Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

NÁZOR: Má cenu začít metou maratonu?

NÁZOR: Má cenu začít metou maratonu?
foto: archiv Jana Herdy

Jan Herda | 11.01.2011 | přečteno: 38693×

Dovolil bych si rýpnout a zamyslet se nad módní vlnou poslední doby, kterou je opěvovaná meta maratonu či půlmaratonu. Staří harcovníci naříkají nad výkony nynější běžecké špičky, ale já se čím dál více divím těm, co začnou běhat s jediným cílem – dokončit jednu z jarních akcí PIMu.

Není týdne, abychom na běžeckých webech nezaznamenali nějaký článek směřující k (půl)maratonu. Tréninky pro začátečníky – střídat běh s chůzí, koupit si sporttester, prodlužovat dobu běhu, navštěvovat fitcentrum … Nevím, ale začínám mít pocit jako by se nám do toho běhání vloudil byznis a nějak jsme snížili laťku toho, čemu říkáme výkonnost.

Copak chceme degradovat maraton tím, že poskytneme šesti či sedmihodinový limit? Jaký význam pro dosud takřka nesportujícího jedince má to, že bude půl roku „dřít“, řídit se plány a pak si po čtyřech a půl hodinách pomalého běhu odnese domů medaili a tričko s logem Prague International Marathon? Možná navíc nebude týden moc dobře chodit ze schodů … Je správné začít kariéru 42km během, který bude začátečníkovi trvat jednou tak dlouho, než profíkovi s roky trvajícím tréninkem?

Na co chytí PIM stovky zájemců odhodlaných zaplatit tisícové startovné? Je běh historickým centrem natolik fascinující nebo se jen chci schovat v tom davu „stejně pomalých“ a po boku hvězd společnosti? Dostali jsme se až tam, že se budeme plácat po zádech za diplom s časem čtyř až pěti hodin? Není lepší začít obráceně a teprve s desítkou za 45 minut přejít k delším distancím?

On totiž jogging na 65% maximální tepové frekvence s tím, že sotva odlepím nohu od země, a běhat svižně, jsou dva různé pojmy! Získat rychlost na začátku je pro budoucí růst lepší, než do omrzení klusat šestiminutové tempo a pak chtít zrychlit na čtyřkové.

Během roku jsou desítky závodů pořádaných v dosahu bydliště se zanedbatelným startovným, rodinnou atmosférou, přesto se na nich potkávají vesměs stejní běžečtí matadoři neváhající závodit každý víkend nebo i v sobotu a neděli.

Za pořadateli nestojí velcí sponzoři s milionovými zisky zaměřující se na masovost, přesto na trati potkáte kvalitní běžce, a to české, ne nepoměřitelné Keňany, kteří přijeli vyzvednout price money a jimiž si závod „kupuje věhlas“. Ano, masové akce typu PIM mají obrovskou propagaci, jsou v povědomí společnosti, ale v dnešní době není problém najít za několik desítek vteřin termín běhu v okrese mého bydliště (i když by pořadatelé leckdy mohli lépe využít internetové propagace).

Pokud objevíte „obyčejné" desítky v okolí, zjistíte, že běh není jen rovinatá trasa v centru zasmogovaného města dvakrát v roce. Běžec „objížděč“ závodící celoročně se nevymlouvá na počasí, nezná běhátka v teple fitcenter, objeví kouzlo české krajiny při krosech, pozná, jak se běhá ve sněhu a že do –5° Celsia stačí dvě tenké vrstvy oblečení.

Možná se zprvu zděsíte toho, že se do kopců běhá rychleji, než zvládnete rovinatou trať, ale o tom běh také je. Běhání má spoustu podob a neměli bychom preferovat současnou módní vlnu dlouhých distancí.

