Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Jak se běhá v Nizozemsku

foto: Petr Sklenička

Petr Sklenička | 05.10.2009 | přečteno: 6858×

Nizozemsko je v povědomí většinou zapsáno jako země, kam se jezdí především za cykloturistikou. Podobný cíl měla i naše rodinná dovolená, ale co bych to byl za běžce, kdybych si s sebou nevzal do batohu i běžecké boty?

Zvláště když připočítám fakt, že naše ratolest se sice má čile k světu, ale vzhledem ke svému věku (2,5 roku), zvládá zatím „jen“ odrážedlo a navíc očekáváme další přírůstek do rodiny, takže bylo předem jasné, že na kolech sice jezdit budeme, ale žádná Tour de Netherland to tentokrát rozhodně nebude. Jako základnu našeho pobytu jsme zvolili park (park = něco jako chatový kemp, ale o několik úrovní výš, než jsou ty nejluxusnější české kempy) ve vesničce t´Loo nedaleko města Zwolle.

Nechci tu rozhodně dělat nepovolenou reklamu, ale pokud by někdo měl zájem strávit aktivní dovolenou s dětmi jakéhokoliv věku, a když říkám aktivní, myslím tím skutečně aktivní pro všechny zúčastněné, pak rád předám kontakt na nizozemskou agenturu, která provozuje síť parků opravdu velkoryse vybavených především pro pobyt s dětmi (několik dětských hřišť outdoorových i indoorových, krytý bazén, jezero s písečnými plážemi, dětský klub s mnoha aktivitami pro děti apod.). Ale konec reklamy a začneme taky trochu s běháním.

Hned první den našeho pobytu jsem natěšeně nazul boty a vyběhl na přepokládaných cca 8 kilometrů volně, přeci jen po dlouhé cestě v autě jsem to nechtěl moc přehánět. Ovšem díky malebnému okolí, čerstvému vzduchu a luxusním cyklostezkám, které jsou opravdu všude, se z 8 km stalo nejdřív 10, pak 15 a nakonec jsem se kochal krajinou celých 16 km. Snad jedinou menší vadou na kráse byl fakt, že za celých 16 km se mi prakticky nepodařilo opustit zástavbu. Nizozemský venkov se totiž vyznačuje tím, že tu neexistuje snad ani metr čtverečný nevyužité půdy, všude se buď něco pase, běhá, roste nebo se bydlí.

Ale co, zase je alespoň pořád na co koukat, i když přezdobenost mnoha zahrádek byla na mě zpočátku trochu moc. Když na vás za každým druhým plotem vybafne sádrový kačer, čáp, krocan nebo kůzle, to vše často ještě vyšperkováno andělíčky a antickými sloupy, připadáte si chvílemi trochu jako když běháte v Disneylandu, jen s tím rozdílem, že v Disneylandu není tolik zeleně a hlavně ten venkovský vzduch a klid!

Nicméně po pár kilometrech jsem si i na umělé domácí zvířectvo zvykl a od skutečných zvířátek jsem se ho naučil celkem bezpečně rozeznávat. Po prvním delším výběhu, kdy jsem úspěšně dosyta nasál (místy doslova) venkovské ovzduší, jsem se na druhý den šel jen lehce vyklusat po cestě vedoucí po obvodu parku (cca 4 km). Všichni kolemjdoucí mě tu uctivě zdravili, ale jak jsem pochopil, nebylo to proto, že by chovali takovou úctu k běžcům, ale zdraví se tu podobně jako na českém venkově prostě všichni.

Třetí den byl pro mě zároveň první neběžecký, neboť jsme podnikli první „větší“ – cca 25km - výlet na kolech do nedalekého malebného středověkého přístavního městečka Elburg.

Čtvrtý den pobytu bylo takové horko, že jsme prakticky celý den jen relaxovali na dětském hřišti na pláži. Následující den se počasí umoudřilo a teplota se vrátila na příjemných 22 ºC a já jsem bez obav o své zdraví mohl vyrazit na tempový běh do lesa. Po prvních dvou dnech mě totiž lehce pobolívala pata, tak jsem si řekl, že bude lepší pro další výběh zvolit méně náročný povrch než je všudypřítomný cyklostezkový asfalt. Lesy jsou v Nizozemsku podobné jako u nás, jen na můj vkus tak nějak příliš placaté a vyčištěné od spadaných stromů, větví a vůbec veškerého přírodního „nepořádku", ale to už je zkrátka Nizozemsko, žádnou divokou přírodu tu opravdu nečekejte.

