Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Chůze při běhu zakázána? Veteránské "stopky" pobouřily české aktéry

Chůze při běhu zakázána? Veteránské "stopky" pobouřily české aktéry
foto: Petr Kostovič

Petr Kostovič | 28.05.2013 | přečteno: 11863×

Červené karty znamenající diskvalifikaci vidělo za chůzi při běžeckém závodě hned několik veteránů na víkendovém mistrovství Evropy v Úpici. Nad postupem Evropské veteránské asociace kroutili hlavou nejen oni sami, ale i domácí pořadatelé a zástupci Českého atletického svazu. Co se vlastně v Úpici stalo?

„Bylo mi sděleno jedním z rozhodčích, no, nakonec se ukázalo, že ani nešlo o rozhodčího, že jsem diskvalifikován,“ popisuje událost jeden z původně diskvalifikovaných, pětaosmdesátiletý Jiří Soukup z Hradce Králové.

„Přede mnou diskvalifikovali běžkyni, která přešla do chůze. Ano, do cíle vedlo stoupání, v němž by si chůzí ulevily i mladší ročníky. Když jsem viděl, jak tu běžkyni diskvalifikovali, dával jsem si hodně velký pozor, abych také do chůze nepřešel. Argument rozhodčího, že prý bylo ohroženo mé zdraví, nepřijímám. Vždyť jsem po doběhu nebyl ani zpocený, po několika minutách mi tepovka klesla na 90 tepů za minutu, necítil jsem se nijak zle, naopak. To by při pražském maratonu musela být diskvalifikována polovina startovního pole,“ podivuje se verdiktu známý český veterán.

O diskvalifikaci rozhodl jeden z organizačně-technických delegátů Evropské veteránské asociace, který měl na starost bezpečnost běžců, a nezdála se mu Soukupova technika běhu.

„To je nesmysl, nic takového v pravidlech není. Platí opak, přejde-li při závodě v chůzi do běhu chodec, musí být diskvalifikován, ale naopak to rozhodně neplatí,“ rezolutně protestuje Bohdan Muller, atletický rozhodčí a manažer předních českých běžců. Diskvalifikována byla i čtyřiaosmde­sátiletá účastnice mistrovství, která na ně dorazila z Moldávie a další dvě české veteránské běžkyně.

„Na jednu stranu říkáme veteránům, že mají sportovat do vysokého věku, ve smyslu symbolu veteránského hnutí, ležaté osmičky, na druhou stranu jim je to znemožněno,“ podivil se Karel Šklíba z pořádající TJ Maratonstav Úpice.

Soukup i zmíněná Moldavanka závod dokončili a po něm byli dokonce dekorováni, neboť si svými výkony vybojovali místo na stupních vítězů. Nebylo však dobojováno.

„Nastaly kolem toho nepříjemné tahanice a diskuse se zástupci Evropské veteránské asociace. Za běžce veterány se postavili přítomní zástupci Českého atletického svazu v čele s jeho předsedou Liborem Varhaníkem. Bohužel, medaile jsme nemohli dát oněm dvěma ženám, které poté, co uviděly červenou kartu, závod nedokončily,“ vysvětluje Šklíba.

„Těm dvěma, kteří závod dokončili, jsme nejprve medaili udělili a zařadili je do výsledkové listiny. Pak se vše znovu řešilo, situace se však opakovala na druhý den znovu, když bylo v krosové štafetě na 3× 2 kilometry diskvalifikováno celé družstvo ve složení, Matzner, Soukup, Buchar.“

Situace tak bude mít diplomatickou dohru. „Obrátíme se oficiálním dopisem na prezidenta Evropské veteránské asociace. Již jsem postoupil podklady Gejzovi Valentovi, předsedovi Sdružení veteránů Českého atletického svazu,“ potvrzuje oficiální protest Karel Matzner ze zmíněného sdružení.


VÝSLEDKY ME VETERÁNŮ V ÚPICI

FOTOGALERIE Z ME

Komentáře (Celkem 41)

Nalezené položky: 42 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední

PetrK muž 28.05.2013 20:38:55

Červené karty znamenající diskvalifikaci vidělo za chůzi při závodě hned několik veteránů na víkendovém mistrovství Evropy v Úpici. Nad postupem Evropské veteránské asociace kroutili hlavou nejen oni sami, ale i domácí pořadatelé a zástupci Českého atletického svazu. Co se vlastně v Úpici stalo?
Odkaz na článek

avatar

Prachatice

Celkem 0 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:41:01 (2011)

wagi muž 28.05.2013 23:33:16

Hlava nebere.

avatar

Sloviensko

rudo muž 29.05.2013 00:36:13

som bafunar, kdo je viac ?