Sám jsem dokončil svůj první maraton (PIM 2004) za 4:04, ale že bych se z toho posadil na zadek? Možná ano, moc dobře jsem nechodil … Další maraton (Prahu jsem už víckrát neběžel) byl za 3:32 a myslím, že teprve s tímto výkonem mělo (pro chlapa) cenu startovat na královské běžecké distanci, aby to k něčemu vypadalo a odnesl si víc než tričko s medailí. Za osobák 3:08:10 by mě starší běžci spíše vysmáli …

Psát blog o trénincích v sedmiminutovém tempu, jak jsem se zadýchal po schodech do druhého patra a jak mě přepadl hlad po hodině ve fitku, by mělo vést spíše k zamyšlení nad tím, kam směřuji a jestli jsem si náhodou nevzal na bedra moc… Není vhodnější letos běžet lidový běh a maraton odložit?

Neberu nováčkům nadšení, nechci poučovat, jak se má běhat, poněvadž sám jako amatérský cyklista naběhám jen mezi 1000 a 1500 km za rok a běh mám jako zábavu a doplněk k silniční cyklistice. Nemám rád lidi, co mají „furt nějaký problém“. Nemějme za zlé výkonnostním běžcům, že nevymetou každý závod od Plzně po Brno a neúčastní se závodů do pohárů XY, mistráků, … když pak vyzdvihujeme kondiční běžce v legínách s půlmaratonem za dvě hodiny a rychlé Afričany.

Jsou tu běžci, kteří dají alespoň desítku pod 40, přijedou na jaře do Peček, v létě na vrchy, pak na Běchovice, Kunratickou a v prosinci je vidíme bojovat se sněhem na krosech.

Zamysleme se nad tím, zda jsme se nestali obětí módního kolotoče, kdy nás pohlcuje práce, moderní a komunikační technika. Nechceme dojet z Prahy do Brna za pět hodin ve studeném vlaku, se samozřejmostí zapínáme notebook, nazouváme nepromokavé boty a přitom si nedokážeme najít čas sportovat a spokojíme se s údajem 42195 metrů v limitu. Není to trochu málo? V životě očekáváme hodně a k sobě budeme tak benevolentní?

Podle mě by nemělo býti cílem začátečníka doběhnout maraton za čtyři a půl hodiny, objet Nova Author Cup a Krále Šumavy v limitu a u piva říkat, jak jsem dobrej. Na škole byla patnáctistovka noční můrou. Není těch 42 kilometrů trošku moc velké sousto na první rok? Pokud si v létě vezmete kolo a pojedete do Krkonoš, tak vězte, že je to s prominutím stejná blbost, jako začít běhat teď v zimě na Silva Nortica Run s čelovkou po zasněžené cyklostezce na 60% tepové frekvence. S nedoloženým maratonem pod čtyři hodiny bych na ultra nepouštěl.

Uvědomte si, že kondici člověk buduje postupně a vytrvalost přichází automaticky pokračujícím tréninkem. S rychlostí to ve dvaceti (čtyřiceti) nebude závratné, ale pokud se na ni nezaměříte vůbec a umordujete tělo dlouhými klusy, tak sice dokončíte maraton, ale možná taky proto, že je limit nastaven na chůzi …

Nezoufejte, že běžíte na 80% maxima, tepy trénovaností klesají a zoufalým sledováním tepáku byste nemohli ani chodit do schodů nebo dobíhat autobus. Když to nepůjde při běhu, tak sedněte na jaře na kolo a projeďte se po rovině. V nynějším počasí bych jen podotkl, že zima je nejenom krásná, ale taky krutá a drahá. Není nic horšího než si otrávit sportování už v začátku!

Nejsem typický běžec a přiznávám, že přemýšlím v minutách na kilometr. Chtěl jsem upozornit na to, že existují i jiné cíle než dokončit (půl)maraton, a mohli bychom se nad svými výkony a přístupy zamyslet. Neodsuzuji pražský maraton, sám jej neběhám jen proto, že v květnu závodím na kole a abych jej zaběhl za 3:15 a mohl v pondělí fungovat, mi za to (už) nestojí. To si dám raději patnáctku v Lounech, ze které se oklepu. Třeba někdo přispěje se svou troškou do mlýna z jiného pohledu.

