Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Měli bychom přejmenovat veterány?

Měli bychom přejmenovat veterány?
foto: Martin Symon

Jaroslav Hercík | 14.09.2015 | přečteno: 11112×

O tomto víkendu se běželo v Betws-y-Coed v severním Walesu mistrovství světa veteránů (tedy běžců starších 35 let) v běhu do vrchu. Slovo veterán je k běžcům nespravedlivé, vzbuzuje představy o něčem vysloužilém, ne už tak funkčním a starém.

Často citovaná definice slova veterán hovoří o jakési entitě, která je starší, ale ještě slouží svému účelu. Ostatně přesně to, tedy „starý“, znamená latinská předloha vetera, která se dnes v různých podobách objevuje ve většině evropských jazycích. Mně osobně se toto slovo nelíbí a je mi sympatické označení, které našli anglicky mluvící země, tedy masters (přestože i v angličtině výraz „veteran“ existuje). Neslyšíme z něj nic starého, ale naopak nás ovane zkušenost, mistrovství a ovládnutí své profese. Tak než někdo vymyslí přiléhavější české synonymum, budu se držet označení „veteráni“. Oficiální soutěže veteránů u nás zastřešuje Sdružení veteránů Českého atletického svazu (SV ČAS).

V bězích do vrchu mají naši veteráni na kontě řadu úspěchů a na závodech s vámi často běhají medailisté z Mistrovství světa a možná o tom ani nevíte. Pokud vás zajímají historické výsledky našich běžců a běžkyň na MS, rozklikněte si odkaz na stránky WMRA .

Z celkem 18 uspořádaných ročníků se tři konaly v ČR (Janské Lázně 1999 a 2013, Dolní Morava 2008). To je jen odraz toho, jak jsou lidé, kteří se pohybují kolem běhů do vrchu úspěšní i v diplomatických jednáních, pro které mají silný mandát těch, kteří stáli u zrodu běhu do vrchu jako takového.

Letošní mistrovství světa v běhu do vrchu se konalo v krásné krajině národního parku Snowdonia u walšského sídla Betws-y-Coed. Cestování bylo náročnější než v minulých letech, což se odrazilo i v počtu účastníků (nejen) v našich barvách. Ve startovních listinách jsem napočítal dohromady osm našich reprezentantů. Betws-y-Coed je městečko typické pro region Snowdonie, se starými kamennými domy, ale nechybí zde samozřejmě golfové hřiště, ani velká parkoviště pro turisty, kteří vyrážejí do kopců nad městem. Tam vedly i trasy závodů veteránů, tak jak je vytyčili pořadatelé letošního MS. Pro kategorie do 55 let šlo o 10,6 km s převýšení 500 metrů, starší kategorie se poté vydaly na trasu 8,7 km s převýšení o 50 metrů nižším. Trasy se lišily vlastně jen úsekem kolem jezera, které další trasa obkroužila.

V dopoledním programu, tedy při závodech na trase 10,6 km, byla z českých běžců nejúspěšnější na 9. pozici Libuše Vlachyňská z Dobříše (F50+) v čase 1:01:13. Nejlepší český výsledek zaznamenal odpoledne František Pechek z Maratonstavu Úpice, který doběhl na čtvrtém místě v kategorii M60+ v čase 44:28, na bronzovou medaili mu chybělo 40 vteřin. Celou výsledkovou listinu najdete zde.

Poslední letošní akcí veteránů vrchařů je Mistrovství ČR v běhu do vrchu veteránů v Bradlecké Lhotě 3. října (2HRADY). To, že mezi přihlášenými je i dlouhodobě nejlepší český vrchař, letos skvěle běhající Robert Krupička (9. místo na ME v Portugalsku), mě vrací k úvahám o termínu „veterán“ z úvodu tohoto článku. Robert Krupička podle ročníku narození (1978) do veteránské kategorie patří, ale jeho výkony ho stále řadí na špici v absolutním pořadí našich vrchařů. Nelze se tedy divit, že jsme ho o víkendu neviděli ve Walesu, ale na závodě štafet Dolomitenmann v Alpách, kde doběhli ve dvojici s Ondrou Fejfarem jako první dva čeští běžci. Jen o něco víc než půlminutu za ním doběhl další skvělý český vrchař, který by splňoval kritéria veteránské kategorie, Jan Havlíček. I on už je na MČR v Bradlecké Lhotě přihlášený. U žen bych nalezl podobné příklady, ale nevím, jak o nich psát, abych se mohl s dotyčnou ještě někdy setkat.

