Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

KUCHAŘKA: Znáte svoji krevní skupinu?

KUCHAŘKA: Znáte svoji krevní skupinu?

Pavlína Hanušová | 27.02.2008 | přečteno: 37472×

Krevní skupina je jedním z medicínsky definovatelných znaků, které nás velmi přesně identifikují. Stejně jako rasa nebo náš geografický původ je krevní skupina charakteristikou, kterou bychom měli zohledňovat jako vodítko pro způsob stravování a životního stylu. Jak spolu náš jídelníček a krev souvisejí?

Krev je život. Je v ní ukryto tajemství zrození i smrti člověka. Je dávným kultovním symbolem. Byla a je obětována bohům. Je rovněž znamením nerozlučného pouta mezi lidmi.

Klíčem k významu krevních skupin je samotná evoluce. Pokud pochopíme způsob života našich dávných předků, bude to pro nás klíčem k pochopení sebe sama.

Skupina 0 (old, tj. starý) je nejstarší. A dlouhou dobu (desítky tisíc let) byla jedinou lidskou krevní skupinou na planetě. Naplno se rozvinula s objevením kromaňonských lidí. Byli to schopní lovci. Jednou z hlavních složek jejich potravy byla živočišná bílkovina. Lidé s krevní skupinou 0 se do dnešní doby vyznačují dobrým trávením potravy živočišného původu a některými specifickými potřebami s ohledem na životní styl.

Po vysušení Saharských oblastí v Africe a oteplení zamrzlých oblastí Evropy a Asie, začala i migrační vlna lidí. Změna klimatu spolu s nutností naprosto odlišného životního stylu v jiných podnebných pásmech měla za následek i celkové přízpůsobení lidských kmenů. Vznikly rasy se světlejší kůží a vznikla i nová krevní skupina A (agrarian, tj. zemědělský). Celkové změny v životním stylu lidí byly tak hluboké a dlouhodobé, že měly za následek i změnu v trávicích schopnostech. S rozvojem zemědělství se v životě lidí objevily nové potravinové zdroje. Lidé ztratili schopnost trávit stravu masožravců a jejich tělo se adaptovalo na příjem potravy převážně rostlinného původu.

Krevní skupina B (balance, tj. rovnováha) vznikla přibližně před 10000 – 15000 lety ve velehorských oblastech současného Pákistánu a Indie. Mohla tedy vzniknout rovněž jako reakce na změnu klimatu a životního stylu lidí. Plně se však etablovala u velkých lidských kmenů, které obývaly stepní oblasti. Životní styl těchto lidí byl založen na chovu domácích zvířat a to se rovněž zobrazilo na skladbě jejich jídelníčku založené na mléku, mléčných výrobcích a mase. Gen skupiny B je dodnes velmi rozšířený u populací Číny a jižní Asie. Směrem na západ její zastoupení klesá a v nejzápadnějších místech Evropy je více než řídké.

Krevní skupina AB je vzácná. Vyskytuje se asi u 5% populace. Vznikla až na sklonku 1. tisíciletí našeho letopočtu spojením genů barbarských nájezdníků a Evropanů. Lidé s touto krevní skupinou dostali do vínku některé mimořádné jevy. Mají nízký sklon k alergiím a jiným autoimunitním onemocněním. Nevýhodou je, že mají větší sklony k určitým druhům rakoviny.

Příští čtyři díly našeho seriálu budou zaměřeny na životní styl a dietetická doporučení pro jednotlivé krevní skupiny. Nikdo vás nenutí je zkoušet. Ale z vlastní praxe mohu říci, že tato doporučení mají překvapivé výsledky. Pomocí jednoduché úpravy jídelníčku podpoříte svůj organismus, který se tak bude snáze bránit mnoha běžným útokům.

Pro lidi, kteří chtějí zhubnout, je zajímavé rovněž to, že tělo podpořené tou správnou stravou se snáze zbavuje tuků a toxických látek. Lidé, kteří důsledně dodržují stravování podle krevních skupin, dokonce tvrdí, že po nějakém čase začali přirozeně hubnout, aniž by se v jídle omezovali nebo zařazovali cvičení.

V každém článku se dozvíte, jaké potraviny jsou pro vás prospěšné a rovněž i to, jaká je vaše snášenlivost stresu a tělesné zátěže. Na závěr vždy bude zařazen některý zajímavý recept.