Jan Herda amatérský silniční cyklista (18000 km ročně), běžec s osobákem 1:19 v půlmaratonu, přes 150 absolvovaných běžeckých závodů 2006–2010


Pozn.red.: Text neprošel redakční úpravou a nemusí odrážet názor redakce.

Komentáře (Celkem 201)

Nalezené položky: 202 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Další Poslední
avatar

mens.maci žena 31.01.2011 12:01:01

Honzo, tak z tohoto článku na mě dýchla sebestřednost a arogance. Každý máme svoje osobní cíle a ty nejde poměřovat. Ne všem je dáno běhat rychlostí 4min/km – i kdyby teď zahodili zaměstnání, opustili rodinu a věnovali se plně běhu. Limituje je zdraví, věk i a jistě i genetické dispozice. Z toho, že ročně najedete na kole 18000km je patrné, že věnujete sportu veškerý mimopracovní čas. Ne každý ale má svůj čas jen pro sebe… Pokud vám hobíci na závodech vadí, soustřeďte se na akce, kde musíte splnit nějaké limity k nominaci. Ale to by vám nezvedla ego ta masa lidí za Vámi, že?

avatar

10 km: 0:41:11 (2010)
maraton: 3:07:35 (2008)

Jarda
(koloběžka)
muž
31.01.2011 16:52:58

>> mens.maci, 31. 01. 2011 12:01:01

Ale o tomhle ten článek, nebo aspoň jeho podstata, přece není.

avatar

mens.maci žena 31.01.2011 18:33:10

>> Jarda (koloběžka), 31. 01. 2011 16:52:58

Máš pravdu Jardo, asi čtu zbytečně moc mezi řádky. Tímto se autorovi omlouvám, že jsem se tak rozjela. Že se má začínat postupně a stavět delší trasy na dobrých základech, tak s tím souhlasím, pokud to bylo jádro článku. Pokud ne, tak jsem zase vedle :-).

avatar

10 km: 0:41:11 (2010)
maraton: 3:07:35 (2008)

Jarda
(koloběžka)
muž
31.01.2011 21:08:12

>> mens.maci, 31. 01. 2011 18:33:10

Že ses ale prve pěkně rozdurdila, maci :-))))

Podle mě je jádro článku už v jeho samotném názvu. Kdyby Honza skončil hned po jeho prvních 2 odstavcích, nesetkal by se asi s tolika rozporuplnými reakcemi. Ta záležitost není jen černá nebo bílá a tak je jasné, že názory se různí… a třeba u každého mohou časem prodělat určitý vývoj. To není nic špatného. Jinak na věc kouká ten, kdo má věk a tedy dost času na další zlepšování, jinak ten, kdo si své osobáky zaběhl před 20 a více lety. Je dobré, že Honzův článek nutí k zamyšlení.

avatar

Sloviensko

rudo muž 31.01.2011 23:06:19

>> mens.maci, 31. 01. 2011 12:01:01 a co ked si sa nadurdila nie koli clanku alebo autorovym nazorom ale koli tomu ze sama seba vnutri neuspokojujes svojou bezeckou vykonnostou a svojim treningom a tvoje podvedomie zautocilo na rozpor medzi tym co by si chcela a co je realita a ten vybuch samozrejme EGO nasmeruje von na niekoho nevinneho, napriklad autora clanku ?

je take porekadlo : na druhych nam najviac vadia vlastne chyby

v jednej rozpravke rozbila jedna postava od zlosti zrkadlo

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

mens.maci žena 01.02.2011 08:08:24

>> rudo, 31. 01. 2011 23:06:19 Rudo „sama seba vnutri neuspokojujes svojou bezeckou vykonnostou a svojim treningom a tvoje podvedomie zautocilo na rozpor medzi tym co by si chcela a co je realita a ten vybuch samozrejme EGO nasmeruje von na niekoho nevinneho, napriklad autora clanku ?“

Jarda Koloběžka: „jinak na věc kouká ten, kdo má věk a tedy dost času na další zlepšování, jinak ten, kdo si své osobáky zaběhl před 20 a více lety.“