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Sloviensko

rudo muž 29.05.2013 03:48:08

neviem ci treba zdoraznit ze tu nejde o pravidlo techniky pohybu – teda porusenie povoleneho sposobu pohybu ale ide o pravidlo – nechce sa mi hladat konkretne pravdilo kde hlavny lekar pretekov pripadne na to urceni rozhodcovia maju pravo a povinnost stiahnut pretekara ktory je ohrozeny zivotom alebo zdravym ak je prislis vycerpoany alebo ak sa zmenia podmienky, co napriklad moze znamenat aj zakaz celeho pretku ak stupne teplota nad urcitu hodnotu alebo zastavenie celeho preteku ak su podmienky zle pre vsetkych a stiahnutie pretekara ktory prejavuje znamky vycerpoania a zmenenych fyziologickcyh finkcii.

Tento to zjavne prehnal ale argumentacia ze to nie je tak ako ked chodec zacne bezat je uplne mimo toho o co tu slo

rozhodca si myslel ze kto nevladze bezat uz umiera

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Praha - Modřany

10 km: 0:44:43 (1996)
maraton: 3:59:58 (1996)

olaf, muž 29.05.2013 05:11:37

To je nějaký aprílový vtip ne? Atletická pravidla v tomto hovoří myslím jasně. Chodit při běhu se může. Jednou tu myslím Rudo psal, že právě s tohoto důvodu se musí počítat do běžeckých tabulek rekordy (pokud je lepší než běžecký) z ultra závodů atletické chůze.

Chodit bylo možno vidět kolikrát i sprintery na olympiádě. Třeba s nataženým svalem, považovali za nutnost olympijský závod dokončit alespoň chůzí. Nikdy za to však nebyl nikdo diskvalifikován.

Efektivní přechod mezi chůzí a během je někde kolem 8min/km. Pomaleji se prostě nevyplatí běžet a je efektivnější přejít do chůze a naopak.

>> rudo, 29. 05. 2013 03:48:08 Pokud by se jednalo o ohrožení zdraví závodníka, museli by ho přece ihned stáhnout z trati a ne diskonout až po doběhu.

Motto: dalkovepochody.cz - informační servis dálkových pochodů
avatar

Žďár nad Sázavou

půlmaraton: 1:42:51 (2011)

pam65 muž 29.05.2013 07:18:12

Ten rozhodčí byl každopádně typicky „evropský“.

Motto: No toto!
avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 29.05.2013 07:20:01

>> olaf,, 29. 05. 2013 05:11:37

Diskvalifikovat 85-letého veterána, který v kopci přejde do chůze chce opravdu silný žaludek.

Olafe, nevím jak si na tom s rychlostí chůze Ty, ale mě dělá problémy i 10 min/km.

avatar

Sloviensko

rudo muž 29.05.2013 07:54:43

>> olaf,, 29. 05. 2013 05:11:37

>> rudo, 29. 05. 2013 03:48:08 Pokud by se jednalo o ohrožení zdraví závodníka, museli by ho přece ihned stáhnout z trati a ne diskonout až po doběhu.

praveze podla clanku to vyzera ze on ich ztahoval z trate hned a niektori ho posluchli – a teda nedosli do ciela a nedostali medailu a ti co ho ignorovali a sli dalej az do ciela tie medajle potom dostali

tu naozaj neeslo o technicke pravdilo aky pohyb je predpsiany ale o pravidlo o pravomoci hlavneho lekara zavodu a jeho podriadenych pomocnikov – ohrozenie zdravia

ved aj jeho funckia v zavode nebolo dozerat na techniku ale na zdravie

aj pri chodeckcyh zavodoch sa obcas stane ze stiahnu chodca z trate ked hrozi ze sa zrani alebo odpadne napriklad pri ultra alebo velmi dlhcyh pretekoch ak chodec sa naklana na 1 stranu ked uz ma nesymetricky ztuhnuty chrbat a vobec mu nefunguje zpatna vazba a nevie ze je nakjloneny

naprikald u nas v zavode zien na 50km – specialne vypicovany aby zenam umoznili rekordy najrcuhleosia chodkyna bola stiahnuta z trate na 45 km ked uz to bolo kriticke hoci sla na svetak v jej vekovej kategorii , jej medizcas na 35km bol uznany ako zvetak pretoze zavod bol vypisnay ako dvojzavod teda naraz 35+50km takze neplatilo pravidlo o medzicase a dokonceni celeho zavodu

ovsem stiahli ju z trate po dlhych konzultaciach viacerych ludi – rozhodcov atd, nebeol to okamzite rozhodnutie jedneho cloveka a ona pritom neporusovala chodecke pravidla

