 však byly registrace na Hrádek oficiálně otevřeny i pro ženy. Já jsem si letos vyzkoušela oba závody, a mohu tak přinést přímé srovnání.

Nejdříve jsem chtěla běžet pouze na Hrádek, ale kamarád mě omylem zaregistroval na ženský závod. Později se mi naskytla možnost běžet také původně plánovanou trať, a tak jsem se rozhodla vyzkoušet obojí. Překvapilo mě, že atmosféra ženského závodu není v ničem horší než ta na Hrádku. Lidé fandí, nikdo se na ženy nedívá skrz prsty, že běží „jen“ 1 330 metrů. I po absolvování této relativně krátké trati totiž člověka mohou pěkně pálit plíce.

Pro spoustu žen je však 1 330 metrů a jeden kopec málo. To se dá pochopit a nebylo by podle mého názoru správné ženám zakazovat běžet trať celou. Můžou totiž být příjemným zpestřením převážně mužského závodu. „Běží před námi ženská, to budeme mít dobrou motivaci,“ smál se závodník startující ve dvojici za mnou na svého parťáka. „Porazila jsi mě, nemám tě rád,“ mračil se zase z legrace kolega, který startoval se mnou. Takovéto popichování v ženském závodě nezažijete. Je však nutné běžet obojí?

Stejně jako já se obou závodů zúčastnila i zkušená vytrvalkyně Ivana Sekyrová. Ta však za hlavní považuje ženský závod. „O co nejlepší čas se každý rok snažím v ženském závodě,“ tvrdí. „Hrádek běhám spíše pro radost a ze zvědavosti – přece jenom je trať přes Hrádek mnohem slavnější.“ S Ivanou jsme zdaleka nebyly samy, kdo se letos vydal na obě trati: závodnic, které absolvovaly obojí, bylo celkem 27. Stupně vítězů v ženském závodě dokonce obsadil stejný trojlístek jako v kategorii ženy-Hrádek.

Nejde říct, že by se mi jeden ze závodů líbil víc než ten druhý. Ženy by ale podle mě neměly využívat toho, že můžou běžet obojí. Mohu sama potvrdit, že ženský závod oproti Hrádku v kvalitě atmosféry nijak netratí, a tak není nutné se za každou cenu cpát na trať, kterou muži kvůli tradici považují za svou. Komu nestojí 1 330 metrů zato oblékat se do sportovního, ať se klidně přihlásí na Hrádek, ale ať neblokuje místo ostatním zájemcům účastí v obou závodech. Velká kunratická si mě svou atmosférou získala, příští rok poběžím znovu – ale na obou trasách už mě neuvidíte.

Komentáře (Celkem 10)

Nalezené položky: 11 První Předchozí | 1 | Další Poslední

GKadlecova žena 11.11.2013 15:12:23

Diskuze, zda mají mít ženy na Velké kunratické možnost běhat jak ženský závod na 1330 metrů, tak trať dlouhou 3100 metrů vedoucí přes Hrádek, je stará téměř jako závod sám. Až v roce 2008 však byly registrace na Hrádek oficiálně otevřeny i pro ženy. Já jsem si letos vyzkoušela oba závody, a mohu tak přinést přímé srovnání.
Odkaz na článek

avatar

maraton: 2:27:54

chuck muž 11.11.2013 16:14:46

Konečně rozumný názor. I přes to, že si pořád myslím, že ženy mají svoji vlastní trať, tak už jsem dospěl k názoru, že jednou rozjetá lavina se nedá zastavit. V něděli jsem se bavil na toto téma s ředitelem závodu Mirkem Koubkem a on přijal můj názor, že když už ženy chtějí běžet před Hrádek, tak ale si musí vybrat jen jednu trať. Od příštího ročníku by to mělo vypadat tak, že bude v propozicích povolen start jen na jedné trati a kdo poběží obě, bude z obou diskvalifikován. Tím nebudou zabírat místo dalším zájemcům, třeba i žákům. A ještě malé upozornění, v první větě nemáš tak úplně pravdu. V prvních ročnících byl celý závod jen pro muže, dokonce se na trati závodilo také na kolech (silničních!). Dokonce i když jsem já na Kunraticích začínal, tak žádná žena (ani tajně) přes Hrádek neběhala, naopak trať dorostenců přes Hrádek vedla (ihned po vystoupání na vrchol sbíhali do cíle). Tak mě napadá, že by i dorostenci mohli chtít běhat přes Hrádek :). Jak jsem uvedl, díky za tvůj střízlivý příspěvek. Miloš

avatar

Motor České Budějovice

Celkem 258 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:04 (2013)
půlmaraton: 1:23:45 (2015)

Jachym muž 11.11.2013 16:30:08

Mně se tato pozitivní diskriminace moc nelíbí, a to jsem ten poslední, který by nefandil běžkyním. Je to ale věc pořadatele. Podobně i PIM má závod pouze pro ženy na 5 km, ale ty mohou běžet i následný běh na 10 kilometrů. Naproti tomu závody RunTour jsou vždy ve dvou variantách, na 5 km a 10 km, přičemž do obou závodů se mohou hlásit muži i ženy.