Máte asi kluci pravdu. Tady jde ale i rozpor mezi tím, co by člověk sportu rád věnoval, a co reálně může. Já jsem třeba matka malých dětí s minimem času na seberealizaci, s náročným zaměstnáním. Dá se říct, že asi závidím ten volný čas – kterého má dostatek jen mladý svobodný člověk bez závazků. (Popřípadě člověk, který parazituje na volném čase rodiny) Proto nikdy víc, než hobík nebudu. Proto si myslím, že i sport dělaný čistě pro radost by neměl být zatracován.

avatar

Sloviensko

rudo muž 01.02.2011 10:10:50

>> mens.maci, 01. 02. 2011 08:08:24

ano mas pravdu sport pre radost pre zdravie ma plnu podporu na kazdej vykonnostnej urovni. clanok bol o tom ze prihlasit sa na maraton bez toho aby clovek vedel aky trening to vyzdauje a bez toho aby si clovek odbehol rozne kratsie preteky je riskantne pre zdravie, neprinesie radost ale utrpenie a je to tiez nezodpovednost voci usporiadatelom. Nikto nema nic proti hobikovi co chce absolvovat maraton za 6–7 hodin, pokial ten hobik absolvoval aspon nejaky polmaraton a vie co je to obcerstvovacka co je to brat pohare s vodou zo stolika a podobne a pokial vie kam sa ma na starte zaradit a nezavadzat ovela rychlejsim, pokial dodrzuje pokyny usporiadatela atd.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Olomouc

Celkem 149328 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:54 (2001)
půlmaraton: 1:34:43 (2002)
maraton: 3:21:17 (2002)

321919 muž 01.02.2011 13:36:05

>> mens.maci, 01. 02. 2011 08:08:24

Drtivá většina běžců nezatracuje hobíky, kteří běhají pomaleji jako oni. Úctu zaslouží každý kdo najde odvahu postavit se na start závodu, přestože dopředu ví, že doběhne na samém konci závodního pole. Bez poražených by nebylo ani vítězů. Nenechej se rozhodit a běhej dál, třeba jen pro radost z pohybu. :-)

Motto: Nepřestaneš běhat proto, že jsi zestárl. Zestárneš proto, že jsi přestal běhat.
avatar

Český Brod

Celkem 5559 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:42:13 (2014)
půlmaraton: 1:35:31 (2014)

mirek33 muž 02.02.2011 15:44:39

>> Komsomolec, 12. 01. 2011 08:25:24

Z mého pohledu není ten článek dobrý. Je možné, že „Honzis je poslední kdo by si honil triko“. Ale smysl článku v tom případě tomu vůbec neodpovídá. Více tolerance k jiným názorům a motivacím k běhu by neškodilo. Ne pro každého je běh životní karierou.

Motto: Udělej každý den něco pro své kolo...., ehhmm, teď už asi taky pro své tretry (?), nebo pro co?
avatar

Celkem 3392 km
Minulý měsíc 0 km

jmaselnik muž 02.02.2011 22:03:26

>> mirek33, 02. 02. 2011 15:44:39

je pozoruhodné, že k názorové toleranci vyzývají lidé kritizující názor jiného. Nejsi v tomto vlákně první ani druhý. Skutečně prazvláštní jev.

avatar

Čelákovice

Celkem 22125,06 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:50 (2011)
půlmaraton: 1:32:39 (2011)
maraton: 3:23:50 (2011)

Láďa S. muž 02.02.2011 23:54:43

kde jste toto vlákno zase vyhrabali, myslel jsem už v souladu s přáním autora článku zmizelo z virtuálního prostotu a ejhle hoola hop a je zpět, ještě vás to baví?

Motto: Teprve se zabíhám...
avatar

mens.maci žena 05.02.2011 07:56:19

>> Láďa S., 02. 02. 2011 23:54:43

Láďo, ne, opravdu jsem nehrabala. 31. ledna vyšel zajímavý článek „I krátká příprava na jarní půlmaraton je lepší než žádná“ a tento článek byl pod ním jako první v nabídce mezi souvisejícími články. Proto možná ten oživený zájem. Tímto se omlouvám, příště si přečtu všech 180 předchozích příspěvků, abych pochopila, že vše už bylo (především Láďou) řečeno. Auru si nehoním, na tu Ti zvysoka kašlu.