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Ústí nad Labem

Celkem 4531,62 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:45:53 (2008)
půlmaraton: 1:42:24 (2008)
maraton: 3:54:51 (2004)

PetrK muž 29.05.2013 08:29:29

Shromažďoval jsem pro článek informace o tom incidentu. Rudo má pravdu v tom, že běžci byli z trati staženi delegátem, který měl dohlížet na to, zda neohrožují bezpečnost a zdraví svoje či jiných běžců. Přechod do chůze byl záminkou k diskvalifikaci. Delegátovi se nezdála jejich technika běhu, měl pocit, že to nezvládají. No, kdybych se náhodou dožil osmdesáti let a ještě měl vůli a chuť ke sportu, asi u toho nebudu vypadat jako dvacetiletý junák.

Běžci tu kartu z výše uvedeného důvodu viděli již během závodu, přesto jej ti dva údajně dokončili. Ti, kteří se nechali zastavit a nepokračovali dál, ve výsledcích být nemohli.

Podle mě i to, že se člověk v 85 letech vzepře úředníkovi, ukazuje na neobyčejnou sílu ducha.

avatar

Sloviensko

rudo muž 29.05.2013 08:38:59

>> PetrK, 29. 05. 2013 08:29:29

"" Podle mě i to, že se člověk v 85 letech vzepře úředníkovi, ukazuje na neobyčejnou sílu ducha. ""

mudrost prichadza s vekom poucme sa, nielen na preteky

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

zkrchak 29.05.2013 10:55:00

Přidám také svůj postřeh – byl jsem tam sice až na půlmaraton, ale doběh byl stejný s desítkou tj. posledních cca 200m bylo po dlažbě do pořádného kopce. Pokud nějaký delegát „vyhodí“ závodníka, kterému zbývá do cíle opravdu jen posledních 200 metrů a tento závodník místo běhu jen jde, tak je to neurvalost a bezohlednost prvního řádu. Jasně, ochrana zdraví závodníků je důležitá a nikdo si nepřeje, aby závody skončili nějakou nepříjemnou událostí. Ale to se dá rozpoznat i jinak a ne mít hlavní kritérium, že závodník přejde do chůze. Bohužel, pokud se dobře pamatuji, podobné kritérium bylo uplatněno i při maratonu na veteránském ME lini v Hrádku.

avatar

maraton: 3:07:35 (2008)

Jarda_x muž 29.05.2013 11:00:36

Nevím sice o incidentu víc, než jen to, co jsem se dočetl v článku. Přijde mi to ale také jako účelové zneužití pravidel nebo jako nekompetentnost dotyčného člověka. Přechod do chůze je většinou spíše důkazem toho, že závodník dokáže korigovat fyzické vypětí a nikoli, že je na pokraji kolapsu.

Všem veteránům patří velký obdiv za jejich soutěživost a přeji jim, aby se nenechali otrávit tím, co se stalo.

avatar

Luhačovice

10 km: 0:34:32 (2008)
půlmaraton: 1:16:11 (2012)

daliluh muž 29.05.2013 15:36:27

Vzpomněl jsem si v této souvislosti na jedno nedávné mistrovství v běhu do vrchu – myslím si, že to bylo v Tiraně 2011, kdy snad Táňa Metelková na trati zkolabovala a pak se znovu rozběhla. V takovém případě bych stáhnutí pochopil, přestože by to tehdy Česko stálo medaili, ovšem zde je to absurdní.

avatar

Olomouc

Celkem 149328 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:54 (2001)
půlmaraton: 1:34:43 (2002)
maraton: 3:21:17 (2002)

321919 muž 29.05.2013 15:50:29

MEV v Úpici jsem se zúčastnil a byl jsem i očitým svědkem situace při krosové štafetě 3×2Km kdy technický delegát udělil Jirkovi Soukupovi žlutou kartu. Bylo nás v tom místě více a nikdo z nás jednání tohoto činovníka nechápal. Jednalo se o poměrně táhlé stoupání v němž i řada mladších běžců měla jen na mále, aby nepřešla do chůze. Jirka se v žádném případě nijak nepotácel ani nejevil žádné známky vyčerpání. Z udělení žluté karty byl celkem logicky po diskvalifikaci z předchozího dne zmatený. Vybočil z tratě a teprve až po reakci nás přítomných pokračoval v závodě. Technický delegát mu v tom dále nijak nebránil. Zda ještě později následovala karta červená nevím. Svůj úsek tedy nakonec absolvoval a stejně tak i další, poslední, člen štafety Honza Buchar. Proto mě překvapilo když jsem posléze nalezl ve výsledcích u štafety DQ.