V seriálu byly použity tyto informační zdroje:
Dr. Peter J. D´Adamo, Catherine Whitney: Výživa a krevní skupiny
Natálie Bogdanova: Hubneme podle krevních skupin
Pavlína Hanušová: moje sbírka kuchařských receptů a postupů

Komentáře (Celkem 52)

Nalezené položky: 53 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední
avatar

penzista muž 27.02.2008 07:22:01

Já osobně považuji tuto teorii za velmi nedůvěryhodnou a nepodloženou.

avatar

Celkem 3208 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:49:07 (2007)
půlmaraton: 1:48:00 (2007)
maraton: 3:51:21 (2007)

Šnek muž 27.02.2008 07:54:46

>> penzista, 27. 2. 2008 07:22:01

Já tomu zas docela věřím. Ne teda beze zbytku, ale vnitřně cítím, že na tom něco je, což si potvrdím nebo vyvrátím, až aplikuji některé postupy z následujícího článku pro mou skupinu.

http://behyaostatni.blog. … je-to-tady

Motto: Poslouchej své tělo http://behyaostatni.blog.cz/
avatar

Liberec

Celkem 8099 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:55 (2013)
půlmaraton: 1:23:55 (2013)
maraton: 3:00:46 (2013)

Advid muž 27.02.2008 08:37:08

Já žasnu, co se sem dostane za témata. Výživa podle krevních skupin je moc dobrý byznys. Ale jestli na tom něco, o tom silně pochybuji.

Motto: „Jde o to, Fletchere, že se svá omezení snažíme překonávat postupně, v určitém řádu. Prolétávání skálou přijde na řadu až někdy později.“
avatar

Brno

Celkem 34782 km
Minulý měsíc 178 km
10 km: 0:39:02 (2015)
půlmaraton: 1:23:18 (2011)
maraton: 2:58:43 (2012)

Pavlis muž 27.02.2008 08:52:31

Konečně po dlouhé době zase nejaký poučný článek. Těším se na pokračování.

avatar

Praha

pug muž 27.02.2008 09:36:01

Na buněčných membránách erytrocytů jsou přítomny antigeny bílkovinné (chete-li, tak peptidové) povahy vybuzující imunitní odpovědi organismu – nazývané AGLUTINOGENY. Známe dva hlavní typy: aglutinogen A a aglutinogen B. Skupinu A tvoří erytrocyty s výhradním zastoupením aglutinogenu A, skupiny B pak s výhradním zastoupením aglutinogenu B, erytocyty skupiny AB nesou oba typy bílkoviny, skupina O nenese ani agluA ani agluB, ale aglutinogen označovaný písmenem H.
Tedy žádné Agrarian ani Balanced ani Old, ale AB jako Absolutní Blud.
Zastoupení jednotlivých skupin v populaci se mění zhruba ve směru západ-východ. Nejvýce AB vykazuje v severní Evropě populace z kmenů Saami (Laponci)12.4% a populace Bengálska 15.7%. Existence skupiny AB je spolehlivě doložena už u nálezů s datací cca. 2500 l.pr.n.l.
Dieta podle krevních skupin vycházela ze spekulativního předpokladu, že různé složky buněčných membrán, odpovědné za imutní odezvy mezi organismy, podmiňují i imunitní vztahy mezi člověkem a mikroorganismy osídlujícími jeho gastrointestinální trakt – GIT. Tedy že osídlení GIT mikroorganismy se liší podle typu imunitních odpovědí, a někdo disponuje spíše osídlením podporující zpracování potravy typu X a jiný spíše Y.
Pokud by to tak skutečně bylo, tak by současná imunologie a dietologie byla mnohem dál.
Možná, že ta pseudohysterie kolem krevních skupin má původ v tom, že Dr. Jánský (objevitel všech 4 skupin) byl psychiatr. A Komenský by si zřejmě vyrval všechny vousy tváří v tvář marnosti, s jakou se setkal jeho pedagogický odkaz.

avatar

Praha(Prokopák, ale i jinde..)

10 km: 0:45:49 (2007)
půlmaraton: 1:39:40 (2007)
maraton: 3:47:13 (2007)

Frajer muž 27.02.2008 10:09:29

>> pug, 27. 2. 2008 09:36:01

Pugu…díky za trochu osvěty a boj proti tmářství .....ale jako pohádka to nebylo špatné:-)))) ..otázka je, zda to sem vůbec patří, zase o krok blíže k " lifestylovým " magazínům .......bohužel

avatar

Celkem 3208 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:49:07 (2007)
půlmaraton: 1:48:00 (2007)
maraton: 3:51:21 (2007)

Šnek muž 27.02.2008 10:58:59

>> Frajer, 27. 2. 2008 10:09:29

Nechte toho škarohlídi a těšte se na věci příští. Taky musíte všechno vědecky pošlapat.