Myslím, že vše výše napsané mě opravňuje k dotazu – kdo obohatí český jazyk o nový termín pro běžce nad 35 let? Nebo termín „veterán“ přijde nepatřičný pouze mně?

Komentáře (Celkem 69)

Nalezené položky: 70 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední

2hrady muž 14.09.2015 11:42:40

O tomto víkendu se běželo v Betws-y-Coed v severním Walesu mistrovství světa veteránů (tedy běžců starších 35 let) v běhu do vrchu. Slovo veterán je k běžcům nespravedlivé, vzbuzuje představy o něčem vysloužilém, ne už tak funkčním a starém.
Odkaz na článek

avatar

10 km: 0:53:39 (2015)
půlmaraton: 1:56:00 (2015)

gilwen77 žena 14.09.2015 12:10:46

No toto !

Krásné české slovo VETERÁN. Např. válečný veterán – to přeci není nikdo vysloužilý, ne už tak funkční a starý. Fuj. Když už tak zasloužilý, hodný obdivu za své celoživotní dílo či hrdinský čin, stále ještě schopný s ohledem na svůj věk a zdraví a rozhodně ne starý – ale holt starší. Hihi, a moudřejší.

Pamatuji si, jak nám do školy přišel vyprávět děda od spolužáka, válečný veterán, jak šli na Duklu. Hltali jsme jeho slova a nepřipadal mi nefunkční, přestože už by pušku neudržel a měl nějakou střepinu v sobě, tak šířil to své vyprávění o válce, v dobrém. Takže funkční, ale holt jinak než zamlada.

Proboha živého, zase novotvary – k selfíčkům a VIPkám nechť nám přibyde masters. A jak se to bude číst – česky nebo engliš?

Promiňte ironii, ale proti tomuto nápadu zlatá nosokapsočisto­plena.

Běžecký VETERÁN naprosto vystihuje podstatu tohoto krásného slova. Celoživotní běžec, starší člověk s tisícero zkušenostmi a stále věrný sportu, byť dobíhá poslední, tak má největší potlesk.

Takže pokud něco měnit, tak leda to, že VETERÁNI by měli být od vyššího věku. Například až od 50 let. Protože 35 letý běžecký novic si toto označení NEZASLOUŽÍ.

Jana, takyveteránka 37 let

avatar

Nelahozeves

Celkem 19576,14 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:05 (2016)
půlmaraton: 1:28:31 (2016)
maraton: 3:43:10 (2013)

filipoinzagi muž 14.09.2015 12:23:55

>> gilwen77, 14. 09. 2015 12:10:46

tak to jsem už taky veterán ? (36). To je v haj… Lepší to už nebude co ? No pozor, veterán už můžeš být v tomto věku, pokud běháš od 10 let, tak už máš hodně za sebou :-)

Motto: Když něco děláš, tak to dělej pořádně a dej do toho všechno.
avatar

Brno

Celkem 80953,24 km
Minulý měsíc 526 km
10 km: 0:37:39 (2014)
půlmaraton: 1:22:19 (2014)
maraton: 2:54:22 (2014)

Petr Kaňovský muž 14.09.2015 12:26:49

>> gilwen77, 14. 09. 2015 12:10:46 VETERÁNI by měli být od vyššího věku. Například až od 50 let.

Záleží na vzdálenosti, protože mám dojem, že čím kratší vzálenost, tím významnější roli hraje i věk, zejména na vrcholových úrovních.

Motto: Jestliže poběžíš, neklopýtneš. :-)
avatar

10 km: 0:53:39 (2015)
půlmaraton: 1:56:00 (2015)

gilwen77 žena 14.09.2015 12:28:35

>> filipoinzagi, 14. 09. 2015 12:23:55

Jasně Filipe, ale deset let to je v životě nic. To nestihneš ani vychovat dítě :-)

Edit: jo pardon 26 let, no dobře, no. Ale tak co – vrstevníku – cítíš se být označením uražen či polichocen.

Já bych se přimlouvala za nějaké české slovo pro sportovce od 35 do 50.