Děkuju Jardovi, Rudovi i 321919, že se mnou přátelsky a konstruktivně diskutovali. Honzovi znovu – ano, po druhém a dalším přečtení se mi tento článek nezdá nepřátelský vůči hobíkům, omluva.

avatar

mens.maci žena 05.02.2011 08:01:30

>> jmaselnik, 02. 02. 2011 22:03:26

J.Maselniku, omlouvám se za slovíčkaření, ale:

„je pozoruhodné, že k názorové toleranci vyzývají lidé kritizující názor jiného“

Zní to sice dobře, ale pokud někdo kritizuje netolerantní názor někoho druhého, může to být snad správně, ne? Pokud jsem např. proti rasismu, jsem netolerantní?

avatar

Celkem 3392 km
Minulý měsíc 0 km

jmaselnik muž 05.02.2011 20:41:06

>> mens.maci, 05. 02. 2011 08:01:30

Honzův názor ale není netolerantní, jenom odráží jeho náhled na přípravu. A promiň, klást rovnítko (či podobnítko) mezi Honzisův článek a rasismus je tak laciné, až je to smutné, nechme toho.

avatar

Sloviensko

rudo muž 06.02.2011 23:19:00

>> mens.maci, 05. 02. 2011 08:01:30

kritizovanim hoci aj nespravneho alebo skodliveho nazoru ( a kto rozhoduje ci je nazor nespravny a skodlivy ?) sa obycajne moc nedosiahne, casto sa len zastrasi a zamedzi sireniu nazoru formou silovej cenzury,

aj ke si myslym ze nazor je netolerantny, tak bude vhodnejsie vysvetlit svoj vlastny protinazor a klast otazky okolo toho pre mna netolerantneho nazoru, ktovie co sa dozviem a ci som to spravne pochopil.

Rasizmus je hakliva tema druha najhaklivejsia a najzakazovanejsia po holokauste. Casto sa na bezeckych forach diskutuje preco su KEN-ETH bezci vytrvalci lepsi niekto si dovoli nastolit otazku rasovej odlisnosti, rozdielnosti v genetike a kulture a casto aj rozdielnosti vo fyziologickej stavbe (napriklad dlzka achilovky) casto je debata znemoznena politicky korektnym autoritativnym prehlasenim ze rasizmus je nepripustny a ze vetci musime byt absolutne rovnaki a ze je kriminalnym cinom skumat rasove rozdiely z akychkolvek dovodov.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

mens.maci žena 07.02.2011 07:08:38

>> rudo, 06. 02. 2011 23:19:00 OK, zas máš pravdu. Mě tedy vadilo, že Honza virtuálně „nepustí“ na maraton lidi, kteří se ze zcela objektivních důvodů k desítce pod 45 nebo dokonce pod 40 nedohrabou – ať už z důvodů věku, fyziologických dispozic nebo jiných limitů. Mám na mysli lidi, kteří se přitom věnují běhu dlouhodobě. Samozřejmě, pokud si někdo řekne z hecu – za tři měsíce dám maraton, je to ošajstlich, i když znám dívku, která to dokázala s velice slušným výsledkem – a od té doby se běhu intenzivně věnuje. Co se týče rasismu – je to ožehavé téma, popravdě mě rasismus ve sportu ani nenapadl. Ono co se týče fyziologických a anatomických rozdílů – ty existují i v rámci jedné populace a nejsou malé. Vrcholovému sportu se samozřejmě věnují ti vysoce disponovaní jedinci, ale proč odpírat maraton někomu, kdo i kdyby se rozkrájel, tak za tři to prostě nedá.

avatar

Sloviensko

rudo muž 07.02.2011 08:39:40

>> mens.maci, 07. 02. 2011 07:08:38

Honzov clanok chpe kazdy inak a kazdy tam vidi co chce vidiet, zrejme odkazujes na tuto cast :

"" Dostali jsme se až tam, že se budeme plácat po zádech za diplom s časem čtyř až pěti hodin? Není lepší začít obráceně a teprve s desítkou za 45 minut přejít k delším distancím?""