Motto: Poslouchej své tělo http://behyaostatni.blog.cz/
avatar

půlmaraton: 1:17:38 (2004)

Filip_S 27.02.2008 11:11:42

No to je teda clanek :o( To si tu za chvili asi pocteme o tom, jak vytvorit treninkovy plan podle postaveni hvezd na obloze a budeme planovat zavody podle faze mesice? Dle meho nazoru, clanky podobne tomuto na tyto stranky nepatri.

avatar

Stará Huť

Celkem 4847 km
Minulý měsíc 0 km
maraton: 4:07:24 (2005)

Pavlína žena 27.02.2008 11:18:06

>> Frajer, 27. 2. 2008 10:09:29

Díky za všechny reakce. Blbý je, že to na sobě a svém okolí aplikuju a ono to funguje. I když pravděpodobně někteří lidé jsou vůči potravinám senzitivnější víc, někteří méně. Kdo s tím nesouhlasí, ať to prostě nechá plavat, ne?

Motto: renesance
avatar

Celkem 3208 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:49:07 (2007)
půlmaraton: 1:48:00 (2007)
maraton: 3:51:21 (2007)

Šnek muž 27.02.2008 11:46:39

>> Pavlína, 27. 2. 2008 11:18:06

Bodejť. Držím palce v pokračování.

Motto: Poslouchej své tělo http://behyaostatni.blog.cz/
avatar

Praha

Celkem 6176,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:15 (2009)
půlmaraton: 1:34:00 (2005)
maraton: 3:23:32 (2006)

Radek Narovec muž 27.02.2008 12:01:04

>> Filip_S, 27. 2. 2008 11:11:42

Jasně, na hranici s autorkou, káže bludy. No a kdyby se snad za sto let ukázalo, že na jejích slovech mohlo něco být, tak se jí přeci omluvíme

avatar

Praha

pug muž 27.02.2008 12:41:56

>> Radek, 27. 2. 2008 12:01:04

Je to reakce typická pro přesvědčení na základě víry, nikoliv argumentů, znalostí a důkazů.
Spekulativní konstrukce, na kterých byly teorie výživy podle krevních skupin vystavěny, byly spolehlivě vyvráceny a k tvrzením, pomocí kterých vyvráceny byly, existují naprosto konkrétní a spolehlivé údaje (převážně hmotného charakteru). S novými argumenty zastánci nepřišli. Výsledky byly hodnoceny i čistě empiricky (tedy popisně) a tyto vykazovaly čistě statistické rozložení sledovaných efektů ve skupině vzorků.
Co si z toho kdo vezme, je čistě jeho volba. Domnívám se však, že úspěšnému šíření ideje neprospívá skutečnost, že informace, kterými se toto šíření zaštiťuje, jsou uváděny nepřesně, mylně nebo nepravdivě.

avatar

Sokolov

Celkem 13617 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:52 (2004)
půlmaraton: 1:31:48 (2004)
maraton: 3:37:28 (2004)

koyama muž 27.02.2008 12:43:43

>> Filip_S, 27. 2. 2008 11:11:42

Nevím, tohle nemůžu posoudit – nemám to vyzkoušené. Ale když už jsme u těch fází měsíce – já třeba při úplňku hůř spím.

Motto: Kdo se odváží, zvítězí.
avatar

Celkem 3208 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:49:07 (2007)
půlmaraton: 1:48:00 (2007)
maraton: 3:51:21 (2007)

Šnek muž 27.02.2008 14:09:04

>> pug, 27. 2. 2008 12:41:56

Proč tě to tak dráždí? Tak to nečti a je to. My co to číst chceme se s tím už nějak vyrovnáme. A když ne, tak nás to prostě zabije?!