Třeba žáci, dorostenci, junioři, borci a veteráni :-D

avatar

Černé Voděrady

Celkem 20981,38 km
Minulý měsíc 6,66 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 14.09.2015 12:29:49

>> gilwen77, 14. 09. 2015 12:10:46

Jsem na „mástrs“ kategorii zvyklá z karate, a je to slovo stejně (ne)šikovné, jako veterán. Potíž je v tom, že pokud někdo s daným sportem začal ve vyšším věku, tak je rovnou veterán nebo masters, přičemž ovšem nesplňuje předpoklad, že se danému sportu věnuje dlouho, je JEHO veteránem, nebo v něm „master“. Nic takového. Je prostě jen starší, než nějaká věková hranice. Nenapadá mě nic pěkného, výstižného – jen čistě věkové označení, např. „kategorie 40 až 50“, nebo „nad 50“… A souhrnně leda „starší dospělí“ podle vzoru „starší žáci“. Ale je to dvouslovné, nešikovné, … fakt nevím, ale masters to dle mého nevyřeší, to už je lepší to déle české veteráni.

Martina, veteránka, a taky masters (51 let)

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

bjerndi muž 14.09.2015 12:30:50

>> Petr Kaňovský, 14. 09. 2015 12:26:49

Gatlin, Collin, Christie, ja nevím kdo ještě…

avatar

Nelahozeves

Celkem 19576,14 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:05 (2016)
půlmaraton: 1:28:31 (2016)
maraton: 3:43:10 (2013)

filipoinzagi muž 14.09.2015 12:34:30

>> gilwen77, 14. 09. 2015 12:28:35

já nemyslel, že běháš 10 let ale od 10 let :-) Ale to je jedno, je dobře, že je to rozdělo, alespoň je to motivující i pro ty zkušenější se umístit ve své kategorii a je to dobré porovnání s ostatníma.

edit:

mě to je jedno, na názvu nezáleží, záleží jak se cítíš ty :-) Já se cítím lépe než ve 25 letech a jsem na tom psychicky i fyzicky o dost lépe než v mládí :-)

Motto: Když něco děláš, tak to dělej pořádně a dej do toho všechno.
avatar

10 km: 0:53:39 (2015)
půlmaraton: 1:56:00 (2015)

gilwen77 žena 14.09.2015 12:35:26

>> filipoinzagi, 14. 09. 2015 12:34:30

Vsimla jsem si, som to editla.

avatar

Nelahozeves

Celkem 19576,14 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:05 (2016)
půlmaraton: 1:28:31 (2016)
maraton: 3:43:10 (2013)

filipoinzagi muž 14.09.2015 12:37:31

>> gilwen77, 14. 09. 2015 12:35:26

taky jsem si všiml ale až potom co jsem editnul :-)

Motto: Když něco děláš, tak to dělej pořádně a dej do toho všechno.
avatar

Motor České Budějovice

Celkem 258 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:04 (2013)
půlmaraton: 1:23:45 (2015)

Jachym muž 14.09.2015 12:39:35

Já jsem už také pár let veteránem a ostatně i první závod jsem běžel až v tomto věku:-) Nicméně takové označení mě nijak neuráží. Já vím, že má leckdo módní nutkání přicházet s novými, rádoby všemožně korektními názvy, ale já jsem pro zachování osvědčených „veteránů“…

Motto: "Do what you love and love what you do." Ray Bradbury (1920-2012)
avatar

10 km: 0:53:39 (2015)
půlmaraton: 1:56:00 (2015)

gilwen77 žena 14.09.2015 12:42:14

>> filipoinzagi, 14. 09. 2015 12:37:31

My jsme ale editoři :-D

Cítila jsem z článku, že snad slovo veterán není dost dobré. No pro věkovou hranici 35 ne, ale nesouhlasím s důvodem. Vidím to jinak, ale popravdě se pod tímto slovem cítím dobře schovaná. Že jako není kladen důraz na umístění, ale doběhnutí.

avatar

Celkem 5539,5 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:44 (2015)
půlmaraton: 1:41:28 (2015)
maraton: 3:57:34 (2016)

carsa žena 14.09.2015 12:44:12

Taky jsem začala běhat až jako veterán. No, co už. Veterán, senior.....vždyť je to jedno, důležité je, že v těchto kategoriích je nás čím dál tím víc (dokonce bych řekla, že víc, než v těch mlaďoších)

avatar

Nelahozeves

Celkem 19576,14 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:05 (2016)
půlmaraton: 1:28:31 (2016)
maraton: 3:43:10 (2013)

filipoinzagi muž 14.09.2015 12:45:58

>> gilwen77, 14. 09. 2015 12:42:14

no to mi taky přijde jako mílka, mám kamarády nad 50 let a ty hazej desítku pod 37 min. atd. Takže se za tím moc neschováš :-) Jestli si myslíš, že spadnes do veteránů a budeš v jiné dimenzi, tak to bohužel (bohu dík) ne. Možná je to lepší, že tě to motivuje i do dalších let. Určitě tam je hranice, kde se přestahneš zlepšovat ale tu nikdy neznáš, takže u tebe to může být třeba až 45 :-)

