Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Běh a vegetariánství: Jde to i bez masa?

Běh a vegetariánství: Jde to i bez masa?
foto: Radek Narovec

behej.com | 27.01.2010 | přečteno: 27828×

Vegetariánství a sport – jdou tyto dva pojmy dohromady? Celé generace našich prarodičů a rodičů považovaly přece jen maso za hlavní složku jídelníčku a kritériem prosperující společnosti byla spotřeba masa na hlavu. A co běžci? Mají k vegetariánství blíž nebo dál? Ohrožuje vegetariánství jejich výkon, či naopak prospívá jejich tělu?

Mnohé asi překvapí, že vegetariánství se pěstovalo a propagovalo mezi sportovci už před více než 100 lety. Vegetariáni museli tehdy překonávat daleko větší překážky a předsudky než dnes a navíc neměli žádné speciální obchody zdravé výživy.

Mezi vegetariány patřil například Miroslav Tyrš, zakladatel Sokola, ale i plejáda dalších světoznámých sportovců. Najdeme mezi nimi i slavné běžce. Vegetariánem byl slavný finský běžec Paavo Nurmi, který exceloval na středních a dlouhých tratích ve dvacátých letech minulého století. Patřili či patří k nim i etiopský vytrvalecký fenomén Abebe Bikila, americký sprinter Carl Lewis či překážkář Edwin Moses. Příklady z dávné či nedaleké historie najdeme i u nás, například v osobě ultramaratonce a mistra světa v běhu na 48 hodin v hale, Jaroslava Kocourka.

Z aktivních českých vytrvalců se k vegetariánství hlásí například výborný jihlavský maratonec Pavel Novák. Na vegetariánskou stravu přešel před osmi lety. Nejí žádné maso, minimálně pak sýry a vejce.

„Úplně na začátku bylo uvědomění si, že proto, abych žil, nemusí trpět a násilně umírat cítící bytosti. Posléze pro mě vegetariánství nabylo dalších rozměrů a tento vztah se nadále čile vyvíjí," odpovídá Pavel na otázku, co ho k vegetariánství přivedlo.

Jak se dobrovolné zřeknutí se masa odráží v běžeckém tréninku? Nechybí přece jen vegetariánům některé živiny a vitamíny v masu obsažené? Někteří lékaři uvádějí v souvislosti s vegetariánstvím možný deficit následujících prvků: nenasycené mastné kyseliny, jód, vitamíny B2, B12 a D, železo, vápník, zinek a taurin.

„Nemám pocit, že by mi maso chybělo. Psychicky a i fyzicky se cítím velmi dobře. Zajímavé je, že když jsem ještě maso jedl, měl jsem problémy s nedostatkem železa a chudokrevností. Nyní je vše naprosto v pořádku, přitom prý chudokrevnost je nemocí vegetariánů," říká Pavel Novák. „Tréninkově musím postupem času ubírat, což určitě souvisí s věkem, zda a jaký vliv na to má vegetariánství, si netroufám říct.," dodává.

Co má vlastně vegetarián na talíři? Víme, že existují různé formy vegetariánství. Ovo-lacto-vegetariáni, kteří si pochutnávají také na sýrech a vajíčkách a rovněž vegani, asketičtější vegetariáni, kteří akceptují produkty výlučně rostlinného původu. Vegani tvrdí, že mléčné výrobky nejsou zdravé pro dospělé a zbytečně zahleňují organismus. Navíc prý jsou mléčné bílkoviny nebezpečnými karcinogeny. Na veganských stránkách se dozvíte, jak veganství prospívá dětem a že vegani mají zdravější sperma.

„Na jedné straně mají vegetariáni ve srovnání s lidmi, kteří konzumují živočišné potraviny, většinou nižší index tělesné hmoty (body mass index, BMI) a riziko vzniku ischemické choroby srdeční, ale i krevní tlak a riziko vzniku cukrovky II. typu, nádorů prostaty a střev. Na straně druhé mohou mít nižší příjem vitamínu B2-riboflavinu, vitamínu B12, vitamínu D a omega 3-nenasycených mastných kyselin," říká k problematice vegetariánství ve sportu specialistka na výživu, Lucie Komrsková.

U vegetariánů je také vyšší riziko nedostatku vápníku, zinku a někdy i železa a jódu. Sportovec vegetarián by si měl uvědomit, že množství energie, kterou vydává tréninkem, případně na závodech, je mnohem větší než u neaktivních lidí, takže možnost nedostatku některých vitamínů nebo minerálů je větší. Určitě tak pro něj bude platit dvojnásob, že pestrost stravy je klíčem k úspěchu."