Motto: Poslouchej své tělo http://behyaostatni.blog.cz/
avatar

půlmaraton: 1:17:38 (2004)

Filip_S 27.02.2008 16:43:57

>> Radek, 27. 2. 2008 12:01:04

ano, clanek opravdu povazuju za blud (i zminenou teorii vzniku krevnich skupin). Ale o to mi az tak neslo. Ale clanek, ktery ma asi stejnou hodnotu, jako clanky o astrologii (viz me prirovnani) bych necekal na bezeckych strankach. Ten se hodi na stranky jineho zamereni.

avatar

půlmaraton: 1:17:38 (2004)

Filip_S 27.02.2008 16:53:09

>> koyama, 27. 2. 2008 12:43:43

Na mne uplnek taky pusobi:o) Tahne mne to nekam ven do prirody a nechce se mi do postele (asi mam vlkodlaci predky:o). Takova krasna svetla noc ma neco do sebe (navic v polarizovanem svetle mesice ten les vypada trochu jinak). Proto to na mne funguje, jen kdyz ten mesic opravdu sviti. Ale kdyz uz se do te postele dostanu, tak se mi nastesti spi dobre.

avatar

Štěpánovice

Celkem 11490 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:13 (2011)
půlmaraton: 1:39:49 (2010)
maraton: 3:43:18 (2007)

VanaXXL muž 27.02.2008 18:16:20

>> pug, 27. 2. 2008 12:41:56

Pugu, díky. Tmu je třeba rozhánět. Nenásilně ale vytrvale, přesně jak to děláš.

Motto: Life is too short to remove USB safely
avatar

Celkem 3208 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:49:07 (2007)
půlmaraton: 1:48:00 (2007)
maraton: 3:51:21 (2007)

Šnek muž 27.02.2008 19:48:44

>> VanaXXL, 27. 2. 2008 18:16:20

Docela se bavím představou, jak Pug nenásilně a vytrvale rozhání tmu. Aby se neuštval.

Motto: Poslouchej své tělo http://behyaostatni.blog.cz/
avatar

Praha - Radlice

Celkem 0 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:50:06 (2007)
půlmaraton: 1:51:22 (2005)
maraton: 3:53:22 (2008)

Jitka žena 27.02.2008 19:55:03

>> Filip_S, 27. 2. 2008 16:43:57

Bohužel články tohoto typu hodně snižují úroveň behej.com.

Naštěstí vznikly behy.cz – na nich to vypadá o hodně lépe (např. zrovna dnes – trénink a infarkt… – bezva!) a doufám a věřím, že tam se nic podobného objevovat nebude.

avatar

Celkem 3208 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:49:07 (2007)
půlmaraton: 1:48:00 (2007)
maraton: 3:51:21 (2007)

Šnek muž 27.02.2008 19:57:35

Stejně je zajímavé, že největší starost o „kvalitu“ běžeckých stránek mají jacísi anonymové, kterým je zatěžko vyplnit si i svůj profil (Pug, Filip_S).

Stejně ale ten článek má vysokou čtenost, bohatou diskusi a nejvyšší karmu z poslední doby – což?!

Motto: Poslouchej své tělo http://behyaostatni.blog.cz/
avatar

Štěpánovice

Celkem 11490 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:13 (2011)
půlmaraton: 1:39:49 (2010)
maraton: 3:43:18 (2007)

VanaXXL muž 28.02.2008 06:12:34

>> Šnek, 27. 2. 2008 19:48:44

:D

Motto: Life is too short to remove USB safely
avatar

půlmaraton: 1:17:38 (2004)

Filip_S 28.02.2008 08:41:56

>> Jitka, 27. 2. 2008 19:55:03

tak tak, souhlasim. Proto jsem mel taky velkou radost ze vzniku stranek behy.cz a jejich skladba se mi libi. Ale behej.com se mi libi taky, proto me drazdi clanky, ktere sem dle meho nazoru nepatri.

avatar

půlmaraton: 1:17:38 (2004)

Filip_S 28.02.2008 08:47:43

>> Šnek, 27. 2. 2008 19:57:35

jsem pravidelny ctenar techto stranek, ale jsem jen prilezitostny ucastnik diskusi. Proto povazuji vyplneni meho profilu za zbytecne. Ale pokud Vas trapi ma anonymita, tak me jmeno je Filip Senigl. Kdyby jste potreboval presnejsi osobni udaje, tak se ozvete :o)

avatar

půlmaraton: 1:17:38 (2004)

Filip_S 28.02.2008 08:58:19

>> Šnek, 27. 2. 2008 19:57:35

Vzhledem k tomu, jak moc Vas trapi anonymita druhych, bylo by mozna vhodne doplnit jmeno prvne do sveho profilu.