Motto: Když něco děláš, tak to dělej pořádně a dej do toho všechno.
avatar

Nelahozeves

Celkem 19576,14 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:05 (2016)
půlmaraton: 1:28:31 (2016)
maraton: 3:43:10 (2013)

filipoinzagi muž 14.09.2015 12:47:20

>> carsa, 14. 09. 2015 12:44:12

to je ta vlna 35níků, kteří nic do tohoto věku nedělali a pak se rozhodli s životem a tělem něco dělat. :-)

Motto: Když něco děláš, tak to dělej pořádně a dej do toho všechno.
avatar

Sloviensko

rudo muž 14.09.2015 12:50:18

>> MartiNo, 14. 09. 2015 12:29:49

tak nejak

vo vela propiziciach a vysledokoch sa ziadne pomenovanie nevyslusytuje

jednoducho Muzi 40–50 alebo len M 55–59

a pre zeny rovnako Zeny 70–80

tu je trsoku proiblem ze v cestrone slovencine by skratka bola Z 35–39

pricom medzinarodne sa vsade uvadza W 60–70

a takto sa lahko preberaju vysledky zo zohranicia aj bez toho aby clovek rozumel danemu jazyku

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

10 km: 0:53:39 (2015)
půlmaraton: 1:56:00 (2015)

gilwen77 žena 14.09.2015 12:52:41

>> filipoinzagi, 14. 09. 2015 12:45:58

Jasně, však ženské pocity mívají od reality vždy dost daleko :-)

Běžela jsem závod se spolužačkou od dcery ze ZŠ, s holkama do 35 a s veteránkama. Pocitově to bylo mezi „svými“ nejlepší. Byť jsem i jednu holčičku předeběhla i pár dorostenek. A veteránky mi to natřely a zbytek přes koeficient.

avatar

Černé Voděrady

Celkem 20981,38 km
Minulý měsíc 6,66 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 14.09.2015 12:52:54

>> filipoinzagi, 14. 09. 2015 12:47:20

Anebo toho dělali spoustu, ale na běhání si našli čas až když sporty svého dospívání nechali mladým ;-) Běh má tu výhodu (ne že by byl jediný takový), že se dá fakt provozovat i ve vyšším věku, značném stupni zchátralosti, a dokonce se s ním dá „pozdě“ i začít.

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

Motor České Budějovice

Celkem 258 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:04 (2013)
půlmaraton: 1:23:45 (2015)

Jachym muž 14.09.2015 12:54:45

>> filipoinzagi, 14. 09. 2015 12:45:58

Je to přesně tak, jak píšeš. V sobotu jsem se zúčastnil závodu, ve kterém se vyhlašovaly kategorie po pěti letech. Zatímco ve své kategorii jsem byl druhý, např. hned v následující věkové kategorii, kam příští rok spadnu, bych byl až osmý. Takže pokud bych to bral ze soutěžního hlediska, tak konkurence s přibývajícím věkem bude paradoxně růst… :-)

Motto: "Do what you love and love what you do." Ray Bradbury (1920-2012)
avatar

Sloviensko

rudo muž 14.09.2015 12:56:42

nehladiac na pomenovanie ja to vidom tak ze su to ludia, co uz maju vek na to, aby mali rozum, ale stale ho nemaju a tak chodia na preteky, miesto toho aby sportovali len pre seba a pre radost a pre zdravie a lepsiu sexualnu vykonnost

ale oni sa stale chlamaju za nejakymi medajlami a rekordami

:-P
Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Černé Voděrady

Celkem 20981,38 km
Minulý měsíc 6,66 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 14.09.2015 12:58:15

>> rudo, 14. 09. 2015 12:56:42

Takže kategorie „paka“ :-D

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

10 km: 0:53:39 (2015)
půlmaraton: 1:56:00 (2015)

gilwen77 žena 14.09.2015 12:58:15

>> Jachym, 14. 09. 2015 12:54:45

Myslím to označení – veterán. To přeci neslibuje nadlidský výkon a toleruje se pravě to doběhnutí. Za to se dá schovat.