Ja to vidim inak, ja to vidim ako velmi dobre myslenu radu s ktorou sa da len suhlasit.

vznikol nejaly masovy osial zo vzdialenosti 42195 a nema to ziadnu fyziologicku logiku a podtstau, prekonat prave 42195 je znak nejaleho hrdinstva alebo vykonnostit alebo dosiahnutie nejakeho zivotneho ciela ? preco prave taka vzdialenost.

Maratonska fyziologia je bezat v max tempe pocas 124–150 minut. Kto potrebuje na 42k dlhsi cas uz nema zazitok maratonskej fyziologe ale zazitok ultra, to je snad lepsie si skusit turistickych 100km

Suhlasim ze nie kazdy sa dokaze vypracovat na bezca aspon strednej rychlosti a zvladnut 10km pod 45, lenze taky bezec bude mat o to vacsie problemy pri dlhotrvajucom ultra napriklad vzdialenosti 42195. Cim pomalsia desiatka tym vacsie a dlhsie trapenie na 42km

Honza len poradil ze je ovela rozumnejsie najprv zacat poriadne trenovat, potom sa zucastnit roznych kratsich pretekov, potom sa zamerat na zrychlenie 10km a az potom je rozumne si skusit maraton. Honza radi co je rozumne, zdrave a bezpecne a vobec nezakazuje ani nenavrhuje nic zakazovat.

Ano obcas sa stane ze niekto ide na maraton bez pripravy a bez kratsich pretekov a ten zazitok ho motivuje a stane sa z neho pravidelny bezec a mozno bez toho maratonu by k tomu neprisiel. Na druhej strane je ovela viac zacinajuch bezcov, ktori sa z nedockavosti a nevedomosti vrhnu hned na maraton a potom sa roky trapia s bolestami zraneniami, nikdy sa nenaucia spravnu techniku riesia to perovacimi botami a nikdy z nich bezci nebudu, nakoniec to po rokoch zraneni, obrovskych vydavloch na rozne spekulacne boty a rozne rehabilitacie atd a z dovodu psychickeho sklamania z bezeckyh vysledkov cele zabalia a s behom prestanu navzdy casto aj s akymkolvek pohybom a s usilym o zdravie. Maraton bez rozmyslu moze sem tam niekho spravit bezcom ale na kazdeho spraveneho bezca je najmenej 10 znicenych. Jeden si roztrhal koleno (alebo to tak aspon tvrdi) len z pisania o maratone a to ani nezacal vobec behat.

Podla mna zaziatocnik iduci na maraton je dost podobne tomu akoby sme 6 rocne decko poslali na maturitne skusky a spoliehali sa ze koli tomu ze tie otazky nevedel citat alebo im vobec nerozumel ho vybicuje k studijnej usilovnosti a zvladne celu zakladku na jednotky a nebude sa flakat poza skolu.

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Žďár nad Sázavou nebo Brno

Celkem 2784 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:07 (2011)
půlmaraton: 1:28:33 (2007)
maraton: 3:48:37 (2007)

Luckyboy muž 07.02.2011 08:44:22

>> mens.maci, 07. 02. 2011 07:08:38

Mě tedy vadilo, že Honza virtuálně „nepustí“ na maraton lidi, kteří se ze zcela objektivních důvodů k desítce pod 45 nebo dokonce pod 40 nedohrabou – ať už z důvodů věku, fyziologických dispozic nebo jiných limitů. Mám na mysli lidi, kteří se přitom věnují běhu dlouhodobě.