„Není důvod se domnívat, že by sportovci vegetariáni měli být například unavenější, s horší výkonností než „masožrouti“, to ale za předpokladu, že věnují svému jídlu patřičnou pozornost a dodají tělu dostatečné množství energie a dostatečné množství kvalitní bílkoviny," uzavírá Lucie Komrsková svou úvahu o vegetariánství v běhu.

A jak jste na tom vy? Maso ano či ne? A proč?

Na přípravě článku spolupracovali Olga Bednářová, Veronika Brychcínová, Lucie Komrsková, Petr Kostovič.


TÉMATU VEGETARIÁNSTVÍ A BĚH SE BUDE PODROBNĚJI VĚNOVAT NEJBLIŽŠÍ ČÍSLO ČASOPISU BĚHEJ, KTERÉ VYCHÁZÍ 26.ÚNORA. PŘINESEME V NĚM MIMO JINÉ ROZHOVORY SE DVĚMA PŘEDNÍMI VYTRVALCI – VEGETARIÁNY A RADY VÝŽIVOVÉ SPECIALISTKY, TAKTÉŽ SPORTOVKYNĚ.

Komentáře (Celkem 86)

Nalezené položky: 87 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední
avatar

Brno

Celkem 26381 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:29 (2009)
půlmaraton: 1:33:05 (2008)
maraton: 3:23:02 (2012)

running-observer muž 27.01.2010 10:53:43

K vegetariánství se hlásí, myslím, i ultramaratonec Yannis Kouros.

avatar

Praha

Celkem 3117 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:41 (2008)
půlmaraton: 1:41:25 (2007)
maraton: 3:21:56 (2007)

phusick muž 27.01.2010 11:10:27

Na jednom bežeckom stretnutí sme sa viacerí zhodli na tom, že Pavlovi k limitu chýba už iba zopár desiatok kilogramov mäsa;)

Jedna vec sú všeobecne známe výsledky z laboratorií, druhá je fakt, že konzumácia mäsa zvyšuje agresivitu, čo je vlastnosť pre športovca nenahraditeľná v momente, kedy sa láme chlieb.

Motto: Life Is Now.
avatar

10 km: 0:50:20 (2010)

Zuzana23 žena 27.01.2010 11:18:47

Ahoj, maso nejím už 12 let a opravdu mi nechybí. Jen darovat krev můžu po půl roce, protože nejím maso:oD. Běhám zatím přes půl roku a myslím, že kilometry naskakují úplně v pohodě, žádná extrémní únava, vyčerpání nebo zdravotní potíže. Prostě normálka. Myslím, že jsem lempl na doplňování živin správnou stravou, ale i tak jsem na tom po zdravotní stránce o dost lépe než většina mých sportujících i nesportujících vrstevníků masožroutů. Je mi 26 a všechno důležité mě teprve čeká. Dnes nevím,jestli tím neublížím případně mým dětem nebo si nezhorším důchodový věk. Proto myslím, že nejedení masa nemá zase tak moc velký vliv na člověka, ale spíš záleží, co kdo podědil a jak žije. A jestli má vliv, tak to teprve poznám. Přítel také nejí maso, nějakou dobu byl i vitarián a má za sebou kromě maratonů a ultramaratonu i Ironmama celého a spoustu polovičních. A také si nevšiml, že by mu maso chybělo. Spíš naopak. Všem přeji dobrou chuť k obědu, jdu chroupat mrkev:oD

avatar

10 km: 0:51:00 (2009)
půlmaraton: 1:39:22 (2010)
maraton: 4:11:44 (2010)

jans muž 27.01.2010 11:22:26

Veganem je i Scott Jurek, jeden z nejlepších ultramatonců současné doby. Zajímavé je, že začal vyhrávat závod Western States 100 po tom, co přešel na veganství.
http://www.realita.tv/cs/ … amaratonec

avatar

Praha

Celkem 3117 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:41 (2008)
půlmaraton: 1:41:25 (2007)
maraton: 3:21:56 (2007)

phusick muž 27.01.2010 11:38:31

Mno, ja som bol vegetariánom 18 mesiacov a musel som s tým seknúť, bo sa mi začala šúpať koža ako hadovi. Návštevy kožného som vymenil za návštevy řezníka a všetko sa vrátilo do normálu.