Jaká je realita a konecné časy, to neřeším.

avatar

Motor České Budějovice

Celkem 258 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:04 (2013)
půlmaraton: 1:23:45 (2015)

Jachym muž 14.09.2015 12:58:37

>> MartiNo, 14. 09. 2015 12:52:54

Takto jsem to měl já. Dlouho jsem hrál fotbal a byl jsem daleko více sprinter než vytrvalec. Nicméně s přibývajícím věkem jsem s prudkými změnami pohybu čím dál víc cítil třísla. Přesedlal jsem tedy na běh vytrvalostní, kde se prudkým rychlým běhům zcela vyhnu…

Motto: "Do what you love and love what you do." Ray Bradbury (1920-2012)
avatar

Černé Voděrady

Celkem 20981,38 km
Minulý měsíc 6,66 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 14.09.2015 13:03:17

>> gilwen77, 14. 09. 2015 12:58:15

Hm, mně to označení „veterán“ naopak evokuje člověka, co má spoustu zkušeností. Běžec veterán má odběhány desítky tisíc km, stovky závodů, a tedy je defacto „zavázán“ něco pořádného předvést. Když je na závodě kategorie veteránek, a já tam běžím svým začátečnickým stylem, připadám si, že tomu pojmu nedostačuji, a hlavně nedostačuji skutečným veteránkám…

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

Sloviensko

rudo muž 14.09.2015 13:03:24

>> MartiNo, 14. 09. 2015 12:58:15

to bol ftip za sociku

mako jako pako

nemako

omako

Motto: you can't stop, what is coming !
avatar

Motor České Budějovice

Celkem 258 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:36:04 (2013)
půlmaraton: 1:23:45 (2015)

Jachym muž 14.09.2015 13:04:01

>> gilwen77, 14. 09. 2015 12:58:15

Ani pro mě nejsou časy kdovíjakou mantrou. Jinak myslím, že pod termín veterán (zde běžci nad 35 let) se na většině závodů schová většina startujících. Takže jsme vlastně v hlavním proudu…:-)

Motto: "Do what you love and love what you do." Ray Bradbury (1920-2012)
avatar

Ústí nad Labem

Kostěj muž 14.09.2015 13:04:52

Já osobně jsem pro dvojslovný pojmenování. Junioři jsou Mladý pušky, gerontíci Starý páky akorát u toho prostředku se mi nepodařilo najít dvojslovnej výstižnej název, zatím jsem u Tycovydělávaj­nadvaharantya­tuposranouhypo­tékuanemajčas trénovat.

Motto: kostejuv.blogspot.cz
avatar

Černé Voděrady

Celkem 20981,38 km
Minulý měsíc 6,66 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 14.09.2015 13:06:21

>> Jachym, 14. 09. 2015 12:58:37

Přesně. Prudké změny směru, rychlé reakce na soupeře… z toho jsem prostě vyrostla. Běžím si svoje a basta :-)

Motto: Žít a nechat žít.
avatar

10 km: 0:53:39 (2015)
půlmaraton: 1:56:00 (2015)

gilwen77 žena 14.09.2015 13:12:26

>> MartiNo, 14. 09. 2015 13:03:17

To ale reagujes na něco jiného. S tímto souhlasím a proto jsem napsala první příspěvek.

avatar

Černé Voděrady

Celkem 20981,38 km
Minulý měsíc 6,66 km
10 km: 0:48:56 (2017)
půlmaraton: 1:49:10 (2017)
maraton: 3:57:39 (2017)

MartiNo žena 14.09.2015 13:19:47

>> gilwen77, 14. 09. 2015 13:12:26

Reaguji na toto:

"Myslím to označení – veterán. To přeci neslibuje nadlidský výkon a toleruje se pravě to doběhnutí. Za to se dá schovat.

Jaká je realita a konecné časy, to neřeším."

Dle mého právě označení „veterán“ slibuje velmi zkušený výkon, vzhledem k věku vpodstatě nadlidský. Schovat se do toho vůbec nedá. Naopak si tam připadám s nevyběhaným stylem nepatřičně, vůbec ne „schovaně“. Jako když je na závodě mladá holka, tak pokud to není závodnice, tak je jasné, že začíná, moc natrénováno nemá, a když doběhne, tak je geroj. Ale nezkušená nevytrénovaná veteránka?!? Co to je?!?

Motto: Žít a nechat žít.
Nalezené položky: 70 První Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.