Když pominu, že při výběhu kopce je mnohdy efektivnější přejít do chůze než běžet, tak by mě zajímala reakce tohoto činovníka na Mirka Kravčíka. Ten jak je známo používá při běhu metodu Jeffa Gallowaye, prokládání běhu chůzí. Také by jej diskvalifikoval?

Chápu, že se odpovědní funcionáři atletické federace snaží chránit zdraví nás, veteránů. Co si ale mám myslet o sestavování časového pořadu veteránských mistrovství. Zúčastnil jsem se řady těchto podniků a mám zkušenost, že závod v chůzi na 20km nejstarších kategorií chodíme v brzkých odpoledních hodinách, kdy lékaři všeobacně nedoporučují starším lidem pohyb venku. Navíc bývají závodní okruhy situovány tak, že je na nich jen minimum stínu. To je v přímém rozporu s nějakou ochranou zdraví závodníků.

Jsem docela zvědavý na reakci Evropské veteránské asociace na protest předsedy českého veteránského sdružení.

Motto: Nepřestaneš běhat proto, že jsi zestárl. Zestárneš proto, že jsi přestal běhat.
avatar

Praha 4

Celkem 12494,13 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:48:38 (2008)
půlmaraton: 1:45:09 (2011)
maraton: 3:54:22 (2008)

jholasova žena 29.05.2013 21:39:10

>> zkrchak, 29. 05. 2013 10:55:00

Zdeňku, máš pravdu, v Hrádku jsem maraton běžela a tam výslovně před startem několikrát opakovali, že se jedná o běžecký závod a že pokud závodník přejde do chůze, bude diskvalifikován, což nás trochu šokovalo. A taky několik závodníků skutečně diskvalifikovali, rozhodčí vysloveně „číhali“, v „civilu“, aby byli nenápadní, a mávali červenými kartami na ty, kdo přešli v kopci do chůze.

avatar

Beroun

Celkem 41724 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:44 (2006)
půlmaraton: 1:26:27 (2007)
maraton: 3:17:01 (2004)

mirek hasal muž 29.05.2013 21:55:41

>> jholasova, 29. 05. 2013 21:39:10

Tak to je hustý…

avatar

Sloviensko

rudo muž 29.05.2013 22:15:07

inkvizicia je tu zase ?

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Brno

Celkem 19190 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:32:28 (2008)
maraton: 3:23:45 (2008)

Pavel S. muž 29.05.2013 23:15:01

85 let? To si vůbec někdo dovolí ještě žít? A dokonce běhat? A posledních 200 m je do prudkého kopce, tak přejde do chůze? Jaká troufalost!!! Dej blbci štempl a stvoří úřad!!!

Pár maratonů jsem absolvoval. Schválně píši absolvoval, protože žádný z nich jsem v podstatě neuběhl. I ty tři hluboko pod 3:30 jsem v posledních kilometrech hustě prokládal chůzí a kdyby mě někdo při tom bedlivěji pozoroval, dal by mi ránu z milosti… Žádám o dodatečnou diskvalifikaci a výmaz mých výkonů ze všech tabulek.

Smiřuji se s tím, že všemu prostě rozumět nemůžu…

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 29.05.2013 23:31:14

>> Pavel S., 29. 05. 2013 23:15:01

Kdyby byli úředníci na PIM, tak by mě vyloučili důvodně, neboť jsem nejenže chodil, ale dokonce i seděl, navíc s kratkobým zdravotním problémem. Přesto jsem nakonec doběhl těsně za první dvacetinou celkového pořadí, zcela v pohodě (3:11:45).

Myslím, že s výjimkou dětských kategorií by se mělo nechat ve výlučném rozhodování běžců, zda v závodě pokračovat budou či nebudou, i za cenu případných zdravotních rizik, které přitom dle vyjádření dotyčných vůbec nenastaly.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Praha/Zlín

Celkem 4528,24 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:37:08 (2014)
půlmaraton: 1:23:37 (2014)
maraton: 3:56:07 (2022)

J0SE muž 29.05.2013 23:43:49

Tak vidím, že závody veteránů pro mě budou asi tabu. Protože u běhu vždycky vypadám tak strašně jako bych měl v další maximálně pěti metrech padnout a umřít. To bych možná dostal už diskvalifikaci na startu.

Celý článek by se podle mě hodil spíš tak na Apríla, protože nic jiného než naprostá hovadina (ta diskvalifikace) to není.