Inak ale uznávam, že vegetariánstvo predlžuje mužom život o ~10 rokov. Otázne je, či tých 10 rokov za staratu mojo stojí;)

Motto: Life Is Now.
avatar

hledající a
nalézající
muž
27.01.2010 11:56:36

… vegetariánství je daleký cíl lidstva, který nelze naplňovat v dnešní době. Pohybujeme se v nějakých energiích a vibracích a maso poskytuje nejen živiny, ale i druhy energií, které jsou v této době nutné. Je to jako by hasič podceňoval ochranný oděv a samozřejmě by na to doplatil, stejné je to i s duší člověka, která nutně potřebuje tělo jako ochranný oděv v tomto prostředí. ...... dočasné vegetariánství však může napomoci při léčení nemoci nebo jako odlehčení opaku = přejídání se masem............. Spousta vegetariánů jsou takoví proto, že je odpuzuje zacházení se zvířata a mají pravdu, vibrace z nesprávného zacházení je masem nasáklá a proto bychom se měli zajímat co nejvíce o domácí maso nebo o bio maso...... musím jít za chvilku mě čeká domácí husička. A kolik sádýlka zbyde, mňam, na to sádýlko myslím, že by mi nevadilo ani –50°C. … kde jsou ty Ladovy obrázky, kde se pasou husičky :-)

avatar

Praha

Celkem 2755 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:53:45 (1987)
půlmaraton: 2:16:09 (2008)
maraton: 4:48:45 (2004)

anajpo žena 27.01.2010 12:54:15

No já jsem teda masožrout až příliš, ale myslím si, že člověk je od přírody všežravec, takže i trocha toho masíčka mu jen prospívá. Ale proti gustu, žádný disputát. Určitě lze žít jako vegetarián na Kanárských ostrovech, kde je po celý rok přijatelná teplota, ale pří mínus dvaceti je naopak ten mastný bůček daleko vhodnější než nějaká brokolice.

Motto: Proti narození a ani smrti není léku, v mezidobí užívej radost :)
avatar

Praha, Jičín

Celkem 3779 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:42:30 (2009)
půlmaraton: 1:34:41 (2011)
maraton: 3:32:34 (2009)

Sandera muž 27.01.2010 13:46:15

Ano, člověk je od přírody všežravec. Máme trávící trakt všežravce, to je prostý fakt. Náš nejpříbuznější, šimpanz, je taky všežravec. Vegetariánství ani tak nesouvisí s během nebo fyzickým výkonem. Gorila je převážně býložravá a jaký ma svaly a sílu. Ale má k býložravosti uzpůsobená střeva a více symbiontů (prospěšných mikroorganismů)v nich než my. A občas si nějakého hmyzu nebo jiného živočicha taky ráda zobne.

avatar

Dobříš

Celkem 1367 km
Minulý měsíc 0 km

martinha muž 27.01.2010 14:31:55

Na Z1 byl jednou jeden pořad. Jednovaječná dvojčata (vegetariánky), velmi výkoné sportovkyně přemluvili k pokusu. Jedna jedla dál svojí stravu a ta druhá začala jíst maso. Změřili oběma výkon před pokusem a po pokusu. Ta co začala jíst maso, měla v jednom testu výrazně vyšší výkon a v ostatních jen neznatelné zlepšení. Obecný závěr byl ten, že se vliv masa jednoznačně neprokázal. Na běžné úrovniu je to podle mne jedno, na vrcholové si myslím, že víc než maso ovlivňují výkony různé podpůrné prostředky. Nemyslím doping, každý si dá i nějakou tu tyčinku. gel atd. A nedávno jsem četl s někým rozhovor, už nevím s kým, ale v zásadě začal jíst maso aby se zlepšil. Vegetarián nejsem, ale pokud bych byl, maso bych kvůli nějaké minutě jíst rozhodně nezačal.

avatar

vrony žena 27.01.2010 14:56:56

Dekuji za velmi prinosny clanek. Maso nejim od svych cca 8mi let a nikdy mi nechybelo. K tomu mam intoleranci na laktozu, takze jogurty a mleko jdou tez mimo. Vetsi problemy nemam, dokonce mam pocit, ze jsem vitalnejsi a s mene zdravotnimi problemy nez mi vrstevnici (a to i pred tim, nez jsem zacala behat). Chce to jen dat si pozor na slozeni stravy.