Motto: "Do what you love and love what you do." Ray Bradbury (1920-2012)
avatar

Eymir Gölü

Celkem 3486 km
Minulý měsíc 0 km

Skritek Hugo žena 11.11.2013 17:02:43

Super clanek, diky za nej. Kazdorocnimu spilani zen pres Hradek nefandim, je to povolene, tak to tak je, ale naprosto souhlasim, ze kdyz uz zeny maji moznost prihlasit se na 2 zavody, tak si musi vybrat a bezte jen jeden. O VK je velky zajem, je velmi kapacitne omezena a tak budme fer – kazdy at ma moznost, ale jen jednu. Uplne nejidealnejsi by bylo, kdyby i muzi meli moznost se hlasit na kratkou trat, pricemz by to byla muzska vedlejsi stejne tak, jako jsou ted zeny Hradek. Jen proste opacne. Sice by se asi moc muzu neprihlasilo, ale nikdo by si nestezoval…

Motto: Petit cheval de manege :-)
avatar

Praha 9 - Prosek

Celkem 63515,61 km
Minulý měsíc 145,48 km
10 km: 0:35:57 (2001)
půlmaraton: 1:24:16 (2011)
maraton: 3:13:59 (2013)

hf muž 11.11.2013 17:24:23

Respektuji všechny názory a vůbec mi nevadí, že ženy běhají přes Hrádek. Ale myslím si, že když rovnost mužů a žen, tak by měla být mužům umožněna běhat i ženská trať. Nevím jestli by toho někdo z mužů využil, ale jde o princip. Letos jsem slyšel, že snad kvůli velkému přetlaku závodníků, bude zavedena kvalifikace. Jsem na to zvědavý. Mě však letos hodně vadilo přiřazování startovních čísel přihlášeným závodníků na hlavní trať. Přestože jsem byl letos přihlášený mezi prvními 10 lidmi a zaplatil hned druhý den ráno v pondělí 30.9. startovné na pokladně UniCredit Bank Czech Republic, a.s., bylo mi přiděleno číslo 2213. Když jsem se slušně zeptal (mailem) pořadatele proč tomu tak bylo, bylo mi odpovězeno Tomášem Nakládalem: „Dobrý den, všichni zaplatili ve stejný den.“ Tohle vysvětlení mě samozřejmě neuspokojilo, tak jsem se po druhé slušně zeptal: „Jakým způsobem jste přiřazoval startovní čísla přihlášeným, když jak píšete, všichni zaplatili v jeden den?“ Na tuto otázku mi nebylo odpovězeno. Takovéhle chování mi opravdu vadí. To pak má člověk pocit, že je tu za blbce. A když moc otravuješ, nebudu se s tebou bavit. Jinak tohle přiřazení vysokého čísla se stalo i Petru Radovi, se kterým jsem mluvil na startu. Ten přestože byl přihlášený mezi prvními 3, tak dostal startovní číslo 2215. To si snad dělají z nás legraci.

Motto: KEEP SMILING
avatar

Motor České Budějovice

Celkem 258 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:04 (2013)
půlmaraton: 1:23:45 (2015)

Jachym muž 11.11.2013 17:43:36

>> hf, 11. 11. 2013 17:24:23

Vypadá to tak, že se jim porouchal registrační systém a čísla uděloval opačně, tzn. že prvně přihlášeným dával čísla nejvyšší… Podobnou praxi neodpovídání na dotazy jsem zažil u PIM. Naopak pozitivní zkušenost v tomto ohledu mám s RunTour, kteří jednu mou připomínku zohlednili v přípravě pro příští ročník. Už je podruhé chválím, ale když je za co… :-)