avatar

Praha

pug muž 28.02.2008 09:33:01

>> Šnek, 27. 2. 2008 19:57:35

Šneku, přiřadil jsi mi roli, kterou nehraju. „Kvalita běžeckých stránek“ mne nevzrušuje, ani jsem se k ní nevyjádřil. Vyjádřil jsem se jen k informacím, které považuju za zcestné.
Ty,terým je to jedno, svou totožností nerozptyluji a ti kteří vědět chtěli, si cestu našli.
Neznámému vojínovi se klaní i prezidenti.

avatar

Praha

Celkem 6176,6 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:15 (2009)
půlmaraton: 1:34:00 (2005)
maraton: 3:23:32 (2006)

Radek Narovec muž 28.02.2008 09:38:13

>> Jitka, 27. 2. 2008 19:55:03

Jitko, i když volíš na můj vkus zbytečně direktivní slovník, tvé myšlení jde správným směrem. Ostatně avizovali jsme tento náš záměr již při spouštění behy.cz, kde jsme deklarovali, že nový web bude pro konzervativnější běžce, zatímco behej.com se nebude stydět za slovo lifestyle, které záměrně nedávám na rozdíl od Frajera do uvozovek, protože tuším, jak to myslel. Běh je pro většinu z nás životním stylem, není proto důvod se za to slovo stydět, či jej vidět hanlivě. Vraťme mu jeho původní význam.
Prosím o jednu věc: budeme-li posuzovat celek dle jednotlivostí a z pozice příslušnosti k jedné či druhé profesní skupině, vznikne zde hodně netolerantní prostředí. A o to nám doufám nikomu nejde. Pro nás jsou vaše reakce poučením, nebagatelizujeme je, i když si leckdy neberete servítky a věci na internet napsané byste asi do očí přímo neřekli.
Jestli během letošního roku došlo k souběhu některých odlehčených témat, či témat někoho dráždících, nebyl to záměr, spíše náhoda a souběh událostí. Kloníte-li se k jednomu či druhému webu, vězte, že za oběma stojí víceméně stejní lidé a jednotlivé texty směřujeme spíše dle našeho odhadu „typického“ čtenářstva jednoho nebo druhého webu, než se záměrem někoho popudit. Ono to ani nejde, reakce vás čtenářů jsou velmi nepredikovatelné, jednou text zaujme, podruhé sklidí pobouřené reakce. Takový je život :).
Jestli se někomu líbí více behej.com a na behy.cz nechodí, či přesně naopak, činí tak správně a byl to i náš primární záměr, aby právě ony věty „toto sem nepatří“ postupně zmizely z našich slovníků.
Radek (Narovec :)

avatar

Praha

pug muž 28.02.2008 09:50:35

>> Šnek, 27. 2. 2008 19:48:44

To záleží na tom, co je tma. Může to být a) aktivní element samovolně se šířící, nebo b) prostý nedostatek světla. Jsem realista, věřím b).

avatar

Stará Huť

Celkem 4847 km
Minulý měsíc 0 km
maraton: 4:07:24 (2005)

Pavlína žena 28.02.2008 09:53:47

>> pug, 28. 2. 2008 09:33:01

Dobrá diskuse. Chci vám, nekterým, jen říci to, že behej.com je velmi otevřené názorům svého čtenářstva. A stejně výrazně je otevřené i lidem, kteří chtějí ostatním něco říci. Pokud máte tedy dojem, že jste v dané oblasti těmi pravými, začněte psát!!! Nemohu mluvit za redakci, ale domnívám se, že to jen přivítá.

Motto: renesance
avatar

Praha

pug muž 28.02.2008 09:58:03

>> Pavlína, 28. 2. 2008 09:53:47

V tomto ohledu je chyba čistě na mé straně, protože jsem nesplnil slib, dokonce dvakrát po sobě.

avatar

Celkem 3208 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:49:07 (2007)
půlmaraton: 1:48:00 (2007)
maraton: 3:51:21 (2007)

Šnek muž 28.02.2008 10:39:17

>> Filip_S, 28. 2. 2008 08:58:19

Nešlo mi o vyplnění jména. To stejně většinou nikomu nic neřekne (já ostatně tam jméno mám v e-mailové adrese, stejně tak jako na mém blogu, na který je v profilu odkaz). Šlo mi o to abych věděl, zda diskutuju se sportujícím člověkem a nebo s nesportujícím. Toť vše.

Motto: Poslouchej své tělo http://behyaostatni.blog.cz/
Nalezené položky: 53 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.