Motto: Everything is possible if you really want it.
avatar

Liberec

Celkem 8099 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:55 (2013)
půlmaraton: 1:23:55 (2013)
maraton: 3:00:46 (2013)

Advid muž 27.01.2010 15:18:08

>> Sandera, 27. 1. 2010 13:46:15

Já si na kole taky hmyzu sem tam zobnu. :-)

Motto: „Jde o to, Fletchere, že se svá omezení snažíme překonávat postupně, v určitém řádu. Prolétávání skálou přijde na řadu až někdy později.“
avatar

Praha 9

svetluska žena 27.01.2010 15:20:31

krásná fotka :)

avatar

Praha

Celkem 4475 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:41:49 (2010)
půlmaraton: 1:36:11 (2009)
maraton: 3:32:58 (2009)

Forest Gump muž 27.01.2010 15:57:27

Jsem vegetarian a beham treba i pri minus 14C 2h venku. Zadny problemi s tim nemam. Tuky si clovek muze opatrit i jinak nez napriklad s kachny:o).

avatar

budinsky muž 27.01.2010 16:49:25

Jsem tak ze 75 % vegetarián a myslím že se mě zlepšily klouby v těle !

avatar

Liberec

Celkem 8099 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:55 (2013)
půlmaraton: 1:23:55 (2013)
maraton: 3:00:46 (2013)

Advid muž 27.01.2010 17:26:12

>> budinsky, 27. 1. 2010 16:49:25

75% procent vegetarián je možné být asi jako 75% abstinent. :-)

Motto: „Jde o to, Fletchere, že se svá omezení snažíme překonávat postupně, v určitém řádu. Prolétávání skálou přijde na řadu až někdy později.“
avatar

Praha 12 - Modřany

Celkem 154008,06 km
Minulý měsíc 822 km
10 km: 0:40:21 (2006)
půlmaraton: 1:26:59 (2008)
maraton: 3:15:43 (2004)

Mirek Kostlivý muž 27.01.2010 21:50:46

Já se asi taky dám na vegetariána :-). Když jsem po tom budějovickém podzemním běhu a nedělním výklusu „musel“ v rámci odpoledních oslav zkonzumovat nejdříve obalovaný smažený kuřecí řízek (doma) a část husy (u rodičů), tak jsem dopadl tak, že již tři dny neběhám, co to se mnou udělalo (podrobnosti si znalci domyslí). Ale po dietě suchou rýží, suchými vařenými bramborami a neslazeným černým čajem se vše ustálilo, takže zítra vyrážím!
PS – pro uklidnění milovníků masa: byla to moje hloupost, už bych měl vědět, že nedostatek cukrů v těle po maratonu nezvládalo štěpení tuků z masa, kterého normálně nesním ani za týden; ne nadarmo nosím to modré Tragédí triko

Motto: Běhat bez ohledu na věk a okolí !
avatar

Praha

10 km: 0:41:25 (2010)

Bran muž 27.01.2010 21:52:58

>> Advid, 27. 1. 2010 15:18:08

to já i při běhu ;-))

avatar

Praha

10 km: 0:41:25 (2010)

Bran muž 27.01.2010 21:53:54

>> Forest Gump, 27. 1. 2010 15:57:27

z kachny :-)

avatar

Ústí nad Labem

Kostěj muž 27.01.2010 23:03:41

Ty brďo, todlenc je článek jak z Katky.
Co Vy chudáci vegetariáni budete dělat, až se zjistí, že kytky maj vlastně taky duši a jak ten kombajn vjede do tý čočky na poli… hrůza ty negativní vibrace…

Motto: kostejuv.blogspot.cz
avatar

Praha

10 km: 0:41:25 (2010)

Bran muž 28.01.2010 09:13:07

>> Kostěj, 27. 1. 2010 23:03:41

no počkej, to už se přeci ví, některé stepní stromy prokazatelně dokážou vysílat signály o nebezpečí (požár a pod.) a ostatní stromy se začnou připravovat na nebezpečí… takže něco jako ty vibrace (je to tuším na bázi silicí) tam prokazatelně fungují ;-))

navíc přeci existují fanatikové, kteří jedí jen spadlé nebo odhnilé plody – nesmí nic utrhnou, takže tenhle extrém tu už opravdu je!

avatar

Brno (Újezd u Brna)

Celkem 12770 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:33:41 (2009)
maraton: 3:40:27 (2007)

Stanislav Junga muž 28.01.2010 09:17:29

>> Kostěj, 27. 1. 2010 23:03:41

Úplné dokonalosti se dosáhnout nedá. Je to snaha a dobrá vůle co se počítá. Většině vegetariánů nejde o ty vibrace, ale o vyjádření postoje, že se nechtějí podílet na likvidaci jiných živých bytostí. Že to v naší realitě nejde na 100% je jasné – viz „pojídání“ hmyzu na kole, nebo při běhu, likvidace milionů nevinných bakterií a virů při léčbě nemoci atp :)

avatar

10 km: 0:51:00 (2009)
půlmaraton: 1:39:22 (2010)
maraton: 4:11:44 (2010)