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 29.05.2013 23:57:12

Vzpomněl jsem si ale na příběh ze druhé či třetí třídy základní školy (ve 4.třídě jsem již chodil na jinou školu), kdy jsme běželi na dráze Coopera a učitelka mě stáhla po 3 kolech (750m) z běhu, protože jsem špatně dýchal a prý vypadal, že „vypustím duši“ (v té době jsem býval velmi často nemocný, míval jsem záchvaty dušnosti apod.) a přechod do chůze nám zakázala. Přitom mi při stažení slíbila, že nedostanu pětku, avšak pak dle tabulek zjistila, že na čtyřku je potřebné uběhnout minimálně 1000m, což jsem neměl, takže jsem opravdu pětku dostal. Vnímal jsem to tenkrát dost jako podraz, i když souhlasím, že bylo správně mi v pokračování běhu zabránit, pokud za mě učitelka byla zodpovědná. Nejsem si ale jistý, jestli bylo správné nám zakazovat přechod do chůze, i když nevím, jaké byly tehdy metodické instrukce.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 30.05.2013 00:30:46

>> J0SE, 29. 05. 2013 23:43:49 … nic jiného než naprostá hovadina (ta diskvalifikace) to není …

Ovšem který veterán s sebou na závod nosí „100 USD nebo jejich ekvivalent“, aby se mohl dle pravidla 146 IAAF (viz např. http://www.atletika.cz/…la-atletiky/ ) včas odvolat?

avatar

Žďár nad Sázavou

půlmaraton: 1:42:51 (2011)

pam65 muž 30.05.2013 06:37:48

Zajímavý způsob, jak se zbavit soupeře – křičet: „Pane rozhodčí, ten přede mnou už nemůže!“

Motto: No toto!
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 30.05.2013 06:54:32

>> jm1, 30. 05. 2013 00:30:46

K čemu 100 dolarů, pokud běžec na výzvu rozhodčího/lékaře musí dle pravidel neprodleně poslechnout a o odvolání by se jednalo až následně?

Pokud si pořadatelé myslí, že by měli zajistit určitou sportovní úroveň pro udělení medaile, pak mají nastavit časový limit, i když i to by bylo sporné. Pravda je, že veteráni M85 startovali jen dva, přičemž čas Jirky byl 84:02, takže tempo bylo 8:24/km (průměrná rychlost 7,14 km/h), avšak nebyla jeho chyba, že se přihlásili jen dva veteráni, a navíc obdivuji každého člověka, který v tomto věku tuto vzdálenost i jen ujde, natož uběhne.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Sloviensko

rudo muž 30.05.2013 07:08:49

je to dalsia aktivita EU s novymi predpismi z Brusellu ???

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 30.05.2013 07:21:16

>> kanovsky, 30. 05. 2013 06:54:32 …běžec na výzvu rozhodčího/lékaře musí dle pravidel neprodleně poslechnout…

O tom to ale celé je. Podle KTERÉHO pravidla, a doopravdy MUSÍ? ;-)

avatar

Brno

Celkem 22207 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:30 (2011)
půlmaraton: 1:23:40 (2007)
maraton: 2:55:30 (2011)

milan muž 30.05.2013 07:22:11

>> kanovsky, 30. 05. 2013 06:54:32

Obdivuji každého kdo se toho věku vůbec dožije.

avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 30.05.2013 07:34:32

>> jm1, 30. 05. 2013 07:21:16

Kapitola VIII pravidel IAAF – BĚŽECKÉ SOUTĚŽE NA SILNICI

Odstavec 7 – Bezpečnost závodu a lékařské zabezpečení

Písmeno c) – Závodník musí ihned odstoupit ze soutěže, bylo-li to nařízeno Lékařským delegátem nebo členem oficiálního lékařského personálu.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

Celkem 27228,99 km
Minulý měsíc 0 km

jm1 muž 30.05.2013 07:50:18

>> kanovsky, 30. 05. 2013 07:34:32 …bylo-li to nařízeno Lékařským delegátem nebo členem oficiálního lékařského personálu

Srovnej se slovy článku „…O diskvalifikaci rozhodl jeden z organizačně-technických delegátů…“.

avatar

Žďár nad Sázavou

půlmaraton: 1:42:51 (2011)

pam65 muž 30.05.2013 08:10:37

Možná je to snaha odradit pomalejší veterány. Již dříve se řešilo, že jsou „organizačním problémem“, třeba proto, že musejí vybíhat dřív. Velké závody jsou naplněné, tak si pořadatelé začínají vybírat? Organizovat PIM na 5 nebo na 7 hodin je rozdíl. A napojení na atletické svazy může být všelijaké.

Motto: No toto!
Nalezené položky: 42 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.