Motto: "Do what you love and love what you do." Ray Bradbury (1920-2012)
avatar

Praha 4

skalka žena 11.11.2013 18:15:31

>> hf, 11. 11. 2013 17:24:23

Mám s přiřazováním čísel stejnou zkušenost na ženské trati. Po přihlášení a zaplacení jsem se ocitla s nízkým číslem na startovní listině nedlouho po „obligátních“ veteránkách. Záhy (po 1,2 dnech) jsem se najednou s číslem o více než 330 vyšším propadla o půl hodiny od původního času startu… A v terénu tedy na až na blátivou, mazlavou skluzavku = „ženský“ kopeček. Jednu chvíli jsem sice měla cukání poslat mail a zeptat se, proč, ale pak jsem to nechala osudu… (Nakonec to docela dobře dopadlo, i když pocit na té klouzačce byl bídný; ale nebyla jsem v tom sama). Vzala jsem to tak, že jsem měla po ránu víc času dostat se na start ;-). Ale červík pochybností přese všechno na chvilku zahlodal. A to je škoda. Nemusel, neměl by. Proč se to vůbec stalo?! (Beru to jako řečnickou otázku.) Důležité je: Pěkné to bylo!

Motto: Běh je jen jeden, ale když se začne hejbat, je jich moc...
avatar

Dobřichov

Celkem 7103 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:16:31 (2012)
maraton: 2:50:29 (2016)

honzaherda muž 11.11.2013 20:49:26

Myslím, že by trati neškodilo, když by se za elitou „rovnali“ přihlášení dle času z předchozího ročníku – sešli by se tedy podobně rychlí běžci a nemuselo by se tolik obíhat a řešit jestli se „zaseknu“ na laně. Třebas pod 15minut = číslo 650 až 850 atd. Samozřejmě by se tím ale rozdrobily skupiny, kdy se přihlásí 8 běžců najednou právě proto, že chtějí běžet spolu … (jedině je dát na konec/začátek). Něco jako vlny třebas na závodech horských kol – pro závodníky myslím jedině dobře!

avatar

Sloviensko

rudo muž 11.11.2013 20:51:14

kapacita Hradku sa zda byt plna, ale ina otazka je preco zenska trat musi byt tak kratka, naozaj tam nie je priestor na predlzenie trate ? je mi jasne ze kapacita a system startov nedovoli bezat ten okruh viackrat, ale natiahnut ten okruh by snad malo byt principialne mozne. Dlzka tej trate zrejme pochadza z cias ked na OH zeny mali max 800m neskor max 1500m.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Praha - Modřany

10 km: 0:44:43 (1996)
maraton: 3:59:58 (1996)

olaf, muž 11.11.2013 21:40:01

>> rudo, 11. 11. 2013 20:51:14

Rudo taky jsem přemýšlel a nechápal proč ženy mají tak krátkou trať? Dokonce ještě kratší než dorostenci? Ženská trať se totiž vzdálenostně blíží k dětským tratím VK. Ale máš pravdu, je to asi především datem vzniku závodu a vnímání ženského sportu v té době.

Proto také plně chápu zájem žen startovat přes Hrádek. To je prostě zcela jiný závod, něž nějaký sprint na 5 – 7 minut.

Jak již jsem psal, rozdělení tratí na dlouhou přes Hrádek a krátkou bez Hrádku bez ohledu na pohlaví je myslím nejelegantnější řešení.

Motto: dalkovepochody.cz - informační servis dálkových pochodů
avatar

Sloviensko

rudo muž 11.11.2013 21:54:12

spominam si na 1 cezpolak tu v MEL, bolo to ligove kolo druzstiev a organizator – miestna Univerzita mala k dispozicii len travnaty svah za budovay, okolite pozoemky boli sukromne oplotene. Jednoducho natahali pasky pozdlz svahu asi podobne ako ked su v bazene natahane drahy a ten asi 200 metrovy svah sa tak postupne bezal hore a dole velakrat, vzdy hore aj dole sa otocilo okolo stlpika a preslo do dalsej drahy

asi ako keby sa bezalo vo vinohrade a muselo sa postupne bezat v kazdej riadke,

bola to strasna zabava prave bolo obdobie dazdov a divaci aj rozhodcovia mali pekne prehlad o celej trati. dlzka bola v suade s typickymi dlzkami cezpolakov v zimnych ligovych kolach

myslim ze bezalo okolo celeho pola, potom duvnutra hore dole cez vsetky drahy, zase okruh okolo a zase sup dovnutra, pritom to bol hromadny start ovsem zvlast po kategoariach, niekto predbiehal v stupakoch niekto zase v klesakoch a vsetci mali blato az za usami, super.

Motto: you can't stop, what is coming !
Nalezené položky: 11 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.