Další den jsme podnikli jen kratší vyjížďku na kolech po okolí, aby si dcera dosyta užila nejrůznější domácí zvířectvo, na které v Praze jen tak nenarazí. Sedmý den jsem měl v plánu pro mě nejméně oblíbený druh tréninku, kterým je intervalový běh (8×400), ten jsem si odfuněl opět na cestě na okraji parku, kde jsem si odhadem vytýčil cca 400m úsek a na něm jsem to „mydlil" sem a tam, sledován lehce udivenými pohledy důchodců svačících na terasách chat.

Následující den jsme se vydali na cyklovýlet na trhy do města Zwolle. Trhy jsou v každém holandském městě pořádány vždy v sobotu a dá se tu koupit opravdu všechno od špendlíku snad až po auto.

Poslední den pobytu jsem si naordinoval 10km volný relaxační běh opět v lese, odkud jsem se vrátil s plným trikem hřibů a klouzků. Ze začátku jsem se snažil hřiby rostoucí kolem cesty ignorovat, ale když jsem doběhl na plácek, kde pro samé houby nebylo pomalu kam šlápnout, po necelých 10 km jsem musel běh nuceně ukončit a nasbíral jsem, co se mi do trika vešlo. Jelikož Holanďané houby neznají a nesbírají, působil jsem na zpáteční cestě jako velká atrakce. :-) Celkově můžu říct, že Nizozemsko je země nejen cyklistice, ale i běhu zaslíbená, co se týče cyklostezek, ty jsou prakticky všude, povrch je většinou dokonalý asfalt, ale kdo radši běhá na přírodním povrchu, svoje cesty si taky určitě bez problémů najde.

Jediné, co v Nizozemsku českému běžci může chybět, jsou kopce, po těch se mi ke konci už po pravdě začalo i trochu stýskat, ale jinak tuhle běžeckou zkušenost určitě můžu všem doporučit.

Komentáře (Celkem 4)

Nalezené položky: 5 První Předchozí | 1 | Další Poslední

Neratovice

Celkem 1664 km
10 km: 0:35:05 (1988)
maraton: 3:14:00 (2000)

Saaid muž 05.10.2009 16:27:47

Zdravím všechny běžce a přidávám naprostý souhlas, běhat se dá v Holandsku naprosto všude, jezdím každý rok minimálně jednou na týdenní služební cestu a každou noc spím jinde a ještě jsem nemusel vynechat večerní běh z důvodu absence vhodné trasy a ještě jedna věc je v NL úžasná a to úplná absence psů, alespoň volně pobíhajících, takže se připojuji s doporučením Holandska jako místa pro aktivní cestovatele.

budinsky muž 05.10.2009 22:00:20

Mám dotaz, které oblasti jsou s měkkým povrcem , tj.lesní cesty ? Existuje nějaký průvodce pro běžce ?

Děkuji Petr

Neratovice

Celkem 1664 km
10 km: 0:35:05 (1988)
maraton: 3:14:00 (2000)

Saaid muž 07.10.2009 09:50:29

>> budinsky, 5. 10. 2009 22:00:20

Čau Petře, jak jsem psal jezdím do Nl služebně a tím pádem nevyhledávám tur. zajímavé oblasti, ale místa která navštívit potřebuji.
Krásné trasy po rozlehlých vřesovištích jsou v okolí Epe, pěkné lesní cesty jsou v oblasi Lotum, ale stejné to asi bude všude kde se najde kus lesa (nečekej žádné rozlehlé hvozdy). Já využívám hlavně hustou síť asfaltových stezek, narazíš na ně prostě všude a nemusíš si dopředu nic hledat.

Praha 4

Celkem 28987 km
10 km: 0:40:32 (2017)
půlmaraton: 1:31:11 (2016)
maraton: 3:22:15 (2015)

sklena27 muž 07.10.2009 11:53:56

>> budinsky, 5. 10. 2009 22:00:20

O běžeckém průvodci mi není nic známo, ale určitě bez problémů vystačíš i s obyčejnou turistickou mapou, ze který snadno vyčteš zda se jedná o asfalt či nikoliv.

Motto: Nesmí se chtít hned do druhého patra, když ještě nejsou schody. Emil Zátopek

administrator 03.04.2010 13:33:03

Odkaz na článek
Nalezené položky: 5 První Předchozí | 1 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.