Jenže s prominutím o tomhle ten článek není. Možná je o tom z části tahle diskuze, ale to jen značí to, že spousta lidí neumí číst…

Už jen z názvu článku je jasné, že tohle není článek pro lidi co pravidelně běhají. Ale jde o vztyčení prstu pro začátečníky, kteří se bez běžecké minulosti a zkušeností vrhnou rovnou na maraton. Honza se snažil ukázat nealibistickým způsobem i jiné cesty k běhání, které nemusí začínat způsobem, dám maraton, budu velkej borec, protože s desítkou se nebudu moct chlubit v hospodě. O tomhle byl hlavně podle mě článek.

Motto: Pořádek je pro blbce, inteligent zvládá chaos. http://luckyboyonthetrail.blogspot.cz/
avatar

Vesec u Turnova

Celkem 36498,54 km
Minulý měsíc 24 km
10 km: 0:45:56 (2011)
půlmaraton: 1:44:53 (2014)
maraton: 3:39:18 (2012)

Strouhal Zdenek muž 07.02.2011 10:36:36

Nikomu nenutím svůj začátek,po 6letech běhání první maraton 3,41,04 měsíc jsem neběhal skoušel jsem co se dalo prostě to nešlo rozběhnout,po tom měsíci jsem si připadal jako na začátku 5km a dál stěna.Další pokus o maraton po opět 5 letech 1999 Pražský 3,11,21 což je a asi zůstane můj osobák ke dnešnimu dni mám na kontě 33 maratonu od osobáku po 4,40 podle mě jít maraton z hecu není moc dobré ale nikomu svůj názor nevnucuji.

Motto: Běhám rád!
avatar

Lysá nad Labem

Celkem 2843 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:38:26 (2011)
půlmaraton: 1:35:39 (2012)
maraton: 3:35:39 (2012)

Mikis4318 muž 07.02.2011 11:11:33

>> jmaselnik, 02. 02. 2011 22:03:26

„je pozoruhodné, že k názorové toleranci vyzývají lidé kritizující názor jiného. Nejsi v tomto vlákně první ani druhý. Skutečně prazvláštní jev.“

Oblíbená demagogie, dojdou-li argumenty. „Nesouhlasiš? Nejsi tolerantní!“

Motto: Hra na vlčí dech, gazelí nohy a Švejkova játra.
avatar

Vsetín

Celkem 3112 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:32 (2011)
maraton: 3:36:41 (2007)

Plyšák muž 07.02.2011 13:16:40

V přípravě na maraton jsem absolvoval závod na 10km (naběháno cca 300km, v přípravě), pak 20km (cca dalších 300km) a teprve pak jsem šel na maraton. Celkově jsem před ním naběhal cca 1100km. Dnes vím, že to pro mě bylo málo. Kdyby Honza místo časů použil naběhané km a napsal, že na uběhnutý (ne utrpěný) maraton je třeba naběhat v přípravě alespoň 2000km/rok, jinak ohrožujete svoje zdraví, tak není podle mě co řešit. A debata by nebyla tak bouřlivá ;-) . O čas totiž podle mě až tolik nejde. Jde o přípravu organismu. Dnes už vím, že na další maraton půjdu, až se v mém deníčku objeví alespoň 3000km naběhaných bez větších přestávek. Jinak bych nemusel mít to štěstí jako jsem měl minule.

Motto: Velcí trpaslíci to mohou dotáhnout až na malé obry.
avatar

Sloviensko

rudo muž 07.02.2011 20:39:56

kedysi to bolo tak, vytrvalci zavodili na tratiach okolo 10km, ked sa dalo v terene a na ceste aj na dlhsich 15–20k. Aby sa zlepsovali, behali pravidelne treningy okolo 30km koli tukoveme metabolizmu, hrubej sile a aerobnej kondicii. Po dlhom case takehto behania a trenovania sa z hecu slo na pretek na 25km, predsa len ist na plno v tempe zavodnych 25km je ine ako treningovych 30km. Prislo poucenie, zmena treningu, objemy v tempe atd. Az ked bol bezec spokojny s tym ako zvlada 25km ( a nie ze 25km zvlada bezca), zacalo sa rozmyslat nad tym ze existuje aj maraton.

Motto: you can't stop, what is coming !
Nalezené položky: 202 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.