jans muž 28.01.2010 10:54:11

>> Kostěj, 27. 1. 2010 23:03:41

no, vzhledem k tomu, že kolik těch „kytek“ spořádají zvířata, která pak sníme, tak to i takhle vychází, že je lepší maso nejíst, z hlediska minimalizace negativních vibrací :D

avatar

hledající a
nalézající
muž
28.01.2010 10:54:41

>> Bran, 28. 1. 2010 09:13:07

… o rostlinách se sice dá říci, že mají duši. Ale navíc o rostliny pečují přírodní síly = přírodní bytosti, třeba elfi, které se mohou vzdálit. Dnešní náboženství jsou v podstatě taky částečně materialismus, protože věří v cosi nahoře, ale to, že SAMO nic nemůže vyrůst, stejně jako se sám nenamaluje obraz v pokoji, tak toto poznání starých národů vymýtili ohněm a mečem ....... když už jsou někteří vegetariáni, tak by neměli svůj omyl nutit svým dětem. … lépe je domácí kravičce, husičce, slepičce poděkovat za masíčko a pif paf :-) …

avatar

Praha

Celkem 2755 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:53:45 (1987)
půlmaraton: 2:16:09 (2008)
maraton: 4:48:45 (2004)

anajpo žena 28.01.2010 20:35:52

>> jans, 28. 1. 2010 10:54:11

Uf, tak si tak čtu ty polemiky s břichem plným vepřového kolene, které zapíjím číší červeného vína po asi 20kilometrové vyjíždce na běžkách…Lev v poušti se cpe a cpe svou obětí a neptá se jí na její pocity před usmrcením-je to bohužel zákon života-přežívá ten silnější…Lidi to maj trošku v jinech měřítkách, ale taky…Jen kdo má silný lokty prorazí a přežije…obrazně řečeno, ale už mlčím.

Motto: Proti narození a ani smrti není léku, v mezidobí užívej radost :)
avatar

Chrudim

kámen úrazu žena 28.01.2010 23:01:15

>> budinsky, 27. 1. 2010 16:49:25

To znamená, že tři ze čtyř denních jídel jsou bezmasá? :-)

Motto: Když šlapu, tak žiju! :-)
avatar

Liberec

Celkem 8099 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:55 (2013)
půlmaraton: 1:23:55 (2013)
maraton: 3:00:46 (2013)

Advid muž 29.01.2010 06:51:56

>> anajpo, 28. 1. 2010 20:35:52

Na poušti? :-)

Motto: „Jde o to, Fletchere, že se svá omezení snažíme překonávat postupně, v určitém řádu. Prolétávání skálou přijde na řadu až někdy později.“
avatar

Brno

10 km: 0:36:12 (1999)
maraton: 3:06:00 (2000)

martin76 muž 29.01.2010 08:40:43

>> Advid, 27. 1. 2010 17:26:12

nebo jako ze 75% tehotna:)

Motto: i skladník ve šroubárně si může přečíst Vergillia v originále
avatar

Brno

10 km: 0:36:12 (1999)
maraton: 3:06:00 (2000)

martin76 muž 29.01.2010 08:42:53

>> Bran, 28. 1. 2010 09:13:07

to je prd. liza simpsnova chodila s klukem, ktery byl ultravegetarian. nejedl nic co vrha stin:).

Motto: i skladník ve šroubárně si může přečíst Vergillia v originále
avatar

Praha

Celkem 2755 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:53:45 (1987)
půlmaraton: 2:16:09 (2008)
maraton: 4:48:45 (2004)

anajpo žena 29.01.2010 11:09:41

>> Advid, 29. 1. 2010 06:51:56

Když mě bereš za slovo tak na polopoušti či stepi, když mu lvice něco uloví, ale v lese to není-já jsem spíš chtěla naznačit, že kočkovité šelmy jsou stoprocentně masožravé a mají i pro zpracování tehle potravy uspůsobené trávicí ústrojí na rozdíl třeba od stoprocentních býložravců…čtyři žaludky u krav, atd…

Motto: Proti narození a ani smrti není léku, v mezidobí užívej radost :)
avatar

Praha

Celkem 29164 km
Minulý měsíc 109 km
10 km: 0:37:18 (2015)
půlmaraton: 1:24:10 (2010)
maraton: 2:58:07 (2013)

frankm muž 29.01.2010 11:53:16

>> kámen úrazu, 28. 1. 2010 23:01:15

Ne, to znamená že jí kachnu se třema knedlíkama :-)

Motto: "If life gives you lemons, make lemonade."
Nalezené položky: 87 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.